CRT-klubben.
1101 svar till detta ämne
Postad 08 October 2004 - 20:02
Hej crt klubben! Är det någon här som kan vara intresserad av en defect Nec xg110 men med rött/grönt rör i behåll som reservdels maskin?
Ja, jag kan vara intresserad, speciellt nu när jag får en XG1351LC snart. PM till mig med lite info och så. /Mattias
Postad 09 October 2004 - 00:22
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Hej !
På min crt så har jag nu, efter ett bra tag upptäckt en liten svart rand som går vertikalt rakt över bilden. Det är lixom en linje som syns i mörka scener där projektorn projicerar lite ljus. Då ser man den svarta linjen pga att den är mörkare än resten av det som projeceras. Den är väldigt osynlig, men jag ser den ganska tydligt nu när jag har upptäckt den, och det går mig på nerverna !
Någon som känner till detta samt vad man kan göra åt det?
//Rasmus
Låter som the Barco line from hell det där. Det är inget att oroa sig för det beror bara på överansträngda geometriinställnignar. Oftast är det keystone och bow som behöver justeras för att den ska försvinna. Det enklaste men jobbigaste sättet att bli av med den är att köra set to midpoistion och börja om från början och se till att inte köra över 70 helst på geometriinställningarna . Testa så får du se.
Postad 09 October 2004 - 00:35
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Nån som kan få tag på en Extron RGB202xi för en vettig peng åt mig?
Postad 09 October 2004 - 21:43
Unregistered7daf0f25
-
Unregistered7daf0f25
-
Användare
-
-
157 inlägg
AC3: Har själv gått från 1,1 gain till 2,5 gains duk och tycker att bilden fick ett enormt lyft.  . Sonys 12?? projar är ju ljussvaga. Tycker själv om du har möjlighet att titta på duken och projektorn inställd så gör det och bilda din egen uppfattning för det är ju trots allt du själv som väljer. . Jag har min sony 1292 golv placerad just nu och då har jag perfekt tittvinkel när jag sitter ner.Står till och med i min manual att silver screen är att föredra för att få upp ljusstyrkan.
Har även provat med min barco g808 och tycker att bilden blev mer levande med alla färger samt att jag inte behöver köra så högt med contrast och brightness.
Lycka till och som sagt har du chansen att se duk monterad samt projektor installerad så gör det
Postad 09 October 2004 - 22:04
Unregistered94b25a22
-
Unregistered94b25a22
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Jocke! Jag fick just in detta från min kontakt i USA. Borde var särskilt intressant för dig som t.o.m är i "färg-branschen": Q: What's your opinion on this: http://www.ramelectr...-converter.html
A: I have one of those and am not very impressed. Color rendition is pretty poor compared to good analog. For the price it ought to be quite good, but it's not. Wanna buy it? :-)
Tja det gör ju inget för den du länkar till är som sagt totalt ointressant för mig eftersom den absolut inte stödjer HDCP. Det jag är intresserad av är en DVI->VGA som stödjer HDCP. Eller rättare sagt en som inte följer licens avtalet Det som gör att jag börjar undra om den som digital connection säljer faktiskt funkar är att tråden på avsforum togs bort och finns ej mer. Sedan om den har en dålig DA omvandling så går det ju att bygga om den. eller varför inte skicka den för moddning till Mike Parker Det man vill ha tag i är som sagt nåt för att komma runt HDCP. För HDCP är nog det största hotet mot våra kära CRT projektorer som finns. Se bara i USA där HDTV bolaget Voom(tror jag det va) enbart sänder sina filmer med HDCP flaggan påsatt och på så vis kan ingen med CRT projektor se dessa filmer MVH Jocke
Postad 09 October 2004 - 22:59
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Jag begriper mig inte på tanken bakom HDCP...
Dels kan man ju fortfarande spela en piratkopierad DVD-film i en spelare med HDCP...
Dels undrar jag - vad är det egentligen de tror att man skall spela in dessa HD-signaler på? Mig veterligen finns väl inga bandare/recorders med DVI/HDMI-ingångar som klarar HD-upplösningar? Kanske på proffsmarknaden, men de maskinerna använder väl oftast SDI eller Firewire och kostar multum fläsk?
Vill man kopiera en film som är lagrad på DVD, Blu-Ray eller ngt så gör man väl knappast det via DVI/HDMI?
Kan någon förklara vad HDCP-kopieringsskyddet skall skydda emot egentligen?
Postad 09 October 2004 - 23:19
Unregistered960
-
Unregistered960
-
Beroende
-
-
1036 inlägg
Det man vill ha tag i är som sagt nåt för att komma runt HDCP. För HDCP är nog det största hotet mot våra kära CRT projektorer som finns. Se bara i USA där HDTV bolaget Voom(tror jag det va) enbart sänder sina filmer med HDCP flaggan påsatt och på så vis kan ingen med CRT projektor se dessa filmer
Går det inte ens med en scaler, typ lumagen?
Postad 09 October 2004 - 23:25
Unregistered94b25a22
-
Unregistered94b25a22
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
papegoja: Nope, när tex lumagen får en dvi signal med HDCP flaggan påslagen så stänger den av de analoga utgångarna och skickar enbart signalen vidare via DVI med HDCP.
Sen vad de har tänkt att HDCP ska va bra för vette gudarna.....
Redigerat av Unregistered94b25a22, 09 October 2004 - 23:26.
Postad 10 October 2004 - 13:06
lok
-
lok
-
Rookie
-
0 inlägg
Jag har ett problem.
Jag har köpt en begagnad Barco data 600 som har pajat.
Den blåa lampan lyser hela tiden jätte starkt och projecerar ingen bild alls och går inte att stänga av.
vad har hänt?
Postad 10 October 2004 - 13:20
Unregisteredc6836985
-
Unregisteredc6836985
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Kan någon förklara vad HDCP-kopieringsskyddet skall skydda emot egentligen?
jag är inte heller så hemma på det här men enl vad jag läst så kan t.ex en TV-utsänd film vara flaggad med HDCP (det gäller HDTV-kanaler) vilket förhindrar inspelning i digital form (vidare kopiering och föreställ dig resten :-)
Postad 10 October 2004 - 18:53
Unregistered960
-
Unregistered960
-
Beroende
-
-
1036 inlägg
Då har jag just sparat 15 papp på en scaler!
Om man tar in signalen i en HTPC, då? Det borde ju gå att köra ut som rgbhv then? eller?
Eller går det inte att ta in hdtv i en pc?
Postad 10 October 2004 - 18:59
Unregistered0be31fcd
-
Unregistered0be31fcd
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Ja, det är ju precis det jag också funderar på för tillfället!
Hur tar man in HDTV upplösningar i en PC från en HDTV box??
Och det är klart att en dvi->rgbhv omvandlare måste klara 1080p förutom hdcp, vad är det annars för vits?!
Förresten, någom som vet hur mycket en rgbhv modul kostar till en Nec XG? Lätt att sätta dit? Man kanske behöver en om det inte går att köra hdtv in i datorn tänkte jag..
Redigerat av Unregistered0be31fcd, 10 October 2004 - 19:02.
Postad 10 October 2004 - 20:53
Unregistered94b25a22
-
Unregistered94b25a22
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Archos: Du kan ju alltid höra med hammerhead tech om en RGBHV kort. De kostar en ca 350$. Idag så är det bara att köpa ett DVB-S kort och sätta i datorn så kan man köra HDTV från HD1/Euro1080. Dock så vet vi ju inte hur det kommer att bli i framtiden. Den som väntar får helt enkelt se MVH Jocke
Postad 10 October 2004 - 20:56
Unregisteredc6836985
-
Unregisteredc6836985
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Om man tar in signalen i en HTPC, då? Det borde ju gå att köra ut som rgbhv then? eller? Eller går det inte att ta in hdtv i en pc?
Vi kanske talar om olika saker. Grundförutsättningen är att ha en pj som klarar upplösningen, vilket de flesta CRT-projar gör. Där ligger inte problemet. Vill man visa HD-material behöver man en hårdvara som kan översätta till ett format som CRT:n kan ta in. T.ex så kan jag hemma visa HDTV från Euro1080/HD1 genom att jag har en reciever från Quali-TV (QS 1080IR) som skickar signalen via (i mitt fall) en VGA break out kabel (dvs VGA->BNC eller rgbhv om man så vill) till min pj och på så vis kan jag se makalös upplösning, HD. På samma sätt kan man koppla en HD-VCR. Jag kan dock inte spela in HDTV, även om jag hade en HD-VCR maskin pga att den digitala kedjan inte kan uppehållas, det ser HDCP-skyddet till. Det är inga problem att "köra ut" ngt i rgbhv, då har ju den analoga konverteringen redan skett men att behålla formatet digitalt det går inte. Om jag förstår saken rätt ligger problemets kärna i att HDCP är en kryptering som dels kostar stora pengar i licens för en apparat-tillverkare att bygga in och nämnda licens sätter strikta ramar för hur den får användas. Det är fullt möjligt att bygga ett instickskort med teknologin för en pj (se t.ex aktuella trådar på AVSF CRT-forum!) men bl.a pga kostnaderna lockar inte CRT-marknaden. Det finns väl inga tekniska problem att ta in HDTV i en dator men jag kan tänka mig att licensmaffian HDCP (som inkluderar Intel) tvekar för när väl signalen kommit in är det väl fritt fram för listiga programmakare att fixa inspelningsmöjligheter och det är det teknologin syftar att till VARJE pris hindra.
Postad 10 October 2004 - 21:45
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
Hmmm. HDCP som jag trodde var att man aldrig skulle kunna köra RGBHV. Att licensen inte tillät att det omvandlades till rgbhv helt enkelt. Är det inte så det är?
I så fall kommer man ju inte visa några HDCP kodade sändningar på datorn alls eller begränsade till dvi utgången. Har man väl tillåtit att det kommer in i datorn så är det bara en tidsfråga innan det är "knäkt" med nån mjukvara. Har jag misstolkat snacket med HDCP?
Postad 10 October 2004 - 22:00
Unregisteredc6836985
-
Unregisteredc6836985
-
Amatör
-
-
67 inlägg
HDCP är iofs redan knäckt. Mr Ferguson var namnet men han har lovat att inte yppa hemligheten. Vad jag förstår är faktiskt HDCP till stora delar öppen kod men bevakningen att ingen olagligt använder är osannolik och man stämmer arslet av den som vågar. Men om du betalar dina sköna dollars och iakttar reglerna då får du använda teknologin. Som Hammerhead gjort. Du tar in HDTV med HDCP-krypteringen och får ut rgbhv dvs analogt, ej digitalt format. Du kan med kortet säkert visa Euro1080 på datorskärmen (varför skulle ngn vilja det?) eller på duk.
Postad 11 October 2004 - 08:48
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
jag är inte heller så hemma på det här men enl vad jag läst så kan t.ex en TV-utsänd film vara flaggad med HDCP (det gäller HDTV-kanaler) vilket förhindrar inspelning i digital form (vidare kopiering och föreställ dig resten :-)
Ok, men: Varför förekommer HDCP i DVD-sammanhang? Vad är det de vill förhindra där egentligen? Hmm... Kan ju iofs vara så att man har byggt in tekniken i HDTV-mottagare, sedan i plasmor, projjar etc. och då tvingas DVD-spelare också ha interface:t, eftersom det är det som gäller på alla utenheter... Men det resonemanget håller ju inte heller, eftersom man ju kan köra oskyddad DVI i på alla projjar... Kanske kan man inte köra oskyddad HDMI? Finns det?
Postad 11 October 2004 - 11:59
Unregistered29bc426c
-
Unregistered29bc426c
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej!
Jag har nyligen skaffat en Barco Data PC+Vid, det blåa röret är lite slitet och går inte få någon fokus på, sen har det nyligen uppstått två märken på det gröna röret så det blir fula lilafärgade fläckar på bilden.
Min första fråga är ju, hur fasen uppstår de fläckarna? de var inte där när jag köpte projektorn, utan det är något som kommit fram från ingenstans de senaste dagarna.
Nästa fråg är då, är det värt att rusta upp den projektorn med nya rör på grönt och blått. Den klarar ju inte av några skrämmande upplösningar, 480p är väl max iom att den tar emot upp till 32kHz h-sync Sen är inte SMPS:en riktigt frisk heller, den tjuter ganska bra från en trafo. Så den hade egentligen behövts bytas.
Så bör jag rusta upp den jag har, eller skall jag bara spara pengarna till en bättre proj? Var får man issåfall på rör till den? SD-130 heter dom...
Postad 11 October 2004 - 13:26
Unregisteredfbdb34a6
-
Unregisteredfbdb34a6
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Postad 11 October 2004 - 14:07
Unregistered29bc426c
-
Unregistered29bc426c
-
Rookie
-
8 inlägg
Göte << kasta skiten
Jag behåller den nog ändå, den ger ju trots allt ifrån sig en bild... Kastar elektronik gör jag bara på jobbet Har bland annat lyckats kasta sönder ett lysrör i taket med en MP3-spelare. och konstaterat att en receiver inte tål att man fäller ner truckens stödben på den  Det är jävligt kul att kassera grejer... Men det är ingen som har någon teori om vad som har gjort att det blivit fel på det gröna röret? Om det kan vara något jag orsakat? Det vore ju förbannat surt om jag lyckades ha sönder röret på en dyrare projektor.
Postad 11 October 2004 - 21:25
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
mrking,
Med en duk i format 2.35, hur löser du problemet med textade filmer ? På DVD med anamorfiskt kodade filmer i 2.35-format, har man ju ofta valt att lägga texten i det svarta fältet nedanför själva bilden. Med bild som täcker hela höjden på duken trillar ju liksom texten utanför.
Övervägde själv att bygga en 2.35-duk (dock "bara" ca 2.50 bred), men kom aldrig till skott just för att jag inte fann nån bra lösning på problemet med text.
Thomas
Postad 13 October 2004 - 13:45
Rasmuzz
-
Rasmuzz
-
Amatör
-
-
61 inlägg
En fråga!
Jag funderar på att ramspänna en duk och undrar vilket dukalternativ som är bäst för min crt som ger typ 450 - 500 peak lumens. Vilken gain passar bra då? Vissa snackar om vaxdukar och Ikea tupplurar osv osv. Det tycker inte jag låter så seriöst?
Men vet du var man kan få tag på ett dukmaterial som fungerar bra till crt ? billigt ? Jag skall ha en dukyta på ca 190 x 110 cm.
//Rasmus
Postad 13 October 2004 - 21:01
Rasmuzz
-
Rasmuzz
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Ingen som vet?
Postad 13 October 2004 - 21:54
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
Till en sån "klen" crt så skall du nog föröska få tag på en hög-gains duk. Kanske runt 2-3gain. Nackdelen med hög gain är att du kan få färgskiftningar från sida till sida eftersom inte alla färger kommer från samma punkt och vinkel mot duken. Sen brukar även högre gain ge högre pris.
Jag har en euroscreen 1.5 gain som jag köpte på löpmeter för 1295:- för 244x150.
Din lokala handlare kan nog beställa duk på löpmeter också.
Postad 14 October 2004 - 00:11
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2360 inlägg
Postad 14 October 2004 - 00:13
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
ThomasW: Den där diskussionen har vi ju redan haft på avsforum och det är tyvärr inget som man kan göra åt om man kollar på r2:or. Själv hatar jag text i filmer och får väl lösa nån nedfällbar grej för texten då man ser på utländska filmer där man MÅSTE ha text..
Fast jag vet inte...
Enda anlendingen till att jag ville köra 2.35:1 duk hemma var att jag skulle klara mig riktigt billigt undan med duk hem.
För då kunde jag köpa en 3 meter bred och 140cm hög kapaskiva och bara kapa den på höjden så den var 300x127 cm. Skulle inte gå loss på mer än 700 spänn typ.
Ville ha 3 meter bred bild nämligen.
Redigerat av Unregistered5a85459e, 14 October 2004 - 00:16.
Postad 14 October 2004 - 11:29
Unregisterede54faa16
-
Unregisterede54faa16
-
Användare
-
-
102 inlägg
Om jag förstått dig rätt kan det vara så enkelt att du har funktionen Picture Orbiting påslagen. Det är en funktion som flyttar runt bilden på röret för att minska risken för inbränningar av statiska objekt i bilden. Alla nyare Sony-projektorer har funktionen men den går enkelt att slå av/på i de vanliga menyerna.
Jo, har Picture Orbiting på, hvordan kan den ha noe med konvergens å gjøre ?
Postad 14 October 2004 - 12:54
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Jag tror det får bli en 16:9 duk ändå. Kom fram till att jag inte vill ha 2.35:1 wear på mina fina rör.
Får luska ut nåt material som är 3x1.62 meter bara...
Postad 14 October 2004 - 16:13
Frågan är, om man väljer att göra sig omaket att ha en CRT, ställa in den, kosta på massa pengar mm, varför sedan snåla in på duken? Jag har personligen inte så stor erfarenhet av olika dukar men flera personer jag har stort förtroende för berättar om stora skillander på bilden med olika dukar. Själv kommer jag inte chansa utan satsar på att köpa en Stewart studiotek 130 framöver.
Postad 14 October 2004 - 16:27
Unregistered94b25a22
-
Unregistered94b25a22
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Jag håller med dig NIN.
Kör just nu på nån duk jag köpte för 3år sedan för en 7000 och har tyckt att den var ok tills jag fick tag på ett studiotek 130 dukprov.
Så nu blir det att uppgradera så fort ekonomin tillåter.
Det är ju inte speciellt logiskt att satsa massa pengar på en projektor och sedan ha en skit duk. Ungefär som att köpa högtalare för 40tusen och sen använda en dvd/reciever köpt på onoff för 1500.
MVH
Jocke
Postad 14 October 2004 - 16:35
Unregistered0be31fcd
-
Unregistered0be31fcd
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Vad exakt var bättre på "studiotek 130"? Hur stor var provbiten? Kanske den jag såg. Blått skiljde mest på den. Övriga iakttagelser?
Redigerat av Unregistered0be31fcd, 14 October 2004 - 16:43.
Postad 14 October 2004 - 16:52
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Studiotek130 är GRYM på färgåtergivning samt att den ger ett riktigt bra "tryck" i bilden som man inte får med en "vanlig" duk om man kör med en lite ljussvagare projektor. Att sedan ramen är av ett sammetliknande material som inte reflekterar nåt ljus alls nästan gör inte saken sämre. Att själva ramen och duken är ett hantverk i sig med perfekt passform gör att man inser vilken klasskillnad det är mellan olika dukar!
Postad 14 October 2004 - 17:01
Unregistered0be31fcd
-
Unregistered0be31fcd
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Vad kostar 260x180 cm hos Biobanditen då?  Eller nån annanstans i Sverige eller utomlands. Kan man köpa på löpmeter?
Redigerat av Unregistered0be31fcd, 14 October 2004 - 17:19.
Postad 14 October 2004 - 17:22
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
Forumräv
-
-
698 inlägg
Jo, har Picture Orbiting på, hvordan kan den ha noe med konvergens å gjøre ?
Jag måste ha missförstått dig. Jag trodde att du hade problem med att centreringen slumpvis ändrades på alla tre rören när jag läste "Stadig mystisk med det MEMORY greie, centering er ute av position igjen nå, irriterende og mystisk !!". Med min gamla projektor (en Sony 1292) märktes större skillnad i konvergens mellan varm och kall projektor när man utnyttjade högre värden för storleksinställningarna av bilden än vid användning av lägre värden. Men det kanske är något du redan tänkt på, att centreringen liksom alla andra inställningar kan skilja sig något beroende på projektorns temperatur.
Postad 14 October 2004 - 18:01
Unregisterede54faa16
-
Unregisterede54faa16
-
Användare
-
-
102 inlägg
Ja, fik et svar fra USA også, han siger samme som du. Bruker man mye zone justering etc. kan dette også skje. Da jeg oppdaget det var projektoren netop slått på, så dette har sikkert noe å sige, da er den kald. Men, de tre kanoner var ganske mye ute av justering, ca. 4 cm forskjell på duken, derfor reagerte jeg på det...
Jeg skal justere den opp igjen etter å ha flyttet den litt tilbake så vi får se...
Postad 14 October 2004 - 18:47
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Vad kostar 260x180 cm hos Biobanditen då? Eller nån annanstans i Sverige eller utomlands. Kan man köpa på löpmeter?
En 110" duk som är 246cm bred tror jag ligger på 23 eller 25 i pris (har prislistan på jobbet). Jag har en demoduk i den storleken som jag kan ge ett riktigt bra pris på. Mina projar är för ljuststarka för den duken så jag tar hem en annan stewartvariant som passar bättre. Är du intresserad så skicka ett mess till mig så får du mitt nummer så får vi snacka om saken. Jag ser helst att du besöker min butik i karlstad och kikar på duken så att du vet vad du får. NiN som finns här på forumet ska snart kika på den så han kan säkert dela med sig av sina intryck av duken så får du höra lite från en som inte är försäljare av den... Stewartmaterial går inte att köpa löst.
Postad 14 October 2004 - 20:00
Unregisteredc6836985
-
Unregisteredc6836985
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Ja, fik et svar fra USA også, han siger samme som du. Bruker man mye zone justering etc. kan dette også skje. Da jeg oppdaget det var projektoren netop slått på, så dette har sikkert noe å sige, da er den kald. Men, de tre kanoner var ganske mye ute av justering, ca. 4 cm forskjell på duken, derfor reagerte jeg på det...
Kanske största betydelsen har att rastren är centrerade på rören med nollställd konvergens. Om man med el-konvergensen kompenserar taskigt centrerade raster så får man drifting. Ska man undvika detta får man ge sig på att ställa magneter/konvergens-spole.
Postad 15 October 2004 - 23:05
barcovision
-
barcovision
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej alla crtfreaks
Har en Barco Graphics 1209/2 som jag kör med en Lumagen Vision i 960P.
Har funderingar på nedgradering till en 8", då det gröna samt blåa röret har wear.
Funkar klockrent(bortsett från wear). Nån som vill uppgradera?
Postad 16 October 2004 - 08:37
Unregistered7daf0f25
-
Unregistered7daf0f25
-
Användare
-
-
157 inlägg
Postad 16 October 2004 - 11:22
Rasmuzz
-
Rasmuzz
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej igen!
Eftersom jag inte kan hitta någon bra billig duk med hög gain till min ljussvagare crt projje på 450 - 500 peak lumens så kanske jag till slut kommer att måla en mdfskiva/masonitskiva. Jag har funderat på att beställa Screen Goo CRT White, men såg att det var lite dyrt och undrar vilket som är det bästa målningsalternativet efter det.
Skulle någon kunna uppskatta vilken färg som är bra att ha till min crt projje..(Jag har inte en aning) Glans/matthet, eller kan ni ge mig ett färgtal så skulle det vara kanon.
//Rasmus
Postad 16 October 2004 - 12:00
Unregistered29bc426c
-
Unregistered29bc426c
-
Rookie
-
8 inlägg
Är det någon som provat att måla "duken" med trafiklinjefärg? Det borde ju ha ganska hög gain...
Postad 16 October 2004 - 12:11
Rasmuzz
-
Rasmuzz
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hehe. Jo eller varför inte köra med endast reflexfärg typ 15 i gain.  Nej men seriöst -> Någon som iallafall kan ge en uppskattning?
Postad 16 October 2004 - 14:04
Unregistered4be98f4b
-
Unregistered4be98f4b
-
Användare
-
-
135 inlägg
Jag tänkte använda en färdigmålad vit spånskiva. en sån som finns att köpa hos alla bygghanlare. samma färg som hyllplan och skåpsluckor. jag testade en sådan till min LCD men det var för ljust. så den målades med en mattare gråton.
Den är väldigt blank, men om det är för blankt även för CRT så är det lätt att måla över med tex Goo.
till LCD är s1500-s2000 ganska bra gråskala och matthet 3-7 går att använda (väldigt matt).
Till CRT behöver man antagligen inte mycket gråton så då blit det väll till att kolla olika matthet på helvit färg.
finns det någon Gain -> Glans tabell? eller spelar det in mer i Gain?
Ni som har riktiga dukar -kan ni kolla om de är helvita eller om det är någon toning på dem?
Postad 16 October 2004 - 15:50
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
Gain och glanshet på en spånskiva är inte samma sak..Glansheten gör att det speglar sig istället för att "rikta" in ljuset som en högre gain gör.
Postad 16 October 2004 - 16:02
Unregisteredc6836985
-
Unregisteredc6836985
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag tänkte använda en färdigmålad vit spånskiva. en sån som finns att köpa hos alla bygghanlare. samma färg som hyllplan och skåpsluckor. jag testade en sådan till min LCD men det var för ljust. så den målades med en mattare gråton. Den är väldigt blank, men om det är för blankt även för CRT så är det lätt att måla över med tex Goo.
till LCD är s1500-s2000 ganska bra gråskala och matthet 3-7 går att använda (väldigt matt). Till CRT behöver man antagligen inte mycket gråton så då blit det väll till att kolla olika matthet på helvit färg. finns det någon Gain -> Glans tabell? eller spelar det in mer i Gain?
Ni som har riktiga dukar -kan ni kolla om de är helvita eller om det är någon toning på dem?
En CRT-duk är vit, utan ton. Mr Huhta sa ngt viktigt i sammanhanget ang att "rikta ljuset". Det är i CRT-världen precis som andra världar inte säkert så att mest är bäst. En hög Gain har (utom möjligen de allra nyaste och svindyra dukarna) 1) en snävare betraktningsvinkel - ju mer Gain, desto snävare vinkel (som är vad mr Huhta menar) - och 2) besvärande white-spotting och 3) färgskiftningar mellan olika områden på samma duk. En o samma bild ser olika ut var du än sitter. Om man öht har ngt förtroende för proffs som Curt Palme et consortes så lyder man deras råd när dom rekommenderar ett Gain-värde runt 1,2-1,5.
Postad 16 October 2004 - 17:33
NFS
-
NFS
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Funderar själv på en sådan här till min Marquee. http://s00109432.sho...cts_id=AW357278En Deluxx med 1,4 i gain Vad tror ni om den? har ju ett bra pris. NFS...
Redigerat av NFS, 16 October 2004 - 18:04.
Postad 16 October 2004 - 23:44
Unregistered7daf0f25
-
Unregistered7daf0f25
-
Användare
-
-
157 inlägg
Rasmuzz En fråga!
Jag funderar på att ramspänna en duk och undrar vilket dukalternativ som är bäst för min crt som ger typ 450 - 500 peak lumens. Vilken gain passar bra då? Vissa snackar om vaxdukar och Ikea tupplurar osv osv. Det tycker inte jag låter så seriöst?
Men vet du var man kan få tag på ett dukmaterial som fungerar bra till crt ? billigt ? Jag skall ha en dukyta på ca 190 x 110 cm.
//Rasmus
Jag har duk över som är med måtten 2,40 x 2 m och 2,5 gain den kostar 1700 kr. är det intressant så Skicka ett PM i såfall. Mvh Hasse
Postad 17 October 2004 - 03:34
The Hulk
-
The Hulk
-
Veteran
-
-
2360 inlägg
Rasmuzz: Läs min tidigare tråd med länk ?
1000:- för en 210 cm 2,5 gains duk..
Mvh
Titta i tidigare inlägg
Ups ser nu att den verkar såld
Redigerat av The Hulk, 17 October 2004 - 04:50.
Postad 17 October 2004 - 06:38
Unregistered0be31fcd
-
Unregistered0be31fcd
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Har fått ett alternativ till Chuck Williams Nec fläkt mod. av Chris Collins på AVS, som verkar väldigt enkel. Det enda kritiska momentet är att man behöver göra en lödning i HV kortet. Nån som vet var man får tag i relät som finns i dokumentet? Har kollat Elfa redan. Nec fläkt mod
Redigerat av Unregistered0be31fcd, 17 October 2004 - 06:42.
Postad 19 October 2004 - 00:33
Ja, nu har det blivit ändringar för min del. När killen jag skulle köpa projektorn gick igenom denna så fann han fel på den så det blir ingen NEC ännu en gång. Men han gav mig ett MKT bra pris så om någon månad eller två så har jag en Marquee 9500LC med nya rör, Mike parker moddningen (den som tar lite extra tid) och även moddad strömförsörjning och 16:9 moddning. Alltså, en projektor i världsklass!
Nu skulle jag dock behöva någon som kan hjälpa mig ställa in den sen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
→
Klubbar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|