Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *

1881 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 October 2004 - 06:42

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Cine4Home.de tuning av PT-AE700

Den når utlovade 2000:1 efter ett ganska maffigt filtertweak (48% rött och 25% blått). De nämner inget om ljusstyrkan efter tweaket. Tyvärr visar detta att kontrasten utan tweak är mer normala 1000:1. Bra siffror för en LCD men inte lika revolutionerande som vi hoppats på.

Postad 07 October 2004 - 07:58

PerLan
  • PerLan
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Fick hem min 700 igår, fantastisk bild, bra kontrast men vilken kass lensshift. Jag hade räknat med att kunna sätta projjen på en hylla på sidoväggen på ca: 5m avstånd från duken men det var bara att glömma blir takmontering ;)

Normalt sett hade det inte gjort mig något men jag har 3m i takhöjd där projjen komer att hamna p.g.a snedtak, kommer att se för vällit ut ;)

Postad 07 October 2004 - 08:07

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Vill inte låte besserwissrig, men kollade du inte det innan?

Postad 07 October 2004 - 08:25

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Fick hem min 700 igår, fantastisk bild, bra kontrast men vilken kass lensshift. Jag hade räknat med att kunna sätta projjen på en hylla på sidoväggen på ca: 5m avstånd från duken men det var bara att glömma blir takmontering  ;)

Normalt sett hade det inte gjort mig något men jag har 3m i takhöjd där projjen komer att hamna p.g.a snedtak, kommer att se för vällit ut ;)

Panasonic har verkligen gjort en riktig tabbe med lensshiften! :lol:

Postad 07 October 2004 - 08:28

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Som jag sagt innan, det är nog så enkelt att de valt en mycket zoom istället. Kan tänka mig (har egentligen ingen aning) att det är svårt att både ha stor lins, och mycket lensshift.

Personligen tycker jag det är otroligt mycket snyggare med en projektor bak i hyllan, än en som hänger i taket.

Postad 07 October 2004 - 09:25

Unregisteredb19d47c9
  • Unregisteredb19d47c9
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag det är otroligt mycket snyggare med en projektor bak i hyllan, än en som hänger i taket.

JAA, plus att det är mycket enklare att lägga på en hylla än att hålla på med takmontering.

Fast det är klart... Köper man något för 18' så borde man kunna begära en viss flexibilitet när det gäller placeringsmöjligheterna. Det borde helt enkelt inte vara ett problem med en så dyr produkt. Kunden måste få göra som han behagar.

Postad 07 October 2004 - 09:43

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

JAA, plus att det är mycket enklare att lägga på en hylla än att hålla på med takmontering.

Fast det är klart... Köper man något för 18' så borde man kunna begära en viss flexibilitet när det gäller placeringsmöjligheterna. Det borde helt enkelt inte vara ett problem med en så dyr produkt. Kunden måste få göra som han behagar.

Man måste väl ändå förstå att detta är en "lo-end" produkt, det är bland det billigaste man kan köpa i denna upplösning och man får som vanligt vad man betalar för. Man kan inte begära allt som jag ser det, Z3 som kostar några tusen till har ju tex inte den fantastiska zoomen som AE-700 har. :(

Postad 07 October 2004 - 09:48

Unregisteredee15ce5c
  • Unregisteredee15ce5c
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Fick hem min 700 igår, fantastisk bild, bra kontrast men vilken kass lensshift. Jag hade räknat med att kunna sätta projjen på en hylla på sidoväggen på ca: 5m avstånd från duken men det var bara att glömma blir takmontering  :(

Normalt sett hade det inte gjort mig något men jag har 3m i takhöjd där projjen komer att hamna p.g.a snedtak, kommer att se för vällit ut :)

PerLan: Hur stor duk har du och på vilken höjd från golvet sitter den?

Har en 700:a på ingående och har tänkt följande, en duk på 86" (190x107) som sitter på ca 85cm från golvet. Takmontera projjen 3.8m från duken med en takhöjd på 2.5m. Hoppas att detta funkar! :wub:

/ X-MaX

Postad 07 October 2004 - 10:26

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Är mycket intresserad av att få lite feedback från någon som använt SCART, Component, SVHS, eller composit för att koppla in någon form av TV-spel.
Mest intresserad över hur mycket/lite VB ni har, skriv gärna om ni har tidigare erfarenheter osv också.

//Fredrik

Postad 07 October 2004 - 10:33

Marku_z
  • Marku_z
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag skrev i en annan tråd om det jag testade på min PT-AE700e med komponent från xbox, dvi från grafikkort. flyttar in det här med.

Ja matar min pt-ae700 me dvi-hdmi kabel el hdmi-dvi kabel, spelar ingen roll hur man säger det samma sak.

Måste säga att det e klockrent bild på det sättet. Sitter på en Geforce FX 5900 Ultra Nvidia kort och drog ner Näst senaste drivisarna som var certade, tror det var 61.76, de nyaste heter 61.77 men det funkar inte lika bra. Inte för mig ivilket fall.

Ja drar upp 1280x720 pixlar på 59.4hz~60hz som klassas som en AA bild, dvs den bästa bild du kan få med en 700.a

Så när ja matar den me dvi från datorn och in me hdmi i andra änden i projjen så blir de kanon. Mitt enda problem nu är att min xbox ser lite skum ut me komponent kabel. Har ställt in den på NTSC och aktiverat alla lägen 480P, 720P o 1080i i msdashen. Men bilden ja får när ja drar upp den på boxen blir 525p el 526p el va de stod. Bilden har en tendens att flakka på flera ställen, ser inte bra ut alls. Ja vet inte om man måste byta ut till nån annan sorts dashboard el nåt, nu kör ja på evox 3925 på en box nyaste xecuter bioset. 4963.06 el va de heter.

Någon som kör me komponent som har samma prob från sin xbox?
Jag har prövat me orgnialkablarna från microsoft me komponent samt även sämare rca kablar. Ingen skillnad.

Lite dåligt me pt-ae700 att man måste linsen mitt i duken för att inte behöva ställa på lensshift alt keystone. Jag har min takmonterad nu och måste köra -6 på keystone och max ner på lenshiften. Dvs den bilden försämras markant.

DET OPTIMALA är att ha den mitt framför duken, och inte röra lens shift, inte heller ens tänka på att använda keystone. Själv så ska ja sätta min projje framför duken ca ca 160cm från golvet bakom o ovanför soffan så ja får en 100%ig bild. För ja lägger inte ut 17.000kr på en HDprojje och sedan inte använder den fullt ut.

För mig att min gamla PT-AE100 sköt bilden något uppåt när man hade den ståendes på ett bord. Men PT-AE700 skjuter den rakt fram, el ja kanske minns fel.

I övrigt så är ja Toknöjd med min PT-AE700E, bästa köp ja nånsin gjort, inte nog med att bilden blir helt underbar när man matar den med dvi till hdmi porten, bilden blev även bra när ja mata den med en sunkig kompositkabel från mitt Sony SCA 8 Hemmabiossytem, menyerna ser kanske inte så snygga ut men när man jaggar igång filmen så ser det kanon bra ut. t.om bätte än komponenten just nu från min xbox. Blir mkt grynigare där.(försöker lösa så bilden blir bättre från xboxen, måste vara nåt fel där)

Skulle gärna vilja höra fler som testat lite saker som mig så man har lite o jämföra med.

Hoppas ja bidragit med någon nyttig information till forumet

you gotta love PT-AE700E :(

Postad 07 October 2004 - 11:11

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Oj så fel det kan bli! :(

Skrev i ett tidigare inlägg att man kunde höja och sänka bilden rejält och jag måste ha fått någon typ av kortslutning för sanningen är följande.

Jag har 700E takmonterad på ca 230 cm och den hänger ca 4 meter från duken.
En 100 tums bild kan jag sänka så att bildens nederdel ligger ca 80 cm över golvet.

Som sagt: Jag skäms som f*n och ber 1000 gånger om ursäkt om jag gett någon falska förhoppningar om lens-shiten.

Angående linjedubbleringen så tittade jag på Belägringen som gick på 4:an i helgen via scart från min comhembox och då det är rätt mycket skyskrapor i den så kunde jag konstatera att linjedubbleringen fungerade mycket bra!

Postad 07 October 2004 - 11:13

PerLan
  • PerLan
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Vill inte låte besserwissrig, men kollade du inte det innan?

Nja jag har läst en del om lensshiften här i forumet, men tänkte "den funkar nog hos mig" :(

Jag hade köpt den iaf... :)

Postad 07 October 2004 - 11:15

elvis82
  • elvis82
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Jag kommer få min AE700 nästa vecka och har satt upp duken för ngåra dagar sen,, jag kan OMÖJLIGT ha den takmonterad plus att jag omöjligt kan ha den i centrum bakom duken...
Projektorn kommer vara 150cm ovanför golvet,, men måste använda lenshiften i sidled ca 50cm MAX.(kommer sitta på en hylla med konsoler vid sidan av mint fönster). DETTA BORDE LA FUNKA??

hoppas detta funkar el så får jag stappla böcker på mit Fönsterplank för att få den exakt på väggen... och hur snyggt e det :(

Kommer köra DVi-Hdmi converte från datorn och PS2 så jag kan återkomma med VB nästa vecka från PS2an..

/mvh

Redigerat av elvis82, 07 October 2004 - 11:18.

Postad 07 October 2004 - 11:22

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Skrev i ett tidigare inlägg att man kunde höja och sänka bilden rejält och jag måste ha fått någon typ av kortslutning för sanningen är följande.

En 100 tums bild kan jag sänka så att bildens nederdel ligger ca 80 cm över golvet.

Som sagt: Jag skäms som f*n och ber 1000 gånger om ursäkt om jag gett någon falska förhoppningar om lens-shiten.

Angående linjedubbleringen så tittade jag på Belägringen som gick på 4:an i helgen via scart från min comhembox och då det är rätt mycket skyskrapor i den så kunde jag konstatera att linjedubbleringen fungerade mycket bra!

:)

Postad 07 October 2004 - 11:22

PerLan
  • PerLan
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Fick hem min 700 igår, fantastisk bild, bra kontrast men vilken kass lensshift. Jag hade räknat med att kunna sätta projjen på en hylla på sidoväggen på ca: 5m avstånd från duken men det var bara att glömma blir takmontering  :(

Normalt sett hade det inte gjort mig något men jag har 3m i takhöjd där projjen komer att hamna p.g.a snedtak, kommer att se för vällit ut :)

PerLan: Hur stor duk har du och på vilken höjd från golvet sitter den?

Har en 700:a på ingående och har tänkt följande, en duk på 86" (190x107) som sitter på ca 85cm från golvet. Takmontera projjen 3.8m från duken med en takhöjd på 2.5m. Hoppas att detta funkar! :wub:

/ X-MaX

Hm, duken är på 106 tum (16:9) sitter på ca: 120cm höjd från golvet.

Postad 07 October 2004 - 11:28

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

:)

Som sagt: Jag skäms som f*n och ber 1000 gånger om ursäkt om jag gett någon falska förhoppningar om lens-shiten. :wub: Kunde inte sagt det bättre själv!!!! :wub:

Postad 07 October 2004 - 11:29

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Då var min första projektor nånsin på ingående, får den fre/lör.
Ekonomin är inte lika stor som köplusten och därför kommer jag att ha möjlighet att antingen koppla in min Pioneer 444 eller XBOX till projektorn.

Således önskar jag förslag på en billig kabel jag kan använda som är funktionsduglig i början innan jag har råd att skaffa en progressiv dvdspelare och då även lägga lite mer pengar på en kvalitetskabel.

Räcker det med en vanlig simpel scart?
Övriga tips jag ska tänka på när jag springer hem och sliter upp kartongen som kan motverka eventuella skador? :(

Postad 07 October 2004 - 11:59

Unregistered2d7b7ac9
  • Unregistered2d7b7ac9
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
I förrgår var jag på Reference Audio och kikade på projektorer. Jag jämförde framför allt panna 700 med hitachi 100 och det känndes som att pannan var en något bättre projektor lite bättre liv i bilden och något mindre drabbad av de klassiska lcd felen.
Däremot upptäckte jag en skum grej på pannan som jag inte kunnde se på hitachin och som kanske någon klurig typ här kan förklara???
Panasonicen visade tydliga tecken på något som påminner om chroma-buggen. Konturerna på starkt röda föremål fick en pixlig karaktär med vissa tendenser till krypningar. Detta syntes inte alls på hitachin där även röda konturer var skarpa och fina. Detta framträdde väldigt tydligt i till exempel monsters inc.
Uppsättningen var pioneer dv-868 inställd på 625p kopplad med via hdmi utgången till pannan respektive hitachin.

Några tankar om vad detta kan bero på???

Postad 07 October 2004 - 12:22

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Mitt enda problem nu är att min xbox ser lite skum ut me komponent kabel. Har ställt in den på NTSC och aktiverat alla lägen 480P, 720P o 1080i i msdashen. Men bilden ja får när ja drar upp den på boxen blir 525p el 526p el va de stod. Bilden har en tendens att flakka på flera ställen, ser inte bra ut alls. Ja vet inte om man måste byta ut till nån annan sorts dashboard el nåt, nu kör ja på evox 3925 på en box nyaste xecuter bioset. 4963.06 el va de heter.

Någon som kör me komponent som har samma prob från sin xbox?
Jag har prövat me orgnialkablarna från microsoft me komponent samt även sämare rca kablar. Ingen skillnad.

Lite dåligt me pt-ae700 att man måste linsen mitt i duken för att inte behöva ställa på lensshift alt keystone. Jag har min takmonterad nu och måste köra -6 på keystone och max ner på lenshiften. Dvs den bilden försämras markant.

DET OPTIMALA är att ha den mitt framför duken, och inte röra lens shift, inte heller ens tänka på att använda keystone. Själv så ska ja sätta min projje framför duken ca ca 160cm från golvet bakom o ovanför soffan så ja får en 100%ig bild. För ja lägger inte ut 17.000kr på en HDprojje och sedan inte använder den fullt ut.

För mig att min gamla PT-AE100 sköt bilden något uppåt när man hade den ståendes på ett bord. Men PT-AE700 skjuter den rakt fram, el ja kanske minns fel.

I övrigt så är ja Toknöjd med min PT-AE700E, bästa köp ja nånsin gjort, inte nog med att bilden blir helt underbar när man matar den med dvi till hdmi porten, bilden blev även bra när ja mata den med en sunkig kompositkabel från mitt Sony SCA 8 Hemmabiossytem, menyerna ser kanske inte så snygga ut men när man jaggar igång filmen så ser det kanon bra ut. t.om bätte än komponenten just nu från min xbox. Blir mkt grynigare där.(försöker lösa så bilden blir bättre från xboxen, måste vara nåt fel där)

Skulle gärna vilja höra fler som testat lite saker som mig så man har lite o jämföra med.

Hoppas ja bidragit med någon nyttig information till forumet

you gotta love PT-AE700E :)

Konstigt fel du har, vad menar du med att bilden flakkar, hur ser det ut när du spelar sen? Jag minns att det i viss (oftast tänkte jag på det i vit) tex osv kunde vara lite bitar som "kryper" jag, antog att det hade med omskalningen av bilden att göra.
Har du testat med något spel som stödjer 720P för att se hur det ser ur då?

Ser du mycket VB, vore intressant om du kunde köra i PAL-läget (med vanlig interlaced bild) och se hur det ser ut där i tex ett spel som GTA-VC, eller III:an om du har något av dem. Där kunde jag verkligen se mycket VB på min 500:a

Äntligen en som spelar lite på sin 700:a :(

Redigerat av zippiz, 07 October 2004 - 12:24.

Postad 07 October 2004 - 12:44

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag är verkligen ingen expert på detta, men är inte chroma-buggen ett känt Pioneer-DVD-spelare-problem? Fast, jag antar att det var samma spelare på hitachin, så...
Själv noterade jag en fasligt starkt röd på min AE700, visst gjorde jag det. Färgen måste dras ner en hel del, tycker jag. Men på en mer sansad färgnivå syns inga som helst chroma-bugg-"features".

Redigerat av Unregistered366e03d0, 07 October 2004 - 12:46.

Postad 07 October 2004 - 12:45

PerLan
  • PerLan
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Då var min första projektor nånsin på ingående, får den fre/lör.
Ekonomin är inte lika stor som köplusten och därför kommer jag att ha möjlighet att antingen koppla in min Pioneer 444 eller XBOX till projektorn.

Således önskar jag förslag på en billig kabel jag kan använda som är funktionsduglig i början innan jag har råd att skaffa en progressiv dvdspelare och då även lägga lite mer pengar på en kvalitetskabel.

Räcker det med en vanlig simpel scart?
Övriga tips jag ska tänka på när jag springer hem och sliter upp kartongen som kan motverka eventuella skador?  :(

Jag köpte en 10m Clicktronic scart från ELFA för ett par hundringar till min P700-DVD444, är helnöjd. Rekommenderas

Postad 07 October 2004 - 13:00

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Som sagt: Jag skäms som f*n och ber 1000 gånger om ursäkt om jag gett någon falska förhoppningar om lens-shiten

. :wub: Kunde inte sagt det bättre själv!!!! :(

Ooops :)
Klart det ska vara Lens-Shift och inget annat!

Postad 07 October 2004 - 13:32

Unregistered084c72af
  • Unregistered084c72af
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
f97mno: Kolla in mitt galleri på DVD Forum för bild på kromauppsamplingsfel från MPEG-dekodern i 668 (samma i 868).

Screenshotsen kommer från min gamla pj, NEC HT-1000.

Postad 07 October 2004 - 14:21

Unregistered5b60ce3b
  • Unregistered5b60ce3b
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Vilket tak-stativ ska jag skaffa nu med 700an. Har 250cm i takhöjd och duken är väl 80cm upp, 90" så 120cm hög med maskningen,

så jag måste sänka bilden med ca 50-55cm och det täcker inte lenshiften så det får väl bli ett stativ på ca 40cm...

ska ju helst inte kosta 2000 och har ju läst om biltema grejer men hittade inget på deras hemsida.

Postad 07 October 2004 - 14:28

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
På tal om stativ, nån som vet om "biltemamodellen" som passade AE100 passar?

Postad 07 October 2004 - 14:30

Unregisteredee15ce5c
  • Unregisteredee15ce5c
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Någon som har en ritning på hålbilden till ett DIY stativ?

/ X-MaX

Postad 07 October 2004 - 14:40

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
f97mno: Kolla in mitt galleri på DVD Forum för bild på kromauppsamplingsfel från MPEG-dekodern i 668 (samma i 868).

Screenshotsen kommer från min gamla pj, NEC HT-1000.

Det är bara 668:an som lider av croma-buggen, inte 868:an. Jag hade en 668:a innan och där kunde jag se problemet(efter att jag fick reda på vad jag skulle kolla efter), men nu har jag bytt upp mig en 868:a, och då är det simlalabin borta! :(

Postad 07 October 2004 - 15:38

Marku_z
  • Marku_z
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ja ska terra lite mer idag, ska terra Soul Caliber 2, o lite annat smått o gott.

Jag upplever att bilden kryper precis som du säger när ja matar ma progressiv signal 526p el va det stod. Återkommer ikväll när ja testat med Soul Caliber 2 och matat 720P.

Postad 07 October 2004 - 15:41

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Ja ska terra lite mer idag, ska terra Soul Caliber 2, o lite annat smått o gott.

Jag upplever att bilden kryper precis som du säger när ja matar ma progressiv signal 526p el va det stod. Återkommer ikväll när ja testat med Soul Caliber 2 och matat 720P.

Bilden på SC II är svinbra (dock bara 4:3 i 16:9 läge)

Men jag skulle vara mycket tacksam om du kunde kolla på något vanligt PAL-spel, alltså inte progressiv signal. Vill gärna veta hur du upplever VB, samt linjedubblaren. (glöm inte ställa om till PAL annars får du troligen progressiv i de flesta pal-spel också)

Jag hade också de krypningar du beskriver som sagt (på min 500:a) glömde faktist bort dem till slut :) Tror att det är omskalningens fel, men blir gärna motbevisad :(

Redigerat av zippiz, 07 October 2004 - 15:49.

Postad 07 October 2004 - 18:51

Unregisteredf15f2547
  • Unregisteredf15f2547
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Tja! Så fick man då äntligen hem den!! Första projektorn nånsin en AE-700!!

Var bara tvungen att skriva här efter att ha läst så mycket. Har testkört den ca två minuter :( Köpte från Inet för 16900 nånting och det gick fint med leverans och alla pixlar verkar fungera. Lägger nog upp några bilder imorron när jag har hittat en bra plats för den...

Postad 07 October 2004 - 21:16

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Ja då har äntligen recensionen på AE700:an kommit på ProjectorCentral :(

Postad 07 October 2004 - 22:35

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Hur många beställningar har ni och hur många projar brukar ni få in i en "första leverans"? mao, är det någon idé att beställa från er om ni nu har så många beställningar?

Vi lämnar av affärsmässiga skäl inte ut hur många beställningar vi får, men jag kan säga att det är många, och en hel del från medlemmar här på forumet, vilket känns extra roligt. Levernstiden är idag (2004-10-07) ca. 2 veckor, men det förändras så klart lite från vecka till vecka.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 07 October 2004 - 22:41

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vilka leverantörer i Sverige som gör pixelcheck på AE700 innan leverans? Det kan ju faktiskt vara värt några hundra extra.

Pipro.se

De är tyska

Det stämmer att vi är en tysk återförsäljare, men vi har sedan drygt ett år tillbaka en svensk representant här i Sverige (jag) och erbjuder så väl service på svenska som betalning i SEK, så vi är väl åtminstone lite halvsvenska nu för tiden :(

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 07 October 2004 - 23:15

HariSeldon
  • HariSeldon
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Så har jag också hoppat på tåget. Det blir en Panna AE700 från Pipro och jag kan knappt vänta. Jag var också lite frågande till att beställa från Pipro till en början, men jag kan berätta att det är obefogat (åtminstone så här långt...). Patrik verkar jobba duktigt med övertid eftersom han svara på mina mail mitt i natten. Starkt jobbat och suverän service! Nu är det väl bara att vänta då... :(

Postad 07 October 2004 - 23:20

elvis82
  • elvis82
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Så har jag också hoppat på tåget. Det blir en Panna AE700 från Pipro och jag kan knappt vänta. Jag var också lite frågande till att beställa från Pipro till en början, men jag kan berätta att det är obefogat (åtminstone så här långt...). Patrik verkar jobba duktigt med övertid eftersom han svara på mina mail mitt i natten. Starkt jobbat och suverän service! Nu är det väl bara att vänta då...  :(

hhehe lite oofftopic men...

Får min redan på Måndag :=) ska bli skönt... min första projektor..

Skit skoj,, längtar...

har också fått mail av honom sent på natten := )

Postad 08 October 2004 - 06:05

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Jag väntar också som ett barn på min lilla baby! (ae700)

Postad 08 October 2004 - 07:27

JockeB
  • JockeB
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Är det någon som frågat vad en tuning från cine4home.de kostar när man köper den från pipro ?
Undrar om filter ingår.
AE700 tuning

edit: ´Bommade att lungan hade länkart till detta tidigare , men vad det kostar är fortfarande intressant.

Redigerat av JockeB, 08 October 2004 - 07:30.

Postad 08 October 2004 - 08:12

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Hur många beställningar har ni och hur många projar brukar ni få in i en "första leverans"? mao, är det någon idé att beställa från er om ni nu har så många beställningar?

Vi lämnar av affärsmässiga skäl inte ut hur många beställningar vi får, men jag kan säga att det är många, och en hel del från medlemmar här på forumet, vilket känns extra roligt. Levernstiden är idag (2004-10-07) ca. 2 veckor, men det förändras så klart lite från vecka till vecka.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Tack för svaret!
Förstår att ni inte vill säga hur många som har beställt, men en ungefärlig leveranstid (2v) duger lika bra :(

Postad 08 October 2004 - 08:18

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Är det någon som frågat vad en tuning från cine4home.de kostar när man köper den från pipro ?
Undrar om filter ingår.
AE700 tuning

edit: ´Bommade att lungan hade länkart till detta tidigare , men vad det kostar är fortfarande intressant.

Kan du förklara vad detta är? Begriper inte Tyska språket?
Men att bilden blev bättre ser jag ju direkt.
Det är otroligt vad information man får i detta forum :(

Postad 08 October 2004 - 10:48

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Då blev det ett projektorköp igår, vilken? Ja - med tanke på tråden så torde det inte vara så svårt att räkna ut. På förhand har den fått en hel del omdömen här och på andra forum och de flesta positiva. Den stora issuen är VB för många, även mig, men jag kommer till det också. Har under senaste året tittat på en hel del projar men aldrig riktigt hittat något jag fallit för, visst tyckte man AE100 var bra när den kom, även så AE300, Z1/Z2 är fina projar också. Sanyos projar faller på projektionsavstånd för min del, får inte ner bilden helt enkelt i den storlek jag vill köra.

Så det var med spänning man insåg att Panna-700 nu skulle projicera bilden centralt i linsens höjd. Bra för oss som vill projicera på hylla men mindre bra för takmontering. Jag har dock 3.30 i takhöd så takmontering har inte varit aktuellt för mig.

Igår begav jag mig således till The Rock i Lund för att kolla in den. Vi körde en test mellan 700, Hitatchis 100 och en Infocus 4805(DLP).

Intryck:

Pannan kändes på alla områden (svärta, tryck i färgerna, skärpa) mm snäppet bättre än Hitatchin. Jag fick känslan av en tunn hinna låg framför Hitatchins bild. Skillnaden var dock inte står men dock märkbar. VB var rätt påtagligt på pannan, syntes på hitatchin också, men lite mindre dock. Körde FOTR scen 17 tror jag där de kommer springandes i sankmarken och några sekunder in ser man en scen med massa flugor, här syntes VB väldigt mycket på båda projarna. Svår scen kanske man klart märkbar. Även i inledningen när Frodo möter Gandalf syntes en hel del VB.

Infocusen hade såklart bättre svärta, inget förvånande, även om jag tyckte pannan närmat sig bra jämfört med äldre LCD'er. I färgstarka scener tyckte jag dock färgdjupet och trycket var minst lika bra på pannan. Infocusen låter helt klart mer vilket stör mig mycket. Jag såg inte några regnbågar, letar man dem så visst ser man dem inte annars. Jag är dock lite rädd för dessa fortfarande. Upplösningen är sämre så drar man upp bilden blev det klart sämre på infocusen.

Efter 1 timmes demo så kom så frågan - Har ni någon hemma? De hade en kvar och den står numera i mitt vardagsrum. DVD'n hemma är i dagsläget en 444 och jag fixade en Tupplur för att prova in bildstorlek. När jag drog igång den hemma så hände några intressanta saker.

1. Inga döda pixlar och annat skit - Bara en lättnad, alltid lite småoroligt.

2. VB var som helt borta, även i den träskscnen med flugorna, var VB svårt att se. Detta också med bilden "Out of the Box". Vet inte om jag fått ett VB befritat exemplar eller om det kommer smygandes framöver men det var i princip obefintligt numer. Voala! Vet inte om detta kan ha något med 444/scart kombinationen att göra.

3. Jag var postivt överraskad över bildkvalite´n i allmänhet med tanke på 444/scart/tupplur kombinationen. Spontant kändes bilden minst lika bra som på The Rock där vi körde DVD-668 tror jag det var/komponent/Euroscreen duk.

Är helnöjd på alla sätt och det skall bli lite tweakande i helgen. En cool funktion var ju att man kan välja ut en scen. Frysa bilden, med ett kors gå runt i bilden och välja ut en färg. Sedan kan man justera just den färgnyansen separat (vet inte exakt vilket spektrum den påverkar) men helt klart nice för lite finetuning.

Puh... blev mycket text det här...!

/E-man

Ps. Kan verkligen rekomendera The Rock för er som bor i den regionen, överlägsen service. Helt klart värt de extra pengarna. Självklart kör de även AVD's garanti på lampan. Ds

Postad 08 October 2004 - 10:59

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Inlägg numero uno...

E-man: Som du kanske känner till finns det en Flicker-tweak för AE700 för att justera VB. Gå till Options och håll in Enter-knappen ca 5 sek, så kommer du till en servicemeny. Där går du till flicker som visar en röd, grön och blå skärm där du justerar bort flicker (uppåt eller nedåt) tills bilden är stabil. Obs! Det här ska göras efter att projektorn är uppvärmd så vänta minst en halvtimme.

Om du redan visste det här, bortser du från inlägget, men det kanske finns någon annan som är intresserad.

Tjipp

Redigerat av Unregisteredff4f969d, 08 October 2004 - 11:00.

Postad 08 October 2004 - 11:13

Unregisteredef940e77
  • Unregisteredef940e77
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
AE500 och AE700 sida vid sida.

Jag har en AE500, och varit intresserad av AE700 p.g.a. det nya objektivet med lensshift och lång zoom. Jag var idag och jämförde AE500 och AE700. Mina intryck är följande:

- Svart nivå och kontrast. Svart nivån var i mitt tycke precis lika som AE500. Det syntes dock tydligt att den var ljusstarkare, så kontrasten är bättre.

- VB. Samma paneler som AE500, så VB på AE700 såg lika ut.

- Ny lins med lenshshift. Lenshift verkligen kass p.g.a. att det går att flytta bilden så lite, speciellt uppåt. Annars är den långa zoomen great (om man behöver den).

Slutsats: Är mest besviken på svart-nivån, eftersom den stör mig mest på AE500. Tänker nu definitivt vänta på nästa generation. Inte i mitt tycke värt att uppgradera från AE500.

//

Postad 08 October 2004 - 15:33

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
www.cine4home.de är måsteläsning!

De började med
Natural , color temp. -1 -> cr 950:1 och hyfsat kalibrerad, lite blå svärta om jag kommer ihåg rätt

Efter avancerade mätningar och specialfilter
De utgår från Video, normalt en färgtem över 10000
nu 2018:1 cr
nära d65 över hela gråskalan
Nackdelen är att man förlorar ljusstyrka. Vi bör dock komma ihåg att Video ger en högre ljusstyrka till att börja med. Jag misstänker att man tappar 35-45 procent av ljusstyrkan. Om någon vecka kommer det en komplett genomgång av ae700.

Postad 08 October 2004 - 16:05

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
är de bara jag som inte kommer in på www.cine4home.de ? :lol:
...går ej att hitta sidan... :(

Postad 08 October 2004 - 17:32

ridern
  • ridern
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

är de bara jag som inte kommer in på www.cine4home.de ?  :lol:   
...går ej att hitta sidan...  :(

Den fungerar för mig.

Postad 08 October 2004 - 21:49

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Är det någon som har beställt 700an ifrån technickdirect än någon som vet vad dom tar för den där? samt om dom har den i lager?

Postad 08 October 2004 - 23:45

SasMan
  • SasMan
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag hat beställt den hos Technik direkt för 1500 kr ungerfär + 20€ frakt.
Men ja är inte säker om beställningen gick rätt. Fick inget konfirmerat på email om att beställningen är mottagen. Det stod bara tack för beställningen o sen var det klart. Hur ska man kolla sin orderstatus nu? Nån som vet?

Postad 09 October 2004 - 05:30

Unregisteredf0ca8eca
  • Unregisteredf0ca8eca
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag beställde en 700 igår från TECHNIK DIREKT och fick en ORDERBEKRÄFTELSE efter bara 10 sek :lol: :(

Postad 09 October 2004 - 08:23

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

E-man: Som du kanske känner till finns det en Flicker-tweak för AE700 för att justera VB. Gå till Options och håll in Enter-knappen ca 5 sek, så kommer du till en servicemeny. Där går du till flicker som visar en röd, grön och blå skärm där du justerar bort flicker (uppåt eller nedåt) tills bilden är stabil. Obs! Det här ska göras efter att projektorn är uppvärmd så vänta minst en halvtimme.

Vagabond: Visste redan detta men bra tips tål att upprepas. Jag har inte överhuvudtaget börjat tweaka, det kommer ikväll, innan vi skall köra en Starwars kväll med polarna.

cine4home verkar minst sagt intressant, någon som gjort några närmre analyser på deras resultat?

Postad 09 October 2004 - 08:46

Unregisteredb19d47c9
  • Unregisteredb19d47c9
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
E-man:
Tack för en trevlig minirecension! Du får gärna återkomma med intryck efter Star Wars-kvällen, då du hunnit kolla in projjen lite närmare och ställt in den m.m.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.