* Officiell tråd - Denon DVD-1910 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 16 december 2004 - 10:53
Postad 16 december 2004 - 12:01

Postad 16 december 2004 - 13:06
Postad 16 december 2004 - 13:43

Nä, deinterlacingen har jag inte hittat ngt att klaga på med...
SW Ep II har sett dålig ut på de flesta maskiner jag har sett innan. T.ex. scenen där Obi-Wan är på ngt fik och kameran sänker sig ned mot det samma och det brukar flimra som attan... Det klarar den galant. Gladiator, med det berömda kapitlet (vilket det nu är) då kameran panorerar över bergen, en massa tält o prylar och in mot den där stenstaden du vet..? Det fixar den helt utan problem också.

Däremot ser moving zone plate inte så bra ut. Ngt bättre än vad jag har sett innan, men så är det ju en mardrömstest också...
Nä, deinterlacingen tror jag inte att ngn kan klaga på i dessa nya DENON:er. Det finns annat som är betydligt mer irriterande... T.ex. kraftiga konturskuggor vid skalning till 720p m.m.

Postad 16 december 2004 - 22:49
Läste nått inlägg om att den inte var så bra på det?
Nån som har nån erfarenhet av det?
Det har rätt stor betydelse för mig p g a att ungefär hela min dvd collection består av "brännda" filmer...
Postad 16 december 2004 - 22:53
och det berättar du här?Vet nån hur den här spelaren klarar brända skivor?
Läste nått inlägg om att den inte var så bra på det?
Nån som har nån erfarenhet av det?
Det har rätt stor betydelse för mig p g a att ungefär hela min dvd collection består av "brännda" filmer...
Postad 16 december 2004 - 23:44
Det går säkert på 2910:an men inte på 1910:n, tyvärr! Mina erfarenheter av 1910:ans deinterlacing är att material som är filmbaserat sköts perfekt (jag har iaf inte sett en enda "brist"). För videobaserat material (musikvideos, tv-serier mm) kan resultatet bli mindre bra, i vissa fall ganska dåligt.Ok.. Vilka inställningsmöjligheter finns? Kan man välja manuellt mellan film- och videomaterial?
Postad 17 december 2004 - 13:17
Om detta INTE är ett bra val, skynda er att tala om det för mig !

Postad 17 december 2004 - 16:20
1910 har Faroudja 2301 och inte 2310 som vissa andra Denons. 2301 är speciellet framtaget för DVD och är riktigt bra pa filmmaterial.
Däremot visas ofta dokumentärer och sadant extramaterial med tveksam kvalitet.
Det finns inte 'modes' som Auto1/Auto2 pa 1910.
Jag skulle ocksa vilja veta om nagon lyckats bränna en backup pa en DVD och sen spela den pa 1910 eller annan Denon DVD. Brännare? Skiva? Format (+, - eller ROM)?
Postad 17 december 2004 - 16:28

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 17 december 2004 - 16:28.
Postad 17 december 2004 - 16:31
Berätta gärna hur resultatet blev. Ligger också i startgroparna för att köpa en 1910 till min tx-100.Jag kommer att köpa en 1910 ikväll på Hi-Fi Klubben i Stockholm för bruk tillsammans med Hitachi PJ-TX100.
Om detta INTE är ett bra val, skynda er att tala om det för mig !
Postad 17 december 2004 - 20:51
Jag testade som hastigast en DVD+RW (TDK) skiva på min 1910, regionsfri moddad. Det fungerade utan några som helst problem. Startade snabbt och inga kodningsfel eller liknande syntes. Nu tittade jag inte så länge, men det bör inte vara några problem.Jag skulle ocksa vilja veta om nagon lyckats bränna en backup pa en DVD och sen spela den pa 1910 eller annan Denon DVD. Brännare? Skiva? Format (+, - eller ROM)?
Ska testa med lite DVD-R skivor senare, för att se hur det går. Men jag tror inte det blir några problem heller.
Signature. Tyvärr har jag inte projektorn än, TX100, men så fort jag skaffat den och kopplat ihop allt kan jag ge lite feedback. Hoppas att ha allt up and running i mellandagarna.
Postad 17 december 2004 - 21:36
Intressanta och goda nyheter.Jag testade som hastigast en DVD+RW (TDK) skiva på min 1910, regionsfri moddad. Det fungerade utan några som helst problem. Startade snabbt och inga kodningsfel eller liknande syntes. Nu tittade jag inte så länge, men det bör inte vara några problem.Jag skulle ocksa vilja veta om nagon lyckats bränna en backup pa en DVD och sen spela den pa 1910 eller annan Denon DVD. Brännare? Skiva? Format (+, - eller ROM)?
Ska testa med lite DVD-R skivor senare, för att se hur det går. Men jag tror inte det blir några problem heller.
Signature. Tyvärr har jag inte projektorn än, TX100, men så fort jag skaffat den och kopplat ihop allt kan jag ge lite feedback. Hoppas att ha allt up and running i mellandagarna.
Jag har en kompis som inte haft samma framgång, förvisso med en annan Denonmodell.
Men jag tror att det kan ha med märke på skivan att göra...
Postad 17 december 2004 - 22:24

De märken jag testat och som fungerar utan problem är (samtliga DVD-R skivor):
SW Technology - 1,2x brännhastighet
DataWrite Classic - 1,2,4x
TDK ScratchProof - 1,2x
Samtliga skivor är brända i 2x hastighet. Verkar som sagt som om 1910 inte har några som helst problem med varken DVD+RW eller DVD-R, men det kan nog vara som andretti säger att vissa "skivmärken" kan strula...
Redigerat av Cameron, 17 december 2004 - 22:26.
Postad 17 december 2004 - 22:42
Bifogad fil(er)
Postad 17 december 2004 - 22:51
Tyvärr inte. De som jag testat är de enda jag har tillgång till...just nu i alla fall. Om du har kan du ju skicka över ett parCameron: Du har inte möjlighet att testa Princo skivor

Postad 18 december 2004 - 01:06
Postad 19 december 2004 - 20:51
Ljudet e det bra eller håller det hög klass?
/Daniel
Redigerat av Unregistered59a54b40, 19 december 2004 - 20:53.
Postad 20 december 2004 - 15:07
Jag har ännu inte kört DVI då jag inte har en kabel ännu.
Den ger kanonbild på progressiv komponent till min Z2 (576p). Klart prisvärd om man kör komponent, bättre än Yamaha 540 och 550. Test med DVI återstår.
Jag har testat Memorex DVD+R 4x, DVD-R 4x, DVD-RW 2x samt Verbatim CD-R (SVCD). Den tar ibland lite tid på sig för att börja spela en DVD-R, de andra är inga problem. Samtliga skivor brända i mediats högsta fart.
En anekdot. 540 var min första spelare med progressiv komponent, den var hyfsad med kanske en aning trötta färger. Den pajade dock och efter 2 månader säger butiken att de "tappat bort" den så jag fick en 550 istället. Den är jag inte nöjd med, ostadig bild i progressivt läge. Därför tröttnade jag och tog denna 1910 istället.
Postad 21 december 2004 - 14:34

Tydligen finns det en firmware-version 1.12 nu (undrar vart 1.11 tog vägen?). Resultatet av denna är i nuläget okänt men Hifiklubben i Danmark har fått uppgraderingen. Det verkar som Denon iaf har försökt få bort underscan. Jag klipper in inlägget på www.hifi4all.dk nedan:
Hej med jer
Der er sket lidt mere i DVD1910 sagen – omend jeg er bange for at denne nyeste version ikke løser jeres problemer. Jeg jagter stadig et svar – men der går sikkert lige til efter jul inden de er klar.
Men herunder seneste opgradering som vi har fået (v 1.12). Vi prøver at få lavet en regionsfri version af denne – selvom jeg IKKE tror at det har nogen indflydelse.
Jeg skal nok vende tilbage så snart der er nyt i sagen om skygger mm.
Til dem som skyder lidt frem og tilbage omkring hvorvidt det ene og det andet – der er altså den store forskel på DENON og mange andre, at DENON trods alt kommer med upgrades – og tager mod input fra markedet. Og ikke mindst at deres produkter kan opgraderes – det er heller ikke nogen selvfølge. Så bare rolig – sagen er ikke tabt endnu.
Til dem som spørger hvorfor man lancerer noget som ikke virker 100% - dertil er der bare at sige at alternativet er aldrig at lancere noget. Husk på at DVD1910 virker fint på de tre modeller vi har brugt til intern test (Toshiba MT200, BenQ 5120 og SP4805). Og – jeg kender INGEN mærker i vores branche som ikke fra tid til anden render i problemer med manglende kompatibilitet – så det er ikke usædvanligt. Selv bilfabrikanter og producenter af opvaskemaskiner har samme problemer.
3. SYMPTOM:
1) When the DVI-D terminal of the above models was connected to the DVI-D
terminal of the TH-AE500 Projector manufactured by Matsush*ta by means
of DVI-D cable, there is a case that the DVI Video changes into noise and is
not displayed properly.
2) When AVR-5805/AVCA1XV or Matsush*ta's SA-RX70 Digital Amplifier was connected
to the above models as a DVI Repeater, the signal latch of the Player occurs,
the certification is not performed properly and the Image turns into video
noise.
3) At the DVI Output Video of 720p/1080i, the left-upper portion on the screen
of the PAL models among the above models is partially missing.
Postad 22 december 2004 - 20:45
Postad 24 december 2004 - 12:19
Tackar, då lutar det åt ett köp. Vill helst ha Pioneer... men men.Martin.M
Princo skivor funkar alldeles utmärkt i denna spelaren
Får väl byta sen när dom kommer med en lite billigare spelare med dvi

Har testat lite skivor på en Denon 2900, den svalde inte mkt... Pioneer tar ju allt.
Redigerat av Martin.M, 24 december 2004 - 12:20.
Postad 30 december 2004 - 22:48
Jag kör en enkel Super Video kontakt mellan min 1910 och min TX100 projektor. Tycker dock att bilden lider av "fartränder" eller interlaced. Har 1910 inställd på progressive scan. Kan dock ställa in projektorn att varken använda "TV" eller "FILM" men detta gör att bilden blir en aning för oskarp för min smak.
Till min fråga ! Ska köra DVI-D, så snart min kabel dyker upp, kommer detta "problem" att minska och det blir en mer progressive bild ?
Postad 30 december 2004 - 23:10
PS. Att du har Progressive Scan inställt påverkar enbart komponent, DVI och HDMI utgångarna. Inte S-video. DS.
Postad 31 december 2004 - 01:16
Jag fick hem en med firmware 1.11 idag.Tydligen finns det en firmware-version 1.12 nu (undrar vart 1.11 tog vägen?).
Tyvärr var den inte regionsmoddad.
Skulle gärna vilja fixa nyaste firmwaren (1.12?) och regionmod. Någon som vet hur man fixar detta får gärna pm:a mig.
MVH
Stefan
Postad 31 december 2004 - 09:44
Tack Arioch för ditt svar. Nu blev jag gladJa! Detta problem kommer att försvinna på allt filmbaserat material och kraftigt lindras på allt videobaserat.
PS. Att du har Progressive Scan inställt påverkar enbart komponent, DVI och HDMI utgångarna. Inte S-video. DS.

Ytterliggare en fråga. Hur gör man får att välja de olika "upplösningarna" 720p, 1080i etc etc Är detta något man har möjlighet att komma åt när man väl kör med DVI ? Jag har ingen som helst koll på detta än...men jag vill gärna lära mig

Redigerat av Cameron, 31 december 2004 - 09:47.
Postad 31 december 2004 - 09:57
Roligt för dej hoppas du får en digital julafton.Tack Arioch för ditt svar. Nu blev jag gladJa! Detta problem kommer att försvinna på allt filmbaserat material och kraftigt lindras på allt videobaserat.
PS. Att du har Progressive Scan inställt påverkar enbart komponent, DVI och HDMI utgångarna. Inte S-video. DS.Hoppas bara min förbenade DVI kabel kommer snart bara...
Ytterliggare en fråga. Hur gör man får att välja de olika "upplösningarna" 720p, 1080i etc etc Är detta något man har möjlighet att komma åt när man väl kör med DVI ? Jag har ingen som helst koll på detta än...men jag vill gärna lära mig![]()
Ett tips Onoff har börjat sälja DVI-DVI 10m ca 1100kr
och HDMI-DVI 5m ca 590. Jag betalade 800 för min 5m Molex HDMI-HDMI och
399kr för en HDMI-DVI adapter.
Offtopic:
Så nu är snart de hypade tokprisernas
tid över. Onoff har börjat sälja dessa då de säljer samsung 745 med DVI.
Synd bara att när de gjorde en satsning så blev det en spelare
som inte leverar Blacker than Black över DVI. Men de verkar
änligen han kommit igång. Konstigt med tanke på att platta TV funnits
så länge med DVIingång.
Postad 02 januari 2005 - 17:03
Fråga:
När jag kör Region 1 filmer får jag ut en 480p@50 till min TX100 och vid Region 2 filmer blir det 576@50. Detta är korrekt inte sant ? För att få t ex 720p måste jag köra DVI ? Har jag förstått detta rätt ?

Postad 02 januari 2005 - 17:32
Var har din andra componentkabel för märke.?Köpte en (till) component kabel idag, dock från Classe på 10m. Den fungerade utan problem !
Fråga:
När jag kör Region 1 filmer får jag ut en 480p@50 till min TX100 och vid Region 2 filmer blir det 576@50. Detta är korrekt inte sant ? För att få t ex 720p måste jag köra DVI ? Har jag förstått detta rätt ?Undrar också hur jag får ut 60Hz ?
Det är helt rätt, det är bara över digitalutgången du
får ut 720p. Jag tror dom där asiatiska Brainwave
med kloner kan fixa 720p över komponent.
Men i övrigt har jag aldrig läst om någon som klarar det.
Det är rätt 576p 50hz och hade du fått 60 herts hade du
fått en ryckig bild tex som samsung 935 har problem med.
Postad 02 januari 2005 - 17:46
Vad bra ! Tack för ditt svar.Var har din andra componentkabel för märke.?
Det är helt rätt, det är bara över digitalutgången du
får ut 720p. Jag tror dom där asiatiska Brainwave
med kloner kan fixa 720p över komponent.
Men i övrigt har jag aldrig läst om någon som klarar det.
Det är rätt 576p 50hz och hade du fått 60 herts hade du
fått en ryckig bild tex som samsung 935 har problem med.
Den componentkabeln jag köpte på Classe heter ITEC HomeCinema Collection artkl.nr 38-1245

Kan man få högre upplösning än 720p med DVI-D ? Är det någon större skillnad mellan Component och DVI-D ? Väntar fortfarande på min DVIkabel...borde ha den i veckan.
Postad 02 januari 2005 - 19:48
Postad 03 januari 2005 - 10:19
Har köpt en 5 meter dvi-dvi kabel för 189:- hos Siba. Funkar lika bra som den jag hade innan för 600:-. Kör mellan en 1910:a och Sharp Z201 projektor. Deras 2 meter kostar 159:-. Kan det bli mycket billigare?!Roligt för dej hoppas du får en digital julafton.
Tack Arioch för ditt svar. Nu blev jag gladJa! Detta problem kommer att försvinna på allt filmbaserat material och kraftigt lindras på allt videobaserat.
PS. Att du har Progressive Scan inställt påverkar enbart komponent, DVI och HDMI utgångarna. Inte S-video. DS.Hoppas bara min förbenade DVI kabel kommer snart bara...
Ytterliggare en fråga. Hur gör man får att välja de olika "upplösningarna" 720p, 1080i etc etc Är detta något man har möjlighet att komma åt när man väl kör med DVI ? Jag har ingen som helst koll på detta än...men jag vill gärna lära mig![]()
Ett tips Onoff har börjat sälja DVI-DVI 10m ca 1100kr
och HDMI-DVI 5m ca 590. Jag betalade 800 för min 5m Molex HDMI-HDMI och
399kr för en HDMI-DVI adapter.
Offtopic:
Så nu är snart de hypade tokprisernas
tid över. Onoff har börjat sälja dessa då de säljer samsung 745 med DVI.
Synd bara att när de gjorde en satsning så blev det en spelare
som inte leverar Blacker than Black över DVI. Men de verkar
änligen han kommit igång. Konstigt med tanke på att platta TV funnits
så länge med DVIingång.
Mvh
The Reaper
Postad 03 januari 2005 - 10:37
Mvh
The Reaper
[/quote]
Okej jag ger mig du är värsta prisjägaren

Du borde lägga upp det under kablar. Jag tänkte lägga upp
ONOFF´s men det känns dyrt nu när du jagat färdigt

Postad 03 januari 2005 - 13:03

Förresten börjar trycket bli för stort snart. Måste nog köpa en spelare.

Att köra med dvi måste ju ge väldigt mycket bättre bild än en billig
komponentkabel som jag gör nu.
Postad 03 januari 2005 - 13:18
Titta in i en dataaffär, där kan man köpa en 10 meters för under 200
Förresten börjar trycket bli för stort snart. Måste nog köpa en spelare.
Att köra med dvi måste ju ge väldigt mycket bättre bild än en billig
komponentkabel som jag gör nu.

Sist jag var på en dyr databutik kostade 3m hama DVI-DVI 230kr.
Men du vann prisjakten, känns lite halvjobbigt efter att ha varit
smart o först köpt HDMI och sen DVI konverter för tillsammas 1200kr
för att hitta en för några hundra

Postad 03 januari 2005 - 21:09

EDIT: Kabeln fungerar nu. Det var jag som inte visste vad jag höll på med. Missade DVI-knappen på DVDspelaren

Redigerat av Cameron, 04 januari 2005 - 07:49.
Postad 03 januari 2005 - 23:29
Vilken är det som är den aktuella versionen? Jag har själv 1.10.
Finns det nån changelog så man kan kolla vad Denon fixat i de olika versionerna eller är dom hemligare än ArkivXmaskotar?
Nån som vet om det är gratis att flasha hos hifiklubben, och även om det är gratis att flasha till regionsfri där? Jag har köpt den på hifiklubben i Stockholm.
Postad 04 januari 2005 - 00:49
Den senaste firmware-versionen är 1.12. Jag har inte hört nåt om resultaten av den men enligt Hifi-klubben i Danmark verkar återigen underscan-problmet i 720p vara nåt Denon försökt förbättra. Se tidigare i tråden eller surfa till www.hifi4all.dk och tråden "Denon DVD".Tänkte fråga lite om firmware till denna, inte hört nåt om det på ett tag nu.
Vilken är det som är den aktuella versionen? Jag har själv 1.10.
Finns det nån changelog så man kan kolla vad Denon fixat i de olika versionerna eller är dom hemligare än ArkivXmaskotar?
Nån som vet om det är gratis att flasha hos hifiklubben, och även om det är gratis att flasha till regionsfri där? Jag har köpt den på hifiklubben i Stockholm.
Någon officiell changelog finns nog inte men Hifi-klubben har i den danska tråden klippt in text från de uppgraderingsfiler de fått från Denon. Jag har även kopierat in dessa texter tidigare i denna tråd.
Har man köpt spelaren hos Hifi-klubben är det gratis att uppdatera firmware där, om de har den aktuella firmwaren förstås

Är det inte någon som har ett ex med 1.12? Man kontrollerar firmware antingen på det sätt som beskrivs i trådens första inlägg eller genom att på fjärren trycka följande: 1 2 3 4 Display. Edit: Detta görs i utan nån skiva i spelaren.
Redigerat av Unregistered94256dec, 04 januari 2005 - 08:58.
Postad 04 januari 2005 - 20:50
Postad 04 januari 2005 - 23:00

Redigerat av Cameron, 04 januari 2005 - 23:01.
Postad 04 januari 2005 - 23:09
Hej!Kör nu DVI-D till min TX100. Ser riktigt fint ut
Verker dock som om bilden fortfarande är en aning förskjuten... Ska kolla med Hi-Fi Klubben om man kan få den uppdaterad från 1.10 till 1.12. Trevligt att äntligen kunna köra DVI dock
Det ska inte vara några problem att uppdatera till ny mjukvara när den finns tillgänglig. För tillfället har jag inte någon information om när den kommer att kunna distribueras.
Mvh Mathias
Hi-Fi Klubben Linköping
Postad 04 januari 2005 - 23:27
Mathias: Har du/ni på hi-fi klubben möjlighet att begära ut en changelog på vad som ändras i varje firmware av Denon vore detta kanon. Så vi verkligen vet vad som ändras utan att behöva gissa eller läsa danska forum genom babelfish =)Hej!Kör nu DVI-D till min TX100. Ser riktigt fint ut
Verker dock som om bilden fortfarande är en aning förskjuten... Ska kolla med Hi-Fi Klubben om man kan få den uppdaterad från 1.10 till 1.12. Trevligt att äntligen kunna köra DVI dock
Det ska inte vara några problem att uppdatera till ny mjukvara när den finns tillgänglig. För tillfället har jag inte någon information om när den kommer att kunna distribueras.
Mvh Mathias
Hi-Fi Klubben Linköping
Tack för ditt svar förut Love Spy, hade glömt bort dina inlägg tidigare i tråden om danska forum
Postad 05 januari 2005 - 10:37
Klipper även in "testrapporten":
Denon DVD-1910 v. Pan DVD-S97: A/Bed
Both were hooked up through a Gefen DVI 2x1 switcher into the DVI inputs on the InFocus 7200, which was set to Video RGB per InFocus directions; 6500; Gamma:Film 2. Players were adjusted with DVE. Pan came out at +1 brightness, -1 sharpness; LCD Proj; Expanded RGB. Denon with controls to 0. DVD used: Collateral (only one I had 2 copies of). Both players set to 720p; both RGB (automatic on S97 w/DVI).
The S97 had a noticably sharper image. There was a hint of EE on the S97 not present on the 1910 The colors were more saturated on the S97, certainly not overly so.
The green push on the 1910, which I had noticed on a few DVDs with the 1910, was more apparent in comparison to the S97. An image which I would previously have characterized as lacking green push on the 1910 had it in comparison to the S97.
The grainy appearance to the 1910, which some had complained of but which I had not noticed on it, was evident in comparison to the S97. The picture was much smoother.
Layer change was faster on the S97. Neither displayed MacroBlocking, probably a result of the display.
The manual with the S97 is incredibly bad. It takes a while to figure out all the controls and what they do. Some are in the SetUp; others are accessed by the Display button when a DVD is not playing. You can change set up parameters while a DVD is playing, but you can not access the parameters from the Display button while a DVD is playing.
The 1910 is far easier to use, but also has far fewer controls. As noted many times, the S97 remote stupidly lacks an open/close button.
Next Up: S97 vs. 59AVi (when I get it).
Jag skulle bra gärna vilja veta vilken firmware-version det var i 1910:an.
Det jag finner mest intressant är:
There was a hint of EE on the S97 not present on the 1910
Faktum är att jag börjat tro att det s k "konturskugge-problemet" på 1910 (och 2910...) till stora delar i själva verket är EE (Edge Enhancement). Jag har surfat och sökt bildexempel på EE och kommit fram till att mina "konturskuggor" ser exakt ut som exemplen på EE. Och nu rapporteras att S97:an, som genomgående får mer lovord än 1910:an, verkar uppvisa mer EE!
Har jag m fl blåst upp ett problem som egentligen inte är ett problem utan helt enkelt en brist/dum funktion i DVD-produktionen???
Och faktum är att efter att ha kalibrerat sharpness med DVE PAL så är konturskuggorna nästan obefintliga, åtminstonde i 576p. Kan det också vara så att konturskuggor är en bieffekt av för mycket "sharpening" (som andretti tidigare funderat på)?
Bör väl tillägga att jag har 1.10 nu. 1.09 hade mer konturskuggor.
Vore kanon om nån kunnig kunde reda ut detta

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar