Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp CRT-köp

635 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 mars 2005 - 15:26

luren
  • luren
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Nicklas: Det ser ut som det är ett gammalt analogt tröskverk du spanat in..

Elller, Kika själv vetja!
Så kan du hålla lite koll i fortsättningen :huh:
http://www.crtcinema...barcospecs.html

Postad 12 mars 2005 - 16:02

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
kanske kunde få den gratis, men den verkar vara skitkass.

:huh:

den verkar inte gått många timmar alls !

Postad 12 mars 2005 - 16:03

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Ja en Barco DATA 1001 är ju inte så jätteskoj.
Den är baserad på barco 600 om jag inte misstar mig och är således en analog projektor.
Hade det varit en Barco Graphics 1001 hade det faktiskt inte varit så dumt då denna har en RGB bandbredd på 75MHz mot Datas 30MHz.

Leta vidare! =)

Postad 12 mars 2005 - 17:42

luren
  • luren
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Niklas: Gratis är väl aldrig fel?

Kul å leka med så länge om inte annat? :huh:

Postad 13 mars 2005 - 02:47

luren
  • luren
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hmm..

Tog en andra kik på min krånglande barco ikväll, och kikade in i det blå röret.
Man såg konturerna av saker på desktopen/det som visades, men det var rejält mycket klenare än den röda och gröna signalen..

Observera att det som sagt bara är på datorsignalen(5) svhs ser ut precis som tidigare(mycket tjusigt sånär som på interlacen)

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Är det instickskortet för vga som bränt en säkring, eller vad kan det vara?
Tips mottages übergladeligen..

Postad 13 mars 2005 - 16:45

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0
And now for something completely different... jag bara bryter in lite grann med en annan fråga ;)

Bara undrar hur pass ljuskänsliga crt är egentligen?
Jag har en LCD nu, sanyo z2, och den är väl på kanske 800 lumen eller nåt sånt och det fungerar ypperligt trots att mitt "biorum" aldrig kan mörkläggas helt utom på kvällen.
Visst blir bilden lite grådaskig om man tittar på dagen med enbart persiennerna nerdragna men det funkar verkligen.

Jag ska förmodligen flytta till en större lägenhet efter sommaren och då kanske man får plats med lite riktiga grejer :P
Men där lär man heller inte kunna mörklägga helt så därför undrar jag lite om man verkligen måste ha kolsvart eller ett separat biorum för att avnjuta en crt?

Det dyker ju upp en del projektorer på blocket ändå, det är väl mest någon barco 80x graphics som jag (och plånboken) i så fall lutar åt.

Postad 13 mars 2005 - 17:36

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Bygg en mörkläggning likt den i mitt galleri, funkar kanon. Sedan köper du den bästa CRT du kan få tag i/har råd med!

Postad 13 mars 2005 - 20:19

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Lurer: Det diu beskriver har jag inte råkat ut för själv. Nu kommer jag inte ihåg ifall RGB ingången på BArco är ett kort.. I så fall prova att ta loss det och sätt dit det igen.
Annars så är det nog bara att börja mäta på kortet för att finna felet. :P

Postad 13 mars 2005 - 20:32

luren
  • luren
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Mr Huntha: tack för svaret :P

Jag har lyft upp samtliga kort, och dammat av dem( ett eller två av dem hade riktigt gulliga "spindelbon" i botten av kylflänsarna..
Men vet ju itne riktiggt vad jag letar efter, korten är ju inte direkt uppmärkta.. ;)

Någon annan som är lite slängd på 808:an?

Det käns ju onekligen som om det är något litet mmotstånd/någon krets som brunnit någonstans, men då borde den väl signalera med en glad blinkande varningsdiod eller så?
Känns ngt. förbaskingens frustrerande.. :D

Är det ens ett kort jag letar efter?

Mr King - Har du en aning?

Postad 13 mars 2005 - 20:34

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Niklas Nord: Får du den gratis så ska du srpinga och hämta den bums!

Mycket bra att lära sig CRT på en analog maskin!
Du lär dig delarna, vad som gör vad hur saker ska korrigeras och du kan hålla på och leka bäst du vill och går den sönder så gör det ignet för den har inte kostat dig nåt.

Om du inte ska ha den så kräver ajg att du ger bort den till nån som kan ge den ett bra liv och om ingen vill ha den så kan jag ta den.

CRT SKA bevaras!

Den ger inte en dålig bild.

Postad 14 mars 2005 - 02:10

luren
  • luren
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Niklas Nord Om du kan få loss den, och den känner sig ensam rädd och övergiven i snön/regnet så tar jag oxo gärna emot den.

Gammal eller ej, CRTklossar behöver kärlek! :P

Postad 14 mars 2005 - 08:01

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Niklas Nord: Det är en på forumet som kanske har en Marquee 9500 till salu snart :) .

Postad 14 mars 2005 - 11:30

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Dataprojektorn går till en annan om jag inte ska ha den personligen.

Marguee 9500 till salu, jasså ! Vem ska sälja en sådan?

:)

Postad 14 mars 2005 - 17:31

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Vad sägs om en Sony 4-rörsprojektor? :)

http://tinyurl.com/45cmw

Postad 14 mars 2005 - 19:10

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
w00t? 4 rör!? Vad är det fjärde till? Bra pris än så länge :)

Postad 14 mars 2005 - 19:20

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

w00t? 4 rör!? Vad är det fjärde till? Bra pris än så länge :)

<{POST_SNAPBACK}>

Är en ombyggd projektor med ett extra grönt rör.... Kan inte tyska så bra men det är så jag kan utläsa det... Är nog ganska meningslöst att ha en sån.. :P

edit: den verkar trasig också:!

Redigerat av Unregistered41541, 14 mars 2005 - 19:26.

Postad 14 mars 2005 - 21:35

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

Bygg en mörkläggning likt den i mitt galleri, funkar kanon. Sedan köper du den bästa CRT du kan få tag i/har råd med!

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe det var ju riktigt snyggt gjort ju :-)

Men det ska vara kolsvart i rummet för crt då alltså annars det meningslöst?

Postad 15 mars 2005 - 01:01

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Nej de är inte så ljussvaga som det kan verka när det pratas om dem :P . Får du massor av dagsljus direkt på duken så är det ju kört, men att köra ner persienner eller gardienr duger gott..
Du utnyttjar den ju inte till max och svärtan är ju inte bättre än det mörkaste på duken vid tillfället :)

Postad 15 mars 2005 - 14:08

gilberto
  • gilberto
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
electrohome 3500, sitter det 5,5 tums rör i den eller är det 7 tums rör som någon påstod här på forumet?

Någon som haft en sådan här på forumet?
Ok som första crt?

Postad 15 mars 2005 - 14:08

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

Nej de är inte så ljussvaga som det kan verka när det pratas om dem B) . Får du massor av dagsljus direkt på duken så är det ju kört, men att köra ner persienner eller gardienr duger gott..
Du utnyttjar den ju inte till max och svärtan är ju inte bättre än det mörkaste på duken vid tillfället :D

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det är klart att det inte blir helt svart då men i så fall så skulle den ju funka precis lika bra som min nuvarande ur ljussynpunkt.
Men det låter bra då kan jag fortsätta kolla runt lite ;)
Det dyker ju upp en del projektorer på blocket lite då och då, där finns ju en barco 801s för 7000 bland annat. Men behöver man inte en massa extragrejer till dem sedan? Linjedubblare och sånt.
Jag vill ju kunna köra komponent från tvspelen bland annat men det funkar väl inte utan någon form av omvandlare?
Likadant med dvi/hdmi det funkar väl inte heller till en crt? Tänker närmast på att alla hdtvgrejer som verkar planera använda hdmi och redan nu är man ju fast i hdtv så man lär ju hålla lite extra koll på canal digital i september... surt då om man inte kan visa det på en sån fin projektor :P

Postad 15 mars 2005 - 15:12

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Det kommer och finns redan en del "black market" prylar för att lösa DVi/HDMI/HDCP till crt ;)

Postad 15 mars 2005 - 15:25

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

electrohome 3500, sitter det 5,5 tums rör i den eller är det 7 tums rör som någon påstod här på forumet?

Någon som haft en sådan här på forumet?
Ok som första crt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft en Ecp 3500 dom är ganska högljudda men bildmässigt är dom väldigt bra.
Lätta att ställa in via den inbyggda guiden dom är digitala .
Rören är 5.5" men går under beteckningen 7" rör det sitter samma rör i Ecp 4500 .
Är det nåt mer du undrar så fråga på.
Kolla i mitt galleri så får du se hur en G70 ser ut.

Postad 15 mars 2005 - 16:12

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
jimmy ax1,

Kommer du att fläktmodda eller bygga in din G70 i någon form av hushbox när du blir klar med hemmabion eller tänker du använda den som den är?

Postad 15 mars 2005 - 19:11

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
När ser vi att LCD och DLP går om CRT-tekniken?
Qualia från Sony har ju rätt bra kontrast..

Och CRT har väl ändå en hel del overlaping i sina många
linjer "på pappret"...

Hur länge till är CRT kung, herre på täppan.. ?

Postad 15 mars 2005 - 20:12

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

jimmy ax1,

Kommer du att fläktmodda eller bygga in din G70 i någon form av hushbox när du blir klar med hemmabion eller tänker du använda den som den är?

<{POST_SNAPBACK}>

Frallan.
Jag tänker ha den som den är till att börja med sen får jag se hur mycket jag störs av fläktarna jag är inte så känslig då skulle du höra Electrohome 3500 jag hade innan den lät tre gånger så mycket som min G70.

vet du om det är knepigt om fläktmodda den.

Postad 15 mars 2005 - 22:51

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Niklas Nord:
Problemet med dagens DLP och LCD kontrast speccar är ju det inte säger nått om hur bra projektorn egentligen är att "ja vad säger man, producera svärta".
Bara för att en kontrast specc är hög betyder det ju inte alltid att svärtan är bättre än en med lägre satt specc.
kontrasten säger ju bara vilket värde projektorn har emellan ljusast och mörkast, inget om hur bra projektorn är på att producera svärta.
Den största nackdelen med just DLP och LCD är ju att de är oförmögna att visa avgrundsdjup svärta.
När DLP resp LCD på något konstigt vänster utvecklat dessa så långt att de praktiskt taget kan blockera allt ljus om så vill dvs att svart verkligen är svart, då är nog CRT projjarnas tid över.
Sen är det ju fortfarande så att CRT projektorer är den enda tekniken hittils som kan erbjuda maskiner som kan visa äkta HD upplösningar, frågan är när vi ser den första 1080p LCD/DLP projektorn till överkommligt pris.
Men så vitt jag kan se så är det en bit kvar till detta kommer och hända.

//Cineoholic

Postad 15 mars 2005 - 23:00

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
beror helt på vem du frågar. Frågan borde ställas: hur får jag bästa bild för pengarna i spargrisen o hur länge vill jag leva med denna lösning innan jag får uppgraderngsklådan? Vilken teknik ger för samma pengar njutbaraste bilden? Jag är säker på vad JAG tycker men smaken är olika. Några gillar den i mina ögon onaturliga pixel-skärpan i en digitalpj för 30-50K SEK. Andra menar att de olika teknikerna visar sina bästa sidor i skilda sammanhang. T.ex föredrar en del att se sporten på digitalen men tänder upp crtn för film.
Film på en vältrimmad, bra CRT med bra källa/kablar etc är bättre än bio!

Postad 16 mars 2005 - 00:04

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
"Film på en vältrimmad, bra CRT med bra källa/kablar etc är bättre än bio! "

;)

Det skulle jag aldrig gå med på, film är för BIO !
Allt annat kommer 2:a tycker iaf JAG.

Och ska vi börja snacka uplösning / kontrast bio vs CRT så slår
bio CRT i bildkvalité flera flera gånger om..

hehe, men det är klart, om man har en förnämlig hemmabiograf
så kan det vara nog så förnöjsamt att vara hemma.

Fast de stora filmerna skall väl ändå ses på bio :P

De riktigt fanatiska hemmabiofetischisterna kör 35mm och 70mm hemma,
jag vet iaf två i sverige !! ..fast det ställer ju helt andra krav på vilka kontakter
man har för att få låna filmmaterialet då såklart !! :D

Postad 16 mars 2005 - 00:11

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Om vi omvandlar analogfilm till pixelekvivalenter så kan man säga grovt

70mm IMAX - 100 000
35mm - 11 000
HDTV - 2 000
DVD - 320
VHS - 100

Lite fåningt kanske, men det ger något begrepp om skillnaden !

Nu försöker man lansera digitala DLP -projektorer runt om i världen,
men dom har inte en blekaste suck mot för analogfilm ! Det är en
jäkla bra bit dit fortfarande.

Ja tekniken går fort, men det är nog som ni säger.. at det tar bra med tid innan vi får se CRT slagna ! Naturlig mjuk bild med skärpa !

Postad 16 mars 2005 - 00:17

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Den bion vi har här, har inte en suck mot min crt i bildkvlité.

Postad 16 mars 2005 - 02:44

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Upplösningsmässigt så är "optisk/riktig film" helt överlägsen det en crt kan ge. Kontrastmässigt och vad gäller svärta så har crt överläge mot vanlig bio.
Jag tycker helt klart att jag har väldigt mycket bättre bild hemma än jämfört mot bio(om vi bortser ifrån storleken då ;) ). Dock är känslan att gå på bio en liten annan än man kan uppnå hemma, tyvärr gör många "fjortisar" allt för att förstöra även detta :D

Postad 16 mars 2005 - 11:09

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Håller med om det dära, fjortisar som förstör upplevelsen, jag brukar
alltid skrika "håll käften din idiot" rakt i ansiktet på den som pratar, det
brukar hjälpa :P :P

Det är bekvämare o sitta hemma också !

men men, jag är en sann biomänniska, film e bäst på bio tycker jag!
<_<

Postad 16 mars 2005 - 11:45

gilberto
  • gilberto
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
jimmy ax1

har läst att electrohome 3500 skulle ligga på cirka 25db, det är enligt dina erfarenheter inte troligt att det stämmer?
För 25db är väl en ganska bra siffra för en projektor?

Är lite orolig för projektorns låga ljusstyrka, något som du led av?

Kommer att kunna mörklägga någorlunda, men rummet är i ganska ljusa färger.

Postad 16 mars 2005 - 12:42

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Personligen anser jag svärtan varaen av de viktigaste aspekterna för en riktigt bra bild.
Jag klarar helt enkelt inte av att när det skall vara svart så är det mera grått.
De räcker med att man trycker i Alien filmerna eller exempelvis Underworld så börjar man ju nästan gråta när man ser det på en LCD/DLP projektor.
När man däremot trycker igång dessa på sin vanliga tv så är allt en njutning, dock med tråkig storlek på bilden.
Men jag kunde knappt tex se Underworld på min gammla BenQ då jag tyckte den saknade riktig bra svärta.

//Cineoholic

Postad 16 mars 2005 - 13:02

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Niklas! Det finns siffror som talar för o de som talar mot. Den ena tekniken uppvisar siffror bättre än den andra o vice versa men det finns omätbara värden o fr.a oändligt antal kombinationer av de olika kända o okända parametrarna som tillsammans ger vad vi kallar "upplevelsen". Jag hävdar med full rätt att en CRT med matning i toppklass är bättre än din standard-bio. Självklart skulle en analog film-utrustning i toppklass hemma i biorummet ge bästa bilden men för oss vanliga dödliga med dödlig budget o krav på hyfsad enkelhet vidhåller jag mitt påstående. Sdn är det ju praktiskt att det finns en paus-knapp för oss gubbar som behöver en kisspaus då o då. Sådant som förhöjer upplevelsen ytterligare ett snäpp i jmfrelse. Det är vad som kalllas real world!
Detta står helt klart när man jmfr digital toppklass med crt i samma liga: bilden på en crt upplevs som mer organisk, naturlig men vet vi i alla stycken varför? GÅr allt att bestämma i hårddata. Gå till ljud-sidan o man hittar samma problem: mätvärden som är supersnygga men ett totalt själlöst ljud. Varför många krampar sig fast vid rören.

Postad 16 mars 2005 - 14:25

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

jimmy ax1

har läst att electrohome 3500 skulle ligga på cirka 25db, det är enligt dina erfarenheter inte troligt att det stämmer?
För 25db är väl en ganska bra siffra för en projektor?

Är lite orolig för projektorns låga ljusstyrka, något som du led av?

Kommer att kunna mörklägga någorlunda, men rummet är i ganska ljusa färger.

<{POST_SNAPBACK}>

Ljusstyrkan upplevde jag inte som dålig så det behöver du inte vara orolig för men decibelen tror jag inte stämmer men det är sådant man kan fixa själv genom att byta fläktarna.

Postad 16 mars 2005 - 14:55

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Om vi omvandlar analogfilm till pixelekvivalenter så kan man säga grovt

70mm IMAX  - 100 000
35mm          -  11 000
HDTV           -    2 000
DVD             -       320
VHS             -       100

Lite fåningt kanske, men det ger något begrepp om skillnaden !

Nu försöker man lansera digitala DLP -projektorer runt om i världen,
men dom har inte en blekaste suck mot för analogfilm ! Det är en
jäkla bra bit dit fortfarande.

Ja tekniken går fort, men det är nog som ni säger.. at det tar bra med tid innan vi får se CRT slagna ! Naturlig mjuk bild med skärpa !

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, detta stämmer ju inte riktigt. För det första så vid varje kopiering neråt så förlorar det rejält med upplösning. Till att börja med så scannar man in dom flesta filmer i 4K eller oftare 2K upplösning för color correction. Så där förlorar vi upplösning redan.
Så dom filmerna vi ser på dom flesta biografer här i Sverige håller icke speciellt hög upplösning, har läst om siffror som säger 800-1000 "linjers" upplösning.
Sedan är yttest få biografer idag så intrimmade att dom ger sitt bästa. Var på mas######r igår och bildkvaliten lämna en hel del att önska.

/Mattias

*J ävla id iotiska censur systemet är löjligt!!!*
masj ävlar

Redigerat av nin, 16 mars 2005 - 14:58.

Postad 17 mars 2005 - 17:40

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Jag har sett rekommendationer på AVS att inte göra det, att det ska vara stor risk för skador pga för dålig kylning. Det var därför jag var så intresserad över hur du tänkt göra. :)

Hur mycket låter en E-home 3500 i jämförelse med en 4500+. Min upplevelse är att en E-home 4500+ är tystare än en G70.

Postad 17 mars 2005 - 19:46

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Jag har sett rekommendationer på AVS att inte göra det, att det ska vara stor risk för skador pga för dålig kylning. Det var därför jag var så intresserad över hur du tänkt göra. :)

Hur mycket låter en E-home 3500 i jämförelse med en 4500+. Min upplevelse är att en E-home 4500+ är tystare än en G70.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Frallan.
Jag har inte hört en Ecp 4500 så det vet jag inte men Ecp 3500 hade ett mer högfrekvent ljud medan jag tycker G70 låter mer fläkt eller hur jag ska förklara det man störs inte lika mycket av det helt enkelt.

Postad 17 mars 2005 - 20:35

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Hej pojkar och flickor med CRT,

Vad tycker ni rent allmänt om Sony 1272, duger den som första CRT? Spelar ingen större roll nu eftersom jag redan beställt en från Curt för bra pris, men tror ni jag kommer tröttna på den?

Har inga ambitioner att köra 1080p i 100hz men vill ända inte stå helt handfallen de närmaste 2-3 åren. Någon som kan uttala sig om hur den är jämfört med Sony D50? Curtan själv tyckte D50n var behändigare och tystare och bättre för den som kör komponent in eftersom det inte går på 12XX-serien(inte direkt iaf), men tyckte att rören var alldeles för "stressade". Vad säger ni?

Kommer mata den med min vattenkylda :) HTPC.

Postad 17 mars 2005 - 21:07

gilberto
  • gilberto
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Vattenkylning, är det något som bara finns i dem dyraste crt projektorerna eller finns det i modeller längre ner modellprogramen?

Postad 17 mars 2005 - 23:27

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Desto bättre projjar desto mer låter det..Lite grovt är det så :) . Det är lättare att få en 5" crt som max klarar PAL interlaced att låta lite än en 9" som klarar 2500x2000 i upplösning :ph34r:

Postad 18 mars 2005 - 15:56

p-h
  • p-h
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Höhö, av ren glädje måste jag flika in med ett inlägg =)

Blev prexis ägare till en BG801s till det ringa priset av 0:- Har försökt få loss den i snart tre år (som den tillbringat i ett dammigt förråd). Tack vare mycket tjat och goda kontakter fick jag till slut loss den när de äntligen fått för sig att kasta den!

1870 timmar, rör i klassen 8-9/10 om jag inte missminner mig (var ett år sedan jag kollade rören på den). Bara att hugga in och lära sig allt om CRT:er nu, ska först ta en titt på lödningarna i nätdelen.

Postad 18 mars 2005 - 19:34

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Se där! Mirakel sker fortfarande!

Grattis! Men bara 1870h så borde rören inte ha en märke misstänker jag.

Postad 21 mars 2005 - 16:35

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
ECP-projektorerna är extremt lätta att fläktmodda med PAPS-fläktar. Om man dessutom klipper bort gallerdelen blir de exceptionellt tysta. Min moddade ECP4500 är tillräckligt tyst för att ingen lägger märke till den även i extremt tysta scener. När jag frågat har jag fått frågan Är den på? tillbaks...

Postad 23 mars 2005 - 18:18

Unregistereddaf52f1a
  • Unregistereddaf52f1a
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Kontrast svärta kostrast svärta........ ;)

Jag tycker att det viktigaste i en "hembio är hur rummet reflekterar ljuset från duken.

Speciellt viktigt är det om man vill uppnår den där "avgrundsdjupa svärtan" som nån påstod att man får med en crt. Jag har en Crt och är helnöjd men mitt rum där jag tittar på film i "suger fett"

Egentiligen skulle jag vilja måla taket svart och väggarna lika så...förts då kommer ju en crt att visa drömbilden som många söker.

Som det är i dagsläget så tror jag inte att en lcd visar sämre svärta än min crt under den största delen av en film där det faktist är ganska ljust.

Är det inte någon som känner samma sak? :)

Redigerat av Unregistereddaf52f1a, 23 mars 2005 - 18:20.

Postad 23 mars 2005 - 20:24

Unregistered4be98f4b
  • Unregistered4be98f4b
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Jo jag har samma problem. Vitt tak är ingen höjdare med CRT. Dessutom vita mattor på väggarna...
Vid mörka scener så blir det riktigt svart, och nu har jag även fått till detaljerna som det var lite problem med tidigare (feljusterad G2 som ledde till fel Cutoff osv. många inställningar som påverkar varandra). Problemet är att vid ljusa scener så blir hela rummet ljust, det gör ju att duken blir ljusgrå. Sedan verkar det som att hela bildområdet lyser upp lite vid ljusa delar av filmer, kanske beror på att jag inte har jordat projektorn?
Man kanse blir känsligare för dålig svärta som CRT-ägare ;)

Postad 23 mars 2005 - 21:22

Unregistereddaf52f1a
  • Unregistereddaf52f1a
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Instämmer...

Jag känner att man vill ställa in kontrasten hela tiden, speciellt när det skall visas både mörkt och ljust i samma bild

Extra jobbigt är det med filmer som inte täcker hela duken. I de fallen när då det är en 16:9 film kan man ställa ner kontrasten lite och ändå få ett skönt djup men¨när det tex är en 2.35:1 film vill man ställa ljus och kontrast så att det svarta i filmen möter den oanvända duken utan att synas. ;)

Postad 12 april 2005 - 17:59

Unregistered41541
  • Unregistered41541
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Börjar skruva i min Barco för första gången idag...

Skruvade av mina linser på Barco 808s.. Jäklar var tunga dom var... Riktigt osade kvalité...

Ville köra igång Barcon utan linser för att lättare se hur man utnyttjar rastret.. kan man göra det eller pajjar man något?

Vågar inte riktigt.. ;)

Redigerat av Unregistered41541, 12 april 2005 - 18:13.

Postad 13 april 2005 - 07:07

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Inga problem. Tvärtom är du för vissa moment mer eller mindre tvingad att testa utan linser, t.ex i processen du går igenom för att komma fram till rätt kastavstånd.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.