Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer AX2AV/AX4AVi*

564 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 maj 2006 - 20:18

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Ja. Det är därför jag tycker den verkar intressant. Tänk en kabel för bilden till tv: eller projektorn!

Postad 27 maj 2006 - 21:13

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Nice! :D Nu blir det lite OT, men finns det andra förstärkare som också fixar detta. I vettig prisklass då också kan jag tillägga.

Jag har KEF 2005.2 som högtalare och tror inte Pioneers ljusa karaktär blir en jättebra kombination.

Om ni har tips på förstärkare så släng gärna iväg ett PM till mig så vi inte fördärvar tråden!

case

Postad 28 maj 2006 - 13:09

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
nån som vet är det kommer nån ny Pioneer reciver med hdmi så man kan använda HDMI 1.3

Postad 28 maj 2006 - 13:10

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
fick ett mail att det kommer nya recivers till hösten

Postad 28 maj 2006 - 13:28

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Nice!  ;) Nu blir det lite OT, men finns det andra förstärkare som också fixar detta. I vettig prisklass då också kan jag tillägga.

Jag har KEF 2005.2 som högtalare och tror inte Pioneers ljusa karaktär blir en jättebra kombination.

Om ni har tips på förstärkare så släng gärna iväg ett PM till mig så vi inte fördärvar tråden! 

case

<{POST_SNAPBACK}>

Du är medveten om att du kan ändra karaktären i stort sett i det oändliga på Pioneer AX serien? Att finjustera ljudet är just den starka sidan på dessa 2.
men det är klart, om du kör allting helt auto blir det lite bastunt och lite åt det ljusa hållet.
Jag upplever det inte som ljust, utan det är detaljrikt. Fixar man lite kräm i basen så får du både ett detaljrikt och punchigt ljud. kräver nån timme finjusteringar innan det är perfekt iof, men det är ju bara kul B) Man kan trolla hur man vill :D

Glädjer mig som ett barn på julafton inför mitt Pioneer DVD989AVI köp, då blir det att ställa in allt igen :D

Postad 03 juni 2006 - 11:50

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0
Hjälp! Jag har problem att få bild via HDMI till projjen! jag har en Pioneer ax2 och en Panasonic pt900 projje!

Ljudet går via coax till stärkaren och fungerar bra, jag har knutit ljud och bildsignal till "SAT" på stärkaren.....nu till det mystiska. när jag väljer settings så skickas bildsignal via HDMI till projjen och jag får OSD men sedan får jag ingen bild från projjen när jag går ur OSD läget....
Har valt HDMI som signal på projjen och har sett att projjen bara får 576i. Nu har jag BBB digitaltv och vet inte vilken upplösning de skickar eller om det har med saken att göra? Från digitalboxen kör jag S-video till stärkaren. Den går in i IN2 på stärkaren vilket jag valt som setting för "SAT".

En till sak som är konstigt är att iPODen inte vill ge något ljud i högtalarna men väl i hörlurarna. OSD visar att musik spelas men det kommer inget ljud och det verkar inte gå att ställa in, antagligen för att det är en egen kabel från dockan till stärkaren

Snälla hjälp mig!!!

Postad 03 juni 2006 - 13:18

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Är inte helt säker här men, de flesta som fått problem med HDMI beror problemet på att projjen inte klarar upplösningen. Har du testat att koppla HDMI direkt till projjen? Om du gjort det och det funkar är det nog så att du måste ställa in bildkällan i AX4an. Tex, om du använder DVD anslutningen skall HDMI1 visas osv. Det står i handboken hur du ställer in detta.
Kolla först bara så projjen klarar den upplösningen som skickas. AX4 skickar bara vidare den signalen den får (om AX4 är rätt inställd).

IPOD problemet kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Postad 03 juni 2006 - 22:17

Phores
  • Phores
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag försöker koppla in en andra TV i ett annat rum med hjälp av AX4AVi-ans
"multi-room"-funktion. Den verkar dock inte vilja skicka ut någon
signal på "Monitor out" för Room2. Jag har slagit på multi-room, och valt
rätt input. Ljud kommer ut som förväntat, och jag får en OSD-bild när
jag väljer iPod som input, men ingen bild alls när jag väljer något
annat. (Det är inte en HDMI-input jag vill skicka vidare.)

Några ideer?

Jag har nu löst det temporärt genom att sätta den andra TVn på vanliga
Monitor out (och min primära TV på HDMI out), men det ger inget ljud,
bara bild. Ljudet får jag skicka via Room2 enligt ovan. Verkar inte rätt.

Postad 03 juni 2006 - 23:59

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0

Är inte helt säker här men, de flesta som fått problem med HDMI beror problemet på att projjen inte klarar upplösningen. Har du testat att koppla HDMI direkt till projjen? Om du gjort det och det funkar är det nog så att du måste ställa in bildkällan i AX4an. Tex, om du använder DVD anslutningen skall HDMI1 visas osv. Det står i handboken hur du ställer in detta.
Kolla först bara så projjen klarar den upplösningen som skickas. AX4 skickar bara vidare den signalen den får (om AX4 är rätt inställd).

IPOD problemet kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

<{POST_SNAPBACK}>

Då digiboxen inte har någon HDMI utgång funkar det inte att koppla direkt....
Projjen ska ju klara 1080i så det borde väl inte vara några problem, eller??

Jepp, får läsa bruksanvisningen....

Tack för hjälpen!

Postad 06 juni 2006 - 13:26

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0
Jag testade att resetta stärkaren min inte heller det gav ljud från iPODen eller bild från digiboxen...

Postad 06 juni 2006 - 14:05

skydivern
  • skydivern
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!

Man brukar ju mäta förstärkare efter ampere, tex H/K:s som mått på att kunna leverera bra ljud även vid högre volymer. Är det någon som vet vad Pioneers modeller som 1016i, AX2AV och AX4AVi har för amperetal?

Kanske bäst o nämna att jag är novis vad gäller hemmabio..men det e väl aldrig försent att lära sig.. :D

Postad 06 juni 2006 - 23:45

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Du menar det gamla slitna "HK har strömstarka recivers"? AX2 hade strömstarkare värden än HKns motsvarighet i hemmabios test. Så... HK är inget "mått" längre nej.

EDIT:
Nu lät mitt svar en aning tufft i tonen, men det var inte menat så. Skall kolla upp när jag kommit hem från jobbet vad AX2/AX4 har för ampere osv, om ingen redan svarat förståss.

Redigerat av King Cobra, 07 juni 2006 - 04:14.

Postad 07 juni 2006 - 09:53

Don Micke
  • Don Micke
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

fick ett mail att det kommer nya recivers till hösten

<{POST_SNAPBACK}>

Var kan jag hitta information om dessa produkter.
Och när kommer dom.

Postad 07 juni 2006 - 10:05

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
det kommer nog ingen info förren till hösten.
pioneer vill väl att folk köper deras AX2AV/AX4AVi ett tag

Postad 08 juni 2006 - 20:55

Unregistered9e0a434e
  • Unregistered9e0a434e
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Beställde en AX2 från Fyndbörsen för nästan
två veckor sedan. Då fick jag ett mail där
en säljare skrev att den skulle levereras om
5-7 dagar. Då jag inte fått den idag ringde jag,
han sa att han skulle ringa Pioneer då jag bad
om det. Han skickade sedan ett mail där det stog
att den skulle komma i början på Juli ;) :)
Stog att han hade en AX4 inne. Men jag skrev
att jag tyckte två tusen mer var för mycket,
att vi kunde gå halva vägen var. Alltså runt tusen
billigare, men han kunde inte gå ner skrev han.
Är det nån som vet något annat företag på nätet
som kan leverera direkt? Eller nån affär i Ångermanland?
Får panik snart, har väntat så länge. Nu när jag fått
in pengar då finns den inte inne där jag beställer. :)

Postad 08 juni 2006 - 21:39

Don Micke
  • Don Micke
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Är det ngn som har kopplat en Pioneer dvd till en AX4 via iLink?
Är det bättre ljud än via coaxial eller analogt till både film och musik?

Postad 08 juni 2006 - 22:08

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Tycker ni det blir bättre Tv-bild med HDMI än komponent? Jag har provat med att omvandla scart-RGB till komponent med CYP 2100 och kört direkt från Forceboxen till projektorn och tycker nog att den bilden blev bättre än att köra komponent till AX4an och sedan via HDMI till projektorn. Tacksam för synpunkter..

Postad 08 juni 2006 - 23:09

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0
Nu har jag läst manualen men inte funkar det bättre för det???

Har någon kopplat Kreatel digitalbox via s-video till AX2:an och sedan via HDMI till projektor och fått bild?
Hur väljer jag utsignal från stärkaren? I "Setup" kan jag välja input för varje "mode", (som SAT, DVD, HDMI1 osv) men hur väljer jag utsignal??

Dessutom får jag inget ljud när iPODen är inkopplad...känner ni till någon inställning/knapp som gör så att ljudet inte kommer ut ur högtalarna???

Snälla du som vet, svara!

Postad 09 juni 2006 - 00:08

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Är det ngn som har kopplat en Pioneer dvd till en AX4 via iLink?
Är det bättre ljud än via coaxial eller analogt till både film och musik?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har jämnfört Analogt/digital coax vs I-Link, och I-link ger bättre ljud. Ingen stor skillnad direkt men det Analoga ljudet är något slöjat.
Den största fördelen är ju DVD-audio/SACS med I-Link. Då snackar vi välljud!
Jag tog genast bort den analoga/digitala coaxen jag hade för att jämföra de olika anslutningarna, I-link är helt enkelt det bästa. Både till film och musik.

Postad 09 juni 2006 - 00:12

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Beställde en AX2 från Fyndbörsen för nästan
två veckor sedan. Då fick jag ett mail där
en säljare skrev att den skulle levereras om
5-7 dagar. Då jag inte fått den idag ringde jag,
han sa att han skulle ringa Pioneer då jag bad
om det. Han skickade sedan ett mail där det stog
att den skulle komma i början på Juli  ;)  :)
Stog att han hade en AX4 inne. Men jag skrev
att jag tyckte två tusen mer var för mycket,
att vi kunde gå halva vägen var. Alltså runt tusen
billigare, men han kunde inte gå ner skrev han.
Är det nån som vet något annat företag på nätet
som kan leverera direkt? Eller nån affär i Ångermanland?
Får panik snart, har väntat så länge. Nu när jag fått
in pengar då finns den inte inne där jag beställer.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså..jag hade exakt samma funderingar som du. Var verkligen ax4an värd 2k mer? Svar JA. Nu när jag äntligen verkligen testat Analog/digital coax anslutning mot I-Link tycker jag att bara den är värd pengarna. Att du dessutom får med en massa andra saker ser jag som bonus.
Mitt råd är att om du kan, köp AX4 istället.

Postad 09 juni 2006 - 09:52

Unregistered9e0a434e
  • Unregistered9e0a434e
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Alltså..jag hade exakt samma funderingar som du. Var verkligen ax4an värd 2k mer? Svar JA. Nu när jag äntligen verkligen testat Analog/digital coax anslutning mot I-Link tycker jag att bara den är värd pengarna. Att du dessutom får med en massa andra saker ser jag som bonus.
Mitt råd är att om du kan, köp AX4 istället.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, nu vet jag inget om I.Link, inte mycket i alla fall.
Sökte lite nyss och fick veta att det är Firewire.
I.Link är alltså perfekt om man som jag har HTPC
om jag inte misstar mig. Vanliga DVD spelare har
väl knappast I.Link antar jag? Har nyss köpt ett
ljudkort till datorn för en tusenlapp med Optisk
utgång. Känns meningslöst med det då om jag ska
använda I.Link i stället. Frågan är hur mycket bättre
det blir med I.Link mot Optisk. Har du gämfört dem?
AX4 har tydligen USB också, det ska också vara bra
då det också går förbi ljudkortet helt. Skumt att AX4
har både Firewire och USB. Rörigt.

Postad 22 juni 2006 - 16:29

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Var och provlyssnade en AX4 mot en Yama 2600 idag hos Lars Bengtsson i Sthlm. Fick verkligen all hjälp man kunde behöva, dock kunde dom inte leverera förrän i slutet på Juli då dom var slut även hos Pioneer Sverige. 2k dyrare (än nätet) och en månads väntan var för mycket..

Enligt mina öron så slår AX4:an Yaman rätt ordentligt. Beställde precis en från HBB, hoppas den kommer hem pronto!

Postad 26 juni 2006 - 21:39

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Drar era fjärrar mycket batteri? Min verkar pigg på batterier, har satt in laddningsbara så det är ju ingen panik men den drar mer än vanligt.

BTW. Skaffade nyss 2 bakhögtalare eftersom jag bara hade 5.1 innan och vilket lyft det blev med 7.1 ;)

Postad 27 juni 2006 - 09:29

DrMcCoy
  • DrMcCoy
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Drar era fjärrar mycket batteri? Min verkar pigg på batterier, har satt in laddningsbara så det är ju ingen panik men den drar mer än vanligt.

<{POST_SNAPBACK}>

De två första paren batterier tog slut på en månad, men det paret som sitter i nu har suttit sen dess (>4månader) och visar ingen tendens till att ta slut. Vet dock inte vad som gjort skillnad, kanske knappade en hel del på fjärren i början... :(

Postad 27 juni 2006 - 09:35

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Ok, nu vet jag inget om I.Link, inte mycket i alla fall.
Sökte lite nyss och fick veta att det är Firewire.
I.Link är alltså perfekt om man som jag har HTPC
om jag inte misstar mig. Vanliga DVD spelare har
väl knappast I.Link antar jag? Har nyss köpt ett
ljudkort till datorn för en tusenlapp med Optisk
utgång. Känns meningslöst med det då om jag ska
använda I.Link i stället. Frågan är hur mycket bättre
det blir med I.Link mot Optisk. Har du gämfört dem?
AX4 har tydligen USB också, det ska också vara bra
då det också går förbi ljudkortet helt. Skumt att AX4

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Tjusningen med AX4 är alla kontakterna samt inställningsmöjligheterna.
/ Hifighost

Postad 27 juni 2006 - 10:50

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Kl 16 så kommer min till ICA här nere =)

Postad 27 juni 2006 - 12:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Skumt att AX4

<{POST_SNAPBACK}>

I.link används från dvd-spelare med I.link, ej från datorn.

Usb spelar musik i 2 kanaler från datorn

optisk/coax måste man använda för att få flerkanalsljud digitalt (dts/dd) från datorn.

Postad 27 juni 2006 - 17:16

sm6xvz
  • sm6xvz
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Kan slänga in ett litet ord om HDMI på AX2/4
Jo det verkar vara lite strul med den om man har tänkt sig skaffa nån av dom nya Pioneer DVD-spelarna.
Det krävs en mjukvaruuppdatering av förstärkaren för att det ska funka som det ska.
lite snack om detta har varit i tråden om DV-696.

länk till ett bra inlägg om detta
https://www.minhembi...dpost&p=1063876

Postad 29 juni 2006 - 16:24

Unregistered04309428
  • Unregistered04309428
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har fått storhetsvansinne och funderar på att beställa en AX4:a och en Pioneer DV-989AVi.

Jag tänker koppla ljudet från DVDn till stärkaren via iLink alt. optiskt (vet inte om det spelar så stor roll? ), bilden blir antagligen komponent.
Jag kommer även dra in digitalbox och div tvspel in i stärkaren och tänker sen dra en lång komponentkabel (typ Supra 3 RCA) till min Toshiba MT200.

Ringer det någon varningsklocka någonstans eller ska jag bara köra hårt? :)

Funderade lite på om jag har ngt att vinna genom att dra HDMI mellan DVDn och stärkaren men jag vet inte, jamenar, jag drar juh ändå ner allt till projjen via komponent så..

Några åsikter?

Tack på förhand!

/hjalmar

Postad 30 juni 2006 - 11:09

Unregistered04309428
  • Unregistered04309428
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej igen,

är det någon som vet hurvida jag kan konvertera komposit, s-video osv till komponent med AX4an eller är det BARA till HDMI?
Jag har försökt läsa på lite olika ställen och de nämner att man kan konvertera allt möjligt till HDMI
men visst borde den kunna konvertera till komponent också?

Någon?

Postad 30 juni 2006 - 18:54

vilden
  • vilden
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Japp, det funkar

//vilden

Postad 02 juli 2006 - 22:23

Unregistereddaf0c854
  • Unregistereddaf0c854
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Vid kompabilitetsproblem med AX-4 mot DV-696 kommer det finnas en firmware upgrade.

Mvh

Erik s

Redigerat av Unregistereddaf0c854, 04 juli 2006 - 20:12.

Postad 03 juli 2006 - 10:28

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Hej igen,

är det någon som vet hurvida jag kan konvertera komposit, s-video osv till komponent med AX4an eller är det BARA till HDMI?
Jag har försökt läsa på lite olika ställen och de nämner att man kan konvertera allt möjligt till HDMI
men visst borde den kunna konvertera till komponent också?

Någon?

<{POST_SNAPBACK}>

Kör HDMI! Du behöver bara en sladd för att kunna skicka ut bild från alla möjliga enheter du kopplar till den. Själv kör jag exempelvis just nu med digitalbox, Xbox 360, Gamecube, Xbox, DVD, Super Nintendo och allt fungerar klockrent. HDMI från 989 är givetvis att föredra, men kör ljudet via firewire (iLink) när du ska se på film. Vid musiklyssnade rekommenderar jag två analoga RCA-kablar.

/Andreas

Postad 03 juli 2006 - 10:58

Unregistered04309428
  • Unregistered04309428
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Kör HDMI! Du behöver bara en sladd för att kunna skicka ut bild från alla möjliga enheter du kopplar till den. Själv kör jag exempelvis just nu med digitalbox, Xbox 360, Gamecube, Xbox, DVD, Super Nintendo och allt fungerar klockrent. HDMI från 989 är givetvis att föredra, men kör ljudet via firewire (iLink) när du ska se på film. Vid musiklyssnade rekommenderar jag två analoga RCA-kablar.

/Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för hjälpen!
Problemet är att min proj (toshiba mt200) bara tar komposit. Anledningen till att jag slår på stort
med ax4an blir också för att vara "framtidssäker" så att jag kan byta proj i framöver! (hehe.. :rolleyes: )

Så jag måste med andra ord vara säker på att jag dra ut allt på komponent tills vidare, borde inte vara några problem va?

Tar nog och fixar en HDMI från 989 till stärkaren ( som du sa ) dock, känns juh bra liksom.

Postad 03 juli 2006 - 13:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Problemet är att min proj (toshiba mt200) bara tar komposit. Anledningen till att jag slår på stort
med ax4an blir också för att vara "framtidssäker" så att jag kan byta proj i framöver! (hehe..  :unsure: )

Så jag måste med andra ord vara säker på att jag dra ut allt på komponent tills vidare, borde inte vara några problem va?

Tar nog och fixar en HDMI från 989 till stärkaren ( som du sa ) dock, känns juh bra liksom.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju annars köra dvd-spelaren hdmi -> hdmi till stärkaren sen hdmi -> dvi till projektorn. Om du vill ha bästa möjliga bild dvs :)

Postad 03 juli 2006 - 13:48

Unregistered04309428
  • Unregistered04309428
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Du kan ju annars köra dvd-spelaren hdmi -> hdmi till stärkaren sen hdmi -> dvi till projektorn. Om du vill ha bästa möjliga bild dvs :)

<{POST_SNAPBACK}>

Sant! Man riskerar inte störningar i stor grad då?
Nu radar jag upp problem men min andra anledning att köra komposit är att jag behöver ca
13-14 m kabel för att få runt den till projjen tyvärr. Har för mig att det inte är så fördelaktigt?

Ah! Hembiobutiken har en 15m. HDMI -> DVI, men..hm, den kostar 3 papp.. :unsure:

Postad 03 juli 2006 - 14:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Missade att det var så långt avstånd... då kan det vara svårt med dvi, kör dock komponent och inte komposit (kompoSKIT).

Postad 03 juli 2006 - 14:31

Unregistered04309428
  • Unregistered04309428
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Huhu självklart!
Grymm felskrivning av mig där, självklart komponent! :)
Tack för hjälpen!

/hjalmar

Postad 04 juli 2006 - 00:54

Unregistered04309428
  • Unregistered04309428
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Gokväll alla..

jag köpte nyligen en AX4 (jej!). Jag tyckte det verkade toppen med den digitala konverteringen till HDMI så jag köpte en 15m Supra HDMI-kabel samt en HDMI -> DVI adapter så att jag kan köra den på på min Toshiba MT200, som "bara" har DVI men som ska kunna konvertera ner allt möjligt.

Nu har jag bara suttit med det inatt och ska sova nu, men hittils har jag bara fått "signalen stöds ej" när projjen försöker kolla in DVI-inputet.

I manualen för Ax4an så står det bara "Se till att ditt output-device stödjer 480i/576i, annars måste du köra komposit osv.."

Just nu är jag trött, skulle verkligen vilja slippa komposit ni vet, är jag rökt eller har någon erfarenhet av det här?

Tack på förhand!

/hjalmar

edit: Det jag kollat in hittils i inställningsväg på ax4an är att slå av/på videokonverteringen samt att växla hurvida ljudet ska köras ut i HDMI-outputet eller om stärkaren ska ta ljudet (vilket jag vill förstås..).

Redigerat av Unregistered04309428, 04 juli 2006 - 00:55.

Postad 04 juli 2006 - 07:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

I manualen för Ax4an så står det bara "Se till att ditt output-device stödjer 480i/576i, annars måste du köra komposit osv.."

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ställt in interlaced i din dvd-spelare? Var en nyhet för mig att stärkaren skickar ut interlace, men står det så... jag då är det väl så.
15 meter låter farligt långt alltså, får hoppas att det kan funka. Problemen brukar ju starta vid ca 10 meter med dvi annars.

Postad 04 juli 2006 - 09:13

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Om jag inte är helt fel ute, så får du helt enkelt köra med komponentkabel då projektoren din inte har stöd för 480i/576i.

Var god rätta mig om denna information inte är verklighetsförankrad, då jag inte vill lura någon :)

Postad 04 juli 2006 - 09:24

Unregistered04309428
  • Unregistered04309428
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hm, du kan ha rätt, men enligt toshibas produktinfo så ska den stödja det.. eller?
Produktinfo

Såhär står det:

Videokompabilitet
NTSC, PAL, SECAM, 480i, 480p, 576i, 576p, 1080i, 720p, VGA, SVGA/xga/SXGA (comp)
Anslutningar
RCA, komposite, S-Video, RCA Komponent, DVI (HDCP), RGB (D-sub 15 pin)

Jag tycker det ser ut som att den ska ta det mesta, men blir osäker =/

Postad 04 juli 2006 - 09:50

DrMcCoy
  • DrMcCoy
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Hm, du kan ha rätt, men enligt toshibas produktinfo så ska den stödja det.. eller?
Produktinfo

Såhär står det:

Videokompabilitet
NTSC, PAL, SECAM, 480i, 480p, 576i, 576p, 1080i, 720p, VGA, SVGA/xga/SXGA (comp)
Anslutningar
RCA, komposite, S-Video, RCA Komponent, DVI (HDCP), RGB (D-sub 15 pin)

Jag tycker det ser ut som att den ska ta det mesta, men blir osäker =/

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla i manualen till din proj. Där står det att den bara accepterar p på DVI-ingången, medans componentingången accepterar både i och p i SD. Tyvärr blir du nog tvungen att köra component...

Postad 04 juli 2006 - 10:00

Unregistered04309428
  • Unregistered04309428
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Tack så mycket, du har rätt.. äsch då.

Skräp också, inte roligt! Någon som är intresserad av en 15m HDMI-kabel? heh,
jag får väl se om den fortfarande är aktuell om några år när jag skaffar bättre proj.

Blir till att köpa en lång komponent istället dårå, och en kort till dvdn antar jag.

Tack för hjälpen, även om det var lite deppigt det här.. :)

Postad 06 juli 2006 - 09:10

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Hur får man ljus i LCD displayen på fjärren? Eller går inte det?! Min vill inte lysa i mörker iaf...

Samt, varför blir basen mycke mycke lägre när man har MCACC inställningarna? Provade utan MCACC igår och insåg att min 12" sub inte alls behövs om jag kan få samma bas när jag har MCACC på (även när jag ställer den separat till +6). Men vill ju använda MCACC'n då jag har väldigt olika avstånd mellan högtalarna. Kan det bero på att rummet nästan är tomt på möbler/inga gardiner etc?

Postad 06 juli 2006 - 10:40

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Tack så mycket, du har rätt.. äsch då.

Skräp också, inte roligt! Någon som är intresserad av en 15m HDMI-kabel? heh,
jag får väl se om den fortfarande är aktuell om några år när jag skaffar bättre proj.

Blir till att köpa en lång komponent istället dårå, och en  kort till dvdn antar jag.

Tack för hjälpen, även om det var lite deppigt det här..  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej
Jag hade samma problem som du fast jag kör en AX2AV. Tittade på den "gula" lappen som låg med förstärkaren. Där står att man måste köra component till projen för OSD om inte projen stödjer progressive i den låga upplösningen som AX2/4 skickar ut. MEN det fina är ju att man kan ju dra HDMI/DVI kabeln och köra DVDn på den bara man ställer in rätt upplösning i DVD-spelaren. Resten kör du via component.

Alltså nån av de upplösningar projen stödjer på DVI. Förstärkaren konverterar inte ner signalen. Så kan du ställa in din DVD att skicka ut nån av de högre upplösningarna så kan du köra DVD via HDMI och allt annat via component. Kolla i projens manual där står vilka upplösningar du kan köra på respektive ingång.

Exempel:
Jag matar in composit video från video den kör jag ut via component till projen.
OSD från stärkaren den kör jag ut via component till projen.
DVD matar jag in via HDMI den kör jag via DVI till projen.
HTPC matar jag in via HDMI den kör jag via DVI till projen.

Så jag tycker nog att du skall kolla om du kan köra med båda kablarna.

(Jag kör med Kjell & Co HDMI -> DVI 15m och deras Clicktronic component 15m. Funkar klockrent)

MVH _green_

Postad 06 juli 2006 - 12:20

Unregistered04309428
  • Unregistered04309428
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Hej
Jag hade samma problem som du fast jag kör en AX2AV. Tittade på den "gula" lappen som låg med förstärkaren. Där står att man måste köra component till projen för OSD om inte projen stödjer progressive i den låga upplösningen som AX2/4 skickar ut. MEN det fina är ju att man kan ju dra HDMI/DVI kabeln och köra DVDn på den bara man ställer in rätt upplösning i DVD-spelaren. Resten kör du via component.

Alltså nån av de upplösningar projen stödjer på DVI. Förstärkaren konverterar inte ner signalen. Så kan du ställa in din DVD att skicka ut nån av de högre upplösningarna så kan du köra DVD via HDMI och allt annat via component. Kolla i projens manual där står vilka upplösningar du kan köra på respektive ingång.

Exempel:
Jag matar in composit video från video den kör jag ut via component till projen.
OSD från stärkaren den kör jag ut via component till projen.
DVD matar jag in via HDMI den kör jag via DVI till projen.
HTPC matar jag in via HDMI den kör jag via DVI till projen.

Så jag tycker nog att du skall kolla om du kan köra med båda kablarna.

(Jag kör med Kjell & Co HDMI -> DVI 15m och deras Clicktronic component 15m. Funkar klockrent)

MVH _green_

Tack så jättemycket för infon. Nu när jag ändå behöver skaffa en komponentkabel kan jag juh testa att använda båda två!

Jag har kollat efter lite i manualen till MT200an och hittade det här:

Kompatibla signaler från DVI

Kompatibla signaler från Komponent

Så om stärkaren inte konventerar ner HDMI-signalen så borde jag kunna göra som du säger, låter juh bra! Och sen köra alla konveretade signaler som stärkaren lägger ut som 480i/576i via komponent. Har inte fått hem DVDn eller komponentkablarna än så jag ser fram emot att testa!

Tack igen!

:)

Redigerat av Unregistered04309428, 06 juli 2006 - 12:21.

Postad 06 juli 2006 - 18:33

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Tack så jättemycket för infon. Nu när jag ändå behöver skaffa en komponentkabel kan jag juh testa att använda båda två!

Jag har kollat efter lite i manualen till MT200an och hittade det här:

Kompatibla signaler från DVI

Kompatibla signaler från Komponent

Så om stärkaren inte konventerar ner HDMI-signalen så borde jag kunna göra som du säger, låter juh bra! Och sen köra alla konveretade signaler som stärkaren lägger ut som 480i/576i via komponent. Har inte fått hem DVDn eller komponentkablarna än så jag ser fram emot att testa!

Tack igen!

:angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Klart du skall testa! Jag tror du kommer bli nöjd. Jag är klart nöjd med min konfiguration i vilket fall.

MVH _green_

Postad 12 juli 2006 - 17:30

Unregistered04309428
  • Unregistered04309428
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej!

En liten notis för de som vill köra banankontakter i sin AX4a. Då jag inte kört det i tidigare stärkare var jag inte bekant med det faktum att stärkare i europa inte får ta banankontakter av säkerhetsskäl. För att gå runt detta har de satt en liten plastplupp i kontakterna på stärkaren så att banankontakterna inte ska passa.

Jag sökte lite i trådarna och hittade lösningen, men då det var i en tråd för AX3an så tänkte jag förtydliga för dem som går direkt till den här tråden och letar.

Lösningen är helt enkelt att ta en vanlig träskruv, dra in den i hålet (som är för litet för en banankontakt) på högtalaringången tills den gängar. Sedan kan du bara lätt dra ut den lilla pluppen.
Jag har läst trådar där folk har borrat och skurit i sina stärkare och då inte det behövs på AX4an så känns det väldigt onödigt. :)

Såhär såg det ut efter några minuters jobb:

Bifogad fil  kontakter.jpg   29,85K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  pluppar.jpg   28K   3 Antal nerladdningar

Postad 13 juli 2006 - 21:21

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
God kväll!

Finns här någon med problemet att receivern stängs av vid Auto MACCEN? När den kommer till det tredje alternativet i den första inställningsdelen, så stängs den bara av. Vad beror detta på?

Edit: Jag vet att den kan stängas av om volymen är för hög, men kom igen - i sitt eget setup-program?

Redigerat av Official_P, 13 juli 2006 - 21:23.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.