Edit
Hör inget knorrande...Kan tänka mig att de är hårddisken ?
Redigerat av moparman, 13 June 2008 - 20:09.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
107 relaterade trådar
Postad 13 June 2008 - 20:08
Det enda som jag hör när jag spelar är att fläkten kan varva upp en liten stund....Och ibland om det är riktigt tyst blippar det när blu-ray lasern läser eller vad den pysslar med
Edit Hör inget knorrande...Kan tänka mig att de är hårddisken ? Redigerat av moparman, 13 June 2008 - 20:09. Postad 13 June 2008 - 21:25
Jag la örat mot konsollen och hörde då disken jobba, men det ljudet var avsevärt mycket lägre. Det ljudet kan jag inte ens höra från 1meters håll, inte ens 20 cm från den. Men detta knorr förekommer. Måste väl vara fel på disken eller fläkten. Något skumt är det. Bör skicka tillbaka den till Webbhallen och be om en annan. Den kom nämligen hem idag. Någon reklamationsrätt bör man ha. Har haft en 60Gb innan, den lät inte så här vad jag kommer ihåg. Men dess fläkt jobbare mycket hårdare. Postad 13 June 2008 - 21:33
Men de är så pass att du störs av ljudet när du spelar då ?
Jobbigt att vara utan PS3 Postad 13 June 2008 - 22:28
jo det är segt utan den Men ja det hörs faktiskt. Postad 15 June 2008 - 04:16
Lycka till med bytet. Den enda PS3 40 GB jag varit i kontakt med som jag inte hört knorrande ifrån var den som hade en helt galen fläkt. Hade inte fläkten varit i nivå med en industridammsugare så hade man säkert uppfattat knorrande från den också.
Postad 15 June 2008 - 09:52
Kan bara hålla med. Har bytt maskin två gånger p.g.a. knorrande, men de nya låter likadant. Precis när jag ficka tillbaka min från servicereparationen (utbytt) tyckte jag den var något tystare, sen kom knorrandet igen. Jag tror att de låter sådär, helt enkelt... Postad 15 June 2008 - 10:57
Hmm..Har aldrig hört nå knorrande...
Enda störande ljudet för mig är att den låter från läsaren ibland..Men det hör jag bara om jag har allt ljud helt avslaget...Inte så ofta....Skulle vara roligt att veta vad ni pratar om för knorr...Hör inget knorr om ja så lägger örat mot PS3 ...Inte när den idlar iaf.. Postad 15 June 2008 - 17:37
Det enda jag nånsin hör från min ps3, bortsett från pipandet när den går igång osv är just bd-läsaren, inget annat.
får ps3an inte så mycke luft så brukar fläktarna gå igång...och då låter det rätt mycke. =) Så jag har min ps3 på ett ganska så välventilerat ställe. =) Postad 15 June 2008 - 21:11
Om man hör PS3 fläkten när man tittar på film, har man inte lite väl låg volym då?
Postad 15 June 2008 - 22:11 Har lånat hem en PS3:a (60gb) av en kompis i några dagar nu. Den hörs så fort det blir lite tystare partier i en film. Lär dröja innan det blir en PS3:a för min del. Hoppas på en PSThree snart Postad 15 June 2008 - 22:17
Min projektor överröstar verkligen all annan elektronik i vardagsrummet så jag hör inte ens min 360 när den är igång ;D
Postad 16 June 2008 - 09:57
Man blir lätt paranoid efter att ha läst om småfelen med ps3:an och därför är man som ny ägare relativt osäker på om de ljud som man hör i sin egna maskin ska höras i normala fall eller inte . Jag kan dock leva med att ps3:an aldrig kommer vara helt knäpptyst (knastrandet från en läsande HDD, brummandet från dvd/BR läsaren när den läser och surrandet från fläkten kan man leva med) då man ändå inte tänkt titta på stumfilmer eller spela utan ljud.
Det jag undrar över är dock om det ska låta nåt från fläkten efter att maskinen stängts av. Med detta menar jag ska man höra hur fläkten sakta sakta varv efter varv slutar snurra i ett par sekunder efter att maskinen stängts av, tills den slutligen blir stannar och blir tyst?. Varför jag frågar är eftersom maskinen (40gb) jag har är min andra, lämnade tillbaks den första efter vissa problem med fläkten och vore jäkligt trist om man ska behöva lämna in denna också. Kan nog leva med detta också, men man är lite orolig om det som gör att ljudet uppstår (att fläkten eventuellt vidrör något och därmed skapar ljudet) kan påverka livslängden på fläkten, dvs att fläkten till slut inte pallar för trycket om ett halvår och går sönder pga detta. När maskinen är igång kan man höra ett högfrekvent metalliskt ljud från maskinen/fläkten, som inte är det vanliga surrandet som man annars hör. Ett ljud som troligen hör ihop med det som gör att man hör fläkten varvar ner när strömmen är avslagen (Ett ljud jag inte hörde på min första maskin som , vad jag kommer ihåg, blev helt tyst efter avstängning). Så en andra gång . Är detta ljud normalt eller inte ? Vore tacksam för lite feedback här innan man ringer upp MediaMarkt en andra gång för ett Andra inbyte sedan maj Postad 16 June 2008 - 10:19
Som jag skrev tidigare, så finns det 2 typer av fläktproblem. Nr 1 (det jag hade) att fläkten alltid varvar upp till max, låter nästan som en dammsugare och dessutom varvar aldrig ner. Här finns det inget snack om saken att modulen är felaktig och måste bytas ut.
Och så finns det grupp nr 2 med lite mer "diffusa" problem. Här tror jag att många är/ har blivit för petiga, kanske påverkade något av alla debatter på nätet. PS3a, blir varm när den används och då låter lite, beroende på hur den är placerat, rumstemperaturen, hur länge man har spelat osv. Dessutom så verkar det vara små skillnaden mellan olika exemplar, vissa låter i princiåp ingenting andra varvar upp något när de blir varma. I och för sig inget vidare bra att det kan skilja så, men så är det. Bärbara datorer låter, externa hårddiskar låter, prylar låter. Jag är glad att Nordisk Film (distributör av ps3) tillsammans med Toysrus (där jag köpte konsolen) beslutade med en gång att byta ut min konsol till en ny direkt i butiken. Men samtidigt så har jag förstått att Sony har stora bekymmer då 1000-tals konsoler skickas in för fläktljud så fort det låter lite. PS. Jag hade med mig en videoinspelning hemifrån på hur konsolen lät. Redigerat av Adamski, 16 June 2008 - 10:24. Postad 16 June 2008 - 19:02
Min låter inte så mycket när luckan för "hålet" där PS3n står är öppen men när den är stängd går den på högsta varv. Det blir oerhört varmt där inne!!
Postad 17 June 2008 - 09:00
För att uttrycka mig bättre. Det är klart att fläkten snurrar efter att maskinen stängs av, Men ska man verkligen höra hur fläkten sakta sakta varv efter varv slutar snurra?
som om kullagret eller något annat skit inte är inoljat eller något liknande som ger ett strävt motstånd för fläkten Postad 17 June 2008 - 21:26
Så det är fler här som har "knorrande" ps3or? vilket serienummer har ni ? Verkar skumt att en 40GB ska låta sämre än en 60GB. Själv tänker jag inte ge mig förrän min PS3 låter frisk. Vi konsumenter måst säga ifrån. Jag tänker inte acceptera att de har en skitfläkt i 4000kr pryl. Det är grymt dåligt kvalitetstänk från sonys sida i så fall. Petigare har vi blivit det kan jag hålla med om. Men om vi inte kommenterar det vi köper eller om ingen reklamerar mm så kommer de inte heller få reda på vad vi konsumenter tycker t.ex. om ljudnivån i detta fallet. Att ha en extra dammsugare är inte speciellt roligt - tack för att min inte låter så i alla fall Ska bli intressant och se vad sony säger om konsollen när de kikat på den. Återkomemr med det. Någon frågade om det var normalt att fläkten låter en aning när man stänger av. Det gör även min. Det är nog ingen fara med det. Låter som en liten "mini-swisch". Postad 17 June 2008 - 21:32
Problemet är ju att det är otroligt svårt att veta hur mycket dom ska låta..
Satt framför min ps3 som jag tycker är i det närmaste tyst å spelade in ljudet från den till min telefon.. Problemet är att det lät 100000000 ggr högre i telefonen Bäst är väl att mäta med decibel mätare ?? Jag är då nöjd med min PS3 som låter mindre när jag spelar än min 360 som står å idlar Postad 19 June 2008 - 08:45
Måste bara gratulera till sida 150 i da never ending thread about ungefär samma sak fram och tebaks...
Postad 19 June 2008 - 08:59
Jag har bara sida 75.
Du kan ställa in hur många poster du vill visa per sida. Postad 19 June 2008 - 09:27
Nu när jag har fått lyssna lite noggrannare så måste jag ställa mig förvånad till hur konsolen hela tiden låter som att det rasslar omkring små kulor i den - även i sleepmode, fast då hörs det väldigt svagt förstås.
Postad 20 June 2008 - 10:05 Det finns en tråd om hur mycket 40GB:aren låter, där har det nog konstaterats att de flesta 40 GB:are "knorrar", vilket får anses som ganska normalt. Det är ett ganska ok ljud om man jämför hur otrevligt 60GB:aren kan låta. Har själv haft 6 olika ex av 60GB:aren. Alla lät mer än 40GB:aren, dessutom lät de klart olika mycket sinsemellan varandra. Jag tror du kommer få leta länge efter en 40GB:are som inte knorrar och är helt tyst. Du som hade lånat en 60GB:are av din kompis: döm inte ut PS3 på grund av hur ditt lånade ex låter. Jag kan garantera dig att 40GB:aren är tystare. Trevlig midsommar på er! Postad 22 June 2008 - 20:51
okej. Är det fläktens kullager som knorrar eller är det hårdisken som knorrar? av tekniskt intresse vore det kul att veta vilken av dem det är som skapar knorret och i så fall vid garantislutet öppna maskinen och ta död på eländet. Kan hålla med om att 60GB låter riktigt mycket - flåsar stenhårt vid minsta lilla. Postad 23 June 2008 - 15:05
Det är fläkten som knorrar. Det hörs tydligt när den varvar upp, knorrandet förstärks tills min kommer upp ett läge där man mest hörs luftsus, knorrandet försvinner eftersom fläkten snurrar för fort. Detta läget, det högsta min går upp i, är att föredra eftersom ljudet faktiskt är minst störigt då. Postad 24 June 2008 - 09:50
Tjena
Min PS3 står fritt och borde inte vara så varm att fläkten drar igång när man kollar på dvd (?) men fläkten går konstant, dock på en av de lägsta nivåerna (1 eller 2?) - i alla fall tillräckligt högt för att man när man sitter 4 m ifrån den hör surrandet i scener där det bara är dialog. Stör mig en hel del på det, det är svårt att tänka bort sånt här när man väl kommit på det. Det kanske hjälper att inte använda "dvd upscale: double" för maximal uppskalning, om jag förstått det rätt...om den behöver jobba extra hårt då kanske. När man spelar är det nästan alltid ljud och musik så då tänker jag inte på det men som sagt, vid dialogscener så. En annan grej när jag ändå skriver - är det någon som har upplevt att PS3an startar sig själv? Postad 24 June 2008 - 14:07
Ok. Jo, jag föredrar faktiskt fläktsus istället för ett riktigt störande knorr. Har 60GB versionen en annan fläktmodell än 40GB versionen? Postad 24 June 2008 - 20:10
Det är samma sak här har en 60 gigare som är tystare än datorn och den låter inte speciellt mycket så jag är hel nöjd med ljudnivån på den Postad 25 June 2008 - 13:31
Sony gjorde nåt i Firmware så min gamla 60gig från releasen har lugnat ner sig lite. Förut var det läge 3 hela tiden, nu är det läge 3 för spel och läge 2 för allt annat. Dock varvar den aldrig ner från läge 3 när den väl kommit dit.
Postad 11 July 2008 - 14:37
Min fläkt låter även när jag spelar DVD-skivor så jag lägger filmerna på usb-minne med Nero och då låter den inte.
Postad 11 July 2008 - 14:53
Hör inte min PS3. den har gått upp i läge 3 en gång och då hade jag stängt luckan till min TV bänk.
Postad 11 July 2008 - 18:34
Wow!!
Lever denna tråd än? Jag hade turen att få en 60gb med en jämn och fin fläkt som inte stör det minsta under spel och film kvällarna haft den sen april 07 and still no problems Postad 12 July 2008 - 20:03
Då är det BD-spelaren du hör och inte fläkten. Postad 13 July 2008 - 09:58
det kanske bara är vad jag inbillar mig.men jag tycker min 40gigare har blivit tystare sedan firmware 2.41 kom.
har aldrig hört den gå upp i lägge tre,knappt så att lägge två går igång vid spel/film.ps3an står i tv-bänken med stängda dörrar=varmt.. Redigerat av Fahla, 13 July 2008 - 09:59. Postad 15 July 2008 - 22:59
Ok, så du menar att spelaren susar ungefär som en fläkt. Det köper jag. Postad 16 July 2008 - 12:32
Hur tror ni 80gigs-versionen kommer att bete sig oljudsmässigt?
Visst skulle det vara inehållet som 40-gigs versionen men med lite större HD. Det som då kanske är frågan är kommer den låta värre bara för den större HD:n? Nu har inte jag någon tidigare konsol utan har funderat på att skaffa så man har någon så man kan skaffa Rock Band när det kommer =P. Är nog enda jag skulle lira om man nu inte skaffar nå bra bilspel med eller Guitar Hero. Sen en BD-spelare skulle man ju ha användning för. Edit: Ja, nu har man ju en PS3 40gig, finns bild i galleriet. Har min ståede på högkant och den låter inte något särskilt, kanske att den knorrar till nångång men det har jag trott vart skivan som laddar eller så, för jag tror det låtit då man startat något spel. Men om man läser tillbaks i tråden det lät det ju som "knorrandet" var något annat. Har inte testat någon film än, har inte nån blurayutgåva ännu så har inte jämfört hur den kan låta i tex tysta scener mot projektorn min som är rätt tyst av sig. Edit 2: Har nu både kört bluray film och dvd-film och jag måste nog säga att min 40-gigare är tyst utav sig, man märker inte av den när man kikar på film med den på projektorn. Har en TX-300 projektor som är rätt tyst ut av sig och tidigare ratade jag och gjorde mig av med en Helios 4000 dvd-spelare för den lät förmycket. Redigerat av HenkeEdge, 03 October 2008 - 16:46. Postad 18 July 2008 - 21:11
Jag lider av såkallat problem 1! Min fläkt varvar upp på max efter att consolen varit på ett tag! Specielt känligt är det om jag kör vanliga DVD filmer i den och änvänder uppskallningsfunktionen, kontigt? Har mest köpt den för att kolla på Blu ray filmer men upplever inte problemet så mycke där! Där emot när man spelar spel blir den varmare och varvar gärna upp på nivå 3 efter en halv timma, och som sagt jag står inte ut med att ha detta oväsen! Min fåga är ska man rektamera den och få en ny? Postad 25 July 2008 - 09:28
Min är tyst och fin. Blir inte ens särskilt varm ens efter timmars spelande. Och då står den inte på högkant heller. *mycket nöjd*
Postad 31 July 2008 - 16:21 Har precis samma problem, jag anser att produkten inte är brukbar när den varvar upp till läge 3! Okey om det hade börjat efter 4 timmar! Specielt nu när det är extra varm ute! Skulle testa att spela en vanlig cd skiva imin gick upp på höga varv redan efter 10 min, fy var arg jag blev då! Postad 31 July 2008 - 17:11
Har samma problem. Köpte min av TBH i trollhättan och kontaktade dom om felet. Inga problem, skicka hit den bara sa dom. Sagt och gjort, efter några dagar kommer den tillbaka med en lapp " vi hittade inget fel på ditt PS#, den låter lika mkt som alla andra" Yeah right.... Aldrig mer internetbutik... Postad 07 August 2008 - 19:40
Har haft en 60gb i ca ett år som har det vanliga felet att fläkten går upp i läge tre och sen stannar där. Jag har inte stört mig på det förräns nu då den överröstar min nyinköpta 360 elite om man bara jämför fläktarna. Då min tanke nu är att ha 360-n som spelmaskin och ps3-an som bluray visare så lutar det åt att jag lämnar in ps3-an på reparation alt.försöker häva köpet eller byter till en 40gb. Den är köpt på siba (har någon nån erfarenhet av hur dom hanterar detta? Jag antar att man ska ringa till nordisk film först och försöka få ett hum om eventuell tid det tar att få den lagad så man har lite kött på benen för att hävda oskälig lång tid på siba.
Postad 22 August 2008 - 09:06
Har inte följt denna diskussionen på ett bra tag nu men jag äger ps3 som blev inköpt på SIBA när konsollen kom ut och givetvis har jag samma problem med min konsoll.. sen har tendens att låta som in i bomben. Har "vi" fått någon upprättning av Nordisk Film / Sony ännu, eller de lever kvar på samma linje att det är så den ska vara och därför kan man inte få den lagad/utbytt? =/
Postad 22 August 2008 - 09:39
Sony har inte erkännt det som ett problem, nej. Så inget har förändrats.
Dock så känns det som det är försent nu ändå när 60GB:arn har gått ur produktion sen länge. Lämnar man in en 60GB nu så får man väl i bästa fall en 40GB:are tillbaka och i sämsta fall sin 60GB tillbaka utan ändring. Redigerat av SirIdot, 22 August 2008 - 09:41. Postad 22 August 2008 - 10:20
Nja det är inte helt säkert. Jag lämnade in min 60GB för repartion och fick en ny 60GB tillbaka. Tyvärr hade jag en tyst från början och fick en som låter betydligt mer. Postad 18 September 2008 - 11:44 Ett otroligt irriterande ljud det piper i hela rummet helt oregelbundet. Postad 18 September 2008 - 15:33
Sälj era 60gb maskiner och köp en 80gb för mindre pengar. Det gjorde jag, och min nya 80gb är oförskämt tyst
Postad 02 October 2008 - 22:37
Min ps3a (80 gb) är knäpptyst FÖRUTOM när jag spelar. Såfort jag sätter i en skiva och startar spelet så låter den extremt mycket varje gång skivan snurrar. Inget jag störs av om jag har igång bra med ljud, men om jag spelar på kvällen när tjejen sover på låg volym störs jag riktigt mycket av det. Ska det vara så eller ska jag skicka in den på lagning?
mvh 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |