Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 25 mars 2009 - 21:01
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Någon som vet om man kan se på HD-kanalerna med en Dreambox eller liknande mottagare?
Så klart man kan .. Det finns massor av Boxar som fungerar bra för detta Förutom dreambox har du Vantage som också är en bra box och något enklare Mav
Postad 25 mars 2009 - 21:21
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Jag kan höja och sänka ljudet nu med boxfjärren genom HDMI kabeln vilket jag inte kunnat göra tidigare.
Sen uppfattar jag det som att ljudet kommer snabbare från det att man tryckt på Play på en inspelning.
De horisontella linjerna har försvunnit verkar det som, jag som har trott att det har varit mina högtalare som suttit för nära...
Sen undrar jag varför de har blandat Svenska, Norska och Engelska i GUI:t kanske en skitgrej men ändå, när de väntat så sjukt länge med en uppdatering så bör dom väl kunna få in polarisation istället för polarisasjon någon måste suttit med en checklista och gått igenom boxen får man hoppas...
Vi kan inte kalla EPG och Meny förändringen (GUI:t) för en omfattande uppgradering, jag har jobbat med boxar för bla IPTV och en sån här grafisk förändring kan man göra på 2-3 arbetsdagar så den har de inte lagt ner alltför mkt krut på.
När dom vet att 5.1 inte "tänds" upp så varför inte ta bort den delen ur grafiken...
Jag fick höra från CD att man fortfarande inte ska spola snabbare än x10 för att inte boxen ska boota om som den gör ibland vid de högre hastigheterna, jag tycker iof att det känns sjukt segt att sitta och spola reklam med x10 hastigheten, kanske borde stressa ner....
Jag har ofta använt både 60, 300 och 600 ggr under ett års tid och aldrig haft en enda hängning.
Postad 25 mars 2009 - 23:19
peoy
-
peoy
-
Användare
-
-
105 inlägg
Nyuppdaterad box, och (hittills) med följande buggar:
Nyupptäckt bugg:
Bläddrade lite i EPG (nya läget), tryckte OK och sen TV (den ologiska vägen att välja vilken kanal man vill se på). Boxen stängde av sig.
Nyupptäckt bugg:
Uppspelning av inspelat material + snabbspolning framåt eller bakåt + återgå till spelläge = inget ljud (har hänt några ggr vilket resulterade i att vi istället för att kunna skippa reklamen blev tvugna att se den)
Gammal bugg:
När man spelar upp något inspelat, och inspelningen tar slut så stannar uppspelningen på den sista bildrutan i det man spelat in. Den gamla Boxer-boxen återgick till TV-visning efter avslutad uppspelning.
Om man är vaken efter att uppspelning avslutats, så är det bara trycka på stopp.. Har man somnat kan den stillastående bilden ge tråkiga följder som inbränning i TVn
(troligtvis) gammal bugg:
Håller man ner en knapp (upp/ner) på fjärren för att ex. gå flera steg mellan kanalerna i EPGn slutar repetition efter ca 5 sek. Ibland har det blivit så att jag bara kunnat gå ett steg åt gången efter det, och andra gånger har repetitionen fortsatt fungera i 5 sek efter att man släppt och tryckt på knappen på nytt.
Redigerat av peoy, 25 mars 2009 - 23:23.
Postad 25 mars 2009 - 23:20
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Så klart man kan ..
Det finns massor av Boxar som fungerar bra för detta Förutom dreambox har du Vantage som också är en bra box och något enklare
Mav
Hej Mav! Kul att se att du är i farten igen! Wasgo
Postad 26 mars 2009 - 09:44
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Gammal bugg: När man spelar upp något inspelat, och inspelningen tar slut så stannar uppspelningen på den sista bildrutan i det man spelat in. Den gamla Boxer-boxen återgick till TV-visning efter avslutad uppspelning. Om man är vaken efter att uppspelning avslutats, så är det bara trycka på stopp.. Har man somnat kan den stillastående bilden ge tråkiga följder som inbränning i TVn
Lite tveksam till denna, jag tycker det är bra att den stannar eller att den går ut till MyTV mode, men för inbränning så är det ju lika illa. Jag använder inspelningsfunktion ganska ofta istället för live så jag sätter kvällens program till inspelning och så ser jag programmen från MyTV, slipper all reklam också (min snabbspolning har fungerat fint). Om man skulle hoppa ur MyTV varje gång för att gå tillbaka dit där man var så skulle det var massa mer jobb. Kanske skulle du spela in program som man inte sommade av ;-). Som förslag till CD/Sagem skulle var att man gav mer möjligheter till personliga inställningar i Meyn, så att användaren själv kunde styra mera hur man ville styra boxen.
Postad 26 mars 2009 - 10:05
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Jag har några kommentarer till nya mjukvaran.
Ett lyft överlag men ofta när jag startar eller stänger av boxen står den och tuggar på hårddisken i 1-2 min innan något händer. Skall det vara så?
Ang ljudnivån så har min blivit tyst nu de första 1-2 minutrarna efter det låter den lika illa som innan i princip. Känns som fläkten är still eller går på låg hastighet i början för att sedan gå upp i normal som innan.
Redigerat av vilse, 26 mars 2009 - 10:08.
Postad 26 mars 2009 - 10:29
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Skrev igår att det inte gick att markera i gamla EPG menyn för inspelningar.
Igårkväll så fungerade det utan problem, så det var väl något tillfälligt.
MEN !!! Jag hörde tidigare till de lyckliga som inte hade problem med högt ljud från fläkten.
Igår trodde jag att jag glömt fläkten påslagen i toan eftersom det fanns ett konstant oljud i bakgrunden.
Det visade sig vara den kära boxen som brummade.
Så från en ljudlös box, så har jag nu efter uppgraderingen ett j-a oljud hela tiden.
Någon som vet hur man graderar ned ? Jag struntar i ny layout för EPG, uppskalning av ej HD kanaler hade jag redan tidigare via stereo-receiver. Detta suger !!!
Postad 26 mars 2009 - 11:08
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har några kommentarer till nya mjukvaran. Ett lyft överlag men ofta när jag startar eller stänger av boxen står den och tuggar på hårddisken i 1-2 min innan något händer. Skall det vara så? Ang ljudnivån så har min blivit tyst nu de första 1-2 minutrarna efter det låter den lika illa som innan i princip. Känns som fläkten är still eller går på låg hastighet i början för att sedan gå upp i normal som innan.
Jo, min står också och tuggar, jag vet inte varför ska fråga CD, vi får väl hoppas att det är för något bra ;-) Tycker nog dock att det är runt 30 sek tugg Skrev igår att det inte gick att markera i gamla EPG menyn för inspelningar. Igårkväll så fungerade det utan problem, så det var väl något tillfälligt.
MEN !!! Jag hörde tidigare till de lyckliga som inte hade problem med högt ljud från fläkten. Igår trodde jag att jag glömt fläkten påslagen i toan eftersom det fanns ett konstant oljud i bakgrunden. Det visade sig vara den kära boxen som brummade.
Så från en ljudlös box, så har jag nu efter uppgraderingen ett j-a oljud hela tiden.
Någon som vet hur man graderar ned ? Jag struntar i ny layout för EPG, uppskalning av ej HD kanaler hade jag redan tidigare via stereo-receiver. Detta suger !!!
Kolla temperaturen på HDD'n samtidigt som fläkten låter. Fläkten går till nästa nivå när HDD'n blivt runt 45C har jag för mig (på sommaren så kör min ibland på andra läget när det är 27C eller liknade inne). Känns konstigt att din skulle låta mer för mjukvaruppdateringen, min är nog samma som tidigare.
Postad 26 mars 2009 - 11:11
Unregistered8a9d7c41
-
Unregistered8a9d7c41
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Min HDD står på 36 grader och jag kan garanterat stå på övervåningen och höra om boxen är påslagen på nedervåningen, problemet är kanske att jag har den hängandes under TVn och inte gömd i ett stängt skåp.
Boxen står på skumgummikuddar men det spelar ingen roll.
Postad 26 mars 2009 - 11:29
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Hur roligt är det här på en skala?
Jag sammanfogade två inspelningar (Sherryl Crow - "Soundstage" på "Woom") till en.
Jag gjorde en fabriksåterställning för att få tillbaka original-upplösningarna vid kanalbyten.
Gick till "mina inspelningar" för att titta lite på konserten. BORTA!!
Jag har inte gjort någon aktiv radering av konserten. Vad f-n är det frågan om?
Det är ingen idé att ha en inspelningsbar box om man ska gissa om materialet stannar kvar.
Redigerat av Unregistered63946e69, 26 mars 2009 - 11:30.
Postad 26 mars 2009 - 12:11
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag sammanfogade två inspelningar (Sherryl Crow - "Soundstage" på "Woom") till en.
Kan inte förstå varför de inte fixat detta, eller kanske bättre utryckt varför de inte tar bort funktionen när den inte fungerar (vilket borde vara det minsta de kan göra). Det är samma som tidigare att slår man ihop två program eller delar ett program så skiter det sig (inte alltid, men det gör det!). Så varför ha kvar funktioner som man inte kan lita på. Min HDD står på 36 grader och jag kan garanterat stå på övervåningen och höra om boxen är påslagen på nedervåningen, problemet är kanske att jag har den hängandes under TVn och inte gömd i ett stängt skåp. Boxen står på skumgummikuddar men det spelar ingen roll.
Är det en äldre box, den ska inte låta så! låter den olika om du trycker lätt på locket? Kan inte tänka mig att mjukvaruppdateringen har ställt till detta, då borde det var så med alla boxar, försök du få den utbytt istället. Min box står på TV bänken 2m från där jag sitter och den hörs bara när den varvar upp när det är riktigt varmt i rummet på sommaren, och nu när HDD knastrar när den ska stänga ner
Postad 26 mars 2009 - 12:25
Unregistered8a9d7c41
-
Unregistered8a9d7c41
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Jag fick den här boxen i Januari 2009 och de andra två jag har testat har låtit likadant, jag har kanske haft en otrolig otur eftersom det verkar finas boxar därute som är mer eller mindre tysta.
Postad 26 mars 2009 - 12:59
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Lite tveksam till denna, jag tycker det är bra att den stannar eller att den går ut till MyTV mode, men för inbränning så är det ju lika illa. Jag använder inspelningsfunktion ganska ofta istället för live så jag sätter kvällens program till inspelning och så ser jag programmen från MyTV, slipper all reklam också (min snabbspolning har fungerat fint). Om man skulle hoppa ur MyTV varje gång för att gå tillbaka dit där man var så skulle det var massa mer jobb. Kanske skulle du spela in program som man inte sommade av ;-). Som förslag till CD/Sagem skulle var att man gav mer möjligheter till personliga inställningar i Meyn, så att användaren själv kunde styra mera hur man ville styra boxen.
Håller med, detta är ingen bugg utan en fullt medveten funktion. Inbränning av en TV-bild är osannolikt, det är menyer och sådant med skarpa kontraster som möjligen kan ge en tillfällig inbränning.
Postad 26 mars 2009 - 13:00
HK 245
-
HK 245
-
Rookie
-
3 inlägg
Efter den nya mjukvaran installerades så har mitt ljud blivit lägre ca. 20 db. på recivern alltså. Har kontaktat CD, och fick göra en ominstallation. Men riktigt bra blev det inte. Ljudet skiljer också ganska mycket mellan HD sändning och den vanliga, högt på HD lågt på den vanliga, jävligt irriterande. Någon annan som reagerat på detta?
Postad 26 mars 2009 - 13:37
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Efter den nya mjukvaran installerades så har mitt ljud blivit lägre ca. 20 db. på recivern alltså. Har kontaktat CD, och fick göra en ominstallation. Men riktigt bra blev det inte. Ljudet skiljer också ganska mycket mellan HD sändning och den vanliga, högt på HD lågt på den vanliga, jävligt irriterande. Någon annan som reagerat på detta?
Jo... Men sen kom jag på att volymen ut från boxen via spdif regleras med boxens volymkontroll (i alla fall när det är pcm-ljud). Efter att ha ställt upp volymen i boxen till max så var allt som vanligt igen...
Postad 26 mars 2009 - 13:48
HK 245
-
HK 245
-
Rookie
-
3 inlägg
Tack! Brukar ej röra den(men ungarna)
Postad 26 mars 2009 - 14:15
Unregistered4858ceb2
-
Unregistered4858ceb2
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag kan inte välja 1080i efter uppdateringen? Jag har bara 720 o 576 att välja på. Glöm att det kanske inte är exakta siffror. Annars verkar det fungera bra, min bos har gått kanon sen jag fick den.
Postad 26 mars 2009 - 15:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Tack! Brukar ej röra den(men ungarna)
Den förändras (sänks till 50%) vid en fabriksåterställning, om du gjorde en sådan, behöver inte alltid var ungarna Jag kan inte välja 1080i efter uppdateringen? Jag har bara 720 o 576 att välja på. Glöm att det kanske inte är exakta siffror. Annars verkar det fungera bra, min bos har gått kanon sen jag fick den.
Konstigt, gör en fabriksåterställning
Postad 26 mars 2009 - 16:03
affekt
-
affekt
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Yep, nu fick jag se det den hårda vägen, ingen förändring där inte. Jag klippte en film i två delar, del två svart och när jag skulle radera den svarta delen så hängde sig boxen. Rådet är nog så att man ska låta bli klipp i programmen.
Däremot inga problem att sätta inspelningar från den gamla menyn, men jag retar mig på att den stannar på tiden man valt. I den gamla menyn så sätter man ju inte inspelningarna efter tid utan man utgår från kanalordningen, och har man tex ett program i slutet av listan några timmar bort på 1:an så ser man inte närtiden därefter för kommande kanaler utan måste backa tillbaka i högerkolumnen
Gäller redigering inspelade program. Tryck ev."Dela i två delar" Efter att Boxen gjort sitt arbete gör du inget annat än STARTA OM boxen. Välj My Tv på "dosan" Det redigerade programmet ska nu visa bild både på 1 och 2 Vill du kolla på 1-2 och frågan kommer upp "Vill du fortsätta uppspelningen" Tryck Nej". När du är är klar med redigeringen av 1-2 och ev. vill sammanfoga dem igen gör det! Någon omstart behövs ej. Men kommer frågan upp igen"Om du vill fortsätta uppspelningen" när du vill kolla resultatet av redigeringen Tryck Nej Lycka till
Redigerat av affekt, 27 mars 2009 - 15:26.
Postad 26 mars 2009 - 16:08
Arnedanc
-
Arnedanc
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har kopplat min HD PVR till en Harman Kardon AVR-255 och har problem med ljud via HDMI-sladden.
Kvällen då jag uppgraderade, fick jag bara Dolby-ljud via HDMI-sladden. Allt annat var tyst. På min AVR sto det PCM, men inget ljud kom ut.
I går plötsligt, så fungerade allt som det skulle.
Men i dag fungerar det inte igen. (Jag slog av HD PVR:en i går och satte den på igen i dag).
Ändrar jag till annat ljud på AVR-255 än Auto Select (Via Surround modes), så får jag ljud oavsett.
Några andra som har samma problem?
Postad 26 mars 2009 - 16:32
lpc123
-
lpc123
-
Användare
-
-
128 inlägg
Jag har kopplat min HD PVR till en Harman Kardon AVR-255 och har problem med ljud via HDMI-sladden.
Kvällen då jag uppgraderade, fick jag bara Dolby-ljud via HDMI-sladden. Allt annat var tyst. På min AVR sto det PCM, men inget ljud kom ut. I går plötsligt, så fungerade allt som det skulle.
Men i dag fungerar det inte igen. (Jag slog av HD PVR:en i går och satte den på igen i dag). Ändrar jag till annat ljud på AVR-255 än Auto Select (Via Surround modes), så får jag ljud oavsett.
Några andra som har samma problem?
Hallå ja jag har samma problem!! samt att när jag låter boxen vara på men fimpar tv'n så går box in i bildmeny läget!! så när jag startar tv'n så är jag inne i bild inst menyn och ljudet är borta! SUCK!! Läste också att någon skrev att boxen står och tuggar länge efter den stängts av! det gör min med vet inte varför men lång tid tar det i alla fall Några tips någon? Chrille kock
Redigerat av lpc123, 26 mars 2009 - 16:38.
Postad 26 mars 2009 - 17:40
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Nyuppdaterad box, och (hittills) med följande buggar:
1. Nyupptäckt bugg: Bläddrade lite i EPG (nya läget), tryckte OK och sen TV (den ologiska vägen att välja vilken kanal man vill se på). Boxen stängde av sig.
2. Nyupptäckt bugg: Uppspelning av inspelat material + snabbspolning framåt eller bakåt + återgå till spelläge = inget ljud (har hänt några ggr vilket resulterade i att vi istället för att kunna skippa reklamen blev tvugna att se den)
3. Gammal bugg: När man spelar upp något inspelat, och inspelningen tar slut så stannar uppspelningen på den sista bildrutan i det man spelat in. Den gamla Boxer-boxen återgick till TV-visning efter avslutad uppspelning. Om man är vaken efter att uppspelning avslutats, så är det bara trycka på stopp.. Har man somnat kan den stillastående bilden ge tråkiga följder som inbränning i TVn
4. (troligtvis) gammal bugg: Håller man ner en knapp (upp/ner) på fjärren för att ex. gå flera steg mellan kanalerna i EPGn slutar repetition efter ca 5 sek. Ibland har det blivit så att jag bara kunnat gå ett steg åt gången efter det, och andra gånger har repetitionen fortsatt fungera i 5 sek efter att man släppt och tryckt på knappen på nytt.
Jag har kört lite tester och försökt att stressa fram dina fel, men inte lyckats så bra (vilket kanske är bra) 1. Har testat OK och TV ut flera gånger från EPG'n och inga hängningar, om du har gjort detta efter din test punkt 4 ovan så kan jag nog förstå det, får du detta fler gånger med "normal hantering" så höra av dig 2. Jag har kört inspelat HD och SD material upp till X600 fram och tillbaka och alltid under dessa tester har jag allltid fått ljud. Ibland kan det dröja några sekunder för att ljudet ska komma, den hittar nog bilden först och sedan ska den hinna ikapp med ljudet? Jag vet sedan tidigare att det är problem med detta och innan uppdateringen så kunde det bli så att man inte fick ljud, så det kan hända ibland. Man löser detta med play/paus kanppen. 3. Som jag skrev tidigare så tycker jag att det är bra att man stannar kvar i inspelningen, men man kan ju tänka sig fler egna användarinställningar för det är ganska få i denna box. 4. En sådan tryckningsserie framkallar nog hängning av hela boxen, i alla fall tidigare, möjligt har Sagem nu lagt in en spärr för kommandon, detta innan boxen får overflow och hänger sig, vilket är något vi önskat Jag håller på att stuva runt i bugglistan inlägg 3, så det rör sig i listan några gånger per dag. Hör av er om ni upptäcker något skumt (borde inte var så svårt ;-) - Kanske skulle jag lägga in något i listan om ljudöverföring via HDMI, tyvärr har jag ingen receiver som klarar det så jag kör S/PDIF, när det finns en samlad bild över problemet så ska jag försöka skriva in något. Är det någon som har en ljudöverföring i HEMMABIO läge som fungerar över HDMI?
Redigerat av Unregistered124686ac, 27 mars 2009 - 07:31.
Postad 26 mars 2009 - 17:59
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
- Kanske skulle jag lägga in något i listan om ljudöverföring via HDMI, tyvärr har jag ingen receiver som klarar det så jag kör S/PDIF, när det finns en samlad bild över problemet så ska jag försöka skriva in något. Är det någon som har en ljudöverföring i HEMMABIO läge som fungerar över HDMI?
Ja jag kör så och en sak jag reagerat över är DD ljudet på Disc HD är riktigt märkligt...först å främst är de mycket högre än SD sen såg jag på ett program igår där pratet från de som syndes i programmet kom typ överallt(mest från frontarna) men inte i centern!? Sen när speakern (som inte syns i bild) pratade så kom de som det skulle bara i centern...har aldrig vart med om detta förut å ja fattar inte varför! Sen är det väääldigt detaljerat...på både gott å ont...man känner sig verkligen "i" programmet men känndes som det blev så förstärkt allting. Ett verktyg i golvet lät väldigt högt i bakhögtalarna...nästan så att det blev lite löjligt. Kanske ska vara såhär...ja vet ej. Har inga såna här problem vid film,spel eller liknande.
Postad 26 mars 2009 - 18:04
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ja jag kör så och en sak jag reagerat över är DD ljudet på Disc HD är riktigt märkligt...först å främst är de mycket högre än SD sen såg jag på ett program igår där pratet från de som syndes i programmet kom typ överallt(mest från frontarna) men inte i centern!? Sen när speakern (som inte syns i bild) pratade så kom de som det skulle bara i centern...har aldrig vart med om detta förut å ja fattar inte varför! Sen är det väääldigt detaljerat...på både gott å ont...man känner sig verkligen "i" programmet men känndes som det blev så förstärkt allting. Ett verktyg i golvet lät väldigt högt i bakhögtalarna...nästan så att det blev lite löjligt. Kanske ska vara såhär...ja vet ej. Har inga såna här problem vid film,spel eller liknande.
Om du (eller annan) har möjlighet att växla mellan S/PDIF och HDMI är det någon skillnad?
Postad 26 mars 2009 - 18:08
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Nej har tyvärr inte provat det...har aldrig fått det till att funka med den optiska rackaren. Så jag blev glad när dom aktiverade ljudet i HDMI kabeln
Postad 26 mars 2009 - 18:22
Unregistered3ad86eea
-
Unregistered3ad86eea
-
Användare
-
-
126 inlägg
Såg att EPN va tillbaka igen :-)
Redigerat av Unregistered3ad86eea, 26 mars 2009 - 18:52.
Postad 26 mars 2009 - 18:41
affekt
-
affekt
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Kan inte förstå varför de inte fixat detta, eller kanske bättre utryckt varför de inte tar bort funktionen när den inte fungerar (vilket borde vara det minsta de kan göra). Det är samma som tidigare att slår man ihop två program eller delar ett program så skiter det sig (inte alltid, men det gör det!). Så varför ha kvar funktioner som man inte kan lita på.
Är det en äldre box, den ska inte låta så! låter den olika om du trycker lätt på locket? Kan inte tänka mig att mjukvaruppdateringen har ställt till detta, då borde det var så med alla boxar, försök du få den utbytt istället. Min box står på TV bänken 2m från där jag sitter och den hörs bara när den varvar upp när det är riktigt varmt i rummet på sommaren, och nu när HDD knastrar när den ska stänga ner
Prova det förslag jag använder för redigering det fungerar för mig. (Testa 2 prog.som inte är så viktiga för dig om det skulle misslyckas) Sammanfoga dem,när boxen gjort sitt gör inget annat än STARTA OM Boxen Välj My Tv på "dosan" kolla resultatet.O.B.S. Om frågan kommer"Vill du fortsätta uppspelningen" Tryck Nej Lycka till !
Postad 26 mars 2009 - 18:44
jonas_tby
-
jonas_tby
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Nej har tyvärr inte provat det...har aldrig fått det till att funka med den optiska rackaren. Så jag blev glad när dom aktiverade ljudet i HDMI kabeln 
Koaxialen menar du hoppas jag...
Postad 26 mars 2009 - 19:19
affekt
-
affekt
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Gäller redigering inspelade program. Tryck ev."Dela på mitten" Efter att Boxen gjort sitt arbete gör du inget annat än STARTA OM boxen. Välj My Tv på "dosan" Det redigerade programmet ska nu visa bild både på 1 och 2 Vill du kolla på 1-2 och frågan kommer upp "Vill du fortsätta uppspelningen" Tryck Nej". När du är är klar med redigeringen av 1-2 och ev. vill sammanfoga dem igen gör det! Någon omstart behövs ej. Men kommer frågan upp igen"Om du vill fortsätta uppspelningen" när du vill kolla resultatet av redigeringen Tryck Nej Lycka till
Ursäkta felskrivningen i tillvägagångssättet jag använder vid redigering( FELET är "Dela på mitten" ) Det ska vara "DELA I TVÅ DELAR " Okej!
Postad 26 mars 2009 - 20:51
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jag har bara hunnit testa boxen med den nya programvaran max en halvtimme och med ett par ggr på/av. Den är tusan så mycket snabbare att leverera bild nu! Mycket snabbare uppstart mao, vilket är väldigt positivt!
Dessutom går, som någon redan nämnt, kanalbyten bra mycket snabbare än tidigare! Runt dubbelt så snabbt enligt min egen bedömning. Max 1,5 sekund eller snabbare. Där har programmerarna gjort ett bra jobb!
Båda dessa saker var lite sega med den gamla programvaran.
Kvalitén på bilden har jag inte hunnit bedöma ännu, men den ser ännu bättre ut än förr vid mitt korta test.
Wasgo
Redigerat av Unregistered7ae15c99, 26 mars 2009 - 20:51.
Postad 26 mars 2009 - 21:17
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Om du (eller annan) har möjlighet att växla mellan S/PDIF och HDMI är det någon skillnad?
Jag märker ingen skillnad mellan HDMI 5.1 och SPDIF 5.1 Bägge ljuden verkar gå ut samtidigt eftersom det inte är några problem att växla. Kanske att ljudet på vanlig PCML är bättre äver HDMI men jag är ingen audiofil utan mer en effekt och basnisse
Redigerat av ruva, 26 mars 2009 - 21:18.
Postad 26 mars 2009 - 21:37
Unregistered09d4d475
-
Unregistered09d4d475
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Det enda problem jag har haft är att ljudet försvinner vid snabbspolning trycker på stopp och startar igen så är ljudet tillbaka. Tycker också att boxen är snabbare och bilden bättre.Har nog haft tur med min box har haft sen den kom ut, inte många hängningar och inte skärskilt högt ljud.
Kopplade en audiokabel till Tv och satte HDMI på analogt ljud så jag kan ha boxen på Hemmabio hela tiden.
Postad 26 mars 2009 - 22:26
Pjn
-
Pjn
-
Användare
-
-
242 inlägg
Hur är EPG'n? Bättre framförhållning?
Postad 26 mars 2009 - 23:17
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hur är EPG'n? Bättre framförhållning?
Nej, men snabbare och troligen mindre risk för hängningar. Jag har tidigare missat många inspelningar pga att jag satt inspelningen på fel dag då EPG'n oftast la ut nästa dag före dagens dag, när den skulle hämta ner EPG data, det funkar mycket bättre nu när EPG data allltid finns färdigt Det enda problem jag har haft är att ljudet försvinner vid snabbspolning trycker på stopp och startar igen så är ljudet tillbaka. Tycker också att boxen är snabbare och bilden bättre.Har nog haft tur med min box har haft sen den kom ut, inte många hängningar och inte skärskilt högt ljud. Kopplade en audiokabel till Tv och satte HDMI på analogt ljud så jag kan ha boxen på Hemmabio hela tiden.
Kommer inte ljudet om du väntar lite, det kan nog ta upp till 3-5 sekunder ibland
Postad 26 mars 2009 - 23:39
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
 Nu funkar ju ljudet på boxens fjärrkontrollen men jag undrar, har det inte funkat på någon innan eller är vi bara några som haft det problemet? Mest av nyfikenhet.
mvh/Örnvik
Postad 27 mars 2009 - 06:37
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Nu funkar ju ljudet på boxens fjärrkontrollen men jag undrar, har det inte funkat på någon innan eller är vi bara några som haft det problemet? Mest av nyfikenhet. mvh/Örnvik
Jag har alltid kunnat reglerat ljudet med fjärren som gått via HDMI, då inställt i Stereo läge, ljudet via S/PDIF så kunde jag reglera PCM ljudet men inte AC3 (DD) om jag nu kommer ihåg rätt Övrigt - Jag testade nu att göra en inspelning direkt vid start av boxen, och då har den inte mer EPG-data än de två nästkommande programmen (så det är inte HDD-tugget på slutet som är sparande av EPG data på HDD'n). Detta gör egentligen inget, men det kan var bra att veta varför om det skulle hända. Det kan ju tex vara att boxen startat upp för en inprogrammerad inspelning och att under den sätter man på boxen, då har man ingen data förrän inspelningen stoppat. Men EPG-neddata är mycket bättre att det görs så här än tidigare -Såg just nu att jag hade nycklar i MyTV på enbart två program dvs inte alla, som det har varit tidigare, och att dessa nycklar försvann efter ett tag! någon som förstår funktion av dessa vandrande nycklar?
Redigerat av Unregistered124686ac, 27 mars 2009 - 07:59.
Postad 27 mars 2009 - 08:02
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Jag har alltid kunnat reglerat ljudet med fjärren som gått via HDMI, då inställt i Stereo läge, ljudet via S/PDIF så kunde jag reglera PCM ljudet men inte AC3 (DD) om jag nu kommer ihåg rätt
Det verkar, konstigt nog, bero på vilken version av boxen man har. På den allra första boxen, med högre fläktljud, kunde jag justera ljudet, även med den gamla mjukvaran. I höstas fick jag en ersättningsbox då uppspelning av inspelat material började krångla. På den boxen så fungerade inte ljudjustering, oavsett vad jag försökte, innan den nya mjukvaran kom. Det måste alltså vara någon skillnad mellan den gamla och nya boxens hårdvara.
Postad 27 mars 2009 - 08:31
lpc123
-
lpc123
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hallå igen
Är det ingen mer än jag som har buggen att om man stänger av tv'n och låter boxen vara på så går boxen in i bild- inställnings menyn! samt att ljudet försvinner så man måste stänga av boxen och sätta på den igen före tv'n för att ljudet skall komma tillbaka.
Chrille kock
Postad 27 mars 2009 - 08:50
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Kolla temperaturen på HDD'n samtidigt som fläkten låter. Fläkten går till nästa nivå när HDD'n blivt runt 45C har jag för mig (på sommaren så kör min ibland på andra läget när det är 27C eller liknade inne). Känns konstigt att din skulle låta mer för mjukvaruppdateringen, min är nog samma som tidigare.
Min box är från sen höst 2007. Jag har varit lyckligt föskonad från oljud från fläkten medan den nu brummar ganska friskt. Antar att jag efter uppdateringen nu är på "normal läge" i ljudnivå, i nivå med övriga boxar. Tidigare hörde jag inte boxen när jag hade låg ljudvolym på kvällarna, medan jag nu måste ha rätt hög volym om jag inte vill höra boxen. Konstigt är det, men antar att fransmännen inte tyckte att det var rättvist att några av oss satt med tysta boxar.
Postad 27 mars 2009 - 09:15
affekt
-
affekt
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har alltid kunnat reglerat ljudet med fjärren som gått via HDMI, då inställt i Stereo läge, ljudet via S/PDIF så kunde jag reglera PCM ljudet men inte AC3 (DD) om jag nu kommer ihåg rätt
Övrigt - Jag testade nu att göra en inspelning direkt vid start av boxen, och då har den inte mer EPG-data än de två nästkommande programmen (så det är inte HDD-tugget på slutet som är sparande av EPG data på HDD'n). Detta gör egentligen inget, men det kan var bra att veta varför om det skulle hända. Det kan ju tex vara att boxen startat upp för en inprogrammerad inspelning och att under den sätter man på boxen, då har man ingen data förrän inspelningen stoppat. Men EPG-neddata är mycket bättre att det görs så här än tidigare
-Såg just nu att jag hade nycklar i MyTV på enbart två program dvs inte alla, som det har varit tidigare, och att dessa nycklar försvann efter ett tag! någon som förstår funktion av dessa vandrande nycklar?
S.k HHD-tugget efter avstängning.Undrar om inte det beror på att nya mjukvaran innehåller mer data och boxen behöver längre tid att avsluta. Så fungerar Datorn ,j fler program som instaleras,längre tid för Datorn att avsluta.
Postad 27 mars 2009 - 09:35
Unregistereddcb5bcc8
-
Unregistereddcb5bcc8
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Sedan uppdateringen har jag väldigt lågt ljud på alla kanaler utom SVT 1-2 samt de flesta HD-kanaler.
Jag kör HDMI till en reciver och HDMI från den till tv'n. Allt fungerade kanon innan uppdateringen.
Har även ringt CD men dom sa bara "vänta några dar så har nog våra tekniker fixat detta, annars ring igen"
Om jag ändrar ljudet i boxen från "hemmabio" till "stereo" försvinner allt.
Nån som kan ge mig tips på vad som kan göras????
//Tjompan
Postad 27 mars 2009 - 09:44
affekt
-
affekt
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Sedan uppdateringen har jag väldigt lågt ljud på alla kanaler utom SVT 1-2 samt de flesta HD-kanaler. Jag kör HDMI till en reciver och HDMI från den till tv'n. Allt fungerade kanon innan uppdateringen. Har även ringt CD men dom sa bara "vänta några dar så har nog våra tekniker fixat detta, annars ring igen"
Om jag ändrar ljudet i boxen från "hemmabio" till "stereo" försvinner allt.
Nån som kan ge mig tips på vad som kan göras????
//Tjompan
Har du provat att höja ljudet på HD-boxen med "dosan"
Redigerat av affekt, 27 mars 2009 - 09:46.
Postad 27 mars 2009 - 09:54
Unregistereddcb5bcc8
-
Unregistereddcb5bcc8
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Har du provat att höja ljudet på HD-boxen med "dosan"
Ja, då höjer jag ju även HD-kanalerna och SVT1-2. Jobbigt att dom ligger VÄLDIGT mkt högre när man byter kanal. //Tjompan
Postad 27 mars 2009 - 10:10
be-rol
-
be-rol
-
Rookie
-
2 inlägg
Ja, då höjer jag ju även HD-kanalerna och SVT1-2. Jobbigt att dom ligger VÄLDIGT mkt högre när man byter kanal.
//Tjompan
Jag hade samma problem, Men ljudet på SVT och HDkanalerna påverkades inte om jag höjde volymen med PVR boxens fjärr,Bara PCM ljudet,Har boxen kopplad med S/PDIF till förstärkaren
Postad 27 mars 2009 - 10:16
Unregistereddcb5bcc8
-
Unregistereddcb5bcc8
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag hade samma problem, Men ljudet på SVT och HDkanalerna påverkades inte om jag höjde volymen med PVR boxens fjärr,Bara PCM ljudet,Har boxen kopplad med S/PDIF till förstärkaren
Ok, ska testa det lite senare. Återkommer med resultat. //Tjompan
Postad 27 mars 2009 - 10:18
affekt
-
affekt
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ja, då höjer jag ju även HD-kanalerna och SVT1-2. Jobbigt att dom ligger VÄLDIGT mkt högre när man byter kanal.
//Tjompan
Hoppas du får Hjälp av CD eller någon annan. Lycka till!
Postad 27 mars 2009 - 10:34
Unregistereddcb5bcc8
-
Unregistereddcb5bcc8
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Varför kopplar inte CD-supporten hit istället för att ha en massa okunnigt folk???
Här får man ju lösningar direkt.
Volymen på SVT och HD hängde inte med när jag använde volymen på boxen. (Missat detta)
Tack ska Ni ha...
//Tjompan
Postad 27 mars 2009 - 11:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hallå igen Är det ingen mer än jag som har buggen att om man stänger av tv'n och låter boxen vara på så går boxen in i bild- inställnings menyn! samt att ljudet försvinner så man måste stänga av boxen och sätta på den igen före tv'n för att ljudet skall komma tillbaka.
Chrille kock
Ska kolla detta igen när jag kommer hem, men jag tror nog inte jag har detta problem . Tidigare hade jag inget ljud om boxen var på före TV'n, detta har jag testat att först sätta på boxen och sedan TV'n och detta funkar fint nu med ljud också.
Postad 27 mars 2009 - 13:16
Martin K
-
Martin K
-
Användare
-
-
189 inlägg
Så klart man kan ..
Det finns massor av Boxar som fungerar bra för detta Förutom dreambox har du Vantage som också är en bra box och något enklare
Mav
Massor är väl att ta i...
Postad 27 mars 2009 - 13:31
affekt
-
affekt
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Varför kopplar inte CD-supporten hit istället för att ha en massa okunnigt folk??? Här får man ju lösningar direkt. Volymen på SVT och HD hängde inte med när jag använde volymen på boxen. (Missat detta)
Tack ska Ni ha...
//Tjompan
Håller med! Det finns många kunniga personer på denna tråd om CD-hd boxen. Har läst den sedan den startade. Har haft HD-boxen sedan den lanserades och är inne på min andra box , den första pajade direct efter test av radiofilen. Den här boxen har i stort sett fungerat bra både med den gamla mjukvaran och med goda råd från QUE och andra kunniga personer. Den nya uppdateringen har även fungerat toppen i min box. Inga fel som skrivits om på denna tråd har visats än.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|