Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 September 2012 - 10:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Då kom dessa till slut, jag börjar få ångest vad jag ska smaka till helgen... har säkert minst 100 sorter hemma jag inte testat ännu, säkerligen ännu fler :D

Bifogad fil  2012-09-04-11.28.35.jpg   118.69K   5 Antal nerladdningar

Postad 04 September 2012 - 10:56

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Då kom dessa till slut, jag börjar få ångest vad jag ska smaka till helgen... har säkert minst 100 sorter hemma jag inte testat ännu, säkerligen ännu fler :D

Hop Dam och Hop Heathen! Mmmmm! Goose Juice har jag inte testat faktiskt. Får kanske beställa den också...måste dock ta det lite lugnt med ölinköpen nu. Dels börjar det bli fullt i förrådet och dels så har jag lagt ner en hel del pengar på öl senaste tiden.

Redigerat av BrittBastard, 04 September 2012 - 10:59.

Postad 04 September 2012 - 11:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jo det blir lite cash, man får räkna med 30-50k om året :D

Postad 04 September 2012 - 13:37

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Härligt strandh! Dragets är inte så bra enligt mig...smakar mest...smör typ. Snake Dog är en bra IPA! Dock var det väldigt länge sen jag drack den.

Dragets hade dem på tapp. tyckte den var riktigt god faktiskt men smaken är väl som baken och den smakade tydligen smör denna gång :)

Postad 04 September 2012 - 14:01

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Dragets hade dem på tapp. tyckte den var riktigt god faktiskt men smaken är väl som baken och den smakade tydligen smör denna gång :)

Haha! Finns inget rätt eller fel. Man har ju som sagt var olika smak.

Hmmm, märkligt att den finns fortfarande förresten, var ju ett bra tag sen dom tappade dom på flaska....men dom kanske brygger batcher till pubar och restauranger regelbundet. Eller så var den du drack ca 6-8 månader gammal. ;)

Postad 04 September 2012 - 21:11

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Hmm kan ju ha varit en diacetyl-infekterad flaska du fick Brittney...Brittan... Britt? ;) Jag kände ingen smör i min flaska, däremot var den väldigt dåligt humlad och hade en allt för mild beska. Överlag var den bara för mild, man får ju vissa förväntningar när det står DIPA på flaskan. Hade nästan varit lika kritisk om det stått IPA på flaskan. Men jag hittade inga andra felaktigheter på den flaska jag drack, så kan tänka mig att den tas emot väl.

Postad 05 September 2012 - 06:19

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Möjligt. Men precis som du Steffani :) säger så skulle jag inte kalla den DIPA eller IPA.

Postad 05 September 2012 - 07:21

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
den jag drack hade mycket smak av humle och var lagom besk men nu är inte jag expert på dubbel IPA men IPA smakade den iaf.

Postad 05 September 2012 - 07:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Köp en Mohawk extra ipa och en Brewdog Hardcore ipa! Där har vi två i toppklass :)

Postad 05 September 2012 - 07:57

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Möjligt. Men precis som du Steffani :) säger så skulle jag inte kalla den DIPA eller IPA.

Haha jag blev kallad Steffani hos min dagmamma... av farsan i den familjen. Gubbjäkeln kommer ihåg det än. Har även en gammal klasskompis som kallar mig Stiffy.... det är lite creepy... speciellt när han även lägger upp bilder på sig själv i raffset på FB. :S

Köp en Mohawk extra ipa och en Brewdog Hardcore ipa! Där har vi två i toppklass :)

Bra tips, sen kom det ju även en del IPA i senaste släppet. T.ex. Lagunitas Maximus IPA och Amager Wookie. Dessa ska jag dock testa om i helgen då jag bara provat små smakprover. Sen kan jag tänka mig att Lagunitas Dogtown Pale Ale går hem också. Den 1:a oktober kommer också SKA Modus Hoperandi som är en personlig favorit.

Squeeze förresten, visst var det Contessa som var så bra? De hade fyllt på hyllorna på Systembolaget (Kungsgatan) i Örebro senast jag var där. Fanns säkert 20-25 flaskor. Jag köpte en flaska och ska prova så snart jag hinner med. Fokus ligger dock på det senaste släppet just nu.

Postad 05 September 2012 - 08:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja visst var det Contessan som var så bra. Låt den stå en dag bara så sedimentet lägger sig, och häll upp försiktigt :)
Jästen var inte jättegod, jag testade...

Jag är riktigt suger på att knäcka en Amager Wookie alltså, men jag har lovat mig själv att bara dricka på helgerna ett tag :D
Den ni fick pröva var visst "gammal" och de på bolaget är nya fräscha (godare)!

Postad 05 September 2012 - 08:42

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Ja visst var det Contessan som var så bra. Låt den stå en dag bara så sedimentet lägger sig, och häll upp försiktigt :)

Jag är riktigt suger på att knäcka en Amager Wookie alltså, men jag har lovat mig själv att bara dricka på helgerna ett tag :D

Fast jag tyckte även den "nya" var så där. Inget speciellt, bra öl men inte mer. Nej, då är favoriten det här släppet, Lucky13, mycket bättre!

Haha jag blev kallad Steffani hos min dagmamma... av farsan i den familjen. Gubbjäkeln kommer ihåg det än. Har även en gammal klasskompis som kallar mig Stiffy.... det är lite creepy... speciellt när han även lägger upp bilder på sig själv i raffset på FB. :S

Haha! Kärt barn har många namn...jag har också en del. Dock passar det sig ej att slänga upp dom här. ;)

By the way; bryggde förresten min första öl igår! Eller ja, tillsammans med en gammal jobbarpolare som har hållt på ett tag.
Det blir en vete(dubbel)bock. Det är en sak att läsa om saker, en helt annan att göra det i praktiken. Men fan vad kul det var, ska bli intressant att smaka på slutresultatet. Men s*tan vilken humleknarkare jag är, kan stå och sniffa hur länge som helst på det!

Redigerat av BrittBastard, 05 September 2012 - 08:43.

Postad 05 September 2012 - 08:49

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Fast jag tyckte även den "nya" var så där. Inget speciellt, bra öl men inte mer. Nej, då är favoriten det här släppet, Lucky13, mycket bättre!

Haha! Kärt barn har många namn...jag har också en del. Dock passar det sig ej att slänga upp dom här. ;)

By the way; bryggde förresten min första öl igår! Eller ja, tillsammans med en gammal jobbarpolare som har hållt på ett tag.
Det blir en vete(dubbel)bock. Det är en sak att läsa om saker, en helt annan att göra det i praktiken. Men fan vad kul det var, ska bli intressant att smaka på slutresultatet. Men s*tan vilken humleknarkare jag är, kan stå och sniffa hur länge som helst på det!

Lagunitas Lucky 13 var grymt bra, kan vara min favorit i detta slöpp, men jag ska ge flera öl en andra chans då det var små smakprover och tidspress på bolaget.

Skoj att du börjat brygga öl. Med vete(dubbel)bock, menar du då en välhumlad veteöl? Det är skadat gott måste jag säga. Håller även med om humlen, doftar så jävla gott i hela lokalen när man står och mäter upp 1-2 kg humle i olika byttor. :) Hur stor batch gjorde ni?

Ok, tack för tipset, den ligger ned just nu, men det var bara för att jag inte hade plats att ha den ståendes. Ska fixa det på lunchen.

Ja jag såg det också. Hade ingen tanke på att det kunde vara olika flaskor på provningen jämfört med hyllorna. Ska ha det i bakhuvudet tills nästa gång.

Postad 05 September 2012 - 08:58

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

får ta och göra det. tack för tipsen.

Postad 05 September 2012 - 09:02

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Lagunitas Lucky 13 var grymt bra, kan vara min favorit i detta slöpp, men jag ska ge flera öl en andra chans då det var små smakprover och tidspress på bolaget.

Skoj att du börjat brygga öl. Med vete(dubbel)bock, menar du då en välhumlad veteöl? Det är skadat gott måste jag säga. Håller även med om humlen, doftar så jävla gott i hela lokalen när man står och mäter upp 1-2 kg humle i olika byttor. :) Hur stor batch gjorde ni?

Ja, precis. Kanske passar bättre till sommaren men va fan...öl är gott året om!

Redigerat av BrittBastard, 05 September 2012 - 09:03.

Postad 05 September 2012 - 15:07

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
blev en liten beställning från systembolaget idag. 1, 2, 5 & 6e ölen är från Södra Maltfabriken. min polares chefs egna bryggeri.

Bifogad fil(er)

Postad 05 September 2012 - 18:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Detta blev det idag. Skulle egentligen till en butik till men parkering var en mardröm. Hela stan var en mardröm idag :(

Bifogad fil(er)

Postad 05 September 2012 - 18:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ser billigt ut :)

Postad 05 September 2012 - 19:27

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Allt är relativt. Lägger man till kostnaden för bensinen, parkeringsavgifterna och timmarna det tog för mig att komma ut ur Köpenhamn idag (skojar inte) var det riktigt dyra öl. Förhoppningsvis känns det värt det när jag öppnar dom.

Postad 05 September 2012 - 19:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Alltid värt det :) Jag var och hämtade ett stort lass med öl från septembersläppet... blev ett djupt hål i min plånbok också, då höll jag ändå igen rätt bra tycker jag :D

Postad 05 September 2012 - 20:09

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Allt är relativt. Lägger man till kostnaden för bensinen, parkeringsavgifterna och timmarna det tog för mig att komma ut ur Köpenhamn idag (skojar inte) var det riktigt dyra öl. Förhoppningsvis känns det värt det när jag öppnar dom.

Mmm...Wee Heavy!!

Postad 05 September 2012 - 20:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Mmm...Wee Heavy!!

Är den bra? Råkade köpa 3 st :D

Dricker en Amager Wookie nu .. fan vad bra alltså. Jag älskar Amager, dom är sååå bra :D

Postad 05 September 2012 - 21:45

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Är den bra? Råkade köpa 3 st :D

Dricker en Amager Wookie nu .. fan vad bra alltså. Jag älskar Amager, dom är sååå bra :D

Bäst i världen bland Scotch Ale. Enligt RB iallaf. Enda som är bättre är BAversionen av samma öl.

Postad 06 September 2012 - 06:55

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Bäst i världen bland Scotch Ale. Enligt RB iallaf. Enda som är bättre är BAversionen av samma öl.

Precis som deras Old Numbskull (barley wine), nu är inte den "bäst" i världen enligt RB men nästan.
Men även där är barrel aged-versionen bättre.

Trevlig att man även har Lost Abbey's Angels Share (bourbon barrel) hemma. Mums!
När jag nu öppnar dom så funderar jag fn på att göra det samtidigt för att få en rättvis jämförelse.

Postad 06 September 2012 - 07:21

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Precis som deras Old Numbskull (barley wine), nu är inte den "bäst" i världen enligt RB men nästan.
Men även där är barrel aged-versionen bättre.

Trevlig att man även har Lost Abbey's Angels Share (bourbon barrel) hemma. Mums!
När jag nu öppnar dom så funderar jag fn på att göra det samtidigt för att få en rättvis jämförelse.

LA har ju också en viss tendens att göra världsklassig öl. Typ all deras öl (de man ser iallaf?) är grymma. Dyra, visst men vem bryr sig om man dricker nära nog bland det bästa man kan få tag på. En anledning jag kan komma på för att inte göra det som du skriver ovan är ju att sprida ut sina lyxtimmar över fler tillfällen men samtidigt förstår jag ju syftet med vad du vill göra också :)

Undrar om man ska unna sig något ikväll och vad det i så fall blir ;)

Postad 06 September 2012 - 07:35

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

LA har ju också en viss tendens att göra världsklassig öl. Typ all deras öl (de man ser iallaf?) är grymma. Dyra, visst men vem bryr sig om man dricker nära nog bland det bästa man kan få tag på. En anledning jag kan komma på för att inte göra det som du skriver ovan är ju att sprida ut sina lyxtimmar över fler tillfällen men samtidigt förstår jag ju syftet med vad du vill göra också :)

Undrar om man ska unna sig något ikväll och vad det i så fall blir ;)

Det bästa är ju att ha minst 2 av varje. ;) Dock har jag inte det av Angels Share men Old Numbskull.
Där har jag tänkt mig eventuellt ta mig (och 2 kompisar) en till helgen.

Så länge det är öl som man kan lagra, och t o m vinner på det, så har jag oftast inga problem att lägga ca 300:- som Angels Share BA kostade.

Redigerat av BrittBastard, 06 September 2012 - 07:36.

Postad 06 September 2012 - 07:41

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Är lite kluven med hur jag ska göra med min avant garde. Det är ju en ölstil jag aldrig hört talats om innan. Bière de Garde. Typ öl som bryggs med tanke att den skall bli bättre med lagring.

Det gör ju att man tänker att man borde lagra den men samtidigt vet jag ju inte vad skillnaden blir :P

Postad 06 September 2012 - 17:52

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om man kan (eller varför man inte kan) beställa hem alla drycker till ett lokalt systembolag via webben? Om jag vill ha nåt ur beställningssortimentet kan jag ju välja antal och i vilken butik jag vill hämta (som exempel öl från Helsinge Ångbryggeri som bara säljs på bolag i Hälsingland) och beställa hem det till butiken via datorn.

Men om jag blir sugen på en Westmalle Dubbel som inte är lagervara på så många bolag i landet så kan jag inte beställa hem den via nätet, då måste jag gå in i en fysisk butik och prata med personalen och be dem beställa?

Eller är det bara jag som missat något?

Postad 06 September 2012 - 18:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Nej det är så tyvärr du har inte missat något.

Varför det är så... skulle tro det blir för mycket jobb. Å andra sidan tycker jag det är deras uppgift att fixa om vi nu ska ha monopol.

Postad 06 September 2012 - 18:31

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Angående den lokala ölen så tror jag det är upp till bryggerierna själva om att ansöka om att de ska vara med i det nya systemet.

Angående den övriga ölen så vet jag faktiskt inte. Men tror att det byggs ut allt eftersom.

Postad 07 September 2012 - 15:51

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Nu ska ni få ett roligt tips. Prova att blanda Lagunitas Dogtown med Maximus 50/50. Blev en riktigt bra blandning. Maltsötman från Maximus lyckas lyfta humlen i Dogtown samtidigt som beskan i Dogtown trubbas av något.

Postad 07 September 2012 - 15:55

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Nu ska ni få ett roligt tips. Prova att blanda Lagunitas Dogtown med Maximus 50/50. Blev en riktigt bra blandning. Maltsötman från Maximus lyckas lyfta humlen i Dogtown samtidigt som beskan i Dogtown trubbas av något.

Det låter lite som en Lucky 13 faktiskt. ;)

Postad 09 September 2012 - 14:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Fick några öl från danmark precis....

Bifogad fil  2012-09-09-15.46.16.jpg   125.33K   1 Antal nerladdningar

Postad 10 September 2012 - 07:04

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
drack lite god öl ute på krogarna denna helg. bl.a Resin Dubbel IPA (Sixpoint), Mohawk Respirator Dubbelbock, Brutal Bulldog dubbel IPA (Gotlands bryggeri) och Corne Du Diable IPA (Dieu du Ciel).

Postad 10 September 2012 - 13:26

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Ah, den gamla godingen Corne Du Diable! Tycker faktiskt Gotlands Brutal Bulldog är helt ok, dom har spottat upp sig tycker jag!

Postad 10 September 2012 - 13:34

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Ah, den gamla godingen Corne Du Diable! Tycker faktiskt Gotlands Brutal Bulldog är helt ok, dom har spottat upp sig tycker jag!

Brutal Bulldoggen passade mina smaklökar väldigt bra. tyvärr hittar jag den inte på system. har den utgått?

visst ja, det blev några Lagunitas Maximus IPA på jobbet innan jag gick hem för helg. dem var också ruskigt goda.

Postad 10 September 2012 - 13:40

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Brutal Bulldoggen passade mina smaklökar väldigt bra. tyvärr hittar jag den inte på system. har den utgått?

visst ja, det blev några Lagunitas Maximus IPA på jobbet innan jag gick hem för helg. dem var också ruskigt goda.

Den finns inte och har nog aldrig funnits på Systemet så vitt jag vet.

Vet heller inte om det går att göra en privatimport på den...men dra iväg ett mail till Gotlands bryggeri, eller Spendrups, och fråga vetja!

Postad 10 September 2012 - 13:48

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Det här var det jag snabbt lyckades få fram angående Brutal Bulldog:

Kommer till beställningssortimentet senast vid årskiftet.

Det återstår att se om man redan nu kan göra en privatimport, återkommer om jag hittar info angående det.

EDIT: Här gick det undan, fick svar från självaste Johan Spendrup.

Den kommer i beställningssortimentet från 1/10. Jag har frågat om det kommer vara kollikrav och vad styckepriset blir.

Redigerat av BrittBastard, 10 September 2012 - 14:22.

Postad 10 September 2012 - 14:29

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Det här var det jag snabbt lyckades få fram angående Brutal Bulldog:

Det återstår att se om man redan nu kan göra en privatimport, återkommer om jag hittar info angående det.

trevligt. gör så Britt. jag har många ipor att prova så det är ingen brådis direkt ;)

Postad 10 September 2012 - 18:10

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
hade lite tid att fördriva så jag gled in på Sundbybergs system och hittade dessa. blir gött i veckan. litar på att Lucky 13 och Wookiee är bra fina men hur smakar Schopenhauers Vilje?

Bifogad fil(er)

Postad 10 September 2012 - 19:33

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Lucky 13 tyckte jag var riktigt bra, jag gick t.o.m. och köpte en extra flaska. Wookien jag fick var troligtvis felaktig, mysko doft och extremt obalanserad (enbart besk), har dock hört att andra som gillat den skarpt. Schopenhauers tyckte jag var drickbar men lite tråkig, det var dock bara ett litet smakprov på Systembolagets provning för ölskribenter.

Postad 10 September 2012 - 20:45

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Gaaaah!! När kommer våra Stone!?!? :angry: :D

Beställde hem lite extra Rye IPA för att stilla IPA-behovet tills Stone anländer, men varken Rye eller Stone verkar vara på väg :(

Postad 11 September 2012 - 07:45

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Beställde hem lite extra Rye IPA för att stilla IPA-behovet tills Stone anländer, men varken Rye eller Stone verkar vara på väg :(

Dom kommer nog inte förän i slutet på september, OT (Oliver Twist) ska köra sin Stone-special söndag 23/9 då båten tydligen blivit försenad så då kan man tänka sig att dom får sina i mitten/slutet på nästa vecka och vi som har gjort privatimport lär väl få vänta en veckan till.

För övrigt så håller jag med Stefan om Wookien, dock kände jag inga felaktigheter mer än att jag tyckte den nästan enbart smakade beskt. Nej, ingen höjdare enligt mig.

Redigerat av BrittBastard, 11 September 2012 - 07:46.

Postad 11 September 2012 - 07:49

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Jag håller med om Wookien, hade förväntat mig mer. Tur jag har kvar några Ruination från förra släppet ;)

Postad 11 September 2012 - 08:09

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
provade Lucky 13 igår. måste säga att jag blev lite lite besviken. den var riktigt god men jag hade nog förväntat mig lite mer. den var lite klen. jag vill ha lite tyngre. Lagunitas Maximus var bättre och helt i min smak.

Postad 11 September 2012 - 11:41

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Den 1:a oktober kan du få tag på lite mer IPA i form av Ska Modus Hoperandi. Men det är iofs 3 långa veckor dit.

Postad 11 September 2012 - 12:39

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Hoperandin är riktigt fin :)

Postad 11 September 2012 - 13:36

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Här var en riktigt fin en :)

http://www.valhumlat...l-sort-mlk.html

Postad bild

Postad 11 September 2012 - 19:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Sitter framför matchen och dricker en lucky 13. Smakar hardcore IPA.

Postad 12 September 2012 - 06:25

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som börjar bli taggad inför ölfestivalsäsongen som drar igång om några veckor? Jag har skrivit ihop ett litet inlägg om SBWF (Stockholm), SMÖF (Söderbärke) och ÖÖWF (Örebro). http://www.beerdrivel.se/?p=4311

Här får ni själva texten så slipper ni klicka er in:

Stockholm Beer & Whisky Festival + Taste Experience (SBWF)
  • Datum: 27-29/9 & 4-6/10
  • Pris: 219 kr
SBWF är den största festivalen i Sverige och det märks. Alla de större aktörerna är där och även många av de små. Dessutom har de, sedan några år, utökat med Taste Experience och i princip dubblerat ytan så finns det mer än nog för vilken törstig öl- och whisky-älskare som helst. Ett tips är att vara där tidigt (vid öppning) eller gå på torsdagarna då det är mindre folk. För det tenderar att bli rejält packat med folk senare på dagen och kvällen. Jag kommer som vanligt publicera en öllista där jag rensat från whisky, industrilager och andra drycker för att få en så komrpimerad lista som möjligt för alla ölälskare. Dessutom kommer det inför-rapporter precis som vanligt.

Söderbärke Mikroölsfestival (SMÖF)
  • Datum: 26-27/10
  • Pris: 220 kr
På SMÖF samlas de svenska mikrobryggerierna och de brukar komma på bred front. Dock bör man ha i åtanke att SMÖF är helt annorlunda jämfört med SBWF. Den känns väldigt okomersiell, lokalerna är ett Folkets Hus och en gympahall och serveringen sköter den lokala ölföreningen ideelt från temporära bardiskar. Samtidigt brukar bryggarna röra sig i lokalen och dricka öl. Personligen tycker jag detta är riktigt trevligt, eller mysigt kanske man säger. För de som vill ha lite mer exklusiv öl så brukar det finnas en singel-bar där det öppnas en flaska åt gången. Där brukar det dyka upp både internationell och lagrad öl. Det största problem med festivalen är att den ligger mitt i ingenstans, men för t.ex. folk från Örebro så går det en buss som Vasselhyttans taxi anordnar. Den passerar även orter som Frövi, Lindesberg och Stråssa på vägen norrut. För t.ex. Stockholmare så går det att ta tåg över dagen, även om det blir lite dåligt med tid på festivalen.

Örebro Öl & Whisky Festival (ÖÖWF)
  • Datum: 16-17 november
  • Pris: Fredag 200, lördag 250 och två-dagars 350 kr.
Det här är lite som en SBWF fast i light-version. Många av de aktörer som är med på SBWF är med även här, många tar även fram nyheter till denna festival. Dock är det inte samma bredd som SBWF, men det kan man heller inte kräva. Det som dock står ut som ett stort plus för ÖÖWF är att Närke Kulturbryggeri är på hemmaplan och brukar satsa stort på festivalen. De brukar ha med sig både egna nyheter och specialöl samt ofta något annat bryggeri. Förra året hade de flera öl från De Molen med sig, året innan det var det Haandbryggeriet. Precis som med andra större festivaler är det starkt rekomenderat att komma tidigt. För det kan bli ganska trångt mellan bardiskarna.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.