Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 March 2009 - 13:35

affekt
  • affekt
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Varför kopplar inte CD-supporten hit istället för att ha en massa okunnigt folk???
Här får man ju lösningar direkt.
Volymen på SVT och HD hängde inte med när jag använde volymen på boxen. (Missat detta) :D

Tack ska Ni ha...

//Tjompan

Postad 27 March 2009 - 13:41

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

och andra kunniga personer. Den nya uppdateringen har även fungerat toppen i min box. Inga fel som skrivits om på denna tråd har visats än.

Jag är också nöjd med uppdateringen men irriterar mig lite på att det inte läggs till några tider före och efter EPG inspelningar trots att jag valt det. Fungerar detta för dig?

Postad 27 March 2009 - 14:00

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Koaxialen menar du hoppas jag...

Japp...sorry...blandade ihop PS3:an med boxen :D

Postad 27 March 2009 - 14:14

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Jag är också nöjd med uppdateringen men irriterar mig lite på att det inte läggs till några tider före och efter EPG inspelningar trots att jag valt det. Fungerar detta för dig?

Fungerar inte, titta gärna i inägg #3 på första sidan

Postad 27 March 2009 - 18:45

affekt
  • affekt
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Testade. Fungerar ej. Använder i vanliga fall ordinarie programtid i EPG det har fungerat bra hitills . Likaså har det fungerat 100% när jag använt " Recorder " där man själv kan inprogramera den tid
som inspelningen skall börja och sluta.

Postad 27 March 2009 - 19:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Hallå igen
Är det ingen mer än jag som har buggen att om man stänger av tv'n och låter boxen vara på så går boxen in i bild- inställnings menyn! samt att ljudet försvinner så man måste stänga av boxen och sätta på den igen före tv'n för att ljudet skall komma tillbaka.

Chrille kock

Har nu testat att ha boxen på och stänga av och sätta på TV'n, detta påverkar inte boxen (i alla fall inte med min TV, men det kan var handskakningen mellan din TV och box som spökar), vad har du för TV och är det andra med den TV som har samma problem? Var det så jag testade som du hade problem? Får du inte ljud så prova istället att byta kana,l så funkade min före uppdateringen, nu får jag alltid ljud. Men jag har en tidig HDMI på TV'n 1.1 skulle jag tro.

Ny upptäckt
Jag misstänkte ju tidigare att det skulle bli problem med EPG, om en inspelning startade eller var igång vid inloggning. Idag när jag kom hem så pågick en inspelning (med boxen i stand by mode), jag satte på boxen och gick in i EPG några gånger men det kom ingen EPG data men det hade jag nästan misstänkt. Jag stoppade inspelningen och väntade och väntade på EPG data, efter att väntat ute i kanalerna och gått ut och in i EPG i 20 minuter så avbröt jag detta och stängde av boxen (den stängdes av direkt utan tugg???, vilket också var konstigt). Jag satte på boxen och nästan direkt så fanns EPG data. Kan det vara så att EPG data inte överförs on-line utan är ett moment i inloggningen, så man måste stänga av boxen för att få EPG ;) I så fall vad händer om man har på boxen några dygn?

Redigerat av Unregistered124686ac, 27 March 2009 - 19:40.

Postad 27 March 2009 - 21:24

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hallå que
Ja det är precis som du testat och då går boxen in i bild inst menyn samt att när man startar tv'n så kommer inget ljud.
Jag kör hdmi till tv och skicka sen ljudet från tv till förstärkaren. Jag har även s/pdif till först och där kommer ljud ändå.
Tv'n är en Pioneer PDP 508XD med hdmi 1.3
Innan var det inga problem så jag fattar inget alls av detta, konstigt tycker jag.
I morgon skall jag testa en ny hdmi kabel och även en ny hdmi ingång på tv'n hoppas att det hjälper

chrille kock

Postad 28 March 2009 - 00:56

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Hej Mav!

Kul att se att du är i farten igen! ;)

Wasgo ;)

Tack Wasgo ... säger detsamma :P
Kul att se dig ...

Mav

Massor är väl att ta i...

Kanske det, kanske inte. Bara i Sverige och som fungerar med CD och Viaskratt, har vi ett 10 tal
eller mer. Via och CD har bara varsen och de fungerar sämre än de man köper utanför deras "affär"
Om de kunde koncentrera sig på att leverera bra kanaler i HD och 16:9 istället för en massa 4:3 kanaler
eller komprimerat skit som feedats över från staterna till lågpris. Då hade hälften varit vunnet.
Viasats polisfasoner med sina boxar är ju skrattretande. De förstår inte hur många kunder de
förlorar. Å andra sidan har deras senaste påhitt att binda kort till box knäckts.

Förstår igentligen inte varför jag svarar dig. Du brukar ju bara leta upp mina inlägg av
1000 i en tråd och besvara det med motsatsen till vad jag säger. Är det ditt liv ?

Maveric :D

Postad 28 March 2009 - 09:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Ny upptäckt
Jag misstänkte ju tidigare att det skulle bli problem med EPG, om en inspelning startade eller var igång vid inloggning. Idag när jag kom hem så pågick en inspelning (med boxen i stand by mode), jag satte på boxen och gick in i EPG några gånger men det kom ingen EPG data men det hade jag nästan misstänkt. Jag stoppade inspelningen och väntade och väntade på EPG data, efter att väntat ute i kanalerna och gått ut och in i EPG i 20 minuter så avbröt jag detta och stängde av boxen (den stängdes av direkt utan tugg???, vilket också var konstigt). Jag satte på boxen och nästan direkt så fanns EPG data. Kan det vara så att EPG data inte överförs on-line utan är ett moment i inloggningen, så man måste stänga av boxen för att få EPG I så fall vad händer om man har på boxen några dygn?

Har testat lite till, och om startar direkt med en inspelning eller startar upp boxen under pågående inspelning så får man inte med sig någon EPG data, den kommer inte heller någon senare utan man måste starta om boxen! Det borde finnas någon knapp "Ladda EPG" om man kommer in med inspelning, istället för att starta om.

Sedan så verkar HDD tugg ha ett samband med EPG, de gånger som jag har startat upp boxen utan EPG data så har den gått att stänga av direkt. De gånger jag tar med mig EPG data in (utan rec) så tuggar HDD innan avstängning. Första tanken är då att den sparar ner EPG data för att ha detta lagrat, men det verkar det inte vara för då hafde jag kunnat använda den data om jag gick in med rec, utan det är kanske radering av EPG data som utförs?

Postad 28 March 2009 - 23:09

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Ang min surrrande box. Kollade i morse när det var ca 19C i rummet. Startade boxen (första gången idag) och den var tyst, HD temp stod 40C direkt. Efter ca 2 min började den låta som vanligt, dvs för jävligt. Den stod då fortfarande på 40C.
Känns som min box är kass, eller?

Postad 29 March 2009 - 06:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Ang min surrrande box. Kollade i morse när det var ca 19C i rummet. Startade boxen (första gången idag) och den var tyst, HD temp stod 40C direkt. Efter ca 2 min började den låta som vanligt, dvs för jävligt. Den stod då fortfarande på 40C.
Känns som min box är kass, eller?

Först så tyckte jag att din ingångstemperatur var hög, men så tittade jag på min och jag har 41C med rum 22C. Så det verkar ju vara "normalt", men är det inte högre nu än innan uppgraderingen? Man klan ju undra hur mycket den drar i stand-by mode?

Boxen ska ju inte störa, är det så att den efter några minuter börjar surra med temp på 40C så borde det ju inte vara så att fläkten går till ett andra steg utan det verkar mer som att det är pga resonanser, om du trycker lätt på locket kan du då inte få den att sluta surra eller byta ton? Gör den det så tycker jag den kan klassas som kass. Ljudnivån från den ska ju ligga på ett lätt surr, man hör den på några meters håll om det är tyst i rummmet, menm har man TV'n påp ska man inte kunna höra den

Postad 29 March 2009 - 07:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Håller på att fila i min bugg och info lista (inlägg #3)

Efter uppdateringen så kan man nu välja 576p, 720p och 1080i (det var väl inte med 576p före uppdateringen?)

Om man inte har rört inställningen och valt någon upplösning så får man källmaterialet ut mot TV'n, har man valt tex 1080i så är det alltid så tills man gjort en reset, detta som tidigare.

Frågan, är det så nu att i SD material så skickar den nu ut 576p material? eller vilken upplösning blir det? Jag har låst min på 1080i för att få något snabbare kanalbyten, så jag kan inte testa

Postad 29 March 2009 - 08:04

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej,
Bra fråga ang 576p och det fanns inte som val innan uppdateringen.
Jag har också låst min till 1080i och vill inte göra en reset för man tappar ju allt som är inprogrammerat i inspelningslistan. Men det låter ju logiskt att om man inte gör ett aktivt val så skalar inte boxen upp SD vilket gör att om man har en tv som sköter uppskalningen bättre så kan man ju laborera med detta.

Måste säga att det är lite förbryllande med aktiviteten efter avstängning. Påminner lite grand om en dator som rensar swapfilen eller gör en defragmentering för att se till så utrymmet nyttjas optimalt.

Postad 29 March 2009 - 08:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Måste säga att det är lite förbryllande med aktiviteten efter avstängning. Påminner lite grand om en dator som rensar swapfilen eller gör en defragmentering för att se till så utrymmet nyttjas optimalt.

Jag ska höra med CD, men det verkar ha något med EPG att göra. Har man ingen EPG data så ingen aktivitet vid avstängning har man tagit mot EPG så är det aktivitet, så första slutsatsen är att det borde vara rensning av EPG data, men man vet aldrig, det kan finnas något annat skäl tex att det är något annat man missar om man inte låter den ta emot EPG data, och därför inte detta tugg?

Vore också intressant att höra om de som tidigare hade flera hängningar per dag, om det ser mycket bättre ut med den nya mjukvaran? Jag har själv inte haft någon hängning efter uppdateringen vid normalt användande.

Postad 29 March 2009 - 09:21

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Håller på att fila i min bugg och info lista (inlägg #3)

Efter uppdateringen så kan man nu välja 576p, 720p och 1080i (det var väl inte med 576p före uppdateringen?)

Om man inte har rört inställningen och valt någon upplösning så får man källmaterialet ut mot TV'n, har man valt tex 1080i så är det alltid så tills man gjort en reset, detta som tidigare.

Frågan, är det så nu att i SD material så skickar den nu ut 576p material? eller vilken upplösning blir det? Jag har låst min på 1080i för att få något snabbare kanalbyten, så jag kan inte testa

Etter "factory reset" kjører boksen
576i->1080i
720p->720p
1080i->1080i

Etter å ha endret til 576p:
576i->576p
720p->576p
1080i->576p

Etter å ha endret til 720p:
576i->720p
720p->720p
1080i->720p

Ved å endre til 1080i (dvs. oppheve default settinger)
576i->1080i
720p->1080i
1080i->1080i

Syns 576i->1080i fungerer fungerer så bra nå . Min Pioneer XA og
Denon AVR 4308 (Faroudja) klarer ikke å gjøre en like bra
oppskalering syns jeg.

Postad 29 March 2009 - 09:26

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0

Först så tyckte jag att din ingångstemperatur var hög, men så tittade jag på min och jag har 41C med rum 22C. Så det verkar ju vara "normalt", men är det inte högre nu än innan uppgraderingen? Man klan ju undra hur mycket den drar i stand-by mode?

Boxen ska ju inte störa, är det så att den efter några minuter börjar surra med temp på 40C så borde det ju inte vara så att fläkten går till ett andra steg utan det verkar mer som att det är pga resonanser, om du trycker lätt på locket kan du då inte få den att sluta surra eller byta ton? Gör den det så tycker jag den kan klassas som kass. Ljudnivån från den ska ju ligga på ett lätt surr, man hör den på några meters håll om det är tyst i rummmet, menm har man TV'n påp ska man inte kunna höra den

Den ändrar ton om jag trycker på locket. Detta är min 3:e box och alla har låtit lika illa. Det var först nu efter senaste FW uppdateringen som den äntligen blev tyst fast bara i ca 2 min då. Innan lät den högt från sekund 1.

Postad 29 March 2009 - 09:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Den ändrar ton om jag trycker på locket. Detta är min 3:e box och alla har låtit lika illa. Det var först nu efter senaste FW uppdateringen som den äntligen blev tyst fast bara i ca 2 min då. Innan lät den högt från sekund 1.

Den box jag har nu är av en tidig variant av den moddade boxen (som skulle var tyst), men var det inte. Den har jag moddat med isolermaterial vid de punkter som är markerade i inlägg 3. Dock har jag förstått att de boxar som släpps ut den seanste tid borde vara bättre. Hur som helst hör med kundtjänst, en box som har resonanser i lådan ska man inte acceptera

Bobben-no, tack för klargörandet

Redigerat av Unregistered124686ac, 29 March 2009 - 09:39.

Postad 29 March 2009 - 09:42

Unregistered32081
  • Unregistered32081
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Problem med ukentlige opptak etter at klokka var stilt til sommertid.
Opptak som skulle startet i dag tidlig startet ikke.
Vanligvis så er opptakene listet i den rekkefølgen de starter i, men i dag så var de første opptakene først på onsdag. Søndag, mandag og tirsdags opptakene var lengere ned på lista. Men når jeg valgte disse og trykket på ok, så kom de igjen i rett rekkefølge (måtte velg en og en for å få de rett).
Hadde jeg ikke gjort det, så hadde jeg antagligvis misset disse opptakene også.

Jeg vet ikke hvordan det har vært før (forrige sommer/vintertid innstilling av klokka), da jeg fikk denne boksen i november.

Postad 29 March 2009 - 09:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Problem med ukentlige opptak etter at klokka var stilt til sommertid.
Opptak som skulle startet i dag tidlig startet ikke.
Vanligvis så er opptakene listet i den rekkefølgen de starter i, men i dag så var de første opptakene først på onsdag. Søndag, mandag og tirsdags opptakene var lengere ned på lista. Men når jeg valgte disse og trykket på ok, så kom de igjen i rett rekkefølge (måtte velg en og en for å få de rett).
Hadde jeg ikke gjort det, så hadde jeg antagligvis misset disse opptakene også.

Jeg vet ikke hvordan det har vært før (forrige sommer/vintertid innstilling av klokka), da jeg fikk denne boksen i november.

Tack för information, jag hade satt två inspelningar som skulle startats i kväll, dessa var helt borta ur listan. kan vara värt att kolla inspelningslistan

Postad 29 March 2009 - 10:10

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Min box går från och med igår kväll inte stänga av helt. Den gå i viloläge men slits inte boxen av det gör det mig ingenting. Mycket snabbare att starta upp. Är det så för andra också?

Postad 29 March 2009 - 12:41

affekt
  • affekt
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Om man vill "plura" lite med sin Hemmabioanläggning och det vill jag. Min box surrade också lite irreterande i början
( bland de första som kom ut) Konstaterade att boxen blev tyst när jag tryckte på ett visst ställe på locket,där
placerade jag en "vantskruv " stående mot locket och övre ändan mot hyllplanet ovanför boxen.Sedan var det bara
att skruva på"vantskruven" tills boxen blev tyst.( ej för hårt naturligtvis ).Boxen har varit tyst sedan åtgärden! Kan ju vara någon som har mycket inspelat och inte vill byta ut sin box, Då kan det vara värt att prova detta.För övrigt syns ej vanskruven, den är svart mot en svart bakgrund. De nya boxarna ska ju naturligtvis vara tysta.

Postad 29 March 2009 - 12:56

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Jag ser att många av er berömmer den bättre bildkvaliten nu efter uppgraderingen, undrar vad de gjort. Jag upplever den inte som bättre, iaf inte på HDTV. Det ser ut som om de kopplat på någon form av brusreducering och bilden har blivit mer "utslätad", märks tydligast på hudtoner, ansikten som ser hårt sminkade ut.

Och jag har ingen brus- eller bildförbättring påslagen i min tv eller projektor. För att kompensera har jag fått dra upp skärpan både på tv och projektor och minskat färginställnigar ganska rejält för att det inte skall bli för störande.

Det skulle varit bra om det funnits ett val att kunna koppla in och ur denna "bildförbättring".

Redigerat av Unregisteredfafe07e5, 29 March 2009 - 12:58.

Postad 29 March 2009 - 17:22

Cozmo Kramer
  • Cozmo Kramer
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej, efter att följt diskussionen angående denna boxen en tid, så har jag själv nu stött på ett "eget" fel.
Jag har boxen kopplad till min LCD-TV via HDMI & Stereo inställt i ljudinställningar. Efter att kört med den nya programvaran några dagar, utan några fler fel än de ni redan nämnt i tråden. I morse när jag startade boxen så var det inget ljud på någon kanal. Jag kör startde om, drog ut strömkabeln osv. utan någon skillnad. Bilden är där men INGET ljud. Så jag ringde till CD & de "tipsade" om fabriksinställning, dra ut HDMI-kabeln & gör boxen strömlös & dylikt, utan någon skillnad. De sa sedan att de skulle återkomma men en eventuell lösning. Jag kopplade in en SCART-kabel också, då fungerade ljudet. Men bilden är såklart sämre än man blivit van vid ;-) Jag provade sedan att köra via HDMI igen, men det fungerar inte, INGET ljud. Ingen av er andra som haft detta problem? Ljudet fungerade utmärkt igår kväll när jag stängde av boxen. En sak till, även min box "jobbar" en massa mot disken när man stänger av den.

Postad 29 March 2009 - 18:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Hej, efter att följt diskussionen angående denna boxen en tid, så har jag själv nu stött på ett "eget" fel.
Jag har boxen kopplad till min LCD-TV via HDMI & Stereo inställt i ljudinställningar. Efter att kört med den nya programvaran några dagar, utan några fler fel än de ni redan nämnt i tråden. I morse när jag startade boxen så var det inget ljud på någon kanal. Jag kör startde om, drog ut strömkabeln osv. utan någon skillnad. Bilden är där men INGET ljud. Så jag ringde till CD & de "tipsade" om fabriksinställning, dra ut HDMI-kabeln & gör boxen strömlös & dylikt, utan någon skillnad. De sa sedan att de skulle återkomma men en eventuell lösning. Jag kopplade in en SCART-kabel också, då fungerade ljudet. Men bilden är såklart sämre än man blivit van vid ;-) Jag provade sedan att köra via HDMI igen, men det fungerar inte, INGET ljud. Ingen av er andra som haft detta problem? Ljudet fungerade utmärkt igår kväll när jag stängde av boxen. En sak till, även min box "jobbar" en massa mot disken när man stänger av den.

Låter illa, verkar ju var något som gått riktigt fel.

Några tips på väg, du kanske kan ta bilden via HDMI och ljudet via de anloga RCA kontakterna. Det är dock inte alla TV som acccepterar detta men känner inte TV'n något ljud i HDMI så kanske det kan gå, du kanske annars har något val i TV'n menyn där du kan välja den analoga ljudingången. En annan möjlighet är att du tar bild via komponent och analogt ljud via RCA.

Har du möjligt så försök test mot annan TV med HDMi, så att det inte är TV'n som hängt sig på något sätt

Du har också provat stänga av och sätta på TV'n

Hjälper ju inte dig, men jag hoppas att det "inte är något som går", vi har haft nog med problem
Hoppas att det ordnar sig och CD skickar en ny.

Jag ser att många av er berömmer den bättre bildkvaliten nu efter uppgraderingen, undrar vad de gjort. Jag upplever den inte som bättre, iaf inte på HDTV. Det ser ut som om de kopplat på någon form av brusreducering och bilden har blivit mer "utslätad", märks tydligast på hudtoner, ansikten som ser hårt sminkade ut.

Och jag har ingen brus- eller bildförbättring påslagen i min tv eller projektor. För att kompensera har jag fått dra upp skärpan både på tv och projektor och minskat färginställnigar ganska rejält för att det inte skall bli för störande.

Hm, jag upplevede "bildförbättringen" mer som högre kontrast och mer lyster.

Min box går från och med igår kväll inte stänga av helt. Den gå i viloläge men slits inte boxen av det gör det mig ingenting. Mycket snabbare att starta upp. Är det så för andra också?

Vad menar du med viloläge, jämfört med det normala stand-by läget?

Redigerat av Unregistered124686ac, 29 March 2009 - 18:51.

Postad 29 March 2009 - 19:02

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Min box har flera ggr gått över till at sända ut ALLA kanaler i 1080i utan att jag rört bildinställningarna. Har
gjort fabriksåterställning 3 ggr sen uppdateringen o märkte idag igen att även SVT HD blir till 1080i.
Har nån annan märkt detta också?

Que: Märkte av samma bildförbättringar som du!! Nu är jag nöjd med bildkvaliten!

Lundis

Redigerat av lundis68, 29 March 2009 - 19:03.

Postad 29 March 2009 - 19:14

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Hej que och alla Ni andra som verkligen hjälper till att förstå denna box bättre !

Har som hastigast skummat igenom alla inlägg efter uppdateringen och vill lägga till ytterligare i diskussionen:

* Jag har fått min personliga kanallista B raderad på ett 10-tal kanaler...vid två tillfällen dessutom :) Det var exakt samma kanaler som försvann bägge gångerna. Jag fick sitta och lägga till alla manuellt igen så det blev som förut...tryckte på spara och nästa dag var det samma sak igen. Ingen som råkat ut för detta ? Våldsamt jobbigt :-(

* Jag har vid några tillfällen fått in text-tv bilder i vanliga bilden när jag kollat på en inspelning...märkligt !

* Som text-tv nörd har jag sett att den nu är snabbare och att man kan steppa flera sidor framåt. Fortfarande ingen bra text-tv men iaf bättre.

* Makalöst irriterande att uppspelningen bryts när en inspelning startar...detta har redan sagts många gånger men detta känns som en "måste fixas till grej"...

* Min box tar våldsamt lång tid på sig att stänga av.....den står och blinkar och hårddisken jobbar rejält i säkert 30 sek innan den slutligen stänger av. Det är stor skillnad mot innan uppgraderingen. Är det samma för Er alla ?

mvh

Postad 29 March 2009 - 19:21

Degrade
  • Degrade
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Man kanske skulle ge f..n i att uppgradera. :)

Postad 29 March 2009 - 19:33

Cozmo Kramer
  • Cozmo Kramer
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Låter illa, verkar ju var något som gått riktigt fel.

Några tips på väg, du kanske kan ta bilden via HDMI och ljudet via de anloga RCA kontakterna. Det är dock inte alla TV som acccepterar detta men känner inte TV'n något ljud i HDMI så kanske det kan gå, du kanske annars har något val i TV'n menyn där du kan välja den analoga ljudingången. En annan möjlighet är att du tar bild via komponent och analogt ljud via RCA.

Har du möjligt så försök test mot annan TV med HDMi, så att det inte är TV'n som hängt sig på något sätt

Du har också provat stänga av och sätta på TV'n

Hjälper ju inte dig, men jag hoppas att det "inte är något som går", vi har haft nog med problem
Hoppas att det ordnar sig och CD skickar en ny.

Hm, jag upplevede "bildförbättringen" mer som högre kontrast och mer lyster.

Vad menar du med viloläge, jämfört med det normala stand-by läget?

Tack för tipsen!

Det var faktiskt så banalt så det räckte med att stänga av TV:n på "riktigt".

Ibland får man stå där med "skägget i brevlådan".

Postad 29 March 2009 - 21:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Tack för tipsen!

Det var faktiskt så banalt så det räckte med att stänga av TV:n på "riktigt".

Ibland får man stå där med "skägget i brevlådan".

Fint att det löst sig, det kanske är något problem i handskakning mellan din TV och box, vilket denna gång var TV-interfacet som hängde sig.

Jag har nu gått igenom hela bugglistan i inlägg #3 och texten där ska nu enbart gälla den nya version av mjukvara. Tar tacksamt emot synpunkter om det som är med och det som borde var med. Listan läses av CD, så en bra lista leder förhoppningsvis till en bättre box

Redigerat av Unregistered124686ac, 29 March 2009 - 22:15.

Postad 30 March 2009 - 05:26

Lunnis
  • Lunnis
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Hallå igen
Är det ingen mer än jag som har buggen att om man stänger av tv'n och låter boxen vara på så går boxen in i bild- inställnings menyn! samt att ljudet försvinner så man måste stänga av boxen och sätta på den igen före tv'n för att ljudet skall komma tillbaka.

Chrille kock

Jag har samma problem som du fast jag har min kopplad till en pionner 1016V, och min går in i bildmenyn, först trode jag att det var problem med fjärren för pionneren men det uppstod även om jag stängde av den utan att använda fjärren.
ringde CD och felanmälde detta, men dom hänvisar detta till att problemet är på pionneren och gör inget.
//Tomas

Postad 30 March 2009 - 07:18

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Jag har samma problem som du fast jag har min kopplad till en pionner 1016V, och min går in i bildmenyn, först trode jag att det var problem med fjärren för pionneren men det uppstod även om jag stängde av den utan att använda fjärren.
ringde CD och felanmälde detta, men dom hänvisar detta till att problemet är på pionneren och gör inget.
//Tomas

Skönt att höra att det är fler än jag som har denna buggen, men svaret känns inte helt OK!!
Innan uppdateringen så va det ju inga problem så det känns inte som TV problem?
Vi får jaga vidare och se om vi kan hitta en lösning själva

Chrille kock

Postad 30 March 2009 - 08:22

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Jaha, då var man drabbad av första hängningen efter uppgraderingen. Det var som vanligt på TVHD och när reklaminslaget började, men nu påstod den att det var problem med insignalen, vilket inte var fallet för en annan mottagare "Topfield" som var ansluten till samma quadra-lnb hade fin insignal.

Men bilden kom som vanligt tillbaka efter en omstart, vilken tar betydligt längre tid nu med att boxen står och tuggar upp till ett par minuter innan den stängs av.

Men den hann iaf gå igång igen innan reklampausen var slut på tv4 - en positiv sak med deras långa reklaminslag.
Verkar som det mesta med den här uppgraderingen bara är kosmetika.

Postad 30 March 2009 - 09:26

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Har hittat ev en bugg.
Det har hänt ett par gånger sen nya uppdareringen att när jag startat upp boxen så får jag bild men när jag byter kanal så tappar jag signalen (står det på skärmen). Enda som gäller då är att starta om boxen.

Postad 30 March 2009 - 11:32

millstream
  • millstream
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag får också meddelande om att signalen är borta på vissa kanaler ibland. Det är inte samma varje gång och jag ser inget mönster i felet.
/Anders

Postad 30 March 2009 - 11:48

J35Draken
  • J35Draken
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jag har fått detta på HD-kanalerna (endast på dessa) vid ett tillfälle.

Postad 30 March 2009 - 11:55

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Har av naturliga skäl (152 sidor) inte läst igenom hela tråden men på senare tid har jag upptäckt att på Canal+ filmkanalerna är centerkanalen ibland död!
Har aldrig hänt under titt utan om man zappar till en ny kanal, kom dock på att det löser sig om man trycker på mute 2ggr.
Flera som har samma "problem"...

Postad 30 March 2009 - 12:21

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Har av naturliga skäl (152 sidor) inte läst igenom hela tråden men på senare tid har jag upptäckt att på Canal+ filmkanalerna är centerkanalen ibland död!
Har aldrig hänt under titt utan om man zappar till en ny kanal, kom dock på att det löser sig om man trycker på mute 2ggr.
Flera som har samma "problem"...

Det är inte alltid det är 5.1-ljud. kan vara 2.0.

Postad 30 March 2009 - 13:46

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Det är inte alltid det är 5.1-ljud. kan vara 2.0.

Jag skrev att ljudet kom tillbaka i centern efter att jag tryckt på mute 2ggr...
= 5.1

Annars har jag kommit på ett fantastiskt enkelt sätt att få ytterliggare en kanal...:)

Redigerat av jonas_tby, 30 March 2009 - 13:48.

Postad 30 March 2009 - 14:16

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Kör ni med 1080i eller 720p...?

Postad 30 March 2009 - 14:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jag skrev att ljudet kom tillbaka i centern efter att jag tryckt på mute 2ggr...
= 5.1

Annars har jag kommit på ett fantastiskt enkelt sätt att få ytterliggare en kanal...;)

Visst, men man kan få ljud i centern från 2.0-ljud med hjälp av tex Pro Logic :) Är du söker på att du hade 5.1-indikering på kanalen?

Postad 30 March 2009 - 15:00

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Visst, men man kan få ljud i centern från 2.0-ljud med hjälp av tex Pro Logic :) Är du söker på att du hade 5.1-indikering på kanalen?

Jojo visst, men nu har jag inte ändrat nåt på stärkaren.
Även OM det varit 2.0 så får man ju självklart inte en extra kanal bara för att ha tryckt på mute på boxens fjärr... ;)

Postad 30 March 2009 - 15:15

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Varje gång jag sätter på boxen/TV:n så hackar bilden i ett par minuter. Längden kan variera, men utav någon märklig anledning så kan hackandet upphöra om något plötsligt dyker upp i bildrutan. Till exempel om man kollar på en fotbollsmatch och det kommer upp en ruta från Bet365 med olika odds eller, om kollar på en film, om en scen hastigt ändras till något helt annat, t.ex. en snabb ändring från en mörk inomhusscen till en ljus utomhusscen. Hackandet kan ibland uppstå även när man tittat ett tag och upphör då av sig självt efter några sekunder alternativt på grund av något av de ovan angivna anledningarna.

Har ingen aning om vad detta beror på, om det kanske kan ha att göra med att TV:ns HDMI-version (Samsung A656 version 1.3) inte riktigt är kompatibelt digitalboxens 1.1 version? Jag har stängt av alla bildförbättringsfunktioner och kör 100Hz Motion Plus på "låg". För det mesta så upplever jag det inte så störande, men om jag är tvungen att snabbt byta kanal precis efter att jag har satt på TV:n/boxen så blir hackandet betydligt värre och då måste jag i princip stänga av bägge enheterna för att det ska sluta. Den nya mjukvaruppgraderingen har inte gjort någon skillnad. Har inte sett att någon annan har uppmärksammat problemet (har dock inte läst alla inlägg i tråden) så jag verkar vara ganska ensam om detta.

Postad 30 March 2009 - 15:37

jonserik
  • jonserik
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Min box har flera ggr gått över till at sända ut ALLA kanaler i 1080i utan att jag rört bildinställningarna. Har
gjort fabriksåterställning 3 ggr sen uppdateringen o märkte idag igen att även SVT HD blir till 1080i.
Har nån annan märkt detta också?

Lundis

Jag har även märkt av detta. Har hänt mig två gånger på kort tid. Gjorde också en fabriksåterställning men det hjälpte bara ett tag.

Postad 30 March 2009 - 15:46

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Jag har även märkt av detta. Har hänt mig två gånger på kort tid. Gjorde också en fabriksåterställning men det hjälpte bara ett tag.

Samma här.

Postad 30 March 2009 - 16:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Varje gång jag sätter på boxen/TV:n så hackar bilden i ett par minuter. Längden kan variera, men utav någon märklig anledning så kan hackandet upphöra om något plötsligt dyker upp i bildrutan. Till exempel om man kollar på en fotbollsmatch och det kommer upp en ruta från Bet365 med olika odds eller, om kollar på en film, om en scen hastigt ändras till något helt annat, t.ex. en snabb ändring från en mörk inomhusscen till en ljus utomhusscen. Hackandet kan ibland uppstå även när man tittat ett tag och upphör då av sig självt efter några sekunder alternativt på grund av något av de ovan angivna anledningarna.

Har ingen aning om vad detta beror på, om det kanske kan ha att göra med att TV:ns HDMI-version (Samsung A656 version 1.3) inte riktigt är kompatibelt digitalboxens 1.1 version? Jag har stängt av alla bildförbättringsfunktioner och kör 100Hz Motion Plus på "låg". För det mesta så upplever jag det inte så störande, men om jag är tvungen att snabbt byta kanal precis efter att jag har satt på TV:n/boxen så blir hackandet betydligt värre och då måste jag i princip stänga av bägge enheterna för att det ska sluta. Den nya mjukvaruppgraderingen har inte gjort någon skillnad. Har inte sett att någon annan har uppmärksammat problemet (har dock inte läst alla inlägg i tråden) så jag verkar vara ganska ensam om detta.

Vet inte om det är det samma som vi sett, men jag tycker att min TV på sista tiden har reagerat kraftigt vid snabba klipp, särskilt vid rörelse och med stor skillnad i övergången mellan två bilder, visar sig som nästan mosaikmönster. Detta är även på inspelat så man skulle kunna testa och se om man får samma effekt via SCART eller komponent

Edit har tittat på direktsändningar under kvällen och inte sett några sådana tendenser, så det var nog antingen något som är vid uppspelning av inspelningar eller att det var något i utsändning eller just i den kanalen, får kolla mer, såg det väldigt mycket igår i TV400

Redigerat av Unregistered124686ac, 30 March 2009 - 20:45.

Postad 30 March 2009 - 16:26

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Samma här.

Ditto.
Fast det kan ju vara så att jag har tryckt på tv-knappen två gånger eller on-demand.

Redigerat av solhaga, 30 March 2009 - 17:26.

Postad 30 March 2009 - 17:36

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Till Que på hans fråga

Med viloläge menar jag vanligt stand bye. Det var praktiskt men EPG fungerade inte så det blev att dra ur strömkontakten och sedan blev boxen normal igen.

PS - Ikväll 30 mars verkar det inte som om epg eller programinfo fungerar ändå.

Redigerat av ruva, 30 March 2009 - 20:20.

Postad 30 March 2009 - 19:38

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Efter uppgradering så vägrar min box att starta en timerinspelnig.
Listan med inspelningar försvann ju vid uppgraderingen, men jag har lagt tillbaka dom, men som sagt boxen spelar inte in någonting.
Vill helst inte göra en nollställning av boxen en del av mina inspelade program försvann vid uppgraderingen och vill inte riskera att fler försvinner, men det kanske är enda utvägen.

Fungerar hyffsat i övrigt, inga hängningar eller dylikt (än)!

Postad 30 March 2009 - 20:33

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Ditto.
Fast det kan ju vara så att jag har tryckt på tv-knappen två gånger eller on-demand.

Suck, fabriksåterställde igår kväll, har varken tryckt på tv-knappen eller på on-demand, ändå så är formatet på SVTHD nu 1080i.

Redigerat av solhaga, 30 March 2009 - 20:39.

Postad 30 March 2009 - 20:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Jag får också meddelande om att signalen är borta på vissa kanaler ibland. Det är inte samma varje gång och jag ser inget mönster i felet.
/Anders

Jag var i MyTV och skulle se ett program men bilden blev svart, jag gick ur "uppspelningen" men samtliga listade program var svarta, gick tillbaka till TV och fick då blå skylt "Problem med signalen" på samtliga kanaler, något är inte bra! Nu gör jag en omstart så får vi se. Har lagt in detta som en bugg i inlägg #3.

Efter uppgradering så vägrar min box att starta en timerinspelnig.
Listan med inspelningar försvann ju vid uppgraderingen, men jag har lagt tillbaka dom, men som sagt boxen spelar inte in någonting.
Vill helst inte göra en nollställning av boxen en del av mina inspelade program försvann vid uppgraderingen och vill inte riskera att fler försvinner, men det kanske är enda utvägen.

Fungerar hyffsat i övrigt, inga hängningar eller dylikt (än)!

Har du kvar programmeringarna i listan i menyn, mina försvann vid sommartidsändringen. Funkar det inte så får du prova en fabriksreset

Redigerat av Unregistered124686ac, 30 March 2009 - 20:54.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.