Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 June 2011 - 19:17

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Tack för förklaringen.
Jag hade inte förstått att det skedde en lokal kryptering i boxen efter avkodningen. Jag trodde att programkortet var garanten för att kabel-tv-materialet inte kom på "villovägar".
Men som du skrev, att det krypterade materialet på en USB-hdd/minne inte avkrypteras vid uppspelning ter sig märkligt. Det kan väl inte ha varit så svårt att implementera?
Och inte komprometteras kopieringsskyddet heller eftersom uppspelningen fortsatt är villkorad till att den ursprungliga boxen finns där.
Som det nu är ordnat är det i första hand byte av boxens hdd som verkar vettigt. Jag har bytt till en Seagate 1.5TB men ville ändå testa USB-hdd. Nu får jag väl försöka sätta in en 3TB i boxen istället om/när den nuvarande blir full...

Kan vara så att kryptering/avkryptering sitter integrerad eller nära/i sata-styrkretsen på moderkortet och att få usb-data att gå genom samma krets inte var möjligt eller hade kostat för mycket att implementera.

Postad 17 June 2011 - 18:29

Unregistered8d77e8eb
  • Unregistered8d77e8eb
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har en Comhem Humax HDPVR-1000c. Jag undrar hur man kan se vilken av dess två tuners som används av en viss kanal för att se eller spela in?

/Peter

Postad 17 June 2011 - 21:46

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har en Comhem Humax HDPVR-1000c. Jag undrar hur man kan se vilken av dess två tuners som används av en viss kanal för att se eller spela in?

/Peter

Gå in i menyn och gå till System->Signal

Då kommer det upp en inforuta med info om Tuner 1 och 2, bla vilken frekvens varje tuner är inne på. Sedan öppnar du muxlistan och letar upp frekvenserna.

För mig står det tex nu tuner 1: 378000 kHz, tuner 2: 362000 kHz. Då kan jag räkna ut att tuner 1 visar Kanal 5 och tuner 2 har visat TV6.

Det kan vara så att frekvenserna är beroende på var i landet du bor, i så fall får du leta upp en muxlista som gäller där du bor.

Redigerat av distortion2, 20 June 2011 - 14:01.

Postad 18 June 2011 - 14:19

Unregistered8d77e8eb
  • Unregistered8d77e8eb
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Gå in i menyn och gå till System->Signal

Då kommer det upp en inforuta med info om Tuner 1 och 2, bla vilken frekvens varje tuner är inne på. Sedan öppnar du muxlistan och letar upp frekvenserna.

För mig står det tex nu tuner 1: 378000 kHz, tuner 2: 362000 kHz. Då kan jag räkna ut att tuner 1 visar Kanal 5 och tuner 1 har visat TV6.

Det kan vara så att frekvenserna är beroende på var i landet du bor, i så fall får du leta upp en muxlista som gäller där du bor.

Tack för hjälpen.
/Peter

Postad 20 June 2011 - 13:07

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Har råkat ut för ett nytt problem med boxen: efter att jag spelat upp ett inspelat program, och lämnar det inspelade programmet genom att trycka stopp, så är ljudet helt förvrängt på den kanalen som är "live". Låter som en gammal båtmotor ungefär. Måste då stänga av & sätta på boxen igen för att ljudet skall bli normalt. Någon som känner igen detta ?

Postad 25 June 2011 - 14:09

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Tråden är lång och har kanske redan behandlat mitt problem. När jag spelar in ett program blir det bara 30 minuter långt. Trodde först jag missat något men påföljande inspelningar fortsatte att vara 30 minuter långa. Tidigare har det fungerat bra.

Postad 25 June 2011 - 14:23

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Har du uppdaterat till den senaste mjukvaran? Har för mig att det var ett problem tidigare med boxen....

Postad 25 June 2011 - 15:32

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Har du uppdaterat till den senaste mjukvaran? Har för mig att det var ett problem tidigare med boxen....

Den sk 29-minutersbuggen ska ju vara fixad för två år sedan så det vore märkligt om den dök upp igen. Vill minnas att den fixades med ver 1.00.25.
Buggen visade sig om man programmerade inspelning och inte hade boxen påkopplad utan i standby-läge (röd knapp).
Lämpligt alltså att först kolla att senaste mjukvaruversionen är 1.00.27 från hösten 2010.

Att inspelningar avbryts eller inte startar kan ha med konflikter att göra. Om en inspelning inte startar eller om den stoppar i förväg får man kolla om man kanske programmerade för många inspelningar. Ibland är det lätt att missa att man kanske för länge sedan lagt in en inspelning veckovis som hamnar i konflikt med inspelningar man lägger in via EPG.
Det har hänt att jag har blivit förvirrad av konfliktlistan som poppar upp för ibland har jag inte lyckats i tid ta bort en inspelning för att upphäva konflikten utan missat den viktigaste inspelningen som inte gått igång.

Postad 26 June 2011 - 20:02

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Kollade programvaran och det är den senaste. Det knepiga är att det har fungerat klanderfritt tidigare.

Postad 28 July 2011 - 09:57

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Jag har en DVR som jag använt ett par gånger för att föra över material från VHS-kasetter till DVD. Tänkte att jag skulle ta användning av den och exportera lite material från min humax som jag vill behålla.

Jag använder (självklart) HDMI från humaxen till min receiver och vidare med hdmi till TV'n. Jag har dock för mig att min receiver inte matar ut via komponent då signalerna in kommer i 1080.

Nåja.. Jag funderade iallafall på om man skulle mata ut komponentsignalerna direkt från humaxen till min DVR och undrar egentligen bara;

1. Matar humaxen ut både HDMI och komponent samtidigt, eller måstem an välja?
2. Matar humaxen ut via komponent även om materialet är krypterat?

Går ju alltid att experimentera fram, men lättare att fråga innan man ger sig på kabelmonstret bakom tv-bänken :)

Postad 01 August 2011 - 14:45

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Tack för förklaringen.
Jag hade inte förstått att det skedde en lokal kryptering i boxen efter avkodningen. Jag trodde att programkortet var garanten för att kabel-tv-materialet inte kom på "villovägar".
Men som du skrev, att det krypterade materialet på en USB-hdd/minne inte avkrypteras vid uppspelning ter sig märkligt. Det kan väl inte ha varit så svårt att implementera?
Och inte komprometteras kopieringsskyddet heller eftersom uppspelningen fortsatt är villkorad till att den ursprungliga boxen finns där.
Som det nu är ordnat är det i första hand byte av boxens hdd som verkar vettigt. Jag har bytt till en Seagate 1.5TB men ville ändå testa USB-hdd. Nu får jag väl försöka sätta in en 3TB i boxen istället om/när den nuvarande blir full...

Håller med att det är knepigt att inte kunna se krypterat eller hd direkt från USB-sticka, tur att SD går.
Har inte varit inloggad på länge, finns det någon som vet om man dela upp en lång inspelning t.ex 3 timmar.
Nu klagar den om för stor filstorlek (4Gb tror jag) när man skall flytta (kopiera) från disken till USB-sticka.
Kan man editera inspelningen till två delar i Humaxen eller måste man spela in två avsnitt om 2 x 1,5 timme ???

Postad 01 August 2011 - 15:14

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Håller med att det är knepigt att inte kunna se krypterat eller hd direkt från USB-sticka, tur att SD går.
Har inte varit inloggad på länge, finns det någon som vet om man dela upp en lång inspelning t.ex 3 timmar.
Nu klagar den om för stor filstorlek (4Gb tror jag) när man skall flytta (kopiera) från disken till USB-sticka.
Kan man editera inspelningen till två delar i Humaxen eller måste man spela in två avsnitt om 2 x 1,5 timme ???

Det är väl begränsningen i FAT32 du hänvisar till?
Du kan formatera om USB-stickan till ext3 så slipper du begränsningen till 4Gb.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 14 August 2011 - 20:34.

Postad 02 August 2011 - 10:58

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det går tyvärr inte att dela upp inspelningen i efterhand på Humaxen. Antingen får du dela upp redan vid inspelning eller flytta till en disk som är NTFS-formatterad som Andylin föreslog.

Postad 03 August 2011 - 21:11

jimmybring
  • jimmybring
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Halloj!
Köpte nyligen denna box och fick ett märkligt "problem" eller jag som inte hajjar!
Jag programmerade att den skulle spela in tre program. 1 mellan 20-21 ett mellan 21-22 och ett mellan 21.25-22.25.
Klockan 21.30 ca skulle jag kolla lite på tv då det bara ska vara 2 inspelningar igång och jag ska ju kunna se på en tredje kanal, men detta fungerade inte? Boxen sa typ " Det går ej under inspelning " Samt att den tredje inspelningen inte syntes i "media" tablån.
Weird eller händer sånt?
Tacksam för hjälp!

Postad 03 August 2011 - 21:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0
Humax HDPVR har två tuners (mottagare) vilket gör att du kan samtidigt ta emot från två muxar (frekvenser). Du kan alltså titta på en kanal från en mux och samtidigt spela in från en kanal på en annan mux. Det går också att spela in från två olika muxar samtidigt och då max två kanaler från varje mux. Du kan också välja att titta på en av dem och spela in de tre andra eller titta på en av de max fyra kanaler du spelar in.
Däremot kan du inte ha tre kanaler från tre muxar aktiverade samtidigt så det är väl den konflikten du beskriver. Att man kan spela in två program samtidigt innebär alltså inte att du fritt kan titta på alla andra program. Jag har ytterligare en box (Humax CXHD-5000C) med tvillingabbonemang just av denna anledning.

Postad 03 August 2011 - 21:41

jimmybring
  • jimmybring
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
hum, okej. Så påstendet som står på " Spela in 2 kanaler och se en tredje " stämmer alltså inte ?
Om jag förstod dig rätt ( är väldigt trött ) så måste jag spela in 3 kanaler för att kunna se det tredje programmet ?

Såg också nu att programmet som gick 21.25-22.25 inte blev inspelat trots att det låg i schemat och när jag slog över på det stod det "rec", bugg eller jag som gjort fel ?

Postad 04 August 2011 - 06:33

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

hum, okej. Så påstendet som står på " Spela in 2 kanaler och se en tredje " stämmer alltså inte ?
Om jag förstod dig rätt ( är väldigt trött ) så måste jag spela in 3 kanaler för att kunna se det tredje programmet ?

Såg också nu att programmet som gick 21.25-22.25 inte blev inspelat trots att det låg i schemat och när jag slog över på det stod det "rec", bugg eller jag som gjort fel ?

Jo, det går att "Spela in 2 kanaler och se en tredje" så länge du klarar dig med de två tuners som finns dvs de 2 + 1 kanalerna måste ligga på max två mux-frekvenser, inte på tre.
Boxen talar själv om sina begränsningar med hjälp av en Konfliktlista i samband med programmering av inspelning alt. protest om du försöker byta kanal under inspelning av två kanaler ( "Det går ej under inspelning").
Du kan dock titta på en tidigare inspelning samtidigt som du spelar in två kanaler. Alltid något.
Om du ofta vill spela in och titta på kanaler i konflikt måste du ha två boxar med två programkort. Om du har kvar den box du hade tidigare kan du skaffa ett tvillingkort som gör att du kan se alla fria kanaler samt de som ingår i ditt grundpaket (samt ev Canal+ om du har dessa kanaler på huvudkortet).

Postad 04 August 2011 - 06:52

jimmybring
  • jimmybring
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Aha ok då förstår jag lite mer!
Men hur vet jag om de 2 kanalerna jag spelar in är på samma mix så jag kan sen på en tredje?

Postad 04 August 2011 - 06:59

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Men hur vet jag om de 2 kanalerna jag spelar in är på samma mix så jag kan sen på en tredje?

Om bägge mottagarna är upptagna av inspelning och du försöker byta kanal säger boxen till att det inte går under inspelning. Vill du ändå tvinga fram kanalbyte till en annan frekvens får du avbryta en av inspelningarna.
Men som sagt, en ytterligare box är en bra lösning om man ofta vill spela in och titta samtidigt. Många program går tyvärr under några få timmar varje kväll så konflikter uppstår ofta tycker jag iaf.

Postad 04 August 2011 - 07:36

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det finns en muxlista som visar vilka kanaler som ligger på samma mux, väldigt användbar tycker jag.

Hur kanalerna är organiserade i muxar varierar i landet, den här listan gäller i Stockholm åtminstone. Muxlistan

Edit: här kan du se att SVT1, SVT2 och TV4 ligger på samma mux, så om du spelar in alla de tre kanalerna samtidigt så använder du bara en tuner, vilket gör att du har en tuner ledig till att spela in TV3 och kolla på Eurosport (som ligger på samma tuner) samtidigt.

Redigerat av distortion2, 04 August 2011 - 07:39.

Postad 04 August 2011 - 07:55

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0
Fast det kan också vara tvärtom. Jag spelar ofta in från några favoritkanaler (BBC Knowledge, BBC HD, History Channel, Viasat History, Discovery HD, Discovery World, Travel Channel, Nat Geo HD, Mezzo, Axess, Kunskapskanalen) men det är så tokigt ordnat att alla dessa kanaler ligger på olika muxfrekvenser och jag kan alltså spela in max två st samtidigt! Men som tur är är dessa kanaler uppbyggda så att samma program går många gånger så jag spelar ofta in på natten och på dagtid. På så sätt undviker jag konflikter så långt det går.
Men varför har man lagt SVT1 HD ensam på en egen frekvens? Spelar man in t ex Allsången blockeras halva boxen en timme under bästa sändningstid! Tur att jag har två boxar...
Ska man behöva gå ned på SD-inspelning när ett SVT-program för en gång skull sänds i "Native HD"?
Undrar också varför ingen tänkt på att organisera kanalerna per mux efter genre (dokumentär, natur, sport, film, barnprogram, nyheter osv) vilket skulle göra det möjligt att spela in fler än två kanaler samtidigt inom intresseområdet...

Redigerat av Unregistered558ade6e, 04 August 2011 - 09:43.

Postad 04 August 2011 - 20:43

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Undrar också varför ingen tänkt på att organisera kanalerna per mux efter genre (dokumentär, natur, sport, film, barnprogram, nyheter osv) vilket skulle göra det möjligt att spela in fler än två kanaler samtidigt inom intresseområdet...

Så långt är det ingen som tänkt. Kan hålla med om att en bättre muxorganisation hade underlättat, men jag gissar att comhem haft andra prioriteringar när de delat in kanalerna i muxar. Antagligen har det skett mer eller mindre slumpvis :P

edit: stavfel

Redigerat av distortion2, 04 August 2011 - 20:43.

Postad 04 August 2011 - 20:47

jimmybring
  • jimmybring
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Börjar se ett ljus i allting nu tack!

En till konstig sak som börjat uppstå, när jag byter kanal så blir det något konstigt ljud som liksom säger " nu byter du kanal" hittar inte detta någonstans i inställningarna, någon som vet?

Postad 07 August 2011 - 16:32

Klinjo
  • Klinjo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Köpte boxen igår och jag undrar om man kan få fram klockan på front displayen, både när boxen är påslagen och i standby läge? Man ser ju tiden om man trycker på "Guide" men det hade varit bra att alltid se tiden på box displayen. Ber om ursäkt om denna fråga redan har besvarats men jag har inte lyckats hitta något bland alla inlägg.

Postad 07 August 2011 - 17:21

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Köpte boxen igår och jag undrar om man kan få fram klockan på front displayen, både när boxen är påslagen och i standby läge? Man ser ju tiden om man trycker på "Guide" men det hade varit bra att alltid se tiden på box displayen. Ber om ursäkt om denna fråga redan har besvarats men jag har inte lyckats hitta något bland alla inlägg.

Det var någon som tyckte det var en brist och skrev om det när boxen var ny för fyra år sedan. Man bedömde nog att det fanns buggar som var mer prioriterade att rätta till.
Men frågan är egentligen vad som ska stå i displayen - tiden eller kanalens nummer/namn. I den bästa av världar så kanske någon tycker att klockan skulle visas när boxen är i stand-by och kanalens nummer/namn när boxen är igång. Men såvitt jag vet finns det i dagens läge ingen möjlighet att få en klocka visad i displayen på Humax HDPVR-1000C. Vet inte om det är ett hårt eller mjukt problem men tendensen verkar vara att på moderna boxar går man ifrån den klocka som de gamla VHS-spelarna hade och som många kanske har vant sig vid.
Gör som jag: Skaffa en digital radiouppdaterad klocka som står i anslutning till din tv så du har möjlighet att kolla
av tiden utan att behöva trycka på fjärrkontrollen för att få fram informationsrutan i skärmen.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 07 August 2011 - 17:22.

Postad 07 August 2011 - 18:21

Klinjo
  • Klinjo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Det var någon som tyckte det var en brist och skrev om det när boxen var ny för fyra år sedan. Man bedömde nog att det fanns buggar som var mer prioriterade att rätta till.
Men frågan är egentligen vad som ska stå i displayen - tiden eller kanalens nummer/namn. I den bästa av världar så kanske någon tycker att klockan skulle visas när boxen är i stand-by och kanalens nummer/namn när boxen är igång. Men såvitt jag vet finns det i dagens läge ingen möjlighet att få en klocka visad i displayen på Humax HDPVR-1000C. Vet inte om det är ett hårt eller mjukt problem men tendensen verkar vara att på moderna boxar går man ifrån den klocka som de gamla VHS-spelarna hade och som många kanske har vant sig vid.
Gör som jag: Skaffa en digital radiouppdaterad klocka som står i anslutning till din tv så du har möjlighet att kolla
av tiden utan att behöva trycka på fjärrkontrollen för att få fram informationsrutan i skärmen.

Tack för svaret, synd att man inte kunde ha bägge (kanal namn och tid) skrollande på samma sätt som man har på RDS radion i bilen. Nåja, som sagt inget stort problem, men som du säger man vande sig att ha tiden synlig på den gamla goda VHS tiden :)

Postad 08 August 2011 - 14:50

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Tack för svaret, synd att man inte kunde ha bägge (kanal namn och tid) skrollande på samma sätt som man har på RDS radion i bilen. Nåja, som sagt inget stort problem, men som du säger man vande sig att ha tiden synlig på den gamla goda VHS tiden :)

I stort sett enda orsaken att jag har kvar min video i bänken är just för klockan...

Postad 10 August 2011 - 15:58

pcw
  • pcw
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Går det att koppla in vanligt analogt kabel-tv från Comhem i boxen samtidigt som man har digital-tv från Comhem?

Postad 10 August 2011 - 16:04

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Går det att koppla in vanligt analogt kabel-tv från Comhem i boxen samtidigt som man har digital-tv från Comhem?

Humax HDPVR har ingen analog tuner, endast de två digitala.
Vill du ha tillgång till också de analoga kanalerna får du koppla in dem direkt i din tv-mottagare genom antenn-loopen.

Postad 11 August 2011 - 13:57

Mr_Cable
  • Mr_Cable
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

<...>
Men varför har man lagt SVT1 HD ensam på en egen frekvens? Spelar man in t ex Allsången blockeras halva boxen en timme under bästa sändningstid! Tur att jag har två boxar...
Ska man behöva gå ned på SD-inspelning när ett SVT-program för en gång skull sänds i "Native HD"?

Tack för dina tankar. Vi tar med oss detta i planeringen. Men det är mycket annat som styr sammansättningen av en mux. Bitrate, statmuxning, kommersiella avtal, mm.

MVH
Com Hem AB
Per Geijer

Redigerat av Mr_Cable, 11 August 2011 - 13:57.

Postad 11 August 2011 - 15:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Tack för dina tankar. Vi tar med oss detta i planeringen. Men det är mycket annat som styr sammansättningen av en mux. Bitrate, statmuxning, kommersiella avtal, mm.

MVH
Com Hem AB
Per Geijer

Jag har full förståelse för detta. Dessutom är ju muxfrekvenserna olika för en given kanal beroende på nätverks-id så det skulle nog bli ganska snurrigt att hålla ihop. Det kan finnas annat att prioritera.
Men det är ju lustigt att 11 kanaler inom mina intresseområden dvs dokumentär, kultur, musik och historia har hamnat på 11 olika muxar. Det är alltså inte så ofta jag har glädjen av att kunna spela in mer än två kanaler samtidigt (och då använder jag ändå inte särskilt ofta HDPVR-boxen för den kanal jag enbart tittar på!).

Postad 12 August 2011 - 17:37

SC sXe
  • SC sXe
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kan man använda den här boxen i Tele2's nät?
När jag kör en kanalsökning så hittar boxen nätet, men inga kanaler.
Behöver jag en CA-modul och vilken tror ni skulle kunna funka isåfall?

Postad 12 August 2011 - 18:02

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Kan man använda den här boxen i Tele2's nät?
När jag kör en kanalsökning så hittar boxen nätet, men inga kanaler.
Behöver jag en CA-modul och vilken tror ni skulle kunna funka isåfall?

Om det är en Comhem-box har den mjukvara låst till Comhems nät. Tele2 använder inte Conax utan Cryptoguard.
Motsvarande PVR för Tele2 kabel-tv är Humax CX PVR-9200C.
Om du har en TV med DVB-C mottagare som godkänts för Tele2 kan du skaffa en CA-modul för Tele2 dvs med Cryptoguard.

Postad 13 August 2011 - 04:48

SC sXe
  • SC sXe
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Om det är en Comhem-box har den mjukvara låst till Comhems nät. Tele2 använder inte Conax utan Cryptoguard.
Motsvarande PVR för Tele2 kabel-tv är Humax CX PVR-9200C.
Om du har en TV med DVB-C mottagare som godkänts för Tele2 kan du skaffa en CA-modul för Tele2 dvs med Cryptoguard.

Tack för snabbt svar!
Jag köpte den från comhem så det är väl därför det strular då.
Mottagare i TV'n har jag tyvärr inte så det är väl bara att lägga ut
skiten på blocket då.

Postad 13 August 2011 - 05:50

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar!
Jag köpte den från comhem så det är väl därför det strular då.
Mottagare i TV'n har jag tyvärr inte så det är väl bara att lägga ut
skiten på blocket då.

Den går säkert att sälja - ComHem har slutat subventionera Humax HDPVR och det verkar som många hellre vill ha den än den nya Samsung SMT-C7160 som har en del barnsjukdomar.
Humax HDPVR-1000C kostar normalt ny ca 3600 kr så har du ett fräscht exemplar kan du nog få ut ett hyfsat pris.

Postad 13 August 2011 - 16:17

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Det är väl begränsningen i FAT32 du hänvisar till?
Jag använder en WD MyBook på 1TB och den är formaterad i NTFS så där har filstorleken ingen betydelse vid kopieringen.

Jag använder en usb-sticka på 32gb, men när jag formaterar den i NTFS får jag bara ett meddelande om att måste formatera i fat32 och något mer, när jag sätter in den boxen.

Hur lyckas du med din variant?

Postad 13 August 2011 - 17:16

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Jag använder en usb-sticka på 32gb, men när jag formaterar den i NTFS får jag bara ett meddelande om att måste formatera i fat32 och något mer, när jag sätter in den boxen.

Hur lyckas du med din variant?

Det går att formatera USB-stickor till NTFS fast det är lite meckigt. Man måste använda Säker borttagning när man matar ut media formaterade på detta sätt.
Det finns en särskild tråd som behandlar detta:
https://www.minhembi...p;#entry3008178
Den WD MyBook jag hänvisade till är en hårddisk, inte en USB-sticka. Den är det inga problem att formatera.

Postad 14 August 2011 - 11:47

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Det går att formatera USB-stickor till NTFS fast det är lite meckigt. Man måste använda Säker borttagning när man matar ut media formaterade på detta sätt.
Det finns en särskild tråd som behandlar detta:
https://www.minhembi...p;#entry3008178
Den WD MyBook jag hänvisade till är en hårddisk, inte en USB-sticka. Den är det inga problem att formatera.

Trodde inte boxen hade stöd för NTFS??
Han säger ju visserligen inte att han hade problem med att formatera stickan, utan att problemet först kom när han satte den i boxen.

Redigerat av trixeo, 14 August 2011 - 11:47.

Postad 14 August 2011 - 13:23

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Han säger ju visserligen inte att han hade problem med att formatera stickan, utan att problemet först kom när han satte den i boxen.

Jag uppfattade det som att Ralle1 försökte formatera en USB-sticka i boxen med filsystemet NTFS vilket boxen inte verkar gilla.
Boxen stöder NTFS på extern USB-disk. Jag har en WD MyBook på 1TB där jag kan lagra ("flytta") program från boxen. Om det är ett okrypterat (fritt) program kan man spela upp det direkt annars får man flytta tillbaka programmet så det avkrypteras i boxen innan man kan se det igen.
USB-stickor kan dock inte formateras i NTFS på vanligt sätt - om man formaterar dem i FAT32 blir det svårt att använda dem med en HDPVR pg av att filstorlekemn begränsas till 4Gb.

Postad 14 August 2011 - 14:25

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Jag uppfattade det som att Ralle1 försökte formatera en USB-sticka i boxen med filsystemet NTFS vilket boxen inte verkar gilla.
Boxen stöder NTFS på extern USB-disk. Jag har en WD MyBook på 1TB där jag kan lagra ("flytta") program från boxen. Om det är ett okrypterat (fritt) program kan man spela upp det direkt annars får man flytta tillbaka programmet så det avkrypteras i boxen innan man kan se det igen.
USB-stickor kan dock inte formateras i NTFS på vanligt sätt - om man formaterar dem i FAT32 blir det svårt att använda dem med en HDPVR pg av att filstorlekemn begränsas till 4Gb.

´Trixeo uppfattade mig rätt.

Formateringen är inga problem, i datorn, däremot när jag sätter stickan i boxen får jag meddelandet.

Postad 14 August 2011 - 15:23

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Jag var övertygad om att min WD MyBook var formaterad i NTFS och att Humax-boxen alltså stödde detta format.
Eftersom jag nu blev osäker så fick jag kolla vilket filsystem den har och det är ext3 och inte NTFS. Jag måste ha formaterat WD MyBook 1TB och sen glömt av hur jag gjorde. Det skedde i samband med att jag ändå formaterade den nya Seagate 1.5TB hdd som jag satte in i boxen.
Så saken är klar: Humax HDPVR kräver för ett externt USB-minne FAT32 eller ext3.
Ralle1: Du får formatera din USB-sticka till ext3 med hjälp av Gparted t ex (Om du inte vet hur finns det beskrivning i denna tråd i samband med tips om hur man byter intern hdd i Humax HDPVR).

Edit: Till mitt "försvar" kan jag säga att jag blandade ihop USB-hårddisken jag har till Humax HDPVR med den externa USB-disk jag använder till min Sony BDP-S580. Den är en WD Caviar Green 2TB och formaterad med filsystemet NTFS.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 15 August 2011 - 06:22.

Postad 14 August 2011 - 15:27

pcw
  • pcw
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Humax HDPVR har ingen analog tuner, endast de två digitala.
Vill du ha tillgång till också de analoga kanalerna får du koppla in dem direkt i din tv-mottagare genom antenn-loopen.

Bummer...

Vad är en antenn-loop?

Postad 14 August 2011 - 15:39

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Bummer...

Vad är en antenn-loop?

Det innebär att du förbinder Cable Out på boxens baksida med antenningången på din tv med en vanlig antennkabel.

Postad 01 September 2011 - 22:25

Zargon
  • Zargon
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag har fått ett stort problem med min Box, den har funkat klockrent en längre tid nu, men efter att jag häromdagen flyttade på all utrustning till en annan plats i rummet så har jag inte fått boxen att fungera genom receivern.

Bilden blinkar på TVn, och varierar i myrornas krig, grön bild, lila bild osv, och tvn verkar få olika signal om vart annat, inget alls/720p/1080i, sätter jag boxen direkt i tvn så funkar det bra, sätter jag en hdmi-switch mellan boxen och tvn så funkar det bra.
edit: nu har den bestämmt sig för att bara blinka till i myrornas krig varannan sekund

Så man skulle ju kunna tro att det är receiverns fel, men andra saker funkar utan problem i samma ingång med samma kablar.

Jag känner igen detta problemet med en tidigare box jag haft från comhem.
Men har aldrig upplevt det med denna, kan det ha något med hdcp att göra? och hur löser jag det? det har ju som sagt funkat skitbra i flera år med samma grejjer och samma kablar..

Redigerat av Zargon, 01 September 2011 - 22:42.

Postad 03 September 2011 - 14:37

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Någon mer än jag själv som upptäckt att det inte är någon svensk text på Canal + HD Film kanalen. Verkar som om den temporära lösningen är borttagen eller??? Har inte haft text hela den här veckan.

Postad 03 September 2011 - 15:01

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Någon mer än jag själv som upptäckt att det inte är någon svensk text på Canal + HD Film kanalen. Verkar som om den temporära lösningen är borttagen eller??? Har inte haft text hela den här veckan.

Det är text nu på 'Draktränaren', är du säker på att du inte stängt av den själv?

Postad 03 September 2011 - 15:15

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Det är text nu på 'Draktränaren', är du säker på att du inte stängt av den själv?

Rackarns, måste kolla det nu.

Postad 03 September 2011 - 17:03

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Jaha, måste haft någon konstig inställning för jag ändrade till manuell inställning av texten o då kunde jag ju välja svensk text. Ändrade sedan tillbaks till automatisk text o då funkade också. Så nu är jag nöjd igen :lol:.

Postad 03 September 2011 - 17:10

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Du kan få fram klockan genom att pausa och därefter trycka på play. Dock så försvinner klockan så fort du byter kanal.

Postad 03 September 2011 - 22:29

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Vi har diskuterat detta tidigare och kommit fram till att en billig klockradio eller väckarklocka i bänken eller sidan om densamma är en bra lösning för detta. Biltema har väckarklockor för c:a 50 kronor, billigt och bra!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.