Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4501

Postad 18 March 2018 - 20:15

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Alla var inom 7.5pbb som önakades.

#4502

Postad 18 March 2018 - 20:24

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Min första tanke också, men det var bara nya bilar hos handlare.
Men köpa en ny lagerbil tar ju bort den stora fördelen med ny bil, välja de tillval man vill ha.

Ja om det enda viktiga med en ny bil är att exakt få alla tillbehör som du vill ha, dvs inte kunna vara utan något enstaka tillbehör, så kan du nog tyvärr glömma dina krav ryms inom 7,5pbb :) :)
Du kan ju inte få stor kombi, automat, 4x4, stor motor, utrustning för 100k m.m m.m...
Bättre å bara casha bilen! Då får du det du vill :)

Redigerat av mikkiz, 18 March 2018 - 20:25.


#4503

Postad 18 March 2018 - 20:28

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Snacka om utopi att få en stor kombi med 4wd, premium-ljud och 250hk+ inom 7,5pbb...

Men drömma kan man ju göra :)

 

Men det finns faktiskt ett par alternativ om du är beredd att kliva ner på Tellus igen ;)



#4504

Postad 18 March 2018 - 21:17

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Håller med man får inte allt för så lite.

#4505

Postad 19 March 2018 - 09:46

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0

Min första tanke också, men det var bara nya bilar hos handlare.


Fortfarande, vad är priserna hos skv och inte bilhandlare som torde vara intressant för dig?

#4506

Postad 19 March 2018 - 10:49

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Eftersom alla mina förslag ligger en bit under 341000 hos skatteverket, till och med mycket under så finns ingen större anledning att krångla med det.

Bifogad fil(er)


Redigerat av junkan, 19 March 2018 - 10:51.


#4507

Postad 19 March 2018 - 12:24

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0

Mmm, jag köpte precis en passat själv och har varit inne på deras sida några gånger och anade att den skulle ligga farligt nära gränsen. Det var därför jag drog upp det. Körde bilen själv på VWs hemsida och fick fram följande:

 

Bifogad fil  Skärmklipp.PNG   9.22K   0 Antal nerladdningar

 

Då har jag inte lagt till "Business edition" t ex i extra utrustning för har ingen aning om vad det innehåller. Men min poäng står ändå fast vid att det kan skarva en hel del från bilhandlaren och blocket och det visst kan vara läge att kolla upp, om inte annat för att veta vad den kostar i förmånsvärde. De andra bilarna i länkarna har jag noll koll på. :)

 



#4508

Postad 19 March 2018 - 13:02

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Vinterdäck ska med i summan också så räkna med max 329000 för bil.

#4509

Postad 19 March 2018 - 20:15

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0

Ja om det enda viktiga med en ny bil är att exakt få alla tillbehör som du vill ha, dvs inte kunna vara utan något enstaka tillbehör, så kan du nog tyvärr glömma dina krav ryms inom 7,5pbb :) :)
Du kan ju inte få stor kombi, automat, 4x4, stor motor, utrustning för 100k m.m m.m...
Bättre å bara casha bilen! Då får du det du vill :)

 
 

Snacka om utopi att få en stor kombi med 4wd, premium-ljud och 250hk+ inom 7,5pbb...
Men drömma kan man ju göra :)
 
Men det finns faktiskt ett par alternativ om du är beredd att kliva ner på Tellus igen ;)

 
Vart har jag skrivit att jag vill ha stor 250+ hk bensinmotor???
Vart har jag skrivit att jag vill ha utrustningen för 100k???
Vart har jag skrivit att jag vill ha premiumljud???
 
Jag har skrivit att jag vill ha bensinmotor.
Anledningen till att jag kollat på 2 bilar med stora bensinmotorer är just för att tillverkarna om de har bensinmotor med 4wd är det endast på sina största bensinmotorer, därav problemet att hitta en en bil.
Det gör att jag tvivlar lite på den länkade passaten tidigare, för den motorn kan man inte få med 4WD på Passat Sportkombi, det är 280 HK som gäller där också vad jag lyckas hitta.
 
Det vore trevligt om biltillverkarna kunde erbjuda 4WD med en mer normal bensinmotor.

Svarta plastskärmar och lite högre tyngdpunkt/markfrigång är inget jag vill ha heller, men där verkar det som man kan få mindre bensinmotorer med 4WD...
Fattar inte varför biltillverkarna ska göra det så krångligt at tfå ihop en bil, verkar nästan som att de itne vill sälja bilar ibland.
 

Fortfarande, vad är priserna hos skv och inte bilhandlare som torde vara intressant för dig?

Nja, handlar sällan bil hos SKV ;).
För mig är det inköpspriset som är intressant, bil, tillbehör och vinterhjul ska rymmas inom 7.5 pbb enligt vår bilpolicy, ett tillbehör vi måste ha är bränsledriven värmare.

#4510

Postad 19 March 2018 - 20:23

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0

När vi ändå är inne på bränsledrivna värmare här så måste jag fråga vad ni vet om hur de funkar på nyare bilar. En kompis farsa köpte under förra året en ny MB E220d (W213) och när det nu blivit vinter så har han konstaterat att dieselvärmaren bara värmer kupén, inte motorn. Han har haft entreprenadmaskiner hela sitt liv och är väl medveten om hur kallstarter påverkar maskiner så han är nu väldigt upprörd över denna förändring. Vet att han varit i kontakt med MB för att se om det går att göra om på något sätt, men jag vet inte vad de kommit fram till än.
 
Jag tycker att det är en stor försämring om de inte värmer motorn. Visst är det viktigt att rutorna är isfria och kupén är varm, men för mig är det minst lika viktigt att slitaget på motorn minimeras genom att den är varm när den startas.
 
Är det någon som vet hur detta funkar på andra bilar från de senaste åren, värmer de inte heller motorn?


Såhär står det när man bygger Passat:
Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion
"Kupévärmare och -ventilation med fjärrkontroll och timer"

 

Håller med om att det är en försämring, man vill ju ha en varm motor också.



#4511

Postad 19 March 2018 - 20:52

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Snackade med brorsan i Norge igår. Han beställde en S90 T8 elhybrid i oktober förra året, skulle fått den i maj men nu hade den blivit framflyttad till ”någon gång sent i höst kanske”. Helt sjukt att man ska behöva vänta ett helt år på en ny bil, har Volvo problem att hänga med i tillverkningen?

#4512

Postad 19 March 2018 - 21:11

Unregistered38aaaed3
  • Unregistered38aaaed3
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Såhär står det när man bygger Passat:
Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion
"Kupévärmare och -ventilation med fjärrkontroll och timer"

 

Håller med om att det är en försämring, man vill ju ha en varm motor också.

 

Har en Passat 2017, och den värmer motorn också.



#4513

Postad 20 March 2018 - 00:00

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Vart har jag skrivit att jag vill ha stor 250+ hk bensinmotor???Vart har jag skrivit att jag vill ha utrustningen för 100k???Vart har jag skrivit att jag vill ha premiumljud??? Jag har skrivit att jag vill ha bensinmotor.Anledningen till att jag kollat på 2 bilar med stora bensinmotorer är just för att tillverkarna om de har bensinmotor med 4wd är det endast på sina största bensinmotorer, därav problemet att hitta en en bil.Det gör att jag tvivlar lite på den länkade passaten tidigare, för den motorn kan man inte få med 4WD på Passat Sportkombi, det är 280 HK som gäller där också vad jag lyckas hitta. Det vore trevligt om biltillverkarna kunde erbjuda 4WD med en mer normal bensinmotor.Svarta plastskärmar och lite högre tyngdpunkt/markfrigång är inget jag vill ha heller, men där verkar det som man kan få mindre bensinmotorer med 4WD...Fattar inte varför biltillverkarna ska göra det så krångligt at tfå ihop en bil, verkar nästan som att de itne vill sälja bilar ibland. Nja, handlar sällan bil hos SKV ;).För mig är det inköpspriset som är intressant, bil, tillbehör och vinterhjul ska rymmas inom 7.5 pbb enligt vår bilpolicy, ett tillbehör vi måste ha är bränsledriven värmare.


Snacka om å bli upprörd

#4514

Postad 20 March 2018 - 08:02

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Snackade med brorsan i Norge igår. Han beställde en S90 T8 elhybrid i oktober förra året, skulle fått den i maj men nu hade den blivit framflyttad till ”någon gång sent i höst kanske”. Helt sjukt att man ska behöva vänta ett helt år på en ny bil, har Volvo problem att hänga med i tillverkningen?

Dom kanske har sålt mer än dom räknar med? Kan vara nån underleverantör som inte hänger med? Eller så har koboltgruvorna i Kongo börjat sina?



#4515

Postad 20 March 2018 - 09:53

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0

Tjenare, hur fungerar det med en kabel som denna till en Passat gte? Tänker så man slipper köpa en extra laddstation och ändå kan snabbladda. Behövs stationen så att säga om man har ett tre fas uttag.

 

pch005-2_1_1024x1024.jpg



#4516

Postad 20 March 2018 - 10:02

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Nä sån kabel går inte.
GTE går väl inte direkt att snabbladda heller.

#4517

Postad 20 March 2018 - 10:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Tjenare, hur fungerar det med en kabel som denna till en Passat gte? Tänker så man slipper köpa en extra laddstation och ändå kan snabbladda. Behövs stationen så att säga om man har ett tre fas uttag.

pch005-2_1_1024x1024.jpg

Passat GTE laddar inte med 3-fas, det är vad jag vet endast rena el-bilar typ E-Golf, Tesla, Renault Zoe som gör det.

Nä sån kabel går inte.
GTE går väl inte direkt att snabbladda heller.

Skiljer drygt 2h (laddboxens fördel) att ladda via vanligt 1-fas avsäkrad 20A jämfört med laddbox avsäkrad 16A. Och Passat GTE kan oavsett endast ladda med 1 fas.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 20 March 2018 - 10:08.


#4518

Postad 20 March 2018 - 10:17

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0

ok, så vilken kabel rekommenderas att köpa för att slippa dra med sig den mellan jobb och hemma? Tror jag bara har 16A i vanliga uttaget, Typ denna då?


Redigerat av Johan_i_burken, 20 March 2018 - 10:29.


#4519

Postad 20 March 2018 - 10:51

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Det följer väl med två kablar med bilen, en typ 2 och en för vanligt enfasuttag.
Köp inget förrän du vet vad du behöver.

#4520

Postad 20 March 2018 - 11:52

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Till Passat medföljer både 230- och Typ2-kabel. Jag har alltid mina i bilen, vill inte riskera att någon kleptoman får tag i den. Tar ju liksom inte många sekunder extra.

På laddboxen som följde med i kampanjen var det fast kabel.

#4521

Postad 20 March 2018 - 14:43

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0

Till Passat medföljer både 230- och Typ2-kabel. Jag har alltid mina i bilen, vill inte riskera att någon kleptoman får tag i den. Tar ju liksom inte många sekunder extra.

På laddboxen som följde med i kampanjen var det fast kabel.

 

Mmm, kampanjen var slut när jag köpte min, tänkte ha en i garaget och en på firman. Båda inomhus inlåsta. Skönt att ha en på varje ställe. Fick också med 2 kablar fast kommer använda 230 på båda ställena vad det verkar.



#4522

Postad 20 March 2018 - 14:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
Tror ni det är dumt att tvätta bilen ikväll om det förväntas bli minusgrader inatt ?

Har tvättid 18.30 och då har ju solen gått ner.

#4523

Postad 20 March 2018 - 16:58

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Tror ni det är dumt att tvätta bilen ikväll om det förväntas bli minusgrader inatt ?

Har tvättid 18.30 och då har ju solen gått ner.

Om det är plus när du tvättar är det ju bara att du tar ett sämskinn eller något runt dörrarna ifall du är orolig. Det är ju enligt mig aldrig dumt att tvätta en bil..



#4524

Postad 20 March 2018 - 21:10

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0

Snacka om å bli upprörd

Ja, man blir det när folk kommer med alternativa fakta och gör sig lustiga istället för att komma med något konstruktivt.

Passaten som länkades till tidigare var mycket riktigt bara 2wd, säljsren har skrivit fel i anonnstexten.

#4525

Postad 20 March 2018 - 21:18

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Ja, man blir det när folk kommer med alternativa fakta och gör sig lustiga istället för att komma med något konstruktivt.

Passaten som länkades till tidigare var mycket riktigt bara 2wd, säljsren har skrivit fel i anonnstexten.


Då kan du inte ha det lätt i livet

#4526

Postad 21 March 2018 - 00:36

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 7
I din värld är det kanske så det fungerar, man hittar på saker och gör sig rolig på andras bekostnad. Lite så som mobbare gör i största allmänhet.

#4527

Postad 21 March 2018 - 09:39

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

I din värld är det kanske så det fungerar, man hittar på saker och gör sig rolig på andras bekostnad. Lite så som mobbare gör i största allmänhet.


Okej så nu är jag mobbare för jag skrev fakta. Du kan verkligen inte ha det lätt i livet.

#4528

Postad 21 March 2018 - 10:45

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

En 4wd under 7.5 ppb  :P

 

https://www.blocket....8.htm?ca=11&w=3



#4529

Postad 21 March 2018 - 19:25

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 1

Okej så nu är jag mobbare för jag skrev fakta. Du kan verkligen inte ha det lätt i livet.

Nej, du skrev inte fakta, du skrev saker som du fantiserat ihop själv.

#4530

Postad 21 March 2018 - 19:54

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Nej, du skrev inte fakta, du skrev saker som du fantiserat ihop själv.


Najj. Sluta mobbas

#4531

Postad 23 March 2018 - 17:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

idag var jag inne och begärde en offert på service på bilen (Ford originalservice)

när jag kollade på lappen så var ena punkten "Kontroll av kaross och lack"

 

Jag frågade då vad det var och han förklarade att dom då går igenom just kaross och lack och ser så bilen inte har rostat och liknande saker.  

Jag frågade om det verkligen var nödvändigt för det kostade 510kr för just den punkten. Han sa då att dom måste gå igenom det och ha med denna punkten för att rostskyddsgarantin ska gälla.

 

Jag blev jätteförvånad och frågade om det verkligen stämde, om jag verkligen måste betala pengar varje år för att garantin ska gälla. 

Då är det väl mer en försäkring än en garanti sa jag, han sa bara att var så här det var. Jag kunde hoppa över den men då försvann rostskyddsgarantin. 

 

Jag sa till honom att detta var det absolut dummaste jag har hört och har aldrig varit med om det tidigare.  Att man måste betala 510kr varje servicetillfälle för att garantin ska gälla. 

 

Är det någon som har varit med om liknande?  Kanske är det så här det är på alla bilmärken?

 

Hur som helst så åkte jag till mekonomen istället och dom tog inte ut denna avgiften och dom sa att garantin gällde ändå. 



#4532

Postad 23 March 2018 - 18:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Ford har under MÅNGA år haft problem med rost i framför allt dörrarna. Tidigare bytte de ut dessa rakt upp och ner utan tjafs. Men iom de fortsatt drabbas av problemen så började de ställa kravet på ”kontroll”. Har man inte krysset i boken, samt att det är en auktoriserad verkstad som gjort kontrollen, så kommer de inte åta sig det som garantijobb.

.

idag var jag inne och begärde en offert på service på bilen (Ford originalservice)
när jag kollade på lappen så var ena punkten "Kontroll av kaross och lack"
 
Jag frågade då vad det var och han förklarade att dom då går igenom just kaross och lack och ser så bilen inte har rostat och liknande saker.  
Jag frågade om det verkligen var nödvändigt för det kostade 510kr för just den punkten. Han sa då att dom måste gå igenom det och ha med denna punkten för att rostskyddsgarantin ska gälla.
 
Jag blev jätteförvånad och frågade om det verkligen stämde, om jag verkligen måste betala pengar varje år för att garantin ska gälla. 
Då är det väl mer en försäkring än en garanti sa jag, han sa bara att var så här det var. Jag kunde hoppa över den men då försvann rostskyddsgarantin. 
 
Jag sa till honom att detta var det absolut dummaste jag har hört och har aldrig varit med om det tidigare.  Att man måste betala 510kr varje servicetillfälle för att garantin ska gälla. 
 
Är det någon som har varit med om liknande?  Kanske är det så här det är på alla bilmärken?
 
Hur som helst så åkte jag till mekonomen istället och dom tog inte ut denna avgiften och dom sa att garantin gällde ändå.



#4533

Postad 23 March 2018 - 18:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Ford har under MÅNGA år haft problem med rost i framför allt dörrarna. Tidigare bytte de ut dessa rakt upp och ner utan tjafs. Men iom de fortsatt drabbas av problemen så började de ställa kravet på ”kontroll”. Har man inte krysset i boken, samt att det är en auktoriserad verkstad som gjort kontrollen, så kommer de inte åta sig det som garantijobb.

.

 

 

så dom har ett kan fel på sina nya bilar, och dom tvingar oss konsumenter att betala för det? Men andra ord får man ingen garanti om man köper en ny ford? 

man får köpa sin garanti alltså?

 

En garanti lämnas väl på nya produkter så att man kan känna sig trygg, just för att man köper en ny produkt. Men det gäller inte hos ford alltså?

 

Tänk om det skulle vara så på andra produkter.   Du köper en ny tv, tv:n har ett känt problem där bildröret alltid går sönder. För att få den lagad "gratis" så måste du betala en årsavgift.

Låter det vettigt eller rimligt?  hur kan det ens vara lagligt att sälja något nytt utan garanti? 



#4534

Postad 23 March 2018 - 19:39

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Rostar bilar verkligen nuförtiden? Jag har inte sett rost på en nyare bil sen Merca hade problem för över 10 år sen.



#4535

Postad 23 March 2018 - 19:51

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

så dom har ett kan fel på sina nya bilar, och dom tvingar oss konsumenter att betala för det? Men andra ord får man ingen garanti om man köper en ny ford? 
man får köpa sin garanti alltså?
 
En garanti lämnas väl på nya produkter så att man kan känna sig trygg, just för att man köper en ny produkt. Men det gäller inte hos ford alltså?
 
Tänk om det skulle vara så på andra produkter.   Du köper en ny tv, tv:n har ett känt problem där bildröret alltid går sönder. För att få den lagad "gratis" så måste du betala en årsavgift.
Låter det vettigt eller rimligt?  hur kan det ens vara lagligt att sälja något nytt utan garanti?

Ingen Ford på min gård.... :)



#4536

Postad 23 March 2018 - 19:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Rostar bilar verkligen nuförtiden? Jag har inte sett rost på en nyare bil sen Merca hade problem för över 10 år sen.

Tyvärr är svaret Ja.

#4537

Postad 23 March 2018 - 19:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

Rostar bilar verkligen nuförtiden? Jag har inte sett rost på en nyare bil sen Merca hade problem för över 10 år sen.

https://www.aftonbla...icle20777765.ab



#4538

Postad 23 March 2018 - 19:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 1

Ingen Ford på min gård.... :)

Inte bara Fird som har rostproblem och samma krav. Vissa har värre krav.

#4539

Postad 23 March 2018 - 19:59

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0
Hjälp...
Ska byta in vår Kia Sportage och väljer nu mellan Kia Niro Hybrid (inprincip samma månadskostnad som idag) och Kia Niro Plug-in Hybrid (ca 700kr mer per månad).
Hur / vad hade ni valt?
Vi lär också spara soppa varje månad mot idag, å andra sidan tankar vi i snitt för kanske 600kr / månad idag så säg 300 kr sen då kanske? Sen är skatten 2000kr billigare än idag, så det gör ju ca 165kr i månaden.
Kanske kommer ändå ner i samma månadskostnad som idag även med den dyrare plug-inhybriden?

#4540

Postad 23 March 2018 - 20:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

så här står det på wiki

 

"En garanti är en utfästelse, ofta i ett köpeavtal, med löfte om reparation/kompensation/återbetalning till köparen om det finns eller uppstår ett fel på en vara, under vissa i avtalet angivna förutsättningar. Säljare eller tillverkare kan lämna garanti för sålda varor, men är inte skyldiga att göra det."

 

så då kan jag inte gnälla antar jag :)

​bara det att jag aldrig förr hört att en biltillverkare inte lämnar garanti på sina bilar. Ändå skriver dom att bilen har 5 års garanti.

Står dock inget om att man måste betala extra för att få den garantin.  I mitt huvud har inte bilen 5 års garanti då.

 

Dom borde istället skriva att man kan teckna en "nybilsförsäkring" eller liknande som täcker deras kända fel på sina nytillverkade bilar.



#4541

Postad 23 March 2018 - 20:35

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

så här står det på wiki
 
"En [/size]garanti är en utfästelse, ofta i ett köpeavtal, med löfte om reparation/kompensation/återbetalning till köparen om det finns eller uppstår ett fel på en vara, under vissa i avtalet angivna förutsättningar. Säljare eller tillverkare kan lämna [/size]garanti för sålda varor, men är inte skyldiga att göra det."[/size]
 
så då kan jag inte gnälla antar jag :)
​bara det att jag aldrig förr hört att en biltillverkare inte lämnar garanti på sina bilar. Ändå skriver dom att bilen har 5 års garanti.
Står dock inget om att man måste betala extra för att få den garantin.  I mitt huvud har inte bilen 5 års garanti då.
 
Dom borde istället skriva att man kan teckna en "nybilsförsäkring" eller liknande som täcker deras kända fel på sina nytillverkade bilar.


Visst känns det surt å behöva betala för såna kontroller.
Men det beror väl på hur dom specar upp det på fakturan antar jag. Vissa märken kanske gör kontroller och har det inbakat i priset.
Men dom gör väl allt för å sno pengar från oss :)

#4542

Postad 23 March 2018 - 20:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Visst känns det surt å behöva betala för såna kontroller.
Men det beror väl på hur dom specar upp det på fakturan antar jag. Vissa märken kanske gör kontroller och har det inbakat i priset.
Men dom gör väl allt för å sno pengar från oss :)

 

 

jag har inga problem med att dom måste göra en sådan kontroll och jag bryr mig inte om femhundringen det kostar egentligen.

Det jag hänger upp mig på och det som retar mig är att när man köper en ny bil så har alla bilar en nybilsgaranti och en rostskyddsgaranti.

 

Men nu i efterhand så är det ju inte så, man måste betala pengar i efterhand för att den ska gälla.  Då har ju bilen ingen garanti?

 

Tänk om du köker ett hus till exempel och mäklaren säger att det ingår uppvärmning i 3 år. sen när du köpt huset så kommer det fram att uppvärmningen ingår om du betalar en avgift varje månad/år.  då ingår den ju inte.

 

Kanske dålig jämförelse men du förstår säkert hur jag menar :)



#4543

Postad 23 March 2018 - 20:59

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 1
Fast garantin gäller ju oftast bara om du gör aukt. service. Så även i detta fall med rostskyddet.

Redigerat av mikkiz, 23 March 2018 - 20:59.


#4544

Postad 24 March 2018 - 03:33

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 1

Om man vänder på det!
Om du som tillverkare sätter upp ett protokoll som du vill att verkstaden ska följa för att se eventuella problem/brister.

Då vill ju givetvis verkstaden ha betalt för alla moment dom lär ju inte jobba gratis.

Sen är snarare frågan om dom verkligen kollar alla punkter dom tar betalt för.



#4545

Postad 24 March 2018 - 09:05

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Tror å andra sidan knappast att verkstaden lägger ner 30 minuter (510kr) på kontroll av karossen. 2 minuter, kanske 3.

#4546

Postad 25 March 2018 - 01:29

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Nej det tror inte jag heller men om du frågar dom så har dom säkert gjort det. :)



#4547

Postad 25 March 2018 - 08:43

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med om kritiken. Ofta är ju verkstaden knuten till den som säljer märket vilken i sin tur är knuten till leverantören. Kan tyckas att Ford borde kompensera sina kunder (verkstäderna) för den eventuella kostnad detta innebär att utföra deras påtvingade rostkoll. Lite ”småsnålt” kan det allt tyckas.

Ungefär som när vissa Volvo ÅF skickar med 1l spolarvätska för 100 SEK med motiveringen att de flest tj-bil förare vill ha det så...

#4548

Postad 25 March 2018 - 15:45

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0
100 kr för en liter utspädd spolarvätska? Måste vara riktigt fina grejer, nästan drickbart...

Ser alltid till att det står att de inte ska fylla på spolarvätska när jag lämnar in bilen på service, fyller de på ändå så är det deras oturskonto som får ta kostnaden.

Har även hänt att de skrivit att de fyllt på 2l även om man toppat upp på parkeringen innan man lämnar in nyckeln (Din bil, Hammarby).

Redigerat av qahwa, 25 March 2018 - 15:46.


#4549

Postad 25 March 2018 - 19:14

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0
Kom de inte fram till att den dyraste spolarvätskan var sämst för något år sedan? Typ att den från Biltema var bäst och den som bensinstationer säljer var sämst om jag kommer ihåg rätt.

Edit

Googla fram testet

http://teknikensvarl...-an-dyr-118801/

Redigerat av Johan_i_burken, 25 March 2018 - 19:18.


#4550

Postad 25 March 2018 - 19:47

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Fast garantin gäller ju oftast bara om du gör aukt. service. Så även i detta fall med rostskyddet.

http://www.vibilagar...anner-villkoren

https://www.expresse...ider-mot-lagen/

Redigerat av K1M, 25 March 2018 - 20:09.





Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.