Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 09 April 2017 - 07:08

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt, när ska man använda det?

Om du menar det jag har skrivit....

Om man t.ex använder den inbyggda Plex-klienten men ändå vill ha möjlighet till lossless-ljud (eller formaten Atmos & DTS:X)

Eller kanske att man vill få ut full ljudkvalité från Netflix och Amazon Prime via de inbyggda klienterna (DD+)

Om det är så att man bara använder de inbyggda streaming-tjänsterna och material som finns på det lokala nätverket så kan man skippa en extra pinal i mediahyllan (mediaspelare, HTPC) och ändå få ut fullt stöd för alla former av surroundljud som finns.

Postad 09 April 2017 - 08:41

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Atmos och DD+ går mycket riktigt att skicka på vissa Sony apparater via ARC men truehd och DTSHDMA kan du glömma (finns ingen tv som grejar det mig veterligen).

Vi får vänta på E-ARC för detta.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 09 April 2017 - 08:44.

Postad 09 April 2017 - 09:37

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
Har igår nollställt tvn för att se om uppdateringen kommer. Inget än så länge dock.

Postad 09 April 2017 - 10:35

jedijens
  • jedijens
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Atmos och DD+ går mycket riktigt att skicka på vissa Sony apparater via ARC men truehd och DTSHDMA kan du glömma (finns ingen tv som grejar det mig veterligen).

Googlade lite på eARC då jag aldrig hört talas om detta tidigare. En funktion i HDMI 2.1 tydligen som möjliggör ljudström på upp till 38 MBit/s. Låter ju grymt bra och skulle göra att eARC stödjer alla ljudformat som finns idag. Är detta något som skulle kunna patchas in via en firmwareuppdatering till TVn eller krävs helt ny hårdvara?

Postad 09 April 2017 - 11:15

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Googlade lite på eARC då jag aldrig hört talas om detta tidigare. En funktion i HDMI 2.1 tydligen som möjliggör ljudström på upp till 38 MBit/s. Låter ju grymt bra och skulle göra att eARC stödjer alla ljudformat som finns idag. Är detta något som skulle kunna patchas in via en firmwareuppdatering till TVn eller krävs helt ny hårdvara?

Flera leverantörer har sagt att de bitar av HDMI 2.1 som inte kräver ny hårdvara skall komma via mjukvaruuppdateringar.

Huruvida detta sedan bara kommer på 2017 modellerna återstår väl och se.

Postad 09 April 2017 - 12:27

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Right, fel av mig det gäller endast DD+ (vilket i sig kan bära Atmos meta-data)

Hur som helst så tycker jag att alla bör skriva på, inte fel att kunna få fler kanaler plus Atmos över ARC.

Både Netflix och Amazon använder sig ju utav DD+, så jag tycker nog att stödet behöver finnas där.

(Vudu använder sig också av DD+ och har tydligen en del titlar med Atmos)

Redigerat av Nebudchanezzer, 09 April 2017 - 12:34.

Postad 10 April 2017 - 10:33

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Kan verkligen inte bestämma mig för om jag ska köpa denna eller en prod.gif Samsung UE55KS8005 (TV).

Hur stor är skillnaden i bildkvalité? Som jag förstår det är det framför allt svärtan som är bättre hos LGs OLED kontra Samsungs LED. Har tänkte ta mig till en butik och kika lite.

Priset spelar egentligen ingen större roll, vill ha bäst TV för mig. Kommer att användas för mestadels film/serier från streamingtjänster (HBO, Netflix etc) samt en del spel via PS4. Har inte heller riktigt tid att vänta på nya modeller då flyttlasset går om några veckor och jag ska ha en ny TV till nya boendet.

Postad 10 April 2017 - 11:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Vänta tills du kommer till butiken. Där kan du i lugn och ro joxa med olika inställningar.

Postad 10 April 2017 - 12:09

alpera
  • alpera
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Kan verkligen inte bestämma mig för om jag ska köpa denna eller en prod.gif Samsung UE55KS8005 (TV).

Hur stor är skillnaden i bildkvalité? Som jag förstår det är det framför allt svärtan som är bättre hos LGs OLED kontra Samsungs LED. Har tänkte ta mig till en butik och kika lite.

Priset spelar egentligen ingen större roll, vill ha bäst TV för mig. Kommer att användas för mestadels film/serier från streamingtjänster (HBO, Netflix etc) samt en del spel via PS4. Har inte heller riktigt tid att vänta på nya modeller då flyttlasset går om några veckor och jag ska ha en ny TV till nya boendet.

För mig hade valet varit självklart och jag hade valt LG OLED alla dagar i veckan. Har provat kantbelyst LED och du kommer ladrig ifrån problem som denna teknologi innebär med clouding, edge bleeding och corner flashligt. Har idag en LG OLED55B6V och är hur nöjd som helst.

Postad 10 April 2017 - 12:13

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

För mig hade valet varit självklart och jag hade valt LG OLED alla dagar i veckan. Har provat kantbelyst LED och du kommer ladrig ifrån problem som denna teknologi innebär med clouding, edge bleeding och corner flashligt. Har idag en LG OLED55B6V och är hur nöjd som helst.

Instämmer!
Visst, svärtan är tokbra på Oled. Men det som är skönast att slippa är ovan nämnda problem med kantbelyst Led.
Du kan nog få fram fler detaljer i gråskalan på en 8005, men är det på köpet av clouding m.m. så blir valet ändå lätt!

Postad 10 April 2017 - 13:35

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Instämmer!
Visst, svärtan är tokbra på Oled. Men det som är skönast att slippa är ovan nämnda problem med kantbelyst Led.
Du kan nog få fram fler detaljer i gråskalan på en 8005, men är det på köpet av clouding m.m. så blir valet ändå lätt!

Jag ifrågasätter inte de problem som förekommer i varierande grad med edge-led, men har man tur (eller inte otur beroende hur man ser på det...) så kan man få en apparat som är nära nog problemfri. Jag har en KS7005 där jag vid normal användning inte ser några problem vad gäller clouding, bleeding eller flashlighting, oavsett om det är 16:9 eller letterbox. Sen ska jag väl villigt erkänna att jag skulle vilja ha oled för den grymma svärtans skull, men har i nuläget ingen lust att betala de pengar som krävs för en oled i 65". Med det sagt så har både KS7005 och KS8005 riktigt bra svärta, men konkurrerar självklart inte med oled på den punkten...

Redigerat av peppelito, 10 April 2017 - 13:37.

Postad 10 April 2017 - 16:29

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0
En fråga. Om man inte kalibrerat sin tv hur vet man att man inte är helt ute och cyklar med bilden? Man tycker ju att bilden är kanon men finns de några konkreta punkter som direkt visar att man har felinställt?

Klassikern är väl hudfärgen som blir för röd.

Postad 10 April 2017 - 17:00

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Tjänare!
Någon här som äger en ps4 pro och en b6? Märkte igår när jag spelade i HDR att när man ändrar rgb range på konsolen under tiden som HDR är aktiverat så blir det ingen skillnad. Alltså det går att ändra mellan limited och full men det gör ingen skillnad.

Jag undrar följande: är det full eller limited när man spelar i HDR? Så att jag vet om jag ska ha hög eller låg svartnivå på tvn..

Postad 10 April 2017 - 19:55

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Tjänare!
Någon här som äger en ps4 pro och en b6? Märkte igår när jag spelade i HDR att när man ändrar rgb range på konsolen under tiden som HDR är aktiverat så blir det ingen skillnad. Alltså det går att ändra mellan limited och full men det gör ingen skillnad.

Jag undrar följande: är det full eller limited när man spelar i HDR? Så att jag vet om jag ska ha hög eller låg svartnivå på tvn..

Spelar ingen roll då systemet går in i yuv ändå

Postad 10 April 2017 - 20:54

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll då systemet går in i yuv ändå

Ok! Men det borde väll finnas rätt eller fel inställning i tvn eftersom man fortfarande kan ändra på hög eller låg svartnivå?

Edit: den ena blev det urtvättad bild med och den andra blev svart som natten. Kändes inte rätt vilket jag än valde.

Redigerat av ZooN_86, 10 April 2017 - 21:01.

Postad 10 April 2017 - 23:14

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Ok! Men det borde väll finnas rätt eller fel inställning i tvn eftersom man fortfarande kan ändra på hög eller låg svartnivå?

Edit: den ena blev det urtvättad bild med och den andra blev svart som natten. Kändes inte rätt vilket jag än valde.

Black level low är korrekt.

Postad 11 April 2017 - 07:24

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Japp, black level ska vara low och PS4 sköter resten. Lirar man spel utan HDR ska black level vara high dock annars förlorar man detaljer. Men så är det inte på Xbox One, då kör man low på vanliga spel annars blir allting grått.

Postad 11 April 2017 - 08:38

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Japp, black level ska vara low och PS4 sköter resten. Lirar man spel utan HDR ska black level vara high dock annars förlorar man detaljer. Men så är det inte på Xbox One, då kör man low på vanliga spel annars blir allting grått.

Kom ihåg att köra RGB läge på full / black level high eller limited / black level low.

Kör du auto skickar PS4 ut limited och då kan du inte ha high på black level.

Postad 11 April 2017 - 09:35

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

tv:n är fantastisk att spla på nu efter inputlag fixen!

Postad 11 April 2017 - 09:37

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Det här stämmer inte vad avser SDR (vanlig 4k eller 1080p), åtminstone inte för PS4 Pro där RGB ska vara limited och black level low på TVn - du förlorar inga detaljer i denna setup. Har diskuterats flitigt på avforums. 

Postad 11 April 2017 - 09:47

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 1

Det här stämmer inte vad avser SDR (vanlig 4k eller 1080p), åtminstone inte för PS4 Pro där RGB ska vara limited och black level low på TVn - du förlorar inga detaljer i denna setup. Har diskuterats flitigt på avforums.

Exakt och för HDR där läget automatisk blir YUV422 ska man oxå ha black level low.

Postad 11 April 2017 - 10:12

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Kom ihåg att köra RGB läge på full / black level high eller limited / black level low.
Kör du auto skickar PS4 ut limited och då kan du inte ha high på black level.

Har lirat Horizon Zero Dawn på automatiskt med black level low på E6 och det har fungerat utmärkt. För spel utan HDR så blir det enorm black crush, kör jag då black level high så ser allt ut som de ska, svart är fortfarande svart när det ska vara det men detaljerna är som vanligt. Många med OLED som gör samma.

Redigerat av Chamber, 11 April 2017 - 10:13.

Postad 11 April 2017 - 12:47

Lajo
  • Lajo
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Nuuuuu kom uppdateringen

Postad 11 April 2017 - 13:08

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Har lirat Horizon Zero Dawn på automatiskt med black level low på E6 och det har fungerat utmärkt. För spel utan HDR så blir det enorm black crush, kör jag då black level high så ser allt ut som de ska, svart är fortfarande svart när det ska vara det men detaljerna är som vanligt. Många med OLED som gör samma.

Förutsätter isånafall att du har en vanlig Ps4 och inte Pro? Som jag har förstått inläggen på diverse forum kan inställningarna som du förespråkar vara korrekta för gamla Ps4an, dock inte för Pro.

Sen är min uppfattning att RGB automatic i praktiken innebär Full och inte Limited, åtminstone på Ps4 Pro, i mitt fall hade jag den inställningen initialt i kombination med black level low på tvn -var i praktiken kolsvart i vissa mörka partier i Battlefield 1, problemet upphörde efter det att jag forcerade RGB limited. Så det kan vara där ditt problem ligger vad avser black crush, (om du har Pro), dvs du kör automatic på ps4an vilket blir full och black level low på tvn - en felaktig matchning vilket ställer till det rejält. Om du har Pro så är limited / black level low korrekt, förstår dock att du upplever din bild mer korrekt om mina antaganden gällande dina inställningar ovan stämmer - återigen eftersom automatic innebär Full. 

Rätta mig givetvis om jag har fel, har inte belägg för allt ovan även om mina egna "utredningar" pekar mot att det stämmer.

Redigerat av Unregistered8f76c99a, 11 April 2017 - 13:14.

Postad 11 April 2017 - 13:14

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Förutsätter isånafall att du har en vanlig Ps4 och inte Pro? Som jag har förstått inläggen på diverse forum kan inställningarna som du förespråkar vara korrekta för gamla Ps4an, dock inte för Pro.

Har Pro. Fick som råd att ha allt på automatiskt och black level low för HDR-spel, black level high på SDR-spel och det har fungerat bra hittills iaf. Switchar jag mellan high och low på SDR-spel ser allt normalt ut på high, på low försvinner detaljer även i ljusa moment. Fick råden på Avforums.

Edit: Gjorde test nu. Satte igång The Last Of Us på Limited med black level low, stängde sedan av och satte på automatiskt med black level low och det var ingen skillnad på bilden alls när HDR satte igång. Men Limited med SDR och black level low ser inte korrekt ut.

Redigerat av Chamber, 11 April 2017 - 14:55.

Postad 11 April 2017 - 15:05

deezel
  • deezel
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Nu dök uppdateringen upp OTA för mig, påväg ner.

Postad 11 April 2017 - 15:08

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Har Pro. Fick som råd att ha allt på automatiskt och black level low för HDR-spel, black level high på SDR-spel och det har fungerat bra hittills iaf. Switchar jag mellan high och low på SDR-spel ser allt normalt ut på high, på low försvinner detaljer även i ljusa moment. Fick råden på Avforums.

Edit: Gjorde test nu. Satte igång The Last Of Us på Limited med black level low, stängde sedan av och satte på automatiskt med black level low och det var ingen skillnad på bilden alls när HDR satte igång. Men Limited med SDR och black level low ser inte korrekt ut.

Intressant, ska testa det själv! Tack för att du undersökte.

Postad 11 April 2017 - 15:41

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Intressant, ska testa det själv! Tack för att du undersökte.

Fortsatte med undersökningarna nu och det är som ni säger man kan sätta det på Limited och low för HDR och SDR-spel men man får samma effekt av att köra allt på automatiskt på PS4 pro och sedan black level low med HDR och black level high med SDR. Det ser exakt likadant ut för mig när jag gör detta.

Postad 11 April 2017 - 16:52

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Fortsatte med undersökningarna nu och det är som ni säger man kan sätta det på Limited och low för HDR och SDR-spel men man får samma effekt av att köra allt på automatiskt på PS4 pro och sedan black level low med HDR och black level high med SDR. Det ser exakt likadant ut för mig när jag gör detta.

Förstår, då menar du alltså att du inte fick black crush vid limited och black level low? Att du kan ställa den på auto (full) samtidigt som black level sätts som low vid HDR beror ju på att HDR inte använder RGB-intervallet (som jag förstått det och som Fettanka påtalade innan), därmed blir det inge mismatch. Att det upplevs som rätt med automatic och black level high handlar ju om att full och high fungerar tillsammans, sen om den visas korrekt är en annan femma. Någon med bra kunskap inom området får gärna ge sin syn.

Postad 11 April 2017 - 17:50

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Tack ska ni ha för hjälpen!

Då kör jag icke HDR låst till limited på ps4an och låg svartnivå på tvn (som tidigare).
HDR material kör jag med låg svartnivå på tvn.

Att jag uppfattade bilden som kolsvart hade sin förklaring i spelet och inte mina inställningar. Läste på div forum där dom fått massor av klagomål just på att spelet var alldeles för mörkt i HDR vilket resulterade i att dom lagt till en inställning för att ljusa upp bilden.

Nu ska jag sluta prata Playstation i tv-tråden..

Postad 11 April 2017 - 20:04

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Det finns en standard att förhålla sig till. Den kallas HDTV eller mer formellt ITU-R Rec.709 och den beskriver att referensen för svart är digital 16 och referensen för vitt är digital 235 vid 8 bitars ordlängd. Vad som kallas "full" eller "utökad" eller ännu värre "enhanced" eller "förbättrad" och har ett 0-255-omfång likt en dator och det är per definition fel för digital video och TV-standard.

Detta måste speltillverkarna (och konsoltillverkarna) förhålla sig till på något sätt eftersom deras domän i första hand är en TV och inte en datorskärm. Det är för det senare det finns en omkopplade för "full". Men jag tror att väldigt många väljer detta alternativ eftersom det ofta kallas för "förbättrad" och vid en första anblick ser det fylligt svart ut för det otränade ögat.

Nu är jag inte någon konsolfantom men har spelat en hel del på Xbox och Playstation genom åren med väldigt många olika apparater, projektorer och TV. Jag har aldrig haft problemet att spelen klipper nivåer eller har sig. Då har jag konsekvent kört signalerna enligt rådande TV-standard. Så mycket av det man hör "...jag läste på ZZZ-forum att man ska köra si och så" och beskrivningar av "crushed blacks" tror jag handlar om felmatchade nivåer och inget annat.

Redigerat av Ringblixt, 11 April 2017 - 20:04.

Postad 12 April 2017 - 09:07

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Sedär, uppdateringen fanns att hämta via tv-meny'n.

Postad 12 April 2017 - 10:14

MarcoPontiac
  • MarcoPontiac
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Sedär, uppdateringen fanns att hämta via tv-meny'n.

60Hz judder-fixen?

Postad 12 April 2017 - 10:20

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Får gå in och kolla efter den senare då...   Grabben har dock inte klagat på lag hittills, men det kan ju inte skada. :)

Postad 12 April 2017 - 10:23

magnus_ost
  • magnus_ost
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
55B6V

Är nu mycket nära att köpa en 55B6V men det enda som hindrar i nuläget är det fasta strömkabeln på teven som beroende på längd hindrar snygg väggmontering utan döljande tvmöbel då sladden ska löpa genom en kabelkanal och vidare till vägguttaget någon meter vid sidan om teven. Till min fråga - finns det någon vänlig själ som vet exakt hur lång tevens strömkabel är? Blir smått galen på att den är fast monterad. Har någon löst snygg väggmontering utan tvmöbel på alternativt sätt?

Postad 12 April 2017 - 10:53

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

• 688 inlägg
  • 0

60Hz judder-fixen?

Spelfixen till HDR. Den du pratar om har nog inte släppts utanför USA än.

55B6V

Är nu mycket nära att köpa en 55B6V men det enda som hindrar i nuläget är det fasta strömkabeln på teven som beroende på längd hindrar snygg väggmontering utan döljande tvmöbel då sladden ska löpa genom en kabelkanal och vidare till vägguttaget någon meter vid sidan om teven. Till min fråga - finns det någon vänlig själ som vet exakt hur lång tevens strömkabel är? Blir smått galen på att den är fast monterad. Har någon löst snygg väggmontering utan tvmöbel på alternativt sätt?

Skulle gissa på att den är 1,5 meter. Inte längre än så.

Postad 12 April 2017 - 11:14

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Jag fick använda förlängningssladd ganska omgående i min montering.

Postad 12 April 2017 - 11:24

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

60Hz judder-fixen?

Yocke har rätt, den fixen ingår inte i senaste mjukvaran. Bara USA än så länge. Vi brukar få vänta till sist.

Postad 12 April 2017 - 11:40

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Yocke har rätt, den fixen ingår inte i senaste mjukvaran. Bara USA än så länge. Vi brukar få vänta till sist.

Räkna med minst 2 månader.

Postad 12 April 2017 - 11:51

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Spelfixen till HDR. 

Precis just den.

Postad 12 April 2017 - 12:01

Unregisteredb825287d
  • Unregisteredb825287d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hejsan. Mitt första inlägg här och nybliven 55b6v ägare sedann 1-2 veckor. Gick från en gammal Sony bakprojektions TV och köpte en LG uh950v från början, men höll på att ramla baklänges av backlight bleedingen nere i båda hörnen. :blink: (oerhört störande fenomen och trodde att vad man än köpte så skulle det vara bättre än gamla Sonyn)

Då jag har nästan 20 mil enkel resa till närmaste netonnet lagershop och hade läst om panellotterier, samt att netonnets kundtjänst ville att jag skulle skicka tillbaka teven för utvärdering, och jag inte ville vara utan TV under den tiden så åkte jag tillbaks med 950v och köpte istället en OLED för att garanterat inte få en massa backlight bleed.

Iaf så är jag nöjd med teven, men upptäckte igår efter att jag fick senaste uppdateringen att, längst ner på skärmen ca 1-2 cm så är det som ett fält rätt över hela skärmen som är mörkare med en ganska skarp kant, alltså inte utsmetat mörkare. Svårt att beskriva och jag vet inte om den fanns där före uppdateringen då det inte syns hela tiden. Upptäckte det igår när jag kollade på planet earth 2 på Svt play när kameran flög över någon grässlätt och då såg det ut som att det va ett ljusare sträck ca 1-2 cm över hela skärmen. Tänkte det va något med appen eller materialet, men slog då över på vanliga svt där dom visade tablån som skiftar mellan olika färger och där syntes det ganska tydligt när färgerna är som starkast att det är ett fält som är mörkare.

Är det någon mer som har upptäckt något liknande, eller är det fel på min TV?

Postad 12 April 2017 - 12:37

MarcoPontiac
  • MarcoPontiac
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Hade varit intressant att läsa lite om vad US-ägare tycker om 60Hz judder-fixen.

Vad heter firmwaret? Någon som vet?

Postad 12 April 2017 - 12:54

alpera
  • alpera
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Hej, någon som vet något om Xbox One S och inställningen "Allow YCC 4:2:2" under "Advanced video settings". Ska man bocka för detta eller ej för LG OLED B6? Tacksam för svar om det är någon som har en aning! Har googlat runt en del men hittar inget konkret om detta.

Postad 12 April 2017 - 13:43

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Hade varit intressant att läsa lite om vad US-ägare tycker om 60Hz judder-fixen.

Vad heter firmwaret? Någon som vet?

04.31.15

Postad 12 April 2017 - 14:34

Lajo
  • Lajo
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

55B6V

Det sitter en lucka som man kan skruva upp där strömsladden går in, inget jag gjort, men mycket möjligt att man kan koppla in en längre strömsladd själv.

Postad 12 April 2017 - 15:04

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Det sitter en lucka som man kan skruva upp där strömsladden går in, inget jag gjort, men mycket möjligt att man kan koppla in en längre strömsladd själv.

Jag instämmer gällande klumpig placering av strömsladd, och även hdmi-utgångar mfl som sticker rakt ut bakåt mot väggen.
Eftersom man vill ha TVn nära väggen så köpte jag ett slimmat fäste som bygger ut ca 6 mm.
Har fått borra fyra stora hål i gipsväggen bakom TVn så att sladdar kan gå direkt in i väggen 😉 Men blev snyggt och slimmat!

Men fortfarande dumma designval av LG. En snygg smal panel ska ju inte behöva sitta 2 cm eller mer ut från väggen.

Postad 13 April 2017 - 08:45

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Hej jag undrar om någon har fått bytta sin OLED55B6V 55 pga döda pixlar ?? 

Postad 13 April 2017 - 09:55

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hej jag undrar om någon har fått bytta sin OLED55B6V 55 pga döda pixlar ?? 

Om det är det du är orolig för så kan det i princip hända alla TV-apparater oavsett modell. Så vill du ha B6 så kör på för det kan hända alla andra TV-apparater ändå.

Postad 14 April 2017 - 11:44

alpera
  • alpera
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag ifrågasätter inte de problem som förekommer i varierande grad med edge-led, men har man tur (eller inte otur beroende hur man ser på det...) så kan man få en apparat som är nära nog problemfri. Jag har en KS7005 där jag vid normal användning inte ser några problem vad gäller clouding, bleeding eller flashlighting, oavsett om det är 16:9 eller letterbox. Sen ska jag väl villigt erkänna att jag skulle vilja ha oled för den grymma svärtans skull, men har i nuläget ingen lust att betala de pengar som krävs för en oled i 65". Med det sagt så har både KS7005 och KS8005 riktigt bra svärta, men konkurrerar självklart inte med oled på den punkten...

Hur mycket problem man upplever med clouding, edge bleeding och corner flashlighting är ju en väldigt subjektiv bedömning och beror på hur känslig man är för det, jag har aldrig sett en kantbelyst LCD-LED som är helt fri från dessa problem! Ska man komma ifrån dessa problem till viss mån får man satsa på en FALD och då är prisnivån en helt annan, dessa är dock inte heller helt promlemfria, blooming o.s.v. samt inte helt perfekt svärta som OLED.

Postad 14 April 2017 - 11:50

alpera
  • alpera
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Hej, någon som vet något om Xbox One S och inställningen "Allow YCC 4:2:2" under "Advanced video settings". Ska man bocka för detta eller ej för LG OLED B6? Tacksam för svar om det är någon som har en aning! Har googlat runt en del men hittar inget konkret om detta.

Är det ingen med god kunskap här på forumet som har en Xbox One S kopplad till sin LG OLED B6 och vet om man ska bocka i detta alternativ eller inte under grafikinställningarna på Xbox One S?!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.