Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 mars 2009 - 21:19

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Hängning:
Hade sett på ett inspelat program (TV4HD) och skulle sedan radera det (fyrkant för att stoppa uppspelningen, röd för att ta bort den) då boxen låste sig.

Postad 30 mars 2009 - 21:39

Zno
  • Zno
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Hej, efter att följt diskussionen angående denna boxen en tid, så har jag själv nu stött på ett "eget" fel.
Jag har boxen kopplad till min LCD-TV via HDMI & Stereo inställt i ljudinställningar. Efter att kört med den nya programvaran några dagar, utan några fler fel än de ni redan nämnt i tråden. I morse när jag startade boxen så var det inget ljud på någon kanal. Jag kör startde om, drog ut strömkabeln osv. utan någon skillnad. Bilden är där men INGET ljud. Så jag ringde till CD & de "tipsade" om fabriksinställning, dra ut HDMI-kabeln & gör boxen strömlös & dylikt, utan någon skillnad. De sa sedan att de skulle återkomma men en eventuell lösning. Jag kopplade in en SCART-kabel också, då fungerade ljudet. Men bilden är såklart sämre än man blivit van vid ;-) Jag provade sedan att köra via HDMI igen, men det fungerar inte, INGET ljud. Ingen av er andra som haft detta problem? Ljudet fungerade utmärkt igår kväll när jag stängde av boxen. En sak till, även min box "jobbar" en massa mot disken när man stänger av den.

Såg att det hade löst sig för dig till slut, men jag upplever samma fel du beskriver och det enda sättet att få bukt med det är att köra fabriksåterställning 3-4 ggr på raken...Inte så smidig lösning dock...

Postad 30 mars 2009 - 22:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hängning:
Hade sett på ett inspelat program (TV4HD) och skulle sedan radera det (fyrkant för att stoppa uppspelningen, röd för att ta bort den) då boxen låste sig.

Har haft en precis en likadan hängning efter uppdateringen

Postad 31 mars 2009 - 08:08

Unregistered5e7b02dc
  • Unregistered5e7b02dc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Märkte ett konstigt fel på min box igår.
I EPGn så stod det att det var den 1 april 2009.
Jag gjorde en fabriksåterställning och allt såg ok ut.
Nu imorse så tyckte den att det var den 1 april igen...

mvh Tomas

Postad 31 mars 2009 - 08:48

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Även min box hamnade på 1 april i söndags. Det blev rätt datum efter omstart.

Har även problem med att den inte spelar in det jag programmerat via EPG:n.

Postad 31 mars 2009 - 09:52

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Även min box hamnade på 1 april i söndags. Det blev rätt datum efter omstart.

Har även problem med att den inte spelar in det jag programmerat via EPG:n.

Frågan är om detta är box-fel eller EPG-fel. Även andra fel beskrivna ovan skulle kunna vara relaterade till felaktig EPG-data och/eller kanalomflyttningar och då inte programvarurelaterat.

Postad 31 mars 2009 - 10:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Har ingen aning om vad detta beror på, om det kanske kan ha att göra med att TV:ns HDMI-version (Samsung A656 version 1.3) inte riktigt är kompatibelt digitalboxens 1.1 version?

Typ, ja! :) Har ju alltid varit problem mellan denna box och Samsung med Hdmi 1.3.

Efter uppgradering så vägrar min box att starta en timerinspelnig.
Listan med inspelningar försvann ju vid uppgraderingen, men jag har lagt tillbaka dom, men som sagt boxen spelar inte in någonting.
Vill helst inte göra en nollställning av boxen en del av mina inspelade program försvann vid uppgraderingen och vill inte riskera att fler försvinner, men det kanske är enda utvägen.

Fungerar hyffsat i övrigt, inga hängningar eller dylikt (än)!

Inspelning fungerar för mig, men det finns en bugg vid programmering av veckovis upprepning. Om man först markerar ett program för inspelning och sedan editerar detta till veckovis en viss dag, så tas den första inspelningen man programmerat manuellt bort och den måste läggas till igen.

Postad 31 mars 2009 - 13:42

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Inspelning fungerar för mig, men det finns en bugg vid programmering av veckovis upprepning. Om man först markerar ett program för inspelning och sedan editerar detta till veckovis en viss dag, så tas den första inspelningen man programmerat manuellt bort och den måste läggas till igen.

Alla inspeningstimers finns med i listan men ingenting spelas in, för väl bli en återställning av boxen...

Postad 31 mars 2009 - 14:40

afe
  • afe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Min spelar in via EPG ibland, och mina dagliga inspelningar av House på TV4HD har inte lyckats en enda gång sedan uppgraderingen.

Ibland går det att stänga av boxen, även om den står och blinkar en bra stund först. Ibland hamnar den i standby direkt och visar kanalnumret i stället för klocka.

Om jag stänger av min receiver med boxen igång hamnar den i menyn för bildinställningar (jag har boxen kopplad via HDMI till receivern), och den återställer sig till 1080i fast jag valt 720p tidigare.

Den är visserligen snabbare nu, och EPG:n är bättre (när den över huvud taget innehåller något), men i och med att ungefär hälften av mina inspelningar inte blir något tycker jag nog det var bättre förr ...

/afe

Postad 31 mars 2009 - 14:45

affekt
  • affekt
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag får också meddelande om att signalen är borta på vissa kanaler ibland. Det är inte samma varje gång och jag ser inget mönster i felet.
/Anders

Har sett att stapeln från antennsignalen vad gäller kvaliten på insignalen sjunkit Var med gamla mjukvaran på
1:an 195 2:an 188 och då var ändå inte stapeln helt fylld. Efter nya uppdateringen 1:an 178 2:an 174 stapeln är
nu helt fylld. Tolkar boxen singnalerna annorlunda nu efter uppdateringen? Har inte rört parabolen eller något
annat. Jag har inte haft några störningar på bilden eller ljudet. Men är signalen sämre blir ju risken för stöningar
större. Har någon annan upptäckt samma fenomen med insignalen?

Postad 31 mars 2009 - 14:49

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

snip

Om jag stänger av min receiver med boxen igång hamnar den i menyn för bildinställningar (jag har boxen kopplad via HDMI till receivern), och den återställer sig till 1080i fast jag valt 720p tidigare.

Skulle 1080i-återställningen då ha med ordningen som man sätter på/stänger av tv/receiver kontra boxen att göra?
Det finns då fyra fall; någon som kan ge ett tips på de korrekta på/av-sekvenserna?

Redigerat av solhaga, 31 mars 2009 - 14:49.

Postad 31 mars 2009 - 14:53

afe
  • afe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Testade nyss att göra en fabriksåterställning, och nu går det inte ens att komma genom snabbinstallationen (den fastnar med "Det uppstod fel under kanalsökningen. Avsluta genom att trycka valfri knapp." - Hur jag än bär mig åt kommer jag inte ur det, så jag ringde CD som skickar en ny box.

Hoppas bara den nya boxen är tyst, för den jag har är det ... Framför allt är det ju bra om den fungerar ...

/afe

Postad 31 mars 2009 - 15:10

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ affekt, jag har oxå "sämre signal" enligt boxen, ser dock ingen skillnad på tv /proj.
Förvisso är det ju svårt att komma ihåg hur det såg ut.

Har ett problem som jag inte hittar lösning på.
Boxen är kopplad hdmi till en tv & komposit till en annan.
Via komposit får jag nu hela tiden svarta ränder 4/3 format.
Jag har köpt stor tv & vill ha maximal bild men det verkar inte spela nån roll vad jag gör.
Det funkade utmärkt innan uppdat, nån annan med samma problem?

Ang. epg så får jag bara fram nu & nästa ff, använder därför den gammla som känns lite rappare.

Fick även igår kväll nån form av mini hängning, kunde inte byte kanal seg epg osv.
Släppte dock efter en liten stund.

Ps jag hade inte toktryckt innan Ds

Postad 31 mars 2009 - 16:03

cousteau
  • cousteau
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!
Har varit med sedan tiden med 1:a hd-boxen, har inte haft några som helst problem med den(Nu i sovrum)
Läste hela denna tråd men beslutade trots det att köpa denna box, är ju inte fel med hårddisk (bortskämd sen boxertiden med timeshift + hårddisk)

Vi har väl alla sett fram emot uppdateringen! MEN det är år 2009 och jag har betalt 4000:- samt bundit abonnemanget på 12 månader för att få en skitbox som fungerar med en del av funktionerna vi har betalt för och det bara ibland. (efter uppdateringen går inte ens timerinspelningarna igång)

Jag anser det vara lurendrejeri att fortsätta prångla ut denna box samt att binda upp konsumenter till långa abonnemangstider, CD borde vara väl medvetna om alla problem vid det här laget!

Vad skall vi göra nu? Fortsätta skriva bugglistor ett år till och vänta på nästa ev. uppdatering?

Man börjar ju fundera om vi inte är lurade till att vara testpersoner för en box som är planerad att släppas om 5 år!

Om nu CD som sagts läser denna tråd så vore det på sin plats med en ursäkt samt förklaring till hur dom har tänkt sig fortsättningsvis! Kundtjänst är det ju ingen som helst idè med att ringa, om man inte behöver ytterligare en strömadapter.

Ingen som känner någon högre uppsatt på CD? Vi borde kunna påverka på något vis, det är ju helt sjukt, tråden är nu över 150 sidor lång och vi sitter fortfarande "glatt" o diskuterar nya uppkomna problem!
Vi betalar till och med för detta skit.

/Hà dè

Postad 31 mars 2009 - 16:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hjälper inte on demand knappen?

Postad 31 mars 2009 - 16:18

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
I och med den nya uppdatering så undrar jag om det blivit något galet. Nu är det 2:a dagen i rad som inspelningen ej startar när man programmerat in den mån-fre inspelning. Det är förbannat tråkigt om man ska behöva ställa in "recordern" manuellt varje dag..
Det funkade bra innan den blev uppdaterad :/

Postad 31 mars 2009 - 16:23

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ que, nej det hjälper inte, ej heller med tv knappen inte igår kväll iaf.
Däremot så är reklamen i 16 / 9 .....

@ cousteau, lol, kan bara hålla med....
Jag har dock aldrig haft stora problem men jag hatar låsningen till CD.
Ff många saker som inte har implementerats i pvr boxen, den gamla har ju fria sat / kanaler nu iaf.

Postad 31 mars 2009 - 16:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

I och med den nya uppdatering så undrar jag om det blivit något galet. Nu är det 2:a dagen i rad som inspelningen ej startar när man programmerat in den mån-fre inspelning. Det är förbannat tråkigt om man ska behöva ställa in "recordern" manuellt varje dag..

Den har jag inte testat ännu, men alla mina enkelinspelningar har fungerat, jag har nog spelat in 3-5 per dag.

- ni som inte får igång inspelningar, hade in den version utan a eller med a? kan det spela roll?

Finns någon gemesam nämnare, för de med problem:

-sätts de i nya EPG'n eller gamla?
-sätts de i Meny recoder?
-sätts de som enkelspelningar eller som repeterande?

Edit:
Försök till summering om vad som ännu inte är i bugglistan:

- timerinspelning, verkar vara problem i vissa konfigurationer, vi får lista ut vilka
- klan det var problem med bildformat i SCART att det blir 4/3? ibland?
- problem att t.o.m fabriksåterställning hänger sig

övriga problem bör nu finnas med i bugglistan. Skickade in listan från igår till teknikern på CD, men jag har inte fått något svar på denna ännu.

Redigerat av Unregistered124686ac, 31 mars 2009 - 16:44.

Postad 31 mars 2009 - 16:52

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Den har jag inte testat ännu, men alla mina enkelinspelningar har fungerat, jag har nog spelat in 3-5 per dag.

- ni som inte får igång inspelningar, hade in den version utan a eller med a? kan det spela roll?

Jag programmerar in den manuellt, o sen så ändrar jag att den ska spela in vardagar mån - fre.
Jag hade version utan a innan nya uppdatering..

Men annars så funkar den vanliga inspelningen, där man programmerar ett program via EPG etc..

Postad 31 mars 2009 - 16:57

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Jag har programmerat alla mina inspelningar via menyn recorder alltså helt manuellt, spelar ingen roll om det är enstaka inspelning, en gång i veckan eller måndag till fredag, blir inte ett skit inspelat.

Postad 31 mars 2009 - 17:49

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Samma problem här :)
Programmerade inspelningen manuellt via menyn och satte mån-fre.
Vet inte vad jag hade ("a" eller inte) innan, men om jag kollar info nu efter uppgraderingen så säger "programvaruversion" bara "v2.2.0"...allså inget "a".

Ett ytterligare (som jag upplever det STORT) problem som jag har är mottagningen av de fria marksända kanalerna är KASS!!! Min box klarar på sin höjd göra en hackig, pixlig bild på tex. TV6, medan min TV som i sin tur är kopplad på boxens antenn ut inte har några problem alls att göra en klockren bild av signalen med sin inbyggda DVB-T-dekoder...mao. bör det ju då heller i rimlighetens namn inte vara några problem på kvalitén på signalen som går in i boxen (även om boxen säger ca. 40% på styrka och 2% på kvalitet) utan snarare att boxen inte klarar av att göra något vettigt av signalen?.
Jag hade inte några större problem med detta innan uppgraderingen (hände någon gång ibland bara att jag tappade de marksända kanalerna men när de var där var det inga problem att visa dem via boxen...)

Ett tredje var att efter uppgraderingen så hade jag bara två program åt gången i EPG'n (pågående och nästa). Hittade på något forum att EPG'n för Canal Digital hämtar sin EPG via Discovery Travel, och att man således skulle ställa sig där, starta om, vänta i 30 minuter. Detta gav mig faktiskt två dagars EPG...
Kan någon bekräfta om det stämmer att C.D. hämtar sin EPG via Discovery Travel, och betyder det isf. att man bör ha den i sin favoritlista för att den skall hämta ordentligt? Låter sjukt....

Postad 31 mars 2009 - 18:21

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Epg'n har väll hämtats från comedy den sista tiden?
Om det är så att CD bytt igen så undrar man ju vad dom håller på med.
30 min för att uppdatera epg'n, vilket javla skämt....

Postad 31 mars 2009 - 18:24

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Pratade nyss med CD kundservice ang detta problem. O dom hade inte hört talas om något sånt., Men hon rek. o göra en fabriks återställning, så får man hoppas att blev bättre!
När jag gjorde detta, så försvann iaf "tugget" innan boxen går i stand by..

Postad 31 mars 2009 - 18:37

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Aaah, det var därför Comedy visades i den "lilla rutan" när man valde EPG innan? (Jag trodde det var för att bumpa kanalen efter den lanserades... :))
Infon jag hittade på något forum var nog inte purfärsk så det är inte säkert att det är aktuellt längre (även om det de facto uppdaterade min EPG...)

Postad 31 mars 2009 - 18:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Ni som har problem med inspelningar har ni rätt dag, att det är den 31/3 så att den inte visar den 1:e

Det verkar som EPG data hämtas den första minuten direkt när boxen startar. Sätter man en inspelning då så att man låser upp SAT2 till TV så kommer det ingen mer EPG data vad ja har sett. Vet inte om det möjlighet att sätta den på en kanal för att "tvinga" in EPG data, borde i så fall vara SAT2 som ska peka på EPG kanalen som troligen är Comedy (jag har frågat CD om det går att tvinga EPG data, vi får se).

Man kan i menyn se vilkan kanal som SAT 1 och SAT2 pekar på, så kontrollera där för säkerhets skull, samt att ni har antennstyrka och grönt på båda kanalerna. Sätter man en inspelning först så är det SAT1 som använder den, nästa kanal som man väljer blir då på SAT2.

Enklare är nog att starta om boxen on/off och inte göra något konstigt så borde det finnas EPG data efter någon minut, annars är något fel.

Redigerat av Unregistered124686ac, 31 mars 2009 - 18:48.

Postad 31 mars 2009 - 18:56

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Ni som har problem med inspelningar har ni rätt dag, att det är den 31/3 så att den inte visar den 1:e

Får kolla detta senare, TV'n är ockuperad :)

Det verkar som EPG data hämtas den första minuten direkt när boxen startar. Sätter man en inspelning då så att man låser upp SAT2 till TV så kommer det ingen mer EPG data vad ja har sett, kanske möjlighet att sätta den på en kanal jag vet inte, borde var SAT2 då som ska peka på EPG, kanalen, så gå in i menyn och se att det är SAT2 ni använder. Sätter man en inspelning först så är det SAT1 som använder den kanalen och därefter kan man sedan kanske hämta EPG data från SAT2.

Enklare är nog att starta om boxen on/off och inte göra något konstigt så borde det finnas EPG data efter någon minut, annars är något fel.

Notera at man måste se till att man har två nedledningar från parabolen samt att både derssa fungerar och är "gröna", gå in i menyn och kolla detta. Kanske plockas dag också via EPG infon?

Gjorde inget konstigt vid uppstart (om inte uppgraderingen i sig gjorde något som låste...). Har grön signal på både SAT1 och SAT2, och EPG'n dök som sagt upp efter att jag ställt mig på Discovery Travel, startat om boxen och låtit den stå medans jag käkade.
Återkommer om jag hittar något konstigt med datum eller vad (SAT1/SAT2) som pekar på EPG.

Postad 31 mars 2009 - 19:00

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
För att säga något positivt om den nya uppgraderingen så har iallafall fjärrkontrollsöverföringen blivit bättre. Nu kan jag byta kanal direkt efter att jag satt på enheterna. Tidigare "dränkte" min TV fjärrkontrollens signaler under de första tio minuterna och man var tvungen att tryck fyra-fem gånger på fjärren för att boxen skulle reagera. Men det behövs inte nu. Kanske dags att börja tweaka inställningarna för Harmony One på nytt för att hitta de optimala inställningarna med den "nya överföringen".

Postad 31 mars 2009 - 19:01

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Med risk för att röra till det....
Min sambo säger att hon idag provade att trycka "hela listan" i menyn för det som är inspelat. Blev då promptad på mottagarkod (1234 default), och därefter visades NÅGRA av de program som spelats in, dock ej alla som borde funnits där :)

Redigerat av bloodfire, 31 mars 2009 - 19:03.

Postad 31 mars 2009 - 19:03

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Efter att ha pratat med CDs kundtjänst idag har jag gjort en återställning av boxen och första testade timerinspelningen (manuellt gjort engångsinspelning) gick igång iaf, för se om mina vanliga inspelningar fungerar också.
Fick iaf tjejen på deras support att erkänna att boxen är ren skit:)

Postad 31 mars 2009 - 21:02

Unregistered4858ceb2
  • Unregistered4858ceb2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Efter att ha pratat med CDs kundtjänst idag har jag gjort en återställning av boxen och första testade timerinspelningen (manuellt gjort engångsinspelning) gick igång iaf, för se om mina vanliga inspelningar fungerar också.
Fick iaf tjejen på deras support att erkänna att boxen är ren skit:)

Jag tycker inte att man kan säga attboxen är ren skit. Jag skulle vilja säga att den är väldigt känslig tillsammans med nya plattv. Jag har kanon och har nästan inga problem, spelar in, snabbspolar alltid reklamen, använder det mesta på boxen och jag tycker den fungerar skitbra.

Postad 31 mars 2009 - 21:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Var nära att tro att boxen var helgalen men den är nog bara halvgalen, (tror att det finns en förklaring ändå ;-)

Efter att ha avslutat en inspelning med fyrkant gick jag in i My TV och alla program var svarta (detta hände också för någon dag sedan). Jag gick ut i TV läge och där var alla kanaler med blå bild och dålig signal, detta har jag redan lagt in i bugglistan, som en typ av hängning

När jag då försökte stänga av boxen för att starta om så gick inte detta utan jag hamnade istället i ett avstängt läge röd diod med en siffra istället. Försökte flera gånger stänga av men gick inte. Några andra har också haft ett avstängt läge med siffra.

Men jag tror att jag kom på anledningen till siffran och det var att jag hade en inspelning som skulle starta och det var inom en minut så det var nog därför som den inte gick ner i normalt avstängningsläge, får se om jag kan få denna teori bekräftad när inspelningen är slut.

Men hur som helst en avstängd inspelning och sedan direkt in i MyTV (inom en sekund) ser ut att leda till box-hängning. Någon mer som vågar testa?

Edit:

Det stämde, efter inspelningen så gick den ner i vanlig avstängning. Jag såg också att den inte fick någon EPG data inladdad när den gjorde om start från siffra röd, den måste ner till avstängd klocka röd, för att kunna ladda EPG

Redigerat av Unregistered124686ac, 01 april 2009 - 05:54.

Postad 31 mars 2009 - 21:20

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Är det fler som inte kommer in i "setupen" efter uppdateringen?

Postad 31 mars 2009 - 21:44

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Är det fler som inte kommer in i "setupen" efter uppdateringen?

Du har nog inspelning på gång, då spärras set-up'n. Annars så ska det inte vara något problem

Postad 31 mars 2009 - 23:53

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hmmmm....signalproblemet för DTT åtgärdat, det var skit mellan soffan och fjärren.
Hittade en annan DTT-kanal med bra bild och signal/kvalitet, såg att denna låg på en annan kanal (frekvens) än den DTT-kanal jag inte lyckades med innan, gjorde manuell sökning på denna kanal (frekvens) och den DTT-kanal (TV6) jag var ute efter fångades upp på denna kanal (frekvens) med, ...nu är det perfa! :)
Den automatiska sökningen måste helt enkelt fångat upp kanalen igen men på kass signal (såg den fladdra förbi 3ggr under den automatiska sökningen), kanske hade varit en nice feature om boxen enbart sparar de träffar med bäst styrka och kvalitet istället för som till synes den sista träffen...(säger jag utan att ha någon som helst aning om logiken för detta).

Gällande inspelningen:
* Hade rätt datum.
* Vet inte hur jag kan se om SAT1 eller SAT 2 hämtar EPG'n. Dock gjorde jag en fabriksåterställning, och när boxen startade upp efter det var det åter bara två program (pågående och nästa) i EPG'n. Ställde mig denna gång på Comedy Central, startade om, lät vara lite och nu har jag EPG igen (så Comedy verkar även den vara en kanal som EPG hämtas via.)

Har satt en ny schedulerad inspelning för mån-fre med start i morgon, återkommer om det verkar funka något bättre.

Känns som att jag kommer kunna sova gott nu iaf. med DTT-"problemet" ur världen och huvudet :blink:

Natti!

PS.
La märke till en sak till föresten....förr när man tryckte fram programinfon eller bytte kanal så kunde man i den infon se om programmet var via SAT eller DTT...den informationen finns inte längre.
DS.

Postad 01 april 2009 - 05:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Jag har nu kryddat bugglistan med problem att sätta timerinspelningar och problem att hämta ner EPG data, dessa är ju två katastrof fel, vilka både måste lösas. Det som är konstigt är att det är så stor spridning mellan "boxarna".

För timerinspelning:
- Är det alltid i inspelningar som man sätter i Menyn Recorder, funger alla era inspelningar från EPG?
- Det verkar vara vanligast med problem med Må-Fr men också enkelinspelningar verkar krångla
(själv har jag enbart kört inspelningar från EPG och samtliga av dessa har fungerat, så jag får ta och testa Meny inspelningar också)

För EPG:
- För er som inte får EPG data efter någon minut (direkt efter start), var start-up'n enligt normal start från klocka sedan 8888 och init och sedan en siffra och grönt? En förutsättning att det ska fungera är att båda SAT kanalerna är fungerande
(själv har jag alltid fått EPG data i denna start-up, jag har med Comedy i favoriter om det skulle spela någon roll?)

Postad 01 april 2009 - 06:12

matz78
  • matz78
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Har ett problem som jag inte hittar lösning på.
Boxen är kopplad hdmi till en tv & komposit till en annan.
Jag har köpt stor tv & vill ha maximal bild men det verkar inte spela nån roll vad jag gör.
Det funkade utmärkt innan uppdat, nån annan med samma problem?

Detta har jag upptäckt oxå, har det kopplat som du beskriver och får inte 16/9 via komposit.
Det fungerade innan uppdateringen. Det jag kollar på är serier som sänder i 4/3 på kvällarna, har inte kollat med program som sänds i 16/9 men de borde fungera då reklamen visas i 16/9. Hjälper inte att trycka på on demand knappen eller byte inställning på teven.

Postad 01 april 2009 - 06:27

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Med risk för att röra till det....
Min sambo säger att hon idag provade att trycka "hela listan" i menyn för det som är inspelat. Blev då promptad på mottagarkod (1234 default), och därefter visades NÅGRA av de program som spelats in, dock ej alla som borde funnits där :)

Vad är det för skillnad på "Hela listan" och normalläge, snart vågar man ju inte trycka på någon knapp utan att fråga

Postad 01 april 2009 - 07:32

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på "Hela listan" och normalläge, snart vågar man ju inte trycka på någon knapp utan att fråga

Det kan man undra...en vild gissning kan vara att normalläge inte är tänkt att visa de inspelningar man låst, men att "hela listan" visar även de inspelningar som spelats in med lås-flagg?
Gissningen är baserad på att man måste knappa in mottagarkod både för att plocka bort en programmerad inspelning som man valt att låsa, och man måste knappa in mottagarkod för att visa "hela listan".
Låsningen är en nya funktion (jag kan inte dra mig till miinnes att jag sett den tidigare iaf), men jag vet inte hur pass användbar den är (har aldrig "råkat" schabbla bort en schemalagd inspelning tidigare), möjligtvis kan funktionalliteten (förutsatt att ovan antagande är korrekt) att den inte visas i "normallistan" vara någon form av "föräldrakontroll"...
Jag har nu som sagt iaf återställt fabriksinställningarna på min box, och kommer inte labba med att låsa spelningar framöver då jag inte kan se att jag skulle ha någon som helst nytta av detta. Återkommer om jag kan se inspelningarna i normallistan (och om de verkar spelats in över huvud taget) efter detta. Första inspelningen är under dagen idag så rapport kommer i kväll.

För EPG:
- För er som inte får EPG data efter någon minut (direkt efter start), var start-up'n enligt normal start från klocka sedan 8888 och init och sedan en siffra och grönt? En förutsättning att det ska fungera är att båda SAT kanalerna är fungerande
(själv har jag alltid fått EPG data i denna start-up, jag har med Comedy i favoriter om det skulle spela någon roll?)

Notera att mina problem enbart uppstått när boxen "startat om själv", dvs. i samband med uppgraderingen och i samband med fabriksåterställningen.
Jag har därefter ställt mig på en kanal som antas hämta EPG'n för C.D., och startat om boxen manuellt, därefter har det fungerat för mig. (har inte provat att göra manuella omstarten och stått på någon annan kanal än de som antagits hämta EPG, men det är mycket möjligt att det skulle funkat då med. Det är iaf. efter den första manuella omstarten (= två knapptryck på fjärren så enbart till stand-by och upp igen) som jag fått min EPG.

Postad 01 april 2009 - 07:35

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Det är en ganska praktisk funktion faktiskt.
Anta att du spelar in något som du inte vill att andra (t ex barn) ska se. När du programmerar inspelningen anger du att du vill ha den spärrad.
Efter inspelning kommer den inte synas i listan förrän du valt hela listan och angett pin-koden.

Jag har aldrig varit med om att en inspelning blivit spärrad spontant. Efter uppdateringen går det kanske att spärra en inspelning i efterhand, men det har jag inte testat än. Det fungerade inte tidigare.

Nycklarna i inspelningslistan är normalt för pin-kodsskyddade inspelningar. Det förklarar dock inte varför nycklarna ibland visas framför alla in spelningar i listan (har sett det en gång).

Postad 01 april 2009 - 07:37

mrrails
  • mrrails
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Förstår fortfarande inte varför det ska behövas två kablar för att få en fungerande EPG? Har verkligen ingen lust att dra nya kablar för att fixa detta. Vet att det finns andra fördelar med två kablar, men ser just nu inget behov av dessa. Jag vill bara få tillbaka min EPG! För mig fungerade den faktiskt bättre i förra versionen, fast då fungerade å andra sidan inte min fjärrkontroll utan en pappersbit som täckte halva boxen...

Postad 01 april 2009 - 08:01

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag har också ett par program som ej blivet inspelade nu och det är sådana där jag manuellt har editerat i "Recordings"-listan. De som jag har programmerat manuellt och har sett att de är röda i EPG har fungerat. Man får väl helt enkelt dubbelkolla i EPG om programmen har blivet röda automatiskt eller inte. Om inte så är det en ny bugg.

Postad 01 april 2009 - 08:03

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Fick nu in 2 dars epg via en omstart, min box är på 24/7.
Men det går segt segt segt att bläddra däri.
Via comedy så får jag som sagt bara in nu & nästa.
Om nyckelfunktionen som är som beskrivits ovan, har ej testat än, så är det i mitt tycke en bra funktion.

@ mrrails
Kan bara hålla med.
Dom flesta av oss med denna box har nog 2 kablar ner trots allt men sat2 ingången , lnb't
lr kabeln ner kan ju falera & då borde ett byte automatiskt lr manuellt skifta till sat1.
Kan dock inte se att man i menyn kan välja lr skifta detta läge?

Postad 01 april 2009 - 08:33

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3 653 inlägg
  • 0
Är det ett måste att ha dem där 2 vita kablarna inkopplade till den nya HD-boxen om man ska se HDTV? Om ja, kan man fixa det själv eller måste någon expert komma och koppla in den andra vita kabeln i boxen?

Postad 01 april 2009 - 08:49

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Det verkar som EPG data hämtas den första minuten direkt när boxen startar. Sätter man en inspelning då så att man låser upp SAT2 till TV så kommer det ingen mer EPG data vad ja har sett. Vet inte om det möjlighet att sätta den på en kanal för att "tvinga" in EPG data, borde i så fall vara SAT2 som ska peka på EPG kanalen som troligen är Comedy (jag har frågat CD om det går att tvinga EPG data, vi får se).

Man kan i menyn se vilkan kanal som SAT 1 och SAT2 pekar på, så kontrollera där för säkerhets skull, samt att ni har antennstyrka och grönt på båda kanalerna. Sätter man en inspelning först så är det SAT1 som använder den, nästa kanal som man väljer blir då på SAT2.

Min mottagare startade normalt den 31/3 utan EPG-data och med datum 1/4. 1/4 inspelningen startade ok!
Efter omstart fick jag epg data och rätt datum men ingen inspelning startade. Inspelningar från EPG som är manuellt har editerat i "Recordings"-listan.

Jag har missat fler inspelningar efter uppdateringen än under dom 16 månder jag har haft mottagaren.

Postad 01 april 2009 - 09:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Förstår fortfarande inte varför det ska behövas två kablar för att få en fungerande EPG? Har verkligen ingen lust att dra nya kablar för att fixa detta. Vet att det finns andra fördelar med två kablar, men ser just nu inget behov av dessa. Jag vill bara få tillbaka min EPG! För mig fungerade den faktiskt bättre i förra versionen, fast då fungerade å andra sidan inte min fjärrkontroll utan en pappersbit som täckte halva boxen...

Vid start-up så hämtar den EPG data via SAT2 (som normalt inte användes under de första minutrarna), det är först när man satt igång en inspelning som då tar SAT1 som de medföljer att SAT2 används för "TV-tittande"

En möjlig work-around är att så fort som boxen är igång grön lampa lyser att man då växlar kanal till Comedy, detta kanske göra att den då kan tanka över EPG-data? även med en tråd.

Ni som inte har två trådar borde få en installationscheck från CD för att fixa detta, om ni inte redan fått detta

Jag har också ett par program som ej blivet inspelade nu och det är sådana där jag manuellt har editerat i "Recordings"-listan. De som jag har programmerat manuellt och har sett att de är röda i EPG har fungerat. Man får väl helt enkelt dubbelkolla i EPG om programmen har blivet röda automatiskt eller inte. Om inte så är det en ny bugg.

När det gälller inspelningsproblemet är det någon som missat en inspelning satt från EPG? Det verkar som flesta har problem med redigering i Meny Recorder! Om man istället för redigerar tar bort rad och lägger till en ny rad, fungerar det då?

Redigerat av Unregistered124686ac, 01 april 2009 - 10:06.

Postad 01 april 2009 - 10:53

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ rayko
Det räcker med 1 kabel, båda ingångarna är dvb-s2, dvs sd + hd.
Inte specielt svårt att dra in 1 xtra kabel, sen behöver du kanske byta lnb?

Postad 01 april 2009 - 17:18

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jag har nu som sagt iaf återställt fabriksinställningarna på min box, och kommer inte labba med att låsa spelningar framöver då jag inte kan se att jag skulle ha någon som helst nytta av detta. Återkommer om jag kan se inspelningarna i normallistan (och om de verkar spelats in över huvud taget) efter detta. Första inspelningen är under dagen idag så rapport kommer i kväll.

Idag finns det inspelade programmet i (normal)listan :)

Postad 01 april 2009 - 18:09

maxfli
  • maxfli
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag har nu tröttnat på att boxen låter och tänkte kolla om min fläkt sitter löst.
Hur gör man för att öppna boxen ?

Min box fungerar i övrigt bra efter uppdateringen så jag har ingen lust att skicka tillbaka den.

Postad 01 april 2009 - 20:18

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Jag får heller inte satta inspelningar att fungera från EPG. Ett program havl åtta i fyran satt till varje veckodag blir aldrig inspelat och nu till det hemska, veckoinspelningen av Heros blev inte inspelat vilket är programmet som är en av anledningarna av köp av Boxen. Samma med andra serier jag satt på veckoinspelning och jag har inte labborerat med några låsta inspelningar.

Är det, detta avsnitt som går i HD Söndag 12/4, 14.15?

Redigerat av ruva, 02 april 2009 - 20:29.

Postad 01 april 2009 - 20:31

Malmsten
  • Malmsten
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Jag har en Logitech Harmony 885 som jag inte lyckas starta boxen med. Den startar via 'HELP' men inte annars. Nån som har tips på vilken fördröjning man ska ha?

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.