Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 14 April 2017 - 14:58

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Är det ingen med god kunskap här på forumet som har en Xbox One S kopplad till sin LG OLED B6 och vet om man ska bocka i detta alternativ eller inte under grafikinställningarna på Xbox One S?!

Har i princip ingen betydelse för dig så du kan bocka för. Det är annat om man sitter på en begränsad bandbredd och vill hålla sig till 4:2:0-subsampling.

Postad 15 April 2017 - 08:52

Relur
  • Relur
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hur mycket problem man upplever med clouding, edge bleeding och corner flashlighting är ju en väldigt subjektiv bedömning och beror på hur känslig man är för det, jag har aldrig sett en kantbelyst LCD-LED som är helt fri från dessa problem! Ska man komma ifrån dessa problem till viss mån får man satsa på en FALD och då är prisnivån en helt annan, dessa är dock inte heller helt promlemfria, blooming o.s.v. samt inte helt perfekt svärta som OLED.

Problemen blir större om man haft en oled. Svårt att gå tillbaka till en LCD efter det.

Postad 15 April 2017 - 08:56

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 1
Kan säga att mina lcd och plasma-TVs ser lagom dassigt ut efter byte till Oled.

Postad 15 April 2017 - 16:47

Unregisteredb825287d
  • Unregisteredb825287d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Bifogad fil  DSC_0097.JPG   68.67K   51 Antal nerladdningar

upptäckte igår efter att jag fick senaste uppdateringen att, längst ner på skärmen ca 1-2 cm så är det som ett fält rätt över hela skärmen som är mörkare med en ganska skarp kant, alltså inte utsmetat mörkare. Svårt att beskriva och jag vet inte om den fanns där före uppdateringen då det inte syns hela tiden. Upptäckte det igår när jag kollade på planet earth 2 på Svt play när kameran flög över någon grässlätt och då såg det ut som att det va ett ljusare sträck ca 1-2 cm över hela skärmen. Tänkte det va något med appen eller materialet, men slog då över på vanliga svt där dom visade tablån som skiftar mellan olika färger och där syntes det ganska tydligt när färgerna är som starkast att det är ett fält som är mörkare.

Ingen som upplever samma? Försökte fånga det på bild men lyckades inget vidare men man ser lite av det om man kollar nere i högra hörnet så syns det ett svagt streck.

Är det här någon form av horizontell banding? Det lustiga är att det nästan försvinner och hamnar längre ner i bilden när jag går nära teven för att försöka ta bild på det. Och jag får nog säga att det är ca 2-3 cm upp från nedre kanten som det uppenbarar sig när jag sitter i soffan och tittar.

Det här är inget jätteproblem då det är så långt ner i bilden, men när man väl har hittat det så är det svårt att slita ögonen ifrån det. Och som sagt så vet jag inte om det har något med uppdateringen att göra då jag inte hann kolla så mycket med den förra FW, men läste om tearingen som jänkarna fick och tänkte att det här kanske blev resultatet efter den fixen?

Postad 15 April 2017 - 18:31

Crax
  • Crax
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hej jag undrar om någon har fått bytta sin OLED55B6V 55 pga döda pixlar ??

Upptäckte tre blåa pixlar på min 65:a igår, ca 2 månader gammal. Får kontakta LG efter helgen och se vad de säger.

Postad 15 April 2017 - 19:15

ehrencrona
  • ehrencrona
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag fick min panel bytt efter att ha rapporterat tre döda pixlar.

Postad 15 April 2017 - 19:41

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Jag fick min panel bytt efter att ha rapporterat tre döda pixlar.

Byte den panelen eller fick du en ny tv? Känns som att panelen är den stora kostnaden för tv'n, så skulle trott att de bara byte ut hela apparaten om där var problem med panelen.

Postad 15 April 2017 - 20:09

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Byte den panelen eller fick du en ny tv? Känns som att panelen är den stora kostnaden för tv'n, så skulle trott att de bara byte ut hela apparaten om där var problem med panelen.

jag kanske var för snabb med min b6 jag hade den en dag och lämnade tillbaka den,men jag borde bytt till en likadan. 

Jag måste fått ett måndags exemplar för min var konstig .

det jag märkte var 

1 när man kollade på vanlig tv så flimrade det uppe i längs kanten

2 varje gång jag bytte kanal så lyste det en eller 4 pixlar grön och vit jätte konstigt.

3 en död pixel 

Postad 16 April 2017 - 11:23

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på dessa ???

http://cdon.se/hem-t...-oled-p39208946

http://cdon.se/hemel...hd-3d-p38559738

är det endast 3D

Postad 16 April 2017 - 12:02

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på dessa ???

http://cdon.se/hem-t...-oled-p39208946

http://cdon.se/hemel...hd-3d-p38559738

är det endast 3D

Båda är samma tv och den har inte stöd för 3D.

Postad 16 April 2017 - 12:04

Unregisteredb825287d
  • Unregisteredb825287d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Det där verkar skumt. Såvitt jag vet så har inte någon B6V modell någon 3d. Däremot C6V, E6V och uppåt.

Postad 16 April 2017 - 19:28

Azper
  • Azper
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

attachicon.gifDSC_0097.JPG

Ingen som upplever samma? Försökte fånga det på bild men lyckades inget vidare men man ser lite av det om man kollar nere i högra hörnet så syns det ett svagt streck.

Är det här någon form av horizontell banding? Det lustiga är att det nästan försvinner och hamnar längre ner i bilden när jag går nära teven för att försöka ta bild på det. Och jag får nog säga att det är ca 2-3 cm upp från nedre kanten som det uppenbarar sig när jag sitter i soffan och tittar.

Det här är inget jätteproblem då det är så långt ner i bilden, men när man väl har hittat det så är det svårt att slita ögonen ifrån det. Och som sagt så vet jag inte om det har något med uppdateringen att göra då jag inte hann kolla så mycket med den förra FW, men läste om tearingen som jänkarna fick och tänkte att det här kanske blev resultatet efter den fixen?

Fan upptäckte nu att jag har exakt samma fel som du har, också uppdaterat till senaste fw:n och kan inte minnas att jag hade problemet innan.. 

Och precis som du säger, går man närmare tvn och tittar så syns inte problemet, men sitter man några meter ifrån så syns det. 

Redigerat av Azper, 16 April 2017 - 20:03.

Postad 16 April 2017 - 23:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Har ni Truemotion igång?

Postad 17 April 2017 - 00:31

Unregisteredb825287d
  • Unregisteredb825287d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Fan upptäckte nu att jag har exakt samma fel som du har, också uppdaterat till senaste fw:n och kan inte minnas att jag hade problemet innan.. 

Och precis som du säger, går man närmare tvn och tittar så syns inte problemet, men sitter man några meter ifrån så syns det. 

Ok, då är det iaf inte jag som hallucinerar. Kollade på film i letterbox format och då förflyttar sig fenomenet upp på skärmen så att det ligger i bild och alltså inte nere i det svarta fältet (syns förövrigt inte när det är mörka scener). Så att det skulle vara fel på själva skärmen utesluter jag.

Har ni Truemotion igång?

Ingen truemotion igång. Gjorde även en återställning direkt efter installation av nya FW

Postad 17 April 2017 - 05:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Spökbild från text?

Postad 17 April 2017 - 07:16

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Spökbild från text?

Ja, det låter som IR när jag läser förklaringarna ovan. Jag får det också ibland, som en effekt av svarta letterbox streck, div symboler och texter i bild. Syns dock väldigt svagt beroende på bilden i fråga. Bara köra "Clear Panel Noise" så är det borta. Jag brukar göra det en gång per vecka.

Postad 17 April 2017 - 09:29

Azper
  • Azper
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Spökbild från text?

Njea det är ingen spöktext, det är mer som en skugga, och tittar man lite ovanför och ner mot tvn så syns det, medan om man sitter och tittar i exakt jämn höjd med tvns mittpunkt så syns det inte. Svårt att förklara, men får köra en panel rensning och se om det hjälper. Visst det är ju inget jättestort problem men som ovan sa: När man väl vet om felet så tittar man på det. 

Postad 17 April 2017 - 10:55

Azper
  • Azper
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Ok, då är det iaf inte jag som hallucinerar. Kollade på film i letterbox format och då förflyttar sig fenomenet upp på skärmen så att det ligger i bild och alltså inte nere i det svarta fältet (syns förövrigt inte när det är mörka scener). Så att det skulle vara fel på själva skärmen utesluter jag.

Ingen truemotion igång. Gjorde även en återställning direkt efter installation av nya FW

Det är inte skärmen som är paj iaf, som du säger. För när jag lirar PS4 så ser jag inte felet, bara när jag kör tv, jag kör tivo comhem, vad kör du ? ger mig fan på att det är tivoboxen som är boven. 

Redigerat av Azper, 17 April 2017 - 10:56.

Postad 17 April 2017 - 12:28

Unregisteredb825287d
  • Unregisteredb825287d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ja, det låter som IR när jag läser förklaringarna ovan. Jag får det också ibland, som en effekt av svarta letterbox streck, div symboler och texter i bild. Syns dock väldigt svagt beroende på bilden i fråga. Bara köra "Clear Panel Noise" så är det borta. Jag brukar göra det en gång per vecka.

Nä, det är inte IR. Har sällan tittat på något som har text. Körde paneltvätten direkt när jag såg felet, men det blev ingen skillnad. Hade det varit IR så borde väl inte felet flyttas upp i bilden när man kollar film i letterbox?

Och det uppenbarar sig oftast som ett ljust streck rakt över hela skärmen och beroende på färgnyanser så kan det ljusa strecket försvinna för att bytas ut mot ett oftast mörkare, men ibland ljusare band från den nivån där strecket var och ner till kanten av skärmen.

Vid vertikala panoreringar (typ en kamera som flyger över ett landskap) så ser det ut som att bilden vågar sig, eller förvrängs lite gran där det ljusa strecket är.

Det är inte skärmen som är paj iaf, som du säger. För när jag lirar PS4 så ser jag inte felet, bara när jag kör tv, jag kör tivo comhem, vad kör du ? ger mig fan på att det är tivoboxen som är boven. 

Jag kör bara markkanalerna genom vanlig antenn. Kollar på amazon prime och svt play i de inbyggda apparna med samma fenomen. Har inte tänkt på hur det ser ut när jag kör dator på teven, men ska kolla det.

Postad 17 April 2017 - 14:00

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Någon som har haft detta problem ??

jag funderar på att köpa en ny lg 55b6 

tänkte om jag var för snabb kanske bara skulle bytt tv 

https://www.minhembi...n_saker/367360/

kunde inte ladda upp videon men den finns på min sida

Postad 17 April 2017 - 14:09

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Någon som har haft detta problem ??

jag funderar på att köpa en ny lg 55b6 

tänkte om jag var för snabb kanske bara skulle bytt tv 

kunde inte ladda upp videon men den finns på min sida

har detta (overscan) på min lg 65e6 med canal digital på alla tv kanaler. har även en lg lcd 40" den har samma sak. mina gamla tv Samsung 65" var utan detta problem.

Postad 17 April 2017 - 15:40

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

@Ni med "linjer".

Det är inte så att ni har på "Just Scan" som i vissa fall gör så att man ser overscan informationen i bilden?

Dvs, slå av "Just Scan" och titta igen, ibland ger det något lite mer bild att se, men ibland så innehåller detta information som inte var tänkt att visas.

-ld99

Postad 17 April 2017 - 16:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Ja, det är säkert information som inte är tänkt att vara synlig. "Bruset" i överkant är garanterat det iaf. På bildrörstiden var bilden "inzoomad" för att täcka hela bildytan även om bildrören inte var helt fyrkantiga. Det kallas overscan.

Visar man källor helt utan det (just scan) så ser man diverse synk-linjer och annat "skräp" som egentligen är tänkt att vara utanför bilden. Nuförtiden är det iofs sällan ett problem, men det kan dyka upp på vissa källor.

På analoga utsändningar användes några linjer till Text-TV. Det syntes som blinkande svarta/vita ränder längst ner (om jag inte minns fel) om man stängde av overscan, men inte på CRT där det hamnade utanför bilden.

Man får med liknande "skräp" om man spelar in från t ex VHS på datorn.

Här är ett exempel från en av mina suddiga inspelningar ;)

Bifogad fil  vhs_linjer.png   61.74K   2 Antal nerladdningar

edit: Just scan på LG är förövrigt en bra funktion 99,9% av tiden, framförallt till Blu-ray osv eftersom bilden visas helt utan skalning (eller 2x skalning* när 1080p visas på en 4K-display).

* Exakt dubbelt så många pixlar både vertikalt och horisontellt.

Om det har uppkommit efter uppdatering så är det troligtvis en bugg i mjukvaran. Att jag frågade efter om Truemotion var igång, beror på att det använder lite information i utkant av bilden för att räkna fram de nya bildrutorna.

Redigerat av Ageve, 17 April 2017 - 16:27.

Postad 17 April 2017 - 16:33

twintin
  • twintin
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Har ni Truemotion igång?

Nej.

Postad 17 April 2017 - 20:31

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

har detta (overscan) på min lg 65e6 med canal digital på alla tv kanaler. har även en lg lcd 40" den har samma sak. mina gamla tv Samsung 65" var utan detta problem.

men hur är det med pixlarna ?? 

kan ju inte vara normalt

Postad 18 April 2017 - 01:23

Unregisteredb825287d
  • Unregisteredb825287d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Bifogad fil  DSC_0133.JPG   59.91K   0 Antal nerladdningar

@Ni med "linjer".

Det är inte så att ni har på "Just Scan" som i vissa fall gör så att man ser overscan informationen i bilden?

Dvs, slå av "Just Scan" och titta igen, ibland ger det något lite mer bild att se, men ibland så innehåller detta information som inte var tänkt att visas.

-ld99

Har undersökt med fler källor idag och prövat att stänga av "just scan" utan resultat. Kollat på blue ray med ps3:an och massa 4k material på youtube både med dator och inbyggda appen som källa och då får man verkligen anstränga sig för att se fenomenet, men det finns fortfarande där.

Ser det mest när jag kollar på material med lägre upplösning som det verkar. Typ marksänd tv, svt play och typ seinfeld streamat från amazon prime.

Och som sagt så flyttar det sig upp i bild när man tittar i letterbox så att det ligger i bild precis ovanför black baren.

Prövade att ta mer bilder, men det är svårt att fånga med mobilkameran då det verkar försvinna när man kommer nära teven. Så jag fick sitta i soffan och zooma in på telefonen så det är väldigt grynigt och det ser lite värre ut på bilden än vad det gör i verkligheten. 

Postad 18 April 2017 - 10:52

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Vilket är det bästa väggfästet för denna?

Är lite nyfiken över hur tight den går att få mot väggen, någon som har en bild? Försökt titta i olika butiker men de står ofta på bänkar.

Postad 18 April 2017 - 11:13

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Och som sagt så flyttar det sig upp i bild när man tittar i letterbox så att det ligger i bild precis ovanför black baren. 

Flyttar det på sig är det i alla fall inget fel på panelen som sådan.

Låter som att skalningen gör en miss i beräkningen och beräknar in det som ligger i blankningen, ofta svart eller skräpinfo - eller maskningen på en 2,35:1-film. Det borde alltså försvinna med en källa som kör 4K. Finns det kvar trots 4K kan det vara någon "finess" likt kantskärpa, "superupplösning" etc. som gör den här beräkningen. 

Så i slutändan, verkar det vara ännu en fråga om kvalitet på signal och inställningar.

Postad 18 April 2017 - 11:16

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

är det någon mer som haft problem med detta jag tänkte på pixlarna som lyser varje gång man byter kanal, kan ju inte vara normalt,

saken är att jag är sugen på denna tv igen men jag vill bara ha lite tips 

Redigerat av johan_saker, 18 April 2017 - 11:16.

Postad 18 April 2017 - 11:29

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

är det någon mer som haft problem med detta jag tänkte på pixlarna som lyser varje gång man byter kanal, kan ju inte vara normalt,

saken är att jag är sugen på denna tv igen men jag vill bara ha lite tips 

Har aldrig haft något sånt. Kört panelrensning, återställning etc?

Postad 18 April 2017 - 11:47

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Har aldrig haft något sånt. Kört panelrensning, återställning etc?

skönt att höra då var det bara ett dåligt exemplar jag fick,hann aldrig köra panelrensning eller nått annat jag lämnade tillbaka den på elgiganten.

Så nu är jag utan tv tyvärr men jag är sugen på B6 igen men ville bara kolla om det var normalt  :)

Redigerat av johan_saker, 18 April 2017 - 11:47.

Postad 18 April 2017 - 12:20

Unregisteredb825287d
  • Unregisteredb825287d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Flyttar det på sig är det i alla fall inget fel på panelen som sådan.

Låter som att skalningen gör en miss i beräkningen och beräknar in det som ligger i blankningen, ofta svart eller skräpinfo - eller maskningen på en 2,35:1-film. Det borde alltså försvinna med en källa som kör 4K. Finns det kvar trots 4K kan det vara någon "finess" likt kantskärpa, "superupplösning" etc. som gör den här beräkningen. 

Så i slutändan, verkar det vara ännu en fråga om kvalitet på signal och inställningar.

Nä att det skulle vara fel på själva panelen har jag redan uteslutit. Verkar mer ha att göra med själva bildbehandlingen. Jag har inget av finesserna som kantförbättring, superupplösning etc igång.

Främst på 4k material från youtube så är det i mina ögon sett nästan obefintligt (men jag kanske inbillar mig att det finns även där då jag verkligen letar efter det, fast att det i själva verket inte finns där?)

Som sagt är det inget stort problem, men vore kul att höra om det är fler än jag och Azper som upplever det?

Postad 18 April 2017 - 14:41

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Upptäckte tre blåa pixlar på min 65:a igår, ca 2 månader gammal. Får kontakta LG efter helgen och se vad de säger.

hur gick det med pixlarna ?? 

Postad 18 April 2017 - 16:53

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag har varit så sjukt nöjd med min 55B6 men har hela tiden känt att det hade varit grymt med en större skärm så igår kunde jag inte stå emot längre utan drog iväg och köpte en 65B6 så får 55an bli andra-tv. Hade hoppats att B6orna skulle sjunka ytterligare lite i pris innan dom försvinner från marknaden men det verkar som 65orna står stilla på 25 tusen tills dom sista exemplaren sålts. En intressant grej var att när jag köpte 55an så skrev jag ett par inlägg om att bilden var väldigt grönaktig och när jag fick den kalibrerad så visade ju det sig stämma eftersom det behövdes justeras ordentligt. Därför blev jag väldigt glatt överraskad när jag ställde den nya 65an bredvid 55an för att se hur mycket färgerna skulle skilja sig men det var i princip omöjligt att se någon skillnad! Jag justerade brightness/contrast på den nya mha testmönster (landade på 58/76 mot 57/77 på den gamla) men det coola var som sagt färgerna som i isf expert-lägena var så gott som identiska med den kalibrerade 55an. Så uppenbarligen kan det skilja väldigt mycket hur korrekta färgerna är out-of-the box på dessa TVs.

Var för övrigt väldigt orolig för böjd skärm och vinjettering etc efter allt jag läst men det känns som jag fått ett riktigt bra ex. Mer eller mindre helt rak och kan inte se några som helst ljusare/mörkare områden eller ränder när jag kör olika gråskalor. TVn är tillverkad i dec 2016 noterade jag för övrigt.

@RickyDeg: Köpte du någon 65a som du hade planer på i det allra första inlägget eller väntar du och ser vad som kommer nu under året? :) Var ju lite kluven jag men det känns som det kommer ta ett bra tag innan man kan få tag i en 65" oled för 25k igen.. Och jag behöver ingen bättre rörelsehantering etc eftersom jag alltid kör med trumotion av.

Postad 18 April 2017 - 18:32

Crax
  • Crax
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

hur gick det med pixlarna ??

Under helgen har 2/3 pixlar vaknat till liv av sig själva igen. Ska se om jag kan väcka den tredje till liv också. Att försöka reklamera en panel med endast en defekt pixel är nog lönlöst.

Postad 18 April 2017 - 19:16

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Jag har varit så sjukt nöjd med min 55B6 men har hela tiden känt att det hade varit grymt med en större skärm så igår kunde jag inte stå emot längre utan drog iväg och köpte en 65B6 så får 55an bli andra-tv. Hade hoppats att B6orna skulle sjunka ytterligare lite i pris innan dom försvinner från marknaden men det verkar som 65orna står stilla på 25 tusen tills dom sista exemplaren sålts. En intressant grej var att när jag köpte 55an så skrev jag ett par inlägg om att bilden var väldigt grönaktig och när jag fick den kalibrerad så visade ju det sig stämma eftersom det behövdes justeras ordentligt. Därför blev jag väldigt glatt överraskad när jag ställde den nya 65an bredvid 55an för att se hur mycket färgerna skulle skilja sig men det var i princip omöjligt att se någon skillnad! Jag justerade brightness/contrast på den nya mha testmönster (landade på 58/76 mot 57/77 på den gamla) men det coola var som sagt färgerna som i isf expert-lägena var så gott som identiska med den kalibrerade 55an. Så uppenbarligen kan det skilja väldigt mycket hur korrekta färgerna är out-of-the box på dessa TVs.

Var för övrigt väldigt orolig för böjd skärm och vinjettering etc efter allt jag läst men det känns som jag fått ett riktigt bra ex. Mer eller mindre helt rak och kan inte se några som helst ljusare/mörkare områden eller ränder när jag kör olika gråskalor. TVn är tillverkad i dec 2016 noterade jag för övrigt.

@RickyDeg: Köpte du någon 65a som du hade planer på i det allra första inlägget eller väntar du och ser vad som kommer nu under året? :) Var ju lite kluven jag men det känns som det kommer ta ett bra tag innan man kan få tag i en 65" oled för 25k igen.. Och jag behöver ingen bättre rörelsehantering etc eftersom jag alltid kör med trumotion av.

Kul att du är så nöjd och att du investerade i storebror 65" - något jag inte gjort själv än. Fint pris på den nu, dock, men jag kommer nog försöka hålla mig till tåls tills 2017 eller 2018 års basic 65" kommer ner i liknande pris innan jag köper en OLED till och flyttar 55" till sovrummet. Blir ju dessutom mycket intressant att följa andra fabrikatens lansering av OLED, inte minst Panasonic och Sony.

Postad 18 April 2017 - 19:50

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0

Vilket är det bästa väggfästet för denna?

Är lite nyfiken över hur tight den går att få mot väggen, någon som har en bild? Försökt titta i olika butiker men de står ofta på bänkar.

Jag har denna till min 65". Bygger riktigt tight mot väggen.

https://www.elgigant...vaggfaste-40-65

Postad 18 April 2017 - 22:08

Crax
  • Crax
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Under helgen har 2/3 pixlar vaknat till liv av sig själva igen. Ska se om jag kan väcka den tredje till liv också. Att försöka reklamera en panel med endast en defekt pixel är nog lönlöst.

Efter att ha tittat "lite" närmare kan jag konstatera att problemet kvarstår även på de andra två, men fler problem har uppstått omkring som gör att dessa fel nu knappt är synbara med blotta ögat.

De två första bilderna är på den jag fortfarande ser som en blå prick på många meters håll.

Bifogad fil(er)

Postad 19 April 2017 - 05:38

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Efter att ha tittat "lite" närmare kan jag konstatera att problemet kvarstår även på de andra två, men fler problem har uppstått omkring som gör att dessa fel nu knappt är synbara med blotta ögat.

De två första bilderna är på den jag fortfarande ser som en blå prick på många meters håll.

men en lysande pixel som du har borde gå på garanti 

Postad 19 April 2017 - 07:30

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Hade hoppats att B6orna skulle sjunka ytterligare lite i pris innan dom försvinner från marknaden men det verkar som 65orna står stilla på 25 tusen tills dom sista exemplaren sålts.

Även jag hoppades på att B6 skulle åtminstone gå ner till 20k men verkar har fastnat på 25k. 

Postad 19 April 2017 - 08:23

Crax
  • Crax
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

men en lysande pixel som du har borde gå på garanti

Jag har mailat LG så får vi se vad dem säger.

Postad 19 April 2017 - 08:27

alpera
  • alpera
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 9

Nu får Ni ännu mera att klaga på förr Philips har också kommit med Oled ,och Samsung släpper sin nu på torsdag i alla fall på Elgiganten...

Samsung släpper OLED, nu har du nog fått det om bakfoten!?

Se där Samsung har lyckats med förvirringen OLED QLED OLED QLED, till skillnad mot sina opphottade QLED

Samtidigt, på Samsungs HQ:

giphy.gif

Råkade bevittna en incident i detta ämne igår som jag måste dela med mig av.

Jag hade ett ärende på Frölunda Torg i Göteborg igår kväll och gick förbi Hi-Fi Klubben på väg in på torget och bestämde mig för att slinka in på Hi-Fi Klubben för att se om de fått upp några av årets TV-modeller på väggen så man kunde göra sig en första egen bedömning av hur de var.

Så klart hade de lyckats få upp en Samsung Q7F (55" QLED) på väggen som en nyhet. Samtidigt som jag betraktade den stod en potentiell kund och tittade på TV-apparater på samma vägg och en säljare i butiken började prata med honom om de olika modellerna. De började prata om en billigare fjolårsmodell från Samsung och gick sedan vidare till en Samsung 55KS som jag inte minns om det var 7005 eller 8005 för att sedan landa på den Samsung 55Q7F som jag stod och tittade på och det var här det intressanta inträffade. Säljaren på Hi-Fi klubben presenterar då denna TV och samtidigt motiverar dess pris på 24 990:- kr som årets nyhet från Samsung med QLED teknologi som motsvarar LG:s OLED och hur bra QLED är och i detta ögenblick börjar jag innombords småle samtidigt somn jag blir irriterad vilket gör att jag inte kan hålla tys och avbryter säljaren med kommentaren att så kan han inte säga då QLED inte har något med OLED att göra eftersom jag kände att han helt enklet ljög kunden rätt upp i ansiktet. Istället för att motivera sig svarar han helt sonika: "Att det kan man minsann visst det!" med viss förvåning och irritation i rösten och jag säger då: "Nej för att QLED är kantbelyst LCD-LED och har inget med OLED att göra." då han snabbt försöker försvara sig med att: "Så säger Samsung att man kan säga" vilket jag svarar tillbaka på: "Att det är ju precis så Samsung vill att ni ska säga för att förvirra kunderna som inte vet bättre för att kunna sälja mer". Säljaren är vid det här laget ganska irriterad på mig och frågar om jag vill köpa något och kan då ta en kölapp vilkiet jag svarar nej på och med en avslutande kommentar: "Att det är beklagligt att Hi-Fi Klubben försöker gå Samsungs ärende och lura folk som inte vet hur det ligger till." innan jag går därifrån.

Ville bara dela med mig om denna incident för att visa hur Samsungs bedrägliga namsättning och marknadsföring fungerar.

Postad 19 April 2017 - 08:47

johan_saker
  • johan_saker
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Jag har mailat LG så får vi se vad dem säger.

man ska jag satsa på en ny lg b6 igen eller ska jag avakta tänkte på det konstiga problemet jag hade måste ju varit ett måndags exemplar

Redigerat av johan_saker, 19 April 2017 - 09:54.

Postad 19 April 2017 - 09:07

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Ta inte illa upp men vilket rån, 780 kronor  :(  ;)

Själv köpte jag liknande väggfäste på Jula för 99 spänn. Hänger tryggt och fint på väggen, 9 mm ut. Mer slimmat än så blir det nog inte. Bilder finns att skåda här: https://goo.gl/photo...ujpUtWcaQaS641A

Fick skaffa en ny vinklad antennkontakt.

Postad 19 April 2017 - 09:20

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0

Är det någon här som använder TV:n till att spela konsolspel med och är känslig för input lag? Jag frågar eftersom jag idag har en Pioneer G8 och är supernöjd med just input lag som jag inte alls kan uppfatta. Jag vet dock att jag är känslig för detta och jag är osäker på om 36 ms input lag på LG OLED:en är för mycket för min del. Det kan såklart ingen svara på men det vore intressant med lite vägledning. Om flera känner av fördröjningen så får jag nog vänta med input tills snabbare paneler släpps.

Postad 19 April 2017 - 09:37

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Ta inte illa upp men vilket rån, 780 kronor  :(  ;)

Själv köpte jag liknande väggfäste på Jula för 99 spänn. Hänger tryggt och fint på väggen, 9 mm ut. Mer slimmat än så blir det nog inte. Bilder finns att skåda här: https://goo.gl/photo...ujpUtWcaQaS641A

Fick skaffa en ny vinklad antennkontakt.

Tack båda :) Jula låter ju som ett kap, tack för bilder! Ser tight och fint ut.

Är det denna du har? Var det lätt att sätta upp TVn?

Postad 19 April 2017 - 09:44

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Tack båda :) Jula låter ju som ett kap, tack för bilder! Ser tight och fint ut.

Är det denna du har? Var det lätt att sätta upp TVn?

Precis. Insåg precis att jag missade länka till Jula. Har gjort det tidigare i tråden iofs. Jag moddade mitt fäste så att hela fästet fick plats bakom den djupa delen av tvn. Man ser inte mitt väggfäste alls. 

Monteringen handlar ju enbart om att skruva fast den vågräta plåten på väggen ordentligt. Sen är det bara att skruva fast de andra bitarna i tvn och hänga upp hela kalaset.

Postad 19 April 2017 - 14:49

bld
  • bld
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Är det någon här som använder TV:n till att spela konsolspel med och är känslig för input lag? Jag frågar eftersom jag idag har en Pioneer G8 och är supernöjd med just input lag som jag inte alls kan uppfatta. Jag vet dock att jag är känslig för detta och jag är osäker på om 36 ms input lag på LG OLED:en är för mycket för min del. Det kan såklart ingen svara på men det vore intressant med lite vägledning. Om flera känner av fördröjningen så får jag nog vänta med input tills snabbare paneler släpps.

Med senaste firmware ligger 1080p och 4K i game mode under 30ms (även med HDR). Så gissningsvis är det ungefär samma upplevelse som med din Pioneer.

Postad 19 April 2017 - 15:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1

Råkade bevittna en incident i detta ämne igår som jag måste dela med mig av.

Jag hade ett ärende på Frölunda Torg i Göteborg igår kväll och gick förbi Hi-Fi Klubben på väg in på torget och bestämde mig för att slinka in på Hi-Fi Klubben för att se om de fått upp några av årets TV-modeller på väggen så man kunde göra sig en första egen bedömning av hur de var.

Så klart hade de lyckats få upp en Samsung Q7F (55" QLED) på väggen som en nyhet. Samtidigt som jag betraktade den stod en potentiell kund och tittade på TV-apparater på samma vägg och en säljare i butiken började prata med honom om de olika modellerna. De började prata om en billigare fjolårsmodell från Samsung och gick sedan vidare till en Samsung 55KS som jag inte minns om det var 7005 eller 8005 för att sedan landa på den Samsung 55Q7F som jag stod och tittade på och det var här det intressanta inträffade. Säljaren på Hi-Fi klubben presenterar då denna TV och samtidigt motiverar dess pris på 24 990:- kr som årets nyhet från Samsung med QLED teknologi som motsvarar LG:s OLED och hur bra QLED är och i detta ögenblick börjar jag innombords småle samtidigt somn jag blir irriterad vilket gör att jag inte kan hålla tys och avbryter säljaren med kommentaren att så kan han inte säga då QLED inte har något med OLED att göra eftersom jag kände att han helt enklet ljög kunden rätt upp i ansiktet. Istället för att motivera sig svarar han helt sonika: "Att det kan man minsann visst det!" med viss förvåning och irritation i rösten och jag säger då: "Nej för att QLED är kantbelyst LCD-LED och har inget med OLED att göra." då han snabbt försöker försvara sig med att: "Så säger Samsung att man kan säga" vilket jag svarar tillbaka på: "Att det är ju precis så Samsung vill att ni ska säga för att förvirra kunderna som inte vet bättre för att kunna sälja mer". Säljaren är vid det här laget ganska irriterad på mig och frågar om jag vill köpa något och kan då ta en kölapp vilkiet jag svarar nej på och med en avslutande kommentar: "Att det är beklagligt att Hi-Fi Klubben försöker gå Samsungs ärende och lura folk som inte vet hur det ligger till." innan jag går därifrån.

Ville bara dela med mig om denna incident för att visa hur Samsungs bedrägliga namsättning och marknadsföring fungerar.

Grejt stuff!
Av dig alpera då förstås, inte av krängaren... :)

Redigerat av pacman, 19 April 2017 - 15:09.

Postad 19 April 2017 - 18:54

Crax
  • Crax
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

man ska jag satsa på en ny lg b6 igen eller ska jag avakta tänkte på det konstiga problemet jag hade måste ju varit ett måndags exemplar

Det tycker jag du ska satsa på, har inte haft några problem för övrigt. Svaret från LG är att de har nolltolerans mot ljusa pixlar så det var bara ringa in och boka en servicetid.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.