Postad 05 September 2017 - 07:34
Postad 05 September 2017 - 07:44
googla annars, finns rätt mycket skrivet om den, alla säger typ samma sak jag nämnde...
bara att den inte juddrar så mycket vid 24 film är GULD värt, samt att den avger detaljer avsevärt bättre än B6 vid gråskalan under svart är för mig ett stort plus...
så sugen nu..... vi får sluta prata om den, annars blir de köp imorgon, haha
jepp, någon nackdel får den ha...
ja just de, en till: benen på den är 122cm isär, bredare än själva ramen,,, min tv bänk är 120cm,,, ajajajaj , hur ska jag göra då???
![]()
![]()
![]()
Hänga den på väggen såklart...
Postad 05 September 2017 - 12:03
Philips pixelgaranti:
En ljus pixel ska vara tydligt synlig på en grå testbild för att hamna inom garanti. För att testa detta, fortsätt till steg 3.
3. Grå testbild
• Kolla om den ljusa pixeln fortfarande är synlig när du tittar på testbilden. Stå 4 gånger storleken på skärmen ifrån TV:n (t.ex 4 x 40 = 160" = ca 4m från TV:n). Yes?, fortsätt med steg 5A, annars fortsätt med steg 5B.
Ojojoj,,, NÄÄ, de kan jag inte leva med, med andra ord: de accepterar lysande pixlar, då man omöjligtvis ser en lysande pixel på grå bakgrund från näatsn 6 meters håll på en 55" TV, helt kasst...
LG accepter icke en enda lysande pixel oavsett..
detta får mig att tänka om
Postad 05 September 2017 - 12:08
alltså om man tänker efter, vem kan se en lysande grön pixel som är några tiondels mm stor på 6 meter,, haha..
Nää Philips, blir ingen TV av er.. synd...
Postad 05 September 2017 - 12:27
Fast på OLED-skärmar är väl lysande pixlar i princip obefintligt? Döda pixlar har däremot länge varit ett problem.
Postad 05 September 2017 - 12:43
Jag köpte en 55POS901 på netonnet i Lördags och är grymt nöjd. Eftersom den har 2 CI slots så kan man även ersätta canaldigitalboxen vilket jag tycker är bra.
Inget du e missnöjd med?
Fungerar Android buggfritt?
Testat vanliga tv kanaler? Hur den hanterar dessa?
Postad 05 September 2017 - 12:53
Fast på OLED-skärmar är väl lysande pixlar i princip obefintligt? Döda pixlar har däremot länge varit ett problem.
vill du ta den chansen,,, pratade precis med Philips support nu, han sa också, visst, på 6 meter ser man inga lysande pixlar på en 55" tv, så i praktiken skulle man kunna ha 20st utan att philips tar det.. Jag chansar inte, LG har NOLL acceptans för lysande pixlar, så ska de vara.... tror nog philips pixelpolicy idag är den sämsta av alla märken,,,,, detta gäller led tv också inte bara oled..
de blir ju samma med mörka pixlar, eftersom du EJ ser dessa på 6 meters håll, så kan du ha 100st utan att philips tar det rent på pappret, sen att de är snälla vid vissa fall är en annan sak..
NÄÄÄÄÄ, de blir LG... skönt att reda ut det.
Postad 05 September 2017 - 12:59
Inget du e missnöjd med?
Fungerar Android buggfritt?
Testat vanliga tv kanaler? Hur den hanterar dessa?
ska du köpa en? trots den kassa garantin, vore intressant o veta..
Postad 05 September 2017 - 13:19
ska du köpa en? trots den kassa garantin, vore intressant o veta..
Får väl lämna tillbax den på öppet köp annars..
Postad 05 September 2017 - 13:21
jo de kan man göra, dock kan en pixel börja lysa efter de 30 dagarna man har på sig.....
De lutar åt en LG B7 55" för min del nu, visst några tusenlappar till, ...
Postad 05 September 2017 - 14:13
jo de kan man göra, dock kan en pixel börja lysa efter de 30 dagarna man har på sig.....
De lutar åt en LG B7 55" för min del nu, visst några tusenlappar till, ...
90 dagars öppet köp med klubbhyllan....men visst har man otur så...
Jag diggar ju ambilight...
Postad 05 September 2017 - 14:32
NÄÄÄÄÄ, de blir LG... skönt att reda ut det.
Det jag menade var att lysande pixlar torde vara ett icke-existerande problem på OLED-skärmar i överlag. Det är förstås en annan sak med döda pixlar, då det oftast beror på att lödpunkter inte är helt perfekta och således kan inte pixeln ta emot någon bildinformation. Men då OLED-skärmar är emissiva, dvs den enskilda pixeln är ljuskällan i sig, kan den heller inte fastna eftersom ljuskällan som sådan uppdateras antingen 100 eller 120 gånger per sekund. När du sedan stänger av skärmen så stängs ljuskällan av fullkomligt, och då kan jag inte ens tänka mig hur en OLED-skärm skulle kunna ha samma lysande pixel igen när man startar den.
Så OM en OLED-skärm har en lysande pixel så är det ett undantag som bekräftar regeln. Det är nog större risk att du får en död pixel på en av LG:s apparater än en lysande pixel på en Philips.
Postad 05 September 2017 - 14:49
Jag har själv inte sett någon fastnad/konstant lysande pixel på OLED-TV, men det kan hända.
På denna ser man flera, men det är kanske inte helt relevant eftersom de flesta inte rullar ihop sin TV ![]()
https://www.youtube.com/watch?v=8TVR8AHtysM
Redigerat av Ageve, 05 September 2017 - 14:51.
Postad 05 September 2017 - 14:49
Detta lär man ju slippa med oled helt el uppstår det några andra problem med tekniken?
Postad 05 September 2017 - 15:30
Det jag menade var att lysande pixlar torde vara ett icke-existerande problem på OLED-skärmar i överlag. Det är förstås en annan sak med döda pixlar, då det oftast beror på att lödpunkter inte är helt perfekta och således kan inte pixeln ta emot någon bildinformation. Men då OLED-skärmar är emissiva, dvs den enskilda pixeln är ljuskällan i sig, kan den heller inte fastna eftersom ljuskällan som sådan uppdateras antingen 100 eller 120 gånger per sekund. När du sedan stänger av skärmen så stängs ljuskällan av fullkomligt, och då kan jag inte ens tänka mig hur en OLED-skärm skulle kunna ha samma lysande pixel igen när man startar den.
Så OM en OLED-skärm har en lysande pixel så är det ett undantag som bekräftar regeln. Det är nog större risk att du får en död pixel på en av LG:s apparater än en lysande pixel på en Philips.
jag har läst att lg oled kan ha lysande pixlar, nu minns jag inte vart, men de kan hända...
Oavsett, så är man100% försäkrad med LG:s oled ifall att, bara det gör mig säker gällande ett av de värsta som jag inte vill ha på min nya TV, andra är känsliga för andra saker kanske... Sedan om nu döda pixlar, visst LG tillåter ett par stycken, dessa syns inte så tydligt, men Philips tillåter i stort sett hur många som helst, så hur man än vänder och vrider på de hela, så har Philips USEL pixelgaranti. och LG mycket bra, TÄnk på att Philips usla garanti även gäller deras fina LED modeller, och där kan nog en och annan lysande pixel uppstå lättare kanske än på oled....
Sedan är ju OLED speciell iomed den extrema svärta den kan producera, en skräckis film i kolmörka scener, 55" tv på 2.5 meters avstånd, en lysande pixel är rena skräckfilmen i sig själv ![]()
Nää, tyvärr, blir LG
Redigerat av hundrakg, 05 September 2017 - 15:49.
Postad 05 September 2017 - 15:55
1 minuts googlande
http://www.avsforum....uck-pixels.html
fins många fler exempel, inte sååå ovanligt med lysande pixel på LG oled.. därför jag nämner att garantin om pixlar ganska viktig... speciellt på oled(svart är svart)
släpper tjabbet om detta nu, blev bara besviken på Philips garantier.... så är livet
Redigerat av hundrakg, 05 September 2017 - 15:55.
Postad 06 September 2017 - 19:38
Redigerat av mikkiz, 06 September 2017 - 19:38.
Postad 06 September 2017 - 19:49
På b6 oled såg jag lite tillfälliga inbränningar från starkt lysande netflix text. Men som försvann när jag ändra texten i netflix inställningarna till igenomskinlig med svart igenomskinlig remsa bakom texten. Då lyser inte texten lika starkt och man slipper se tillfälliga inbränningar. Ser inga tillfälliga inbrännigar på hbo nordics starkt lysande vit text dock eller i övrigt.Tänkt lite på image retention...märker man av det nåt vid vanlig användning?. kollar man på tester på tex rtings.com så skiljer det ju en del på 6 vs 7 modellen.
Redigerat av axion84, 06 September 2017 - 22:21.
Postad 06 September 2017 - 21:51
https://youtu.be/ESzWY0hW85Y
"Im totally GodSmacked!"
...nuf' said...
Postad 06 September 2017 - 23:02
Postad 06 September 2017 - 23:11
På b6 oled såg jag lite tillfälliga inbränningar från starkt lysande netflix text. Men som försvann när jag ändra texten i netflix inställningarna till igenomskinlig med svart igenomskinlig remsa bakom texten. Då lyser inte texten lika starkt och man slipper se tillfälliga inbränningar. Ser inga tillfälliga inbrännigar på hbo nordics starkt lysande vit text dock eller i övrigt.
Okej tackar för svar
Postad 07 September 2017 - 07:10
Så det är Sonys egna RGB OLED även i den? Kunde jag aldrig tro.Finns i 55"
Iofs, de skriver ju Trimaster EL även för X550. Får väl lita på det då.
https://pro.sony.com...roduct-PVMX550/
Billig! (ijmf med x300)
Redigerat av pacman, 07 September 2017 - 07:11.
Postad 07 September 2017 - 08:09
Så det är Sonys egna RGB OLED även i den? Kunde jag aldrig tro.
Billig! (ijmf med x300)
Den är bra, men kan inte leverera riktigt samma nivå ljus i HDR som 300:an - tror dock jag är lite bortskämd med bra skärmar
Postad 07 September 2017 - 09:04
Redigerat av pacman, 07 September 2017 - 09:04.
Postad 07 September 2017 - 09:50
Jag har själv inte sett någon fastnad/konstant lysande pixel på OLED-TV, men det kan hända.
På denna ser man flera, men det är kanske inte helt relevant eftersom de flesta inte rullar ihop sin TV
https://www.youtube.com/watch?v=8TVR8AHtysM
Kan varit mjäll från en nervös demonstratör.
Postad 07 September 2017 - 09:54
Undraar hur länge det dröjer innan konsument-tv når dessa höjder med modesta priser? 5 år? 10år? Aldrig?
Kan gå snabbare än du tror. Konsumenter kräver billigare och billigare produkter. Tillverkarna måste svara till slut.
Postad 07 September 2017 - 10:03
Kan gå snabbare än du tror. Konsumenter kräver billigare och billigare produkter. Tillverkarna måste svara till slut.
Kvalitet kostar, race to zero kommer (får man hoppas) inte att fortgå i all evighet då det helt klart sker på bekostnad av kvalitén.
Postad 07 September 2017 - 13:08
Så det är Sonys egna RGB OLED även i den? Kunde jag aldrig tro.
Billig! (ijmf med x300)
det kanske roligaste av allt är att skärmen han kikar på är "discontinued", och en ny presenteras på IBC om någon vecka
![]()
Postad 07 September 2017 - 22:25
http://www.flatpanel...l&id=1504771580
"It will be available in Europe in the fourth quarter of 2017 for a suggested retail price of €1699. Pricing for the 65” was not announced."
Postad 09 September 2017 - 23:42
Flytt sker inte förrän mitten av December men redan nu börjar tankarna gå runt i huvudet angående vilken TV som ska inhandlas.
Främst kommer teven användas till Bluray material & gaming på en Xbox One X.
Jag har fastnat lite för den äldre Philipsen som tidigare diskuteras, 901F. Hur ter den sig vid spelande med sin relativt höga inputlag?
Något som jag även behöver ha är ett bra flyt på 24p material, då jag störs något enormt på det judder som min G15 presenterar.
Så, hur illa är dessa 2016-paneler? Skall dom undvikas in i det sista eller är det ingen större skillnad till årets paneler?
Med tanke på åldern av min TV(2009 modell) så kan jag även påstå att jag gärna behåller en TV en längre tid, kommer det vara ett problem med tanke på OLEDs uppbyggnad?
Emil
Redigerat av 3mL, 10 September 2017 - 00:13.
Postad 10 September 2017 - 07:07
Det börjar bli dags att byta ut min gamle G15 panna efter flytt till landsbygden med hutlösa elpriser.
Vad har elpriserna med ditt tv köp att göra?
Postad 10 September 2017 - 08:06
Vet själv då jag kontaktade LG ang usel hdr på 920:an och får till svar att 2015 års modeller är helt ute. Mao, vi skiter i dig nu vi har redan tömt din plånka så du är ointressant för oss nu.
Postad 10 September 2017 - 08:34
Frågan blir ju hur länge man ska stå på perongen och vänta på en bättre vagn, eller när man ska hoppa på tågen och njuta av resan. Din vagn kommer inte vara ett dugg sämre imorgon bara för att det kommit en nyare/bättre då.
Man hoppar på (eller uppgraderar vagn i ditt fall) när man känner att det är rätt för just dig. Flera faktorer avgör det, men argumentet att det kommer en bättre nästa år kommer vara det samma då, och nästa år, och nästa år, och nästa år... Precis som det alltid varit.
920 är en grym tv, b6 är såklart lite bättre, b7 är bättre ändå men en kommande b8 kommer inte lösa ditt problem för när den är här kommer du naturligtvis vilja ha nästkommande års funktionalitet och prestanda. Dock är det ingen helbild gissning att b8 kommer vara lite bättre än b7. (Om jag nu får vara så fräck och bara ta LG-exempel i en generell oled-tråd)
I all välmening
Med vänlig hälsning, Jacob
Postad 10 September 2017 - 09:00
Det börjar bli dags att byta ut min gamle G15 panna efter flytt till landsbygden med hutlösa elpriser.
Det kommer ta många år innan du sparat in den nya teven på elkostnaden, nu har jag inte räknat nått på det men det är väl tveksamt om du ens gör det på apparatens livslängd ![]()
Redigerat av EVOVII, 10 September 2017 - 09:02.
Postad 10 September 2017 - 10:16
Ta HLG som exempel,om jag fattat det rätt så krävs hdmi 2.1 för att kunna se via settopbox och frågan är hur långt vi har till dess sändningar i HLG blir verklighet.
Såvitt jag vet så las HLG till i v2.0b av hdmi-specen.
Postad 10 September 2017 - 10:24
Såvitt jag vet så las HLG till i v2.0b av hdmi-specen.
Ok,men är det mjukvaruuppdaterbart från 2.0a? Och vad innehåller 2.1 då?
Redigerat av Askungen, 10 September 2017 - 10:26.
Postad 10 September 2017 - 10:32
Jo,men detta handlar väl mer om teknikskifte,jag tror att LG t.ex visste redan 2015 att hlg är en.inom snar framtid kanske blir standard så då borde tv:na byggas för åtminstånde en 3 års uppgrad/uppdateringsmöjlighet. Inte så den blir "gammal direkt. Hade inte samsung nåt med att man skulle kunna byta bara själva den där "klumpen" för uppgradering,vilket dom naturligtvis sket i.Sådär har det ju dock alltid varit. Alltid något nytt runt hörnet...
Frågan blir ju hur länge man ska stå på perongen och vänta på en bättre vagn, eller när man ska hoppa på tågen och njuta av resan. Din vagn kommer inte vara ett dugg sämre imorgon bara för att det kommit en nyare/bättre då.
Man hoppar på (eller uppgraderar vagn i ditt fall) när man känner att det är rätt för just dig. Flera faktorer avgör det, men argumentet att det kommer en bättre nästa år kommer vara det samma då, och nästa år, och nästa år, och nästa år... Precis som det alltid varit.
920 är en grym tv, b6 är såklart lite bättre, b7 är bättre ändå men en kommande b8 kommer inte lösa ditt problem för när den är här kommer du naturligtvis vilja ha nästkommande års funktionalitet och prestanda. Dock är det ingen helbild gissning att b8 kommer vara lite bättre än b7. (Om jag nu får vara så fräck och bara ta LG-exempel i en generell oled-tråd)
I all välmening
Postad 10 September 2017 - 10:41
Hurvida ett hdmi-interface är uppgraderingsbart lär bero på hdmi-gränssnittet (och den produkt gränssnittet sitter i, förstås) som sådant, så det lär variera.
v2.1 innehåller bl.a. stöd för dynamisk metadata (vet inte hur det lirar med påståendet att HDR10+ ska funka över v2.0b dock...), Dolby Atmos odyl över ARC och VRR (variabel refresh rate, ala Freesync). Man ska nog iaf inte helt utesluta att vissa äldre hdmi-gränssnitt kan uppgraderas med en del av dessa funktioner, vi får se.
Kräver ju att viljan finns hos tillverkaren oxå, räcker ju inte med att det är (ev.) tekniskt möjligt. Och det är ju mumsigare om kunderna köper helt nya grejjer...
Vidare så har man i v2.1 även skruvat upp överföringshastigheten rejält (48 Gbps) och lagt till stöd för högre upplösning (8K bl.a.). Men de bitarna lär kräva ny hårdvara, skulle jag tippa.
Redigerat av pacman, 10 September 2017 - 10:43.
Postad 10 September 2017 - 17:12
Vad har elpriserna med ditt tv köp att göra?
Det kommer ta många år innan du sparat in den nya teven på elkostnaden, nu har jag inte räknat nått på det men det är väl tveksamt om du ens gör det på apparatens livslängd
Era inlägg fick mig att kolla upp hur många timmar min TV varit ingång, samt den ungefärliga kostnaden per månad.
Och ni har rätt, under 100kr i månaden lär min nuvarande TV kosta, så den får följa med till den nya OLED fabriken hoppar igång och priserna sjunker. ![]()
På återseende!
Postad 10 September 2017 - 19:35
Det gäller att ha siktet rätt inställt. Eller ny tv ca vart 5 år tycker jag verkar rimligt. Efter köp av b6 så siktar jag på att nästa tv ska ha 8k hdmi 2.1 120hz allt annat känns futtigt i uppgraderings väg, helst väntar jag till 2021.Sådär har det ju dock alltid varit. Alltid något nytt runt hörnet...
I all välmening
8k runt hörnet
https://www.whathifi...t-8k-tv-in-2018
Postad 10 September 2017 - 19:57
År 2022 introduceras 16 bitars färgdjup,sorry du kan inte uppdatera,tv:n är för gammal.Det gäller att ha siktet rätt inställt. Eller ny tv ca vart 5 år tycker jag verkar rimligt. Efter köp av b6 så siktar jag på att nästa tv ska ha 8k hdmi 2.1 120hz allt annat känns futtigt i uppgraderings väg, helst väntar jag till 2021.
8k runt hörnet https://www.whathifi...t-8k-tv-in-2018
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
LG OLED55B6V / 65B6V
1 bild
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?