* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 mars 2009 - 17:19
Postad 02 mars 2009 - 18:50
Ok, nu tror jag att jag förstår. Du har en hel del under SVT Play, men du saknar just "Så skall det låta". Jag läste det först som om du inte hade någonting.
Jag har inte heller "Så skall det låta", men rätt mycket annat. Jag är dock isäker på vem som styr innehållet om det är Telia eller SVT. Jag kan tänka mig att det är innehållsleverantören (förutom det som Telia spelar in och själva lägger till), i det här fallet SVT, annars skulle det bli mycket jobb för Telia att uppdatera.
/A
Precis, jag har en hel del program men just Så ska det låta hade
jag bara några timmar och sen var det borta,har det fortfarande inte faktiskt.
För att tjänsten ska ha en funktion och vara intressant måste dom ju ha lite
populära program och inte bara Agenda,Antikrundan,Gokväll,Gudstjänst
Helgmålsringning osv osv.
Var i kontakt med Telia supporten igår och enl dom var det helt o
hållet Svt som valde vad som låg under svt play i boxen.
Som det är nu är jag inte imponerad av tjänsten men förhoppningsvis
uppdaterar dom med mer program så man kan använda tjänsten som en Time Shift.
Det enda som verkar uppdaterat just nu är ju Nyheterna

Redigerat av Volvis, 02 mars 2009 - 19:36.
Postad 02 mars 2009 - 21:16
Precis, jag har en hel del program men just Så ska det låta hade
jag bara några timmar och sen var det borta,har det fortfarande inte faktiskt.
För att tjänsten ska ha en funktion och vara intressant måste dom ju ha lite
populära program och inte bara Agenda,Antikrundan,Gokväll,Gudstjänst
Helgmålsringning osv osv.
Var i kontakt med Telia supporten igår och enl dom var det helt o
hållet Svt som valde vad som låg under svt play i boxen.
Som det är nu är jag inte imponerad av tjänsten men förhoppningsvis
uppdaterar dom med mer program så man kan använda tjänsten som en Time Shift.
Det enda som verkar uppdaterat just nu är ju Nyheterna
Eftersom denna "nya" SVT Play började i lördags så kanske det är så att inga äldre program än vad som sändes från och med i lördags ska ligga här. Det kanske blir bättre och bättre för varje dag med andra ord!
Postad 02 mars 2009 - 23:49
Att markören jämnt hamnar högst upp på listan och inte på den kanal som man kollar på.
Om jag tex är ganska långt nere på kanal listan och kollar på tex kanal 30 och trycker på OK knappen så hamnar jag högst upp på listan.
Väldigt irreterande enligt mig.
Hoppas Telia fixar detta.
Annars är jag nöjd med det mesta
Postad 03 mars 2009 - 06:36
Är det nån här som också blir lite irreterade på själva kanal listan (När man trycker på OK knappen).
Att markören jämnt hamnar högst upp på listan och inte på den kanal som man kollar på.
Om jag tex är ganska långt nere på kanal listan och kollar på tex kanal 30 och trycker på OK knappen så hamnar jag högst upp på listan.
Väldigt irreterande enligt mig.
Hoppas Telia fixar detta.
Annars är jag nöjd med det mesta
Tanken där är nog att man alltid ska hamna i början på listan, har inte själv
stört mig nämnvärt på det allafall då det går att navigera mellan sidorna
gonom att trycka på hö och vä pil för att komma snabbt till nästa sida.
Däremot har jag skickat in ett förbättringsförslag till Telia ang Kanallistan.
Jag skulle vilja ha möjligheten att välja en kanal med sifferknapparna även i kanallistan.
Gör man det idag så får man stänga kanallistan med Exit efter att man valt på sifferknapparna,
kanallistan borde stängas efter att man gjort ett val i den.
Eftersom denna "nya" SVT Play började i lördags så kanske det är så att inga äldre program än vad som sändes från och med i lördags ska ligga här. Det kanske blir bättre och bättre för varje dag med andra ord!
Den tanken har slagit mig med, förhoppningsvis blir det bättre o bättre men som det verkar nu
är det helt o hållet SVT som väljer vad som läggs ut, telia verkar inte ha något med det att göra.
Postad 03 mars 2009 - 11:02
Det var ju i denna veva som Telia döpte om kortavgiften till kort/dektrypteringsavgift eftersom du inte längre betalar för något fysiskt kort, utan du betalar istället för "dekrypteringstjänsten" (som alltså är helt programvarubaserad).
Vilket är ännu en grej som retar mig något oerhört. Är det verkligen rimligt att jag skall behöva betala en avgift för hur Telia löser krypteringen på programvaran?! Det är ju f'n deras jobb att lösa, jag betalar för de kanaler jag vill ha.
Det är inga pengar som havererar min ekonomi, men det är en pricipsak. Vad blir nästa steg, att jag betalar en avgift för de Telia-anställdas AD-lösning eller kanske interntidrapportering? Lunch? Telias anställda måste ju äta också.
Postad 03 mars 2009 - 11:20
Eh, jo naturligtvis är det du som får betala det på ett eller annat sätt. Det är en funktion som Telia anser sig behöva, kanske för att kunna teckna avtal med innehållsleverantörer, och därmed behöver ha kostnadstäckning för. Det fåniga är ju när det redovisas som en separat avgift eftersom det är en integrerad del i den tjänst de levererar.Vilket är ännu en grej som retar mig något oerhört. Är det verkligen rimligt att jag skall behöva betala en avgift för hur Telia löser krypteringen på programvaran?! Det är ju f'n deras jobb att lösa, jag betalar för de kanaler jag vill ha.
Postad 03 mars 2009 - 18:43
Någon som vet i fall man kan tckna telias paket med adsl tele och tv och få vanligt modem?
Någon som har någon erfarenhet av deras smarta låda ? Vad är det i den har i dag ett adslmodem
med inbyggd trådlör router som inte är hälvten så stor.
Måste man ha deras låda för att köra tvn trådlöst eller går det med vilken router som helst?
(och mediaflex)
Har idag adslet kopplat i andra jacket och det funkar utan problem tror ni att det går med tvn med
eller är det känsligare?
Mvh
Andreas
Postad 03 mars 2009 - 19:35
Telia är ju inte ensam om de där avgifterna precis, är väl egentligen ett sätt att få programpaketen att se billigare ut än vad det egentligen är. Mest överskådligt vore ju om alla skulle baka in de där avgifterna i programpaketen, men då skulle alla göra det också, inte bara vissa.Vilket är ännu en grej som retar mig något oerhört. Är det verkligen rimligt att jag skall behöva betala en avgift för hur Telia löser krypteringen på programvaran?! Det är ju f'n deras jobb att lösa, jag betalar för de kanaler jag vill ha.
Det är inga pengar som havererar min ekonomi, men det är en pricipsak. Vad blir nästa steg, att jag betalar en avgift för de Telia-anställdas AD-lösning eller kanske interntidrapportering? Lunch? Telias anställda måste ju äta också.
Postad 03 mars 2009 - 21:34
Postad 03 mars 2009 - 23:29
hej alla! hur fungerar telia fiber med dvd-inspelare? kan man styra allting frfån dvd*n eller måste man ställa in två apparater när man ska spela in nåt eller byta kanal?
Eftersom du kommer att ha en separat box så kan du inte direkt styra något från DVD'n, men med en multifjärr borde det gå.
/A
Postad 04 mars 2009 - 05:48
Du måste ställa in allt på två apparater, fast phan vet om Telias burkar ens har nån timer-programmering ?!
Du kan inte ens titta på nån annan kanal än den du spelar in, det är mao bara S K I T!
Det finns mängder av inlägg om just det här, kolla sidan 147 och framåt - där jag börjar min kritik av Telias undermåliga lösning! :-)
/LbL!
Postad 04 mars 2009 - 07:55
Blev väldigt glad när jag provade SVT play igår på boxen å de flesta programmen fanns med.
Äntligen, nu börjar vi få valuta för pengarna. Fattas bara HDTV.
Postad 04 mars 2009 - 15:04
Och möjlighet att spela in en kanal samtidigt som man tittar på en annan!FRAMSTEG!!!
Blev väldigt glad när jag provade SVT play igår på boxen å de flesta programmen fanns med.
Och lokala TV4 sändningar...
Postad 04 mars 2009 - 16:38
2. Någon som vet när Telias digitalbox med hårddisk kommer?
3. Till svt Play debatten: Jag har också tillgång till väldigt få program; för barn har tex bara tillgång till Wild kids, och inte bolibompa. Det är ju värdelöst.
/Petter
Postad 04 mars 2009 - 17:59
FRAMSTEG!!!
Flesta Program ?
Har du ett annat Svt play än mig ?
Personligen tycker jag utbudet är ynkligt.
Postad 05 mars 2009 - 07:38
Har gratispaketet som fortfarande ska gälla. Alla andra kanaler är kvar.
Postad 05 mars 2009 - 08:20
Flesta Program ?
Har du ett annat Svt play än mig ?
Personligen tycker jag utbudet är ynkligt.
Nä ok, allt finns ju inte men det är ju 100 ggr bättre än bara gammal sport å nyheter. Det kommer nog.
Iaf, för en gång skull så blev jag glad över något som Telia gjort - det är väl ett framsteg?
Postad 05 mars 2009 - 08:35
Är det bara för mig som Viasat-kanalerna (TV3, TV6, TV8 och ZTV) har försvunnit från kanallistan? Mycket märkligt.
Har gratispaketet som fortfarande ska gälla. Alla andra kanaler är kvar.
När du skriver "gratispaketer" menar du då "Multi"?
Ovanstående kanaler ingår inte i Multi, men Telia hade lagt in dem även i Multi under en begränsad tid. När gratisperioden på mitt Multi-paket tog slut försvann även ovanstående kanaler.
/A
Postad 05 mars 2009 - 11:32
Har en inspelningsbar DVD med hårddisk som är nästan 6 år och nu har gett upp, dags för en ny. Är det något jag bör tänka på vid köp som har med Telias Digital-TV att göra. Finns det modeller som kan spela in en kanal och titta på en annan eller modeller som kan ta programnamnen för inspelade program från Telia-boxen (precis som den gör vid inspelning från analog tv-antenn).
Alternativet är ju en HTPC men är lite fundersam till hur det komemr fungera med Telias digital-TV. Trevar efter feedback men är osäker på vad jag bör tänka på innan köp (Telia-relaterat) så hjälp mig gärna om ni har några bra idéer.
Postad 05 mars 2009 - 14:29
Annars får du ha en separat box med tvillingabonnemang som du kopplar till DVD-inspelaren å en till TVn som du använder för TV-tittande.
Surt men sant.
Postad 05 mars 2009 - 15:14
Kanske går jag ett snäpp off-topic men jag hoppas att det är okej.
Har en inspelningsbar DVD med hårddisk som är nästan 6 år och nu har gett upp, dags för en ny. Är det något jag bör tänka på vid köp som har med Telias Digital-TV att göra. Finns det modeller som kan spela in en kanal och titta på en annan eller modeller som kan ta programnamnen för inspelade program från Telia-boxen (precis som den gör vid inspelning från analog tv-antenn).
Alternativet är ju en HTPC men är lite fundersam till hur det komemr fungera med Telias digital-TV. Trevar efter feedback men är osäker på vad jag bör tänka på innan köp (Telia-relaterat) så hjälp mig gärna om ni har några bra idéer.
Kanske denna kan vara något? Som sedan också klarar av HD-tv när det kommer till Telia + att du kan göra inspelningarna med bibehållet 5.1-ljud...
http://www.hauppauge...data_hdpvr.html
https://www.prisjakt...kt.php?p=359052
/Fredrik
Postad 05 mars 2009 - 18:00
Nä ok, allt finns ju inte men det är ju 100 ggr bättre än bara gammal sport å nyheter. Det kommer nog.
Iaf, för en gång skull så blev jag glad över något som Telia gjort - det är väl ett framsteg?
Hahaha.....
Ja det är ju ett framsteg trots allt.
Hoppas bara att det utvecklas och allt som finns på svt play på nätet är med
Kanske går jag ett snäpp off-topic men jag hoppas att det är okej.
Om jag vore i din situation skulle jag vänta och se vad Telia kommer med först.
Kanske löser dom det så du inte behöver köpa något alls.
Redigerat av Volvis, 05 mars 2009 - 18:51.
Postad 07 mars 2009 - 20:27
Hur kan det få vara så här? SVT som normalt sätt skall ha bästa kvalité..
Postad 07 mars 2009 - 21:25
Sitter och tittar på melodifestivalen och irriterar mig på den dåliga kvalitén. Till skillna mot alla andra kanaler så är det massor av komprimingeringseffekter vilka gör bilden pixlig och allmänt dålig. Känns som det är mycket lägre bitrate än övriga kanaler!?
Håller med dig totalt. Alla direktsändningar funkar skit illa, kollade på tjejernas slalom idag och det var pixligt värre ibland.
Postad 07 mars 2009 - 22:50
Hur bra som helst…
Postad 08 mars 2009 - 08:56
Sitter och tittar på melodifestivalen och irriterar mig på den dåliga kvalitén. Till skillna mot alla andra kanaler så är det massor av komprimingeringseffekter vilka gör bilden pixlig och allmänt dålig. Känns som det är mycket lägre bitrate än övriga kanaler!?
Samma här, fruktansvärt dålig kvalitè på bilden.
Kanske beror det på skärmarna som står bakom artisterna,
dom skärmarna har ju pixlar stora som glödlampor........
Redigerat av Volvis, 08 mars 2009 - 08:59.
Postad 08 mars 2009 - 17:19
SVT1 och 2 tar ju upp 4.44Mbps enligt annan tråd, då borde de ju kunna dra på lite eller?
Postad 08 mars 2009 - 17:41
Är inte 6Mbps reserverat för TV?
SVT1 och 2 tar ju upp 4.44Mbps enligt annan tråd, då borde de ju kunna dra på lite eller?
4.44 Mbit/s gäller för enbart för videoströmmen. I och med att SVT alltid sänder två ljudströmmar (både vanligt MPEG ljud, 197 kbit/s, samt Dolby Digital, 459 kbit/s) så ligger den sammanlagda bithastigheten på 5.23 Mbit/s på hela MPEG transportströmmen.
/Peter Cigéhn
Postad 08 mars 2009 - 19:04
Instämmer angående bildkvalitén. Kör parallellt med Telia (1910-boxen) även Tele2 via inbyggd box i tv'n och det är oerhörd skillnad på bilden. Telia-bilden ser riktigt sunkig ut, pixlig och j-lig, på gränsen till kass faktiskt (vilket är synd för i övrigt funkar ju allt som det ska). Det är så pass stor skillnad att jag hellre ser på Tele2-versionen med stereo-ljud än Telia-versionen med 5.1!Samma här, fruktansvärt dålig kvalitè på bilden.
Kanske beror det på skärmarna som står bakom artisterna,
dom skärmarna har ju pixlar stora som glödlampor........
Tilläggas bör att jag låter min tv skala upp bilden. Dock så levererar ju 1910-boxen 576p och inte 576i, vilket kanske kan spela en viss roll. Läste tidigare om nåt rykte om att man kunde "lura" 1910-boxen att skicka ut 576i, stämmer det och hur gör man i såna fall?
Postad 08 mars 2009 - 20:08
Instämmer angående bildkvalitén. Kör parallellt med Telia (1910-boxen) även Tele2 via inbyggd box i tv'n och det är oerhörd skillnad på bilden. Telia-bilden ser riktigt sunkig ut, pixlig och j-lig, på gränsen till kass faktiskt (vilket är synd för i övrigt funkar ju allt som det ska). Det är så pass stor skillnad att jag hellre ser på Tele2-versionen med stereo-ljud än Telia-versionen med 5.1!
Nån som talat med Telia om detta problem om hur de ska lösa det med bildkvaliten?
Postad 08 mars 2009 - 20:37
Har försökt dra ännu en TP-kabel i det befintliga röret med hjälp av en dragfjäder. Tyvärr kommer jag inte igenom eftersom det redan innan ligger TP-kabel + coax-kabel i röret. Har förstått att det inte går att blanda data-trafik och multicast-strömmar så det funkar ju inte att ställa en switch där heller. Enda lösningen jag kommit på är att använda en split typ Split men jag är osäker på prestanda.
Tacksam för alla typer av idéer.
Postad 09 mars 2009 - 01:11
Vi bjuder dig på våra populära TV-kanaler - under två månader!
Om du vill prova på Boxer Mix utan kostnad i 2 månader anmäler du dig enkelt här på webben genom att klicka på "Beställ"-knappen nedan. Därefter får du ett programkort hemskickat med instruktioner om hur du aktiverar ditt kort på webben. Du har 10 dagar på dig att aktivera kortet från och med att du har lagt din beställning.
http://www.boxer.se/?page=1857
Postad 09 mars 2009 - 01:15
Som jämförelse:Jag kollade för ett tag sedan med TSReader SVT1/2 via Canal Digital/stadsnät/fiber och4.44 Mbit/s gäller för enbart för videoströmmen. I och med att SVT alltid sänder två ljudströmmar (både vanligt MPEG ljud, 197 kbit/s, samt Dolby Digital, 459 kbit/s) så ligger den sammanlagda bithastigheten på 5.23 Mbit/s på hela MPEG transportströmmen.
/Peter Cigéhn
den sammanlagda bithastigheten låg där på ca 10.2 Mbit/s. Tror att CD vidarebefordrar det som SVT
skickar ut. Telia via fiber borde väl ligga i dom trakterna också ?

Postad 09 mars 2009 - 01:30
Som jämförelse:Jag kollade för ett tag sedan med TSReader SVT1/2 via Canal Digital/stadsnät/fiber och
den sammanlagda bithastigheten låg där på ca 10.2 Mbit/s. Tror att CD vidarebefordrar det som SVT
skickar ut. Telia via fiber borde väl ligga i dom trakterna också ?
Cigehn som har fiber säger det är samma bitrate för DSL kunderna som fiber kunderna hos Telia.
Du måste ha rätt okej bild med CDs iptv?
Postad 09 mars 2009 - 11:32
Tänkte höra om någon har en bra lösning på mitt problem. Jag kör Telias fiberLAN och triple play. Vid TV:n finns 1 st nätverksuttag som alltså är upptaget av IP/TV-boxen. Nu tänkte jag skaffa mej en mediaspelare typ Popcorn Hour eller Twix och skulle därför behöva ett uttag till.
Har försökt dra ännu en TP-kabel i det befintliga röret med hjälp av en dragfjäder. Tyvärr kommer jag inte igenom eftersom det redan innan ligger TP-kabel + coax-kabel i röret. Har förstått att det inte går att blanda data-trafik och multicast-strömmar så det funkar ju inte att ställa en switch där heller. Enda lösningen jag kommit på är att använda en split typ Split men jag är osäker på prestanda.
Tacksam för alla typer av idéer.
Ja det går att dela upp kabeln om du har en cat 5e eller cat 6 TP-kabel i väggen, då de har åtta separata ledare. Nackdelen är att du då bara får fyra per kabel och kan då inte köra mer än 100MBit, fast det räcker till det du ska använda den till. Allt detta finns beskrivet tidigare i denna tråd.
Postad 09 mars 2009 - 21:10
Har försökt dra ännu en TP-kabel i det befintliga röret med hjälp av en dragfjäder. Tyvärr kommer jag inte igenom eftersom det redan innan ligger TP-kabel + coax-kabel i röret. Har förstått att det inte går att blanda data-trafik och multicast-strömmar så det funkar ju inte att ställa en switch där heller.
Titta vad jag hittade när jag själv snokade efter antennförstärkare:
http://www.televes.c...os/CATALOGO.pdf
Sök efter:
Ethernet Coaxial Adaptor
Där står det:
"Device that allows to create a data network using the coaxial cable of the already existing TV distribution network.
Possibility of sharing the LAN resources (router, printers, computers, etc.)"
i den där katalogen.
Finns även flera andra varianter under just den där.
Deras 'vanliga' URL är:
http://www.televes.c...to/catalogo.php
Finns säkert nån som säljer det där i Sverige, bl.a. Webhallen och Kjell har ju deras antenner och antennförstärkare.
/LbL!
Redigerat av lbl, 09 mars 2009 - 21:16.
Postad 10 mars 2009 - 12:09
Är förövrigt grymt nöjd med min förstärkare (DOMESTIC, sida 35 i katalogen).
Redigerat av HemoWest, 10 mars 2009 - 12:10.
Postad 10 mars 2009 - 12:28
Jag har köpt en antennförstärkare från Televés på Euronics. Så de verkar vara återförsäljare...
Är förövrigt grymt nöjd med min förstärkare (DOMESTIC, sida 35 i katalogen).
Hur fungerar antennförstärkaren? Är det en slags adapter som sätts i antennuttagen för att kunna använda dessa istället för nätverkskabel? Får nämligen hem Telias ADSL+TV nästa vecka och har funderat på hur jag ska lösa kabeldragningen från routern till tv-boxen...
Postad 10 mars 2009 - 14:37
Telia har väl inte svt-hd?Jag kollade nyss på inspelningen av melodifestivalen från SVT-HD och det var inget att anmärka på.
Hur bra som helst…
För övrigt så funkar svt fint fint med 5.1 ljud och allt, fast i SD :-( . Jag har Fiber och 1910.
Postad 10 mars 2009 - 14:58
-vilken typ av anslutning skall jag välja, digitalt ljud SPDIF och component hade jag tänkt....1910 har väl uttag för det?
-vilka kablar? (ok det behöver jag inte veta)
- bra billig insp-bar dvd som har ingång för SPDIF och komponent och klarar av att spela in det. Känner inget behov av att spela in i HD nu eller senare , så Hauppland e overkill. Vill jag se HD så kör jag bluray via dvi från datorn eller via PS3ans hdmi. JAg fattar inte varför det inte finns HDD:er utan DVD-spelare? Eller finns det?

Det var allt..
Förslag emottages tacksamt!

Postad 10 mars 2009 - 15:00
Hur fungerar antennförstärkaren? Är det en slags adapter som sätts i antennuttagen för att kunna använda dessa istället för nätverkskabel? Får nämligen hem Telias ADSL+TV nästa vecka och har funderat på hur jag ska lösa kabeldragningen från routern till tv-boxen...
Förstärkaren jag har är ingen LAN-grej som vi snackade om tidigare. Jag använder den bara för att dela upp signalen i två och skicka till två rum (förstärkt för att kunna skickas längre utan försämring), jag la in mitt inlägg bara för att berätta att jag köpt Televés så att andra vet om att de finns i Sverige. Jag har alltså INTE testat LAN-konverteraren.
Postad 11 mars 2009 - 08:41
Telia har väl inte svt-hd?
För övrigt så funkar svt fint fint med 5.1 ljud och allt, fast i SD :-( . Jag har Fiber och 1910.
hur har du gjort för att få ut 5.1 ljud? jag har kopplat min 1910 via HDMI till stärkaren, men det är helt tyst när jag kör "digitalt" ljud. Tycler det är barockt om det är så att det inte går att anväda 5.1 ljud genom hdmi. Vad ska man annars med kontakten till i så fall.
Berätta bara hur du har kopplat, sen ska jag gnälla högljutt hos Telia att de får ändra på det.
Postad 11 mars 2009 - 10:20
hur har du gjort för att få ut 5.1 ljud? jag har kopplat min 1910 via HDMI till stärkaren, men det är helt tyst när jag kör "digitalt" ljud. Tycler det är barockt om det är så att det inte går att anväda 5.1 ljud genom hdmi. Vad ska man annars med kontakten till i så fall.
Berätta bara hur du har kopplat, sen ska jag gnälla högljutt hos Telia att de får ändra på det.
Jag kör digitalt via SPDIF utgången till min Dolby Digital kompatibla stärkare.
Det finns ju en optisk utgång på 1910 också om du hellre vill använda den...
Anledningen att det blir helt tyst när du väljer digitalt ljud kunde vara att den bara skickar ljudet via de digitala utgångarna då, men det är inte så för jag får fortfarande ljud via hdmi när jag valt digitalt ljud...Min stärkare matar bara vidare hdmi signalen så jag kan inte få ljud via hdmi. Jag har därför inget annat val än SPDIF eller optiskt ljud. Testa en vanlig rca kabel via SPDIF så får du det säkert att funka åtminstone. Jag vet inte varför det inte funkar med HDMI. Kanske ngn av proffsen på forumet vet?
Postad 11 mars 2009 - 11:05
Jag kör digitalt via SPDIF utgången till min Dolby Digital kompatibla stärkare.
Det finns ju en optisk utgång på 1910 också om du hellre vill använda den...
Anledningen att det blir helt tyst när du väljer digitalt ljud kunde vara att den bara skickar ljudet via de digitala utgångarna då, men det är inte så för jag får fortfarande ljud via hdmi när jag valt digitalt ljud...Min stärkare matar bara vidare hdmi signalen så jag kan inte få ljud via hdmi. Jag har därför inget annat val än SPDIF eller optiskt ljud. Testa en vanlig rca kabel via SPDIF så får du det säkert att funka åtminstone. Jag vet inte varför det inte funkar med HDMI. Kanske ngn av proffsen på forumet vet?
Jag får ljud via HDMI när de inte sänder 5.1 DD, men inget alls som vid till exempel melodifestivalen. Visst kan jag använda optisk ljudutgång till stärkaren, men jag tycker det är trist att när jag ändå kör bild och ljud via HDMI till stärkaren som sedan skickar bild till tv att den inte skickar ut det digitala ljudet.
Postad 11 mars 2009 - 20:20
Har köpt mig en Marantz 6003 förstärkare.
Kopplar 1510-boxen till förstärkaren via S-video och SPDIF. Bilden flimrar och det kommer inget ljud

Via scart direkt till tv funkar det.....
Tips på hur koppla för bästa bild/ljud?
Tack på förhand!
Postad 11 mars 2009 - 20:31
Det räcker inte med att bara koppla in S-video med sladden, du måste också gå in i grundinställningarnaTja!
Har köpt mig en Marantz 6003 förstärkare.
Kopplar 1510-boxen till förstärkaren via S-video och SPDIF. Bilden flimrar och det kommer inget ljud
Via scart direkt till tv funkar det.....
Tips på hur koppla för bästa bild/ljud?
Tack på förhand!
på boxen och ställa in att S-video skall matas ut. Se manualen. Starta om boxen och tryck in Meny-knappen så
kommer video-inställningarna upp. Ljudet borde funka men det är väl lite inställningar i Marantzen som
behöver göras också ...
Du kan välja om du vill mata ut PCM eller Dolby 5.1 ljud i den "vanliga" inställningsmenyn.

Redigerat av hd-fan, 11 mars 2009 - 20:35.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar