Postad 12 February 2009 - 10:58
Ett lodrätt panorama bestående av 8 bilder. Stitchat med PTGui.
Postad 12 February 2009 - 14:40
Hunden ligger på ett bord med en svart pläd, svart pläd på väggen ca 2m bakom. Canon Eos 40d, ef50 1,8.
430EXII slagen genom vitt paraply från lite uppifrån höger och reflexskärm vänster. Bakgrunden nermörkad i PS.
Bifogad fil(er)
Postad 12 February 2009 - 16:49
Men är det någon som vill pröva att förbättra bilden i photoshop så får han/hon gärna försöka
Gjorde ett försök igår med PS. Det ser ut som vitbalansen var alldeles för varm, så jag började med att justera till kallare toner men fick inte de "rätta" nyanserna i min skärm, så jag lekte lite extra med färgerna. Sedan blev den något uppskärpt, ökad brightness/kontrast, smart oskärpa samt även lite manuell smoothing.
Har även förmiskat lite extra för att minimera bruset ytterligare.
Hur som helst...gullig liten krabat.
post_42988_1234389431.jpg 141.11K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Velodynamic, 12 February 2009 - 16:53.
Postad 12 February 2009 - 16:58
Gjorde ett försök igår med PS. Det ser ut som vitbalansen var alldeles för varm, så jag började med att justera till kallare toner men fick inte de "rätta" nyanserna i min skärm, så jag lekte lite extra med färgerna. Sedan blev den något uppskärpt, ökad brightness/kontrast, smart oskärpa samt även lite manuell smoothing.
Har även förmiskat lite extra för att minimera bruset ytterligare.
Hur som helst...gullig liten krabat.
Anledningen till det "varma" ljuset är från en upplyst tavla som ger detta sken, Ganska behagligt men inte så naturligt kanske.
Ser lite bättre ut nu iaf. Färgbruset verkar svårt att få bort. Men som sagt, det går inte att trolla även om man kan förbättra en hel del med ps
Jo när man får henne att skratta på det viset är det svårt att inte smälta
Postad 12 February 2009 - 19:35
Postad 12 February 2009 - 19:56

Frosten ligger tätt, det är kallt, och det lilla ljus som trängt igenom molnen försvinner snabbt
Pentax K20D, Pentax DA 35 Macro Ltd
( http://farm4.static....9dc627ac2_o.jpg <--- Fullsize)
Postad 12 February 2009 - 21:01
Här i Uppsala har vi faktiskt också haft mycket snö
Kopia_av_Kopia_av_DSC_8210.JPG 156.78K
0 Antal nerladdningarMVH
Redigerat av halmstaden, 12 February 2009 - 21:03.
Postad 12 February 2009 - 21:09
melanderhenrik: mycket fin bild med det genomgående blåa. Liten plump för lyktstolpen dock. Skulle gärna se en närbild också, om du tagit någon sån.
Här i Uppsala har vi faktiskt också haft mycket snöBilden är tagen 24 november, med min D40+18-135 och stativ. EXIF i bilden annars. Redigerad i PS CS3: svartvit, kontrast, intensitet, överexponerade lite i curves, och oskarp mask såklart.
Kopia_av_Kopia_av_DSC_8210.JPG 156.78K 0 Antal nerladdningar
MVH
http://www.pentaxfor...ue-day-out.html
då jag inte skall posta mer än en bild per dag
Postad 12 February 2009 - 22:03
Något sånt här då?
Ser mycket bra ut. Färgbruset är ju i princip borta faktiskt
Tack så mycket till alla som hjälpt mig att förbättra min bild på Wilma och nalle puh
Redigerat av Unregistered2d5b6d9a, 12 February 2009 - 22:05.
Postad 12 February 2009 - 23:47
Detta är ett otroligt svårt konststycke som kräver träning! Dock tycker jag att du har lyckats väldigt bra!Kör på med mina hundbilder, ni får säga till om ni blir uttråkade
![]()
Hunden ligger på ett bord med en svart pläd, svart pläd på väggen ca 2m bakom. Canon Eos 40d, ef50 1,8.
430EXII slagen genom vitt paraply från lite uppifrån höger och reflexskärm vänster. Bakgrunden nermörkad i PS.
Idag var det mera testning med trådlös blixt med cactusar.
Ungefär så fotade jag flaskan ifall någon är intresserad av att testa. Allt på ett vitt bord.
----------------------------------------------------------___
[__] ----->--I-------()-----------<-----(__)----- ___/
Blixt-------- I ___ ( )_______________ -----( )__/___
----------Diffusorgrej och flaska ----Lampa-------Kamera
----------(Hemmagjord 1x1m ram, vit duk)
Bild_1.png 216.81K
0 Antal nerladdningarKommer inte ihåg inställningarna (sitter vid fel dator nu), men min Nikon D50 och ett Nikkor 50mm 1:1.8D var på. Testade väldigt många inställningar
Redigerat av Unregistered97a8a24e, 12 February 2009 - 23:56.
Postad 13 February 2009 - 00:47
Tänk hur det kan bli med tavlor..eller va det foto..tavla..foo........
Sony A700 och Sony 16-105 optik..
Ha nu en trevlig helg...
Mvh
Tobbe
Bifogad fil(er)
Redigerat av mayro, 13 February 2009 - 00:50.
Postad 13 February 2009 - 13:46
Postad 13 February 2009 - 18:13
bild1.jpg 423.96K
0 Antal nerladdningarBilden tagen med tamron 28-75mm F2.8 i dag, glömde ändra iso från inomhus fotograferingen,så det är iso 400 för er som undrar
Redigerat av Unregistereddf48638b, 13 February 2009 - 18:18.
Postad 13 February 2009 - 18:26
----------(Hemmagjord 1x1m ram, vit duk)
Postad 13 February 2009 - 22:53
Enda belysningen är en lampa bakom!
f/6,3
1/100
ISO100

Har även några i färg också, säg till vad ni föredrar!
Redigerat av Ponisch, 13 February 2009 - 22:54.
Postad 13 February 2009 - 23:35
Bifogad fil(er)
Postad 14 February 2009 - 12:00
Tänkte fota lite produktfoto för första gången, säg gärna vad ni tycker!
Enda belysningen är en lampa bakom!
f/6,3
1/100
ISO100
Har även några i färg också, säg till vad ni föredrar!
Tycker den blev bra, gillar vinkeln och ljuset.
Platt och tråkigt ljus brukar annars vara ett av nybörjarmisstagen, men det har inte din.
Postad 14 February 2009 - 12:37
En bild på Wilma 4 mån. Blev lite brusig eftersom det är ISO 800 och tagen med en kompaktkamera DSC-W120. Men själva motivet blev väldigt bra tycker jag. Men är det någon som vill pröva att förbättra bilden i photoshop så får han/hon gärna försöka
Tänkte göra ett försök på "bebisbilden" det slutade med att den ser tecknad ut =) sorry:
bebecartoo.jpg 237.94K
0 Antal nerladdningarPSCS4
Postad 14 February 2009 - 12:54
baby.jpg 398.17K
0 Antal nerladdningarSatte vitbalans efter tröjan, ökade röd/orange för att få mer värme i ansiktet. Använde "Noise reduction: Color" för att bli av med färgbruset, men samtidigt behålla detaljerna. Skärpan är orörd för att inte förstärka artifakterna mer.
Använde filten med Ior/Nalle Puh som färgreferens
Redigerat av Walkir, 14 February 2009 - 13:00.
Postad 14 February 2009 - 14:47
Bifogad fil(er)
Postad 14 February 2009 - 15:22
Detta är ett otroligt svårt konststycke som kräver träning! Dock tycker jag att du har lyckats väldigt bra!
Har testat att fota hundar (har två djur, 1,5år gammal Aussie/Border och 9år ung WelshSpaniel) och detta är inte lätt. Bra jobbat!
Idag var det mera testning med trådlös blixt med cactusar.
Ungefär så fotade jag flaskan ifall någon är intresserad av att testa. Allt på ett vitt bord.
----------(Hemmagjord 1x1m ram, vit duk)Bild_1.png 216.81K 0 Antal nerladdningar
Kommer inte ihåg inställningarna (sitter vid fel dator nu), men min Nikon D50 och ett Nikkor 50mm 1:1.8D var på. Testade väldigt många inställningar
Snyggt
Detta kanske underlättar http://www.professio...m/PhotoDiagram/
Postad 14 February 2009 - 23:02
8 bilders panorama. Blir inte så stort här på forumet, men bilden är gigantisk i original =P.
Stitchat med PTGui.
Repost?
Har du inget nytt du kan lägga upp? Börjar bli lite tjatigt...
Slänger upp en bild jag tog med mitt gamla chinon 135/2.8 häromdagen på väg till mataffären. Jag har manipulerat kurvor m.m. något som ni kanske ser.
IMGP2036.jpg 531.08K
0 Antal nerladdningar
Postad 14 February 2009 - 23:37
granminhembio.jpg 669.21K
0 Antal nerladdningar
Postad 15 February 2009 - 00:16
Mad.jpg 268.18K
0 Antal nerladdningarJonas340 älskar din bild.
Tycker att den är riktigt snygg.
/Simz
Redigerat av Simz, 15 February 2009 - 00:14.
Postad 15 February 2009 - 08:55
Lägger upp en liten skräck bild.
Mad.jpg 268.18K 0 Antal nerladdningar
Jonas340 älskar din bild.
Tycker att den är riktigt snygg.
/Simz
Åh, man tackar. Ja det är väl så att det beror på motivet en hel del. Lättare att ta till sig en snygg brud än en gammal nucka, såvida hon inte har ett väldigt speciellt utseende förstås. Du borde nog borsta tänderna lite oftare förresten...
Bifogad fil(er)
Postad 15 February 2009 - 08:55
Här är en rätt cool kille som showade lite på STCC finalen 2006.
Svårt att fånga motivet med den lille kompaktaren (Konica/Minolta Dimage G530, i efterhand hade det kanske inte varit helt fel att komponera bilden med lite mer "natur" i.
Har ökat på kontrasten, försökt bli av med lite brus och fipplat lite med nivåer och kurvor.
EXIF finns i bilden
PICT0637.jpg 605K
0 Antal nerladdningar
Postad 15 February 2009 - 19:51
tulpan.jpg 145.03K
0 Antal nerladdningarEn bild som jag förknippar med våren, nämligen tulpaner. Har redigerat bilden i photoshop med nik color effects.
Postad 15 February 2009 - 22:16
Tänkte göra ett försök på "bebisbilden" det slutade med att den ser tecknad ut =) sorry:
PSCS4
Nalle Puh är ju oftast tecknat
Gjorde också ett försök med bilden:
Satte vitbalans efter tröjan, ökade röd/orange för att få mer värme i ansiktet. Använde "Noise reduction: Color" för att bli av med färgbruset, men samtidigt behålla detaljerna. Skärpan är orörd för att inte förstärka artifakterna mer.
Använde filten med Ior/Nalle Puh som färgreferens
Bra jobbat. Man tackar
Postad 16 February 2009 - 09:59
Fick lov att ge mig ut i snön med kameran igår, strålande sol och begynnande takdropp.
IMG_1772re.jpg 138.67K
0 Antal nerladdningarEOS450D
f/3.5
ISO200
Postad 16 February 2009 - 10:13
Viktor
Bifogad fil(er)
Postad 16 February 2009 - 19:28
Postad 16 February 2009 - 19:42
Bilden i sig är väldigt intetsägande, men på något sätt så gillar jag den...
Postad 16 February 2009 - 21:09
slussarna_ice1.jpg 217.14K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 February 2009 - 10:25
toska: är personligen allergisk mot sådana blixtbilder, men bilden var ändå rätt fin. Fokus har hamnat lite fel, kanske beroende på att grabben rör sig..?
Tack, ja det var en spontanbild i bilen. Blixten var ett måste annars skulle han inte hinna fastna på bild
Postad 17 February 2009 - 15:39
Edit.Bytte bild och la in en som visar vi har minsan snö i Blekinge också.. Såg på nyheterna att barnens wasalopp gick idag i Ronneby.. Ja på skidor Halmstaden... Så vi har ju snööööö här... ..
och tyvärr blev det en stolpe denna gången där i bild då jag fotade med 400 mm fast optik avspärrningen där trappan är ner till bron som spolades bort förut... Det är stor dramatik här i Jämshög då och då som ni ser...
Bifogad fil(er)
Redigerat av mayro, 17 February 2009 - 22:45.
Postad 17 February 2009 - 18:15
Luzer: fin bild!! För att få ännu mer strålar runt solen kan du minska bländaren ännu mer, fast det blir ju inte mer än ett halvt steg (till 22). Att solen kommer vara utfrätt får man tyvärr leva med
mayro: fina tappar, men ribban stör ganska mycket i mina ögon. Sen vet jag inte hur ni i söder definierar vinter, men för mig innebär det i varje fall snö på marken
Sommar, någon?
DSC_5976.JPG 76.53K
0 Antal nerladdningarTycker vi är alldeles för dåliga på att kommentera andras bilder!! Bättring!
Redigerat av halmstaden, 17 February 2009 - 18:16.
Postad 17 February 2009 - 19:40
toska: jo, jag förstod det
![]()
Luzer: fin bild!! För att få ännu mer strålar runt solen kan du minska bländaren ännu mer, fast det blir ju inte mer än ett halvt steg (till 22). Att solen kommer vara utfrätt får man tyvärr leva med![]()
![]()
mayro: fina tappar, men ribban stör ganska mycket i mina ögon. Sen vet jag inte hur ni i söder definierar vinter, men för mig innebär det i varje fall snö på marken![]()
Sommar, någon?DSC_5976.JPG 76.53K 0 Antal nerladdningar
Tycker vi är alldeles för dåliga på att kommentera andras bilder!! Bättring!
Vet inte hur länge du varit med på forumet - men vi har vid något tillfälle enats om att man ger kritik till den som ber om det i samband med egna bildinlägg: på så sätt trampar man ingen på tårna, eftersom det är långt ifrån alla som vill ha sina bilder kritiserade.
Postad 17 February 2009 - 19:59
Selma_20081227_538.jpg 156.25K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 February 2009 - 20:21
Tror jag kommer ihåg det. Men lägger man upp en bild här tror jag man blir uppmuntrad av en (om än liten) kommentar, tror inte alls det är "långt ifrån alla" som inte vill få någon respons. "Alla" ni kan väl träda fram och berätta det, så ska vi hålla oss undan.Vet inte hur länge du varit med på forumet - men vi har vid något tillfälle enats om att man ger kritik till den som ber om det i samband med egna bildinlägg: på så sätt trampar man ingen på tårna, eftersom det är långt ifrån alla som vill ha sina bilder kritiserade.
Jag ska erkänna att jag är lite dålig på att ge kritik, men jag ska absolut bättra mig.
Vill man inte ha respons förstår jag inte meningen med att hänga här
Om det inte är uppenbart mottar jag gärna kommentarer av mina bilder. Får nog lägga in detta i signaturen: Kritik - JA TACK
Avslutar med ett aningen irriterat MVH och ursäkta om jag sänkte stämningen här lite. Fina bilder och bra kommentarer nu tack!
Postad 17 February 2009 - 22:10
Rekommenderat:
1. Kommentera gärna varandras bilder i sammanband med att ni postar en egen bild, men undvik längre diskussioner.
2. Det är eftersträvansvärt att försöka att ge en liten kommentar på den föregående postarens bild - enklare konstruktiv kritik eller bara beröm!
finns fler om ni läser första inlägget.
Alltså är det positivt att alla ger feedback.
Skulle det vara så att man inte vill ha några kommentarer på sin bild får man skriva detta så skall det givet vis respekteras.
MVH Simz
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4 bilder
134 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?