Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 01 april 2009 - 20:40
Postad 01 april 2009 - 21:21
Har för mig att det är enbart en skruv under klisterlappen i mitten av botten, tror det var en insex. Eventuellt så var de några synliga också men de ser du. När man lossat skruven så skjuver du locket ung 1cm bakåt så att det lossnar från fästena mot frontpanelen. Du kan se på pilarna i inägg 3 det är där som fläkten brukar ligga an mot chassiet, du kan fästa den med ett buntband om du vill men viktigast är att stoppa något i kontaktpunkterna mot chassiet, typ tätningslist eller likandeJag har nu tröttnat på att boxen låter och tänkte kolla om min fläkt sitter löst.
Hur gör man för att öppna boxen ?
Min box fungerar i övrigt bra efter uppdateringen så jag har ingen lust att skicka tillbaka den.
Edit,
https://www.minhembi...s...163&st=2310
där hittar du min modifiering i inlägg 2324 samt även tojjemannen
Redigerat av Unregistered124686ac, 02 april 2009 - 06:25.
Postad 02 april 2009 - 07:35
Jag kan inte minnas att jag har någon fördröjning, men ställ frågan i Harmony-tråden.Jag har en Logitech Harmony 885 som jag inte lyckas starta boxen med. Den startar via 'HELP' men inte annars. Nån som har tips på vilken fördröjning man ska ha?
https://www.minhembi...p;#entry2387194
Postad 02 april 2009 - 08:52
Jag kan inte ladda ner den nya FW till min box som bara har en kabel inkopplad.Har varit kontakt med CD supporten och fått hem en ny box men problemet kvarstår.Jag ringer supporten som säger att det kan ta väldigt lång tid att få hem FW med bara en kabel.Jag har nu försökt sex timmar med att trycka på de knapparna som dom sa att jag skulle trycka på utan att det händer ett ###### dyft.Ska det vara så ###### svårt att få ner en FW?.Har även Viasats HD PVR Box och den är ljusår bättre kvalitet och funktion.
Varför bara en kabel? Det är som att gå med kryckor med två friska ben! Dra fram en kabel till!
men visst, Viasat har löst det bättre med tekniken att kombinera två LNBs i en kabel.
Postad 02 april 2009 - 20:37

Än så länge (2timmar) så fungerar allt, inga buggar än.
Och till alla som inte har beställt, min box är tyst.
Visst låter hårddisken lite men det gör alla mer eller mindre.
När den startar upp så varvar fläkten upp, den tysnar efter några sekunder. Sedan så är det bara hårddisken som låter. Orginal fjärren har bättre känsla än min logitech harmony 525. Och bilden...den är helt grym i HD läge!!! köp köp köp!
Postad 02 april 2009 - 20:43
Det går väl inte att sätta några "varjedag" inspelningar från EPG?Jag får heller inte satta inspelningar att fungera från EPG. Ett program havl åtta i fyran satt till varje veckodag blir aldrig inspelat och nu till det hemska, veckoinspelningen av Heros blev inte inspelat vilket är programmet som är en av anledningarna av köp av Boxen. Samma med andra serier jag satt på veckoinspelning och jag har inte labborerat med några låsta inspelningar.
Är det, detta avsnitt som går i HD Söndag 12/4, 14.15?
Har nog nu spelat in ung 25-30 program satta i EPG'n sedan updateringen och ingen har felat. Satte igår en repeterande inspelning från Menyn Recorder och den har i alla fall spelat in idag, så inga av mina inspelningar har gått fel.
Än så länge har jag inte redigerat någon inspelning, det verkar om jag fattat det rätt, att det är då det blir fel
Redigerat av Unregistered124686ac, 03 april 2009 - 05:25.
Postad 03 april 2009 - 06:38
Kör boxen via HDMI till en Philips TV, 42PFL7403D.
Innan uppdaterigen var bilden i det närmaste perfekt, men om jag nu tittar på ett textt program försvinner
en del av texten utanför bildytan både till höger och vänster.
Kör jag 1080i på min Canal Digital box är, som ett exempel hela SVT-logotypen utanför skärmen om jag sätter TV:n på "Autoformat" eller "Bredbildsskärm 16:9". Väljer jag istället "Inte skalförändrad" ser jag en lite del av S:et i SVT, resterade ligger också utanför bilden. Dessa tre format är de enda tre jag kan välja på TV:n när jag kör HDMI.
Jag har prövat att istället köra boxen i 720p men då blir det ändå värre. Då ser jag ingenting alls av SVT:s logotype oavsett vilket format jag väljer på TV:n.
Har också en projektor inkopplad via komponent men jag har inte sett hur denna beter sig.
Upplever det dock väldigt störande att hela texten inte kan läsas då det är textade program.
Någon annan som sett något liknande efter uppdateringen?
Postad 03 april 2009 - 06:44
Låter som att du ska välja något annat format med on demandFörutom att inspelningarna inte längre fungear efter uppdateringen har jag också fått ett annat problem.
Kör boxen via HDMI till en Philips TV, 42PFL7403D.
Innan uppdaterigen var bilden i det närmaste perfekt, men om jag nu tittar på ett textt program försvinner
en del av texten utanför bildytan både till höger och vänster.
Kör jag 1080i på min Canal Digital box är, som ett exempel hela SVT-logotypen utanför skärmen om jag sätter TV:n på "Autoformat" eller "Bredbildsskärm 16:9". Väljer jag istället "Inte skalförändrad" ser jag en lite del av S:et i SVT, resterade ligger också utanför bilden. Dessa tre format är de enda tre jag kan välja på TV:n när jag kör HDMI.
Jag har prövat att istället köra boxen i 720p men då blir det ändå värre. Då ser jag ingenting alls av SVT:s logotype oavsett vilket format jag väljer på TV:n.
Har också en projektor inkopplad via komponent men jag har inte sett hur denna beter sig.
Upplever det dock väldigt störande att hela texten inte kan läsas då det är textade program.
Någon annan som sett något liknande efter uppdateringen?
Hur med inspelningar, är det bara vid redigerade rader i Meny Recorder som inte fungerar? alla andra går fint?
Postad 03 april 2009 - 07:35
Och sen funkar ju fjärren bättre än den gjorde tidigare!.
Kan jag bara hitta felet med att den går in i menyerna så känner jag mig mer eller mindre helnöjd med min box nu.
Chrille kock

Postad 03 april 2009 - 10:44
Det går väl inte att sätta några "varjedag" inspelningar från EPG?
Har nog nu spelat in ung 25-30 program satta i EPG'n sedan updateringen och ingen har felat. Satte igår en repeterande inspelning från Menyn Recorder och den har i alla fall spelat in idag, så inga av mina inspelningar har gått fel.
Än så länge har jag inte redigerat någon inspelning, det verkar om jag fattat det rätt, att det är då det blir fel
"que" Redigera (göra klipp) i inspelade program går bra om man accepterar att starta om boxen vid vissa klipp.
Vil man "Dela i två delar" Spela fram i programmet där du vill att det skall delas Tryck paus. Gå ned och använd
knappen" Settings" På menyn som kommer upp använd "Klipp" Sök titeln "Dela i två delar"tryck Ok. Boxen utför kommandot- programmet har delats i två delar 1 och 2 Gör inget annat än STARTA OM boxen, efter detta
tryck " My Tv" på "dosan" Nu är det bild på 1.an-2.an i det delade pro. När du kollar 1-2 om frågan kommer upp
" Vill du fortsätta uppsplningen" tryck nej Göra klipp i början och slutet på varje halva går bra utan omstart.
När man är klar med redigeringen ( klippen ) kan man sammanfoga halvorna 1-2 om man vill Även där när du kollar
första gången efter sammanfogandet, om frågan kommer upp "Vill du fortsätta uppspelningen" tryck nej
Det här har fungerat utan problem med den gamla mjukvaran och den nya. Utan detta förfarande är även min box
bildlös på halvan nr. 2 Lycka till! ( O.B.S "Dela på mitten verkar lite mer avancerat har ej provat detta )
Postad 03 april 2009 - 14:15
Är det någon mer som har problem med IR bender från Kjellan tillsamans med Logitech harmony 525? Boxern svarar inte på knapptryckningar genom IR bender. Så fort jag trycker dit indikatorn på boxern så slutar Harmony att fungera. Tråkigt att behöva använda två fjärr när man har köpt Harmony
Redigerat av nicopaco, 03 april 2009 - 14:19.
Postad 03 april 2009 - 14:55
Det går väl inte att sätta några "varjedag" inspelningar från EPG?
Valet om varje dag eller veckoinspelningar finns ju kvar i Menyn.Likaså att man kan ändra tiden, t ex lägga till 10 minuter. Eller har vi att göra med ammöterer som gör GUI i Boxen?
Kanske att de har ändrat så att epg följer med om ett program är försenat eller ändrat starttid och i så fall är det ju bättre men jag tror inte det..
Postad 03 april 2009 - 16:11
Valet om varje dag eller veckoinspelningar finns ju kvar i Menyn.Likaså att man kan ändra tiden, t ex lägga till 10 minuter. Eller har vi att göra med ammöterer som gör GUI i Boxen?
Kanske att de har ändrat så att epg följer med om ett program är försenat eller ändrat starttid och i så fall är det ju bättre men jag tror inte det..
Min fråga gällde detta från ditt inägg, i denna mening så säger du att du inte kan få satta inspelningar att fungera från EPG'n, menar du detta eller menar du från Menyn och Recoder? Min uppfattning hittills är att alla inspelningar från EPG'n fungerarJag får heller inte satta inspelningar att fungera från EPG
Postad 03 april 2009 - 18:04
Har tidigare under veckan dragit ur AC/DC-adaptern till boxen utan att det blivit bättre.
Idag väntade jag längre än vanligt, 20 minuter istället för någon enstaka minut.
När boxen startade upp efter detta verkar allt normalt igen.
Postad 04 april 2009 - 06:29
Är det bara jag som tycker att bilden blev sämre efter uppdateringen mest HD kanalerna (bilden inte lika klar)
(har boxen kopplad via en Maranz 6003 receiver till en panasonic plasma 50 pz800 med hdmi kabar)
Det finns väl inte så mycket att ändra i boxen för bildjustering?
Mvh Anders
Postad 04 april 2009 - 08:47
Nä, tyvärr finns det inget att justera, en av mina DVD spelare för 150:- har ofantligt mycket mer justeringsmöjligheter. Vad jag vet så är det en tidigare som tyckte att bilden har blivit "softare" eller inte så kontrastrik som tidigare. Jag tror nog alla vi andra tycker att den blivit skarpare. Vad nu detta beror på vet jag inte men Sagem har ju pillat lite i HDMI interfacet, gör en test att dra kabeln direkt till TV för att se om det är någon skillnadHej
Är det bara jag som tycker att bilden blev sämre efter uppdateringen mest HD kanalerna (bilden inte lika klar)
(har boxen kopplad via en Maranz 6003 receiver till en panasonic plasma 50 pz800 med hdmi kabar)
Mvh Anders
Postad 04 april 2009 - 09:07
Skulle se på "Så skall det låta" i SVTHD men sätter på tvn en stund innan.
Bilden fryser till några gånger samt att det blir tyst under loppet av en kvart för att sedan försvinna helt.
Omstarter, urdragande av matningspänningen hjälper föga.
Boxen visar då "problem med antennsignalen" eller nåt.
Klockan närmar sig åtta och jag använder istället tvns (5090H) inbyggda satellitbox; SVTHD har perfekt bild och ljud.
Efter programmet stänger jag av tvn, startar om boxen med strömkabeln. När boxen är klar, sätter jag på tvn.
Nu fungerar allt.
Min teori är att HDMI-rutinen i boxen "ballar ur" och stökar till övrig programvara.
Samma slags rotorsak som den gamla programvaran hade; dålig designarkitektur.
Postad 04 april 2009 - 09:39
Efter en fabriksåterställning verkar allt fungera igen.
Postad 04 april 2009 - 09:51
Har fått det två gånger som snabba kommandon mellan att jag stängt av en inspelning och gått in i MyTV, troligen är det resurser som går i taket och då "tappas" signalen, fastän det egentligen inte har något med antenn etc att göra.Råkade också ut för "problem med antennsignal" i går kväll.
Efter en fabriksåterställning verkar allt fungera igen.
Min upprepade inspelningar som jag satte i Meny recoder har fungert fint så än har jag inte missat någon inspelning, ska nu försöka ta med mig en enkel inspelning in i Meny och redigera den till upprepad så får jag se om det kanske misslyckas?
Annars så tycker jag det fungerar bra, har dock haft tre hängningar sedan uppgraderingen, det är fortfarande för mycket, samt att så känns ljudfördröjning och synkning av uppspelat material som att det har blivit sämre
Postad 04 april 2009 - 16:27
Kolla att signalformatet från CD-boxen är vad du tänkt dig. (1080i/720p eller den hemliga "pass through" automatiken.)Hej
Mvh Anders
Postad 04 april 2009 - 16:47
Hur gjorde du för att få rätt format på bilden? Drog du bara ut sladden och väntade 20min och sedan fungerade det igen eller hur gjorde du? Jag har samma problem nämligen efter uppdateringen.Nu har jag lyckats få till rätt format på bilden, så nu är allt som det var innan uppdateringen. Även inspelningar med EPG, vilket inte fungerat alls sedan uppdateringen fungerar nu.
Har tidigare under veckan dragit ur AC/DC-adaptern till boxen utan att det blivit bättre.
Idag väntade jag längre än vanligt, 20 minuter istället för någon enstaka minut.
När boxen startade upp efter detta verkar allt normalt igen.
Postad 04 april 2009 - 18:02
Hej
Mvh Anders
Vilken upplösning kör du på bilden ut från boxen?
Själv har jag en Pana PV500 (3 år gammal o endast 1024x768) o tycker bilden blivit bättre sen nya programvaran kom ffa pga att ränderna försvunnit. Kör samma upplösning ut som in i boxen!
Vore kul o veta om boxen är bättre på att skala upp SVT HD (till 1080i) till din TV eller om TV:n är bättre på detta (alltså 720p på SVT HD ut från boxen)? Kan du prova??
Finns det nån som kan testa detta som har årets modeller från Panasonic?
Postad 04 april 2009 - 22:19
Vilken upplösning kör du på bilden ut från boxen?
Själv har jag en Pana PV500 (3 år gammal o endast 1024x768) o tycker bilden blivit bättre sen nya programvaran kom ffa pga att ränderna försvunnit. Kör samma upplösning ut som in i boxen!
Vore kul o veta om boxen är bättre på att skala upp SVT HD (till 1080i) till din TV eller om TV:n är bättre på detta (alltså 720p på SVT HD ut från boxen)? Kan du prova??
Finns det nån som kan testa detta som har årets modeller från Panasonic?
Jag har en Panasonic PZ-800, och tycker att bilden på tex SVTHD blir bättre i 720 P (och således bildvisaren gör skalningen).
Problemet är att efter uppdateringen så väljer inte boxen "native upplösning", utan konsekvent 1080i (om du har valt det). Det fungerar att göra en fabriksåterställning, och få boxen att skifta upplösning beroende på källa, men efter att du har satt boxen i standby-mode och gör en återstart, så har den "glömt" din fabriksåterställning och återgår till att konsekvent återge bilden i 1080i.
Redigerat av Unregistered63946e69, 04 april 2009 - 22:23.
Postad 05 april 2009 - 08:32
Annars så tycker jag det fungerar bra, har dock haft tre hängningar sedan uppgraderingen, det är fortfarande för mycket, samt att så känns ljudfördröjning och synkning av uppspelat material som att det har blivit sämre
+1
Dock har boxen blivit betydligt tystare vilket i viss mån väger upp enstaka hängningar för mig.
Postad 05 april 2009 - 09:21
Jag har en Panasonic PZ-800, och tycker att bilden på tex SVTHD blir bättre i 720 P (och således bildvisaren gör skalningen).
Problemet är att efter uppdateringen så väljer inte boxen "native upplösning", utan konsekvent 1080i (om du har valt det). Det fungerar att göra en fabriksåterställning, och få boxen att skifta upplösning beroende på källa, men efter att du har satt boxen i standby-mode och gör en återstart, så har den "glömt" din fabriksåterställning och återgår till att konsekvent återge bilden i 1080i.
Jag har gjort 3 fabriksåterställningar sen uppdateringen o nu har native-upplösningen funkat i 3 dagar o boxen
har varit avstängd minst 5-6 ggr. Fattar inte varför men hoppas att det håller i sig :-).
Tack för svaret! Misstänkte att tv:n skulle vara bättre på skalningen.
Annars tycker jag boxen funkar riktigt bra nu! Enda strulet för mig är att ljudet inte kommer direkt på inspelningar
när man snabbspolat eller startar en ny. Lite osynk mellan ljud/bild ibland också men bättre än innan!
Lundis
Redigerat av lundis68, 05 april 2009 - 09:23.
Postad 05 april 2009 - 12:59
Innan uppdaterign var det så, ja. Numera kan man välja mellan RGB och yCbCr. Vilken som ska användas beror ju på vad din TV kan ta emot, men kan den ta emot yCbCr så är ju det det teoretiskt bättre.Hej
Mvh Anders
Postad 05 april 2009 - 14:55
Jag har haft samma problem som ett par andra efter uppdateringen. Program satta att spelas in via epg blev aldrig inspelade.
Jag löste problemet med att dra ut nätsladden och låta boxen vara spänningslös i ca 10 minuter och sedan gjorde jag om programmeringen och nu är det bra.
Postad 05 april 2009 - 20:25
Hej!
Har varit med sedan tiden med 1:a hd-boxen, har inte haft några som helst problem med den(Nu i sovrum)
Läste hela denna tråd men beslutade trots det att köpa denna box, är ju inte fel med hårddisk (bortskämd sen boxertiden med timeshift + hårddisk)
Vi har väl alla sett fram emot uppdateringen! MEN det är år 2009 och jag har betalt 4000:- samt bundit abonnemanget på 12 månader för att få en skitbox som fungerar med en del av funktionerna vi har betalt för och det bara ibland. (efter uppdateringen går inte ens timerinspelningarna igång)
Jag anser det vara lurendrejeri att fortsätta prångla ut denna box samt att binda upp konsumenter till långa abonnemangstider, CD borde vara väl medvetna om alla problem vid det här laget!
Vad skall vi göra nu? Fortsätta skriva bugglistor ett år till och vänta på nästa ev. uppdatering?
Man börjar ju fundera om vi inte är lurade till att vara testpersoner för en box som är planerad att släppas om 5 år!
Om nu CD som sagts läser denna tråd så vore det på sin plats med en ursäkt samt förklaring till hur dom har tänkt sig fortsättningsvis! Kundtjänst är det ju ingen som helst idè med att ringa, om man inte behöver ytterligare en strömadapter.
Ingen som känner någon högre uppsatt på CD? Vi borde kunna påverka på något vis, det är ju helt sjukt, tråden är nu över 150 sidor lång och vi sitter fortfarande "glatt" o diskuterar nya uppkomna problem!
Vi betalar till och med för detta skit.
/Hà dè
Håller helt med, det här är en box som aldrig borde släppts så tidigt som den gjordes. Jag tror att de buggar vi nu ser kvarstår med EPG inspelningar etc etc är ngt som vi kommer få leva med. Självklart hade de rättats till med denna release om möjlighet funnits (Risken att fucka upp alla boxar därute övervägdes nog när man gick igenom bugglistan...) Det hade inte kännts lika illa om man nu precis som du skriver inte slantat ett antal tusenlappar plus ett sjukt 2 års abbonemang på Familjepaketet där över hälften av kanalerna är bortsorterade (åtminstone i kanalplanen i vår familj) pga det inte är ngt att se.
Boxen visar bild och den gör det bra. Därefter är inte boxen ok längre. Vilket gör att den absolut inte är värd pengarna man fått betala för den.
Postad 05 april 2009 - 20:57
Min fråga gällde detta från ditt inägg, i denna mening så säger du att du inte kan få satta inspelningar att fungera från EPG'n, menar du detta eller menar du från Menyn och Recoder? Min uppfattning hittills är att alla inspelningar från EPG'n fungerar
Inspelningar satta samma dag eller nästkommande från epg fungerar men inte om man sätter dem på att spela in mån-fred eller veckovis t ex måndagar 20.00 - då spelas bara första in. Det vill säga att sträcker sig en inspelning utanför vad epg kan ladda - spelas det inte in (sätta manuellt utan epg har jag inte provat)
Redigerat av ruva, 05 april 2009 - 20:58.
Postad 06 april 2009 - 07:55
Teknikern jag pratade med var riktigt trevlig och var inte så korkad som de brukar vara. Han förstod tekniken och berättade om buggarna som funnits, han hängde tom med när jag frågade lite om boxens uppbyggnad och varför det var problem med ljudet (som jag redan visste svaret på eftersom jag kollat i detta ypperliga forum).
Hur som hellst ser jag fram emot att kanske få en tyst box nu. Har surrat i snart ett år nu.
Postad 06 april 2009 - 10:22
Har varit nöjd med uppdateringen förutom att boxen har börjat surra !?
Tillfällighet eller från uppdateringen ?
Vad f-n skall man nu göra,
Skicka tillbaka och hoppas på en ny tyst känns ju inte så lockande
Förslag ?
Deca
Postad 06 april 2009 - 10:41
Instämmer till fullo. Jag är inne på min tredje box och bara haft CD sedan mitten på Feb 09.Hej!
Har varit med sedan tiden med 1:a hd-boxen, har inte haft några som helst problem med den(Nu i sovrum)
Läste hela denna tråd men beslutade trots det att köpa denna box, är ju inte fel med hårddisk (bortskämd sen boxertiden med timeshift + hårddisk)
Vi har väl alla sett fram emot uppdateringen! MEN det är år 2009 och jag har betalt 4000:- samt bundit abonnemanget på 12 månader för att få en skitbox som fungerar med en del av funktionerna vi har betalt för och det bara ibland. (efter uppdateringen går inte ens timerinspelningarna igång)
Jag anser det vara lurendrejeri att fortsätta prångla ut denna box samt att binda upp konsumenter till långa abonnemangstider, CD borde vara väl medvetna om alla problem vid det här laget!
Vad skall vi göra nu? Fortsätta skriva bugglistor ett år till och vänta på nästa ev. uppdatering?
Man börjar ju fundera om vi inte är lurade till att vara testpersoner för en box som är planerad att släppas om 5 år!
Om nu CD som sagts läser denna tråd så vore det på sin plats med en ursäkt samt förklaring till hur dom har tänkt sig fortsättningsvis! Kundtjänst är det ju ingen som helst idè med att ringa, om man inte behöver ytterligare en strömadapter.
Ingen som känner någon högre uppsatt på CD? Vi borde kunna påverka på något vis, det är ju helt sjukt, tråden är nu över 150 sidor lång och vi sitter fortfarande "glatt" o diskuterar nya uppkomna problem!
Vi betalar till och med för detta skit.
/Hà dè
Jag orkar i alla fall inte sitta med defekta saker som gör mig förbannad då jag skall njuta av lite avkoppling, då försvinner ju liksom hela iden med att titta på TV/Film

Nåja, CD har förbrukat sina tre försök på att ågärda felen så jag kommer i alla fall att avsluta mitt abonnemang hos dem.
Postad 06 april 2009 - 13:07
För familjefridens skull måste Canal Digital göra något annat än att basunera ut i sin reklam att de har marknadens bästa box begrundat på en enstaka test av Boxar. Jag tycker att Canal Digital griper efter ett halmstrå för att kunna motbevisa oss som har återkommande problem.Instämmer till fullo. Jag är inne på min tredje box och bara haft CD sedan mitten på Feb 09.
Jag orkar i alla fall inte sitta med defekta saker som gör mig förbannad då jag skall njuta av lite avkoppling, då försvinner ju liksom hela iden med att titta på TV/Film
Nåja, CD har förbrukat sina tre försök på att ågärda felen så jag kommer i alla fall att avsluta mitt abonnemang hos dem.
CD - Fixa Timeshift-buggen nu!
Postad 06 april 2009 - 16:25
Postad 06 april 2009 - 16:59
Om du med sämre menar lägre så är det att vid ominstallationen så sätts nivån som du styr med fjärrkontrollen till 50%När jag gjort uppdateringen så blev det mycket sämre ljud på flera kanaler tex animal planet hd och discovery samnt de flesta hd kanalerna nån mer som tycker det
Postad 06 april 2009 - 17:29
När jag gjort uppdateringen så blev det mycket sämre ljud på flera kanaler tex animal planet hd och discovery samnt de flesta hd kanalerna nån mer som tycker det
Får du ut 5.1 till förstärkaren på dessa kanaler? Kolla så att engelska inte är valt under språkinställningar. Ska vara svenska på alla där!!
Lundis
Postad 06 april 2009 - 17:53
För familjefridens skull måste Canal Digital göra något annat än att basunera ut i sin reklam att de har marknadens bästa box begrundat på en enstaka test av Boxar. Jag tycker att Canal Digital griper efter ett halmstrå för att kunna motbevisa oss som har återkommande problem.
CD - Fixa Timeshift-buggen nu!
Kul att det iallafall är tre stycken som håller med mig.....
Säg att vi hade köpt en ny dvd-recorder av ett känt fabrikat ex.Sony som det tex inte gick att programmera inspelningar på, en ny platt tv som fungerade ibland. vad hade vi gjort då? Behållit dom, startat ett forum o hoppats på uppdateringar?
Vad jag försöker säga är att jag tycker att det är hel fel, att vi överhuvudtaget skall behöva sitta och hitta på den ena lösningen efter den andra på en undermålig produkt som vi dessutom har betalt dyrt för! Som CD fortfarande prånglar på nya abonnenter!
Ni som är inne på tredje eller fjärde boxen, vad säger cd? Erbjuder dom någon reducerad månadsavgift, frimånad
eller någon annan kompensation?
Boxen skall väl fungera med samtliga funktioner direkt ur lådan utan att behöva tänka på varje knapptryckning, gör du si eller så, så kan boxen hänga sig eller förväntad funktion utebli!
Nu låter jag väl extremt gnällig, till boxens försvar skall sägas att den iallafall duger som bildkälla men det gjorde den gamla också.
Postad 07 april 2009 - 05:00

Jag tittar på info om vantage 7100 så behöver man inte två boxar om man vill ha viasat också.
Postad 07 april 2009 - 07:28
Visasat's HD-box verkar dock vara bättre, men vill vi ha Viasat? Är det inte också så att det inte går att skapa favoritlista i den?
Man kan ju tycka att CD kunde ge oss ett alternativ till Sagem boxen, ur-HD-boxen från Sagem är väl fortfarande under utveklingsstadiet och kommer väl troligen aldrig bli "färdig", förhoppningsvis så ersätts den av något annat och man kanske kan hoppas att det inte är Sagem.
Tycker att CD's combibox fungerar utmärkt, har inte under alla år visat i närheten av en hänging eller liknade, kommer just nu inte ihåg vem som gör den, men kunde man inte fortsätta men en tillverkare som verkar veta vad han gör?
Min box fungerar dock nu OK, det finns så klart en del funktioner som fortfarande inte fungerar (som man får låta bli), men jag har aldrig haft problem med EPG data eller inspelningar etc. Det som stör nu är ett antal blå skyltar med dålig signalstyrka som leder till en "hängning", samt en del osynk och ljudfördröjning vid uppspelning, men i övrigt så gör den sitt jobb
Postad 07 april 2009 - 07:31
Kul att det iallafall är tre stycken som håller med mig.....
Säg att vi hade köpt en ny dvd-recorder av ett känt fabrikat ex.Sony som det tex inte gick att programmera inspelningar på, en ny platt tv som fungerade ibland. vad hade vi gjort då? Behållit dom, startat ett forum o hoppats på uppdateringar?
Vad jag försöker säga är att jag tycker att det är hel fel, att vi överhuvudtaget skall behöva sitta och hitta på den ena lösningen efter den andra på en undermålig produkt som vi dessutom har betalt dyrt för! Som CD fortfarande prånglar på nya abonnenter!
Ni som är inne på tredje eller fjärde boxen, vad säger cd? Erbjuder dom någon reducerad månadsavgift, frimånad
Boxen skall väl fungera med samtliga funktioner direkt ur lådan utan att behöva tänka på varje knapptryckning, gör du si eller så, så kan boxen hänga sig eller förväntad funktion utebli!
Nu låter jag väl extremt gnällig, till boxens försvar skall sägas att den iallafall duger som bildkälla men det gjorde den gamla också.
Jag håller med dig som du säkert sett i mina tidigare inlägg, jag är inne på min 4:e box nu men jag har inte blivit erbjuden någon kompensation överhuvudtaget. Jag tog mitt abb i Okt-Nov sen dess har det varit ett jäkla skickande av boxar fram och tillbaka. Det är ju ändå lite pyssel när man ska åka och hämta och lämna boxar hos sin lokala "post" . Att dom fortfarande säljer boxen och kan göra det är ju deras mkt smarta taktik att dom i princip trycker på skickaknappen bara man nämner att man köpt en HDD box och nu har problem när man ringer til kundtjänst. Det är iallafall det som fått mig att behålla boxen alldeles för länge, tiden går och man provar en ny box och skickar tilbaka en gammal. Nu har det gått nästan 6 månader sen jag köpte boxen och snart så är väl tiden ute för att man ska kunna reklamera. Vinnaren är nu CanalDigital som dels sålt en box för 2995:- som minst sagt har en del begränsningar i funktion plus att man signat upp sig för Familjepaketet för 209:- /mån + kvartalsavgift på 169:- för kortet + 695:- i startavgift. Slår man ihop dom pengarna så förstår man att CD kommer fortsätta sälja boxar och de kommer även fortsätta att skicka ut en ny likadan med samma mjukvara och samma hårdvara direkt vi ringer in och klagar. Eftersom vi diskuterar på ett relativt slutet forum så kommer ingenting hända utan det här kommer pågå och säkert skapa hundratals sidor till. Att CD:s tekniker är här inne och läser spelar en väldigt liten roll då de inte på något sätt kommer kunna påverka folket högre upp i hierarkin på CD. Förhoppningsvis så tar de till sig bugglistan och skickar den vidare men även här så tror jag vi hade sett fler förbättringar om det bara varit möjligt annars är det något som gått väldigt snett i kvalitetsäkringen av den nya mjukvaran.
Postad 07 april 2009 - 07:38
ComboBoxen är koreansk. Den fungerar som sagt utmärkt, men har inte fått någon uppdatering på åratal. Kan ju dock säga att sorteringen av favoriter är en hel vetenskap på den, så det har jag gett upp nu när den ändå bara sitter vid andra-TVn.Tycker att CD's combibox fungerar utmärkt, har inte under alla år visat i närheten av en hänging eller liknade, kommer just nu inte ihåg vem som gör den, men kunde man inte fortsätta men en tillverkare som verkar veta vad han gör?
Postad 07 april 2009 - 07:42
För det första kan jag nämna att jag har haft samma box nu sedan nov-07 och den har inga som helst fysiska problem, inga oljud eller så.Ni som är inne på tredje eller fjärde boxen, vad säger cd? Erbjuder dom någon reducerad månadsavgift, frimånad
För det andra undrar jag vad det är för grejor som du syftar på som fungerar klockrent "ur lådan"? De flesta moderna apparater typ TV, BD-spelare mm får ju regelbundet uppdateringar som ska lösa buggar och tillföra funktioner.
Problemet med vår box är så som jag ser det inte förekomsten av buggar utan den låga frekvensen av uppdateringar för att lösa detta.
Postad 07 april 2009 - 08:54
Är denna box skräp?Jag fundera allvarligt på att skippa comhem för canaldigital.För det första kan jag nämna att jag har haft samma box nu sedan nov-07 och den har inga som helst fysiska problem, inga oljud eller så.
För det andra undrar jag vad det är för grejor som du syftar på som fungerar klockrent "ur lådan"? De flesta moderna apparater typ TV, BD-spelare mm får ju regelbundet uppdateringar som ska lösa buggar och tillföra funktioner.
Problemet med vår box är så som jag ser det inte förekomsten av buggar utan den låga frekvensen av uppdateringar för att lösa detta.
Har idagsläget humax hd box för comhem fungerar bra.
Är det värt att byta jag får mycke fler kanaler med canal digital för samma peng.
Men jag vill absolut inte vara med om att bilden suger.
Postad 07 april 2009 - 09:33
Bilden har inget haft anledning att klaga på. Den är hela anledningen till att vi har stått ut med alla buggarÄr denna box skräp?Jag fundera allvarligt på att skippa comhem för canaldigital.
Har idagsläget humax hd box för comhem fungerar bra.
Är det värt att byta jag får mycke fler kanaler med canal digital för samma peng.
Men jag vill absolut inte vara med om att bilden suger.

Postad 07 april 2009 - 11:43
Jag är inne på 5:e boxen och bad nu om kompensering för de 15 dagar jag sammanlagt varit utan bild. Det var inga problem att få.
/P
Postad 07 april 2009 - 17:28
För det första kan jag nämna att jag har haft samma box nu sedan nov-07 och den har inga som helst fysiska problem, inga oljud eller så.
Jag skrev att jag tycker att boxen borde fungera som förväntat direkt ur lådan, som förväntat menar jag tex att kunna lita på att en timerinspelning går igång på rätt kanal vid rätt tidpunkt, det tycker inte jag är för mkt begärt år 2009 (vhs kom 1976)
Vidare har jag 2 plasma, 2 dvd -recorders, 1 Blu-Rav av kända fabrikat o dom har iallafall fungerat som förväntat utan uppdateringar!
Jag håller inte med dig vad gäller förekomsten av buggar, jag tycker att det borde vara någon form av kvalitetssäkring innan man släpper något dylikt (och fortsätter att skicka ut dessa)
Att det kommer uppdateringar alldeles för sällan skriver jag däremot under på

Nog om detta...
Postad 07 april 2009 - 20:16
Har själv inte testat än då den tidigare allt som oftast ändrade, bytte plats/tog bort kanaler så att man missade inspelningar som man programmerat.
boxern har i övrigt fungerat bra för min del sedan upgraderingen.
Postad 08 april 2009 - 07:33
...inte riktigt...vill bara förklara varför det kan låta som om jag försvarar förekomsten av buggar (vilket jag inte gör). Jag har själv jobbat i flera år med test och utvärdering av nyutvecklade programvaror och vet att det är i det närmaste en regel att programvaror släpps med både kända och okända buggar. Orsaken är tidskrav från kunden, kombinerat med det faktum att utvecklare tycker att det är roligare att utveckla nya funktioner än att rätta buggar i funktioner som de anser sig vara "klara" med. Jag har många gånger suttit i kläm mellan kund och utvecklare pga detta...Jag håller inte med dig vad gäller förekomsten av buggar, jag tycker att det borde vara någon form av kvalitetssäkring innan man släpper något dylikt (och fortsätter att skicka ut dessa)
Att det kommer uppdateringar alldeles för sällan skriver jag däremot under på
Nog om detta...

Vid en jämföresle med annan hemelektronik så kan man väl också konstatera att en PVR-box med 3 ingångar är betydligt mer komplex än tex en TV eller DVD-spelare...
Postad 08 april 2009 - 08:38
Problemen med favoritlistan dök bara upp (i alla fall för mig) när CD uppdaterade kanallistan.Är det någon som haft några problem med favorit listan sedan uppdateringen ?
Har själv inte testat än då den tidigare allt som oftast ändrade, bytte plats/tog bort kanaler så att man missade inspelningar som man programmerat.
boxern har i övrigt fungerat bra för min del sedan upgraderingen.
Vet inte om de gjort det sedan uppdateringen.
Om de uppdaterat kanallistan så är ju buggen fixad, annars är det bara att vänta & se....
Postad 08 april 2009 - 10:00
Jag tror knappast att man gjort det, Man hade nog helt enkelt lämnat tillbaka produkten och bett att;Kul att det iallafall är tre stycken som håller med mig.....
1. De åtgärdar felet
2. Reklamera och få pengarna tillbaka.
Köper man något så skall det fungera enligt de specifikationer tillverkaren och leveantören anger, annars så är det bara att häva köpet om de inte åtgärdar felet/felen. Svårare än så är det ju egentligen inte. I alla fall inte för migVad jag försöker säga är att jag tycker att det är hel fel, att vi överhuvudtaget skall behöva sitta och hitta på den ena lösningen efter den andra på en undermålig produkt som vi dessutom har betalt dyrt för! Som CD fortfarande prånglar på nya abonnenter!

Jag har inte erbjudits någon kompensation, å andra sidan så har jag inte bett om någon, vilket jag egentligen inte heller skall behöva göra.Ni som är inne på tredje eller fjärde boxen, vad säger cd? Erbjuder dom någon reducerad månadsavgift, frimånad
Precis.Boxen skall väl fungera med samtliga funktioner direkt ur lådan utan att behöva tänka på varje knapptryckning, gör du si eller så, så kan boxen hänga sig eller förväntad funktion utebli!
Fel som svengelska menyer, HDMI som inte fungerar helt ok. Timeshift buggen. Hembioläget/stereo buggen. Buggar i schemalagda inspelningar (hände mig senast igår, valde att spela in Mythbusters på discov, och den spelade in en annan kanal

Nu är ju detta bara ett fåtal av de buggar som jag har, listan kunde göras längre.
Knappast gnällig skulle jag säga, du har som många andra inte fått vad du betalat för, såvida du inte betalade för att bli betatestare och lista buggar åt CDNu låter jag väl extremt gnällig, till boxens försvar skall sägas att den iallafall duger som bildkälla men det gjorde den gamla också.

Nåja, är en retur som gäller för mig, och det lutar åt Vantage eller Dreamboxen. Om de är bättre/sämre får vi se.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar