Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4601

Postad 12 April 2018 - 18:08

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Mercedes a250 :) Den e rätt kvick.

#4602

Postad 12 April 2018 - 18:18

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Nuvarande Mazda 6 är trevlig i kupén, ingen plastig känsla där, till skillnad från Subarun.
Ljudnivån kunde varit bättre, men det finns många som är sämre.
Det som är problemet är sätet, lite kort sits och svårt att hitta en riktigt bra körställning.

 

Subarun tycker jag är ganska bra ändå... ingen Mercedes direkt, men för att vara japanare så går den ganska buller och skrammelfritt.

Tyvärr är det ju så med i princip alla japanska bilar att stolarna inte är gjorda för riktiga människor. Men det är något jag kan leva med om man slipper bo på verkstan! ;)

 

Ska ta en titt på Mazda nästa gång. Annars är ju nya Volvo V60 rätt trevlig. Får se när den dyker upp i bilhallarna!?



#4603

Postad 14 April 2018 - 10:55

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Ford Fiesta St verkar intresant men de verkar ju väldigt ovanliga.

 

Hondan e klart intressant men kan inget vis motivera nästan en årslön på en bil oavsett märke osv.

 

Har dock lokaliserat en begagnad honda Civic 1,8 sport för ett vad det ser ut som överkomligt pris.

Den har Kedja.

Är det någon här som har några som helst erfarneheter av en sådan?

Några "kända" problem med dem?

När började Honda med adaptiv farthållare??



#4604

Postad 14 April 2018 - 11:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

Är nu inne på min andra Fiesta ST och kan bara ösa lovord om dessa, roligare bil för pengarna är svårt att hitta imo.

 

Men det stämmer att man inte ser så många uta på vägarna, men för mig är det ju bara ännu roligare när man kör nåt mer ovanligt.

 

Dock är det ju i princip samma bil som den vanliga Fiestan om du menar att man inte kan veta om kvalitet osv, men dessa är ju europas mest sålda bil ett par år i rad nu om jag minns rätt.

 

Den nya ST modellen kommer ju ut nån gång i år och hur den kommer vara är svårt att sia om.



#4605

Postad 14 April 2018 - 13:52

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Har lokaliserat en Fiesta ST med 182hk inom resavstånd som känns intressant. Finns dock väldigt lite uppgifter om den online förutom att den funnits i säljföretagets ägo ganska länge. Och att den varit kredit köpt tidigare men kreditköpet är avslutat.



#4606

Postad 14 April 2018 - 14:14

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

Har lokaliserat en Fiesta ST med 182hk inom resavstånd som känns intressant. Finns dock väldigt lite uppgifter om den online förutom att den funnits i säljföretagets ägo ganska länge. Och att den varit kredit köpt tidigare men kreditköpet är avslutat.

Det där med hästkrafter på ST´n är lite lustigt, vissa skriver 182 andra 187.

 

Dock har man i praktiken nästan 200 hk vid fullgas i 20 sekunder i varje växel om jag minns rätt, detta pga overboost i turbon.

 

Så nära 200 hk i en bil som väger drygt 1100 kg (tjänstevikt) ger rätt rolig prestanda ;)



#4607

Postad 14 April 2018 - 14:17

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Ford Fiesta St verkar intresant men de verkar ju väldigt ovanliga.
 
Hondan e klart intressant men kan inget vis motivera nästan en årslön på en bil oavsett märke osv.
 
Har dock lokaliserat en begagnad honda Civic 1,8 sport för ett vad det ser ut som överkomligt pris.
Den har Kedja.
Är det någon här som har några som helst erfarneheter av en sådan?
Några "kända" problem med dem?
När började Honda med adaptiv farthållare??


Har haft en 1,8 sport och den var kanon, aldrig några fel men den va en årsmodell 2015 så relativt ny. Honda började med adaptiv farthållare på sin nya 10e generation vad jag vet. Den nya är en riktigt bra bil, mycket bil för pengarna.

#4608

Postad 14 April 2018 - 14:54

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 1

Har lokaliserat en Fiesta ST med 182hk inom resavstånd som känns intressant. Finns dock väldigt lite uppgifter om den online förutom att den funnits i säljföretagets ägo ganska länge. Och att den varit kredit köpt tidigare men kreditköpet är avslutat.


Har du provat car.info?

#4609

Postad 14 April 2018 - 15:05

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Har du provat car.info?

Jo , Men på t.ex motor&prestanda finns det bara en ruta med MER på o klickar man på den kommer det bara upp information om sidan.

Det är på den sidan jag hittat att den har köpts med kredit och att den varit länge hos företaget som har den ute till försäljning.



#4610

Postad 14 April 2018 - 15:25

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 1

Har haft en 1,8 sport och den var kanon, aldrig några fel men den va en årsmodell 2015 så relativt ny. Honda började med adaptiv farthållare på sin nya 10e generation vad jag vet. Den nya är en riktigt bra bil, mycket bil för pengarna.


Synd bara att den ser ut å vara för nån som e 18 år och har bakåtvänd keps

#4611

Postad 14 April 2018 - 15:31

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Synd bara att den ser ut å vara för nån som e 18 år och har bakåtvänd keps

Försäkringen ligger verkligen inte på Hondas positiva sida heller...



#4612

Postad 14 April 2018 - 15:35

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Försäkringen ligger verkligen inte på Hondas positiva sida heller...


Nä det brukar vara rätt dyrt. Men rätt trevliga bilar annars

#4613

Postad 14 April 2018 - 18:06

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

en fråga ... vågar man sänka en tjänstebil/personalbil?? tycker min GTE e så j*vla hög, ser fan ut som en SUV

 

//Micke


Redigerat av fristil, 14 April 2018 - 18:07.


#4614

Postad 14 April 2018 - 18:13

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Synd bara att den ser ut å vara för nån som e 18 år och har bakåtvänd keps


Smaken e som baken, tycker den e riktigt snygg. Inte så tråkig som t.ex golf, Ford mm

#4615

Postad 14 April 2018 - 18:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

en fråga ... vågar man sänka en tjänstebil/personalbil?? tycker min GTE e så j*vla hög, ser fan ut som en SUV

 

//Micke

Tja, så länge du byter tillbaka till original vid återlämnadet bör det ju inte vara några problem?



#4616

Postad 14 April 2018 - 18:47

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Smaken e som baken, tycker den e riktigt snygg. Inte så tråkig som t.ex golf, Ford mm


Jepp alla e vi olika :)

#4617

Postad 14 April 2018 - 18:47

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 3
Vad är det snygga med en bil som ser konstant nedlastad ut?

Apropå sänkning ;-)

Redigerat av junkan, 14 April 2018 - 18:47.


#4618

Postad 14 April 2018 - 20:33

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

Tja, så länge du byter tillbaka till original vid återlämnadet bör det ju inte vara några problem?

tänkte så också. För man måste väl lämna bilen original?



#4619

Postad 14 April 2018 - 21:40

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

en fråga ... vågar man sänka en tjänstebil/personalbil?? tycker min GTE e så j*vla hög, ser fan ut som en SUV
 
//Micke


Gör inget sådant utan att först kolla med leasingfirman. Dom kan vara ganska ”kinkiga” om man förändrat bilens spec (dom kan ha egna tolkningar vad detta är jmf vad man själv tycker är vettigt) jmf med vad dom har i sina papper och något händer. Kan i värsta fall bli strul med försäkringen och att de hävdar att den inte gäller.

Försökte tex köra Polestar på en Volvo jag hade som tj bil och det var ej ok även om det är något som Volvo själva säljer och marknadsför.

Bäst att kolla upp först..

#4620

Postad 15 April 2018 - 12:14

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Just hemkommen från att ha varit och provkört en begagnad Ford Focus ST III.

Damn vilken rolig bil.

 

Färgen har en del övrigt att önska men går att leva med.

Priset är lite mer än vad jag egentligen vill ge men överkomligt.

Skatten är även den överkomligt men 1600kr känns ganska högt men som sagt överkomligt.

Försäkringen är helt ok med.

Den är helt klart med i gamet så att säga.

 

Den är 6 cm bredare än min nuvarande så borde gå att få in i garaget också. Annars e det ju inte omöjligt att säga upp garaget .



#4621

Postad 16 April 2018 - 01:02

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 1

Den är 6 cm bredare än min nuvarande så borde gå att få in i garaget också. Annars e det ju inte omöjligt att säga upp garaget .

 

Vad har du för garage om inte en focus går in?



#4622

Postad 16 April 2018 - 07:00

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Vad har du för garage om inte en focus går in?

Bor i ett hus som är över 100år gammalt. Vissa saker är lite skumma.

 

Har alltså en lägenhet i en villa.


Redigerat av bahama, 16 April 2018 - 09:36.


#4623

Postad 16 April 2018 - 09:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10392 inlägg
  • 1

Villors garage är oftast pyttesmå. Man får knappt in en bil.



#4624

Postad 16 April 2018 - 12:00

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 1

Villors garage är oftast pyttesmå. Man får knappt in en bil.

 

Det var väl lite väl generaliserat, känner ingen som har ett garage som inte är tillräckligt stor för en bil. Att garaget är fullt med annan skit som gör att de ändå inte får en bil är en annan sak ;)



#4625

Postad 16 April 2018 - 13:13

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Vissa är ju otroligt små på bredden. Har en släkting som har ett gammalt hus med garage i källaren från seklets början. Gick inte att få in min dåvarande tj-bil som var en Audi A6 allroad. Var tom trångt på bredden med hans Golf.

#4626

Postad 16 April 2018 - 16:01

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Förr bara 30 år sedan var bilarna 15 cm smalare och 50 cm kortare generellt så det är inget konstigt att garagen är små.

#4627

Postad 16 April 2018 - 18:17

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Förr bara 30 år sedan var bilarna 15 cm smalare och 50 cm kortare generellt så det är inget konstigt att garagen är små.


Stämmer ganska väl:

Passat 1976 1610

Passat 2018 1832

Lite över 20 cm plus...

#4628

Postad 16 April 2018 - 18:46

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 1

Lincoln Continental anno 1964 var på håret under 2m bred och 5,5m lång... så att bilar var mindre förr stämmer ju inte riktigt helt och hållet. :)

Däremot hade vi ganska små bilar generellt i Europa pga bensinpriser och annat.

 

Att man har en villa med litet garage är ju ganska självförvållat! ;)



#4629

Postad 16 April 2018 - 19:48

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Lincoln var knappast en folkbil.

Länge länge var den normala bredden strax under 170 cm, numera närmar det sig 185 cm.

#4630

Postad 20 April 2018 - 16:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

när är det dags att byta bromsbelägg?  har kanske 4-5 mm kvar på dom. är det hög tid eller?



#4631

Postad 20 April 2018 - 17:19

sivertsivert
  • sivertsivert
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

när är det dags att byta bromsbelägg? har kanske 4-5 mm kvar på dom. är det hög tid eller?


Brukar vara en skrapande varningssignal om jag inte minns fel ;-)

#4632

Postad 20 April 2018 - 20:48

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

när är det dags att byta bromsbelägg? har kanske 4-5 mm kvar på dom. är det hög tid eller?


Brukar ju finnas varning när dom tar slut. Vet dock ej hur det är på fordddd

när är det dags att byta bromsbelägg? har kanske 4-5 mm kvar på dom. är det hög tid eller?


Brukar ju finnas varning när dom tar slut. Vet dock ej hur det är på fordddd

#4633

Postad 20 April 2018 - 22:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Brukar ju finnas varning när dom tar slut. Vet dock ej hur det är på fordddd

Brukar ju finnas varning när dom tar slut. Vet dock ej hur det är på fordddd


Vad dör typ av varning ?

#4634

Postad 21 April 2018 - 07:50

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Vad dör typ av varning ?


Brukar räcka med att kika genom fälgen, i värsta fall får man ta bort hjulet, så ser man hur mycket belägg man har mellan skickan och beläggets platta.


Google is your friend ;)
https://www.flashback.org/t1366087

#4635

Postad 21 April 2018 - 09:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Brukar räcka med att kika genom fälgen, i värsta fall får man ta bort hjulet, så ser man hur mycket belägg man har mellan skickan och beläggets platta.


Google is your friend ;)
https://www.flashback.org/t1366087

 

 

 

jo jag har ju kollat så klart och jag skrev ju längre upp att det var 4-5mm kvar av beläggen. 

min fråga var när det är bra att byta. Antar att jag inte ska köra slut på dom helt och riskera att förstöra skivorna :)



#4636

Postad 21 April 2018 - 09:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2842 inlägg
  • 0

jo jag har ju kollat så klart och jag skrev ju längre upp att det var 4-5mm kvar av beläggen.
min fråga var när det är bra att byta. Antar att jag inte ska köra slut på dom helt och riskera att förstöra skivorna :)


2mm

Vissa belägg har en slitagevarnare, en metallfjäder som börjar skava på skivan innan det är slut. Så länge det finns belägg kvar så är det lugnt men bör som sagt bytas när det är ca: 2mm kvar.

Är dock ingen mekaniker....

#4637

Postad 21 April 2018 - 10:23

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Vad dör typ av varning ?

Många belägg har slitagevarnare, dvs en gul lampa tänds i intrumentpanelen när det e dax å byta.
Men annars som lobo säger Ca2 mm kvar kan det börja bli dax å byta.
Annars brukar dom säga till på servicen när dom ser att dom börjar bli slitna. (Iaf min mekaniker)

Redigerat av mikkiz, 21 April 2018 - 10:24.


#4638

Postad 21 April 2018 - 11:18

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Många belägg har slitagevarnare, dvs en gul lampa tänds i intrumentpanelen när det e dax å byta.
Men annars som lobo säger Ca2 mm kvar kan det börja bli dax å byta.
Annars brukar dom säga till på servicen när dom ser att dom börjar bli slitna. (Iaf min mekaniker)

Är inte den digitala slitagevarnaren (de med lampa i instrumentpanelen) inställd efter X antal km? Alltid så jag uppfattat det iaf 🤔

Ett bra tecken på att beläggen är slut är när det skriker som fan vid inbromsning iaf, bortsett om man kör en äldre Volvo, då skriker det alltid ;)

#4639

Postad 21 April 2018 - 11:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

tack för infon gubbar :)

 

då är det ju några millimeter kvar då innan det är dags. kanske jag även har en lampa som börjar lysa? ska kolla upp det.

 

misstänker att det är omöjligt att svara på men hur länge tror ni 3mm slits ner vid normal körning? :)

 

tror ni jag klarar mig över sommaren? 

men som sagt, går kanske inte att svara på. Beror ju på hur jag kör, hur långt jag kör och hur hårt jag bromsar :)



#4640

Postad 21 April 2018 - 11:27

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

tack för infon gubbar :)

då är det ju några millimeter kvar då innan det är dags. kanske jag även har en lampa som börjar lysa? ska kolla upp det.

misstänker att det är omöjligt att svara på men hur länge tror ni 3mm slits ner vid normal körning? :)

tror ni jag klarar mig över sommaren?
men som sagt, går kanske inte att svara på. Beror ju på hur jag kör, hur långt jag kör och hur hårt jag bromsar :)

Hur snabbt det slots blir svårt att svara på, precis som du själv påpekar ;)

Jag skulle dock försöka planera in ett byte innan sommaren, jobbigt att stå ute på landet med metall mot metall.

Tror det kan stå i din instruktionsbok vad minsta rekommenderade tjocklek är enligt din bils tillverkare.

#4641

Postad 21 April 2018 - 12:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

tack för infon gubbar :)

 

då är det ju några millimeter kvar då innan det är dags. kanske jag även har en lampa som börjar lysa? ska kolla upp det.

 

misstänker att det är omöjligt att svara på men hur länge tror ni 3mm slits ner vid normal körning? :)

 

tror ni jag klarar mig över sommaren? 

men som sagt, går kanske inte att svara på. Beror ju på hur jag kör, hur långt jag kör och hur hårt jag bromsar :)

Alla bilar har väl slitagevarnare?

Om inte annars är det ganska lätt att se.



#4642

Postad 21 April 2018 - 12:17

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Är inte den digitala slitagevarnaren (de med lampa i instrumentpanelen) inställd efter X antal km? Alltid så jag uppfattat det iaf
Ett bra tecken på att beläggen är slut är när det skriker som fan vid inbromsning iaf, bortsett om man kör en äldre Volvo, då skriker det alltid ;)


Har jag aldrig hört.
Så du menar att den känner av om du kör enbart stadskörning och sliter ut belägg fortare än vid enbart långkörning?
Eller om du kör lungt/bromsar lungt och vice versa?

#4643

Postad 21 April 2018 - 13:52

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Har jag aldrig hört.
Så du menar att den känner av om du kör enbart stadskörning och sliter ut belägg fortare än vid enbart långkörning?
Eller om du kör lungt/bromsar lungt och vice versa?

Nej, jag menar att bilen är inställd på att lampan tänds efter ett visst antal mil.
Men detta är ju som sagt vad jag HÖRT och FÅTT FÖR MIG, som jag skrev.
Har inte brytt mig så mycket då jag inte har behövt veta detta...

Någon som vet hur denna teknik fungerar (den korrekta med sensor)?
Har läst om folk som bytt belägg men fortfarande haft tänd lampa nämligen...

#4644

Postad 21 April 2018 - 13:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Svenska Wikipedia om slitagevarnare
https://sv.m.wikiped...för_bromsbelägg

#4645

Postad 21 April 2018 - 15:29

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Svenska Wikipedia om slitagevarnare
https://sv.m.wikiped...för_bromsbelägg

Tack tack!
Då måste de man läst om haft problem med sin sensor helt enkelt...

#4646

Postad 21 April 2018 - 18:02

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Har jag aldrig hört.
Så du menar att den känner av om du kör enbart stadskörning och sliter ut belägg fortare än vid enbart långkörning?
Eller om du kör lungt/bromsar lungt och vice versa?


Min Bmw E61 gör så, kör jag hårt ett par dagar eller en längre sträcka så sänks distansen tills det är dags att byta och kör jag lugnt ett tag så ökar den igen

#4647

Postad 21 April 2018 - 19:19

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Min Bmw E61 gör så, kör jag hårt ett par dagar eller en längre sträcka så sänks distansen tills det är dags att byta och kör jag lugnt ett tag så ökar den igen


Jaha där ser man. Så va det inte på min bmw. Utan en givare som slets ner och började lysa när beläggen va slut.
Bytte belägg själv å när jag monterade nya belägg och givare så slocknade lampan.
Men antar att alla tillv har olika.

#4648

Postad 21 April 2018 - 19:32

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Min Bmw E61 gör så, kör jag hårt ett par dagar eller en längre sträcka så sänks distansen tills det är dags att byta och kör jag lugnt ett tag så ökar den igen

Då var jag inte helt fel ute då alltså...

Summa summarum blir att det finns tre olika varningssystem och ett digital räknesystem.
Alla är överens nu va? 😇😇 ;)

#4649

Postad 22 April 2018 - 07:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

kikar på belägg på denna sidan men förstår inte riktigt om jag måste köpa två st kit fram och två kit bak. 

 

någon som handlat där och vet?

 

https://www.getech.s...n/56949/4014583



#4650

Postad 22 April 2018 - 08:52

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0
Bromsbelägg brukar säljas som kit fram eller bak. Man byter ändå aldrig bara på ena sidan.




Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.