LG B7 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B7V
(TV)
|
8
|
(53)
|
Inga priser | |
LG B7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65B7V
(TV)
|
9
|
(38)
|
Inga priser | |
LG C7 55" OLED
(TV)
|
8
|
(29)
|
Inga priser | |
LG C7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65C7V
(TV)
|
8
|
(21)
|
Inga priser | |
LG E7 55" OLED
(TV)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
LG E7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65E7V
(TV)
|
7
|
(4)
|
Inga priser | |
LG G7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65G7V
(TV)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
LG G7 77" OLED TV - OLED77G7V
(TV)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
LG OLED W7 65" OLED - OLED65W7V
(TV)
|
5
|
(2)
|
Inga priser | |
LG OLED W7 77" OLED - OLED77W7V
(TV)
|
7
|
(0)
|
Inga priser | |
LG 55" Full HD - 55EG9A7V
(TV)
|
4
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 18 March 2018 - 19:40
Någon som vet om det går att nedgradera fw?
Ska inte säga att jag vet, men jag tror inte det är möjligt. Får man fråga varför?
Postad 18 March 2018 - 19:42
Nä ingen banding.! Inte ens med Viaplay´s UHD fotbolls sändningar, där man ser varje "grässtrå"
Däremot med apple tv / iTunes / King Arthur Dolby vision, kan man skönja lite i början..!
Redigerat av mcmike, 18 March 2018 - 19:43.
Postad 18 March 2018 - 19:43
Ser svag banding på den matchen. Om det stör, ja lite.
Har du prövat olika profiler om det minskar?
Tex HDR?
Postad 18 March 2018 - 19:47
Ska inte säga att jag vet, men jag tror inte det är möjligt. Får man fråga varför?
Misstänker att avläsningen av HDR-10 metadata är felaktig med visa titlar med nya 65-fw.
Postad 18 March 2018 - 19:58
Provade med hdr profilen och bandingen försvann nästan. Kör i normalfallet med isf mörkt rum. Hdr läget blev betydligt mer tryck i såklart. Det går säkert att minimera uppkomsten av banding men det beror ju mycket på signal/upplösning etc, så man kanske får ändra beroende på vart man tittar.Har du prövat olika profiler om det minskar?
Tex HDR?
Provade med sportläget. Blev ju nästan bländad av ljuset i bilden
Postad 18 March 2018 - 20:13
Provade med hdr profilen och bandingen försvann nästan. Kör i normalfallet med isf mörkt rum. Hdr läget blev betydligt mer tryck i såklart. Det går säkert att minimera uppkomsten av banding men det beror ju mycket på signal/upplösning etc, så man kanske får ändra beroende på vart man tittar.
Provade med sportläget. Blev ju nästan bländad av ljuset i bildenMen ingen banding syntes iaf.
Man vänjer sig ![]()
Brukar även växla mellan standard och sport profiler beroende på vilken kanal program man ser på få mer "tryck" eftersom vissa saker stängs av sätts på i profilerna
Redigerat av Ironse, 18 March 2018 - 20:14.
Postad 18 March 2018 - 20:16
Men en annan sak. Jäklar vilken underbar bild jag har med mitt nya xbox x ihop med tvn. Battlefront 2 i 4K och hdr, riktigt trevligt.
Postad 18 March 2018 - 20:20
Man kan ändra HDR profilen från strong till medium light om man blir bländad ![]()
Redigerat av Ironse, 18 March 2018 - 20:20.
Postad 18 March 2018 - 20:22
Jag använder mig av tecknicolor Expertläget till allt utom film.! Testade HDR läget orörd med effekt nivå stark, det var alldeles för ljustark bild för mig personligen
Det positiva är att man själv kan avgöra vad som passar ögonen på plats, tur är det ![]()
Redigerat av mcmike, 18 March 2018 - 20:23.
Postad 18 March 2018 - 20:34
Jag använder mig av tecknicolor Expertläget till allt utom film.! Testade HDR läget orörd med effekt nivå stark, det var alldeles för ljustark bild för mig personligen
Det positiva är att man själv kan avgöra vad som passar ögonen på plats, tur är det
Du har ju en mycket bra panel om du inte ser nån banding alls på den pågående matchen på 12:an.
Postad 18 March 2018 - 20:40
Du har ju en mycket bra panel om du inte ser nån banding alls på den pågående matchen på 12:an.
Hade jag sett banding vid fotboll, då hade den inte hängt kvar här på väggen. ![]()
Postad 18 March 2018 - 20:45
Hade jag sett banding vid fotboll, då hade den inte hängt kvar här på väggen.
Som sagt. Stort grattis till panelen. Antar att jag är märkt för livet avseende banding, kommer se det oavsett vad jag byter till
Postad 18 March 2018 - 21:03
Hade jag sett banding vid fotboll, då hade den inte hängt kvar här på väggen.
Lite nyfiken på vilka inställningar du kör med i techicolour läget, oledstyrka? Kontrast?
Postad 18 March 2018 - 21:16
Lite nyfiken på vilka inställningar du kör med i techicolour läget, oledstyrka? Kontrast?
Oled 50 / Kontrast 100 / Ljusstyrka 58 / Gamma BT.1886...!
Postad 18 March 2018 - 21:44
Oled 50 / Kontrast 100 / Ljusstyrka 58 / Gamma BT.1886...!
Får köra det vid nästa fotbollsmatch och leta banding. Ska försöka sluta leta men man är ju lite skadad tyvärr
Postad 18 March 2018 - 21:53
Annars Techniclour
Postad 18 March 2018 - 21:55
Det beror väl också hur man tar bilder. Detta är också frn verkligheten.
Grymt imponerad att du slänger upp en så stor TV på den lilla väggen och låter den sticka ut i två dörröppningar - bildyta är viktigt ![]()
Tror inte det hade blivit helt godkänt här hemma haha
Postad 19 March 2018 - 17:58
Använder Technicolour , men vilket läge använder du för film ? från bluray använder jag Hdr medium,
Annars Techniclour
ISF med filmstream/bluray´s och biosalong med både HDR10 och Dolby Vision material ![]()
Redigerat av mcmike, 19 March 2018 - 17:59.
Postad 20 March 2018 - 17:48
När ni talar om banding, syns det mycket då, i tex skidsport, hockey, fotboll, eller när man kollar på snowboard/skidfilmer, såsom Art of Life?
Är det så här illa?:
https://www.reddit.c...vise_on_how_to/
Postad 20 March 2018 - 17:53
Har inte sett nån banding på hockey, skidor men lite lite på fotboll. Om man jämför med länken du hänvisade till så är den mycket värre än min.När ni talar om banding, syns det mycket då, i tex skidsport, hockey, fotboll, eller när man kollar på snowboard/skidfilmer, såsom Art of Life?
Är det så här illa?:
https://www.reddit.c...vise_on_how_to/
Sen går det att pilla lite med inställningar för att minimera det. Finns ju självklart lite banding vid en del mörka scener vid panoreringar, men det går nog aldrig att komma ifrån oavsett tv teknik.
Postad 20 March 2018 - 19:54
När ni talar om banding, syns det mycket då, i tex skidsport, hockey, fotboll, eller när man kollar på snowboard/skidfilmer, såsom Art of Life?
Är det så här illa?:
Men det där är väl ingen OLED?!? Jag har ingen banding som är ens i närheten av det där.
Redigerat av Greedy, 20 March 2018 - 19:55.
Postad 20 March 2018 - 20:01
Men det där är väl ingen OLED?!? Jag har ingen banding som är ens i närheten av det där.
Spelar väl ingen roll om det är en Oled egentligen, frågade bara om bandingen va typ så...
![]()
Får väl länka till där det är oled då...
post 291:
http://www.avsforum....netting-10.html
Redigerat av Garrett, 20 March 2018 - 20:04.
Postad 20 March 2018 - 20:32
Är det så här illa?:
Den där bandingen ser jag bara när jag kör grey 5% på youtube knappast inte annars
Postad 20 March 2018 - 20:36
Men iaf, jag har varit inne på att köpa en 65" c7 men såg reklam för LG 75UJ651V som man kunde få för ca 18 000 kr
och blev lite sugen.
sitter med en oled? Eller kommer jag bli mer nöjd med en 75" med sämre bild tro?
Fast jag vill ju ha lite större och 4k, varför jag fastnat för en c7 är väl egentligen för att när jag ska köpa nåt å
börjar läsa så vill jag ha det "bästa". Vet bara inte vad som jag skulle ha störts nöje utav, stor skärm eller en oled.
Nu kanske den andra teven är helt värdelös, hittar väldigt dålig med info om den men den var ju väldigt billig för den
storleken tyker jag.
Postad 20 March 2018 - 20:58
Redigerat av Gilgamesh1, 20 March 2018 - 20:59.
Postad 20 March 2018 - 21:20
Lite lustigt att du "vill ha 4K" om du inte har så bra syn iofs.Det här är garanterat helt fel tråd att lägga denna fråga i då jag gissar vad dom flesta här skulle välja.
Men iaf, jag har varit inne på att köpa en 65" c7 men såg reklam för LG 75UJ651V som man kunde få för ca 18 000 kr
och blev lite sugen.
Jag har inte perfekt syn, jag ser inte nedersta raden även med linser. Är det nån annan som inte har perfekt syn och ändå
sitter med en oled? Eller kommer jag bli mer nöjd med en 75" med sämre bild tro?
Just nu sitter jag på 3 meters avstånd till en 6-7 år gammal 60" LG plasma, och där tycker jag oftast bilden är helt ok.
Fast jag vill ju ha lite större och 4k, varför jag fastnat för en c7 är väl egentligen för att när jag ska köpa nåt å
börjar läsa så vill jag ha det "bästa". Vet bara inte vad som jag skulle ha störts nöje utav, stor skärm eller en oled.
Nu kanske den andra teven är helt värdelös, hittar väldigt dålig med info om den men den var ju väldigt billig för den
storleken tyker jag.
Kommer främst använda den till tv serier, netflix och bluray och nu även uhd film samt lite ps4.
Vad du garanterat kommer se/gå miste om är den avsevärt sämre kontrasten och djupsvärtan.
Å andra sidan så kommer du garanterat även se den större bilden (och t.o.m. dra extra nytta av just pga synen; sista raden hade ju kanske gått att läsa bara den vore lite större så att säga) så det är at the end of the day enbart en smaksak. Men fördelen med oled kan du alltså ta till dig trots lite bristande synskärpa om man säger så.
Redigerat av pacman, 20 March 2018 - 21:22.
Postad 20 March 2018 - 21:57
Såhär nästan tre månader efter mitt inköp av 65B7 så kan jag ärligt säga att den lilla banding jag upplevt inte är i närheten av ett problem såsom jag upplever att ex. clouding är på de LED som jag testat. Svärtan och kontrasten samt hur jag upplever bilden gör att jag inte skulle vilja ha något annat.
Postad 21 March 2018 - 07:36
Jag har en 65B7 som jag har varit väldigt nöjd med i banding syfte. Speciellt efter en "pixel refresh" eller vad det heter.
Men igår när jag provade Sea of thieves.... my god! inte kul. Synndes väldigt tydligt på mitt bästa läge. (dark room)
Bortsett från det, så måste jag säga att jag nu har insett vad det innebär med HDR i spel, herre j*vlar vad fint det är!
Postad 21 March 2018 - 08:48
Kan bara hålla med om att spel med 4k/hdr är fantastiskt vackert. Blir nästan lite 3D känsla, vilket djup man får i spelen.Jag har en 65B7 som jag har varit väldigt nöjd med i banding syfte. Speciellt efter en "pixel refresh" eller vad det heter.
Men igår när jag provade Sea of thieves.... my god! inte kul. Synndes väldigt tydligt på mitt bästa läge. (dark room)
Bortsett från det, så måste jag säga att jag nu har insett vad det innebär med HDR i spel, herre j*vlar vad fint det är!
Däremot har jag inte upplevt nån direkt banding i spel, har iof inte provat sea of thieves, men däremot banding i vissa filmer och nån fotbollsmatch jag kollat. Inte mycket men det finns om man verkligen tittar efter.
Postad 21 March 2018 - 10:45
Är det mindre risk för banding med c7 tro? Eller är det lite av samma lotteri där?
Postad 21 March 2018 - 11:03
Mao "rakare" skärm. Jag Tyckte c7 kändes superplastig.
Postad 21 March 2018 - 11:20
Det var när jag spelade sea of thives Betan jag insåg att jag aldrig kunde leva med bandingenJag har en 65B7 som jag har varit väldigt nöjd med i banding syfte. Speciellt efter en "pixel refresh" eller vad det heter.
Redigerat av Unregistered697ee3ef, 21 March 2018 - 11:20.
Postad 21 March 2018 - 11:39
Det var när jag spelade sea of thives Betan jag insåg att jag aldrig kunde leva med bandingen
Ja den är väldigt uppenbar. Har aldrig haft så på gamla lcd:er. När det är så tydligt som det är på sot blir det nästan som dse.
Att det blir en hinna framför hela bilden. Väldigt orent.
Supertråkigt!
Postad 21 March 2018 - 11:57
Kan man se hur många timmar tvn har varit på utan att gå till servicemenyn?
Postad 21 March 2018 - 12:14
Vadå "C kändes "superplastig"? Tror att det finns mer aluminium på C än B faktiskt.Är ingen skillnad. Jag hörde att b modellen var bättre för den har alu bakstycke istället för plast.
Mao "rakare" skärm. Jag Tyckte c7 kändes superplastig.
Nej .Kan man se hur många timmar tvn har varit på utan att gå till servicemenyn?
Postad 21 March 2018 - 13:48
Vadå "C kändes "superplastig"? Tror att det finns mer aluminium på C än B faktiskt.
Nej .
Jag klämde på en c7 på nettonet. Hela bakstycket kändes som plast. Är det inte det? På avs var det någon som bytte för att han var trött på ojämnheten på c modellen.
Låter iof konstigt att "premium" modellen är plast.
Ok. Vilket kommando är det till service menyen?
Redigerat av evil_nike, 21 March 2018 - 13:51.
Postad 21 March 2018 - 14:01
Jag klämde på en c7 på nettonet. Hela bakstycket kändes som plast. Är det inte det? På avs var det någon som bytte för att han var trött på ojämnheten på c modellen.
Låter iof konstigt att "premium" modellen är plast.
Ok. Vilket kommando är det till service menyen?
Vet ej hur det "känns" men svaret är att c är inte mer plastig ãn B modellen . Om du inte pratar om den nedre delen som sitter på båda B och C. Den är helt plast, självklart. Bara förstår inte, brukar du titta baksidan på TV? Skärmen ligger jo framför!
Annars är jo hela kanten alu.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered864bbb5e, 21 March 2018 - 14:24.
Postad 21 March 2018 - 15:08
Vet ej hur det "känns" men svaret är att c är inte mer plastig ãn B modellen . Om du inte pratar om den nedre delen som sitter på båda B och C. Den är helt plast, självklart. Bara förstår inte, brukar du titta baksidan på TV? Skärmen ligger jo framför!
Annars är jo hela kanten alu.
Anledningen var att jag letade modellnummer
hängde bakom tvn utan att försöka riva ner den. ![]()
Ja jag menar förstås den övre baksidan. B7 känns som en ipad. C kändes som en gammal galxy tab gjorde för fem år sedan.
EDIT. men jag vet inte om det stämmer som sagt. Grym tv hur som helst!
Redigerat av evil_nike, 21 March 2018 - 15:29.
Postad 21 March 2018 - 17:05
Goda nyheter:
Alltid goda nyheter med förbättringar
Tips på film/scener med Dolby material som har hdmi / issues med trådprodukterna och senaste FW inlagd? ( .65 ) Mata på bara
Apple tv / Ultra bluray´s..?
Redigerat av mcmike, 21 March 2018 - 17:06.
Postad 21 March 2018 - 19:43
Fick hem det nya assasins creed origins till mitt xbox x. Finns förekomst till banding i vissa spelmiljöer på det spelet också dessvärre. Antar att man får leva med att det förekommer ibland.Jag har en 65B7 som jag har varit väldigt nöjd med i banding syfte. Speciellt efter en "pixel refresh" eller vad det heter.
Postad 21 March 2018 - 20:55
Någon som vet varför banding uppstår?
ljusstyrkan är off på dom ställena jämfört med hur den ska vara.
Det är hubudproblemet sen varför det inte justeras in vid fabrik är en annan fråga
hade man kunnat justera manuellt ljusstyrkan för alla dom sektionerna som tv bilden är uppbyggd med så hade det varit enkelt att jämna ut bilden och få bort bandingen.
nu kan man bara justera ljsustyrkan för hela panelen.
Den minsta bredden på ett "band" på en OLED vad ligger den på?
Mäter man upp det så kan man räkna ut hur många inviduella sektioner som kontrollerar ljusstyrkan,och som jag tror går att justera i nån dold meny bara att man inte kommer åt det.
säg att det är 50 sektioner vertikalt så tror jag alla dom har nån typ av offset inställning från ljustyrkan i mitten på panelen
Det är den som måste ändras isåfall
Sen är det små skillnader i ljusstyrka här så en mätare på varje sektion är nog ett måste för att få det exakt.
Redigerat av sune bejas, 21 March 2018 - 21:11.
Postad 21 March 2018 - 21:44
Tål inte OLED värme?
Idag lös den varma vårsolen på min TV, den var avstängd men när jag skulle kolla nu ikväll så ser jag detta (se bilder) Blomman stod 1cm från TV:n ungefär så det är skuggan från den som skapar mönstret där det inte är "inbränt". Sen i miten var det avlånga små sträck... Körde en pixeltvätt som fick bort alla mörka partier men där sträcken varit blev det bara värre.
Vafan?
![]()
Solen?
Närmare bild
Före tvätt
Efter tvätt
Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 21 March 2018 - 21:46.
Postad 21 March 2018 - 22:31
Tål inte OLED värme?
Idag lös den varma vårsolen på min TV, den var avstängd men när jag skulle kolla nu ikväll så ser jag detta (se bilder) Blomman stod 1cm från TV:n ungefär så det är skuggan från den som skapar mönstret där det inte är "inbränt". Sen i miten var det avlånga små sträck... Körde en pixeltvätt som fick bort alla mörka partier men där sträcken varit blev det bara värre.
Vafan?
![]()
Har varit upp tidigare men kändes som folk bara ryckte på axlarna. Detta oroar mig betydligt mer än inbränningar (från statiskt material) och banding.
Googlar man på problemet är du inte ensam, frågan är om det är ensamt för OLED eller vart problemet ligger.
Redigerat av aeqvist87, 21 March 2018 - 22:31.
Postad 21 March 2018 - 22:32
Tål inte OLED värme?
Vafan?
![]()
Solen?
Närmare bild
Före tvätt
Efter tvätt
Vad är det du försöker visa och vart är blomskuggan? Ser mest en TV med massa reflexer, eller menar du att du har fått en inbränd reflex/spegelbild i panelen? Står väl visserligen att man inte ska sätta den i direkt solljus i manualen, men men
Postad 21 March 2018 - 22:53
Någon som vet varför banding uppstår?
vadå har du banding
?
hade du taigt ut en servicetekniker och dom hade kollat i sin skolbok så hade dom sett att det går inte att fixa.
ett byte av panelen är det som gäller.
inte nog med det..ett "snälla" please byt har dom även lagt till.
"brightness differences" får väl klassas som banding här
har ni färgtint är det lika illa där
"color difference"
Byte är det som gäller.
Från Service manualen till B6an
(Sista bilden utan namn heter "Mura" )
Bifogad fil(er)
Redigerat av sune bejas, 21 March 2018 - 22:59.
Postad 21 March 2018 - 23:59
Vad är det du försöker visa och vart är blomskuggan? Ser mest en TV med massa reflexer, eller menar du att du har fått en inbränd reflex/spegelbild i panelen? Står väl visserligen att man inte ska sätta den i direkt solljus i manualen, men men
Skojar du nu ![]()
Kolla på första bilden. Det är inget bränt just där blomman stått och skuggat (nere till vänster på TV:n) blomman är flyttad något då jag tog bilden. Kolla sen på vita ikonen till vänster. Kolla även på den ljusgråa raden som börjar i svart (bränt) blir grå där netflix-ikonen är, åter igen bränd vid Movies-appen och svt play-appen. Den ska vara grå hela vägen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
LG OLED65C7V startar ej (oftast), klickande ljud
5 filmer
3 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?