Whiskytråden
4731 svar till detta ämne
Postad 03 October 2017 - 11:13
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Någon som köpte Bergslagens såser idag? Fick en flaska från ett privatägt förra veckan som var helt fantastisk. Så jag slog till på några st.
Har smakat några tidigare och dom har alla varit lovande. Tyvärr har jag missat alla släpp. Många som köpt på sig lager och försöker kränga av dom på FB har jag sett.
Väntar på att någon släpper ifrån sig ett samplepaket med några utgåvor som man kan prova nån gång. 
Postad 03 October 2017 - 11:43
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Har smakat några tidigare och dom har alla varit lovande. Tyvärr har jag missat alla släpp. Många som köpt på sig lager och försöker kränga av dom på FB har jag sett.
Väntar på att någon släpper ifrån sig ett samplepaket med några utgåvor som man kan prova nån gång. 
Finns det inte massor kvar av dom på bolaget?
Postad 03 October 2017 - 14:27
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Finns det inte massor kvar av dom på bolaget?
Det gör det visst... har inte haft koll på släppen senaste tiden. 
1000,- för en halvliter kanske förklarar en del.
Postad 03 October 2017 - 16:07
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Det gör det visst... har inte haft koll på släppen senaste tiden. 
1000,- för en halvliter kanske förklarar en del.
nej inte jag heller egentligen men läste på Facebook att det inte var nån åtgång på dom.
Kostar dom 1000kr så kan anledningen vara det. Bara smogen som går att sälja för det priset 
Postad 29 October 2017 - 20:27
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Glendronach Cask Strength kan varmt rekommenderas. Allardice är förvisso fruktiigare och rundare, men balansen i den här...
Lite vatten behövs för att väcka den mest underbara av dofter, och för att 57 % är 57%.
Redigerat av laddie15, 29 October 2017 - 20:27.
Postad 30 October 2017 - 09:34
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Jag gillade skotsk whisky förr om åren men har tappat smaken för den nu. Däremot så har jag fått smak på Jack Daniels, old no.7. Vad anser ni om den?
Postad 30 October 2017 - 19:52
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
*swish* rull, rull, rull....... 
Postad 30 October 2017 - 20:06
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag gillade skotsk whisky förr om åren men har tappat smaken för den nu. Däremot så har jag fått smak på Jack Daniels, old no.7. Vad anser ni om den?
Har själv börjat dricka mer och mer bourbon på senare tid.
Absolut inget fel på JD, men det finns lite mer rolig/smakrik bourbon som jag föredrar... Men tar hellre en JD än en tråkig skotsk blend alla dagar i veckan!
Postad 30 October 2017 - 21:02
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Absolut inget fel på JD, men det finns lite mer rolig/smakrik bourbon som jag föredrar... Men tar hellre en JD än en tråkig skotsk blend alla dagar i veckan!
JD kostar å andra sidan ungefär lika mycket som tex. Mackmyra Mack. Det är ju inte Rock'n Roll förstås.....
Postad 31 October 2017 - 05:23
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Samma här. Har själv precis fått upp ögonen för bourbon. Riktigt kul. Finns mycket spännande . Dessutom är det väldigt mycket mer prisvärt än whisky.
Håller på att köpa på mig några flaskor.
Har du nån bra att rekommendera ?
Postad 31 October 2017 - 07:07
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Samma här. Har själv precis fått upp ögonen för bourbon. Riktigt kul. Finns mycket spännande . Dessutom är det väldigt mycket mer prisvärt än whisky.
Håller på att köpa på mig några flaskor.
Har du nån bra att rekommendera ?
Mer prisvärt är det ju om man tycker det är godare. Men priset ligger ungefär samma för jämfrbar "kvalitet". En vanlig JD kostar 315kr. och nånstans där börjar bra singel malt också. Man behöver alls inte stirra sig blind på Skottland. Själv tycker jag tex. att vårt eget land idag producerar whisky i väldsklass. Och irländarna tror jag tilltalar inte minst dem som gillar mild bourbon, med sin trippeldestillering. Kolla Redbreast som jag tycker är välförtjänt av sina 97p i whisky bible.
Vad gäller amerikansk Whisky är jag också novis. Mest av allt skulle jag vilja prova Sazerac. En Rye som skall vara gudomlig. 
Och sedan, om inte old Pulteney 12 för 349kr. är prisvärd så vet inte jag.... En av väldens bästa oavsett pris i min bok.
Redigerat av laddie15, 31 October 2017 - 07:22.
Postad 31 October 2017 - 08:33
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
För att ha nåt att smutta på en fredag/lördagkväll har jag oftast kört med cognac men märkt på senare tid att jag får huvudvärk av det även vid måttliga mängder. Dricker jag, låt säga 10 cl på en kväll så blir jag tung i huvudet. Däremot när jag druckit Jack Daniels så har jag inte känt nån sådan symptom.
Tillfälligheter eller inte? Kanske, kanske inte. Jag läste att Jack Daniels filtreras genom träkol. Kan ju vara så att reduceringen av finkel är orsaken till att JD kändes bättre.
Postad 31 October 2017 - 08:42
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Nu är jag lite insnöad på amerikanska priser där JD kostar 150-200,- för en helflaska. 
Det är lite blandat var Systembolaget har för prisvärt inne, men skall man dricka det rent så gillar jag Four Roses Small Batch, Blantons, Wodford Reserve och mycket mer. Jim Beam sitter också på mycket intressanta buteljeringar. De gör lite olika "small batch" som i princip bara är fat tagna ur olika delar av lagerhuset eller olika lagerhus så som Booker's, Knop Creek, m.fl.
Sazerac Rye är väl helt okej, väldigt överskattad om ni frågar mig. Sazerac 18 däremot har jag inte testat. Har en flaska hemma som skall öppnas någon gång i framtiden dock. Men för 4000-8000,- flaskan så borde den vara lite mer än bara okej!
Wheated bourbon tycker jag kan bli väldigt bra. William Larue Weller är bland det godaste jag smakat, men att få tag i en flaska idag till vettigt pris är praktiskt taget omöjligt. Men det finns några billigare versioner som kanske inte är lika kraftfulla med fantastiskt goda!
Sen har ju SB sänkt priserna ganska rejält på Michters som rakt igenom gör mycket bra Bourbon och Rye! Fortfarande nästan dubbla priset mot i staterna, men inte 1200,- som dom låg på tidigare!
Postad 31 October 2017 - 11:26
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
I min smak fungerar lite dyrare Jack långt bättre än standardvarianter. Vanliga Jack passar dock utmärkt med lite Coca-Cola, märklig symbios på två inte direkt goda drycker.
Postad 31 October 2017 - 15:03
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Mer prisvärt är det ju om man tycker det är godare. Men priset ligger ungefär samma för jämfrbar "kvalitet". En vanlig JD kostar 315kr. och nånstans där börjar bra singel malt också. Man behöver alls inte stirra sig blind på Skottland. Själv tycker jag tex. att vårt eget land idag producerar whisky i väldsklass. Och irländarna tror jag tilltalar inte minst dem som gillar mild bourbon, med sin trippeldestillering. Kolla Redbreast som jag tycker är välförtjänt av sina 97p i whisky bible.
Vad gäller amerikansk Whisky är jag också novis. Mest av allt skulle jag vilja prova Sazerac. En Rye som skall vara gudomlig. 
Och sedan, om inte old Pulteney 12 för 349kr. är prisvärd så vet inte jag.... En av väldens bästa oavsett pris i min bok. 
jag tänkte mer överlag så är bourbon billigare än whisky.
min bourbonsamling är inte så stor än. bara några flaskor men jag har Buffalo trace, John B Stetson, Bookers och en bullet. Har även en 1792 small batch som jag ska hämta ut från schenker nu strax.
Postad 04 November 2017 - 13:01
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Blev en Bowmore 15 häromdagen. Spetsat på denna alltsedan den fick höga betyg i Aflodahls årliga Whisky-"tävling", men tvekat efter att ha smakat andra rätt räliga (skånska för äckliga) slutlagringar.
Dumt av mig, för denna är helt enkelt fantastisk!
Samma liga som Caol Ila -/ och Lagavulin DE.
Postad 05 November 2017 - 11:43
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Blev en Bowmore 15 häromdagen. Spetsat på denna alltsedan den fick höga betyg i Aflodahls årliga Whisky-"tävling", men tvekat efter att ha smakat andra rätt räliga (skånska för äckliga) slutlagringar.
Ojojodå, hehe, kanske får dra fram den där flaskan igen och ge den ny chans. Bowmores tidigare 17 var min absoluta favorit bland deras sortiment. Jag tror den försvann för dryga tio år sedan när det där japanska bolaget köpte upp företaget/-en. 
Postad 05 November 2017 - 15:12
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Är det darkest du menar? Eller den som hette darkest?
Den är riktigt bra.
Men jag antar att du har smakat laimrig? Det är ju en darkest på steroider. En av mina favoriter 😊
Postad 05 November 2017 - 19:59
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Är det darkest du menar? Eller den som hette darkest?
Den är riktigt bra.
Men jag antar att du har smakat laimrig? Det är ju en darkest på steroider. En av mina favoriter 😊
Står faktiskt inte ett ord om "Darkest" på flaskan eller kartongen, men den verkar vara samma när man läser om den.
Utan tvekan skall jag testa Laimrig. Tack för tipset.
Postad 05 November 2017 - 20:29
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Står faktiskt inte ett ord om "Darkest" på flaskan eller kartongen, men den verkar vara samma när man läser om den.
Utan tvekan skall jag testa Laimrig. Tack för tipset. 
Laimrig får du köpa på begagnatmarknaden för den görs inte längre. Men få tag i ett sample eller om du hittar en hel flaska. Typ batch 3 eller 4. Dom två första batcherna är snordyra tyvärr 😊
Postad 06 November 2017 - 06:59
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Laimrig får du köpa på begagnatmarknaden för den görs inte längre. Men få tag i ett sample eller om du hittar en hel flaska. Typ batch 3 eller 4. Dom två första batcherna är snordyra tyvärr 😊
Är ju lite av förbannelsen med det stigande intresset., på en världsmarknad blir det snabbt hemska priser. För inte så länge sedan var vi nordbor nästan ensamma.
Men, ingen fara, SÅ oumbärliga är sällan dessa specialvarianter. Några av de allra bästa tillverkas ju fortfarande till bra priser, och det kommer ju dessutom mycket nytt.
En Kilkerran blir nästa för mig, jag litar på Ralfie.
Postad 06 December 2017 - 09:29
sebb_1
-
sebb_1
-
Användare
-
-
161 inlägg
Dags att fråga efter julklappstips här igen.Ska köpa en whisky till bror och har själv ingen koll. Men tänkte något lite ovanligare som han kanske inte har provat, ett krav är dock att den skall kunna beställas på systemet.
Vet att han inte vill ha för rökigt.
Tänkte runt 1000:-
Förra året köpte jag Amrut portonova efter tips här, den vet jag han gillade.
Postad 06 December 2017 - 10:15
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Någon japanare, inte lika prisvärda längre dock men forfarande hög klass.
Postad 06 December 2017 - 10:47
Vintervilan
-
Vintervilan
-
Användare
-
-
107 inlägg
Postad 06 December 2017 - 11:02
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Någon japanare, inte lika prisvärda längre dock men forfarande hög klass.
Hibiki eller Hakushu får du för runt 600-800kr beroende på inköpsställe. Nikka om du vill komma lite biligare undan. https://www.whiskysi...se-harmony.htmlhttps://www.whiskysi...rs-reserve.html
Postad 06 December 2017 - 11:35
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Dags att fråga efter julklappstips här igen.Ska köpa en whisky till bror och har själv ingen koll. Men tänkte något lite ovanligare som han kanske inte har provat, ett krav är dock att den skall kunna beställas på systemet.
japanare får du knappt tag i på bolaget längre. bara ett par av dom allra vanligaste.
en Glengoyne 21 kanske? en mycket prisvärd 21 åring som är sherrylagrad, och dessutom i en finare "lyxig" förpackning. kostar ca 1150kr tror jag.
finns på i stort sett alla bolag skulle jag tro.
Postad 06 December 2017 - 12:50
sebb_1
-
sebb_1
-
Användare
-
-
161 inlägg
Gärna något mer ovanligt, men som går att beställa till systemet
Postad 06 December 2017 - 13:34
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Ovanligt o ovanlig!? Adelphi brukar ju alltid släppa bra grejor o har precis släppt lite nytt bla Breath of speyside som ligger i din prisklass finns 3st varianter (för enkelhetens skull). Har själv bara provat 57,7%aren som gillades mycket kan inte uttala mig om någon av de andra.
Tamdhu batch strength no:001 lite billigare men kan rekommenderas!
Ledaig sherry cask ur Single malts of Scotland serien tyckte va helt ok!
Är fan av sherrylagrad whisky så alla 3 är lagrade på sådana fat!
Lite att kolla in så: ole dole doff ......!!! 
Postad 06 December 2017 - 13:59
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Varför begränsa sig till bolaget? Kolla ute i Europa så hittar du en uppsjö av independent bottler som släper begränsade upplagor av både det vanligare mainstream slaget men även en del obskyra saker.
Postad 06 December 2017 - 21:50
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Glendronach Allardice? Senast jag köpte den kostade den runt 600, men är väl värd dagens pris 999kr. Tror inte jag smakat något godare cherrylagrat på rätt sida Yamazaki 18 eller Hanyu Nice Butt, eller Mortlach typ vilken som helst.
Redigerat av laddie15, 06 December 2017 - 22:26.
Postad 07 December 2017 - 15:07
sebb_1
-
sebb_1
-
Användare
-
-
161 inlägg
Kanske kunde vara något. Kollar även på Amrut sherry matured om någon känner till den?
Postad 07 December 2017 - 17:21
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Kanske kunde vara något. Kollar även på Amrut sherry matured om någon känner till den?
Är det den som är på SB så är det Intermediate Sherry. Den ska du INTE beställa!!!
De som finns skall jag ha! 
Första gången jag provade den så beställde jag genast hem ett par flaskor. Har dock inte smakat de senare batcherna, men jag antar att dom håller helt okej klass!
Redigerat av _Lucifer_, 07 December 2017 - 17:22.
Postad 10 December 2017 - 14:44
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Postad 10 December 2017 - 15:27
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Måste införskaffas, då borde man slippa oroa sig för hål i tänderna 
Postad 10 December 2017 - 16:38
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det är bara att åka till Indien och hämta. 
Postad 27 December 2017 - 00:28
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Er Bunnahahain Moine slutsolgt? Er den tatt ut av sortiment?
Postad 27 December 2017 - 05:34
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Blev ett kärt återbesök tillsammans med Loch Dhu över julafton. Öppnade flaskan för drygatio år sedan. Mums. 
Postad 28 December 2017 - 12:58
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Er Bunnahahain Moine slutsolgt? Er den tatt ut av sortiment?
Verkar som att den ersatts av tre varianter, Brandy, Marsala och Oloroso!
https://bunnahabhain.com/our-whisky/
Blev ett kärt återbesök tillsammans med Loch Dhu över julafton. Öppnade flaskan för drygatio år sedan. Mums. 
Ja, tur att smaken är som baken! 
Själv får jag rysningar bara jag tänker på den.
Postad 28 December 2017 - 22:27
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Stått med luft i flaskan...?
Postad 29 December 2017 - 08:12
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Bakerman,
Bästa vore att fylla med kväve. Men gott var det i alla fall.
Postad 29 December 2017 - 08:54
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Huff håper jeg får kjøpt en Bunna til Søsteren til fødelsesdagen før det blir slutt..
Prisene kommer nok til å skyte opp i været
Her er mine nye glass fra Dryckesglas, som jeg testet igår, dette er whiskyglass fra Spiegelau.
Alle satt som et skudd med Spiegelau, desverre så manglet det 5 glencairnglass, fikk bare 1 så måtte ringe og be de sende mer.
Kilchoman mild røk, med mye krydder og vaniljeolje og røket lakris og salt i finish.
Talisker Dark Storm, veldig salt, en røket Talisker, og masse pepper og en spesiell finish.
Bowmore 15 svakt røket, med veldig mye salt, og veldig oljet og kompleks finish.
Redigerat av Danke, 29 December 2017 - 09:01.
Postad 28 April 2018 - 18:49
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Postad 28 April 2018 - 19:35
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Mumma för själen.
Redigerat av PML73, 28 April 2018 - 20:00.
Postad 16 June 2018 - 10:42
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Jeg har blitt veldig interessert i Mackmyra, jeg har smakt ett sample av Svensk Røk som jeg fikk da det gikk an å bestlille samples privat på Facebook.
Så jeg synes at nå begynner Mackmyra å hevde seg, de har en tiåring også, og jeg og kompisen skal kjøpe inn en Mackmyra Svensk røk til midtsommarafton. Da får vi helsvensk aften, og kan drikke svensk øl og whisky istedenfor akevitt og vanlig svensk snaps..
En annen jeg har veldig lyst til å prøve er ;Mackmyra Gruvguld, er vel sommerens nyeste whisky. 5-16 år med de yngste på småfat..
Postad 16 June 2018 - 21:16
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
När Mackmyra började bli känt så tyckte jag att de jag provade inte var något vidare. Sen ett år eller två tillbaka serverar SAS en som jag tycker är riktigt god, tror den heter Svensk Ek.
Postad 20 June 2018 - 12:11
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Nyss smakat Laphroaig Lore, merkte inte så mycket lukt, kanske inte helt oppnad enn krydda vanilj, och lite røyk..
Smaken var herlig, detta er inte ung whisky! Så NAS er helt ok, en av dom bedre jeg har provat, minner lite om Bowmore 15 bourbon och Talisker 18...
Har hentat Lore och Mackmyra Gruvguld... Venter spent på Ledaig 13 years Amontillado finished cask strenght.....
Ralfy hyllade den som verdens besta whisky for dom som inte er millionærer....
Postad 20 June 2018 - 14:31
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ledaig 13yo Amontillado var riktigt bra... Lite stökig och bråkig som en klassisk Ledaig men med en otroligt lång och komplex eftersmak.
Inte den mest sofistikerade whisky jag smakat, men en kul whisky att sitta och njuta av länge.
Inte smakat mycket av Laphroaig Lore. Blev lite besviken när dom plockade bort 18yo och ersatte den med Lore. Tyckte inte att den var dålig, men långt ifrån vad 18yo presterade.
Postad 20 June 2018 - 18:29
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Jag tyckte 18 var ok, den var god, 15 tyckte jag inte så mycket om.. Inte PX eller Triple wood heller, vel dom var goda men hadde høgare førventningar...
Jag tycker faktisk Quartercask, Four Oak och Select er best av dom rimeligare.. 10 tycker jag er god och rimlig men lite ordinær jamført med Ardbeg 10 som jag tycker er bettre, Quartercask tycker jag like mycket godt om som Ardbeg 10.
Lore var något helt spesielt, jag tycker Lore er bettre enn till eksempel Arbeg Uigedail..
Postad 20 June 2018 - 18:38
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Mackmyra Gruvguld var tokig ekig, måste vara dom små faten, och lång lågringstid........
En teskje vatten eller två lugnar ner eksmaken lite, men hærlig annorlunda, og svensk ek tror jag bidrar med en mycket grasig ton....
Litt bourbon feeling øver den... Typ en eldre bourbon, ,men den friska grasigheten från dom svenske faterna er betydlig annorlunda..
Redigerat av Danke, 20 June 2018 - 18:43.
Postad 01 August 2018 - 11:37
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Fick hem en Teerenpeli 10-årig idag, någon som provat? Av det jag läst så verkar det vara mestadels positiva omdömen. Även sugen på att lägga en order på Millstone 12-årig Sherry och 10-årig American Oak, någon som testat?
F8296221-88D0-4A52-8F06-F6058A98A011.jpeg 107.35K
4 Antal nerladdningar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|