Ska testa det där med att starta om boxen....
TACK!!!!!!!!!

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34728 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 11 mars 2009 - 20:40 Ska testa det där med att starta om boxen.... TACK!!!!!!!!! ![]() Postad 11 mars 2009 - 21:05 ![]() Håller in menyknappen, trycker en gång, testat olika saker... Hittar ingen manual på nätet heller, hjälp? ![]() Postad 11 mars 2009 - 21:31 Valde S-video ON connectors(-nånting) ON. Får se om de funkar.... Postad 11 mars 2009 - 22:16 Går det att få ljud ur s-video? eller är det röd/vit som gäller om SPDIF inte funkar? Bättre/sämre? Tips? =) Postad 11 mars 2009 - 22:27 /Peter Postad 11 mars 2009 - 22:46 Man var tvungen att i setup för förstärkaren ange ingång nummer 4 under rubriken digital. Trodde det räckte med att den stod på auto, men icke. Tack för hjälpen:-) Postad 12 mars 2009 - 08:18
Vilken stärkare har du? Stödjer den DD? ![]() ´ Är den någon som kör med någon speciell lösning för att spela in? Postad 12 mars 2009 - 10:03
Jag har en Onkyo 606 och den stöder DD. problemet ligger inte där. Får ut DD ur min 360 mfl. Jag spelar in på en gammal dvd med inbyggd hårddisk. Jag kör vanlig scart från 1910 boxen till DVd inspelaren. Bildkvaliten suger när jag spelar in ( men det har den alltid gjort med den DVD inspelaren, köptes när fenomenet var nytt och i det lägre prissegmentet då, den försämra bilden jättemycket. Philips dvd inspelaren alltså) Postad 12 mars 2009 - 11:21
Jag har samma problem med min relativt nya samsung DVD med Hårddisk. Den är oxå kopplad med scart och bilden suger så mycket att man inte använder den ens. Postad 12 mars 2009 - 15:24 Det räcker inte med att bara säga "SCART". I den kontakten kan matas ut tre typer av signaler, komposit (suger), S-video (kan vara riktigt bra) och RGB (om din DVD-inspelare klarar detta,bäst). Gå in i boxens inställningar för se till att du får den bästa möjliga signalen som din DVD-inspelare kan ta emot. Råkar inställningen i boxen stå på "RGB" kommer DVD-inspelaren att ta komposit-signalen om inte DVD-inspelaren kan spela in RGB. "Anpassning" är nyckelordet, så det är bara till att labba och det är ju lite kul och svettigt ... ![]() ![]() Redigerat av hd-fan, 12 mars 2009 - 15:28. Postad 12 mars 2009 - 21:41 Funkar det med cardsplitter om man har två boxar? Redigerat av LINO, 12 mars 2009 - 21:47. Postad 12 mars 2009 - 22:06
Telia har inga kort använder mjukvara Postad 12 mars 2009 - 22:19 Får ljud på alla andra kanaler förutom svt1 och 2... igår fungerade det..... Postad 12 mars 2009 - 22:29
Nej dom annvänder inte kort, dom har tagit bort kortet och kodar istället. Har du kortet i boxen så kan du plocka ur det och det funkar lika bra utan. Tog ur mitt för några månader sen. Postad 12 mars 2009 - 22:32
Denna information kom på telias hemsida för några dar sedan. http://www.telia.se/...tv_tvhelahemmet Redigerat av Ford38, 12 mars 2009 - 22:39. Postad 12 mars 2009 - 23:10 Tar du ljudet via förstärkaren eller direkt till TV:n? Hur har du satt inställningarna i menyn, analogt eller digitalt? Redigerat av hd-fan, 12 mars 2009 - 23:11. Postad 12 mars 2009 - 23:26 Förstärkaren indikerar dolby digital men det är tyst... så var det inte igår.... :S Postad 12 mars 2009 - 23:51 Kanske nåt s.k. tillfälligt fel ?! Har inte Telia så jag kan inte testa ... ![]() Postad 13 mars 2009 - 13:01
Tar du ljudet via HDMI? Kolla inlägg #4315 och någon sida framåt. /jonas Postad 13 mars 2009 - 14:11 Aaah, där har du en viktig poäng, tänkte inte på det. Men det framgår klart av hårdvaruspecen att digitalt 5.1 ljud endast går att få ut via S/PDIF portarna, optiskt eller koax. Så mafgan, du får se till när du konfigurerar en enhet i förstärkaren att du får ljudet från en S/PDIF-ingång och bilden från HDMI ..... ![]() Postad 13 mars 2009 - 16:14 I 1910-manualen på sidan 10 står det att man ska få ut digitalt ljud via HDMI "Om din TV har ett HDMI-uttag kan du ansluta den till boxens HDMI-uttag ggenom att använda en HDMI-kabel för att visa digital HDTV och ta emot digitalt ljud" Postad 13 mars 2009 - 17:02 Ja, digitalt är det ju eftersom allt är digitalt genom HDMI, men ljudet är det PCM-kodade varianten av det analoga stereoljudet. Har du ställt ljudutmatningen på boxen till "digitalt" och tevesändningen från ex.vis SVT är dolby 5.1 blir det tyst via HDMI. Ansluter du till en TV som ofta inte kan hantera 5.1 ljud, så välj inställningen "analogt" i boxen. Det är lite förvirrande i manualen att de inte tydliggör detta. Borde vara typ: "OBS du kan bara få ut digitalt 5.1 ljud via optisk eller koaxial S/PDIF utgång" ![]() Postad 13 mars 2009 - 19:45 Men, det där hade vi ju en lång diskussion om tidigare i tråden... ![]() Postad 13 mars 2009 - 20:06 Jo precis det är förvirrande, för de kallar även ljudet från S/PDIF och Toslink för digitalt ljud i manualen. Nu har jag inga problem längre, för jag köpte en ny ljudanläggning för några veckor sedan och där kan man fixa så ljud och bild synkar. Det gick inte med min gamla ljudanläggning. Postad 13 mars 2009 - 20:19 Precis ... Lite halvluddigt är det ... Men förhoppningsvis får jag en ny box om ca en vecka och då skall jag testa om spec, teori och praktik förenas eller inte. Skall bli intressant och se, höra menar jag ! ![]() Jag kommer att rapportera vad jag kommer fram till då. Tillägg: Kom att tänka på ytterligare en sak, nämligen att inställningen val av första respektive andra ljudspråk påverkar om jag får ut 5.1 ljud eller ej. Dessutom är det lite lustigt att jag måste välja något annat än svenska för att få ut 5.1 ljud. Så jag har valt norska som både första och andra ljudspråk + valt digitalt ljud. Då funkar 5.1 ljudet. Nu har jag ju en gammal CD/Kreatel box 1510 så jag hoppas jag slipper sådana "ologiska" inställningar i den nya boxen. Ville bara peka på att förutom analog/digital inställningen kan också inställningarna för ljudspråk ha betydelse. ![]() Redigerat av hd-fan, 13 mars 2009 - 23:10. Postad 14 mars 2009 - 20:32 Kör 1510-boxen EDIT: just nu under melodifestivalen alltså Redigerat av mafghan, 14 mars 2009 - 20:33. Postad 14 mars 2009 - 20:35 Känns som lite bättre kvalite på utsändningen än förra gången. Hade problem med hack när det var fuktigt ute. troligen kontakt problem på kopparledningarna?!? Redigerat av defiant, 14 mars 2009 - 20:35. Postad 14 mars 2009 - 20:46 Kör också adsl... skumt detta, aldrig hänt förut :S Postad 14 mars 2009 - 23:20 Aaaah, dina ledningar kanske är ärgade, ser de inte lite gröna ut ?? http://sv.wikipedia.org/wiki/Patina Transmissionen över ärgad koppar brukar funka bäst för lite äldre filmer typ "Fridolfs farliga ålder" o liknande ... Hallbergs fiber är dock glasklar ... Ooops, det är ju inte 1:a april än, men lördag i alla fall ... ![]() ![]() ![]() Postad 15 mars 2009 - 12:35 Jag bootade om boxen för att grafiken inte betedde sig som den bör (när man ändrade ljudnivån så blinkade bara gtrafiken till). Men, efter ombootning så fungerar inte alla kanaler. De enda kanaler som fungerar är SVTs kanaler, TV4 och TV8. De andra kanalerna beter sig ungefär som om man hade marksänt och antennen var felinställd... Postad 15 mars 2009 - 12:51
Har exakt samma problem just nu. Postad 15 mars 2009 - 13:02
Tråkigt att höra, men jag är glad att det inte är något fel hos mig (enbart) ![]() Får hoppas de fixar det snart (om de nu känner till problemet, går ju inte att söka efter driftstörningar på Telias hemsida om man har fiber). Dagens fotboll närmar sig... Postad 15 mars 2009 - 16:15
Satt hos en kompis och tittade på Melodifestivalen via Boxer och det hackade till på precis samma ställe. Bilden kom tillbaka direkt men ljudet var borta i 5-10 sekunder. Postad 18 mars 2009 - 01:19 Nu har jag Googlat och sökt med ljus och lykta för att försöka komma tillrätta med strul som jag har med Telias Digital-Tv. Problemet är att så fort jag kopplar in digital-tv-boxen till modemet så sjunker min surf-hastighet till i stort sett 0 (0,3Mbit max nerström och 0,00000001 upp). Jag har varit i kontakt med supporten och de har mätt upp att jag har ca 13-14Mbit fram till modemet, så uppenbarligen ligger felet i modemet. Det märkliga är att jag har inte gjort något (hört den förrut? ![]() Digital-Tv funkar väl OK (det tar ca 2-3 min att byta kanal, så helt bra är det inte), men som sagt Internet är stendött om boxen är inkopplad (det går att göra DNS-uppslag dock, vilket är lite märkligt). Frågan är, vet någon här om jag kan göra några speciella inställningar i modemet för att åtgärda felet? Har testat att koppla upp mig direkt mot 192.168.1.1, men har inte en susning vilka inställningar som krävs. Alternativet är så klart att testa med ett annat modem (som supporten föreslog). Självklart har väl alla Telia-kunder en 2-3 extra modem liggandes...tyvärr inte jag ![]() Postad 18 mars 2009 - 08:04 Du kan bara gå in på närmaste Telia butik och låna ett modem för att testa. Det gjorde jag och det var inga som helst problem. Postad 18 mars 2009 - 08:49
Kom ihåg att ta med dig strömadaptern och få den utbytt också. Det har hänt flertal gånger på olika produkter att dom haft strömadapter med för låg strömstyrka vilket gör att saker fungerar sämre vid belastning eller helt krashar. Postad 18 mars 2009 - 10:17
Aha, så de har utlåningsmodem på lager? Verkar som de tagit höjd för trasig hårdvara mao. Ska traska in någon dag och prata med dom (bara de ger fan i att försöka pracka på mig nån ny mobiltelefon eller likn... ![]() Tack för tipset ang strömadaptern, Maf. Den åker med den också Postad 18 mars 2009 - 10:48 Postad 18 mars 2009 - 19:03 Förjäääv undermålig teknik...å pröjsat för skiten till Comhem måste man åxå. Min Telia-box, 1510, har funkat klanderfritt..snabba kanalbyten. Och inte en krona har Telia-historian kostat. Redigerat av Latman, 18 mars 2009 - 19:07. Postad 18 mars 2009 - 19:46 En fråga om telias digital-tv: Lyckades hitta SVT-play genom digitalboxen. Men varför i helv...te finns inte sportnytt eller t.ex. hockeykväll via digitalboxen (det finns ju på webben)??? Postad 18 mars 2009 - 20:25
Jag såg Hockeykväll för ett par veckor sedan på SVT Play genom boxen. Var det Hockeykväll i måndags? Kanske bara finns tillgängligt ett par dagar? Postad 18 mars 2009 - 21:45 vad tror ni vågar man satsa på telia tv hade nästan bestämt mig men nu verkar det som en del är misnöjda med sega kanalbyten 1-2 min kan väl inte vara normalt.Blir bilden bra på en 50 tums plasma? Har viasat idag parabol tror ni det blir mycket sämre bild? Mvh Andreas Postad 18 mars 2009 - 22:27 Postad 19 mars 2009 - 13:20
Att kanalbyten på flera minuter inte är normalt behöver man ju inte vara Einstein för att förstå. Givetvis finns det vissa personer som har problem av varierande slag. Vad det kan bero på får man nog se från fall till fall, ibland är det boxen, ibland modemet, ibland linjen, ibland buggar, men jag vågar nog påstå att Telias Digital TV är stabil och att de flesta inte har några problem över huvudtaget. Att bara läsa ett forum av det här slaget är nog inte rättvisande, eftersom det här är en plats många vänder sig till för att lösa eventuella problem. Jag har kört Telias Digital TV i över två år, ungefär 1 år med ADSL och 1 år med Fiber. Jag har under den tiden inte haft några större problem alls. Jag har haft betydligt mer problem på våra två lantställen där vi kör med DVB-T. IP TV är lite i sin linda och tekniken har en enorm potential som vi redan har börjat se i form av VoD, Programbibliotek etc. Men det saknas idag en del saker som är på gång, HD, PVR etc. Men med tanke på potentialen i IP TV så anser i alla fall jag att det är värt att vänta på. Inspelning kan man t ex lösa på andra sätt tills vidare. /A Redigerat av hallberg, 19 mars 2009 - 18:35. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |