Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 april 2009 - 14:21

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Spelade in "Äntligen hemma" igår och det funkade så tillvida att rätt program blev inspelat,
men inspelningen fick namnet "Halv åtta hos mig" som var namnet på programmet innan.

Har inte ändrat på några tider beträffade extra tid innan eller efter programmet.

Denna typ av "fel" inträffar ofta efter uppdateringen

Postad 08 april 2009 - 18:10

häcka12
  • häcka12
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej
Är det bara jag som tycker att bilden blev sämre efter uppdateringen mest HD kanalerna (bilden inte lika klar)
(har boxen kopplad via en Maranz 6003 receiver till en panasonic plasma 50 pz800 med hdmi kabar)
Det finns väl inte så mycket att ändra i boxen för bildjustering?
Mvh Anders

Nä, tyvärr finns det inget att justera, en av mina DVD spelare för 150:- har ofantligt mycket mer justeringsmöjligheter. Vad jag vet så är det en tidigare som tyckte att bilden har blivit "softare" eller inte så kontrastrik som tidigare. Jag tror nog alla vi andra tycker att den blivit skarpare. Vad nu detta beror på vet jag inte men Sagem har ju pillat lite i HDMI interfacet, gör en test att dra kabeln direkt till TV för att se om det är någon skillnad

Testade att koppla in tv direkt blev ingen synlig skillnad men efter det jag kopplade tillbaks kablarna igen så blev bilden bättre igen (om det har någon betydelse så kopplade jag först lite fel när jag skulle sätta tillbaks hdmi kontakterna till fel ingång)
När jag fick boxen (ca 8månader sen) var jag ej nöjd med bilden då men efter ett litet tag var bilden klart bättre utan att jag vet att jag gjort någonting (har "bra" hdmi kablar suppra) kanske dålig kontakt någonstans?
Ser ingen större skillnad heller om jag använder 1080i eller 720p

mvh Anders

Postad 08 april 2009 - 18:45

Unregistered5113709b
  • Unregistered5113709b
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Får du ut 5.1 till förstärkaren på dessa kanaler? Kolla så att engelska inte är valt under språkinställningar. Ska vara svenska på alla där!!

Lundis

Vilket ljudfomat får du ut TV3, Kanal 5 t.ex . Jag har problem att ljudnivån på dessa kanaler blir för låg .
Får höja volymen på hemmabion till högsta volym, detta problemet fanns inte innan uppdateringen.

Robocop

Postad 08 april 2009 - 19:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Vilket ljudfomat får du ut TV3, Kanal 5 t.ex . Jag har problem att ljudnivån på dessa kanaler blir för låg .
Får höja volymen på hemmabion till högsta volym, detta problemet fanns inte innan uppdateringen.

Robocop

Se till att du har volymen på fjärrkontrollen på max, detta gör att det inte blir så stora hopp ljudmässigt mellan PCM och AC3 sändningar

Postad 08 april 2009 - 21:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej
Är det bara jag som tycker att bilden blev sämre efter uppdateringen mest HD kanalerna (bilden inte lika klar)
(har boxen kopplad via en Maranz 6003 receiver till en panasonic plasma 50 pz800 med hdmi kabar)
Det finns väl inte så mycket att ändra i boxen för bildjustering?
Mvh Anders

Jo, jag har redan skrivet att man numera kan växla mellan RGB och yCrBr för HDMI. Testa att ändra där.

Postad 08 april 2009 - 22:39

Örnvik
  • Örnvik
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har också fel programnamn vid inspelning ibland efter uppdateringen. Annars funkar boxen bra.
mvh

Postad 09 april 2009 - 06:13

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Tror jag hittat varför auto-upplösningen ut låser sig på 1080i utan att man ändrat under bildinställningar efter en
fabriksåterställning.. Har provat 2ggr att starta boxen före tv:n o då låser boxen på 1080i. Om Tv:n är
igång när boxen startas får jag alltid 720p ut på SVT HD. Har provat kanske 10 ggr.

Kan nån annan testa detta också?

Lundis

Postad 09 april 2009 - 06:45

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Tror jag hittat varför auto-upplösningen ut låser sig på 1080i utan att man ändrat under bildinställningar efter en
fabriksåterställning.. Har provat 2ggr att starta boxen före tv:n o då låser boxen på 1080i. Om Tv:n är
igång när boxen startas får jag alltid 720p ut på SVT HD. Har provat kanske 10 ggr.

Lundis

Jag var också inne på detta, men det sket sig efter någon dag. Jag tror att det var när jag satte på tvn samtidigt som boxen spelade in. Det är också en risk om man skulle fäppla med tvns fjärrkontroll och råka stänga av tvn eller om man tillfälligt byter källa på tvn.

Postad 09 april 2009 - 06:56

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Du har en poäng där!! Blir svårt att undvika detta! Attan! Jobbigt att behöve byta manuellt till 720p varje
gång man tittar på SVT HD! Tycker skillnaden i bildkvalle är stor i 720p resp 180i på denna kanal.

Lundis

Postad 09 april 2009 - 07:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Du har en poäng där!! Blir svårt att undvika detta! Attan! Jobbigt att behöve byta manuellt till 720p varje
gång man tittar på SVT HD! Tycker skillnaden i bildkvalle är stor i 720p resp 180i på denna kanal.

Lundis

Ja, det blir ju rätt stor skillnad mot 180i ! :)

Skämt åsido, jag ser ingen skillnad, men det kan ju vara för att min TV bara är HD Ready...

Postad 10 april 2009 - 08:01

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Ojdå! Den upplösningen vore nog inget vidare...

Jag har också en hd-ready, men det skiljer garanterat mellan olika modeller. Men som sagts tidigare:
Ju fler upp o nerskalningar desto sämre bild... o boxen verkar vara dålig på både och... ihop med min
plasma är väl bäst att tillägga.

Lundis

Postad 10 april 2009 - 08:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Någon som vet effekten av: RGB vs yCrBr för HDMI, tror att jag så någonstans RGB= 8bit vs yCrBr = 8, 10 eller 12 bit eller något liknade, är det enbart för HDMI 1.3 elller fungerar yCrBr för alla HDMI standard? och hur kan det vara olika data-ords bredd?

Postad 10 april 2009 - 10:21

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Någon som vet effekten av: RGB vs yCrBr för HDMI, tror att jag så någonstans RGB= 8bit vs yCrBr = 8, 10 eller 12 bit eller något liknade, är det enbart för HDMI 1.3 elller fungerar yCrBr för alla HDMI standard? och hur kan det vara olika data-ords bredd?

I MPEG2 og MPEG4 broadcastformatene sendes det alltid 8-bit YCrCb .

Om det er noen synlige forskjeller mellom RGB & YCrCb via HDMI er jeg
usikker på.

Postad 11 april 2009 - 08:12

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Sorry, SBS!

Redigerat av solhaga, 11 april 2009 - 08:15.

Postad 11 april 2009 - 19:50

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Lundis

Upptäckte igår att inställningar försvinner när man stänger av boxen.
Jag ställer in bildinställningar till 720p samt ycbcr.
när jag startar boxen så är inställningarna 1080i samt RGB?

Vad göra?

Postad 11 april 2009 - 21:50

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Förutom att inspelningarna inte längre fungear efter uppdateringen har jag också fått ett annat problem.
Kör boxen via HDMI till en Philips TV, 42PFL7403D.
Innan uppdaterigen var bilden i det närmaste perfekt, men om jag nu tittar på ett textt program försvinner
en del av texten utanför bildytan både till höger och vänster.
Kör jag 1080i på min Canal Digital box är, som ett exempel hela SVT-logotypen utanför skärmen om jag sätter TV:n på "Autoformat" eller "Bredbildsskärm 16:9". Väljer jag istället "Inte skalförändrad" ser jag en lite del av S:et i SVT, resterade ligger också utanför bilden. Dessa tre format är de enda tre jag kan välja på TV:n när jag kör HDMI.
Jag har prövat att istället köra boxen i 720p men då blir det ändå värre. Då ser jag ingenting alls av SVT:s logotype oavsett vilket format jag väljer på TV:n.
Har också en projektor inkopplad via komponent men jag har inte sett hur denna beter sig.
Upplever det dock väldigt störande att hela texten inte kan läsas då det är textade program.

Någon annan som sett något liknande efter uppdateringen?

Att boxen nu klipper båda sidor och sen sträcker ut bilden drabbade oss idag - konstigt att det inte kom tidigare. Vi uppdaterade för två veckor sedan och annat blev också sämre.
* Varje gång man byter källa på receivern och tillbaka till CD HD-boxen så kommer man till menyn för bildinställningar.
* Inspelningar krånglar med fel namn och att den kan spela in flera timmar utöver programmet.
* Klippning av bild och utsträckning.

Någon som har en förklaring eller bot för det sista, klippning av bild och utsträckning? Har provat olika inställningar på både TV och receiver (HK AVR255) med skalningen fungerar inte längre.

Tur man har en HTPC också man kan använda men det är svårare för övriga i familjen att kör den så det vore ju kul med en fungerande HD-box.

Postad 12 april 2009 - 06:03

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej,

jag hade diverse udda bekymmer efter uppdateringen. Lösningen för mig var att göra en fabriksreset och därefter stänga av boxen och vänta tills lampan slutat blinka. Därefter drog jag ut sladden och lät boxen vara spänningslös i ca 10 min.

Nu funkar den :P

Postad 12 april 2009 - 12:49

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Jag ska prova fabrikreset och som du säger låta den vara spänningslös ett tag - kan knappast bli sämre.

Postad 12 april 2009 - 13:35

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Jag Tackar. Enbart fabrikreset hjälpte. Hoppas det håller i sig och jag inte hittar fler fel. Mycket skumt.

Postad 12 april 2009 - 17:33

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Så lite så :P
Verkar lite grand som att boxen fungerar som en windowsdator, dvs. att man måste starta om för att uppdateringarna skall bita och att inga konflikter med gammalt inläst ligger kvar i minnet.

Postad 12 april 2009 - 18:29

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Jag hade hoppats på att kompatibiliteten skulle bli bättre med den senaste firmware-versionen, men nej.

Jag har problem med att när man startar boxen så verkar boxen och TVn (Philips 50' plasma) avsluta sin "handskakning" lite för tidigt. Ungefär som att TVn inte uppfattar att det handlar om widescreen utan trycker ihop bilden till 4:3 istället. Trycker man på ondemand så får man stretch inom det visade 4:3 området.

Om man zappar över till SVT HD som ju kör 720P om man inte ändrat i inställningarna, så får TVn uppenbarligen ny bildvisningsinfo och korrekt widescreen visas. Därefter kan man zappa till andra kanaler och bilden visas korrekt.

Det är heller ingen större idé att lägga in 720p som standardval, då blir det ändå samma fel. Om jag i TVn väljer annan bildkälla för att sedan gå tillbaka till boxens ingång så rättar det även till sig eller om jag i god ordning har startat boxen tidigare och TVn efteråt, då blir det också rätt.

Med CDs lilla HD-box finns inte dessa problem.

Postad 12 april 2009 - 18:44

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Att boxen nu klipper båda sidor och sen sträcker ut bilden drabbade oss idag - konstigt att det inte kom tidigare. Vi uppdaterade för två veckor sedan och annat blev också sämre.
* Varje gång man byter källa på receivern och tillbaka till CD HD-boxen så kommer man till menyn för bildinställningar.

Gott att höra att någon mer än jag har detta problem.
Jag rapporterade detta direkt efter uppdateringen men ingen har nämt det tidigare.
Verkar inte som att någon har något bot för detta.

Chrille kock

Postad 12 april 2009 - 20:02

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Testade med att byta till komponentkablage istället för HDMI med tanke på mitt tidigare beskrivna problem avseende att bilden trycks ihop i mitten vid startup.

När jag kör i HD-läge via komponentingång så funkar det hela bra. Dvs TVn hittar rätt bild från boxen direkt utan problem. Jag kan inte direkt se någon försämring i bildkvalitet med komponentkablar. Det är till och med så att tex TV3s Singing bee som snurrar nu har enligt min uppfattning bättre bild via komponent jämfört med HDMI. Den "blödde" lite i HDMI-format men verkar vara skarpare nu. Någon som känner till detta eller har liknande erfarenheter med denna box och plasma?

Kanske dags att skaffa high-end komponentkablage (kör just nu med de jag fick med plasman)?

En annan reflektion, colour space i boxens bildinställningsnmeny är oåtkomligt och nergråat i samtliga lägen oavsett HDMI eller komponent. I det gråa står det RGB. Ingen möjlighet att justera till något. Finns det någon input kring detta?

Postad 13 april 2009 - 07:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

En annan reflektion, colour space i boxens bildinställningsnmeny är oåtkomligt och nergråat i samtliga lägen oavsett HDMI eller komponent. I det gråa står det RGB. Ingen möjlighet att justera till något. Finns det någon input kring detta?

Detta verkar konstigt, jag har den valbar mellan RGB och ycbcr (kör HDMI). Ta du och prova en fabriksreset.

Postad 13 april 2009 - 08:07

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Jag har testat med fabriksreset och att göra boxen helt strömlös under flera timmar, det verkar inte ha någon betydelse.

Jag tror att någon nämnde i denna tråd tidigare att valet uppenbarar sig endast då boxen och TVn handskakat avseende en viss versionsnivå för HDMI.

Postad 13 april 2009 - 08:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Hm, undrar hur svårt det kan vara? HDMI är ju ett standard protokoll och det borde väl inte vara så svårt att antingen köpa en färdig IC som är interfacet och testa de funktioner som man själv utvecklar, eller att köra igenom hela testsekvensen för protkollet, det räcker ju att göra det på en utvecklingsappartat.

Postad 13 april 2009 - 09:48

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Fick svaret avseende colour space och varför jag inte kan justera från RGB till något annat. Min Philips 50' HD ready plasma är från 2006 och har endast DVI som digital ingång. DVI klarar bara RGB medan HDMI-standard klarar båda formaten, där YCbCr är att föredra.

Källa:
http://www.hometheat...ns-11-2004.html

DVI is an 8 bit RGB signal, while HDMI can be 8 bit RGB, or 8 bit, 10 bit, or 12 bit YCbCr. If you have a DVI source and DVI display, there will be no problem. If you have a DVI source and an HDMI display, again, no problem. If however, you have an HDMI source and a DVI display, the below-black video information may be lost in the translation.

Postad 14 april 2009 - 08:43

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Prylportalen har testat fyra inspelningsbara HD-boxar, och "våran" fick sämst betyg av de fyra tyvärr.

http://www.prylporta...212705-299.html

Postad 14 april 2009 - 12:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Prylportalen har testat fyra inspelningsbara HD-boxar, och "våran" fick sämst betyg av de fyra tyvärr.

http://www.prylporta...212705-299.html

De testar ju bara operatörsbundna boxar. Inte sjutton köper jag boxen som är "bäst i test" när jag då måste knyta mig till Viasat som knappt har något HD-utbud!

Postad 14 april 2009 - 12:21

mindwipe
  • mindwipe
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag förstår inte hur man kan ge boxen 4 av 6 i betyg när den är så buggig...?

Postad 14 april 2009 - 12:54

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Händer det fortfarande att boxen avbryter en uppspelning om en inspelning avslutas?

Postad 14 april 2009 - 14:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Händer det fortfarande att boxen avbryter en uppspelning om en inspelning avslutas?

Nej, men om en inspelning påbörjas så avbryts det. (Som förut.)

Postad 15 april 2009 - 08:01

tord00
  • tord00
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Tjena,

jag skickade en fråga till CD om man kunde koppla en inomhusantenn till boxen för att få in TV6 (hockey vm tänkte jag). Jag har nämligen ingen koppling från tak antennen till boxen. Har idag bara mina 2 sattelitkopplingar.

Är det någon som prövat det. vad använder ni för utrustning om ni fått det att funka?

Svaret från CD är följande:
"Hej och tack för ditt mail

Nej för att få in de marksända kanalerna behöver ni en vanlit antenn
på taket, vi på Canal Digital känner inte till något annat sätt. Jag
känner inte till om det finns inomhus antenner då en antenn behöver
sitta på taket för att få tillräckligt bra signal

Med vänliga hälsningar
Anneli Ökvist
Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
[url="http://www.canaldigital.se""]http://www.canaldigital.se"[/url]

Mvh
/T

Postad 15 april 2009 - 08:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tjena,

jag skickade en fråga till CD om man kunde koppla en inomhusantenn till boxen för att få in TV6 (hockey vm tänkte jag). Jag har nämligen ingen koppling från tak antennen till boxen. Har idag bara mina 2 sattelitkopplingar.

Är det någon som prövat det. vad använder ni för utrustning om ni fått det att funka?

Svaret från CD är följande:
"Hej och tack för ditt mail

Nej för att få in de marksända kanalerna behöver ni en vanlit antenn
på taket, vi på Canal Digital känner inte till något annat sätt. Jag
känner inte till om det finns inomhus antenner då en antenn behöver
sitta på taket för att få tillräckligt bra signal

Med vänliga hälsningar
Anneli Ökvist
Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
[url="http://www.canaldigital.se""]http://www.canaldigital.se"[/url]

Mvh
/T

Det beror hur nära sändaren du är. Det kan gå och du kan ju prova och lämna tillbaka den om den inte går, det ska då vara en aktiv antenn. Jag hade nog dock satsat på en liten aktiv antenn som man sätter utanför fönstret, de får oftast en bättre förutsättning att lyckas ta in något.

Postad 15 april 2009 - 08:12

tord00
  • tord00
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Det beror hur nära sändaren du är. Det kan gå och du kan ju prova och lämna tillbaka den om den inte går, det ska då vara en aktiv antenn. Jag hade nog dock satsat på en liten aktiv antenn som man sätter utanför fönstret, de får oftast en bättre förutsättning att lyckas ta in något.

Ok, tack för tipset. Har du nått förslag på en sådan?

Postad 15 april 2009 - 08:46

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Jag kör med en sån här till min box. Jag får in TV6 med utmärkt kvalitet. Men som sagt det beror på närhet till sändare, fri sikt osv.....
Jag har den inte ens nära fönstret, den står inne i rummet vid TV'n.

Redigerat av PojPoj, 15 april 2009 - 08:48.

Postad 15 april 2009 - 11:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Om vi fortsätter med Siba, så valde jag ut en sådan här. Har dock ingen aning om den är ett bra val, det var mer typen av produkt. Man borde kunna hitta lite tester etc som kan vara till någon hjälp.

http://www.siba.se/P...aspx?id=1482128

Postad 15 april 2009 - 16:13

Rymmare666
  • Rymmare666
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har kört med inomhusantenn till Boxer. Ligger uppe på ett högt skåp och har ej fri sikt till sändaren. Får ändock mottagningskvalitet 10 av 10. Det skall nog fungera utmärkt.

Postad 16 april 2009 - 09:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag har kört med inomhusantenn till Boxer. Ligger uppe på ett högt skåp och har ej fri sikt till sändaren. Får ändock mottagningskvalitet 10 av 10. Det skall nog fungera utmärkt.

Under förutsättning att det är någorlunda nära till sändaren ja. En aktiv inomhusantenn är dessutom väldigt känslig för mobil strålning. Det går tex inte att surfa med ett 3G-modem och se på TV i samma rum (som antennen) har jag fått erfara.

Postad 16 april 2009 - 09:35

tord00
  • tord00
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Kan meddela att jag köpte den från siba och det funkar klockrent. Perfekt mottagning!!! :-) Kul att kunna få se Hockey WM nu. :-)

Postad 16 april 2009 - 21:34

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag har länge stört mig mkt på boxens ljudnivå. Ikväll när det började låta som att boxen skulle lyfta.. så gjorde jag slag i saken och öppnade upp boxen. Det är bara en skruv så det är ganska lätt..

Döm om min förvåning när fläkten bara ligger löst och sen verkar klämmas ihop mha överdelen av dekodern??? Inte en enda infästning för skruv eller annan möjlighet till fastsättning med buntband eller liknande. I min vildaste fantasi trodde jag man skruvade fast en fläkt i chassiet men det kanske skapar mer oljud?

Hursomhelst så startade jag upp dekodern med fläkten i handen och locket bortplockat, det är en sak att fläkten låter men själva hårddisken står för merparten av ljudet i min box vilket verkar nog svårt att påverka. Finns det "tysta" hårddiskar?

Vet inte om alla boxar är konstruerade på samma sätt men min box har sin fläkt neråt till vänster om man står framför boxen. Man kommer åt fläkten (boxen strömlös!) med en skruvmejsel eller liknande underifrån där man kan se själva luftintaget som en rund cirkel och så kan man se om den ligger löst om man har problem med oljud.

Jag försökte klämma fast min fläkt så gott det gick men det är fortfarande hårddisken som ger ifrån sig mest oljud. Kan tillägga att detta är min fjärde box sedan i Oktober och alla har låtit likadant. Kanske dax för mig att återgå till tvbänk att gömma prylarna i så man kan stänga in oljudet...

En hängning igår då jag zappade runt och letade i "my tv" efter en inspelning.. fick göra boxen strömlös för att få kontroll över den.

Idag var den utan ljud när vi skulle kolla på Nyheterna, det gick inte att zappa runt på kanalerna för att se om ljudet skulle komma tillbaka då boxen verkade låst. Trycker då på avstängningskanppen för att starta om boxen, det som händer är att ljudet kommer tillbaka men dekodern stänger inte av sig... Glad men fundersam kollar vi vidare på nyheterna...

Postad 17 april 2009 - 06:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
sweurout

Döm om min förvåning när fläkten bara ligger löst och sen verkar klämmas ihop mha överdelen av dekodern??? Inte en enda infästning för skruv eller annan möjlighet till fastsättning med buntband eller liknande. I min vildaste fantasi trodde jag man skruvade fast en fläkt i chassiet men det kanske skapar mer oljud?

Nä infästningen har aldrig varit en höjdare, även om Sagem tog ett steg i rätt riktning med modifieringen förra året. Märkligt är att flera forummedlemmar har modifierade sina boxar betydligt bättre än det som Sagem lyckades med!

Det är OK att fläkten är lös, men den ska inte ligga an mot några chassidelar, så se till att du lägger isolering mellan fästöglor och botten samt runt den öppning som är i väggen mot HDD'n, du kan se mina pilar i inlägg #3.

Hursomhelst så startade jag upp dekodern med fläkten i handen och locket bortplockat, det är en sak att fläkten låter men själva hårddisken står för merparten av ljudet i min box vilket verkar nog svårt att påverka. Finns det "tysta" hårddiskar?

Jag tyckte också att HDD'n var den som lät mest efter det att jag fick ordning på fläkten. Har för mig att jag klistrade fast en musmatta över HDD'n som jag tror dämpade något, sedan satte jag tung isolermatta, för bilar, på vissa ställen i locket för att ta bort lockresonanser. Att byta HDD'n är det ingen som har lyckats med då ingen har lyckats läsa ut formatet på HDD'n. Men efter modifiering av fläkten och om du sadgar upp locket så borde inte ljudet från boxen vara störande, om du har TV'n på. Har du på boxen utan ljud så är den klart störande, men jag tror inte den låter mer än min DVD recorder nu.

För alla din andra problem, prova en fabriksåterställning, den kan ge boxen en liten nystart i livet

Postad 18 april 2009 - 14:06

Kaare
  • Kaare
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

sweurout
Nä infästningen har aldrig varit en höjdare, även om Sagem tog ett steg i rätt riktning med modifieringen förra året. Märkligt är att flera forummedlemmar har modifierade sina boxar betydligt bättre än det som Sagem lyckades med!

Det är OK att fläkten är lös, men den ska inte ligga an mot några chassidelar, så se till att du lägger isolering mellan fästöglor och botten samt runt den öppning som är i väggen mot HDD'n, du kan se mina pilar i inlägg #3.

Jag tyckte också att HDD'n var den som lät mest efter det att jag fick ordning på fläkten. Har för mig att jag klistrade fast en musmatta över HDD'n som jag tror dämpade något, sedan satte jag tung isolermatta, för bilar, på vissa ställen i locket för att ta bort lockresonanser. Att byta HDD'n är det ingen som har lyckats med då ingen har lyckats läsa ut formatet på HDD'n. Men efter modifiering av fläkten och om du sadgar upp locket så borde inte ljudet från boxen vara störande, om du har TV'n på. Har du på boxen utan ljud så är den klart störande, men jag tror inte den låter mer än min DVD recorder nu.

För alla din andra problem, prova en fabriksåterställning, den kan ge boxen en liten nystart i livet

My written swedish is miserable why I write this application in English. However, I have with much interest read your threads regarding your successfully noise reduction from the harddisk on the HD PVR 101-ST receiver as well as the elimination of the cooler resonance. I intend to reduce the noise as well on my satbox by following your instruction, but cannot immediately see how to remove the topcover from the cabinet. There is no visible screws on the backside and ask you kindly to come up with further details accordingly. Swedish will be fine. Thanks on beforehand.

Ole Kaare
Denmark

Postad 18 april 2009 - 14:08

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Skruven sitter under ett klistermärke på undersidan av boxen som du måsta ta sönder/göra hål i för att komma åt

Postad 18 april 2009 - 14:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Skruven sitter under ett klistermärke på undersidan av boxen som du måsta ta sönder/göra hål i för att komma åt

Stämmer, men du kan prova att peta loss lappen något från sidan, så kan man kanske limma fast den (om du vill returnera boxen senare på garanti). Du skjuter sedan locket bakåt. Jag har några bilder i inlägg #2324

Redigerat av Unregistered124686ac, 18 april 2009 - 14:23.

Postad 19 april 2009 - 12:34

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
En ny märklig bugg som jag inte varit med om är att om jag stänger av min TV, men inte boxen och slår på TV:n lite senare så har boxen hoppat in i menyn och bildinställningar och bytt ut YCbCr till RGB, en gång ändrade den valet HD-utsignal från Ja till Nej. Det händer inte varje gång, utan bara ibland och aldrig någon gång innan den senaste uppgraderingen. Ingen av min elektronikutrustning i mitt TV-rum har bytts ut under det senaste året och min TV LG 42PC1 har jah haft i tre år nu utan att min box som jag fick i december 2007 har reagerat på detta sätt.

Postad 19 april 2009 - 13:14

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

En ny märklig bugg som jag inte varit med om är att om jag stänger av min TV, men inte boxen och slår på TV:n lite senare så har boxen hoppat in i menyn och bildinställningar och bytt ut YCbCr till RGB, en gång ändrade den valet HD-utsignal från Ja till Nej. Det händer inte varje gång, utan bara ibland och aldrig någon gång innan den senaste uppgraderingen. Ingen av min elektronikutrustning i mitt TV-rum har bytts ut under det senaste året och min TV LG 42PC1 har jah haft i tre år nu utan att min box som jag fick i december 2007 har reagerat på detta sätt.

Jo, det är flera som har påpekat detta, får väl hoppas att de kan göra något i nästa uppdatering. Själv har jag inte haft några problem med handskakning i HDMI efter uppdateringen, nu fungerar det faktisk bättre så sätter jag på boxen före TV'n så har jag nu ljud utan att behöva skifta kanal. Kanske kan det vara så att TV'n inte gillar YCbCr och därför försöker att ändra??? om du från början kör RGB, går den då också in i bildmenyn och stället till hyss?

Redigerat av Unregistered124686ac, 19 april 2009 - 13:18.

Postad 19 april 2009 - 13:25

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Jo, det är flera som har påpekat detta, får väl hoppas att de kan göra något i nästa uppdatering. Själv har jag inte haft några problem med handskakning i HDMI efter uppdateringen, nu fungerar det faktisk bättre så sätter jag på boxen före TV'n så har jag nu ljud utan att behöva skifta kanal. Kanske kan det vara så att TV'n inte gillar YCbCr och därför försöker att ändra??? om du från början kör RGB, går den då också in i bildmenyn och stället till hyss?

Jag skall pröva detta och se vad som händer.

Postad 21 april 2009 - 16:06

Kaare
  • Kaare
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Stämmer, men du kan prova att peta loss lappen något från sidan, så kan man kanske limma fast den (om du vill returnera boxen senare på garanti). Du skjuter sedan locket bakåt. Jag har några bilder i inlägg #2324

Thanks for your reply. How much free space are there under the topcover. I mean, can I place a noise absorbtion filtmat with a thickness of 2, 5 or 10 mm ?

hilsen
Ole Kaare

Postad 21 april 2009 - 16:52

roake
  • roake
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Hej

Har precis skaffat mig CD inspelningsbara HD box och har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på.
(Jag har läst några sidor tillbaka men inte hittat de svaren)
Boxen är uppdaterad med den senaste programvaran.
Jag har även Viasats inspelningsbara box, dock den utan HD.
Viasatboxen startar på 2 sek, medan CD boxen tar evigheter på sig att starta, zappa tar även det evigheter i jämförelse. Är boxen så för er med?
Det är väl sånt man kan leva med men däremot så är det några andra saker som stör mig rejält.
T ex inspelningsfunktionen kan man ju ställa in att den ska börja och sluta några minuter före programmets tider. Men det fungerar inte och ibland så klipper det innan ens programmet är slut :)
Är det så på era boxar med, eller är det min som är felakig?
Ibland när jag tittar på TV så kommer Text tv sidan upp, detta utan att någon ens rört fjärrkontrollen :D
Händer både när man tittar på inspelat material och direkt.
När boxen är avstängd men spelar in ett program och man kommer hem så vill man ju starta upp boxen för att börja titta från början, men det går inte att starta upp boxen med fjärren. Den reagerar inte alls. Enda chansen är att trycka på knappen på boxen men då bryter den inspelningen :D Hur jäkla knäppt är det?

Är det min box som det är fel på eller är det buggar?
Man trodde ju att de flesta buggarna skulle vara borta nu när boxen har funnits ett tag.
Jag ringde CD kundtjänst och de sa att jag skulle göra en factory reset, det har jag gjort men det är samma skit fortfarande. Nu hittade jag denna tråd istället och tänkte först lyssna med er om det är någon idé att kräva en utbytes box eller om det bara är att gilla läget och hoppas det blir bättre med nya firmwares :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.