Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 April 2012 - 09:48

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Det var en krypterad inspelning, den gick inte att spela upp på datorn. Jag hade inspelningen kvar på datorn från när boxen var ny och jag skulle testa vad som gick att spela upp och vad som inte gick. Så det var en krypterad inspelning men inte i HD.

Ja, även jag kan bekräfta att det går utmärkt att läsa tillbaka även krypterade inspelningar via usb till en annan hdd i boxen än den som ursprungligen spelade in programmet.
Har nämligen nu satt in en WD AV-GP 2TB WD20EURS i min Humax HDPVR.
Som det verkar fungerar även Advanced Format hdd i Humax-boxen om man partitionerar och formaterar som det beskrivits tidigare i forumet dvs med GParted.
Jag har uppfattat det så att även om en hdd har fysiska sektorer om 4096 byte så emulerar hårddiskens firmware 512-byte sektorer gentemot SATA-interfacet så det ska inte innebära något egentligt problem. Det man talat om är att det kan bli längre svarstider i t ex Linux om Advanced Format hdd partitioneras utan hänsyn till 4096-byte sektorer men jag tror inte detta har någon betydelse för streaming. Jag har inte märkt något problem med min AV-GP ännu iaf.
Enda svårigheten jag råkade ut för är när jag skulle få igång GParted. Använde först en Ubuntu Live CD med ver. 11.10 och sedan testade jag en GParted Live Boot CD med ver. 0.12.0-5. I bägge fallen ville inte min PC-skärm fungera - den blev svart med blinkande markör. Efter en del research fann jag att "this is a known problem" med vissa grafikkort bl a Nvidia (mitt är ett Nvidia Quadro FX) och ATI. Orsaken ska vara att Linux-varianterna nu använder sk Nouveau-drivrutiner som uppenbarligen inte är särskilt kompatibla med de grafikkort som sitter i resp PC.
Jag löste det med en tidigare version av Ubuntu som jag kunde starta GParted ifrån. Om någon vill ha hjälp med att få de nya releaserna av GParted att fungera har jag hittat en work around som jag kan tipsa om vid behov.
Sammanfattningsvis verkar det som Advanced Format hdd kan användas vid uppgradering av Humax HDPVR utan annat än partitionering och formatering via GParted. Positivt eftersom hdd utan Advanced Format i storlekar från 1TB och uppåt nu blir allt svårare att få tag på.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 10 April 2012 - 14:24.

Postad 08 April 2012 - 10:08

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
jag märkte en sak idag....tänkte lyssna på radion genom boxen..men så gott som alla kanaler har försvunnit...har bara typ 12 st nu...

är det nått man får betala extra för nu,eller kan man få fram mera kanaler?

Postad 08 April 2012 - 10:10

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Har lite information om kodningen på inspelade material det är samma kodning som livesändningen kortet kodar upp. Men inspelningen ser ut att spara en kopia av program kortet på nått sätt i inspelningen därför kan boxen spela upp det även utan kort... Anledning till att jag vet detta är att jag gjorde lite tester! jag spelade in på min htpc utan att koda upp signalen sen förde jag över ts filen till boxen mycket riktigt det gick att spela upp men inte då kortet inte sitter i kortet måste koda av sändningen. det måste betyda att boxen lagrar kodnings information från program kortet?
kanske nån kan tillföra nått mer om detta?

jag märkte en sak idag....tänkte lyssna på radion genom boxen..men så gott som alla kanaler har försvunnit...har bara typ 12 st nu...

är det nått man får betala extra för nu,eller kan man få fram mera kanaler?

comhem har slutat sända radio de har flyttat allt till On demond

Postad 08 April 2012 - 10:28

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

...
comhem har slutat sända radio de har flyttat allt till On demond

Ja, det finns inte många radiokanaler kvar - själv har jag sju varav fyra från SR. Därutöver finns BBC World Service, Radio France International och amerikanska public service-radion NPR som iofs är en kul grej. :)
Den som vill ha fler utländska radiokanaler får skaffa en internetradio uppenbarligen.

Den "gratistjänst" som hette Music Choice (musikkanalerna) försvann i oktober 2011 och ersattes av Digster Play som dock kräver On demand-box:
http://www.comhem.se...84/-/index.html

Postad 20 April 2012 - 13:25

Unregistereddf968eb3
  • Unregistereddf968eb3
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej

Min box som jag haft ca 3 år nu börjar krångla. När man slår på den så visar den bild i 10 - 15 sec, inget ljud alls. Sen stänger den av sig eller snarare tv blir svart. Boxen går fortfarande. Upprepar man proceduren 4 - 5 ggr samt knäpper av den bak så brukar den komma igång.

Nån som känner igen detta eller läst om något ? Är det dags att kolla efter ny box ?

Redigerat av Unregistereddf968eb3, 20 April 2012 - 13:27.

Postad 20 April 2012 - 13:44

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Hej

Min box som jag haft ca 3 år nu börjar krångla. När man slår på den så visar den bild i 10 - 15 sec, inget ljud alls. Sen stänger den av sig eller snarare tv blir svart. Boxen går fortfarande. Upprepar man proceduren 4 - 5 ggr samt knäpper av den bak så brukar den komma igång.

Nån som känner igen detta eller läst om något ? Är det dags att kolla efter ny box ?

Har du bytt hårddisk i boxen eller sitter den ursprungliga fort där?
Hur som helst, det kan ju vara hårddisken som börjar svaja. Den är den känsliga delen i boxen - elektroniken brukar hålla längre.
Om du har möjlighet kan du öppna upp och testa hårddisken och eventuellt byta den.
Om boxen är tre år har du ändå ingen garantitid kvar så du har inget att förlora.
Finns nya Humax HDPVR här om du vill köpa ny:
http://www.webbshopp...px?q=p:10501064
Jag köpte en extra för en månad sedan som jag har i reserv.
Vill inte ha en Samsung om min Humax HDPVR brakar. Har nyss satt in 2TB hdd i den.
Hör av dig med rapport.

Postad 20 April 2012 - 14:55

Unregistereddf968eb3
  • Unregistereddf968eb3
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Har du bytt hårddisk i boxen eller sitter den ursprungliga fort där?
Hur som helst, det kan ju vara hårddisken som börjar svaja. Den är den känsliga delen i boxen - elektroniken brukar hålla längre.
Om du har möjlighet kan du öppna upp och testa hårddisken och eventuellt byta den.
Om boxen är tre år har du ändå ingen garantitid kvar så du har inget att förlora.
Finns nya Humax HDPVR här om du vill köpa ny:
http://www.webbshopp...px?q=p:10501064
Jag köpte en extra för en månad sedan som jag har i reserv.
Vill inte ha en Samsung om min Humax HDPVR brakar. Har nyss satt in 2TB hdd i den.
Hör av dig med rapport.

Tack för svar, får kolla upp det. Ska testa om samma strul uppkommer om man kör med scart istället för hdmi.

Postad 25 April 2012 - 15:52

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Comhem gjorde en del nätarbeten i mitt område i början av april, och föreslog därefter att man skulle göra en ny kanalsökning. (Har ej gjort någon kanalsökning sen jag köpte boxen för flera år sen.)
Därefter uppstod en del märkliga saker med min box. Har någon annan av er märkt något liknande?
Mest uppseendeväckande är att Läppsynken på flera kanaler blivit enormt dålig, då man ser en inspelning på den inbyggda hårddisken. Som värst skiljer det sig flera sekunder, vilket gjort det näst intill ointressant att se programmet. Först tyckte jag det märktes mest på inspelningar från TV4 och TV6, men även SVT2 har haft detta problem. Jag försöker hitta ett mönster, för att kunna analysera felet, men det verkar vara mycket slumpartat? Jag spelar bara in SD kanaler.
Först tyckte jag mig se ett samband med att Läppsynken försämrades vid flera samtidiga inspelningar, med det verkar inte vara huvudproblemet. Jag har alltid kunnat spela in ca 4-5 kanaler samtidigt tidigare, utan några Läppsynk problem.
Jag trodde även först att Läppsynk problemet kunde ha att göra med att efter kanalsökning/nätarbetet så verkade min box för första gången kunna automatiskt växla till Dolby Digital läge på SVT sändningar. Dolby automatik har jag aldrig tidigare fått att fungera, utom att manuellt välja detta vid varje program jag vill se. Och då tänkte jag att när nu Dolbyn aktiverades automatiskt att inspelningarna krävde mer av boxen och då gav Läppsynk problem.
Men jag kopplade ur Dolby automatiken och Läppsynken var fortfarande förfärlig.
Jag har testat att stoppa programmet och starta igen från början eller från senaste position, och det har ibland påverkat Läppsynken till det bättre. Men det går inte hitta något stabilt mönster som sagt.
Jag bytte hårddisk i dec 2011 till en 2 Tb, som fungerade utmärkt direkt och är nu 34% full. Det enda problem jag märkte när jag bytte var att den ibland tog någon sekund på sig att få upp bilden vid play, jmf med orginaldisken. WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/600 64MB
Här kan man läsa om disken:
http://www.dustin.se...-sata-600-64mb/
Nästa märklighet var när jag drog ur strömmen på boxen och startade igång den igen, så hade hela min digra inspelningslista (under schema läggning) bara försvunnit. Något som aldrig hänt tidigare.
Och ännu märkligare blir när jag efter tryckt på Power Off, så blev alla Minitatyrbilder på över 100 inspelningar synliga, trots att jag inte sett dessa program innan. Stor olägenhet, då jag inte kan se vilka program jag redan sett på. Under de år jag haft boxen har den alltid stått på dygnet runt.
Det har varit andra märkliga saker som kommit och gått, mycket kring Minitatyrbilder.
En annan sak som uppstår ibland är att när man trycker på Play, så blir TV-bilden svart, men ljudet fungerar. Man måste stoppa och trycka igen för att få bild.
Programguiden har alltid varit konstig, den visar vilka program som går för stunden, men stegar jag fram 2-3 timmar är guiden blank. Stegar jag däremot fram 24 timmar, så visar guiden vilka program som går då. För att få den att visa de kommande timmarnas program så får jag vänta nån minut så dyker dom upp. För mig verkar det ologiskt att den visar korrekt guide för 24 framåt men inte för 2 timmar framåt..?
Firmware är det senaste.
Det enda jag kommer på att jag kan göra är att byta tillbaka till den gamla hårddisken, och se om felet finns kvar då. Samt även kolla på min nya större hårddisk om det är så att den börjar gå trögare då jag fyllt den upp till 34%. Så jag ska tanka ur ett tjugotal inspelningar på en USB disk för att se om den beter sig mer normalt.
Är tacksam för era synpunkter. Har kontaktat Comhem kundtjänst på webben, men utan svar.

Postad 25 April 2012 - 16:21

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0
Några inledande funderingar kring dina problem med Humax-boxen.
Hoppas andra kan komma med fler uppslag.

...
Först tyckte jag mig se ett samband med att Läppsynken försämrades vid flera samtidiga inspelningar, med det verkar inte vara huvudproblemet. Jag har alltid kunnat spela in ca 4-5 kanaler samtidigt tidigare, utan några Läppsynk problem.
Jag trodde även först att Läppsynk problemet kunde ha att göra med att efter kanalsökning/nätarbetet så verkade min box för första gången kunna automatiskt växla till Dolby Digital läge på SVT sändningar. Dolby automatik har jag aldrig tidigare fått att fungera, utom att manuellt välja detta vid varje program jag vill se. Och då tänkte jag att när nu Dolbyn aktiverades automatiskt att inspelningarna krävde mer av boxen och då gav Läppsynk problem.
Men jag kopplade ur Dolby automatiken och Läppsynken var fortfarande förfärlig.
Jag har testat att stoppa programmet och starta igen från början eller från senaste position, och det har ibland påverkat Läppsynken till det bättre. Men det går inte hitta något stabilt mönster som sagt.

Ang läppsynk har jag också en del problem då och då.
Dock brukar det fixa sig om jag stoppar och startar om uppspelningen som du nämner att du brukar göra.
Verkar inte ha med DD-ljudet att göra eftersom du testat. Vet att en del här har skrivit tidigare om läppsynk-problem.

Jag bytte hårddisk i dec 2011 till en 2 Tb, som fungerade utmärkt direkt och är nu 34% full. Det enda problem jag märkte när jag bytte var att den ibland tog någon sekund på sig att få upp bilden vid play, jmf med orginaldisken. WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/600 64MB
Här kan man läsa om disken:
http://www.dustin.se...-sata-600-64mb/
...

Du är medveten om att du har en Advanced Format hårddisk?
Har du gjort något särskilt när du formaterade den med anledning av att den har Advanced Format?
Använde du GParted när du skapade partitionerna och formaterade hårddisken?
Jag har också en 2TB WD Advanced Format hårddisk (se mitt inlägg tidigare) och jag har inte gjort något utöver att partitionera och formatera på "vanligt sätt" för att få den att fungera i Humax HDPVR.
Men jag tror att vi som användare ännu har begränsad erfarenhet av om det på sikt blir problem med Advanced Format t ex när hårddisken börjar fyllas. Min ligger fn på 45% av 2TB och jag har inte märkt några särskilda fenomen vid inspelning/uppspelning av HD eller SD.

Du vet väl att du ska akta dig för att gå in i boxens formateringsprogram alternativt mixtra med partitionernas storlek i boxens meny när du har en hdd större än 1TB?

Miniatyrbilderna skapas vid "housekeeping" under natten alternativt om du direkt vill titta på en uppspelning och boxen först skapar kapitelindelning och minityrbilder. Jag har inga problem med miniatyrbilderna vad jag vet.

Postad 26 April 2012 - 11:32

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Stort tack Andylin, för intressanta synpunkter!
Läppsynken är mitt största problem som inträffade efter Comhems nätarbeten och en kanalsökning, när jag tittar på hdd inspelningar. De inspelningar jag gjort innan april spelas alla upp idag med helt normal läppsynk, alltså de inspelningar som gjordes innan Comhem gjorde sina nätarbeten, och innan jag på deras uppmaning gjorde en ny kanalsökning. Jag tycker då det är rimligt att anta att felet inte ligger på avspelningssidan. För då borde ju även sånt som är inspelat innan april ha dåligt läppsynk också.
Vidare tycker jag man då borde anta, att felet med läppsynken ligger på inspelningssidan. Eftersom det bara är inspelningar som gjorts från april o framåt, efter Comhems nätarbeten och en kanalsökning, som har dessa läppsynkproblem. Men det verkar heller inte nån särskild träffsäker slutsats, eftersom läppsynksproblemet varierar i hög grad beroende på om man stoppar och startar uppspelningen några gånger.
Jag blir inte klok på detta läppsynk problem tyvärr.
När det gäller hårddisken använde jag mig av EASEUS partitioneringsverktyg. Det var inga speciella problem att formatera den, och sen kopiera över filer från den gamla hårddisken. Allt fungerade bra. Men jag är inte hundra på att den där hårddisken inte kan vara orsak till problemen ändå.
Jag får se hur läppsynkproblemen yttrar sig när jag byter tillbaka till min gamla original HD.
Tack Andylin för att du upplyste mig om var och när Miniatyrbilder skapat. Jag hade ingen aning om att de automatiskt skapades under natten. Varför jag helt missat det beror på som jag skrev att jag haft min box påslagen 24/7 ända sen jag köpte den. Så jag var så glad att det aldrig automatiskt skapades några Miniatyrbilder, för då kunde jag lätt se vilka inspelningar jag sett och inte sett. För de osedda var ju bara en mörk ikon med en filmremsa på. Men i och med att jag stängde av min box för några dagar sen, så skapades Miniatyrbilder på alla mina inspelningar. Något som jag tolkade som ett fel. Men tack vare ditt inlägg så inser jag att det var helt korrekt.
Det är första gången igår jag skrev i det här forumet. På andra forum har det automatiskt kommit upp en fråga om man vill bli notiferad via e-post om någon skrivit ett svar etc. Här kom det inte upp nåt sånt notifieringsalternativ alls. Och jag fick ingen notifiering heller via e-post.
Hur ställer man in det? Efter jag skrev gårdagens inlägg så klickade jag på knappen ”Fler alternativ”, och hittade en massa notifieringsalternativ, som var en aning svåröverskådliga. Jag bockade för några stycken, men det verkar inte funka. Vet någon hur man gör?

Postad 26 April 2012 - 11:46

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

...
Det är första gången igår jag skrev i det här forumet. På andra forum har det automatiskt kommit upp en fråga om man vill bli notiferad via e-post om någon skrivit ett svar etc. Här kom det inte upp nåt sånt notifieringsalternativ alls. Och jag fick ingen notifiering heller via e-post.
Hur ställer man in det? Efter jag skrev gårdagens inlägg så klickade jag på knappen ”Fler alternativ”, och hittade en massa notifieringsalternativ, som var en aning svåröverskådliga. Jag bockade för några stycken, men det verkar inte funka. Vet någon hur man gör?

Man kan prenumerera på enskild tråd eller helt forum. Du verkar ha sett länken man ska klicka på.
Jag har inställningen notifierad Genast. Men man kan ju välja Dagligen om man ändå inte har möjlighet att läsa löpande.
Man måste naturligtvis ha en giltig emailadress angiven i profilen.

Postad 01 May 2012 - 09:09

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag har sedan ca en månad tillbaka problem med att boxen stannar up, bilden blir svart, och sedan kör allt vidare som vanligt igen. Ser jag på en fotbollsmatch kanske detta händer två gånger. Jag har även sett att en del filmer jag spelat in får liknande störningar, ca två-tre gånger per film.

Bytta hårddisk för snart ett år sedan och satte då in en på 2 tb vilket fungerat helt perfekt. Jag har nu fyllt den till 86%.

Hade en polare här igår för city-utd matchen, och han sa att de haft en liknande problem och att det då hade med cachen att göra.

Kan det vara så, och hur kommer jag då tillrätta med problemet?

Tack på förhand!

Postad 01 May 2012 - 09:40

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Jag har sedan ca en månad tillbaka problem med att boxen stannar up, bilden blir svart, och sedan kör allt vidare som vanligt igen. Ser jag på en fotbollsmatch kanske detta händer två gånger. Jag har även sett att en del filmer jag spelat in får liknande störningar, ca två-tre gånger per film.

Bytta hårddisk för snart ett år sedan och satte då in en på 2 tb vilket fungerat helt perfekt. Jag har nu fyllt den till 86%.

Hade en polare här igår för city-utd matchen, och han sa att de haft en liknande problem och att det då hade med cachen att göra.

Kan det vara så, och hur kommer jag då tillrätta med problemet?

Tack på förhand!

Även jag har samma problem fast att har original hårddisk monterad. Det började när Comhem gjorde kanalomläggningen i området.
Finn även fler på forumet, rookie75 , Noah06 . Så nu är vi 4st som skrivit om det.
Ringde Comhem för 1v sen och fick en ny enkel antennkabel utan ferritkärnor, testade under gårdagen men samma fel.

Postad 01 May 2012 - 09:49

Snowborn
  • Snowborn
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Humax verkar ha en spärr när man ska kopiera över en film från hårddisken till annan hårddisk.
Den påstår att det inte går att kopiera över filer större än 4 GB. Kan man ändra på detta, eller måste jag byta ut hårddisken? Skulle kopiera över en film men hamnade strax över 4 GB och så vart det tvärstopp...

Postad 01 May 2012 - 10:07

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Humax verkar ha en spärr när man ska kopiera över en film från hårddisken till annan hårddisk.
Den påstår att det inte går att kopiera över filer större än 4 GB. Kan man ändra på detta, eller måste jag byta ut hårddisken? Skulle kopiera över en film men hamnade strax över 4 GB och så vart det tvärstopp...

Om den externa hårddisken är formaterad FAT32, så har FAT32 en begränsning vid 4 GB ungefär. Humax
-boxen kan också skriva o läsa till diskar formaterade med Linux ext2 eller ext3, då slipper man begränsningen av filstorlek < 4 GB. Längre tillbaka i tråden finns flera beskrivningar på hur man formaterar en disk med ext2/3.

Postad 01 May 2012 - 11:32

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Även jag har samma problem fast att har original hårddisk monterad. Det började när Comhem gjorde kanalomläggningen i området.
Finn även fler på forumet, rookie75 , Noah06 . Så nu är vi 4st som skrivit om det.
Ringde Comhem för 1v sen och fick en ny enkel antennkabel utan ferritkärnor, testade under gårdagen men samma fel.

Intressant att vi är fler som upplever detta. Och ja, jag har inte kopplat det till kanalomläggningen tidigare, men det kan nog vara i samband med den som problemet uppstod.

Postad 01 May 2012 - 23:41

Unregistered410de8b9
  • Unregistered410de8b9
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Efter Comhems kanalomläggning slutade plötsligt scartutgången på boxen att fungera. Jag har haft boxen kopplad med hdmi till tvn och scart till en rf-konverter för att kunna se boxens program på våra andra tv apparater. Nu funkar bara hdmi, kan se en svag skuggbild av boxens program på scartutg.
Har comhem ändrat något i boxen eller har min rf-konverter pajat?

Postad 03 May 2012 - 14:00

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Det verkar som fler haft liknande problem efter Comhems senaste Kanalomläggning och Nätarbeten. Här skedde detta som jag skrev ovan i början av april.
De problem ni fått känner jag igen till viss del. Och jag har INTE upplevt dessa problem INNAN Comhems senaste Kanalomläggning och Nätarbeten. Så jag tror att felen på något vis är kopplat till denna åtgärd Comhem gjort.
I mitt fall är det läppsynkproblemet som är enormt irriterande.
Jag pratade med Comhem förra veckan, och de föreslog en Fabriksåterställning, man kunde göra i Menyn. Jag frågade om inspelningar på HDD och om Inspelningslistan bevaras, och det lovade de. Men inspelningslistan försvann ändå...
Intressant var att därefter, den 28 april då jag spelade in SVT1, TV4, Kanal5, samtidigt så fanns INGA läppsynkproblem på inspelningen på TV4 för första gången på en månad! Och jag blev givetvis jätteglad. Kunde en så enkel åtgärd ha löst detta problem...?
MEN, näe, igår den 2 maj under liknande förutsättningar så var Läppsynkproblemet tillbaka värre en någonsin, flera sekunders avvikelse.
Så jag är tillbaka på ruta ett.
Comhem berättade att vad de gjort vid den senaste Kanalomläggning och Nätarbetet, var att packa ihop kanalerna bättre. Tidigare fanns det luckor i frekvensutnyttjandet. Man sa också att man inte försämrat bit hastighet eller nåt annat.
Så rimligen borde inte deras arbete försämrat för oss Humax ägare. Men jag tror tyvärr att det bidragit till våra problem. Mest eftersom det är flera av oss här som märkt ett samband mellan deras arbete och hur våra boxar plötsligt får fel vi inte haft förut.

Postad 03 May 2012 - 14:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

...
Jag pratade med Comhem förra veckan, och de föreslog en Fabriksåterställning, man kunde göra i Menyn. Jag frågade om inspelningar på HDD och om Inspelningslistan bevaras, och det lovade de. Men inspelningslistan försvann ändå...
...

Enligt manualen till Humax HDPVR-1000C:
http://www.comhem.se...x_hdpvr.pdf.pdf
innebär en "fabriksinställning" (vilket tydligen är detsamma som "fabriksåterställning" att boxen återställes till "fabriksstandard" dvs i det skick den har när man packar upp den och installerar den första gången.
Det finns också en "Varning: När du utför Fabriksinställning raderas all information som antenninställning, kanallista och användarkonfigurerad data".
Den som påstod att inspelningslistan skulle överleva en fabriksåterställning lever i sin egen fantasivärld. Det finns ingen inspelningslista i boxen när man packar upp den första gången och återställer man boxen till detta läge så försvinner garanterat inspelningslistan.
Min box är mer oförlåtande än så för den skickar iväg inspelningslistan om jag gör en kanalsökning och sparar kanalerna. Men eftersom jag har en större hårddisk än standard (2 TB istf 320 GB) så vet jag inte om det kan påverka.

När det gäller ComHems kanalomläggning har jag ännu inte "drabbats". Jag har nätnummer 41001 som är sist ut. Mitt område kommer att beröras från vecka 20 t o m vecka 23. Min enda förhoppning är att ComHem ska ha dragit slutsatser av vad som kommit fram sedan man började med kanalomläggningen för ett halvår sedan. Vore ju idiotiskt att inte fixa de problem som så många har rapporterat och som säkert många fler upplever i det tysta!

Postad 04 May 2012 - 19:36

Unregistered410de8b9
  • Unregistered410de8b9
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Nu har det börjat krångla på riktigt pixlad bild, hackigt, totalfel synk. Jag betalar 1250kr i månaden till Comhem för tv och internet, ska man stå ut med detta då efter en "förbättring" av kanalerna?

Postad 07 May 2012 - 08:48

Seafront
  • Seafront
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Boxen har fungerat bra under 2 års tid med WD 1 TB hårdisk men har nu börjat krångla (anm: efter kanalomläggningen). När jag tar fram medialistan så hänger sig boxen och bootar om. Det är bara att formatera om disken men problemet kommer åter efter ett par inspelningar.

---

Postad 07 May 2012 - 09:19

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Boxen har fungerat bra under 2 års tid med WD 1 TB hårdisk men har nu börjat krångla (anm: efter kanalomläggningen). När jag tar fram medialistan så hänger sig boxen och bootar om. Det är bara att formatera om disken men problemet kommer åter efter ett par inspelningar.

---

Skriv ett inlägg också i Företagstråden så finns chansen att någon från ComHem observerar problemet.
Naturligtvis kan de säga att det är "ditt fel" därför att du bytt hårddisk. Fy,fy!
Men jag tycker att det börjar bli för många signaler om problem efter kanalomläggningen. Även ComHem-tråden på Sweclockers och naturligtvis ComHem-trådarna på Comhit.net är fulla av bekymmer som uppstått när den digitala kanalomläggningen dragit fram genom landet.
Jag bävar när Stockholm ska drabbas av denna omläggning - de ska börja 14 maj med nätnummer 41001 och hålla på fyra veckor. Man kanske ska ta och titta på TV nu sista dagarna före omläggningen...

Redigerat av Unregistered558ade6e, 07 May 2012 - 12:46.

Postad 07 May 2012 - 12:25

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Skriv ett inlägg också i Företagstråden så finns chansen att någon från ComHem observerar problemet.
Naturligtvis kan de säga att det är "ditt fel" därför att du bytt hårddisk. Fy,fy!
Men jag tycker att det börjar bli för många signaler om problem efter kanalomläggningen. Även ComHem-tråden på Sweclockers är full av bekymmer.
Jag bävar när Stockholm ska drabbas av denna omläggning - de ska börja 14 maj med nätnummer 41001 och hålla på fyra veckor. Man kanske ska ta och titta på TV nu sista dagarna före omläggningen...

Hmm, det här låter inte alls bra. Även de som inte bytt HDD drabbas vad jag förstått.

Efter att problemen börjat så går det att kolla live men inte spela upp inspelade program, stämmer det? Hur är det med att spela in nya program, verkar det fungera? (kanske svårt att verifiera om det inte går att spela upp inspelade program).

Postad 07 May 2012 - 13:24

Seafront
  • Seafront
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Hmm, det här låter inte alls bra. Även de som inte bytt HDD drabbas vad jag förstått.

Efter att problemen börjat så går det att kolla live men inte spela upp inspelade program, stämmer det? Hur är det med att spela in nya program, verkar det fungera? (kanske svårt att verifiera om det inte går att spela upp inspelade program).

Boxen spelar in alla mina schemalagda och när jag tar fram Medialistan så kommer den upp i vanlig ordning och alla inspelningar syns. Om jag försöker spela upp eller bläddra i listan så fryser boxen och bootar om.

Efter att boxen bootat om så fortsätter den spela in allt schemalagt och dem inspelningarna dyker upp i Medialistan men det går inte att spela upp dem. Jag måste formatera och efter det kan jag spela in ett par schemalagda, sedan blir det stopp igen.

Alla andra funktioner fungerar, timeshift mm. Jag kan alltid kolla live trots att det inte fungerar i Medialistan.

---

Postad 07 May 2012 - 13:26

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Jag läste att man ska kunna ställa buffertminnet på 1, 3, 5, 10 eller 20 minuter samt avstängt.
Är den funktionen implementerad av ComHem? Jag har inte hittat den i menyn men jag kanske har stirrat mig blind...
Fick för mig att problemen med att rutan blir svart och att bilden fryser kan ha något med buffertminnet att göra. Om man slår av det försvinner den funktionaliteten men det kanske inte blir bättre så då kan man lika väl slå på det igen.
Timeshiften jobbar väl direkt på hdd? Dvs trycker man på paus börjar en inspelning om max två timmar.
Pausfunktionen har väl inget med buffertminnet att göra som ju är en kontinuerlig cachefunktion som löpande fylls på och töms ur?

Postad 07 May 2012 - 20:49

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hur var det nu, om man formaterar om musik/foto partitionen med hjälp av Humax-funktionen till annan storlek, vad händer?
Raderas alla filer på musik/foto partitionen eller finns de kvar och raderas/påverkas filerna på video-partitionen ?
Har 1 TB HD och tänkte ev. öka foto/musik partionen några GB, det finns massor av GB kvar av videopartitionen.

Tacksam för tips !

Postad 07 May 2012 - 21:36

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Hmm. Testade 2gånger i helgen att välja installation -> fabriksinställning och alla inspelningar är kvar. Det enda man tappar är alla inställningar och liknande. När man valt fabriksinställning och boxen startar om kommer en ruta upp om man vill formatera hårddisken. Bara att trycka nästa/fortsätt så slipper man det.

(3.4 Hårddiskpartition)
Hårddiskpartition gör det möjligt för dig att visa aktuell status för hårddisklagring (HDD) och formaterar även hårddisken. Visa lagringsstatus för hårddisken och välj Nästa.
För att formatera hårddisken väljer du Formatera hårddisken och tryck sedan på knappen OK. Ett popupfönster visas.

Postad 07 May 2012 - 21:43

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Hur var det nu, om man formaterar om musik/foto partitionen med hjälp av Humax-funktionen till annan storlek, vad händer?
Raderas alla filer på musik/foto partitionen eller finns de kvar och raderas/påverkas filerna på video-partitionen ?
Har 1 TB HD och tänkte ev. öka foto/musik partionen några GB, det finns massor av GB kvar av videopartitionen.

Tacksam för tips !

När du använder partitionering och formatering med hjälp av boxens inbyggda Hårddiskkontroll får du räkna med att användarfiler (inspelade program, foton, musik) raderas. Dessutom försvinner inspelningslistan.
Om du nu måste ändra partitionernas storlek på hårddisken utan att det påverkar innehållet kan du plocka ut hårddisken och använda ett partitioneringsverktyg typ Nortons Partition Magic eller EaseUS Partition Manager som ska kunna ändra partitionernas storlek utan att påverka data. Du bör alltså kunna minska videopartitionen och öka foto/musik eftersom videopartionen har gott om plats som du skriver.
Behöver du formatera om är det ext3 som gäller och då försvinner naturligtvis alla data.
Om du har inspelade program eller annat som du absolut inte vill förlora och saknar kopia rekommenderar jag först backup med usb-funktionen i Humax HDPVR innan du ger dig på att ändra partitionernas storlek.
Jag skulle aldrig ha något jag absolut inte vill förlora liggande på en Humax-box utan att ha minst en kopia. Det är trots allt en vanlig hårddisk därinne samt viss nyckfullhet i boxens funktionalitet som man inte riktigt har förtroende för.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 07 May 2012 - 21:48.

Postad 08 May 2012 - 09:13

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

När du använder partitionering och formatering med hjälp av boxens inbyggda Hårddiskkontroll får du räkna med att användarfiler (inspelade program, foton, musik) raderas. Dessutom försvinner inspelningslistan.
Om du nu måste ändra partitionernas storlek på hårddisken utan att det påverkar innehållet kan du plocka ut hårddisken och använda ett partitioneringsverktyg typ Nortons Partition Magic eller EaseUS Partition Manager som ska kunna ändra partitionernas storlek utan att påverka data. Du bör alltså kunna minska videopartitionen och öka foto/musik eftersom videopartionen har gott om plats som du skriver.
Behöver du formatera om är det ext3 som gäller och då försvinner naturligtvis alla data.
Om du har inspelade program eller annat som du absolut inte vill förlora och saknar kopia rekommenderar jag först backup med usb-funktionen i Humax HDPVR innan du ger dig på att ändra partitionernas storlek.
Jag skulle aldrig ha något jag absolut inte vill förlora liggande på en Humax-box utan att ha minst en kopia. Det är trots allt en vanlig hårddisk därinne samt viss nyckfullhet i boxens funktionalitet som man inte riktigt har förtroende för.

Tack för detta besked, skall backup-kopiera innan jag formaterar om för säkerhets skull !

Låter oroväckande detta med ComHem uppdatering 14 Maj, hoppas forumet fortsätter bevaka detta och kommer
med värdefulla tips om skummiteter som kan uppstå.

Postad 08 May 2012 - 09:23

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Tack för detta besked, skall backup-kopiera innan jag formaterar om för säkerhets skull !

Låter oroväckande detta med ComHem uppdatering 14 Maj, hoppas forumet fortsätter bevaka detta och kommer
med värdefulla tips om skummiteter som kan uppstå.

finns ju inget att oroa sig för när de gjorde kanal omläggningen här så märkte man ju inte ens det bara att en morgon så va några kanaler borta en om start av boxen fixade det man behöver inte ens göra en kanal sökning...

Postad 08 May 2012 - 09:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 1

finns ju inget att oroa sig för när de gjorde kanal omläggningen här så märkte man ju inte ens det bara att en morgon så va några kanaler borta en om start av boxen fixade det man behöver inte ens göra en kanal sökning...

Bara att gratulera dig till lyckad kanaluppdatering! :)
Inger hopp för oss som ännu inte utsatts för experimentet.

Vilken hårddisk har du i din Humax HDPVR-1000C?
Standard 320GB eller någon annan?

Postad 08 May 2012 - 17:37

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Bara att gratulera dig till lyckad kanaluppdatering! :)
Inger hopp för oss som ännu inte utsatts för experimentet.

Vilken hårddisk har du i din Humax HDPVR-1000C?
Standard 320GB eller någon annan?

jag kör standard 320gb ... finns ingen anledning att spela in på humaxen mer då man inte kan välja att spela in alla avsnitt i följd eller kan plocka ut kodade inspelningar från hdd.. har boxen mest för hd sändningarna.. och kör en HTPC på sidan av som spelar in allt...

sen detta som jag stör mig på med boxen så jäkla fruktansvärt är att pausar jag ett program som jag senare spelar upp så får jag meddelande programmet är kodat detta händer bara på pausningar för mig och händer inte alltid.

Redigerat av Duckface21, 08 May 2012 - 17:39.

Postad 08 May 2012 - 18:25

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0
Är det någon som kan förklara varför uppspelningsalternativet "Dekryptera en fil" dyker upp ibland?
Man kan då inte snabbspola eller starta från senaste position eftersom dekrypteringen sker samtidigt som man ser på inspelningen. Stoppar man och vill starta igen måste man låta dekrypteringen ske i uppspelningstakt från början varje gång. Irriterande minst sagt!
I vanliga fall dekrypteras filer samtidigt som man spelar in och ligger alltså i dekrypterat skick på hårddisken. Men ibland blir filen CX-markerad (alltså Conax-krypterad) och måste dekrypteras enligt ovan.
Någon som vet när och varför en inspelning blir CX-markerad och måste dekrypteras varje gång man ser på den?

Redigerat av Unregistered558ade6e, 08 May 2012 - 18:58.

Postad 08 May 2012 - 18:47

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Är det någon som kan förklara varför uppspelningsalternativet "Dekryptera en fil" dyker upp ibland?
Man kan då inte snabbspola eller starta från senaste position eftersom dekrypteringen sker samtidigt som man ser på inspelningen. Stoppar man och vill starta igen måste man låta dekrypteringen ske i uppspelningstakt från början varje gång. Irriterande minst sagt!
I vanliga fall dekrypteras filer samtidigt som man spelar in och ligger alltså i dekrypterat skick på härddisken. Men ibland blir filen CX-markerad (alltså Conax-krypterad) och måste dekrypteras enligt ovan.
Någon som vet när och varför en inspelning blir CX-markerad och måste dekrypteras varje gång man ser på den?

Det här har aldrig hänt mig. Inte den där paus-grejen som Duckface skrev om heller. Och jag använder min HDPVR sjukt mycket.

Postad 08 May 2012 - 19:03

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
de sker jämna mellanrum räcker med att spela in eller pausa så när man spelar upp det sen så ser man det efter 30 min eller 1 timme så kommer meddelandet upp att programmet är kodat detta kommer upp 5 av 10 gånger startar man om uppspelningen av det inspelade så funkar det igen och mest störande är det vid pausningar då enda sättet att få igång det igen är att stoppa spelningen och starta om vilket inte går då man pausat utan att missa allt... det är som att program kortet skulle vart urdraget har vart samma fel enda sen boxen kom ut. och det är inte fel på boxen det är programvarufel comhem vet om felet men de påtalar bara att det är noterat och att man får se om de finns med i kommande fw.. skit nog så ser de inte ut att komma så må många uppdateringar mer heller..

Redigerat av Duckface21, 08 May 2012 - 19:13.

Postad 08 May 2012 - 19:18

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Det här har aldrig hänt mig. Inte den där paus-grejen som Duckface skrev om heller. Och jag använder min HDPVR sjukt mycket.

Fast det problemet är väl meddelandet "Denna kanal är kodad eller på annat sätt otillgänglig" som beskrivs här:
https://www.minhembi...dpost&p=3023324
https://www.minhembi...dpost&p=2573327

Det är möjligt att allt kan hänga ihop med Conax-krypteringen på något sätt.
Att en kanal skulle förbli krypterad vid inspelning (CX-markerad) skulle kunna bero på att man samtidigt spelar in ytterligare ett program på den andra tunern och tittar på en tidigare inspelning.
Boxen klarar kanske inte av att korrekt hantera tre program - två inspelningar och en uppspelning - på samma gång.

Postad 08 May 2012 - 19:27

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Fast det problemet är väl meddelandet "Denna kanal är kodad eller på annat sätt otillgänglig" som beskrivs här:
https://www.minhembi...dpost&p=3023324
https://www.minhembi...dpost&p=2573327

Det är möjligt att allt kan hänga ihop med Conax-krypteringen på något sätt.
Att en kanal skulle förbli krypterad vid inspelning (CX-markerad) skulle kunna bero på att man samtidigt spelar in ytterligare ett program på den andra tunern och tittar på en tidigare inspelning.
Boxen klarar kanske inte av att korrekt hantera tre program - två inspelningar och en uppspelning - på samma gång.

spelar ingen roll räcker med att bara en uppspelning inga inspelningar i bakgrunden alls..
kommer meddelandet upp så startar jag om uppspelningen så funkar det igen så det är inte nått fel i själva inspelningen heller.
ska ta ett kort och posta här nästa gång jag får felet

Postad 08 May 2012 - 21:05

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

spelar ingen roll räcker med att bara en uppspelning inga inspelningar i bakgrunden alls..
kommer meddelandet upp så startar jag om uppspelningen så funkar det igen så det är inte nått fel i själva inspelningen heller.
ska ta ett kort och posta här nästa gång jag får felet

Låter som om att kortet/läsaren är felaktigt eller inte har full kontakt. Prova att rengöra kortet med tex isopropanol.

Postad 08 May 2012 - 21:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Låter som om att kortet/läsaren är felaktigt eller inte har full kontakt. Prova att rengöra kortet med tex isopropanol.

noop inte felet.. om de va felet så skulle man tappa kanalerna på samma sätt vid vanlig tv tittade... detta felet är känt av comhem

Redigerat av Duckface21, 08 May 2012 - 21:11.

Postad 09 May 2012 - 08:13

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

noop inte felet.. om de va felet så skulle man tappa kanalerna på samma sätt vid vanlig tv tittade... detta felet är känt av comhem

Eftersom jag med andra inte har det felet så kan jag inte se hur det skulle vara ett "känt" fel. Nej det behöver inte betyda att du tappar kanalerna vid vanligt tv-tittande.

Postad 12 May 2012 - 15:07

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Fick kontakt för en vecka sedan med Comhem igen, och dom är fortfarande osäkra på varför flera kunder fått försämringar efter nätarbeten. De sa att de skulle gå vidare med felanmälan.
Dom gav ytterligare info om vad dom gjort under Nätarbetena. Tydligen har dom uppgraderat QAM, från 64 QAM till 256 QAM för de flesta kanalerna. Men SVT:s kanaler och TV4 ligger fortfarande kvar med 64 QAM. Eftersom jag haft mest problem med TV4 efter deras nätarbeten, speciellt med läppsynken vid flera samtidiga inspelningar, så kanske det kan ha att göra med att TV4 ligger kvar på 64 QAM.
Men det är ju ett samspel mellan Comhems hårdvara och boxens. Och våra boxar har heller inte fått någon ny mjukvara på länge.
Jag märker som sagt inga direkta problem då jag ser Live-TV, utan bara vid samtidiga inspelningar, och störst problem med TV4.
Och om jag fattadet det rätt så blir ju belastningen som störst på all hårdvara vid samtidiga inspelningar, i mitt fall ca 3-4 kanaler samdigt. Något som fungerat felfritt innan nätarbetena.

Postad 12 May 2012 - 15:32

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

....
Men det är ju ett samspel mellan Comhems hårdvara och boxens. Och våra boxar har heller inte fått någon ny mjukvara på länge.
....

Det är väl iofs inte så väldigt länge sedan som man rullade ut den senaste versionen - det var i november 2011 och aktuell mjukvaruversion är 1.00.29, daterad 01 SEP 2011.
Det är dock viktigt att ComHem fortsätter att supporta Humax HDPVR-1000C som förmodligen är den bästa HDPVR som fn finns för ComHem. Det måste finnas tusentals av den boxen i svenska hem så det är oroväckande om kanalomläggningen ska innebära försämringar för ComHems kunder.
Om omläggningen har oönskade effekter måste man rätta till det i första hand i nätet - kanske även i form av att rulla tillbaka till läget före. För en mjukvaruuppdatering tar ganska lång tid att få till om man avser att den ska rätta till problem som kanaluppdateringen ställt till med. Då skulle man ha börjat i rätt ände och inte infört ändringar i nätet utan att veta att digitalboxarna fungerar korrekt efter omläggningen av kanalernas frekvenser mm.
Jag bävar för kanalomläggningen som förmodligen drabbar mig i slutet av maj dock förhoppningsvis efter helgen då Monacos GP går. Nu när Viasat Motor HD äntligen kommit till ComHem vill jag absolut inte att det ska bli något strul med bild eller ljud under en av årets höjdpunkter!

Postad 17 May 2012 - 07:47

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Igår utfördes kanalomläggningen i min del av Stockholm. Förutom att alla schemalagda inspelningar försvann så är nu EPG:n för Kanal5, Eurosport, MTV och några andra kanaler borta. Någon annan som råkat ut för detta?

Postad 17 May 2012 - 07:56

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Igår utfördes kanalomläggningen i min del av Stockholm. Förutom att alla schemalagda inspelningar försvann så är nu EPG:n för Kanal5, Eurosport, MTV och några andra kanaler borta. Någon annan som råkat ut för detta?

Jag står inte på tur förrän 28 maj men bävar.
Behövde du göra kanalsökning? Vill minnas att schemalagda inspelningar försvinner om man gör kanalsökning. Annars gjorde väl ComHem en reset av boxen till fabriksinställningar i samband med nätarbetena.
Bredband, telefoni och on demand bör inte ha berörts för din del eftersom Stockholm, del 1 15 maj ska ha varit den sista omläggningen före hösten.
Har du kollat att det fungerar u a (om du har bredband osv från ComHem vill säga) ?

Postad 17 May 2012 - 08:27

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag står inte på tur förrän 28 maj men bävar.
Behövde du göra kanalsökning? Vill minnas att schemalagda inspelningar försvinner om man gör kanalsökning. Annars gjorde väl ComHem en reset av boxen till fabriksinställningar i samband med nätarbetena.
Bredband, telefoni och on demand bör inte ha berörts för din del eftersom Stockholm, del 1 15 maj ska ha varit den sista omläggningen före hösten.
Har du kollat att det fungerar u a (om du har bredband osv från ComHem vill säga) ?

Jodå, bredband och telefoni fungerar. Och tv med, det är bara vissa kanaler som saknar EPG. Jag testade att göra en fabriksåterställning men det hjälpte inte.

edit: och ja, jag behövde göra en kanalsökning så det var nog då de schemalagda inspelningarna försvann. Jag glömde att testa att bara starta om boxen innan jag gjorde kanalsökningen. Men hur som helst så borde EPG:n funka tycker jag.

Redigerat av distortion2, 17 May 2012 - 08:29.

Postad 17 May 2012 - 10:24

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Jodå, bredband och telefoni fungerar. Och tv med, det är bara vissa kanaler som saknar EPG. Jag testade att göra en fabriksåterställning men det hjälpte inte.

edit: och ja, jag behövde göra en kanalsökning så det var nog då de schemalagda inspelningarna försvann. Jag glömde att testa att bara starta om boxen innan jag gjorde kanalsökningen. Men hur som helst så borde EPG:n funka tycker jag.

Nej fabriksåterställning påverkar nog inte EPG eftersom den filen levereras av ComHem på en frekvens som vore intressant att få veta. Tidigare var det väl kanalen för TV1000 (nu Viasat Film) som innehöll EPG-informationen.
Någon som vet vilken/vilka kanaler som man ska ställa sig på nu efter kanalomläggningen om man vill forcera fram EPG-uppdatering?
Annars gäller att ha bra signal på den kanal som uppdaterar EPG - man behöver som bekant inte ha åtkomst till kanalen utan bara ha den i dekodern med tillräcklig styrka och kvalitet på signalen.
Lärde mig detta innan jag skaffade antennförstärkare för jag fick ingen uppdaterad EPG pg av att TV1000 hade för dålig styrka och kvalitet på signalen!
Men om problemet med EPG är att vissa kanaler helt saknas så är det fel vid källan och inte i dekodern.

Postad 17 May 2012 - 11:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Nej fabriksåterställning påverkar nog inte EPG eftersom den filen levereras av ComHem på en frekvens som vore intressant att få veta. Tidigare var det väl kanalen för TV1000 (nu Viasat Film) som innehöll EPG-informationen.
Någon som vet vilken/vilka kanaler som man ska ställa sig på nu efter kanalomläggningen om man vill forcera fram EPG-uppdatering?
Annars gäller att ha bra signal på den kanal som uppdaterar EPG - man behöver som bekant inte ha åtkomst till kanalen utan bara ha den i dekodern med tillräcklig styrka och kvalitet på signalen.
Lärde mig detta innan jag skaffade antennförstärkare för jag fick ingen uppdaterad EPG pg av att TV1000 hade för dålig styrka och kvalitet på signalen!
Men om problemet med EPG är att vissa kanaler helt saknas så är det fel vid källan och inte i dekodern.

Det funkar för min kompis i grannhuset så felet verkar finnas hos mig på något sätt. Signalstyrkan på Viasat Film är 51%, på SVT1 är den 52% så jag tror inte att det är signalstyrakn som det är fel på. Får kontakta Com Hems twitter imorgon när det inte är röd dag.

Postad 17 May 2012 - 11:04

Dannekling
  • Dannekling
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Ja det är samma här i Salem.
Höll på som en dåre med återställningar och annat tills jag såg det här inlägget.

Postad 17 May 2012 - 11:20

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Det funkar för min kompis i grannhuset så felet verkar finnas hos mig på något sätt. Signalstyrkan på Viasat Film är 51%, på SVT1 är den 52% så jag tror inte att det är signalstyrakn som det är fel på. Får kontakta Com Hems twitter imorgon när det inte är röd dag.

Om nu EPG fortf dateras upp på TV1000-frekvensen vill säga. Den har kanske ändrats. Om du får ngt svar på Twitter ang hur man forcerar uppdatering av EPG vore det fint om du kunde dela med dig av kunskapen här.
Själv har jag haft fullständig EPG en vecka nu via On demand-boxen och det är konstigt att ComHem ännu inte lyckats få till EPG i de vanliga boxarna som sträcker sig längre än max tre dygn. I en HDPVR är det faktiskt viktigare med fullständig EPG än i en On demand-box (så länge den senare inte kombineras med en HDPVR vilket kanske händer en dag).

Postad 18 May 2012 - 11:45

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Om nu EPG fortf dateras upp på TV1000-frekvensen vill säga. Den har kanske ändrats. Om du får ngt svar på Twitter ang hur man forcerar uppdatering av EPG vore det fint om du kunde dela med dig av kunskapen här.
Själv har jag haft fullständig EPG en vecka nu via On demand-boxen och det är konstigt att ComHem ännu inte lyckats få till EPG i de vanliga boxarna som sträcker sig längre än max tre dygn. I en HDPVR är det faktiskt viktigare med fullständig EPG än i en On demand-box (så länge den senare inte kombineras med en HDPVR vilket kanske händer en dag).

Fick svar på twitter nu. Com Hem är medvetna om problemet och jobbar på det. Så det var visst inte bara jag som drabbats. Skönt.

Jag saknar också en veckas EPG på HDPVR:en, men man lär sig leva med www.tv.nu i kombination med boxen. Vore ju så klart smidigt och skönt att slippa dock.

edit: hehe, jag har har tydligen skickat 3 tweets allt som allt. Samtliga är till @ComHemAB. Stortwittrare!

Redigerat av distortion2, 18 May 2012 - 11:46.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.