Japp, jag snackade med Dan C medan han fortfarande jobbade som utvecklare. Detta var enda sättet att garantera att frameraten matchar innehållet tillskillnad från att tvinga refreshraten. Idag är det i princip omöjligt att få fram några synpunkter så de lär inte ändra något på den punkten.Det hade varit vettigt att uppspelningen "startade om" efter "test-fasen", och kanske t o m att utgången kunde mutats så man slapp se skiten, men det spelar som sagt ingen roll på en filmbolagslogga...
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 13 januari 2012 - 18:25
Postad 13 januari 2012 - 19:57
Skönt att du lämnade tillbaka den så slipper vi bli irriterad på ditt gnäll.
Håller helt med MrDTS var bara jobbig

Postad 13 januari 2012 - 20:01
Postad 13 januari 2012 - 23:47
Men.. Galapremiär ikväll med LOTR 1080p .mkv, allt annat än imponerad än så länge... Ni kanske kan hjälpa mig på traven innan jag har tid att kolla igenom Boxee's forum. Mjukvara 1.2 förresten.
1. Tar boxen någon skada av att man stänger av den via knappen, mitt i en film?
2. Varför hänger sig boxen varannan gång jag stänger av den via menyn?
3. Varför är den så kass på att buffra? Kör trådat men kan inte spola mer än några sekunder i taget?! Att börja/spola en film 20min in är omöjligt.
4. Likaså för "resume" funktionen. Gick ut i menyn mitt i filmen, när jag sen försökte fortsätta så snurrar bara den blåa ringen men den hoppar inte igång igen? Försökte tre ggr. & vänta drygt 15sek varje gång innan jag jag tillbaka men den ville inte starta uppspelningen från där jag lämna.
Postad 14 januari 2012 - 05:19
Surfar via iPhone, så sökfunktionen är hopplös!
Men.. Galapremiär ikväll med LOTR 1080p .mkv, allt annat än imponerad än så länge... Ni kanske kan hjälpa mig på traven innan jag har tid att kolla igenom Boxee's forum. Mjukvara 1.2 förresten.
3. Varför är den så kass på att buffra? Kör trådat men kan inte spola mer än några sekunder i taget?! Att börja/spola en film 20min in är omöjligt.
4. Likaså för "resume" funktionen. Gick ut i menyn mitt i filmen, när jag sen försökte fortsätta så snurrar bara den blåa ringen men den hoppar inte igång igen? Försökte tre ggr. & vänta drygt 15sek varje gång innan jag jag tillbaka men den ville inte starta uppspelningen från där jag lämna.
1. kan jag inte tänka mig
2. har hänt någon gång för mig, ibland är den vääääldig seg att stänga av sig men till slut gör den det
3. jag kan spola hur mycket som helst utan att den ska buffra om, så det beror på ditt nätverk. jag kör gigabit nätverk i hela huset.
4. åter igen nätverks fråga, vad kör du för router? Jag kör som sagt gigabit router och har över 20 apparater i nätverket och har aldrig något lagg på någon apparat.
Postad 14 januari 2012 - 09:48
Kan hända jag är blind. Tacksam om man kunde få ett svar utan nån tyken attityd och få höra hur kass man är osv, som man fått läsa här ett antal gånger nu att vissa blir nästan påhoppade så fort dom undrar nånting...

Edit: Hittar zoom funktionen, där det är zoom, stretch osv... men det hjälper ju inte...
Redigerat av Garrett, 14 januari 2012 - 09:51.
Postad 14 januari 2012 - 10:19
Hittar inte där man kalibrera bildskärm när man kollar på film med beta 1.5? Blir ju svarta kanter runt om fast filmen är 16:9, när jag kör filmer i 50hz, såsom Human Planet i 50hz. 24hz och 60 hz är som vanligt... innan gick man bara in och kalibrerade hörnen när jag startade just Human Planet, och boxeen kom ihåg det till nästa gång jag körde 50hz, brukade ändra vilken höjd texten ska ligga med.
Kan hända jag är blind. Tacksam om man kunde få ett svar utan nån tyken attityd och få höra hur kass man är osv, som man fått läsa här ett antal gånger nu att vissa blir nästan påhoppade så fort dom undrar nånting...
Edit: Hittar zoom funktionen, där det är zoom, stretch osv... men det hjälper ju inte...
Inställningar-Allmänt-Visa-Kalibrera bildskärm-Avancerad
Edit: Är nästan säker på att den ligger på samma ställe som alltid.
Var detta en bättre attityd?

Redigerat av lappen71, 14 januari 2012 - 10:22.
Postad 14 januari 2012 - 10:33
Inställningar-Allmänt-Visa-Kalibrera bildskärm-Avancerad
Edit: Är nästan säker på att den ligger på samma ställe som alltid.
Var detta en bättre attityd?
Menade "on the fly", att man gick in i kalibrering när filmen va igång, det gick ju innan.

Löste det... jag hade 1080p 24hz i skärmupplösning istället för 1080p bara, konstigt, kanske ändrat det på fyllan eller nåt, hä hä... men TVn visade att det va 1080p 50hz, och just när det va 50hz så blev det underscan... men inte nu när jag ändrat till 1080p i skärmupplösning i inställningar, utan att ange hz... märkligt.
Ja, mycket trevligare... mycket roligare att få konkreta snälla svar, helst av kunniga personer som du...

Postad 14 januari 2012 - 10:43
Menade "on the fly", att man gick in i kalibrering när filmen va igång, det gick ju innan.
Löste det... jag hade 1080p 24hz i skärmupplösning istället för 1080p bara, konstigt, kanske ändrat det på fyllan eller nåt, hä hä... men TVn visade att det va 1080p 50hz, och just när det va 50hz så blev det underscan... men inte nu när jag ändrat till 1080p i skärmupplösning i inställningar, utan att ange hz... märkligt.
Ja, mycket trevligare... mycket roligare att få konkreta snälla svar, helst av kunniga personer som du...
Hm att kalibrera (att flytta hörnen manuellt på bilden) medans man tittar på en film har jag inte sett att man kan med den gamla firmwaren.
Eftersom jag har både projektor och platt-tv skulle jag få kalibrera om hela tiden när jag växlar mellan dom.
Så jag har ställt in att på projektorn passar bilden perfekt men på tv är det lite overscan.
Det är alla fall inte mycket av informationen som försvinner.
Nu smickrar du mig bara för att du fortsättningsvis ska få trevliga svar

Postad 14 januari 2012 - 10:56

Nja... skulle inte kalla det smicker, gillar trevlig stämning på forum, helst ett sånt här forum.

Postad 14 januari 2012 - 10:58
Det kunde man, har också kopplat till TV och proj, med splitter efter en Onkyo 607... därav jag använde den funktionen när jag märkte att det inte stämte i aspect ratio.
Nja... skulle inte kalla det smicker, gillar trevlig stämning på forum, helst ett sånt här forum.
Ok det är nått jag missat men det är nog för att jag har den lösning jag har.
Är inte så noga med att allt kommer med av bilden utan det får fattas några millimeter på tv bilden.
Postad 14 januari 2012 - 12:03
Jag får också samma problem ibland. Kör även jag optiskt.Nu har jag fått problem med ljudet ibland: alldeles för starkt och väldigt förvrängt när man spelar upp en mediafil, oberoende av filformat. Får stänga ner uppspelningen o starta mediafilen igen, då fungerar ljudet. Har inte ändrat några inställningar som skulle kunna orsaka detta. Ljudet kopplat via den optiska utgången. Någon som känner igen det o vet vad det beror på?
Postad 14 januari 2012 - 12:16
Jag har en LG LW650 och Denon 1912 och ska nog köpa en Boxee. Både tv och förstärkare
stödjer ju ARC men gör Boxeen det? Om inte, hur ska man koppla den?
Postad 14 januari 2012 - 14:44
Hej,
Jag har en LG LW650 och Denon 1912 och ska nog köpa en Boxee. Både tv och förstärkare
stödjer ju ARC men gör Boxeen det? Om inte, hur ska man koppla den?
Varför skulle BB behöva stöda ARC?
Inget scenario finns där du behöver återkoppla ljud tillbaka till BB genom Hdmi.
Jag skulle koppla med Hdmi om jag vore du får alla ljudformat genom Hdmi.
Postad 14 januari 2012 - 15:01
Hm att kalibrera (att flytta hörnen manuellt på bilden) medans man tittar på en film har jag inte sett att man kan med den gamla firmwaren.
Eftersom jag har både projektor och platt-tv skulle jag få kalibrera om hela tiden när jag växlar mellan dom.
Har samma "problem".. vore ju sweet ommna kunde spara sin inställning så man bara kunde välja den förvalda

Postad 14 januari 2012 - 15:38
Postad 14 januari 2012 - 15:39
Med 1.5 funkar musikspelaren väldigt mycket bättre, med starttider på enstaka sekunder.
När man spelat ett gäng låtar verkar det fortfarande som att burken blir seg som sirap (memory leaks?),
och enda botemedlet är omstart... Nån annan som sett det här, eller har idéer?
Postad 14 januari 2012 - 17:09
Det där är väl väldigt individuellt beroende på vad du har för media och servrar.OK, tack för det
Då väntar jag nog...
Gör du också som Lappen71 skriver med mappar eller???
Själv sitter jag med en NAS där jag har en USB-disk med gamla DVD-ripar som jag aldrig scannare längre.
Sedan har jag 4-5 filmmappar direkt på NASEn med nyare/mer dynamiskt material som jag scannar varje timme.
Jag tycker inte att scanningen i sig tar så mkt kraft av Boxee så man kan lika gärna låta den scanna alla filmer varje timme. Musik är dock lite slöare, men jag använder inte boxee för musik.
Vilket pris är på det på demoexet?Är det någon skillnad på att köpa en boxee box som tillverkades 2010 mot de senast tillverkade som finns i butik idag? Samt vågar man köpa en demoprodukt utav boxee box? Garantin blir då 6 månader. Brukar dessa krångla mycket att det är värt att köpa en helt ny för att få längre garanti?
Den brukar reas ut ny för 1490:- titt som tätt vilket är ett bra pris för den här maskinen.
Jag hade inte betalt över 1000:- för ett demo.
OM jag förstår det rätt så stödjer den inte HDMI 1.4 vilket gör att det aldrig kommer ske (om man då inte går på samma lösning som PS3an kör, men då gäller det att den klarar 1080p24x2).Nu väntar jag bara på att den skall kunna spela upp 3DBluray.iso så är den fulländad.
Den stödjer väl side/side 3D (halverar upplösning)...
Postad 14 januari 2012 - 17:16
Då är det ju väldigt konstigt att den gör fel på DVD PAL iso utan menysystem, alltså 576i50 material - boxee spelar felaktigt upp dessa i 60Hz (inte alltid repeterbart). Dock ser jag inte problem med att bilden rycker så det verkar inte spela någon roll.Japp, jag snackade med Dan C medan han fortfarande jobbade som utvecklare. Detta var enda sättet att garantera att frameraten matchar innehållet tillskillnad från att tvinga refreshraten. Idag är det i princip omöjligt att få fram några synpunkter så de lär inte ändra något på den punkten.
När man kör Z-knappen så finns det ju ett alternativ som heter EGEN som låter som det här, men jag har aldrig förstått hur den fungerar.Hm att kalibrera (att flytta hörnen manuellt på bilden) medans man tittar på en film har jag inte sett att man kan med den gamla firmwaren.
Så jag har ställt in att på projektorn passar bilden perfekt men på tv är det lite overscan.
Det är alla fall inte mycket av informationen som försvinner.
Nu smickrar du mig bara för att du fortsättningsvis ska få trevliga svar
Postad 14 januari 2012 - 17:18
Postad 14 januari 2012 - 17:26
Det kommer ett gäng nya streamers från andra tillverkare nu under året som har HDMI 1.4 stöd, så kan vara bra ide att hålla ett öga på om de stödjer formatet.
Postad 14 januari 2012 - 18:16
3. Har inga som helst problem. I början körde jag trådlöst och då fick den buffra 1-2 sekunder när man släpper knappen. Nu kör jag trådat och den buffrar nästan inte alls. När jag spolar så startar den direkt när jag släpper knappen och någon enstaka gång buffrar den 1 sekund.Surfar via iPhone, så sökfunktionen är hopplös!
Låter som du har något problem med din mediaserver eller nätverk. En spola i en 10GB film ställer rätt höga krav på ditt nät och server. Du kör väl inte DLNA som jag upplever som mycket segar jämfört med SMB?
Redigerat av e3henri, 14 januari 2012 - 18:17.
Postad 14 januari 2012 - 18:22
Jada jag har postat JIRA 11227 där det finns en sample där boxee återskapade problemet i oktober och sedan har det varit tyst. Det finns kvar på 1.5.Det kan ju vara någon annan bugg, eller relaterat till att den inte gör i->p konvertering. Har du skickat dina debuggloggar så någon har tittat på det eller?
Postad 14 januari 2012 - 19:01
Redigerat av Unregistered577c6879, 14 januari 2012 - 19:02.
Postad 14 januari 2012 - 19:39

Dock har den problem att identifiera alla :/
Har då fixat det manuellt MEN får inte dit någon bild i biblioteket...
Någon som har en lösning på det?
(tex den svenska filmen Försvunnen mm)
Även till musiken där stora artister blir utan bilder :/
Lite tråkigt tycker jag...
Någon som dessutom lyckats med att identifiera Tjuvarnas Jul, hela säsongen?
Har prövat tre gånger nu utan att lyckas

Redigerat av mrfree, 14 januari 2012 - 19:40.
Postad 14 januari 2012 - 20:08
Så då har Boxee'n hittat mapparna med musik, tvserier och film
*host* ...för film och TV-serier så kan Ember Media Manager användas...*host*

Om det kan vara av intresse så är det bara att backa tillbaka typ 10 sidor i denna tråd och läsa på.
Postad 14 januari 2012 - 20:56
Så då har Boxee'n hittat mapparna med musik, tvserier och film
Inget konstigt att du inte får omslag på allt eftersom BB säker på Imdb och tvdb och svenskt material inte är av hög prioritet om man säger så.
Om det är viktigt så får du göra som Manor säger och använda ett program för att tala om för BB vad det är för något.
Så sök i tråden på Ember Media Manager
Postad 14 januari 2012 - 21:11
Har problem med min att saker som är 24p (alltså exakt 24p) får ryck emellanåt då den verkar visa dem i 23.976.
Material som är i 23.976 vilket nästan allt är har inga problem.
//Tresor
Postad 14 januari 2012 - 22:20
Jag får också samma problem ibland. Kör även jag optiskt.
Hade också detta problem med ljudet innan men det tycks borta efter 1.5betan. Rekommenderar er alltså att uppdatera till denna. Förövrigt försvann problemet med lösen/anv namn vid varje uppstart.

Postad 15 januari 2012 - 00:44
En ~4GB' .mkv i 720p funkar utmärkt, spola funkar klockrent! +20GB 1080p vägrar den göra annat än spela just filmen. Gav Boxee förtur i routern, stängde av allt annat osv. men ingen förbättring. Plugga sen in den externa disken direkt i Boxee, samma resultat. Plugga in disken i datorn och starta MPC, hoppa direkt till 1h in i filmen varpå den börja buffra, 45sek senare var den klar!! Märkte även något nytt, disken klickar/knäpper nå fruktansvärt så antagligen är det där mitt problem ligger. Nån som kan tipsa om en 100% problemfri USB Disk på 2TB?
Postad 15 januari 2012 - 05:13

3TB som just nu dessutom är svinbillig!!! http://www.elgigante...ddisk?scid=1698
Jag har dessa kopplade in i datorn, ingen är inkopplad direkt i boxee..
Postad 15 januari 2012 - 08:44
Det tog nån timme, med väldigt många svordomar, innan jag hittade felkällan till varför jag inte kan spola/resume'a en film. Det är hårddisken som strular! En Seagate 1TB USB.
En ~4GB' .mkv i 720p funkar utmärkt, spola funkar klockrent! +20GB 1080p vägrar den göra annat än spela just filmen. Gav Boxee förtur i routern, stängde av allt annat osv. men ingen förbättring. Plugga sen in den externa disken direkt i Boxee, samma resultat. Plugga in disken i datorn och starta MPC, hoppa direkt till 1h in i filmen varpå den börja buffra, 45sek senare var den klar!! Märkte även något nytt, disken klickar/knäpper nå fruktansvärt så antagligen är det där mitt problem ligger. Nån som kan tipsa om en 100% problemfri USB Disk på 2TB?
Om disken klickar/knäpper så skaffa en ny disk fort, och säkerhetskopiera det viktigaste du har på den, den är på g att ge upp

Postad 15 januari 2012 - 19:11
Postad 15 januari 2012 - 19:16
Tex DIrectors Cut som ofta har annan längd.
Postad 15 januari 2012 - 20:40
Gå till filmen och välj identifiera. När du hittat rätt titel väljer du att lägga till delar. Sök fram din special edition och låt den höra till titeln. När du sedan vill titta väljer du titeln och då får du upp de olika versionerna som ligger kopplade till detta.Någon som har något tips om hur man adderar special utgåvor av filmer?
Postad 15 januari 2012 - 20:54
Någon som har något tips om hur man adderar special utgåvor av filmer?
Om den finns på IMDB så kan du manuellt lägga till den men det är sällsynt att dom finns.
Lord of the rings vet jag finns i den förlängda versionen på IMDB men det är den enda också.
Postad 15 januari 2012 - 22:34
http://forums.boxee....ead.php?t=51683
Edit: Airplay fungerar igen.Batterisymbolen som syntes ibland har försvunnit. Det känns som gränssnittet är ändå rappare så här i början.
Redigerat av lappen71, 15 januari 2012 - 22:56.
Postad 15 januari 2012 - 23:11

Postad 16 januari 2012 - 00:26
Har letat i tråden utan att hitta något entydigt svar...
Verkar som att man ska koppla via optisk kabel till recievern, men sen då?? Vilka inställningar behövs göras i boxee samt i recievern?
Tacksam för svar!
Postad 16 januari 2012 - 00:56
Kan någon vänlig själ förklara hur jag ska koppla min nyinköpta boxee för att få ljudet ut via mitt lg hemmabiosystem och inte ur tvn.
Har letat i tråden utan att hitta något entydigt svar...
Verkar som att man ska koppla via optisk kabel till recievern, men sen då?? Vilka inställningar behövs göras i boxee samt i recievern?
Tacksam för svar!
I BB får du gå in i inställningarna och välja att ljudet ska gå genom optisk utgång helt enkelt.
Letar du lite i menyerna så kommer du hitta det.
Hur du ställer in på ditt hemmabiosystem får du konsultera manualen.
Postad 16 januari 2012 - 02:45
Tack Per-Arne men jag tror du missförstod mig, jag vill ha min special edition i biblioteket, inte som en del av original versionen.Gå till filmen och välj identifiera. När du hittat rätt titel väljer du att lägga till delar. Sök fram din special edition och låt den höra till titeln. När du sedan vill titta väljer du titeln och då får du upp de olika versionerna som ligger kopplade till detta.
Synd att det bara är IMDB som gäller för precis som du säger så finns i princip inga directors cut och dyl därOm den finns på IMDB så kan du manuellt lägga till den men det är sällsynt att dom finns. Lord of the rings vet jag finns i den förlängda versionen på IMDB men det är den enda också.
Postad 16 januari 2012 - 08:08
Jag läste på nån av boxee´s forum att videon kodad i äldre kodeks kan få filmen att rycka. Jag läste inte så noga men det går att hitta inläggert där.Kan man på något sätt få Boxee'n att välja refresh rate lite bättre? eller kanske till och med ställa den fast själv?
Har problem med min att saker som är 24p (alltså exakt 24p) får ryck emellanåt då den verkar visa dem i 23.976.
Material som är i 23.976 vilket nästan allt är har inga problem.
//Tresor
Postad 17 januari 2012 - 14:21
Jag har fått ett litet problem med min boxee box.
Helt plötsligt så tappar jag kontakten med nätverket.
Jag kör trådat till en D-link 655
Jag kommer inte åt min NAS och inte internet.
Jag lägger över till det trådlös och det funkar.
flyttar nätverkskabeln till min TV och den kommer åt internet utan problem men boxeen vägrar.
Jag tar tillbaka boxeen till mediamarkt och får den utbytt. det funkar ett litet tag men snart är det samma problem.
tips någon?
Postad 17 januari 2012 - 14:57
Postad 17 januari 2012 - 15:40
Hej.
Jag har fått ett litet problem med min boxee box.
Helt plötsligt så tappar jag kontakten med nätverket.
Jag kör trådat till en D-link 655
Jag kommer inte åt min NAS och inte internet.
Jag lägger över till det trådlös och det funkar.
flyttar nätverkskabeln till min TV och den kommer åt internet utan problem men boxeen vägrar.
Jag tar tillbaka boxeen till mediamarkt och får den utbytt. det funkar ett litet tag men snart är det samma problem.
tips någon?
Du är inte ensam. Har samma problem. Min teori är att DIR-655 och Boxee Box inte lirar ihop. Tycker mig märka att om jag tittar på t.e.x SVT Play så kommer felet oftare än när jag bara kollar lokala filmer. Helt ovenskapligt dock, så ta det för vad det är.
Ref inlägg 3924 samt 4623.
Postad 17 januari 2012 - 15:54
Du är inte ensam. Har samma problem. Min teori är att DIR-655 och Boxee Box inte lirar ihop. Tycker mig märka att om jag tittar på t.e.x SVT Play så kommer felet oftare än när jag bara kollar lokala filmer. Helt ovenskapligt dock, så ta det för vad det är.
Ref inlägg 3924 samt 4623.
Ok tack för hjälpen. Ska prova att gräva fram min gamla zyxel och se om det funkar bättre.
Postad 17 januari 2012 - 18:12
Jag spelar upp film (720p och 1080p) från en extern hårddisk kopplad direkt till Boxee Boxen och mitt problem är helt enkelt att filmen stannar upp och buffrar alldeles för ofta för att jag ska stå ut med det. Hårddisken är en liten 2,5" Packard Bell som får ström via USB-kabeln. Har även provat med en äldre WD Elements som får ström från eluttag i väggen, med samma problem. Det är ofta (om inte alltid) på samma ställen i filmerna som de stannar upp.
I min felsökning har jag provat att koppla Packard Bell HDD:n till en väns Boxee Box, med samma problem, på precis samma ställen i filmerna.
Jag köper gärna en ny HDD för att bli av med problemet, men hur vet jag vilka hårddiskar som fixar biffen?
Postad 17 januari 2012 - 19:25
Ingen trolig teori... pröva flasha senaste firmware i routern och boxee och gå igenom varje inställning. Är det någon inställning du inte vet vad det betyder så kolla manualen innan du ändrar något.Min teori är att DIR-655 och Boxee Box inte lirar ihop.
Börja med att kolla om filmen överhuvudtaget går att spela upp utan problem på SD-kort eller usb-minne. I annat fall kan du nog köpa vilken modern 3.5-tums hårddisk som helst med extern strömförsörjning.Jag köper gärna en ny HDD för att bli av med problemet, men hur vet jag vilka hårddiskar som fixar biffen?
Redigerat av Unregistered577c6879, 17 januari 2012 - 19:29.
Postad 17 januari 2012 - 20:20
Ingen trolig teori... pröva flasha senaste firmware i routern och boxee och gå igenom varje inställning. Är det någon inställning du inte vet vad det betyder så kolla manualen innan du ändrar något.
Jag kör med en DIR-655 och Boxee Box och har inga bekymmer alls.
Nu kör jag med en väldigt gammal firmware. Jag har aldrig uppdaterat routern då jag aldrig haft bekymmer med den...och kommer inte att uppdatera den heller

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar