Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 april 2009 - 17:48

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Lämna tillbaka boxen medan tid finnes...

Postad 21 april 2009 - 18:05

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag ringde CD kundtjänst och de sa att jag skulle göra en factory reset, det har jag gjort men det är samma skit fortfarande. Nu hittade jag denna tråd istället och tänkte först lyssna med er om det är någon idé att kräva en utbytes box eller om det bara är att gilla läget och hoppas det blir bättre med nya firmwares :)
[/quote]

Du behöver absolut inte stå på dig eller något sådant för att få en utbytesbox utan dom skickar ut en ny innan man ens hinner uppge sitt kundnummer.... Dom har för mycket länge sedan insett att dom skeppat ut en produkt som är långtifrån färdig så att få en ny box är inget problem. Problemet får man själv behålla i och med att man får ut en ny box och tiden går och till slut har ett år rullat iväg och så sitter man där med sin 4:e eller 5:e utbytesbox där alla har samma innehåll... Sen om du efter ett år eller något ber om kompensation så kommer du få det med i form av en eller 3 månaders kreditering på Familjepaketet...

Vinnaren på affären??? CD CD CD CD CD CD och åter igen CD.

Det enda vi gör här är att bidra med bugglista för de tekniker som är inne här, frågan är om det är dom killarna som verkligen utför arbetet som är här inne och läser eller om "vår" bugglista inte ens kommer till utvecklarna...

Hursomhelst visar boxen bild och den gör det bra. Resterande funktioner har minst sagt sina begränsningar...

Postad 21 april 2009 - 21:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
En blandning

Jag har även Viasats inspelningsbara box, dock den utan HD.
Viasatboxen startar på 2 sek, medan CD boxen tar evigheter på sig att starta, zappa tar även det evigheter i jämförelse. Är boxen så för er med?

Ja, vid uppstart så hämtar boxen kanallistan från satelliten, så det tar lite längre tid än andra boxar. Zappning vet jag inte om det tar så mycket mer tid än andra, kan det var några sekunder?

T ex inspelningsfunktionen kan man ju ställa in att den ska börja och sluta några minuter före programmets tider. Men det fungerar inte och ibland så klipper det innan ens programmet är slut
Är det så på era boxar med, eller är det min som är felakig?

Nä, det blev någon ny bugg i uppdateringen, den fungerade med den gamla mjukvaran.

Ibland när jag tittar på TV så kommer Text tv sidan upp, detta utan att någon ens rört fjärrkontrollen
Händer både när man tittar på inspelat material och direkt.

Har hört detta tidigare, men har själv aldrig haft detta problem

När boxen är avstängd men spelar in ett program och man kommer hem så vill man ju starta upp boxen för att börja titta från början, men det går inte att starta upp boxen med fjärren. Den reagerar inte alls. Enda chansen är att trycka på knappen på boxen men då bryter den inspelningen Hur jäkla knäppt är det?

Detta verkar vara något fel, för boxen ska kunna starta upp även om den gör en inspelningen i "stand-by" mode (och detta går också snabbt, bara någon sekund). Du menar att det visar rec på displayen men det går inte med On knappen att få den "igång"?

Är det min box som det är fel på eller är det buggar?
Man trodde ju att de flesta buggarna skulle vara borta nu när boxen har funnits ett tag.
Jag ringde CD kundtjänst och de sa att jag skulle göra en factory reset, det har jag gjort men det är samma skit fortfarande. Nu hittade jag denna tråd istället och tänkte först lyssna med er om det är någon idé att kräva en utbytes box eller om det bara är att gilla läget och hoppas det blir bättre med nya firmwares

Några punkter som du kan se ovan är normalt, men du har också några punkter som inte ska vara med boxen. Försök du med ett utbyte. Är den inte bättre så kan du ju alltid behålla den gamla. Ett gott råd (min 6:e box) att inte skicka in den gamla förrän du testat ut den nya.

Det enda vi gör här är att bidra med bugglista för de tekniker som är inne här, frågan är om det är dom killarna som verkligen utför arbetet som är här inne och läser eller om "vår" bugglista inte ens kommer till utvecklarna...

I alla fall teknikerna på CD får den, skickade in ex idag till CD. Sedan hur mycket av den som når Sagem kan man ju dock undra, kanske den skulle skrivas på engelska?

Thanks for your reply. How much free space are there under the topcover. I mean, can I place a noise absorbtion filtmat with a thickness of 2, 5 or 10 mm ?

Det varierar hur tjockt man kan använda, har för mig att det inte var så mycket ovanför HDD, kanske 3-5mm, på andra ställen var det bättre plats så där kan man ta 5-10mm. Tänk på att det behövs utrymme för att skjuta locket så man kan inte sätta isolering i hela locket. Det finns en bild var jag satte min isolering. Bäst är att du tar av locket och ser var du kan få plats med. Men isoleringen är nog inte det avgörande, utan det är att se till att fläkten inte ligger an mot chassit

Postad 22 april 2009 - 07:22

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Stora problem för mig efter senaste mjukvaruuppdateringen.

- Aspect Ratio är helt körd på 4:3-kanalerna. Bilden dras ut i sidled så den fyller hela skärmen. Ser för jauvligt ut. Det enda som hjälper är en fabriksreset och så måste man lägga en 20 min på att fixa kanallistan. Efter någon dag är problemet tillbaka. KUL!
-SVTHD i 1080i. :)
-Inspelningar avslutas antingen fem minuter innan programmet är slut eller så går de i flera timmar. Det är jättekul att missa sista fem minuterna på varenda film och program. Verkligen.

Jag måste nog ringa CD och gnälla.

Postad 22 april 2009 - 08:16

dhz
  • dhz
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det här med att text tv helt omotiverat kommer upp har jag märk många gånger efter uppdateringen, dock bara när det gäller inspelat material.

Postad 22 april 2009 - 09:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det här med att text tv helt omotiverat kommer upp har jag märk många gånger efter uppdateringen, dock bara när det gäller inspelat material.

Jag har sett det vid livetittande en gång. Försvann efter några minuter.

Postad 22 april 2009 - 10:43

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Har just beställt en box, blir lite nervös när man tittar i tråden här. Är det problem med alla boxar eller är det bara en väldigt hög fel procent på dem? Finns det chans att man får en box som man kan vara nöjd med?

Postad 22 april 2009 - 11:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har just beställt en box, blir lite nervös när man tittar i tråden här. Är det problem med alla boxar eller är det bara en väldigt hög fel procent på dem? Finns det chans att man får en box som man kan vara nöjd med?

Ja du :)

Du kan ju titta i inlägg #3 där kan du se vad som du kan förvänta. Skulle nog tro att så gott som samtliga "buggar" finns på alla boxar, sedan om de faller ut eller inte beror vad man har för kringutrustning hemma samt hur man använder boxen. En del av de listade punkterna är något som man bara kan undvika, en del punkter är bara skönhetspunkter. Den box jag har nu har jag haft i ett år och man kan nog ändå säga att den fungerar så bra som man kan leva med. Dvs någon mystisk omstart per vecka kanske, och någon annan mystisk händelse som man inte riktigt kan förstå, poppar upp ibland.

Men om man kan leva med dessa happenings, så har man ändå en box som till 98% av tiden fungerar så bra som man vill av den, dvs om boxen fungerar med den utrustning man har. Gör den inte det, så blir det så klart värre. Men jag tror nog att flertalet av boxar ändå fungerar, med de buggar som finnas.

Postad 22 april 2009 - 11:28

dhz
  • dhz
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Kanske haft tur med min box men tycker den är hur bra som helst, skulle inte vilja vara utan den. Det enda jag kan störa mej på är att när man kollar på inspelat material så bryter den när nästa inspelning startar. Men tror inte att det egentligen är ett fel, bara en inte helt igenomtänkt idé från nån halvidiot till utvecklare :)

Postad 22 april 2009 - 11:53

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Hade man bara fixat avbruten uppspelning när ny inspelning startar så kan man kanske stå ut med övriga "buggar". Men sen kom senaste uppdateringen och jag tycker själv att det blivit sämre.

Boxen är kanske lite snabbare vid kanalbyte men inspelningen startar efter och/eller stoppar innan utsatt tid eller tiden i EPG, så vanligtvis så missar man början eller slutet.

Postad 22 april 2009 - 12:08

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0

Hade man bara fixat avbruten uppspelning när ny inspelning startar så kan man kanske stå ut med övriga "buggar". Men sen kom senaste uppdateringen och jag tycker själv att det blivit sämre.

Boxen är kanske lite snabbare vid kanalbyte men inspelningen startar efter och/eller stoppar innan utsatt tid eller tiden i EPG, så vanligtvis så missar man början eller slutet.

Hur funkar det om man startar inspelning på ett program, ändrar kanal och gör timeshift, fungerar det som det ska då?

Postad 22 april 2009 - 13:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hur funkar det om man startar inspelning på ett program, ändrar kanal och gör timeshift, fungerar det som det ska då?

Ja det fungerar om du har båda antennkablarna inkopplade.

Postad 22 april 2009 - 17:17

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Lite frågor, bla TV3 vill inte fylla hela bilden, visas endast i 4:3 är detta normalt?
Ska man ställa in boxen på 720p eller 1080i, har en 1080p tv.

Redigerat av thewall, 22 april 2009 - 18:04.

Postad 22 april 2009 - 19:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Lite frågor, bla TV3 vill inte fylla hela bilden, visas endast i 4:3 är detta normalt?
Ska man ställa in boxen på 720p eller 1080i, har en 1080p tv.

Har du provat on demand knappen? Jag kör 1080i och tycker det är bäst, men prova själv får du se men jag skulle gissa på 1080i nästan allt HD sänds också i detta format

Postad 22 april 2009 - 21:22

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

sweurout
Nä infästningen har aldrig varit en höjdare, även om Sagem tog ett steg i rätt riktning med modifieringen förra året. Märkligt är att flera forummedlemmar har modifierade sina boxar betydligt bättre än det som Sagem lyckades med!

Det är OK att fläkten är lös, men den ska inte ligga an mot några chassidelar, så se till att du lägger isolering mellan fästöglor och botten samt runt den öppning som är i väggen mot HDD'n, du kan se mina pilar i inlägg #3.

Jag tyckte också att HDD'n var den som lät mest efter det att jag fick ordning på fläkten. Har för mig att jag klistrade fast en musmatta över HDD'n som jag tror dämpade något, sedan satte jag tung isolermatta, för bilar, på vissa ställen i locket för att ta bort lockresonanser. Att byta HDD'n är det ingen som har lyckats med då ingen har lyckats läsa ut formatet på HDD'n. Men efter modifiering av fläkten och om du sadgar upp locket så borde inte ljudet från boxen vara störande, om du har TV'n på. Har du på boxen utan ljud så är den klart störande, men jag tror inte den låter mer än min DVD recorder nu.

För alla din andra problem, prova en fabriksåterställning, den kan ge boxen en liten nystart i livet

Min hårddisk hörs knappt. Tystaste hårdisk jag någonsin varit med om sedan gamla 4 GB Fujutsi i en dator från 1999. Jag har ju också öppnat min låda och kör utan fläkt. Hängningar av boxen har sedan dess också nästan upphört helt.

Postad 23 april 2009 - 11:00

champnicke
  • champnicke
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har denna box..Efter senaste mjukvauuppdateringen har 2 saker i min box blivit ändrade.
Det blir inte 720 p längre på Svt Hd utan 1080 i även på denna kanal.
Är det ngn som har tips hur man skall göra för att få ut 720 p på Svt Hd.

Sedan hade jag innan 5.1 ljud ut på Canal Plus Hd men efter uppdateringen blir det ej 5.1 längre.
Vore tacksam med lite tips hur man kan få 5.1 ljud även på Canal Plus HD.

Postad 23 april 2009 - 16:16

pjay1
  • pjay1
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej!

Vet att det är offtopic men vart ska jag skriva jag har haft massor med problem med min box hängningra å saker.fått min fjärde box nu å den funkar bra äntligen.Men mitt problem är att i december ringde jag å klagade då skulle dom skicka ut min fjärde box .Men den kom aldrig ringde igen då hade den inte blivit skickad sen efter en vecka kom det ingen.ringde igen då var den åter igen inte skickad sen höll det på så i 3 månader tills jag äntligen fick boxen .Då ringde jag å var förbannad å undrarde va det var för sopor som jobbade på kundtjänst.Då blev jag lovad att jag skulle få 4 månader gratis.första månaden blev gratis men nu fick jag en räkning.så jag ringde kundtjänst å får till svar att du får inte mera för du har sammanlagt fått 4 månader .hur då frågade jag jag hade ju strul med tre boxar innan så då fick jag en månad i kommpensering för varje box så ihop blir det 4 månader.så dom vägrar å skyller på varandra å är ju riktigt inkopetenta där.Hur ska man gå till väga har pratat med konsumentombudsmannen men det leder ingen vart.å canal kundtjänst dom bara vägrar dålig stil någon som råkat ut för samma så dåligt tycker jag funderar på att säga upp men dom säger att jag har till okt bundet vilken service efter allt strul.Bra att man kan räkna saker bakåt vilken skit box detta är vill inte ge mig blev ju lovad 4 månader.Hur ska jag göra hoppas någon har ett bra tips.

mvh.Peter

Redigerat av pjay1, 23 april 2009 - 16:18.

Postad 23 april 2009 - 20:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej!

Vet att det är offtopic men vart ska jag skriva jag har haft massor med problem med min box hängningra å saker.fått min fjärde box nu å den funkar bra äntligen.Men mitt problem är att i december ringde jag å klagade då skulle dom skicka ut min fjärde box .

Men eftersom din fjärde box verkar funka bra, så är det ju ingen skitbox... :)

2 kvällar i rad har jag vid påsättning av boxen inte fått någon bild, bara meddelande om dålig signal. När jag kollar signalstyrkan så är den OK. Comboboxen till andra TVn visar därtill bild. Efter omstart så får jag bild!

Postad 23 april 2009 - 22:20

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Jag har kopplat in boxen till förstärkaren via HDMI och bild och ljud kommer perfekt på SVT och Canalplus men vissa kanaler blir ljudlösa!!??? Vad gör man åt det, verkar ju helsjukt.

Postad 24 april 2009 - 06:37

roake
  • roake
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Får du inte ljud varken genom tv eller förstärkaren?

Har jag inställt på Hemmabio i boxen får jag ibland inte ljud ur HD kanalerna, slår jag då på förstärkaren så har jag ljud den vägen. Ändrar jag till stereo så har jag ljud från tv:n hela tiden.

Postad 24 april 2009 - 06:42

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

2 kvällar i rad har jag vid påsättning av boxen inte fått någon bild, bara meddelande om dålig signal. När jag kollar signalstyrkan så är den OK. Comboboxen till andra TVn visar därtill bild. Efter omstart så får jag bild!

Det samma händer hos mig, ibland måste jag göra den strömlös och starta om den två gånger innan den fungerar.
Detta problem hade jag inte innan senaste uppgraderingen. Men jag har gjort en fabriksåterställning igen och de
senaste 3 dagarna har den startat direkt.

Postad 24 april 2009 - 07:49

maxfli
  • maxfli
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Ett tips angående ljud på vissa kanaler. Jag hade här om dagen bara ljud på vissa HD kanaler samt SVT. Jag tar ut ljudet via koax till hemmabioförstärkare. Det visade sig att någon hade sänkt ljudet på dosan till boxen och att det påverkar vissa kanaler men inte alla. Så ljudet på boxen på max och justera ljudet med förstärkaren så funkar alla kanaler.

Angående 720p eller 1080i så visar tv:n vilken upplösning som boxen skickar och det beror vad du har ställt in den på. Är den ställd på 1080i så skickar den 1080i även om sändningen är 720p.

En liten parentes som gäller oss som har Samsung lcd 656/676 och även andra modeller tror jag och som har problem med osynkat ljud så har jag löst problemet genom att sätta boxen på 720p och fått mycket bättre synk jämfört med 1080i. Det svider ju lite eftersom en del kanaler sänder 1080i men jag kan inte se någon skillnad på bilden mellan dessa två upplösningar.

1080p från Blu-ray har inga problem med osynk. Varför ?

Postad 24 april 2009 - 07:55

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Men eftersom din fjärde box verkar funka bra, så är det ju ingen skitbox... :)

Det samma händer hos mig, ibland måste jag göra den strömlös och starta om den två gånger innan den fungerar.
Detta problem hade jag inte innan senaste uppgraderingen. Men jag har gjort en fabriksåterställning igen och de
senaste 3 dagarna har den startat direkt.

Samma här helt plötsligtkan jag inte spela upp inspelade program och när man återgår till kanalerna så får man meddelande om att man har dålig signal eller något liknande men info om mottagningen är som vanligt. Kanske dags för en Dreambox DM-800HD

Postad 24 april 2009 - 08:29

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

1080p från Blu-ray har inga problem med osynk. Varför ?

Jodå, det förekommer! På min Sony S550 kan man justera ljudsynken. Det beror nog på hur TV och receiver hanterar signalen, ljudet är ju i synk ut från spelaren, men sen kan ju anslutna apparater komma ur synk med varandra.

Postad 24 april 2009 - 09:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har jag inställt på Hemmabio i boxen får jag ibland inte ljud ur HD kanalerna, slår jag då på förstärkaren så har jag ljud den vägen. Ändrar jag till stereo så har jag ljud från tv:n hela tiden.

Så här är det, finns också med i bugglistan. Många TV (kankse alla???) kan inte hantera AC3 ljud via HDMI, därför blir det inget ljud om du sätter boxen till HEMMABIO som tillåter att AC3 går ut via HDMI. Om du sätter i SEREO så blir det PCM som TV kan avkoda. Receivern (troligtvis alla som har HDMI, men kanke inte alla??) har en omvandlare för att kunna hantera AC3 via HDMI och därför fungerar det via förstärkaren.

Detta är en ny bugg med den nya mjukvaran, har inget med signalstyrkan att göra utan är nog en "intern hängning" så att boxen inte tror att demn kan ta emot någon signal. Den får hanteras som alla andra hängningar, dvs norsk reset

Postad 24 april 2009 - 11:04

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Detta är en ny bugg med den nya mjukvaran, har inget med signalstyrkan att göra utan är nog en "intern hängning" så att boxen inte tror att demn kan ta emot någon signal. Den får hanteras som alla andra hängningar, dvs norsk reset

En pågående inspelning verkar i detta läge vara opåverkad, så norsk reset är inte alltid tillrådligt.

Postad 24 april 2009 - 11:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

En pågående inspelning verkar i detta läge vara opåverkad, så norsk reset är inte alltid tillrådligt.

Det går ju bra att stänga av den normalt och menyer fungerar, så det är inte frågan om en hängning.

Postad 24 april 2009 - 12:02

Unregistered3ad86eea
  • Unregistered3ad86eea
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Fixas säkert vid nästa uppdatering bara 1-3 månader bort ;) . Kändes som man väntade på förra uppdateringen i några månader så frågan är om det blir bättre?

Postad 24 april 2009 - 14:22

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Ett tips angående ljud på vissa kanaler. Jag hade här om dagen bara ljud på vissa HD kanaler samt SVT. Jag tar ut ljudet via koax till hemmabioförstärkare. Det visade sig att någon hade sänkt ljudet på dosan till boxen och att det påverkar vissa kanaler men inte alla. Så ljudet på boxen på max och justera ljudet med förstärkaren så funkar alla kanaler.

Det var det som var felet. Tack

Postad 24 april 2009 - 20:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Någon mer som har haft problem med ljud drops-out i kväll, har det både på Talang och Så ska det låta (dvs så ska det inte låta). Kör i läge stereo och HDMI till TV. Ljudproblemet verkar bara vara via HDMI och TV och inte när jag kör coaxljud genom förstärkaren. Har inte hört dessa drops-out tidigare på detta sätt, nästa 1x per minut

Postad 25 april 2009 - 10:43

gabbar
  • gabbar
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
"Uppgraderade" i veckan från den gamla boxen utan HD till den nya med. Förutom den ofta kommenterade ljudnivån, tycker jag bilden är aningen sämre på denna nya box. Detta gäller i synnerhet SD-kanalerna i familjepaketet... Någon som delar min uppfattning?

Undertexterna på Canal+ filmkanaler (gäller ej SD/SVT) är hur fula och "klumpiga som helst", och på HD-film - där texten tidigare var läckert krispigt pixlig - flyter det nu ihop som om det vore "heldragen" text. Jo - jag har rätt inställning - 1080i, kör via HDMI (som tidigare) till min gamla men utmärkt fungerande Panasonic PV60.

Den tidigare HD-boxen gav inget besked om signalstyrka, enligt den nya har jag ca 170 på Sat1 och 164 på Sat2, gröna båda två. Antennkabeln är ca 30m från parabol till mottagare. Någon ny LNB monterades inte, bara en ny kabel drogs, iofs kan ju huvudena ändrats någon mm, men...?
Vad ligger ni andra på för värden?

Tacksam för lite respons/MVH
gabbar

Postad 25 april 2009 - 11:42

dhz
  • dhz
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Den tidigare HD-boxen gav inget besked om signalstyrka, enligt den nya har jag ca 170 på Sat1 och 164 på Sat2, gröna båda två. Antennkabeln är ca 30m från parabol till mottagare. Någon ny LNB monterades inte, bara en ny kabel drogs, iofs kan ju huvudena ändrats någon mm, men...?
Vad ligger ni andra på för värden?

Tacksam för lite respons/MVH
gabbar
[/quote]

Har något högre signalstyrka (180 sat1 och 175 sat2). Tror inte signalstyrkan påverkar bilden så mycket, dvs har du bild så blir den inte bättre med högre signalstyrka. Däremot kan de ju vara bättre att ha lite högre värden så att du får lite mer marginal vid oväder då signalen får svårare att nå fram. Om du bara har vridit fast antennkontakterna med handkraft kan du testa att dra åt dom lite till med en skiftnyckel, det gav mej lite högre signalstyrka.

Postad 26 april 2009 - 12:30

Stonetwig
  • Stonetwig
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Stora problem för mig efter senaste mjukvaruuppdateringen.

- Aspect Ratio är helt körd på 4:3-kanalerna. Bilden dras ut i sidled så den fyller hela skärmen. Ser för jauvligt ut. Det enda som hjälper är en fabriksreset och så måste man lägga en 20 min på att fixa kanallistan. Efter någon dag är problemet tillbaka. KUL!
-SVTHD i 1080i. :)
-Inspelningar avslutas antingen fem minuter innan programmet är slut eller så går de i flera timmar. Det är jättekul att missa sista fem minuterna på varenda film och program. Verkligen.

Jag måste nog ringa CD och gnälla.

Har precis samma fel som du!

Har du ringt CD än? Vad sa de?

Mvh

Postad 27 april 2009 - 15:24

decahb
  • decahb
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Hej

Nu är det så att jag vill kunna se det jag har spelat in på en annan TV i ett annat rum.
Hur skall jag göra enklast för att slippa byta kablar.
Alltså sätta igång pvr och se inspelade materialet på en annan tv.
Skall jag dra en kabel, kanske en Scart för att slippa "grendosor" för HDMI.
Jag tänker mig så här; Scart , lång jävel, direkt till den andra tvn, men matar boxen både scart och hdmi samtidigt ?
Eller måste jag ställa om det i menyn varje gång jag skall se en film i sovrummet som jag har spelat in ?
Hur skall jag enklast göra ?

Förslag ?

Deca

Postad 27 april 2009 - 20:39

Unregisteredc9847ece
  • Unregisteredc9847ece
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej, problemet med felaktigt format på en del kanaler efter uppdateringen löste jag genom att på tv:n (philips 9603)
ställa in "ingen skalförändring". Det har fungerat bra i en vecka i varje fall.
MVH JFL

Postad 28 april 2009 - 06:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej

Nu är det så att jag vill kunna se det jag har spelat in på en annan TV i ett annat rum.
Hur skall jag göra enklast för att slippa byta kablar.
Alltså sätta igång pvr och se inspelade materialet på en annan tv.
Skall jag dra en kabel, kanske en Scart för att slippa "grendosor" för HDMI.
Jag tänker mig så här; Scart , lång jävel, direkt till den andra tvn, men matar boxen både scart och hdmi samtidigt ?
Eller måste jag ställa om det i menyn varje gång jag skall se en film i sovrummet som jag har spelat in ?
Hur skall jag enklast göra ?

Förslag ?

Deca

Den lägger ut signal i SCART (svideo eller komposit) samtidigt som HDMI. Det kan ju också gå att skicka det trådlöst från SCART till SCART om man undviker de billigaste alternativen, men mina tester visar dock att man får bättre bild med en låååång kabel.

Redigerat av Unregistered124686ac, 28 april 2009 - 06:20.

Postad 28 april 2009 - 08:56

per415
  • per415
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej. Har köpt en Samsung LE37B657 och en ny HD PVR box från CD. På vissa kanaler/program får jag bara 4/3 bild trots att både box och tv är inställda på 16/9. Någon som vet hur jag kan ändra detta?
Har även problem med AC3/5:1 ljudet. Har kopplat med S/PDIF till hemmabioförstärkare men med läget hemmabio på boxen så får jag bara ljud från front + centerhögt på de kanlaler som sänder med 5:1 ljud. På övriga kanaler fungerar ljudet som det ska?

Hjälp!!!

Postad 28 april 2009 - 10:55

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Hej. Har köpt en Samsung LE37B657 och en ny HD PVR box från CD. På vissa kanaler/program får jag bara 4/3 bild trots att både box och tv är inställda på 16/9. Någon som vet hur jag kan ändra detta?
Har även problem med AC3/5:1 ljudet. Har kopplat med S/PDIF till hemmabioförstärkare men med läget hemmabio på boxen så får jag bara ljud från front + centerhögt på de kanlaler som sänder med 5:1 ljud. På övriga kanaler fungerar ljudet som det ska?

Hjälp!!!

Har du tryckt på "on demand"knappen? Där kan man välja bildstorlek. TV3 t.ex. har 4/3, 14/9 eller helskärm som val.

Postad 28 april 2009 - 12:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hjälp!!!

AC3 behöver inte vara 5.1, kan ibland även vara 2.0. Kolla om din receiver indikerar Dolby Digital. Gör den det så är det rätt.

Den lägger ut signal i SCART (svideo eller komposit) samtidigt som HDMI. Det kan ju också gå att skicka det trådlöst från SCART till SCART om man undviker de billigaste alternativen, men mina tester visar dock att man får bättre bild med en låååång kabel.

Ja och detta blir ju exakt samma procedur som när man ska spela in det med en dvd-recorder.

Postad 28 april 2009 - 13:14

per415
  • per415
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Har du tryckt på "on demand"knappen? Där kan man välja bildstorlek. TV3 t.ex. har 4/3, 14/9 eller helskärm som val.

Jag har provat "on demand" knappen men då ser folk ut som "paddor". Detta problemet hade jag aldrig med min gamla
Combo Box från CD.

Postad 28 april 2009 - 13:24

tojjemannen
  • tojjemannen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Är faktiskt nöjd med min mottagare efter uppdateringen och jag har inte haft ett enda problem eller hängning sedan dess. Alla program jag programmerat via EPG har fungerat.

Trots allt så är det två saker jag stör mig på och det är att det automtiska bytet mellan 720P/1080i på svt HD inte fungerar längre - gjort en fabriksåterställning och det fungerade någon dag och nu är den ständigt inställd på 1080i utan att jag gjort någon manuell ändring.

Det jag stör mig mest på är när jag ska se Eleventh hour på Canal Plus HD är att utsändningen blir bara vanlig stereo och inte 5.1 som det är på Canal Plus First. Har alla ljudspår satta till Svenska och det fungerar på andra filmer/serier på HD men inte Eleventh Hour. Tror nog ändå att det är Canal Plus fel med utsändningen men jag har kanske gjort någon fel inställning - tips mottages tacksamt ;)

Postad 28 april 2009 - 13:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hjälp!!!

Och du kör via HDMI? för det finns en bugg på detta i SCART (se bugglistan)

Postad 28 april 2009 - 13:46

per415
  • per415
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Och du kör via HDMI? för det finns en bugg på detta i SCART (se bugglistan)

Ja, jag kör bild via hdmi och ljud via s/pidf.

Postad 28 april 2009 - 14:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag har provat "on demand" knappen men då ser folk ut som "paddor". Detta problemet hade jag aldrig med min gamla
Combo Box från CD.

Det beror ju på att Comboboxen inte kan ändra formatet! ;)
Problemet med HD-boxen är att 720p/1080i av naturen alltid är 16:9 och för att få 4:3 på SD-kanaler så måste boxen kompensera med svarta kanter, signalen i sig är forfarande 16:9. Nu verkar det dock som om det har hänt något med denna funktion efter uppgraderingen.

Postad 28 april 2009 - 18:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Problemet med HD-boxen är att 720p/1080i av naturen alltid är 16:9 och för att få 4:3 på SD-kanaler så måste boxen kompensera med svarta kanter, signalen i sig är forfarande 16:9.

Jag är lite tveksam, problemet som ibland uppstår är väl med 4:3 sändningar i HD format, dessa läggs ut med svart kant och i 16:9 och går inte att justera. Om man vill se dessa i fullskärm så var man tvingad att se dessa i motsvarande SD kanal. För SD kanalerna så kan inte jag påminna mig om att det har varit något problem med dessa utan de har alltid gått att köra ut i fullskärm.

Postad 28 april 2009 - 20:48

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

...
Det jag stör mig mest på är när jag ska se Eleventh hour på Canal Plus HD är att utsändningen blir bara vanlig stereo och inte 5.1 som det är på Canal Plus First. Har alla ljudspår satta till Svenska och det fungerar på andra filmer/serier på HD men inte Eleventh Hour. Tror nog ändå att det är Canal Plus fel med utsändningen men jag har kanske gjort någon fel inställning - tips mottages tacksamt

Jag har gjort samma observation med "HD-boxen utan HDD" (ITSD81). Den boxen har dessutom problem med växlingen i detta program, från på-annonseringen som är i DD5.1, till avsnittet som tydligen sänds i DD2.0.
(Digitala ljudutgången tystnar och den analoga utgången hackar. Jag får växla kanal för att få igång ljudet (i 2.0).
Jag har brevväxlat med CD support med de har inte svarat på frågan om de menar att de sänder denna serien i 5.1 (på C+Film HD). I C+First (SD) är ljudet minsann DD5.1 ...
Har du också problem med ljud-växlingen i början ?
(Rapportera till CD du också.)

Postad 29 april 2009 - 07:50

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag är lite tveksam, problemet som ibland uppstår är väl med 4:3 sändningar i HD format, dessa läggs ut med svart kant och i 16:9 och går inte att justera. Om man vill se dessa i fullskärm så var man tvingad att se dessa i motsvarande SD kanal. För SD kanalerna så kan inte jag påminna mig om att det har varit något problem med dessa utan de har alltid gått att köra ut i fullskärm.

Jo, 4:3-sändningar i HD har alltid varit med svarta kanter och går inte att justera, men nu verkar det ju som om det är ett motsatt problem med SD-kanaler, att det inte går att få svarta kanter. Jag har inte provat själv, då jag alltid använder "Full screen"-läge.

Postad 29 april 2009 - 09:53

per415
  • per415
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
[quote name='agpath' date='Apr 28 2009, 13:06 ' post='2417139']
AC3 behöver inte vara 5.1, kan ibland även vara 2.0. Kolla om din receiver indikerar Dolby Digital. Gör den det så är det rätt.

Om jag tittar på t ex SVT HD som inte sänder i hd så kan jag ju inte få DD5:1 ljud så långt är jag med.
Jag får tydligen DD2.0 istället, Dolby Digital lyser på recivern på båda alternativen. Men med DD2.0
så blir det ju en väldigt konstig ljudbild. Är detta något som man får stå ut med eller ska man byta
till vanliga SVT nar man ser på SD program.

Postad 29 april 2009 - 12:09

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
EDIT: oops, fel tråd - sorry

Redigerat av Unregistered4fe51e59, 29 april 2009 - 12:14.

Postad 29 april 2009 - 14:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Om jag tittar på t ex SVT HD som inte sänder i hd så kan jag ju inte få DD5:1 ljud så långt är jag med.
Jag får tydligen DD2.0 istället, Dolby Digital lyser på recivern på båda alternativen. Men med DD2.0
så blir det ju en väldigt konstig ljudbild. Är detta något som man får stå ut med eller ska man byta
till vanliga SVT nar man ser på SD program.

Mitt svar försvann visst så jag svarar igen...AC3 är bara ett annat namn för Dolby Digital (DD), men säger inget om hur många kanaler det är. AC3 kan vara allt från DD 1.0 till DD 6.1. Det är samma ljud som sänds på både SVT HD och SVT 1/2 och det varierar från program till program hur många kanaler som sänds. Dock sänder SVT alltid i Dolby Digital.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.