Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 maj 2012 - 13:25

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Nu verkar Com Hem har löst problemet, jag har EPG på Kanal 5 och de andra kanalerna som saknade det tidigare.

Postad 19 maj 2012 - 11:28

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 1
Frågor och svar från ComHem support ang Humax HDPVR:
Kanske kan intressera någon. Vi har diskuterat dessa punkter i tråden så jag tänkte jag skulle försöka få fram något från ComHem men det blev inte något direkt besked ang de två första frågorna.

Frågor:
Jag har letat på internet efter förklaringar till två problem med Humax HDPVR-1000C - jag har senaste mjukvaran dvs1.00.29 installerad.

1) Meddelandet "Denna kanal är kodad eller på annat sätt otillgänglig" dyker upp med jämna mellanrum. Oftast i samband med att jag pausar en uppspelning och sedan startar igen.
Stökar till uppspelning genom att man får stoppa och starta en eller ett par gånger för att få igång det hela. Svårt att veta om man missat något av programmet.
Finns det en förklaring till fenomenet?
Verkar inte vara åtgärdat mjukvarumässigt i alla fall.

2) Varför händer det att ett inspelat program får en CX-ikon i Medialistan och bara kan spelas upp samtidigt som det dekrypteras?
Väldigt irriterande för man kan varken snabbspola eller pausa när inspelningen inte är dekrypterad på hårddisken utan blir det i "realtid".
Händer inte så ofta men jag har inte kommit på varför vissa inspelningar drabbas men andra inte. Problemet gäller naturligtvis bara HD-kanaler och betalkanalerna - inte de fria kanalerna i SD som ju är okrypterade från början.
Förklaring?

3) Rekommenderar Com hem att man rengör programkortet/chipset med isopropanol för att få bort oxid, smuts mm?
Problem med (de)kryptering kan naturligtvis bero på dålig kontakt mellan kort och boxens Smartcardläsare.

Skulle vara fint om ni kunde ge mig några svar eller förklaringar.

Svar:
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Det du beskriver är buggar i mjukvaran. Det har tyvärr inte lyckats åtgärdats än och vi har heller ingen beräknad tid för när detta ska rättas till i dagsläget.

Angående putsningen av kortet så räcker det med att du torkar av chipet med en torr trasa eller ev mot en tröja. Du kan även blåsa i kortläsaren för att få bort damm i boxen. Hade kortet inte gått att läsa av hade du fått felmeddelanden som "felaktigt kort", "aktiverar programkort" eller "kortet är inte isatt" istället.

Postad 19 maj 2012 - 11:45

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
sa ju att de va känt fel har vart sen boxen släpptes på marknaden

Postad 19 maj 2012 - 11:54

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

sa ju att de va känt fel har vart sen boxen släpptes på marknaden

Så du tycker inte jag skulle fråga om det utan acceptera att felet bara finns där?
"Känt fel" är ett uttryck som datatekniker gillar att svänga sig med för att markera att de har pejl men det betyder inte att man som kund ska acceptera att ingenting görs åt dessa problem.

Postad 19 maj 2012 - 12:18

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Så du tycker inte jag skulle fråga om det utan acceptera att felet bara finns där?
"Känt fel" är ett uttryck som datatekniker gillar att svänga sig med för att markera att de har pejl men det betyder inte att man som kund ska acceptera att ingenting görs åt dessa problem.

självklart skulle du fråga. det jag menade va att de lät på många att de trodde jag skulle ha svamlat om det. men om vi återgår till felet så tvivlar jag på de kommer fixa det va de lutar åt så ser de ut som att comhem kommer pentionera boxen helt när de gäller uppdateringar kommer allt glesare uppdateringar

Postad 19 maj 2012 - 13:05

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

självklart skulle du fråga. det jag menade va att de lät på många att de trodde jag skulle ha svamlat om det. men om vi återgår till felet så tvivlar jag på de kommer fixa det va de lutar åt så ser de ut som att comhem kommer pentionera boxen helt när de gäller uppdateringar kommer allt glesare uppdateringar

Jo, Humax-boxen är nog ett avslutat kapitel för ComHem iom att man slutat sälja och subventionera den. Det kanske inte blir någon mer programvaruuppdatering heller.
Synd för att Samsung-boxen är sämre (som det verkar av inläggen i den tråden att döma). Jag köpte för två månader sedan en reservbox här:
http://www.webbshopp...px?q=p:10501064
Så nu har jag en extra Humax HDPVR-1000c liggande i sin låda om den andra skulle lägga av. Jag har ju en 2TB-hdd som jag isf kan flytta över. Jag är rädd för att Humax-boxen kanske försvinner helt från marknaden och då skulle jag ju bara ha Samsung-HDPVR att tillgå. Hemska tanke.

Postad 19 maj 2012 - 16:38

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jo, Humax-boxen är nog ett avslutat kapitel för ComHem iom att man slutat sälja och subventionera den. Det kanske inte blir någon mer programvaruuppdatering heller.
Synd för att Samsung-boxen är sämre (som det verkar av inläggen i den tråden att döma). Jag köpte för två månader sedan en reservbox här:
Så nu har jag en extra Humax HDPVR-1000c liggande i sin låda om den andra skulle lägga av. Jag har ju en 2TB-hdd som jag isf kan flytta över. Jag är rädd för att Humax-boxen kanske försvinner helt från marknaden och då skulle jag ju bara ha Samsung-HDPVR att tillgå. Hemska tanke.

En upplysning vad gäller överflyttning av hårddisken till den andra boxen: de program du spelat in från kodade kanaler som dekrypterats av conax, kodas om med en speciell kodning, som är olika för varje box, dvs du kan inte spela upp de programmen på den andra boxen.

Postad 19 maj 2012 - 16:47

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Frågor och svar från ComHem support ang Humax HDPVR:
...
Angående putsningen av kortet så räcker det med att du torkar av chipet med en torr trasa eller ev mot en tröja. Du kan även blåsa i kortläsaren för att få bort damm i boxen. Hade kortet inte gått att läsa av hade du fått felmeddelanden som "felaktigt kort", "aktiverar programkort" eller "kortet är inte isatt" istället.

Att rengöra kontaktytorna med isopropanol eller tex vanlig t-röd (obs! använd aldrig starkare rengöringsmedel, såsom aceton eller liknande) är att föredra framför putsning. Detsamma gäller sim-kort till mobiltelefon. De har fel i att man alltid får felmeddelande om kontaktytorna är orena. Jag reparerar elektronik dagligen och detta är min erfarenhet av detta. Man kan få alla möjliga läs och skrivsvårigheter till dessa kort.

Ang. att comhem säger att felen är "kända fel" så är det precis som ovanstående skribent skriver att det är någon många tekniker slänger med för att skenet att allt är under kontroll skall uppehållas, precis lika ofta som de svarar att en viss kund är ensam om ett visst problem fast verkligheten ser helt annorlunda ut. Om det nu är ett känt fel ändå så berör det uppenbarligen inte alla kunder då tex min box varken före eller efter kanalflytten berörs. Jag bor i Örebro kan jag tillägga, då dessa problem kanske är lokala?

Postad 19 maj 2012 - 17:55

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

En upplysning vad gäller överflyttning av hårddisken till den andra boxen: de program du spelat in från kodade kanaler som dekrypterats av conax, kodas om med en speciell kodning, som är olika för varje box, dvs du kan inte spela upp de programmen på den andra boxen.

Jag minns din förklaring här:
https://www.minhembi...dpost&p=3312922
Så jag är medveten om att innehållet på en hdd i en HDPVR är knutet till den box som ursprungligen krypterat det kopieringsskyddade materialet. (Det är väl ungefär som att en OEM-installation av t ex Windows 7 är kopplad till det moderkort som satt i datorn när operativsystemet ursprungligen installerades).
Allt detta är självklart till för att upphovsrättsligt skyddat material inte ska kunna "få fötter" och utnyttjas utan att rättighetsinnehavaren får betalt.

Postad 19 maj 2012 - 19:17

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jag minns din förklaring här:
https://www.minhembi...dpost&p=3312922
Så jag är medveten om att innehållet på en hdd i en HDPVR är knutet till den box som ursprungligen krypterat det kopieringsskyddade materialet. (Det är väl ungefär som att en OEM-installation av t ex Windows 7 är kopplad till det moderkort som satt i datorn när operativsystemet ursprungligen installerades).
Allt detta är självklart till för att upphovsrättsligt skyddat material inte ska kunna "få fötter" och utnyttjas utan att rättighetsinnehavaren får betalt.

Den hade jag själv glömt bort att jag skrivit! Dessutom som ett svar på ditt inlägg =) Det var inte meningen att vara tjatig!

Postad 24 maj 2012 - 05:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Någon mer som noterade att ComHem tillfälligt gick tillbaka till normaltid ("vintertid") igår?
Jag hade programmerat in inspelning igår kväll av "Operation granskning" och "Arga snickaren" - båda med starttid 20:00.
När jag tittade in i Medialistan vid 20:45 såg jag att ingen inspelning gått igång. Bägge programmen låg kvar i inspelningslistan som om inget hade hänt - och det hade det ju inte heller. :(
Kollade klockan i boxen och allt fick sin förklaring - boxen angav 19:45 istället för 20:45.
Efter omstart av HDPVR-boxen blev tiden i alla fall korrekt.
Kanske någon mer har inspelningar som inte fungerat igår? Vet ju inte om felet var generellt.

Postad 13 juni 2012 - 17:08

Gamen11
  • Gamen11
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hallå, har en humax hdpvr 1000c som jag köpt via com hem, nu flyttar vi till villa o där blir det Telias tjänster fortsättningsvis. Fungerar denna på Telias nät?

Postad 13 juni 2012 - 17:25

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hallå, har en humax hdpvr 1000c som jag köpt via com hem, nu flyttar vi till villa o där blir det Telias tjänster fortsättningsvis. Fungerar denna på Telias nät?

Nope. Telia är ip-tv, ComHem kabel-tv (DVB-C) så det är två olika tekniker. Dessutom olika CA-system - Telia använder Verimatrix, ComHem Conax.
Telia har en inspelningsbar On demand-box kallad Motorola VIP1963 som de har bra pris på nu om du binder avtalet.

Postad 13 juni 2012 - 19:23

Gamen11
  • Gamen11
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack! M.a.o så är det bra läge sälja humaxen då.... Undrar om man kan få en tusing för en 1 år gammal box..??

Postad 13 juni 2012 - 19:30

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0

Tack! M.a.o så är det bra läge sälja humaxen då.... Undrar om man kan få en tusing för en 1 år gammal box..??

Nja 1000kr är nog lite i överkant, om du kan gå ner till 500kr så kan jag vara intresserad att köpa den av dig. Hårddisken kan du behålla..

Postad 13 juni 2012 - 19:40

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Ja det bör inte vara omöjligt.
ComHem subventionerar inte längre Humax HDPVR-1000C och den billigaste obegagnade kostar 2195 kr.
Finns viss efterfrågan eftersom den HDPVR som ComHem nu har (Samsung SMT-C7160 ) har fått mycket negativ kritik för barnsjukdomar.
En komplikation kan vara att ComHem i dagarna lanserat en inspelningsbar On Demand-box HD (Motorola VIP1963 som jag nämnde ovan) och den kostar som lägst 1495 kr.

Postad 13 juni 2012 - 19:56

Gamen11
  • Gamen11
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack andylin, då känns det nog ok med 1000 spänn m tanke på ålder o den INBYGGDA hårddisken.....

Postad 13 juni 2012 - 20:14

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Tack andylin, då känns det nog ok med 1000 spänn m tanke på ålder o den INBYGGDA hårddisken.....

Den som är ute efter en Humax HDPVR-1000C idag tänker sig nog i första hand sätta in en större hdd - minst 1-1,5TB eller kanske 2TB.
Jag har bytt i min till en 2TB WD AV-GP - den hdd på 320GB som sitter i från början rymmer bara ca 80 timmar HD-material och det är i minsta laget.

Postad 13 juni 2012 - 20:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Den som är ute efter en Humax HDPVR-1000C idag tänker sig nog i första hand sätta in en större hdd - minst 1-1,5TB eller kanske 2TB.
Jag har bytt i min till en 2TB WD AV-GP - den hdd på 320GB som sitter i från början rymmer bara ca 80 timmar HD-material och det är i minsta laget.

Men va e det för mening ens att spela in då man inte kan plocka ut det man spelat in ? oavsett vilken storlek man har på hdd så blir den full med tiden och då måste man ändå ta bort. Finns ju liksom ingen ide att spela in annat en att spara för en eller 2 dagar för att inte missa sitt prog sen tar man bort det man spelat in...

Postad 11 juli 2012 - 19:22

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Köpte denna comhembox på blocket i helgen. Femhundraspänn var ju en helt okej deal. Upptäckte till min förtjusning att man fick svt1 HD och svt2 HD helt grattis via mitt comhem uttag. Har alltså inget comhemkort eller liknande. Ska det vara så? Trodde att comhem inte skickade ut dessa som "deafault"?

kan det en dag bara sluta fungera, typ 12 timmar innan OS invigningen?

Postad 11 juli 2012 - 21:35

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Köpte denna comhembox på blocket i helgen. Femhundraspänn var ju en helt okej deal. Upptäckte till min förtjusning att man fick svt1 HD och svt2 HD helt grattis via mitt comhem uttag. Har alltså inget comhemkort eller liknande. Ska det vara så? Trodde att comhem inte skickade ut dessa som "deafault"?

kan det en dag bara sluta fungera, typ 12 timmar innan OS invigningen?

Nej, det stämmer, de är fria kanaler.

Postad 11 juli 2012 - 21:44

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Inte använt min på ett tag men behöver det nu :) Problemet är att jag kan endast se de fria kanalerna :mellow: Signalen och kanalerna funkar kanon till den inbyggda i tv:n hd och allt annat. Boxen säger 100% kvalitet och 43% signal. Samma kabel hela tiden. Var så längesedan något tips ^_^

Postad 11 juli 2012 - 22:03

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Nej, det stämmer, de är fria kanaler.

SVT1 HD och SVT2 HD är inte fria kanaler - alla HD-kanaler ska vara kodade och boxarna pairas.
SVT1 och SVT2 är dock fria och kräver inte programkort, bara en box/tv-modul.
Varför det verkar vara "fritt fram" för sign. Bonzichrille att se SVT HD-kanaler kan man ju undra...
Kanske ingår ett antal kabel-tv-kanaler i hyran/avgiften?
Eller också är det något särskilt just i det området som gör att kodningen inte är aktiv.

Postad 11 juli 2012 - 22:06

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Just SVT 1 och 2 HD kräver ingen pairing i Comhems nät.

SVT1 HD och SVT2 HD är inte fria kanaler - alla HD-kanaler ska vara kodade och boxarna pairas.
SVT1 och SVT2 är dock fria och kräver inte programkort, bara en box/tv-modul.
Varför det verkar vara "fritt fram" för sign. Bonzichrille att se SVT HD-kanaler kan man ju undra...
Kanske ingår ett antal kabel-tv-kanaler i hyran/avgiften?
Eller också är det något särskilt just i det området som gör att kodningen inte är aktiv.

Postad 12 juli 2012 - 00:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Inte använt min på ett tag men behöver det nu :) Problemet är att jag kan endast se de fria kanalerna :mellow: Signalen och kanalerna funkar kanon till den inbyggda i tv:n hd och allt annat. Boxen säger 100% kvalitet och 43% signal. Samma kabel hela tiden. Var så längesedan något tips ^_^

Du måste nog ringa kundtjänst och se till att de pairar om kortet till boxen.

Postad 12 juli 2012 - 05:57

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Komplettering till mitt svar ovan:
SVT1 HD och SVT2 HD kräver inte att boxen pairas till ett programkort (till skillnad från övriga HD-kanaler).
Dock är SVT HD-kanalerna kodade (dvs inte fria likt SD-versionerna) varför man behöver ett giltigt programkort i boxen.
Att det fungerar utan programkort i boxen måste vara ett undantag...

Postad 12 juli 2012 - 15:22

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Komplettering till mitt svar ovan:
SVT1 HD och SVT2 HD kräver inte att boxen pairas till ett programkort (till skillnad från övriga HD-kanaler).
Dock är SVT HD-kanalerna kodade (dvs inte fria likt SD-versionerna) varför man behöver ett giltigt programkort i boxen.
Att det fungerar utan programkort i boxen måste vara ett undantag...

Hmm, skumt. Då kanske mina SVT HD kanaler försvinner om jag har otur. Eller så har just min bostadrättsförening någonslags specialdeal.

Postad 14 juli 2012 - 02:36

kincop
  • kincop
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Usch va naiv jag varit och förvirrad jag är idag:
Köpte en Humax HDPVR-1000C för nåt år sen i tron att det endast är kortet som styr/begränsar vad man kan se.. Idag när vi ska flytta till ett icke ComHem hus.. (Sappa. dvs Cryptoguard) så önskar jag råd vad jag ska göra med boxen? Sälja eller spara "ifall" jag nån gång flyttar tillbax till ett ComHem hus.. eller låna ut den till familjmedlem som har ComHem men ej HDPVR??
Sen återstår ju bara att hitta en bra lösning för att kunna se på HD tv i kommande huset.. Sappa.. va faen e de??

Postad 14 juli 2012 - 06:39

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Usch va naiv jag varit och förvirrad jag är idag:
Köpte en Humax HDPVR-1000C för nåt år sen i tron att det endast är kortet som styr/begränsar vad man kan se.. Idag när vi ska flytta till ett icke ComHem hus.. (Sappa. dvs Cryptoguard) så önskar jag råd vad jag ska göra med boxen? Sälja eller spara "ifall" jag nån gång flyttar tillbax till ett ComHem hus.. eller låna ut den till familjmedlem som har ComHem men ej HDPVR??
Sen återstår ju bara att hitta en bra lösning för att kunna se på HD tv i kommande huset.. Sappa.. va faen e de??

Ja det blir till att byta box.
Här är Sappas utbud av boxar:
http://www.sappa.se/utbud/vara-boxar/
De har en HD PVR-box med två tuners som man kan ansluta en extern e-SATA-disk till och det är väl bästa alternativet. Deras egna externa hdd är på ynka 160GB men boxen stöder externa hdd upp till 2TB.
Din Humax HDPVR-1000C kan du spara i malpåse om du tror att du kommer tillbaka till ComHem inom ett antal år. Humax HDPVR är fortfarande den bästa inspelaren för ComHem även om de lanserat en Samsung och en inspelningsbar On demand-box senare.

Alternativet är att sälja din Humax-box. Du bör kunna få en tusenlapp på Blocket. ComHem subnventionerar inte längre Humax HDPVR-1000C så det finns en efterfrågan. Nya kostar boxarna från 2195 kr:
Lycka till med Sappa! Jag vet inget om deras utbud eller nät i övrigt. Fast jag såg att de har 130 kanaler och erbjuder både Viasat och Canal+ så det blir nog bra.

Postad 14 juli 2012 - 10:36

kincop
  • kincop
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Ja det blir till att byta box.
Här är Sappas utbud av boxar:
http://www.sappa.se/utbud/vara-boxar/
De har en HD PVR-box med två tuners som man kan ansluta en extern e-SATA-disk till och det är väl bästa alternativet. Deras egna externa hdd är på ynka 160GB men boxen stöder externa hdd upp till 2TB.
Din Humax HDPVR-1000C kan du spara i malpåse om du tror att du kommer tillbaka till ComHem inom ett antal år. Humax HDPVR är fortfarande den bästa inspelaren för ComHem även om de lanserat en Samsung och en inspelningsbar On demand-box senare.

Alternativet är att sälja din Humax-box. Du bör kunna få en tusenlapp på Blocket. ComHem subnventionerar inte längre Humax HDPVR-1000C så det finns en efterfrågan. Nya kostar boxarna från 2195 kr:
Lycka till med Sappa! Jag vet inget om deras utbud eller nät i övrigt. Fast jag såg att de har 130 kanaler och erbjuder både Viasat och Canal+ så det blir nog bra.

Åh tackar för svar Andylin! :)
Jag har nästan hela disken full med material som jag tänkt kika på men frågan är om jag hinner. Uteslutande HD kvalité..
Det kanske inte går att "spara" detta material så att jag kan kika på det när jag ej längre är ComHem kund? Dvs ogiltigt kort? Det är väl krypterat på nåt sätt vad jag förstått..?

Postad 14 juli 2012 - 11:59

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Åh tackar för svar Andylin! :)
Jag har nästan hela disken full med material som jag tänkt kika på men frågan är om jag hinner. Uteslutande HD kvalité..
Det kanske inte går att "spara" detta material så att jag kan kika på det när jag ej längre är ComHem kund? Dvs ogiltigt kort? Det är väl krypterat på nåt sätt vad jag förstått..?

Jag skulle tro att boxen inte fungerar utan nätanslutning och utan ett aktivt och pairat programkort. Så du får snabba dig på att titta på de inspelade program som inte kan återskapas. Filmer och serier kan man ju få tag på på annat sätt.
Helt klart är dock att det inte är någon idé att plocka ut hårddisken och försöka se inspelade program t ex via dator för materialet kan bara spelas upp via den krypteringskrets som sitter i boxen där programmet spelades in.

Edit: Se nedan. Boxen kan visa inspelat material även om antennkabeln inte är ansluten och det inte finns isatt programkort. Så du kan titta i lugn och ro på det material du redan har på hårddisken.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 14 juli 2012 - 12:56.

Postad 14 juli 2012 - 12:23

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
matrialet ska väl funka fast du inte har ett comhem abbo mer va jag vet

Postad 14 juli 2012 - 12:40

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Inspelningar måste man väl kunna se på utan ComHem-nät?

Edit: det funkar iaf att se på inspelningar även om man dragit ur antennsladden.

Redigerat av distortion2, 14 juli 2012 - 12:41.

Postad 14 juli 2012 - 12:54

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Inspelningar måste man väl kunna se på utan ComHem-nät?

Edit: det funkar iaf att se på inspelningar även om man dragit ur antennsladden.

Blev tvungen att kolla eftersom jag blev osäker nu.
Helt rätt: Det material som finns inspelat på hårddisken kan ses via boxen även utan antennsladd inkopplad och utan programkort isatt.
Logiskt på sätt och vis men jag trodde faktiskt att boxen på något sätt var kopplad till ComHems nät genom parningen av kortet. Uppenbart att denna parning bara har betydelse vid inspelning, inte vid uppspelning.
Däremot är naturligtvis det inspelade materialet kopplat till boxen genom krypteringen.

Postad 14 juli 2012 - 13:20

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
va jag vet så lägger boxen en kopia av kortet eller en egen kodning eller liknade för att kunna spela upp inspelade material utan kortet därför funkar inte inspelningen i andra ställen tex dator.... därimot kan man plocka ut inspelningar från svt 1 och 2 kunskapskanalen svt24 och barnkanalen tv4 och tv6 möjligen svt hd med då de kanalerna inte är pairade

Postad 15 juli 2012 - 12:10

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Programmaterial från nätet avkodas genom kortet du har i boxen för att sedan krypteras med boxens egen personliga kryptering, vilken troligen är baserad på boxens serienummer eller liknande. Programkortet är således inte nödvändigt för uppspelning av avkodat, dock krypterat, material som redan finns på den interna hårddisken. När program skall spelas upp från den interna hårddisken avkrypteras materialet med boxens avkrypteringskrets. Varför den inte skickar data från den externt anslutna hårddisken genom samma avkrypteringskrets är förbryllande men likväl fallet.

Postad 15 juli 2012 - 12:45

kincop
  • kincop
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Detta var sannerligen skönt att höra! :P Har inte den tiden fram till flytten att hinna kika på alla de programmen.. och det är mestadels dokumentärer och annat "seriöst skit" som jag ej vill bli av med..eller lägga ner större energi att hitta på nätet om ens möjligt (smalt intresse läggas ut på nätet..).

TACK för all feedback! SUPER forum.. :)

Postad 17 juli 2012 - 10:18

Unregisteredab1dc712
  • Unregisteredab1dc712
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Efter Comhems kanalomläggning slutade plötsligt scartutgången på boxen att fungera. Jag har haft boxen kopplad med hdmi till tvn och scart till en rf-konverter för att kunna se boxens program på våra andra tv apparater. Nu funkar bara hdmi, kan se en svag skuggbild av boxens program på scartutg. Har comhem ändrat något i boxen eller har min rf-konverter pajat?

Jag har använt liknande koppling för en del år sen med scart till en VHS spelare och därifrån med rfkabel till extra TV (i sovrummet). Com hem verkar sända en störsignal på de vanliga kanalerna/frekvenserna, men om man stegar upp eller ner ett antal (det kunde jag på min VHS spelare) så kommer man åt en störningsfri kanal.

Det kan vara det problemet du upplever - skuggbilden talar väl för det.

Jag hade ett långt samtal med Com hem om detta och de sade att det är förbjudet att se på flera TV apparater på ett abonnemang - jag hävdade att jag inte gjorde det utan bara ville byta från att titta i ett rum till att titta i ett annat utan att behöva dra ut och sätta in kablar. Om jag kommer ihåg rätt så erkände de inte att de sände störsignal men de förnekade det inte heller. Efter någon timmes diskussion tackade dock supportpersonen för en intressant diskussion :-)

Jag har sen dess ändrat till hdmi-splitter och hdmi till dvi konverter, då får jag även fram HD signal till min gamla skärm som inte har hdmi.

Postad 17 juli 2012 - 10:56

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
de hittar helatiden på för att stoppa för folk det är cardsplitters som gäller i dag

Postad 18 juli 2012 - 12:15

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag skrev om läppsynkproblem efter Comhems nätarbeten i april och maj. Tyvärr har inte problemet blivit löst. Comhems felanmälan ledde inte till något konkret heller. Jag har inte hunnit byta tillbaka till orginal hårddisken heller. Men det kan vara hårddisken. Har ni någon erfarenhet vilken hårddisk runt 2 Tb, som fungerar bäst? Den jag har nu kanske är för långsam, WESTERN DIGITAL GREEN 3.5" 2TB SATA/600 64MB

Det blev visst lite väl liten font storlek.... hoppas det blir mer lättläst nu?
Jag skrev om läppsynkproblem efter Comhems nätarbeten i april och maj. Tyvärr har inte problemet blivit löst. Comhems felanmälan ledde inte till något konkret heller. Jag har inte hunnit byta tillbaka till orginal hårddisken heller. Men det kan vara hårddisken. Har ni någon erfarenhet vilken hårddisk runt 2 Tb, som fungerar bäst? Den jag har nu kanske är för långsam, WESTERN DIGITAL GREEN 3.5" 2TB SATA/600 64MB

Postad 05 augusti 2012 - 21:07

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Har någon provat att ansluta den externa hårddisken från en Humax BXR-HD (marksänd T2 Boxer Digital HD Box) till en Humax HDPVR-1000c och och spela upp från den eller kopiera till den ?

Postad 05 augusti 2012 - 22:01

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Har någon provat att ansluta den externa hårddisken från en Humax BXR-HD (marksänd T2 Boxer Digital HD Box) till en Humax HDPVR-1000c och och spela upp från den eller kopiera till den ?

Nej, men jag kan aldrig tänka mig att det går, tex pga det som skrivits om ett par inlägg upp i tråden, ang boxens egen kryptering.

Postad 06 augusti 2012 - 05:45

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Nej, men jag kan aldrig tänka mig att det går, tex pga det som skrivits om ett par inlägg upp i tråden, ang boxens egen kryptering.

Det skulle förvåna också mig om det fungerar att spela upp på en annan box. Boxen säkerställer att inspelningar inte "får fötter" just genom att knyta det inspelade till den egna krypteringskretsen genom vilken uppspelning ska ske.
Men den som vill veta säkert får göra ett praktiskt experiment. Om något kan tänkas fungera så är det isf fria SD-kanaler som t ex SVT.

Postad 06 augusti 2012 - 15:38

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Det skulle förvåna också mig om det fungerar att spela upp på en annan box. Boxen säkerställer att inspelningar inte "får fötter" just genom att knyta det inspelade till den egna krypteringskretsen genom vilken uppspelning ska ske.
Men den som vill veta säkert får göra ett praktiskt experiment. Om något kan tänkas fungera så är det isf fria SD-kanaler som t ex SVT.

Tack för infon. Tror inte heller det funkar, men skall ändå prova senare.

Postad 06 augusti 2012 - 15:59

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Tack för infon. Tror inte heller det funkar, men skall ändå prova senare.

Återrapportera gärna här vad du kommer fram till. Alltid kul att veta.

Postad 11 augusti 2012 - 19:38

simon1583
  • simon1583
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har haft boxen i två år nu, då och då brukar EPG:n strula, men inte värre än att det bara är att stänga den, för att sedan öppna den igen några gånger. De senaste två-tre dagarna verkar den dock ha hakat upp sig rejält. Jag kan endast se ströprogram på olika kanaler och olika dagar. Någon annan som upplever samma sak just nu?

Postad 12 augusti 2012 - 11:32

sivle
  • sivle
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 1

Har haft boxen i två år nu, då och då brukar EPG:n strula, men inte värre än att det bara är att stänga den, för att sedan öppna den igen några gånger. De senaste två-tre dagarna verkar den dock ha hakat upp sig rejält. Jag kan endast se ströprogram på olika kanaler och olika dagar. Någon annan som upplever samma sak just nu?

För att få EPG´n att uppdatera så sätt på kanalen Viasat Motor kanalplats 107, även om du inte abbonnerar på kanalen. Det räcker att ha på den kanalen under 1 min för att alla EPG kanaler ska uppdateras.

Redigerat av sivle, 13 augusti 2012 - 11:24.

Postad 13 augusti 2012 - 21:44

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

För att få EPG´n att uppdatera så sätt på kanalen Viasat Motor kanalplats 107, även om du inte abbonnerar på kanalen. Det räcker att ha på den kanalen under 1 min för att alla EPG kanaler ska uppdateras.

Varför detta ???

Postad 13 augusti 2012 - 21:49

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Återrapportera gärna här vad du kommer fram till. Alltid kul att veta.

Det funkar EJ att spela upp/kopiera filer från Humax BXR-HD till en HDPVR-1000C !

Postad 14 augusti 2012 - 07:38

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Varför detta ???

Varför EPG uppdateras av en viss mux-frekvens?
Ja, säg det.
Hos mig ligger denna mux på 426 000 kHz och istället för kanalplats 107 (Viasat Motor) kan man välja kanalplats 85 (Viasat Film) eller kanalplats 88 (Viasat Film Action).
Normalt sker denna uppdatering i bakgrunden även om man har "ingen åtkomst" på själva kanalen. EPG ska ändå tas emot av boxen på muxens frekvens. Enda problem är egentligen om muxen har dålig signal i mottagaren och man inte märker detta eftersom man inte abonnerar på Viasat. Då kommer inte heller EPG att uppdateras korrekt. Värt att kolla om man tycker att EPG inte fungerar!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.