Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 April 2018 - 12:17

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

5 års körning = 6000 mil? Vem kör så lite? :)
Jag har kört 3000 mil sedan i september...

Själv har jag kört lite mer än 1500 mil på de 1 år och 9 månader jag ägt bilen. Tror aldrig jag kört så lite sen jag tog körkort! :)

Postad 26 April 2018 - 14:46

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Många myter som florerar här, man kanske skulle släppa hörnflaggan och inte enbart lyssna på elbilsmotståndare ;)

I Sverige har vi iaf en stor del vind-och vattenkraft, så den illustrationen är inte tillämpbar för oss :)

Och på vilket sätt är vattenkraft miljövänligt?

Du måste ha dammar o liknande som ta död på allt.

Postad 26 April 2018 - 15:36

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Och på vilket sätt är vattenkraft miljövänligt?
Du måste ha dammar o liknande som ta död på allt.

På vilket sätt är vindkraft miljövänligt?
Massa metall i en stolpe som fåglar kan flyga in i och dööö!

Bästa vore att alla blrjade cykla ich rida istället så sparar vi massa på miljön, men samtidigt blir galet många arbetslösa...

*trollet går*

Postad 26 April 2018 - 16:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1
Men cyklar har ju både metall, kolfiber, aluminium, plaster och dylikt. Hur miljövänligt har det varit att tillverka. Och så olja i stötdämpare.

Sedan ska man ju ha lyse på cykelfan och det säljs väl inga dynamos längre, så då ska man ju ha BATTERIER till cykellysena... Som måste bytas ut med jämna mellanrum... Och tas hand om...

För att inte tala om dessa BATTERI-cyklar, hur är tillverkningsprocessen för dessa? Och så ska ju även de laddas av kolkraftframställd el...

Ja jösses... Jag blir så trött.

Postad 26 April 2018 - 17:03

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 2

Men cyklar har ju både metall, kolfiber, aluminium, plaster och dylikt. Hur miljövänligt har det varit att tillverka. Och så olja i stötdämpare.

Sedan ska man ju ha lyse på cykelfan och det säljs väl inga dynamos längre, så då ska man ju ha BATTERIER till cykellysena... Som måste bytas ut med jämna mellanrum... Och tas hand om...

För att inte tala om dessa BATTERI-cyklar, hur är tillverkningsprocessen för dessa? Och så ska ju även de laddas av kolkraftframställd el...

Ja jösses... Jag blir så trött.

Ja det är ju sant...
Får nog börja gå barfota till jobbet eller köpa en häst...

...eller så fortsätter jag ta bilen och kompenserar med ett sunt miljötänk på jobbet och i hemmet!

Postad 26 April 2018 - 17:25

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Kommer ni ihåg Hyundai-reklamen?

https://youtu.be/WMbDG_Qa6Sw

Postad 26 April 2018 - 20:35

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Många myter som florerar här, man kanske skulle släppa hörnflaggan och inte enbart lyssna på elbilsmotståndare ;)

I Sverige har vi iaf en stor del vind-och vattenkraft, så den illustrationen är inte tillämpbar för oss :)

Vattenkraft ja, vindkraft nja, 11% stod det för 2017. Men fossilt är marginellt använt i Sverige.

Men i andra länder är den bilden mer korrekt.

Postad 26 April 2018 - 20:46

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Ja det är ju sant...
Får nog börja gå barfota till jobbet eller köpa en häst...
...eller så fortsätter jag ta bilen och kompenserar med ett sunt miljötänk på jobbet och i hemmet!

Äter du kött för att kompensera för den extra kaloriförbrukningen du har med gång eller cykling så blir det också miljöpåverkan.
Hästar ger också miljöpåverkan och det långt större.

Postad 27 April 2018 - 11:38

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Vattenkraft ja, vindkraft nja, 11% stod det för 2017. Men fossilt är marginellt använt i Sverige.

Men i andra länder är den bilden mer korrekt.

Precis, i Sverige är det kärnkraft (40%) och  vattenkraft (40%) som dominerar.  Sedan ligger vindkraften på 10 % ( https://www.scb.se/h...r/miljo/energi/ ) .

Danmark använder fossila bränslen i betydligt högre grad än Sverige för sin elproduktion, trotts att cirka 17 -20 % av deras elproduktion kommer från vindkraften.

Postad 27 April 2018 - 16:32

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Hjälp

Gärna snabbt.

Ford Focus ST III 2013 4671 mil

Tangerine Scream metallic i färgen

Vad är ett seriöst bud på en sådan anser ni?

Är 150k för lågt??Eller kanske för högt?

Handlaren vill inte uppge sitt absolut lägsta pris för att släppa den.

Postad 27 April 2018 - 17:20

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Hjälp

Gärna snabbt.

Ford Focus ST III 2013 4671 mil

Tangerine Scream metallic i färgen

Vad är ett seriöst bud på en sådan anser ni?

Är 150k för lågt??Eller kanske för högt?

Handlaren vill inte uppge sitt absolut lägsta pris för att släppa den.

Vill personen inte uppge en siffra att ens starta dealen på hade jag gett ett riktigt lågt bud för att få igång diskussionen.

Postad 28 April 2018 - 05:30

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Vill personen inte uppge en siffra att ens starta dealen på hade jag gett ett riktigt lågt bud för att få igång diskussionen.

Utgångspriset är 174k.

När jag var och provkörde ville den inte starta så man använde en starthjälp.

Jag gav igår bud på 150 + nytt batteri.

Han kunde tänka sig att gå ner till 170k.

Har hittat en annan med en mycket mer normal färg som gått typ 500 mil längre för lägre pris. dock mycket längre att åka. Känns dock som vi är för långt ifrån varandra för att fortsätta diskusionen.

Tyvärr måste jag försöka hitta en annan bil snabbt. Då jag sålde min gamla igår. Ringde på sån där vi köper din bil annons på blocket. Och fick 10k för min gamla med behov av kamkedjebyte. Är nöjd då jag trodde det var skrotning som var det enda att göra.

Ska kika lite närmare på en Focus Titanium X från 2015 180hk med nya fronten o enligt säljare massor extra utrustning.

Sedan får man se vad som händer.

Postad 28 April 2018 - 07:03

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Ja då hade jag gått vidare om jag var du, att bilen inte startade kan också vara något mer än ett batteribyte.

Postad 28 April 2018 - 11:46

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Ja då hade jag gått vidare om jag var du, att bilen inte startade kan också vara något mer än ett batteribyte.

Nja.. har den stått en tid i hallen så är det inte ovanligt att batteriet är slut.

Dagens bilar behöver inte stå länge innan dom dragit ur batteriet. Och livslängden på ett batteri idag ligger runt 5 år. Om man verkligen sköter om ett batteri så kan du nog dubbla livslängden.

Postad 28 April 2018 - 12:45

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Nja.. har den stått en tid i hallen så är det inte ovanligt att batteriet är slut.
Dagens bilar behöver inte stå länge innan dom dragit ur batteriet. Och livslängden på ett batteri idag ligger runt 5 år. Om man verkligen sköter om ett batteri så kan du nog dubbla livslängden.

Håller batterier verkligen bara 5 år? Mitt e snart 9 år å funkar än... har nog aldrig haft ett som håller bara 5 år.
Brukar aldrig ladda mina i princip..
Har kvaliten blivit så dålig idag?

Postad 28 April 2018 - 13:49

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Håller batterier verkligen bara 5 år? Mitt e snart 9 år å funkar än... har nog aldrig haft ett som håller bara 5 år.

Nej, men dagens bilar använder ju massa batteri till motorvärmare och start/stopp.
Kan tänka mig att detta sliter en hel del.

Postad 28 April 2018 - 14:21

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

När jag var hos Fordhandlarn så var det tomt batteri i båda Mondeona de hade i hallen, säljaren tyckte det var rätt pinsamt.

I förra bilen höll batteriet i 2 år, köra värmare 60 min och sen bilen i 10 min dödar batteriet.

Postad 28 April 2018 - 14:51

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

När jag var hos Fordhandlarn så var det tomt batteri i båda Mondeona de hade i hallen, säljaren tyckte det var rätt pinsamt.
I förra bilen höll batteriet i 2 år, köra värmare 60 min och sen bilen i 10 min dödar batteriet.

Ja det säger ju sig självt att man inte kan göra på det sättet.

Nej, men dagens bilar använder ju massa batteri till motorvärmare och start/stopp.
Kan tänka mig att detta sliter en hel del.

Ja det klart. Det har du rätt i.

Postad 28 April 2018 - 19:47

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Efter tre år med en Kia Sportage 1.7crdi (115 hk diesel) så bytte vi i helgen bil.

Kia Rio GT (120hk bensin, trecyl med turbo). Förbannat trevlig bil och lagom stor!

Länk till foto: http://forumbilder.s...bd-e4ee9fa3aee1

Postad 29 April 2018 - 11:37

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Jag gjorde antagandet att han träffade en privatperson.

Postad 30 April 2018 - 21:08

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Där kom den äntligen...
Bifogad fil  D6A2365B-BDF5-4810-9982-4243B42DDCA2.jpeg   264.1K   16 Antal nerladdningar

Postad 01 May 2018 - 08:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Nykär i min Z4 3.0 Coupé efter nån vecka med sommardäck. Härlig att köra.❤️

Postad 01 May 2018 - 09:07

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Mmm... att köra slut på batteriet sliter en del. Gör man det på vintern dessutom så är risken hög att man dödar batteriet helt.

Kör man bensin/dieselvärmare så bör man ha en underhållsladdare samt ett kraftigt batteri, och tyvärr är det få som monterar det på nya bilar. Ett riktigt bra batteri kostar ganska mycket pengar och få söder om dalälven har motorvärmarstolpar att koppla in sig på.

Postad 01 May 2018 - 09:13

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Kör man bara korta sträckor och batteriet håller låg laddning eller laddas ur emellanåt så sliter det väldigt hårt på batteriet. Så det är väldigt vanligt att man byter batteri idag efter bara 5 år. Det är nog inte kvalitén på batterierna som blivit dåliga däremot så drar dagens bilar väldigt mycket ström.

Och hinner man inte ladda batteriet fullt under körning samt inte underhållsladdar så sliter man ut batterierna i förtid.

Söderut kanske man inte märker av det lika fort, men här uppe när det är 20-30 minusgrader så märker du ganska fort om batteriet är dåligt. :)

Bara en sån sak att många bilar även levereras med underdimensionerat batteri från fabrik gör ju inte saken bättre heller. Framförallt japanska bilar har jag märkt. Dom kan bli väldigt trögstartade på vintern.

Postad 01 May 2018 - 10:17

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Kör man bara korta sträckor och batteriet håller låg laddning eller laddas ur emellanåt så sliter det väldigt hårt på batteriet. Så det är väldigt vanligt att man byter batteri idag efter bara 5 år. Det är nog inte kvalitén på batterierna som blivit dåliga däremot så drar dagens bilar väldigt mycket ström.
Och hinner man inte ladda batteriet fullt under körning samt inte underhållsladdar så sliter man ut batterierna i förtid.

Söderut kanske man inte märker av det lika fort, men här uppe när det är 20-30 minusgrader så märker du ganska fort om batteriet är dåligt. :)
Bara en sån sak att många bilar även levereras med underdimensionerat batteri från fabrik gör ju inte saken bättre heller. Framförallt japanska bilar har jag märkt. Dom kan bli väldigt trögstartade på vintern.

Okej så det e bara något du uppskattat....beror mer på hur man anv bilen.
Säger sig självt att man måste köra med laddare om man kör värmaren en timme å sen åker 5km.
Men det kanske inte e så självklart för alla....
Sen kanske man inte alltid har möjligheten iofs...

Redigerat av mikkiz, 01 May 2018 - 10:44.

Postad 01 May 2018 - 10:34

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Mmm... att köra slut på batteriet sliter en del. Gör man det på vintern dessutom så är risken hög att man dödar batteriet helt.
Kör man bensin/dieselvärmare så bör man ha en underhållsladdare samt ett kraftigt batteri, och tyvärr är det få som monterar det på nya bilar. Ett riktigt bra batteri kostar ganska mycket pengar och få söder om dalälven har motorvärmarstolpar att koppla in sig på.

Har man dessutom bara gatuparkering att förlita sig på är det rätt svårt att underhållsladda batteriet. Inte lika vanligt med motorvärmarstolpar på företags parkeringsplatser här i Stockholm som norrut, och definitivt inte inne i garage.

Platser med elladdning för elbilar kommer det ju fler och fler, men de kostar ju mer och företaget betalar då för elen och då kan det nog bli administration kring det skattetekniska.

Visste ju att batteriet skulle dö i förtid, men det var antingen det eller komma ut till en kall bil och skrapa rutor varje morgon.

Postad 01 May 2018 - 15:13

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 2

Eftersom alla här är så självupptagna så får väl jag bli den första att gratulera till den nya bilen.
Grym som bara den! :wub:

Tycker det här forumet blir bara tråkigare och tråkigare för varje år som går. :unsure:  :(

Har slutat surfa övriga forumet helt sen drygt ett år tillbaka och funderar på att skita helt i det i fortsättningen.

Postad 01 May 2018 - 15:26

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Riktigt stilig, precis som Turtle skriver. Jag är inte alls avundsjuk  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:

GT?

Rullade runt i en Mustang EB Cab i två veckor i Flordia förra månaden och det var sjukt skönt, synd bara att Sverige inte bjuder på samma sköna cabbeväder hela tiden.

Postad 01 May 2018 - 15:54

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 1

Eftersom alla här är så självupptagna så får väl jag bli den första att gratulera till den nya bilen.
Grym som bara den! :wub:

Tycker det här forumet blir bara tråkigare och tråkigare för varje år som går. :unsure:  :(
Har slutat surfa övriga forumet helt sen drygt ett år tillbaka och funderar på att skita helt i det i fortsättningen.

Do it!

Postad 01 May 2018 - 16:22

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 1

Do it!

Ska nog vara kvar här enbart för att reta dig!  ;)

Postad 01 May 2018 - 16:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Där kom den äntligen...
attachicon.gifD6A2365B-BDF5-4810-9982-4243B42DDCA2.jpeg

Läcker! Vad är det för motor?
Cab är inget för mig dock.

Postad 01 May 2018 - 16:29

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Riktigt stilig, precis som Turtle skriver. Jag är inte alls avundsjuk  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:
GT?
Rullade runt i en Mustang EB Cab i två veckor i Flordia förra månaden och det var sjukt skönt, synd bara att Sverige inte bjuder på samma sköna cabbeväder hela tiden.

GT är det japp, 451mullrande kusar.

Läcker! Vad är det för motor?
Cab är inget för mig dock.

V8

Postad 01 May 2018 - 16:32

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Ska nog vara kvar här enbart för att reta dig!  ;)

Härligt :P

Postad 02 May 2018 - 11:16

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Får tacka för tipsen jag fick här i tråden. Dock blev det ingen av de som först verkade intressanta utan det blev en mer svensson bil.

Ford Focus Ecoboost 1,5 Titanium X   180hk 2015 med endast 1 tidigare ägare.

Nylackad huv.

Nyare än samtliga jag tittat på innan och billigare.

Var dock inte långt borta att jag plantera den i kofferten på en liten blå sak igår.

Påbörjar en omkörning av 2 bilar. Precis när man fått upp farten svänger bilen framför ut för att också köra om.

Kan ju säga att bromsarna fungerade bra.

Inte mycket att titta på men om så önskas kan jag nog fixa hit en bild.

En fråga : Kommer ibland upp en liten vit boll med 3 snedställda streck i displayen där skylt läsningen visas. Är det någon som vet vad den betyder??

Redigerat av bahama, 02 May 2018 - 11:26.

Postad 02 May 2018 - 11:28

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Efter tre år med en Kia Sportage 1.7crdi (115 hk diesel) så bytte vi i helgen bil.

Kia Rio GT (120hk bensin, trecyl med turbo). Förbannat trevlig bil och lagom stor!

Länk till foto: http://forumbilder.s...bd-e4ee9fa3aee1

Väldigt likt en golf vid snabb titt.

Hoppas allt blir bra. Alltid trevligt med nya hjul :-)

Postad 02 May 2018 - 11:43

matså
  • matså
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0

Hej! Vilken bil passar bäst om man skall ha en ihopfällbar rullstol, en lagom hundbur (för tre pommeranier) i bagaget? Bilen behöver inte ha en massa hästkrafter (man får ändå inte köra mer än högst 120), den skall vara säker, skön att köra och miljöbra. Men jag vet inte vilket som blir bäst kanske hybrid? Hade ni satsat på privatleasing eller låna till en bil?

Postad 02 May 2018 - 11:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Hej! Vilken bil passar bäst om man skall ha en ihopfällbar rullstol, en lagom hundbur (för tre pommeranier) i bagaget? Bilen behöver inte ha en massa hästkrafter (man får ändå inte köra mer än högst 120), den skall vara säker, skön att köra och miljöbra. Men jag vet inte vilket som blir bäst kanske hybrid? Hade ni satsat på privatleasing eller låna till en bil?

Någon transportbil kanske? VW Caddy eller liknande.

Postad 04 May 2018 - 07:14

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Förhörde mig lite igår om ny förmånsbil, är ett tag till innan det är dags men lika bra att kolla läget lite...

Då pratade ekonomitanten om att de håller på att se över bilpolicyn, betalar idag förmånsvärde enligt skatteverkets tabeller, är ju kanon tycker jag...

Men nya policyn skulle vara mer inriktad på TCO, total cost of ownership eller nåt sånt, någon som har något liknande och vet vad det gör med prislappen för förmånsbil? Tänker ju att det inte kommer bli billigare direkt...

Dock skulle kanske möjligheten finnas att välja en dyrare bil om man tycker att man vill betala mer per månad, tycker det är svårt att få in de man vill i 7.5pbb!

Postad 04 May 2018 - 15:59

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Vad har ni för jobb som bara betalar förmånsvärde?!

För mig som jobbar som tekniker och är beroende av bil i tjänsten så är det mycket billigare att köpa ny bil privat än att ha tjänstebil!

Postad 04 May 2018 - 16:18

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Vad har ni för jobb som bara betalar förmånsvärde?!

För mig som jobbar som tekniker och är beroende av bil i tjänsten så är det mycket billigare att köpa ny bil privat än att ha tjänstebil!

Kanske kan vara värt att tänka på att det är skillnad på tjänstebil och förmånsbil.

Två helt olika saker.

För mig blev det betydligt billigare med exakt samma bil via jobbet som förmånsbil jämfört med ett privatlån.

Redigerat av masse70, 04 May 2018 - 16:19.

Postad 04 May 2018 - 16:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Jobbar också som tekniker. För egen del bryr jag mig inte vilket som är billigast, det är otroligt bekvämt att ha möjlighet till förmånsbil. Jag vet exakt vad det kostar per månad och kostnaden påverkas inte av servicar etc.

Att byta bil efter 3-4 år (nuvarande 4) är också bekvämt/förmånligt.

Jag betalar gladeligen för dessa förmåner :)

Postad 04 May 2018 - 16:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Sen så ingår det ofta fler saker som tex gratis parkeringsplats på jobbet och som det har varit fram till nu åtminstone att trängselskatten dras på bruttolönen.

Dock är ju det sistnämnda borttaget numer tyvärr.

Men fortfarande billigare månadskostnad för mig än samma bil privat.

Postad 04 May 2018 - 17:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

En fråga : Kommer ibland upp en liten vit boll med 3 snedställda streck i displayen där skylt läsningen visas. Är det någon som vet vad den betyder??

En bra start är väl att kolla i din bil-manual?

Postad 04 May 2018 - 17:34

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

sådär .. nu har man fått tillbaka Bettan efter den har fått lite ny lack efter parkeringsskada :-D tog bara 1½ vecka :-D

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  golfen.jpg   165.06K   0 Antal nerladdningar

Postad 04 May 2018 - 17:48

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jobbar också som tekniker. För egen del bryr jag mig inte vilket som är billigast, det är otroligt bekvämt att ha möjlighet till förmånsbil. Jag vet exakt vad det kostar per månad och kostnaden påverkas inte av servicar etc.

Att byta bil efter 3-4 år (nuvarande 4) är också bekvämt/förmånligt.

Jag betalar gladeligen för dessa förmåner :)

Kostnaderna går ju att slå ut månadsvis om man vill, då blir det i princip samma kostnad varje månad. Sen har jag iofs gratis service de tre första åren jag också, men de brukar ju inte vara så extremt dyra hur som helst om man inte kör extremt mycket... och lite beroende på bilmärke förstås. 

Vi har kostnadsneutrala tjänstebilar där arbetsgivaren inte skall ha någon som helst kostnad. En billig tjänstebil skulle för mig innebära en kostnad på drygt 4000,- i månaden. För det priset kan jag få en riktigt fin bil om jag köper privat. Räknar att jag idag betalar under 3000,- i månaden för en bil med inköpspris på runt 400'! Med det inräknat värdeminskning, servicar, försäkring, skatt, mm.

Postad 04 May 2018 - 17:49

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

En bra start är väl att kolla i din bil-manual?

Tänka sig att jag faktiskt gjort det. Men den finns inte med där. Några mer "wiseguy" förslag??

Eller någon som faktiskt vet?

Postad 04 May 2018 - 18:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Kostnaderna går ju att slå ut månadsvis om man vill, då blir det i princip samma kostnad varje månad. Sen har jag iofs gratis service de tre första åren jag också, men de brukar ju inte vara så extremt dyra hur som helst om man inte kör extremt mycket... och lite beroende på bilmärke förstås. 

Vi har kostnadsneutrala tjänstebilar där arbetsgivaren inte skall ha någon som helst kostnad. En billig tjänstebil skulle för mig innebära en kostnad på drygt 4000,- i månaden. För det priset kan jag få en riktigt fin bil om jag köper privat. Räknar att jag idag betalar under 3000,- i månaden för en bil med inköpspris på runt 400'! Med det inräknat värdeminskning, servicar, försäkring, skatt, mm.

Förmånsvärdet på min Passat GTE är 2808kr/mån... Blir inte många kronor netto.

Tänka sig att jag faktiskt gjort det. Men den finns inte med där. Några mer "wiseguy" förslag??

Det framgick inte av din post...
Har du kollat med din serviceverkstad?

Postad 04 May 2018 - 18:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
En kostnadsneutral ”tjänstebil” låter som en personalbil/hembil.

Postad 04 May 2018 - 19:20

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Det framgick inte av din post...
Har du kollat med din serviceverkstad?

Jag har inte kollat med verkstaden än. Hoppades någon annan sett liknande.

Får uppfattning att "kameran" läser något på vägen eller någon skylt som ger detta.Mest nyfiken på vad det är.

Säljaren där jag köpte bilen visste inte heller vad det var. Men han såg den aldrig heller utan fick den bara förklarade för sig.

Redigerat av bahama, 04 May 2018 - 19:21.

Postad 04 May 2018 - 19:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Hade det inte räckt med att säga att du inte hittade några svar där vilket borde vara en normal slutsats innan du kallar andra för "wiseguy"?

Den inställningen hjälper ju knappast dig i att få andra att ge dig ett svar om du frågar mig.

Redigerat av masse70, 04 May 2018 - 19:46.

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.