LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V
(TV)
Rapporterad
|
9
|
(51)
|
Inga priser | |
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V
(TV)
|
8
|
(24)
|
Inga priser |
Postad 04 May 2017 - 19:30
Postad 05 May 2017 - 05:20
Rengöringsspray och microfiberduk. Jag använder den som Netonnet sålde/säljer. Funkar bra.
okej så man kan spraya på skärmen för när man läser instruktionsboken så far man ju inte använda något låter det som.
Postad 05 May 2017 - 05:41
Postad 05 May 2017 - 05:43
okej så man kan spraya på skärmen för när man läser instruktionsboken så far man ju inte använda något låter det som.
Microfiberduk med lite ljummet vatten räcker. Jag skulle skippa spray så länge vatten räcker för att få rent skärmen.
Postad 05 May 2017 - 23:38
Postad 06 May 2017 - 00:23
Hej, är det nån som har lyckats få HDR game mode i sin B6 ännu? Har den senaste 04.31.10 men ingen HDR vivid/bright/game utan har bara de vanliga bildlägena. Nu har jag inte läst hela i hela tråden men det verkar som att uppdateringen endast är anpassad till UK och att vi fortfarande väntar på att få den senaste uppdateringen.
Postad 06 May 2017 - 05:35
Jag och många andra här fick det med den uppdateringen som skulle innehålla game mode, kom nog för ca 1,5 månad sen. Har skrivits en hel del om det en bit bak i tråden.Hej, är det nån som har lyckats få HDR game mode i sin B6 ännu? Har den senaste 04.31.10 men ingen HDR vivid/bright/game utan har bara de vanliga bildlägena. Nu har jag inte läst hela i hela tråden men det verkar som att uppdateringen endast är anpassad till UK och att vi fortfarande väntar på att få den senaste uppdateringen.
Postad 06 May 2017 - 06:47
Microfiberduk med lite ljummet vatten räcker. Jag skulle skippa spray så länge vatten räcker för att få rent skärmen.
+1
Använd inga preparat med kemikalier eller dylikt!
Postad 06 May 2017 - 07:19
+1
Använd inga preparat med kemikalier eller dylikt!
ja då blir det bara vatten och mikrofiberduk tack för tipset,tv'n blir så dammig efter ett tag ![]()
Hej, är det nån som har lyckats få HDR game mode i sin B6 ännu? Har den senaste 04.31.10 men ingen HDR vivid/bright/game utan har bara de vanliga bildlägena. Nu har jag inte läst hela i hela tråden men det verkar som att uppdateringen endast är anpassad till UK och att vi fortfarande väntar på att få den senaste uppdateringen.
du måste aktivera hdmi med deep color mode .
vad står det på ps4 när du kollar vad du kan köra eller xbox ?
Postad 06 May 2017 - 07:32
Redigerat av Sveos, 06 May 2017 - 07:32.
Postad 06 May 2017 - 07:46
ja då blir det bara vatten och mikrofiberduk tack för tipset,tv'n blir så dammig efter ett tag
Det är mikrofibrerna i bra kvalitétsdukar som gör jobbet. Dammar du bara av skärmen räcker det med att skaka duken utomhus. Tar du bort fettfläckar eller annat se till att tvätta dem mellan rengörnigarna. Jag tycker ytbehandlingen på B6 är väldigt enkel att rengöra, jämfört med min förra Samsung LCD.
Redigerat av RickyDeg, 06 May 2017 - 07:47.
Postad 06 May 2017 - 20:42
ja då blir det bara vatten och mikrofiberduk tack för tipset,tv'n blir så dammig efter ett tag
du måste aktivera hdmi med deep color mode .
vad står det på ps4 när du kollar vad du kan köra eller xbox ?
Har aktiverat deep color mode på både hdmi 1&2. På ps4 har jag deep color-utmaning på auto samt att tv:en stöder 2K/4K. Kör Battlefield 1 och Rise of the tomb raider, men enligt https://www.digitalt...enhanced-games/ stöder de ej HDR vilket jag tror är anledningen till att jag inte får fram någon game mode.
Postad 07 May 2017 - 10:05
Har haft Canal digital Box till hdmi 2 men när jag starta boxen idag så var det helt svart bild på ingång 2.
Testat 3 olika hdmi kablar men svart bild!
Testat Canal digital boxen på hdmi 1 och där fungerar boxen.
Tråkigt får ringa LG imorgon......
Postad 07 May 2017 - 10:40
Har en 55b6v undrar om någon har varit med om att en hdmi ingång slutat att fungera?
Har haft Canal digital Box till hdmi 2 men när jag starta boxen idag så var det helt svart bild på ingång 2.
Testat 3 olika hdmi kablar men svart bild!
Testat Canal digital boxen på hdmi 1 och där fungerar boxen.
Tråkigt får ringa LG imorgon......
undrar om det har nått med att denna ingång är arc anpassad
Postad 07 May 2017 - 11:25
undrar om det har nått med att denna ingång är arc anpassad
Tanken slog mig också men Canal digital boxen har ju suttit i denna innan....
Har också testat att koppla in min nvidia shield till HDMI 2 men samma sak där helt svart bild....
Postad 07 May 2017 - 12:16
Har som sagt ingen bild på min hdmi 2 ingång men bilden finns om man går in på ingångar och får upp den där lilla rutan om ni förstår vad jag menar?
Blir tokig!
Ok, tyckte själv det var lite långsökt men att göra tv'n strömlös gjorde susen.
Känns som ngt mjukvarufel?
Redigerat av Releaser, 07 May 2017 - 13:09.
Postad 08 May 2017 - 08:43
Har aktiverat deep color mode på både hdmi 1&2. På ps4 har jag deep color-utmaning på auto samt att tv:en stöder 2K/4K. Kör Battlefield 1 och Rise of the tomb raider, men enligt https://www.digitalt...enhanced-games/ stöder de ej HDR vilket jag tror är anledningen till att jag inte får fram någon game mode.
Stämmer, de är inte HDR-kompatibla så därför fungerar det inte (de ser dock väldigt bra ut ändå i 4k), testa Uncharted 4, Ghost Recon Wildlands eller annat kompatibelt spel så ska det säkert fungera.
Postad 08 May 2017 - 13:15
Borde det inte snart vara dags att sänka priserna på förra årets modeller nu när dom nya finns att köpa?
Postad 08 May 2017 - 13:40
Borde det inte snart vara dags att sänka priserna på förra årets modeller nu när dom nya finns att köpa?
Finns ingen anledning tror jag. De säljer fortfarande bra samt verkar inte finnas många kvar och det är säkert folk som hellre köper de äldre än de nya som kostar dubbelt så mycket nästan.
Postad 08 May 2017 - 13:41
Jag tror inte storsäljaren B6 kommer röra mycket på sig i pris innan den är slut i lager. Den säljer nog så pass bra fortfarande så det finns ingen egentlig anledning för LG att sänka mer. Däremot kanske det kan bli några bra deals på tex G-serien. Dock är det bara vad jag tror...
Redigerat av peppelito, 08 May 2017 - 13:44.
Postad 08 May 2017 - 18:56
Jag missade starten på Rapport (19:30) idag och kom på att jag då ju kunde använda appen SVT Play och titta på programmet från början, men det vägrar att starta när det är "Live". Någon annan med samma problem?
Att titta på sändningen från tidigare idag var (kl. 18) var inga problem.
Postad 08 May 2017 - 19:10
Jag missade starten på Rapport (19:30) idag och kom på att jag då ju kunde använda appen SVT Play och titta på programmet från början, men det vägrar att starta när det är "Live". Någon annan med samma problem?
Jag tror inte det går pga rättighetsskäl.
Postad 09 May 2017 - 11:28
Skriv i app-tråden så får du säkert svar från killen som kodar den.
Postad 09 May 2017 - 12:14
Skriv i app-tråden så får du säkert svar från killen som kodar den.
Tack för tipset. Jag visste inte att det fanns någon sådan.
Postad 09 May 2017 - 15:37
Nu sänkte Webhallen sitt pris till kampanjpris 23 900kr för 65" B6. https://www.webhalle...cl=external:ref
De har tidigare haft 28 900kr väldigt länge med väldigt få enheter på sitt lager. Gissar att de vill få sålt sitt lager och inte tänker ta in B6 på nytt. 4 enheter på lagret just nu.
Lägre än så här verkar nog inte priset gå alltså. Lite trist. Hoppades på 20k. Den var nere i 28k under Black friday.
Då blir det en C7 eller E7 istället. LGD har som mål att sälja 500 000 WW per kvartal så de kommer nog pumpa ut ganska mycket enheter framöver. Ju mer pumpa desto lägre pris.
Redigerat av Foxxy, 09 May 2017 - 15:38.
Postad 09 May 2017 - 16:39
Tja, 23900 kr är ett ypperligt pris. Att vänta tills priserna blir under 20000 kr för en 65" Oled då får man vara beredd på att vänta lääänge...
Detta med tanke på svag krona och en kommande kemikalieskatt.
Postad 09 May 2017 - 17:08
Tja, 23900 kr är ett ypperligt pris. Att vänta tills priserna blir under 20000 kr för en 65" Oled då får man vara beredd på att vänta lääänge...
Detta med tanke på svag krona och en kommande kemikalieskatt.
Det är ett bra pris helt klart för någon som är ute och behöver ha en tv idag.
Postad 10 May 2017 - 12:02
Fast 23900 är väl inget superpris. Finns ju att köpa på ett flertal andra shoppar för liknande om man tittar på prisjakt.
Postad 10 May 2017 - 13:43
Hej!
Har kollat igenom tråden men hittar inget om hur ni upplever motion blur/judder efter senaste uppdaeringarna. Jag är extrem känslig mot detta men enligt rtings så ska B6:an hantera detta väldigt bra. Stämmer det eller finns det någon annan här i forumet som också är hyperkänslig mot detta som tycker annorlunda?
Jag har idag en Sony 49X8005C som också skulle hantera motion blur bra men det upplever inte jag. Vilken modell ska man annars kolla på om man vill ha så lite motion blur som möjligt? Helst utan såpopera-effekt. Är ute efter en 65-tummare.
Postad 10 May 2017 - 14:17
Fast 23900 är väl inget superpris. Finns ju att köpa på ett flertal andra shoppar för liknande om man tittar på prisjakt.
Ser det nu. Var inte så för några dagar sedan. Men som alltid sänker någon så följer nästan alltid resten efter ![]()
Postad 10 May 2017 - 14:18
Hej!
Har kollat igenom tråden men hittar inget om hur ni upplever motion blur/judder efter senaste uppdaeringarna. Jag är extrem känslig mot detta men enligt rtings så ska B6:an hantera detta väldigt bra. Stämmer det eller finns det någon annan här i forumet som också är hyperkänslig mot detta som tycker annorlunda?
Jag har idag en Sony 49X8005C som också skulle hantera motion blur bra men det upplever inte jag. Vilken modell ska man annars kolla på om man vill ha så lite motion blur som möjligt? Helst utan såpopera-effekt. Är ute efter en 65-tummare.
Har diskuterats mängder kring detta (men det är ju en lång tråd...).
Du kommer förmodligen inte undan detta. Judder är som bekant normalt förekommande i 24Hz material (mängden judder tycker jag kan skilja från ett fall till ett annat dock). Känner du att du är extra känslig för detta kommer du förmodligen störa dig oavsett vilken modell du väljer. Med det sagt - jag har upplevt judder mer framträdande på en del paneler jämfört med andra, förmodligen då det skiljer i hårdvara och paneltekniker. Ungefär som att juddret överdrivs på något sätt.
LG har blivit lite bättre på vissa punkter. Jag upplever mer 'normalt' judder numera, inte lika framträdande som förr. Ser också mindre artefakter de gånger jag slår på interpolering jämfört med för ett år sedan. Deras uppdateringar har hjälpt. Ska man bestämt nyttja TruMotion behöver man dock justera det noggrant (förprogrammerade lägen bör undvikas). När det gäller marknadens diverse interpolerings finesser skiljer effektivitet och artefakter mellan fabrikaten. Här tycker jag fortfarande Panasonic, Philips och Sony ligger i framkant jämfört med LG, som trots förbättringar lämnar en del att önska i direkt jämförelse. Nu nyttjar jag interpolering väldigt sällan så det stör mig inte så mycket. Vissa personer kan långsamt vänja ögonen vid judder och då blir detta ett mindre problem, eller inget problem alls till slut.
Redigerat av RickyDeg, 10 May 2017 - 14:24.
Postad 10 May 2017 - 14:28
Har diskuterats mängder kring detta (men det är ju en lång tråd...).
Du kommer förmodligen inte undan detta. Judder är som bekant normalt förekommande i 24Hz material (mängden judder tycker jag kan skilja från ett fall till ett annat dock). Känner du att du är extra känslig för detta kommer du förmodligen störa dig oavsett vilken modell du väljer. Med det sagt - jag har upplevt judder mer framträdande på en del paneler jämfört med andra, förmodligen då det skiljer i hårdvara och paneltekniker. Ungefär som att juddret överdrivs på något sätt.
LG har blivit lite bättre på vissa punkter. Jag upplever mer 'normalt' judder numera, inte lika framträdande som förr. Ser också mindre artefakter de gånger jag slår på interpolering jämfört med för ett år sedan. Deras uppdateringar har hjälpt. Ska man bestämt nyttja TruMotion behöver man dock justera det noggrant (förprogrammerade lägen bör undvikas). När det gäller marknadens diverse interpolerings finesser skiljer effektivitet och artefakter mellan fabrikaten. Här tycker jag fortfarande Panasonic, Philips och Sony ligger i framkant jämfört med LG, som trots förbättringar lämnar en del att önska i direkt jämförelse. Nu nyttjar jag interpolering väldigt sällan så det stör mig inte så mycket. Vissa personer kan långsamt vänja ögonen vid judder och då blir detta ett mindre problem, eller inget problem alls till slut.
Längtar nästan tillbaka till CRT-tiden, tyckte inte min gamla Panasonic plasma hanterade detta bra heller (även om det var bättre än LCD). Tack för svaret!
Postad 10 May 2017 - 17:03
Längtar nästan tillbaka till CRT-tiden, tyckte inte min gamla Panasonic plasma hanterade detta bra heller (även om det var bättre än LCD). Tack för svaret!
Hmm, CRT kanske var 'bättre' på att maskera vissa saker (?).
Försök å andra sidan att se alla fantastiska fördelar med OLED som ett stort plus, och samtidigt hoppas på att framtiden utvecklas vidare från 24Hz. Försök med exempelvis 48Hz inom film gjordes ju med "The Hobbit" trilogin, till exempel (även om det rådde delade meningar om slutresultatet).
Redigerat av RickyDeg, 10 May 2017 - 17:06.
Postad 10 May 2017 - 19:21
Jag har inte varit iväg och kikat på någon B6 mer noggrant men jag har en Pioneer 5090 just nu och är absolut inte missnöjd med flytet efter att ha granskat det väldigt noga i flertalet filmer. Både när jag köpte den för många år sedan och nu.
Börjar vara sugen när 65" kliver närmare 20k även fast jag inte känner någon stress, är främst storleksuppgradering jag är sugen på. OLED är bonus ![]()
Kan det verkligen vara sämre på en B6? Någon som gjort liknande byte? Är ni nöjda?
Postad 10 May 2017 - 20:20
Hmm, CRT kanske var 'bättre' på att maskera vissa saker (?).
Ljusvag och oskarp, båda två bra egenskaper för att dölja judder..
Postad 10 May 2017 - 21:36
CRTs var absolut inte bättre på att dölja problemen med rörelser i film, åtminstone inte i NTSC. 3.2-kadensen och de facto att signalen inte ens är progressiv gör juddret extremt tydligt eftersom jämna och udda scanlinjer inte uppdateras i synk. Par example...
T1 T1 T2 T3 T4
B1 B2 B3 B3 T4
Etc...
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 10 May 2017 - 21:38.
Postad 11 May 2017 - 10:12
Större skärmar gör att judder syns mer. Jag kommer ihåg när jag såg Pulp Fiction på bio 1994, och när John Travolta och Uma Thurman går igenom restaurangen såg man tydligt judder, även på bio. Det var första gången jag la märke till det.
Postad 11 May 2017 - 20:38
Har kollat på rtings motion serie på youtube.
https://youtu.be/1AHDZqMuvgM
Kolla på alla så blir man expert
Motion Blur Series: http://www.youtube.c...t3N37yeVM_EkEQD
Postad 11 May 2017 - 21:35
Den snabba responstiden på oled 0,1ms jämfört med lcd 10ms är främsta orsaken till att bilden ser hoppig ut vid panorering enligt rtings, och avforums nämde det vid a1 oled rescensionen också. Men det betyder skarpare bild med mindre blur på oled.
Har kollat på rtings motion serie på youtube.
https://youtu.be/1AHDZqMuvgM
Kolla på alla så blir man expert
Motion Blur Series: http://www.youtube.c...t3N37yeVM_EkEQD
Hade faktiskt tänkt ta upp detta efter att jag skumläste tråden lite igår (mellan sidan 10-50 ungefär) då många klagade på just judder och hack. Tror också att detta är den största anledningen att vissa tycker att det är sämre flyt på OLED kontra deras äldre apparater LCD/Plasma.
Nu har jag inte granskat OLED själv men rent specifikationsmässigt är just detta en stor skillnad mellan teknikerna.
Postad 11 May 2017 - 22:51
Philips oled har lyckats med 650 lines med deras clear motion utan soapopera effects
från hdtvtest
"Engaging [Perfect Clear Motion] was far more useful, boosting motion resolution (as determined via Chapter 31 of the FPD Benchmark Software test disc) from the sample-and-hold baseline of 300 lines to 650 lines. Running our torture tests, we couldn’t detect any interpolation artefacts or SOE, and there’s no visible flicker and drop in light output that are normally associated with black frame insertion (BFI) either."
Sony a1 oled har 400 lines utan interpolering enligt avforums rescension.
Så dom andra är bättre på det här området än lg.
Redigerat av axion84, 12 May 2017 - 07:14.
Postad 12 May 2017 - 09:10
Och så finns det så kallade lines att tänka på också alltså rörelseupplösning, b6 har 300 utan tru motion och 650 med tru motion som inte funkar bra.
Philips oled har lyckats med 650 lines med deras clear motion utan soapopera effects
från hdtvtest
"Engaging [Perfect Clear Motion] was far more useful, boosting motion resolution (as determined via Chapter 31 of the FPD Benchmark Software test disc) from the sample-and-hold baseline of 300 lines to 650 lines. Running our torture tests, we couldn’t detect any interpolation artefacts or SOE, and there’s no visible flicker and drop in light output that are normally associated with black frame insertion (BFI) either."
Sony a1 oled har 400 lines utan interpolering enligt avforums rescension.
Så dom andra är bättre på det här området än lg.
Men det där är ganska irrellevant om du inte pratar om sport eller tv-spel, eftersom film endast är inspelat i 24 rutor per sekund. Eftersom det är filmat med så låg framerate blir varje ruta med rörelse suddig, och då spelar det ingen roll hur hög "motion resolution" du har. Sudd är sudd.
Postad 12 May 2017 - 10:42
Att upplevd ryckighet utöver det vanliga skulle bero på låga responstider är tyvärr, tja nästan trams. För vore det så enkelt skulle alla vi som genom åren kört med välgjorda DLP-projektorer befinna oss i psykbryt vid det här laget.
Ändå kan dessa projektorer köra 24p precis så mjukt som det är inspelat. På 110 tum och mycket större dessutom.
Trams. Men nästan trams. Responstider är en av många variabler i den omfattande och ännu inte etablerade ekvation som avgör hur vi upplever rörelser. Varje gång någon drar en enkel slutsats baserat på vad som är enkla siffror från en komplex situation? Ja, då ska tramskortet dras fram. ![]()
Redigerat av Ringblixt, 12 May 2017 - 10:44.
Postad 12 May 2017 - 12:44
Går det att se vilken upplösning Netflix kör när man gör inbyggda appen?
Du trycker bara på info knappen ![]()
Bifogad fil(er)
Postad 12 May 2017 - 13:37
Du trycker bara på info knappen
Vilken knapp ska det vara? Jag har iaf ingen sån knapp på min fjärrkontroll.
Postad 12 May 2017 - 13:59
Vilken knapp ska det vara? Jag har iaf ingen sån knapp på min fjärrkontroll.
Undrar jag också, Finns ingen info knapp på min ![]()
Vet att på andra kontroller så är info-knappen till höger om siffran "0", men den knappen funkar ej som info-knapp på min
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
OLED-tv
17 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?