* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 25 mars 2009 - 06:59
Unregistered7a1b93cb
-
Unregistered7a1b93cb
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har gått genom alla sidorna men kan inte hitta någon information.
Ska iväg efter jobb och skaffa mig digital-tv, bredband och ip-telefoni från Telia.
Alla, eller iallafall majoriteten här skriver att det är dålig bild från scart. Blir det verkligen så dålig bild om man som t.ex. jag kopplar boxen till en vanlig 32" crt tv? Har med andra ord ingen lcd/plasma i dagsläget.
Vad jag har förstått så skickar boxen ut RGB signalen via scart.
Tack på förhand.
Postad 25 mars 2009 - 09:13
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Ska iväg efter jobb och skaffa mig digital-tv, bredband och ip-telefoni från Telia. Alla, eller iallafall majoriteten här skriver att det är dålig bild från scart. Blir det verkligen så dålig bild om man som t.ex. jag kopplar boxen till en vanlig 32" crt tv? Har med andra ord ingen lcd/plasma i dagsläget. Vad jag har förstått så skickar boxen ut RGB signalen via scart.
Tack på förhand.
Alla har olika uppfattningar. Själv tycker jag bilden blir helt ok. Inget att klaga över. Så kör på du.
Postad 25 mars 2009 - 10:27
järker
-
järker
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Ska iväg efter jobb och skaffa mig digital-tv, bredband och ip-telefoni från Telia. Alla, eller iallafall majoriteten här skriver att det är dålig bild från scart. Blir det verkligen så dålig bild om man som t.ex. jag kopplar boxen till en vanlig 32" crt tv? Har med andra ord ingen lcd/plasma i dagsläget. Vad jag har förstått så skickar boxen ut RGB signalen via scart.
Tack på förhand.
Instämmer, eftersom 1510-boxen inte har Hdmi så blir det scart här och det är så bra bild som scart kan ge. / J
Postad 25 mars 2009 - 14:29
Unregistered7a1b93cb
-
Unregistered7a1b93cb
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Låter bra att det inte är så dålig bild som man lätt kan få uppfattningen av. Har inte haft med Telia att göra på 5-6år, så jag hoppas jag inte blir besviken denna gången.
Lite off topic, men hade tänkt köra på ip-telefoni, 6-8Mbit bredband och digital-tv med stora paketet och canal+ eftersom de har en kampanj på det. Blir också Tv4 anytime. På detta slängerjag in deras smart gateway. Hörde från kundtjänst att de ska komma med en uppdatering till smart som låser upp den inbyggda telefoniadaptern.
Finns det något speciellt jag bör tänka på när jag är i telia butiken?
Postad 25 mars 2009 - 15:08
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Låter bra att det inte är så dålig bild som man lätt kan få uppfattningen av. Har inte haft med Telia att göra på 5-6år, så jag hoppas jag inte blir besviken denna gången.
Lite off topic, men hade tänkt köra på ip-telefoni, 6-8Mbit bredband och digital-tv med stora paketet och canal+ eftersom de har en kampanj på det. Blir också Tv4 anytime. På detta slängerjag in deras smart gateway. Hörde från kundtjänst att de ska komma med en uppdatering till smart som låser upp den inbyggda telefoniadaptern.
Finns det något speciellt jag bör tänka på när jag är i telia butiken?
IP-telefoniadaptern i gatewayen kommer nog att ta några månader innan allt är klart så du får nog använda dig av den externa adaptern (Tilgin Vood) sålänge. Ruckus Mediaflex är ett bra tillbehör för att få TVn "trådlös" så att du slipper dra nätverkskabel om det är långa avstånd från ditt huvudjack.
Postad 25 mars 2009 - 15:35
Unregistered7a1b93cb
-
Unregistered7a1b93cb
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
IP-telefoniadaptern i gatewayen kommer nog att ta några månader innan allt är klart så du får nog använda dig av den externa adaptern (Tilgin Vood) sålänge. Ruckus Mediaflex är ett bra tillbehör för att få TVn "trådlös" så att du slipper dra nätverkskabel om det är långa avstånd från ditt huvudjack.
Jo det sa hon på kundtjänst med. Hon trodde att det skulle vara åtgärdat innan sommaren (juni-juli). Behöver ingen Ruckus eftersom jag har cirka 5 meter mellan uttag och tv, men tack ändå för tipset.
Postad 25 mars 2009 - 18:47
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
För den som vill veta lite om tekniken i Telias nät kan följande artikel, Ericsson anammar Edgewares IPTV-server, i Elektroniktidningen vara av intresse. Telia omnämns flera gånger i artikeln. /Peter Cigéhn
Postad 27 mars 2009 - 19:08
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Lite skvaller: Just nu så pågår provsändningar i Telias nät av Eurosport HD (MPEG4, ca 14 Mbit/s) samt Canal+ Film HD (MPEG4, ca 7 Mbit/s). Helt okej bild på Canal+ Film HD...
/Peter Cigéhn
Postad 27 mars 2009 - 19:42
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Lite skvaller: Just nu så pågår provsändningar i Telias nät av Eurosport HD (MPEG4, ca 14 Mbit/s) samt Canal+ Film HD (MPEG4, ca 7 Mbit/s). Helt okej bild på Canal+ Film HD...
/Peter Cigéhn
Okrypterat verkar det som? Nån som har ADSL som testat hur det funkar?
Postad 27 mars 2009 - 19:58
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
/Peter Cigéhn
Cool! Hur sjutton hittar jag de kanalerna? Är lite av en nybörjare... har haft Telia fiber i två dagar nu.
Postad 27 mars 2009 - 21:02
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Pratade precis med Telias support för att reda ut varför 3an, 6an och 8an försvunnit från vårt kanalpaket. Vi hade tydligen det gamla Mulit abbonemanget och att det numer hade upphört. Han hade inget bra svar på varför vi fortfarande har alla andra kanaler, tex, discovery, tv4 sport, etc. Men vi betalde heller inget för det vad jag förstog..
Det intressanta/konstiga var att när jag frågade om när HD sändingar skulle komma igång så sa han att om man hade den svarta boxen så kunde man få HDMI sändningar (HDMI sändningar ehhh?) från vissa kanaler. PÅ frågan vilka kanaler som faktiskt sände ut HD signal så fick jag svaret att Canalplus och discovery och några fler sändes i HD i Telias nät... Har jag missat nått eller svamlar supporten om saker de inte fårstår igen!?
Postad 27 mars 2009 - 21:20
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Okrypterat verkar det som?
Nån som har ADSL som testat hur det funkar?
Jodå, både provsändningen av Eurosport HD och Canal+ Film HD är okrypterade (till skillnad från den pågående provsändningen av SVT1, eller om det är SVT HD, i 720p som är krypterad som jag skvallrat om tidigare). /Peter Cigéhn
Postad 27 mars 2009 - 21:24
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Jodå, både provsändningen av Eurosport HD och Canal+ Film HD är okrypterade (till skillnad från den pågående provsändningen av SVT1, eller om det är SVT HD, i 720p som är krypterad som jag skvallrat om tidigare).
/Peter Cigéhn
Ingen som kan förklara hur jag hittar dessa kanaler? Skulle vara intressant att se hur det ser ut.
Postad 27 mars 2009 - 21:29
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jodå, både provsändningen av Eurosport HD och Canal+ Film HD är okrypterade (till skillnad från den pågående provsändningen av SVT1, eller om det är SVT HD, i 720p som är krypterad som jag skvallrat om tidigare).
/Peter Cigéhn
I vilket format sänds Canalplus HD och Eurosport HD?
Redigerat av doppko, 27 mars 2009 - 21:29.
Postad 27 mars 2009 - 21:58
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Ingen som kan förklara hur jag hittar dessa kanaler? Skulle vara intressant att se hur det ser ut.
jag tror du måste köra med VLC och hitta multicast adressen med en sniffer. Eller ligger kanalerna i listan på Motorola boxen redan?
Postad 27 mars 2009 - 21:59
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
I vilket format sänds Canalplus HD och Eurosport HD?
Nu är jag ingen formatexpert och jag vet inte hur man i VLC ta reda på exakt vilket format sändningen har. Men jag tycker det verkar som om båda kanalerna sänds i 1080i. /Peter Cigéhn
Postad 27 mars 2009 - 22:08
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
jag tror du måste köra med VLC och hitta multicast adressen med en sniffer.
Eller ligger kanalerna i listan på Motorola boxen redan?
Som jag skrev så är det här (vad jag tolkar) provsändningar. Det multicastströmmar som sändningarna pågår är multicastströmmar som Telia med jämna mellanrum byter till diverse olika kanaler, och ibland är det inga sändningar alls. På dessa multicastströmmar har det bland annat pågått MPEG4 kodade SD sändingar på 2.5 Mbit/s som jag skvallrat om tidigare. Senaste för nån vecka sedan var det t ex lite norska kanaler som gick på dessa mulitcastströmmar. Ännu längre tillbaks än så var det distribution av programvara till Tilgin boxar som distribuerade på dom här mutlicastströmmarna som jag också skvallrat om. Det är under de senaste dagarna som det istället har dykt upp dessa MPEG4 kodade HD sändningar i 1080i format som jag nu tänkte att det var av intresse att skvallra om. Jag förutsätter att det här är kanaler som inte finns med i några vanliga kanallistor, utan enbart för de (t ex Telias egen personal) som nu utvärderar dessa sändningar. /Peter Cigéhn PS. Jag tänker av princip inte sprida nägra detaljer om hur och var man hittar dessa provsändingar. Den som är teknisk bevandrad och kan Googla lite kommer säkert att ta reda på det här helt på egen hand, precis som jag har gjort. DS.
Postad 28 mars 2009 - 09:08
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Vad jag förstått så är det fler som haft problem med ljudet på STV1 och 2 när man kört digitalt ljud. Kan inte Ni som haft problemen berätta hur ni löste biffen?
Tack på förhand
Postad 28 mars 2009 - 12:08
tpalsson
-
tpalsson
-
Användare
-
-
117 inlägg
Lite info för er som ligger kvar och kör 1510 box pga dålig svärta,
Jag hade en 1510 tidigare, var riktigt riktigt nöjd med bilden på min Philips 47pfl9603H, hade läst lite om dålig svärta på 1910 boxarna så jag har avvaktat att bytt box.
Nyfikenheten tog över, dessutom så ville jag köra HDMI så bytte från 1510 till 1910 och möttes av en enormt mycket svärta, kontrast och en mer detaljerad bild... Tidigare så var det svårare att ställa in tv'n för att få en bra bild, nu känns det som jag har mer att justera på... Jag är riktigt riktigt nöjd.
Postad 28 mars 2009 - 12:16
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Lite info för er som ligger kvar och kör 1510 box pga dålig svärta,
Jag hade en 1510 tidigare, var riktigt riktigt nöjd med bilden på min Philips 47pfl9603H, hade läst lite om dålig svärta på 1910 boxarna så jag har avvaktat att bytt box.
Nyfikenheten tog över, dessutom så ville jag köra HDMI så bytte från 1510 till 1910 och möttes av en enormt mycket svärta, kontrast och en mer detaljerad bild... Tidigare så var det svårare att ställa in tv'n för att få en bra bild, nu känns det som jag har mer att justera på... Jag är riktigt riktigt nöjd.
Testa 1910 med scart, på min tv så blev bilden med 1910 riktigt dålig med scart. Kan man bara köra scart så gör man rätt i att vara kvar med 1510. Men däremot 1910 och HDMI ger ju otroligt bra bild. Det är min erfarenhet i alla fall.
Redigerat av Unregistered31511, 28 mars 2009 - 13:13.
Postad 28 mars 2009 - 12:50
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Efter cigehns uppmärksamhet om provsändningar i nätet jag jag ju tvungen att plocka in multicastströmmen via min uppmappade port tre på modemet och körde upp strömmen i VLC och det fungerarde fint och jag fick mycket bra bild som tidigare. Har dock inte hittat adressen som testsädningarna körs på, är inte expert på Wireshark men jag kan då bara se loggar som visar adressen till den kanal som boxen körs på för tillfället. Och eftersom testsädningarna inte finns med i kanallistan kan jag ju inte plocka in adressen genom att bläddra bland alla kanaler. Vilka kanaler körs utan kryptering för tillfället cigehn? Vad som är mindre roligt är att jag efter en restart av 1910-boxen nu enbart får en gul plupp på tv:n och kan inte få snurr på boxen igen. Har startat om modem/routrar osv utan resultat också.
Redigerat av Cambo, 28 mars 2009 - 12:51.
Postad 28 mars 2009 - 13:34
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Ska fungera, men inte i praktiken, någon som verkligen gör detta frekvent? - kräver att du checkar ur ena boxen, pillar in dina koder 12-20 tecken i den andra boxen, men jag lyckas ändå inte (då servern inte reggistrerat att den första boxen är utcheckad, å dan efter samma visa med att ringa telefonsupport igen för att få igång den andra igen efter att ha pillat in koderna igen ... lite väl nitisk check att inte flera använder samma kod
Har missat eran diskussion men jag kör två boxar (1910 och en 1510) över ADSL på ett abonnemang och jag har aldrig loggat ur i menysystemet för att få den andra boxen att fungera. Tycker tiden varierar mellan det att jag kan starta den andra boxen efter att stängt av den som var igång. Har ni mer exakta tider på hur länge det dröjer innan man man loggas ut på telias servrar?
Postad 28 mars 2009 - 13:37
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Efter cigehns uppmärksamhet om provsändningar i nätet jag jag ju tvungen att plocka in multicastströmmen via min uppmappade port tre på modemet och körde upp strömmen i VLC och det fungerarde fint och jag fick mycket bra bild som tidigare. Har dock inte hittat adressen som testsädningarna körs på, är inte expert på Wireshark men jag kan då bara se loggar som visar adressen till den kanal som boxen körs på för tillfället. Och eftersom testsädningarna inte finns med i kanallistan kan jag ju inte plocka in adressen genom att bläddra bland alla kanaler.
Vilka kanaler körs utan kryptering för tillfället cigehn?
Om du nu bläddrar bland kanalerna så behöver man ju inte vara någon "raketforskare" för att se ett visst mönster... De kanaler som för närvarande sänds okrypterade är SVT1, SVT2, SVT24, Barn/Kunskapskanalen, alla SVT:s lokalsändningar, TV4, 24nt, TV Åre samt Telia Nöjes radiokanaler. Sedan finns det ett antal av de kanaler som borde vara krypterade, men som av någon anledningen för närvarande inte är det. Vilka dessa är kan nog "raketforskaren" enkelt räkna ut... /Peter Cigéhn
Postad 28 mars 2009 - 16:47
vic20
-
vic20
-
Amatör
-
-
89 inlägg
En snabbfråga: om man kör med smartroutern thomsom 787 och vet adressen på multicastströmmen, kan man då ta in den i vlc utan problem via samma nätverkskort som du kör bredbandet? (har ADSL)
Löste det, det funkade klockrent.
Redigerat av vic20, 28 mars 2009 - 16:59.
Postad 28 mars 2009 - 16:56
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Testa 1910 med scart, på min tv så blev bilden med 1910 riktigt dålig med scart. Kan man bara köra scart så gör man rätt i att vara kvar med 1510. Men däremot 1910 och HDMI ger ju otroligt bra bild. Det är min erfarenhet i alla fall.
Personligen upplever jag att HDMI ger någon sorts "hinna" över bilden som gör den grådaskig och otrevlig. Efter många om och men kör jag nu component till TV:n. Jag tycker fortfarande inte att bilden är lika bra som innan då jag körde med Boxer (SCART).
Postad 29 mars 2009 - 07:47
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Personligen upplever jag att HDMI ger någon sorts "hinna" över bilden
Har du en riktigt välisolerad HDMI-sladd, och inte bara någon 50:- variant från OnOff ?! Det är en ENORM skillnad på isolerade HDMI-sladdar och billigt skit! /LbL!
Postad 29 mars 2009 - 10:02
eddgge
-
eddgge
-
Användare
-
-
233 inlägg
En fågel viskade i mitt öra att TV4s lokalsändningar ska finnas tillgänglia under de kommande 2 månaderna. Någon mer som hört om detta?
Postad 29 mars 2009 - 11:41
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Vad jag förstått så är det fler som haft problem med ljudet på STV1 och 2 när man kört digitalt ljud. Kan inte Ni som haft problemen berätta hur ni löste biffen?
Tack på förhand
Fick svaret att Svt 1 och 2 sänder endast ut analogt ljud än så länge. Vi får väl se när Svt "hottat" upp sin utsändning.
Postad 29 mars 2009 - 11:49
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
En fågel viskade i mitt öra att TV4s lokalsändningar ska finnas tillgänglia under de kommande 2 månaderna. Någon mer som hört om detta?
""" Bredbands-tv eller IP-tv Mer information om Telia inom kort.
* Just nu pågår ett teknikskifte som gör att detta kan dra ut på tiden. "" Källan direkt: http://www.tv4.se/1.318114
Postad 29 mars 2009 - 13:36
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
"""Bredbands-tv eller IP-tv Mer information om Telia inom kort.
* Just nu pågår ett teknikskifte som gör att detta kan dra ut på tiden. "" Källan direkt: http://www.tv4.se/1.318114
"teknikskifte" = Mpeg4, eller?
Postad 29 mars 2009 - 14:01
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Har du en riktigt välisolerad HDMI-sladd, och inte bara någon 50:- variant från OnOff ?!
Det är en ENORM skillnad på isolerade HDMI-sladdar och billigt skit!
/LbL!
Jag tycker mer att det låter som att tv'n är dåligt inställd. Hade samma fenomen när jag körde dvd förr men efter att kört DVE och ställt in så blev bilden kanon! Vad avser själva kabeln har jag ingen erfarenhet kring olika typer/märken så det kan ju även bero på den... EDIT: Skumt! Det blev dubbelpostat i samma post på någe vis. Jaja, nu ser det iaf rätt ut...
Redigerat av MiWa, 29 mars 2009 - 14:03.
Postad 29 mars 2009 - 14:48
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Fick svaret att Svt 1 och 2 sänder endast ut analogt ljud än så länge. Vi får väl se när Svt "hottat" upp sin utsändning.
Det sänds ut AC3 ljud från SVT
Postad 29 mars 2009 - 16:08
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Har du en riktigt välisolerad HDMI-sladd, och inte bara någon 50:- variant från OnOff ?!
Det är en ENORM skillnad på isolerade HDMI-sladdar och billigt skit!
/LbL!
Jag använde en HDMI-kabel från SUPRA. Billig = Nej Använder nu den kabeln från min Popcorn Hour och där är bilden perfekt. Om jag på något sätt skulle kunna få till bilden bra genom att ställa in TV:n skulle det vara kanon. Jag kanske inte var tillräckligt noga och tålmodig. Har aldrig behövt slita särskilt mycket med andra saker jag har haft kopplade till TV:n.
Postad 29 mars 2009 - 16:29
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Jag använde en HDMI-kabel från SUPRA. Billig = Nej Använder nu den kabeln från min Popcorn Hour och där är bilden perfekt. Om jag på något sätt skulle kunna få till bilden bra genom att ställa in TV:n skulle det vara kanon. Jag kanske inte var tillräckligt noga och tålmodig. Har aldrig behövt slita särskilt mycket med andra saker jag har haft kopplade till TV:n.
Förmodligen en dum fråga, men ändå, har du ställt in boxen i service menyn till HDMI, 720p el. 1080i, beroende på vad du har för TV ? Själv fick jag kanonbidl när jag byta till 1910 boxen. Förresten det där med kvaliten på en HDMI kabel har ingen betydelse enl. min erfarenhet.
Redigerat av ffodil, 29 mars 2009 - 16:30.
Postad 29 mars 2009 - 16:31
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Förmodligen en dum fråga, men ändå, har du ställt in boxen i service menyn till HDMI, 720p el. 1080i, beroende på vad du har för TV ? Själv fick jag kanonbidl när jag byta till 1910 boxen. Förresten det där med kvaliten på en HDMI kabel har ingen betydelse enl. min erfarenhet.
Ingen fråga är dum.  Jo, jag har provat alla inställningar.
Postad 29 mars 2009 - 16:49
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Nu när jag ändå var inne på det här med service menyn i boxen, så har jag en fråga.
Skall man ha den inställd på det första PAL, med flera bokstäver efter, el. Pal med bara ett (m) efter, el, vad det var ? Spelar kanske inge roll, eller, har bra bild iallafall.
Redigerat av ffodil, 29 mars 2009 - 16:49.
Postad 29 mars 2009 - 17:03
Unregistered41660
-
Unregistered41660
-
Amatör
-
-
59 inlägg
"""Bredbands-tv eller IP-tv Mer information om Telia inom kort.
hehe roligt det där, om man kollar längst ner på den där sidan du länkar till så står detta: Publicerad 26 aug 2008 14:09 "inom kort" är ganska relativt mao
Postad 29 mars 2009 - 17:11
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Att det är nånting på gång är inte helt osannolikt med tanke på i den senaste programvaruuppdateringen av boxen så "aktiverades" stödet för lokalsändningar på TV4. Hur lång bort i tiden som detta sedan skall "aktiveras" på nätsidan kvarstår väl att se. Håll dock utkik efter sändningar på kanalplats 997 (på motsvarande sätt som 999 används för SVT:s lokalsändningar). /Peter Cigéhn
Postad 29 mars 2009 - 20:04
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Nu när jag ändå var inne på det här med service menyn i boxen, så har jag en fråga. Skall man ha den inställd på det första PAL, med flera bokstäver efter, el. Pal med bara ett (m) efter, el, vad det var ? Spelar kanske inge roll, eller, har bra bild iallafall.
PAL B/G för Europa
Postad 29 mars 2009 - 22:45
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Har missat eran diskussion men jag kör två boxar (1910 och en 1510) över ADSL på ett abonnemang och jag har aldrig loggat ur i menysystemet för att få den andra boxen att fungera. Tycker tiden varierar mellan det att jag kan starta den andra boxen efter att stängt av den som var igång. Har ni mer exakta tider på hur länge det dröjer innan man man loggas ut på telias servrar?
Gett upp efter en timme å ringt Telia eller tröttnat ... (står på menysidan att det kan ta 5 - 10 minuter ... vilket inte stämmer) Ikvall tänkte jag avsluta med 3ans Bond, testade att flytta Telias - fungerade inte, men jag har nu Boxer-kort så kvällen e räddad!
Redigerat av kentrj, 29 mars 2009 - 22:46.
Postad 30 mars 2009 - 07:30
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Förresten det där med kvaliten på en HDMI kabel har ingen betydelse enl. min erfarenhet.
Testfakta håller med dig. "- Man ska inte spendera onödiga pengar på HDMI-kablar. Man får kritik från entusiaster när man säger så, men det är inte berättigad kritik. De enda man behöver tänka på är att inte välja de absolut billigaste om man ska köpa längre kablar. Då bör man införskaffa en robust kabel på medelprisnivå, säger Roy Brooker." http://www.testfakta...e.aspx?a=134793
Postad 30 mars 2009 - 07:40
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Upptäckte igår att man med Canal+ Total får den helt lysande tjänsten Canal+ Select. Snacka om att jag har missat något! Jag trodde att det bara var ytterligare en videobutik innan jag testade den första gången.
Här har vi sannerligen en tjänst som på egen del kan sälja in IPTV. PVR kan slänga sig i väggen.
Postad 30 mars 2009 - 07:57
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Det sänds ut AC3 ljud från SVT
Det innebär att jag borde få ljud på svt´s sändningar? Men det får jag inte... Kör optisk till marantz 6003... Någon?
Postad 30 mars 2009 - 08:24
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
PAL B/G för Europa
Tack så mycket för det. Känns bättre om man vet att man har det rätt, har själv ingen koll på vad bokstäverna betyder. mvh/ Göran.
Postad 30 mars 2009 - 08:36
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Testfakta håller med dig.
"- Man ska inte spendera onödiga pengar på HDMI-kablar. Man får kritik från entusiaster när man säger så, men det är inte berättigad kritik. De enda man behöver tänka på är att inte välja de absolut billigaste om man ska köpa längre kablar. Då bör man införskaffa en robust kabel på medelprisnivå, säger Roy Brooker."
http://www.testfakta...e.aspx?a=134793
Ja, så är det med digitalt, men däremot med analoga kablar, t.ex. scart, vga, är det betydligt viktigare med bra kvalite.
Postad 30 mars 2009 - 10:50
Unregisteredf339c6b3
-
Unregisteredf339c6b3
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jag är lite sugen på att skaffa IPTV från Telia. Har en tid gått och funderat på om jag ska ge mig in på det eller inte.
Har några frågor som jag skulle vilja ha svar på.
Som jag förstår det så finns det enstaka eller inga HD-sändningar ännu, alltså inget sänds i 720p eller högre. Utan de flesta sändningar sker i 576i, stämmer det? Isåfall, med tanke på att jag kommer köra HDMI till min förstärkare, så borde det vara bättre att låta min förstärkare skala upp till 720p, istället för att telias box ska göra det.
Detta baserar jag på att uppskalningsfunktionen lär vara mycket bättre i förstärkaren än i boxen.
Sen tänkte jag även kolla ifall boxen skickar ljud via HDMI?
Vilket i sig borde vara väldigt självklart. Men fortfarande en relevant fråga från min sida, eftersom jag inte har fler lediga optiska ingångar på min förstärkare.
Postad 30 mars 2009 - 11:42
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Jag är lite sugen på att skaffa IPTV från Telia. Har en tid gått och funderat på om jag ska ge mig in på det eller inte. Har några frågor som jag skulle vilja ha svar på.
Som jag förstår det så finns det enstaka eller inga HD-sändningar ännu, alltså inget sänds i 720p eller högre. Utan de flesta sändningar sker i 576i, stämmer det? Isåfall, med tanke på att jag kommer köra HDMI till min förstärkare, så borde det vara bättre att låta min förstärkare skala upp till 720p, istället för att telias box ska göra det. Detta baserar jag på att uppskalningsfunktionen lär vara mycket bättre i förstärkaren än i boxen.
Sen tänkte jag även kolla ifall boxen skickar ljud via HDMI? Vilket i sig borde vara väldigt självklart. Men fortfarande en relevant fråga från min sida, eftersom jag inte har fler lediga optiska ingångar på min förstärkare.
Det går bara att ställa in boxen på 720p el. 1080i för att skicka det genom HDMI och annars skalar dom senare TV själv så bra, oftast bättre än några boxar, förstärkare el. DVD spelare. Ja, visst skickar boxen ljud via HDMI.
Redigerat av ffodil, 30 mars 2009 - 11:43.
Postad 30 mars 2009 - 12:24
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Snart kan Telias IPTV monpol hävas står det i IDG idag. http://www.idg.se/2....v-monopol-havasLåter bra, då kanske vi kan få en snabbare utveckling än vad vi har idag och lite andra alternativ.
Postad 30 mars 2009 - 13:52
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Det går bara att ställa in boxen på 720p el. 1080i för att skicka det genom HDMI och annars skalar dom senare TV själv så bra, oftast bättre än några boxar, förstärkare el. DVD spelare. Ja, visst skickar boxen ljud via HDMI.
Ja, det är därför det känns lite risigt att boxen inte skickar ut 576i. Hade jag gärna uppskattat. Får hoppas att en framtida box hanterar detta.
Postad 30 mars 2009 - 14:27
Unregisteredf339c6b3
-
Unregisteredf339c6b3
-
Användare
-
-
161 inlägg
Det var tråkigt att höra. I mitt fall hade det definitivt varit värt att låta förstärkaren skala upp, med tanke på vad för hårdvara som sitter i den för uppskalning.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|