Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 29 April 2009 - 16:25
per415
-
per415
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Mitt svar försvann visst så jag svarar igen...AC3 är bara ett annat namn för Dolby Digital (DD), men säger inget om hur många kanaler det är. AC3 kan vara allt från DD 1.0 till DD 6.1. Det är samma ljud som sänds på både SVT HD och SVT 1/2 och det varierar från program till program hur många kanaler som sänds. Dock sänder SVT alltid i Dolby Digital.
Ok, vaför får jag då olika ljud på SVT1 och SVT HD om båda sänder SD och när det är samma program. På SVT HD(SD program) lyser Dolby Digital på recivern men den lyser inte på SVT1. På SVT HD fungerar bara front + centerhögt på SVT1 fungerar alla högtalare. Är det fel på boxen eller på min reciver? Eller är jag bara okunnig.
Postad 29 April 2009 - 17:41
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Ok, vaför får jag då olika ljud på SVT1 och SVT HD om båda sänder SD och när det är samma program. På SVT HD(SD program) lyser Dolby Digital på recivern men den lyser inte på SVT1. På SVT HD fungerar bara front + centerhögt på SVT1 fungerar alla högtalare. Är det fel på boxen eller på min reciver? Eller är jag bara okunnig.
SVT verkar ha strulat en del på sistone, det lär inte bero på fel på boxen.
Postad 30 April 2009 - 15:39
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Jag har haft en klar försämring av min box efter senaste uppdateringen..
1. små mjukhängningar händer ofta.
2. Dålig mottagning
Tycker allmänt att den verkar mer ostabil än tidigare...
Postad 01 May 2009 - 08:44
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Hej,
Efter att ha gått över till komponentkablage istället för krånglande HDMI/DVI (fick svarta sorgkanter med hoptryckt 16:9 bild till 4:3 som inte inställningar eller ondemand rådde på, utan att man växlade mellan SVT HD (720p) eller gick in och ut mellan AV-källor). Jag kan summera efter en tids användande att det var ett gott byte som är HD-kompatibelt.
* Inget formattrassel längre, 16:9 när det skall vara det med fungerande ondemand
* Lugn, fin och mycket detaljerad bild med fina färger, särskilt överraskad över HD-bildens väldigt höga kvalitet (Animal Planet HD och Voom är toppen)
* Ibland blev det tidigare något ryckigt i sportsändningar med HDMI, det är nu borta
* Sändningar med dålig kvalitet som tex vissa TV3 produktioner kunde "blöda" en del med HDMI, men har en stabilare bild med komponent
* Likaså textremsor och CDs användargränssnitt känns snäppet skarpare
Det hela beror säkert på olika förutsättningar med olika TV, men i mitt fall blev det bra. Om det finns andra som inte är helt nöjda med sin HDMI-lösning så kan man alltid testa med komponent.
Läste lite mer om HD/komponent på nätet och det hävdades att studios/proffs använder komponent i dessa sammanhang då den helt digitala bildbehandlingen/kretsarna för detta inte ännu klarar kraven fullt ut. Men som sagt jag har inte erfarenhet av det, bara att det blev bättre i mitt fall.
Redigerat av kenta2, 01 May 2009 - 08:50.
Postad 02 May 2009 - 09:45
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Hej.
Jag har kabel-tv med CD. Nu äntligen finns det en hd box med hårddisk även för oss. Den heter Sagem HD PVR 102-CT och verkar ju vara väldigt lik den som diskuteras här.
Såg i den norska manualen att det stod att om du kör med HDMI kabeln så stöds inte texttv utan du måste köra scart för det. Stämmer detta för er modell? Måste jag ha både scart o hdmi inkopplad om jag vill ha bra bild o kunna nyttja texttv
/Micke
Postad 02 May 2009 - 09:54
rasslet
-
rasslet
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har du tryckt på "on demand"knappen? Där kan man välja bildstorlek. TV3 t.ex. har 4/3, 14/9 eller helskärm som val.
hej tänkte kolla om det är någon som har det som jag . ondemand-knappen är helt funktionslös för mig (har alltid varit det) men nu vid senaste fw uppdate kan jag ändra bildstorlek genom att trycka på TV-knappen .
Postad 02 May 2009 - 10:37
Bobben_no
-
Bobben_no
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Hej.
Jag har kabel-tv med CD. Nu äntligen finns det en hd box med hårddisk även för oss. Den heter Sagem HD PVR 102-CT och verkar ju vara väldigt lik den som diskuteras här.
Såg i den norska manualen att det stod att om du kör med HDMI kabeln så stöds inte texttv utan du måste köra scart för det. Stämmer detta för er modell? Måste jag ha både scart o hdmi inkopplad om jag vill ha bra bild o kunna nyttja texttv
/Micke
Det er ingen mulighet for å sende teletext/VBI over HDMI. HDMI standerden har ingen støtte for teletext data så du finner ikke en eneste HD mottager som kan levere teletext/VBI over HDMI. For å overføre teletext så må det benyttes analog SD format 576i (som f.eks. RGB i scart). HD mottagerene har innebygget egen teletext dekoder som kan benyttes. Da overføres teletext som video over HDMI. Dvs. du kan ikke benytte TV'ns interne teletext dekoder som ofte har større minne osv.
Postad 02 May 2009 - 10:43
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hej.
/Micke
Boxen har en egen text-tv som du kan använda. Den är rätt kass, inget minne för sidor m.m. Du kan däremot inte använda din tv's text-tv då text-tv delen inte överförs via hdmi. Om du kör via scart från din box till tv'n kan du använda din tv's tex-tv. Fast du ser ju inte hd-kanalerna i hd längre, vilket är vitsen med en hd-box... Ett alternativ är ju att koppla både scart och hdmi om man tittar mycket på text-tv.
Redigerat av Unregistered841d930f, 02 May 2009 - 10:43.
Postad 02 May 2009 - 12:23
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Boxen har en egen text-tv som du kan använda. Den är rätt kass, inget minne för sidor m.m. Du kan däremot inte använda din tv's text-tv då text-tv delen inte överförs via hdmi. Om du kör via scart från din box till tv'n kan du använda din tv's tex-tv. Fast du ser ju inte hd-kanalerna i hd längre, vilket är vitsen med en hd-box...
Ett alternativ är ju att koppla både scart och hdmi om man tittar mycket på text-tv.
ok då finns iaf text tv med alla sidor och det som den vanliga text-tv iaf inbyggd? Inte så noga med minnen av sidormm även om de tär bra. Bara texttv funkar. Någon svensk som hunnit testa: Sagem HD PVR 102-CT??
Postad 03 May 2009 - 07:30
Odelay
-
Odelay
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Jag har CD via IPTV och nyligen blev det möjligt att kolla HD kanaler via IPTV. Den boxen som dem erbjuder(Motorola 1910) kostar strax under 2000 kr. Jag undrar om den finns att hitta billigare någon annanstans? Kan man köpa någon annan billigare box eller måste man ha just den? Vilka egenskaper måste boxen ha för att klara HD via IPTV?
Hoppas ni har överseende med att jag har dålig koll i ämnet =)
Postad 03 May 2009 - 14:18
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Hej
Jag får låna tråden lite och fråga om vibrationer i min låda. Lådan verkar vara dåligt ihopskruvad. Locket glappar ett par millimeter på vänster sida vilket gör att det vibrerar och ger ifrån sig ljud. Någon som har provat att öppna lådan och dämpa den på något vis? Jag kan inte se några skruvar eller liknande som skulle kunna användas att öppna lådan.
Tackar för hjälpen.
SZ
Postad 03 May 2009 - 15:56
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Hej
Jag får låna tråden lite och fråga om vibrationer i min låda. Lådan verkar vara dåligt ihopskruvad. Locket glappar ett par millimeter på vänster sida vilket gör att det vibrerar och ger ifrån sig ljud. Någon som har provat att öppna lådan och dämpa den på något vis? Jag kan inte se några skruvar eller liknande som skulle kunna användas att öppna lådan. Tackar för hjälpen.
SZ
Det lär sitta en skruv under klisterlappen i botten. Många och långa diskussioner om ljudnivån har förekommit i denna tråd. Om du orkar läsa igenom inläggen om detta så finns de i den första halvan av tråden. Wasgo
Postad 04 May 2009 - 10:24
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Boxen har en egen text-tv som du kan använda. Den är rätt kass, inget minne för sidor m.m. Du kan däremot inte använda din tv's text-tv då text-tv delen inte överförs via hdmi. Om du kör via scart från din box till tv'n kan du använda din tv's tex-tv. Fast du ser ju inte hd-kanalerna i hd längre, vilket är vitsen med en hd-box...
Ett alternativ är ju att koppla både scart och hdmi om man tittar mycket på text-tv.
Det går visst att använda TVns text-funktion. Det finns en RF-in och en RF-ut för takantenn som man kan dra vidare till TVn och på så sätt titta på Text-TV via marknätet.
Postad 08 May 2009 - 17:30
Unregistered71f94406
-
Unregistered71f94406
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Nån fler än jag som har problem med att "delar av" text-tv automatisk kommer fram, utan att ha tryckt på någon knapp på fjärren? Händer hos mig åtminstånde på barnkanalen (svt) när denna stått på ett tag. Får då trycka på text-tv knappen 2 ggr för att få bort texten.
Har senaste mjukvaran 2.2.0. Kör HDMI mot Pioneer 508XD.
//Ronnie
Postad 08 May 2009 - 18:46
roake
-
roake
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Japp hände senast idag flera ggr när barnen satt o tittade.
Postad 09 May 2009 - 10:59
martinw30
-
martinw30
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Går utmärkt att byta hårddisk, min kollega på jobbet bytte ut till 1 tb disk. För att lyckas med detta körde han ett program som skrev nollor på hela disken, efter uppstart så tankar boxen in ny programvara på hårddisken.
/Martin
Postad 09 May 2009 - 12:43
lemuras
-
lemuras
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Nån fler än jag som har problem med att "delar av" text-tv automatisk kommer fram, utan att ha tryckt på någon knapp på fjärren? Händer hos mig åtminstånde på barnkanalen (svt) när denna stått på ett tag. Får då trycka på text-tv knappen 2 ggr för att få bort texten.
Har senaste mjukvaran 2.2.0. Kör HDMI mot Pioneer 508XD.
//Ronnie
Har fått upp det när jag kollat på inspelat material. /Thomas
Redigerat av lemuras, 09 May 2009 - 12:44.
Postad 10 May 2009 - 08:37
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
@ Martinw30: OK så det som krävs är alltså en sk lågnivåformattering där disken blir fabriksåterställd utan filsystem eller MBR. Det var trevligt att veta. Det öppnar för att sätta in en 2,5" disk tex. så man slipper ljud och värme  eller en riktigt stor en tills en lösning på att tanka ut sparat material finns...
Undrar hur stor man kan få dit innan boxens fw skricker i protest?
//Håkan
Postad 10 May 2009 - 14:48
martinw30
-
martinw30
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Det är väl 3,5 tums disk som sitter i nu, passar verkligen en 2,5 tums då?
Postad 10 May 2009 - 15:40
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Det finns adaptrar att köpa för några tior. Har själv en som jag köpt på Webbhallen.
Wasgo
Postad 12 May 2009 - 18:04
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Går utmärkt att byta hårddisk, min kollega på jobbet bytte ut till 1 tb disk. För att lyckas med detta körde han ett program som skrev nollor på hela disken, efter uppstart så tankar boxen in ny programvara på hårddisken.
/Martin
Nu ligger väl programvaran i ett PROM och inte på disken? Disken behöver nog bara bli rätt formaterad.
Postad 12 May 2009 - 21:55
Olle100
-
Olle100
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej!
Trots alla kommentarer om buggar och allt annat elände har jag beställt en box. Känns ju dock lite udda när man ser att forumet består av 160 sidor med allsköns elände. Trots att jag inte fått min box än så har jag en fråga gällande kopplingar. De prylar som jag ska koppla in är en Pioneer 50 tum plasma, en Samsung dvd med HDMI och en Yamaha YSP 1000 ljudprojektor. Ska jag t ex använda HDMI mellan TV och boxen och mellan DVD och boxen. Någon har skrivit att Komponent (är det samma sak som RGB) kan fungera lika bra, eller bättre. Hur kopplar jag ljudet? I den nuvarande boxen (en Digiality) finns optisk utgång men det saknas på denna apparat. Det finns säkert andra frågor kring koppling men detta var vad jag kom på just nu.
Självfallet vore en "uppdaterad" bugg och fellista också intressant, gärna från en relativt ny box med senaste uppdatering.
Olle
Postad 12 May 2009 - 22:08
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Hej!
Trots alla kommentarer om buggar och allt annat elände har jag beställt en box. Känns ju dock lite udda när man ser att forumet består av 160 sidor med allsköns elände. Trots att jag inte fått min box än så har jag en fråga gällande kopplingar. De prylar som jag ska koppla in är en Pioneer 50 tum plasma, en Samsung dvd med HDMI och en Yamaha YSP 1000 ljudprojektor. Ska jag t ex använda HDMI mellan TV och boxen och mellan DVD och boxen. Någon har skrivit att Komponent (är det samma sak som RGB) kan fungera lika bra, eller bättre. Hur kopplar jag ljudet? I den nuvarande boxen (en Digiality) finns optisk utgång men det saknas på denna apparat. Det finns säkert andra frågor kring koppling men detta var vad jag kom på just nu.
Självfallet vore en "uppdaterad" bugg och fellista också intressant, gärna från en relativt ny box med senaste uppdatering.
Olle
Du kan ju inte koppla ihop boxen med en DVD-spelare, eller hur menar du då? Är det en dvd-recorder du menar? Då är det bara Scart som funkar. Komponent är inte RGB. RGB kan bara fås via Scart.
Postad 13 May 2009 - 11:01
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Bugglistan i inlägg 3 är uppdaterad med det senaste. De prylar som jag ska koppla in är en Pioneer 50 tum plasma, en Samsung dvd med HDMI och en Yamaha YSP 1000 ljudprojektor. Ska jag t ex använda HDMI mellan TV och boxen och mellan DVD och boxen.
Funkar det utan problem så kör HDMI mellan TV och box, ger nog i de flesta fall bättre bild än komponent även om det kan finnas undantag. Gissar också att det är en DVDrecordrer, så du kopplar den med SCART (du får svideo och komposit i SCART om du fortfarande har kvar HD signal via HDMI/kompoenent). Om du ska ha ljudet till ren förstärkare så får du använda S/PDIF utgången
Postad 14 May 2009 - 16:16
coldnorth
-
coldnorth
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Är det någon som vet hur man formaterar hårddisken på på den här mottagaren.Kollat runt men hittar inget
Postad 14 May 2009 - 16:30
drgregur
-
drgregur
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Vet någon nån smart lösning om att få ut film som är sparad? Går det att plocka ut dirren och koppla in på pc och få uta saker därigenom?
Postad 14 May 2009 - 20:18
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
My TV-buggen?
Andra gången jag råkar ut för att mottagaren hänger sig när man råkar trycka på My TV samtidigt som en inspelning startar. Förra gången räckte det att dra ur sladden men denna gången blir det svart medan rec lyser. Har ingen aning om det fungerar eller inte. Verkar vara helt omöjligt att få boxen ur rec läge och att få TV:n gå ur sitt läge att bara visa en grå ruta när man sätter på mottagaren (annars blå när ingen signal från HDMI kommer).
Ingen TV i kväll
22.00 Efter att den schemalagda tiden gått ut så funkar mottagaren igen.
Redigerat av ruva, 14 May 2009 - 21:06.
Postad 15 May 2009 - 09:21
dabman
-
dabman
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
My TV-buggen?
Andra gången jag råkar ut för att mottagaren hänger sig när man råkar trycka på My TV samtidigt som en inspelning startar. Förra gången räckte det att dra ur sladden men denna gången blir det svart medan rec lyser. Har ingen aning om det fungerar eller inte. Verkar vara helt omöjligt att få boxen ur rec läge och att få TV:n gå ur sitt läge att bara visa en grå ruta när man sätter på mottagaren (annars blå när ingen signal från HDMI kommer).
Ingen TV i kväll 
Blev det något inspelat?
Postad 15 May 2009 - 16:33
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Vet någon nån smart lösning om att få ut film som är sparad? Går det att plocka ut dirren och koppla in på pc och få uta saker därigenom?
Problemet är väl att kunna se filsystemet på disken.
Postad 16 May 2009 - 08:03
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
My TV-buggen?
Ingen TV i kväll 
Har haft någon snarlik hängning när man går ut ur en inspelning med svart fyrkant och sedan "för fort" går in i MyTV. Jag brukar nu vänta tills den banner som visar inspelning har släckts innan jag nu trycker på MyTV och inga hängningar efter detta. Skriver till detta i bugglistan. Det ser ut som det finns någon konflikt just när MyTV listan ska uppdateras med att en inspelning går igång samt när den avslutas, försöker man då öppna MyTV så får man någon typ av hängning
Postad 16 May 2009 - 08:49
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
För ett par tusen kan man köpa denna http://www.hauppauge...data_hdpvr.html som tar emot boxens komponentutsignaler och optisk digitaljud alt analog stereo, den sparar sedan filmerna på din PC:s hårddisk. Finns t ex på Dustin http://www.dustin.se...5010199075.aspx för cirka 2.500 kr. Lite dyrt förstås och överföringen tar tid eftersom den sker i realtid men bra blir det.
Postad 17 May 2009 - 07:51
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
 Tror ni inte att box****t sabbade inspelningen av Saving Private Ryan igår. Släpper de inte en fungerande box snart??
Postad 17 May 2009 - 08:03
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Jag hittar inte aspect ratio-buggen i listan i inlägg 3. Det är den värsta buggen tycker jag. Ca en gång i veckan efter nya uppdateringen blir AR helt fel och man måste göra en fabriksreset.
Postad 17 May 2009 - 08:49
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg

Tror ni inte att box****t sabbade inspelningen av Saving Private Ryan igår. Släpper de inte en fungerande box snart??
Det är bland det sämsta med boxen. Man kan inte lita på den. Den har sabbat en del viktiga inspelningar för mig, antingen struntar den helt enkelt att spela in eller så blir det nåt annat fel. Ska man verkligen behöva göra en backup-inspelning när man spelar in nåt viktigt!?
Postad 17 May 2009 - 08:53
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
/Martin
Det där låter intressant. Hårddisken blir ganska snart full om man spelar in mycket HD-material. Vet du möjligen i detalj hur din kollega gjorde det där, så att man kan göra likadant?
Postad 17 May 2009 - 17:27
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Det där låter intressant. Hårddisken blir ganska snart full om man spelar in mycket HD-material.
Vet du möjligen i detalj hur din kollega gjorde det där, så att man kan göra likadant?
Jag skulle tro att köper man en ny disk så kan man nog stoppa i den direkt, en disk som är formaterad måste nog ändras så att filsystemet försvinner, Obs! detta är vad jag tror- inte vet.  Jag har för övrigt haft min disk lös ifrån boxen och stoppat den i datorn men det gick inte att läsa från den, provade med windows och ubuntu men inget av dem kunde läsa från disken men det gick att se hur stor disken var och hur mycket som var upptaget, när jag satte tillbaks disken i boxen så raderades allt på den så det var många filmer som försvann, så det blev som en komplett "formatering" av disken. Boxen fungerar iallafall bra efter ingreppet.
Redigerat av Unregisteredba5975fd, 17 May 2009 - 17:39.
Postad 17 May 2009 - 19:08
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg

Sabbade hur då? Jag har i princip aldrig problem med inspelningar.
Postad 17 May 2009 - 19:13
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag hittar inte aspect ratio-buggen i listan i inlägg 3. Det är den värsta buggen tycker jag. Ca en gång i veckan efter nya uppdateringen blir AR helt fel och man måste göra en fabriksreset.
Jag hittar ingen beskrivning heller. Å andra sidan kör jag alltid med Full Screen, vilket alltid funkar. En vanesak, då jag tycker att en 4:3-bild blir alldeles för liten på 42".
Postad 17 May 2009 - 22:09
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Det är något jag missat, jag kör dock alltid i fullscreen. Har jag fattat det rätt att man inte kan sätta en sändning till 4:3 format som är i 4:3, utan den dras ändå ut i fullscreen? Vad händer om man trycker på on demand? men en fabriksreset fixar det kortvarigt eller?
Postad 18 May 2009 - 07:08
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Jag aldrig problem med aspect ratio vid vanligt tv-tittande, men däremot när jag tittar på inspelat material.
För att ändra AR måste man göra detta vid vanligt tv-tittande, då följer den valda AR med även vid uppspelning av inspelat material.
Vad detta lärt mig är att det lättaste att få "rätt" (för mig) AR är att ställa sig på en kanal som har 4:3-sändning och sedan välja vad man vill ha.
Om man väljer 4:3-format kommer alla program som visas i 4:3-format ha svarta kanter och 16:9-sändningar fyller ut hela skärmen utan konstiga stretchfunktioner.
Om man väljer 14:9 zoomas bilden något (jag skulle vilja ha en 16:9-zoom också) och väljer man stretch så ser bilden alltid konstig ut.
Problemet är att dessa val enbart verkar fungera när det är en 4:3-sändning, annars kan man bara välja mellan Fullscreen och stretch.
Postad 18 May 2009 - 21:07
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Blev det något inspelat?
Jag hade två inspelningar och den ena kom med och fortsatte även efter att jag satt i strömkontakten igen. Men vågade inte titta = raderade. Kanske inte om boxen men något jag tycker är mycket märkligt- En del filmer har inte DD på Canal+ HD, de har analogt ljud: Bla 21.00 filmen i Lördags "Utan spår" och den franska "Det som ingen vet ". DD i härligt 5.1 ljud finns på DVD och rekommenderas hellre för de ljudfantaster som inte ännu sett dessa bra filmer. Själv ska jag klaga hos Canal +.
Redigerat av ruva, 18 May 2009 - 21:10.
Postad 18 May 2009 - 21:32
roake
-
roake
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Spelade in Berlinerpopplarna och sedan CSI ikväll.
Frugan ville sedan se popplarna innan CSI var slut, men boxen reagerade inte på fjärrdosan tryckningar öht.
Den var helt jäkla imun. Fick bryta skiten med knappen på boxen och spela in resten av CSI på Viasat boxen istället.
Hu jäkla svårt kan det vara att programmera boxen så man kan starta upp ett annat program samtidigt som man splerar in ett annat?
Postad 19 May 2009 - 16:55
maclaes
-
maclaes
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag skulle tro att köper man en ny disk så kan man nog stoppa i den direkt, en disk som är formaterad måste nog ändras så att filsystemet försvinner, Obs! detta är vad jag tror- inte vet.  Jag har för övrigt haft min disk lös ifrån boxen och stoppat den i datorn men det gick inte att läsa från den, provade med windows och ubuntu men inget av dem kunde läsa från disken men det gick att se hur stor disken var och hur mycket som var upptaget, när jag satte tillbaks disken i boxen så raderades allt på den så det var många filmer som försvann, så det blev som en komplett "formatering" av disken. Boxen fungerar iallafall bra efter ingreppet.
Helt rätt! Bra jobbat! Jag har provat med en befintlig 2.5" disk på 300gb men fick ett PR0.... fel. Idag tog jag en ny disk på 250gb direkt ur förpackningen också det en 2.5" efter en liten stund fick jag ett ER07 men jag bara tryckte på OK och sedan fick jag ett ER01=programmet behöver uppgraderas. Efter det tog det ca 10-15min sedan kom CD menyn fram och efter kanalsökning så var allt igång igen. Vitsen med en 2.5" är förhoppningsvis att den låter mindre och att den kanske klarar sig utan fläkt. Det skall väl inte låta mer iallafall. Ikväll skall jag prova med att ta bort partitionen på en bef. 2.5" på 300gb med diskmanager/diskhantering i XP och kolla om det räcker. Jag ringde supporten på CD och frågade hur man lättast kunde byta hårddisk "jag sa att min HDD hade pajat" men efter som jag hade skruvat isär boxen så gällde inte garantin/support" jag tror att dom bara är boxbytare och att de inte är insatta i ämnet. Hursomhelst så kan man göra det själv. ÄR det någon som vill men som känner sig osäker på hur man kan plocka isär boxen och byta disk så är det bara att höra av sig . /maclaes
Postad 19 May 2009 - 17:59
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Helt rätt! Bra jobbat!
Jag har provat med en befintlig 2.5" disk på 300gb men fick ett PR0.... fel. Idag tog jag en ny disk på 250gb direkt ur förpackningen också det en 2.5" efter en liten stund fick jag ett ER07 men jag bara tryckte på OK och sedan fick jag ett ER01=programmet behöver uppgraderas. Efter det tog det ca 10-15min sedan kom CD menyn fram och efter kanalsökning så var allt igång igen. Vitsen med en 2.5" är förhoppningsvis att den låter mindre och att den kanske klarar sig utan fläkt. Det skall väl inte låta mer iallafall. Ikväll skall jag prova med att ta bort partitionen på en bef. 2.5" på 300gb med diskmanager/diskhantering i XP och kolla om det räcker.
Jag ringde supporten på CD och frågade hur man lättast kunde byta hårddisk "jag sa att min HDD hade pajat" men efter som jag hade skruvat isär boxen så gällde inte garantin/support" jag tror att dom bara är boxbytare och att de inte är insatta i ämnet. Hursomhelst så kan man göra det själv.
ÄR det någon som vill men som känner sig osäker på hur man kan plocka isär boxen och byta disk så är det bara att höra av sig .
/maclaes
Bra jobbat , säger jag oxå till dig. Du får skriva lite mer senare om hur det går med den gamla disken, sen kan du väl berätta om du provar med och utan fläkten i boxen och vilka temperaturer det blir. Blev den tyst nu med 2.5" disken i ?
Postad 20 May 2009 - 09:20
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Helt rätt! Bra jobbat!
Jag har provat med en befintlig 2.5" disk på 300gb men fick ett PR0.... fel. Idag tog jag en ny disk på 250gb direkt ur förpackningen också det en 2.5" efter en liten stund fick jag ett ER07 men jag bara tryckte på OK och sedan fick jag ett ER01=programmet behöver uppgraderas. Efter det tog det ca 10-15min sedan kom CD menyn fram och efter kanalsökning så var allt igång igen. Vitsen med en 2.5" är förhoppningsvis att den låter mindre och att den kanske klarar sig utan fläkt. Det skall väl inte låta mer iallafall. Ikväll skall jag prova med att ta bort partitionen på en bef. 2.5" på 300gb med diskmanager/diskhantering i XP och kolla om det räcker.
Jag ringde supporten på CD och frågade hur man lättast kunde byta hårddisk "jag sa att min HDD hade pajat" men efter som jag hade skruvat isär boxen så gällde inte garantin/support" jag tror att dom bara är boxbytare och att de inte är insatta i ämnet. Hursomhelst så kan man göra det själv.
ÄR det någon som vill men som känner sig osäker på hur man kan plocka isär boxen och byta disk så är det bara att höra av sig .
/maclaes
Suveränt att nån testar detta! Man ska alltså kunna sätta i en oformaterad hårdisk i boxen och allt ska fungera som vanligt efter några tryckningar på OK-knappen? Intressant att se om det går lika bra med en större hårddisk än den befintliga. Helst skulle man vilja byta till en på minst 500 GB Berätta hur det går!
Postad 20 May 2009 - 09:37
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
På tal om större hårddisk...
Det verkar som om boxen själv tycker att hårddisken är för liten.
Igår raderade den 3 avsnitt av Lost som jag hade liggande. Dom bara försvann från inspelningslistan. Hjälpte inte med en omstart eller reset.
Tor att det var första gången det hände. Lost-avsnitten var sammanfogade. Kan det ha med det att göra?
Nån som varit med om detta och kan det finnas nån chans att rädda Lost-avsnitten?
P.S.
Försöker boxen vara rolig nu också? Den raderade ju "Lost"!
Postad 20 May 2009 - 09:39
cebonit
-
cebonit
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Hej alla experter!
Jag har följt denna tråden noga de senaste månaderna.
I dagsläget bor jag i hus och har boxer ( en Dilog som aldrig strular).
Senare i sommar ska jag flytta till lägenhet och kabelutbudet håller ju inte direkt världsklass, vare sig
kvalite eller kvantitet.
CD med insp. box lockar oerhört. Premier Leauge i HD i första hand.
Jag har förstått genom denna tråden att boxen är långt ifrån buggfri, men jag tycker mig ana att det blivit lite bättre på senare tid.
Ni som har denna box, är ni generellt nöjda?
/Matti
Postad 20 May 2009 - 09:39
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det är något jag missat, jag kör dock alltid i fullscreen.
Har jag fattat det rätt att man inte kan sätta en sändning till 4:3 format som är i 4:3, utan den dras ändå ut i fullscreen? Vad händer om man trycker på on demand? men en fabriksreset fixar det kortvarigt eller?
Jag kör alltid med korrekt aspect ratio, dvs 4:3 vid 4:3 och 16:9 vid 16:9. Allt annat är outhärdligt för mina ögon. Ibland hänger sig aspect ratio i någon slags stretchläge som blir fel BÅDE vid 16:9-sändningar och 4:3-sändingar. Jag upplever att även upplösningen försämras i samband med detta. En gång hände det när jag ställde in en favoritlista. Sedan dess har jag inte orkat fixa en favoritlisata för det blir att fixa en ny en gång i veckan efter fabriksreset. Jag har läst i tråden att åtminstone ett par andra användare har drabbats av detta. Jag skall testa den där on demand-knappen (som jag aldrig använt tidigare) nästa gång. Det kanske är så att du inte märker när detta händer eftersom ni även i vanliga fall kör med totalpajad AR...
Postad 20 May 2009 - 10:37
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Det kanske är så att du inte märker när detta händer eftersom ni även i vanliga fall kör med totalpajad AR... 
Inte i "vanliga" fall! Bara när det är SD-sändning med 4:3, dvs när ungarna tittar på barnkanaler som Disney (SVT Barn är ju i 16:9). Övriga SD-kanaler tittar jag ytterst sällan på.
Postad 20 May 2009 - 10:40
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Min erfarenhet är att det inte behöver blir en större partition bara för att man sätter i en större disk i en apparat! Har du kollat hur många gig som egentligen formateras upp när du sätter i en större disk? (Som exempel har jag bytt 80 Gig-diskar i maskiner som kör XP embedded mot 250 Gig-diskar och sedan formateras dessa ändå per automatik till 80 Gig...)
7 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 7 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|