Comhem Humax HDPVR-1000c
5077 svar till detta ämne
Postad 14 augusti 2012 - 07:42
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Det funkar EJ att spela upp/kopiera filer från Humax BXR-HD till en HDPVR-1000C !
Det var som väntat. Förmodar att du testat (även) med SVT SD som bör vara "minst skyddat". Hänger samman med boxens interna kryptering som förhindrar att hårddisken flyttas till annan box/dator för uppspelning.
Postad 14 augusti 2012 - 08:21
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
att spela upp tex från svt ska funka dock inte kodade kanalerna att spela upp tex från svt ska funka dock inte kodade kanalerna
Postad 14 augusti 2012 - 08:32
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
att spela upp tex från svt ska funka dock inte kodade kanalerna
Du menar att SVT1 SD & SVT2 SD ligger okrypterat på hårddisken? Och att man alltså ska kunna flytta hårddisken från en Humax-box till en annan och spela upp fria kanaler? I det konkreta fallet är det en hdd inspelad i en Humax BXR-HD PVR DVB-T2 från digitala marknätet som monteras in i en Humax HDPVR-1000C för uppspelning.
Postad 14 augusti 2012 - 10:35
HDmax
-
HDmax
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Det var som väntat. Förmodar att du testat (även) med SVT SD som bör vara "minst skyddat". Hänger samman med boxens interna kryptering som förhindrar att hårddisken flyttas till annan box/dator för uppspelning.
Jag testade med SVT SD just för den skall vara 'okodad'. Däremot kunde jag kopiera (='flytta') en SVT SD inspelning till den externa hårddisken som är formaterad till ext3 format. Har man sedan en hårdisk med också en NTFS partition kan men kopiera inspelningen från ext3 till NTFS partitionen om man använder en Linux-botad PC.Sedan kan man kopiera inspelningen från NTFS-partitionen till en Windows-PC om man vill t.ex. konvertera .ts filen till t.ex. .avi eller .mp4.
Postad 14 augusti 2012 - 12:52
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Du menar att SVT1 SD & SVT2 SD ligger okrypterat på hårddisken? Och att man alltså ska kunna flytta hårddisken från en Humax-box till en annan och spela upp fria kanaler? I det konkreta fallet är det en hdd inspelad i en Humax BXR-HD PVR DVB-T2 från digitala marknätet som monteras in i en Humax HDPVR-1000C för uppspelning.
alla okodade svt1 och 2 SD, tv6, tv4, kunskapskanalen/barn svt24 comhem kanalen är okodade inspelningar från dessa kan spelas upp i alla TS kompatibla spelare att flytta disken vet jag inte har inte testat mellan 2 boxar men bör va möjligt Jag testade med SVT SD just för den skall vara 'okodad'. Däremot kunde jag kopiera (='flytta') en SVT SD inspelning till den externa hårddisken som är formaterad till ext3 format. Har man sedan en hårdisk med också en NTFS partition kan men kopiera inspelningen från ext3 till NTFS partitionen om man använder en Linux-botad PC.Sedan kan man kopiera inspelningen från NTFS-partitionen till en Windows-PC om man vill t.ex. konvertera .ts filen till t.ex. .avi eller .mp4.
comhem humax stödjer inte ntfs bara fat32 och ext filsystem tips e att använda detta en ext driver för windows så slipper man göka med linux http://www.fs-driver.org/
Redigerat av Duckface21, 14 augusti 2012 - 12:57.
Postad 16 augusti 2012 - 10:24
HDmax
-
HDmax
-
Amatör
-
-
53 inlägg
alla okodade svt1 och 2 SD, tv6, tv4, kunskapskanalen/barn svt24 comhem kanalen är okodade inspelningar från dessa kan spelas upp i alla TS kompatibla spelare
att flytta disken vet jag inte har inte testat mellan 2 boxar men bör va möjligt
comhem humax stödjer inte ntfs bara fat32 och ext filsystem
tips e att använda detta en ext driver för windows så slipper man göka med linux http://www.fs-driver.org/
Tack för tipset och länken! Funkar i Windows 7 att hitta ext3 partitioner och tillfälligt namnge dem och sedan hitta och kopiera filerna i Windows. Om man sedan bootar om PCn försvinner de tillfälliga ext3 partitions-namnen. Bra att slippa boota om PCn till Linux !
Postad 16 augusti 2012 - 15:48
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
om du googlar på ext windows så finner du en uppsjö med drivers för ext till windows
Postad 18 augusti 2012 - 18:00
DB9
-
DB9
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
EPG uppdatering, som ju är ett återkommande ämne i denna tråd... Tror jag upptäckt lite systematik i när EPG inte laddar program. Det är när jag startar boxen och det redan pågår en inspelning. Märkligt.
Postad 22 augusti 2012 - 07:14
Wide
-
Wide
-
Användare
-
-
212 inlägg
Nån som har kolla om man bara ska kunna programmera inspelningar 3 dagar framåt?. Borde det inte gå att programmera längre fram i tiden?.
Postad 22 augusti 2012 - 07:27
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Nån som har kolla om man bara ska kunna programmera inspelningar 3 dagar framåt?. Borde det inte gå att programmera längre fram i tiden?.
Det går bra att lägga in reservationer manuellt. Står om detta i användarmanualen under 6.3 Schemaläggning, punkten 3. Ny reservation. Problemet är att EPG bara täcker två-tre dygn framåt och man måste på annat sätt kolla upp kanal, start- och stopptid för de inspelningar man vill lägga in längre framåt i tiden. Inbillar mig att Motorola HDPVR är bättre på så sätt för On demand-EPG sträcker sig betydligt längre framåt i tiden genom att den uppdateras via modemet. Med Humax HDPVR får vi leva med den bristfälliga EPG som kommer via kabel-tv.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 22 augusti 2012 - 07:28.
Postad 22 augusti 2012 - 20:28
Unregisteredab1dc712
-
Unregisteredab1dc712
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag får felmeddelandet "denna kanal är kodad eller på annat sätt otillgänglig" i stort sett varje gång jag snabbspolar, dvs ofta. Till en början ser bilden ok ut, efter några sekunder så blir bilden svart och förblir så tills jag går tillbaka till standardhastighet då den kommer tillbaka och sen är allt normalt till nästa snabbspolning.
Nån som har samma problem? Beror det på att dekrypteringen inte hänger med vid snabbspolning?
Postad 22 augusti 2012 - 21:42
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jag får felmeddelandet "denna kanal är kodad eller på annat sätt otillgänglig" i stort sett varje gång jag snabbspolar, dvs ofta. Till en början ser bilden ok ut, efter några sekunder så blir bilden svart och förblir så tills jag går tillbaka till standardhastighet då den kommer tillbaka och sen är allt normalt till nästa snabbspolning.
Nån som har samma problem? Beror det på att dekrypteringen inte hänger med vid snabbspolning?
Jag har tidigare fått svar från ComHem att det är en bugg i programvaran som inte åtgärdats. Frågan är väl om det någonsin kommer att bli någon ändring på detta eftersom ComHem inte längre har Humax HDPVR som ny box. Buggen har ingen praktisk betydelse eftersom boxen fungerar trots att meddelandet dyker upp emellanåt. Finns även en annan bugg som inte fixats på Humax HDPVR och det är att en fil kan efter inspelning markeras med CX i medielistan vilket innebär att den dekrypteras medan den spelas upp och inte när den spelas in. Det har med Conax-krypteringen att göra tydligen och har inte åtgärdats. Har hänt mig några gånger men det är inte heller en blockerande bugg.
Postad 24 augusti 2012 - 07:25
smasher_75
-
smasher_75
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har precis beställt denna underbara (som det verkar  ) box för att äntligen gå över till HD. Begagnad dock. Några frågor....
1. Ungefär hur många GB går åt för låt säga 1h inspening med HD-kvalité?
2. Jag ska skaffa en större hårddisk, har bestämt för för 1 TB så man kan koppla in den direkt utan att behöva formatera den innan. Har någon tips på någon bra som ni nyligen köpt? Ska man satsa på en med 7200 eller räcker det med 5400? Har läst att man inte ska välja en "green", något annat man ska tänka på vad gäller hårddisken?
3. Hårddisken på 320 GB som satt i från början, kan man ansluta den till boxen på något sätt efter att man satt i den nya på 1TB? T.ex för att föra över filer man vill spara ifall den nya stora hårddisken kraschar.
4. Den särskilda antenn sladden från Comhem som följer med, måste den användas eller det är bara en rekommendation? Påverkar den kvalitén på bilden eller den gör ingen skillnad?
Ursäkta om flera av svaren redan finns i tråden men den var lite lång att gå igenom och att söka gav inte svar på alla mina frågor.
Postad 24 augusti 2012 - 10:46
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jag har precis beställt denna underbara (som det verkar ) box för att äntligen gå över till HD. Begagnad dock. Några frågor....
1. Ungefär hur många GB går åt för låt säga 1h inspening med HD-kvalité?
Standarddisken på 320 GB sägs räcka till 50 tim HD-material. Alltså bör det gå åt 6-7 GB/timme. 2. Jag ska skaffa en större hårddisk, har bestämt för för 1 TB så man kan koppla in den direkt utan att behöva formatera den innan. Har någon tips på någon bra som ni nyligen köpt? Ska man satsa på en med 7200 eller räcker det med 5400? Har läst att man inte ska välja en "green", något annat man ska tänka på vad gäller hårddisken?
Jag har själv bytt till: http://www.proshop.s...MB-2229480.htmlFinns även i 1TB om du vill ha det. AV-GP använder IntelliPower som anpassar hastigheten - det är ett slags "grön" teknik men boxen buffrar hela tiden så det behöver inte bli några problem med att hårddisken stänger av sig. Inte heller verkar Advanced Format innebära problem för boxen - iaf märkte jag inga problem. Men jag formaterade innan jag satte dit disken iofs. 3. Hårddisken på 320 GB som satt i från början, kan man ansluta den till boxen på något sätt efter att man satt i den nya på 1TB? T.ex för att föra över filer man vill spara ifall den nya stora hårddisken kraschar.
Det är en vanlig SATA-hdd så den kan du sätta in i en: http://www.proshop.s...ock-425290.htmleller motsv. Boxen har usb-anslutning. Fria kanaler (t ex SVT i SD) kan man flytta (=kopiera) till usb-disken och titta på direkt. Kodade kanaler kan flyttas ut men måste flyttas tillbaka till boxens hdd när man vill titta. 4. Den särskilda antenn sladden från Comhem som följer med, måste den användas eller det är bara en rekommendation? Påverkar den kvalitén på bilden eller den gör ingen skillnad?
Självklart kan du använda vilken antennsladd du vill. ComHems sladd har en galvanisk avskiljare som skiljer antennjord från apparatjord. Fungerar någon annan sladd bättre för dig så använd den. Ibland kan man behöva byta till en trippelskärmad kabel om man har störningar. Ursäkta om flera av svaren redan finns i tråden men den var lite lång att gå igenom och att söka gav inte svar på alla mina frågor.
Ja, tråden har blivit ganska lång med åren. Återkom om problem.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 24 augusti 2012 - 10:55.
Postad 24 augusti 2012 - 12:00
smasher_75
-
smasher_75
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har själv bytt till: http://www.proshop.s...MB-2229480.htmlFinns även i 1TB om du vill ha det. AV-GP använder IntelliPower som anpassar hastigheten - det är ett slags "grön" teknik men boxen buffrar hela tiden så det behöver inte bli några problem med att hårddisken stänger av sig. Inte heller verkar Advanced Format innebära problem för boxen - iaf märkte jag inga problem. Men jag formaterade innan jag satte dit disken iofs. --------------------------------------------------------------------------------------------------- Tack så mycket för infon. Jag hade själv funderat på att köpa denna från Seagate. http://www.proshop.s...paign=pricesiteMen WD är kanske ett bättre alternativ, har bara erfarenhet av en extern hdd från Seagate som funkat felfritt hittills. Jag hittar inte vad den från WD har för rpm? Eller det har kanske mindre betydelse. Räcker det med 5400?
Postad 24 augusti 2012 - 12:26
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Tack så mycket för infon. Jag hade själv funderat på att köpa denna från Seagate. http://www.proshop.s...paign=pricesite Men WD är kanske ett bättre alternativ, har bara erfarenhet av en extern hdd från Seagate som funkat felfritt hittills. Jag hittar inte vad den från WD har för rpm? Eller det har kanske mindre betydelse. Räcker det med 5400?
Seagate är också ett beprövat fabrikat - dock är nog inte Barracuda den bästa hdd för en PVR, den snurrar på i fast hastighet 7200 rpm och har ingen strömbesparingsteknik varför den lämpar sig bättre som systemdisk i en PC. WD AV-GP serie är optimerad för videostreaming och PVR: http://www.google.se...mljYRZnVBVXKBDwAV-GP använder IntelliPower som innebär att hastigheten anpassas till den aktuella belastningen på disken. Det är alltså inget du behöver fundera kring - om det är liten belastning går den ned på den lägsta hastighet som behövs och sparar på så sätt ström och alstrar mindre värme. Generellt sett är videoinspelning och -uppspelning inte särskilt krävande uppgifter för en hårddisk - vi talar om överföring av max 7 GB/timme vilket bör bli ett par MB/sek vilket naturligtvis är en obetydlig volym - dessutom rör det sig om sekventiell skrivning/läsning som inte ställer särskilda krav på söktid.
Postad 24 augusti 2012 - 13:00
smasher_75
-
smasher_75
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tack än en gång för all hjälp.  Då blir det definitivt en WD. Visst är det denna som gäller då jag vill ha en på 1 TB? http://www.proshop.s...paign=pricesite
Postad 24 augusti 2012 - 13:12
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Tack än en gång för all hjälp.  Då blir det definitivt en WD. Visst är det denna som gäller då jag vill ha en på 1 TB? http://www.proshop.s...paign=pricesite
Eller denna: http://www.proshop.s...SA-2325470.htmlOm jag inte sett fel är det bara en större buffert (64 MB istf 16 MB) som skiljer och det kan ju inte skada med en större buffert även om jag inte tror att det har någon betydelse för videostreaming. Den är dessutom 13 kr billigare!
Postad 24 augusti 2012 - 13:31
smasher_75
-
smasher_75
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Eller denna: http://www.proshop.s...SA-2325470.html Om jag inte sett fel är det bara en större buffert (64 MB istf 16 MB) som skiljer och det kan ju inte skada med en större buffert även om jag inte tror att det har någon betydelse för videostreaming. Den är dessutom 13 kr billigare!
Den blir perfekt, helt klart. Återkommer ev. med fler frågor när jag fått alla produkter. Tack för all hjälp så länge andylin  Mvh Fredrik
Postad 18 september 2012 - 19:23
stevenD
-
stevenD
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Jag fabriksåterställde min HDPVR-1000 för några dagar sedan och sedan dess har jag haft problem med att ljudet skiljer ungefär 15db mellan kanaler med Dolby Digital och de med PCM. Vad jag minns så körde jag alltid med dolby digital på de kanaler som sände ut det och sen pcm på de andra, men upplevde inte att ljudet ändrades. Programversion är HDPXCX 1.00.29, och uppdateringsfunktionen säger att den inte hittar något senare.
Hur fungerar det i era boxar?
Edit: Kör både ljud och bild ut via HDMI till stärkaren (Onkyo) som sen går vidare till TV och högtalare.
Redigerat av stevenD, 22 september 2012 - 11:36.
Postad 30 september 2012 - 17:50
HDmax
-
HDmax
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Är det fler än jag som har en märkbar fördröjning mellan ljud och bild på TV4 ??
Postad 30 september 2012 - 18:34
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
ändra fram o tebax mellan 2 hd kanaler låt ljudet komma på båda så brukar de bli bra
Postad 30 september 2012 - 22:44
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Köpte precis denna box på expert 
En fråga bara, ethernet porten på baksiden, fungerar den eller?
Hittar inget i manualen om den
Postad 30 september 2012 - 23:52
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
den funkar inte den är borttagen i comhems programvara
Postad 01 oktober 2012 - 05:31
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Köpte precis denna box på expert  En fråga bara, ethernet porten på baksiden, fungerar den eller? Hittar inget i manualen om den
Om någon vill utveckla On demand-programvara för Humax HDPVR-1000C så är det ju bra att det finns en RJ45-kontakt på plats för bredbandsmodemet. Kanske lösningen på problemen med Motorola VIP1963C? Men som sagt, Ethernet-kontakten på denna box har ingen funktion hos ComHem i dagens läge.
Postad 01 oktober 2012 - 07:50
Unregisteredab1dc712
-
Unregisteredab1dc712
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Boxen beter sig konstigt vid inspelning av programmet x-factor på tv4, inspelning av andra program fungerar som de ska. Istället för en startar två inspelningar vid korrekt tid, den ena inspelningen stoppar efter en halvtimme (dvs en halvtimme för tidigt). Den andra inspelningen stannar inte alls, verkar hålla på tills minnet tar slut eller man avbryter manuellt. Är det någon som haft liknande konstigt fel?
Postad 06 oktober 2012 - 20:30
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Det finns en muxlista som visar vilka kanaler som ligger på samma mux, väldigt användbar tycker jag.
Hur kanalerna är organiserade i muxar varierar i landet, den här listan gäller i Stockholm åtminstone. Muxlistan
Edit: här kan du se att SVT1, SVT2 och TV4 ligger på samma mux, så om du spelar in alla de tre kanalerna samtidigt så använder du bara en tuner, vilket gör att du har en tuner ledig till att spela in TV3 och kolla på Eurosport (som ligger på samma tuner) samtidigt.
Länken till MUX-listan fungerar inte,,någon som har en ny?
Postad 15 oktober 2012 - 17:42
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Nästa fråga, kan man göra en "egen" epg lista, så man kan snabbt scrolla o ställe in vad man vill spela in, samt få en bättre överblick.
Finns ju ingen anledning att se alla kanaler man ändå inte har tillgång till.
fråga 2, kan man ställa in hur många minuter man hoppar när man trycker på kapitel framåt/bakåt(kunde göra det på min gmals SD samsung box)?
Postad 15 oktober 2012 - 19:57
Unregisteredab1dc712
-
Unregisteredab1dc712
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Nästa fråga, kan man göra en "egen" epg lista, så man kan snabbt scrolla o ställe in vad man vill spela in, samt få en bättre överblick. Finns ju ingen anledning att se alla kanaler man ändå inte har tillgång till.
fråga 2, kan man ställa in hur många minuter man hoppar när man trycker på kapitel framåt/bakåt(kunde göra det på min gmals SD samsung box)?
1 Definiera en favoritlista för de kanaler du har så följer epg'n med. 2 Inte vad jag vet. 3 Det går att få kapitel fram/back även med pil upp/ner vilket kan vara användbart på en del fjärrar.
Postad 06 november 2012 - 16:54
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
För den som är intresserad säljer jag nu min box
http://www.blocket.se/vi/43778793.htm
Postad 06 november 2012 - 17:18
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
För den som är intresserad säljer jag nu min box http://www.blocket.se/vi/43778793.htm
Håller med: Den bästa HDPVR som finns för ComHem. Halva priset jämfört med webbshoppen.se som fortf har några kvar såg jag. Hade jag inte redan två Humax HDPVR-1000C (en igång och en i reserv) skulle jag slå till.
Postad 20 november 2012 - 19:01
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Köpte en extra på Experts utförsäljning,,tyckte 20:- var rimligt för en reservbox
Postad 21 november 2012 - 13:26
PatrikGolfer
-
PatrikGolfer
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Köpte en extra på Experts utförsäljning,,tyckte 20:- var rimligt för en reservbox 
Grattis, jag gjorde samma sak. Men jag blev blåst fick ett helt annat pris. Jag köpte tre stycken för totalt 900 kr
Postad 21 november 2012 - 15:44
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Grattis, jag gjorde samma sak. Men jag blev blåst fick ett helt annat pris. Jag köpte tre stycken för totalt 900 kr
Blåst vet jag inte. 20 kr är förstås oslagbart. Det är jag som är en riktig sucker: Betalade 2495 kr hos Webbshoppen i mars för min reservbox. Var nöjd då för man vet ju inte hur länge det går att få tag på Humax HDPVR för ComHem obegagnade. Och inte visste jag att Expert skulle konka senare under 2012...
Postad 21 november 2012 - 16:27
PatrikGolfer
-
PatrikGolfer
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Blåst vet jag inte. 20 kr är förstås oslagbart. Det är jag som är en riktig sucker: Betalade 2495 kr hos Webbshoppen i mars för min reservbox. Var nöjd då för man vet ju inte hur länge det går att få tag på Humax HDPVR för ComHem obegagnade. Och inte visste jag att Expert skulle konka senare under 2012...
Ironi andylin, bara vanlig ironi men utan smiley!
Postad 25 november 2012 - 08:28
Unregistered67d97076
-
Unregistered67d97076
-
Användare
-
-
101 inlägg
Är det någon som har något att säga om följande....
Fjärren börjar krångla, krävs flera knapptryck för respons. Ofta så svarar den inte alls. Allt från Ok-knapp,pilknappar, kanalväljare till att power.
Funderar på om det finns någon universal remote som skulle fungera till boxen, men primärt så vill jag ju ha min nuvarande stdfjärr att fungera.
Postad 25 november 2012 - 09:06
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Är det någon som har något att säga om följande....
Fjärren börjar krångla, krävs flera knapptryck för respons. Ofta så svarar den inte alls. Allt från Ok-knapp,pilknappar, kanalväljare till att power.
Funderar på om det finns någon universal remote som skulle fungera till boxen, men primärt så vill jag ju ha min nuvarande stdfjärr att fungera.
Har du satt i nya batterier? Kanske dum fråga men ibland missar man det uppenbara.
Postad 25 november 2012 - 09:33
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Använder en Logitech Harmony som fjärr. Lite dyr kanske, men väldigt bra. Slår på alla enheter och rätt ingång med en knapptryckning,
Postad 26 november 2012 - 18:42
Seafront
-
Seafront
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag har tidigare skrivit om ett fel i min box. När jag knappar fram medialistan så fryser bilden (ljudet är kvar) och när jag sedan försöker ta mig ur medialistan så bootar boxen om. När den väl har startat om så fungerar allt utmärkt med undantag av ovanstående fel.
Jag kan formatera om videopartitionen och då fungerar allt igen. Trodde först att det var min 1 TB disk som började haverera men nu har jag ändrat till originaldisken och felet är kvar.
Så länge boxen är i drift så fungerar allt. När man går i standby eller slår av strömmen helt till boxen så blir det fel i medialistan igen. Kan väl konstatera att boxen är defekt men fungerar om den aldrig slås av.
Det var direkt efter kanalomläggningen tidigare i år som detta fel började, men jag kan inte tro att det finns ett samband.
Postad 26 november 2012 - 20:25
Unregistered67d97076
-
Unregistered67d97076
-
Användare
-
-
101 inlägg
Batteri är givetvis ok....jag får kolla på lite närmare på Logitech Harmony, ev låna hem för test så att det inte är något annat som inte är ok
Postad 26 november 2012 - 23:01
Unregisteredab1dc712
-
Unregisteredab1dc712
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag har använt all-in-one, harmony och redeye fjärrar. Men då har jag använt spela-in funktion för några kommandon, som inte fanns i katalogerna. Om man inte har originalfjärr fungerande blir det ju en speciell situation.
Postad 07 december 2012 - 10:07
Kristoffer
-
Kristoffer
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag har idag en Motorola VIP 1963, som jag fått från Com hem efter att jag tröttnat på deras Samsung SMT-C7160, som hade problem som aldrig gick att lösa. Dessvärre är Motorolan också kass. Den tappar inställningarna jämt och ständigt.
Så då funderar jag att själv köpa en sådan här Humax. Finns det några kända fel med denna eller fungerar den som den ska? Är bild och ljud bra? Inga kända pixeliseringsproblem eller hopp i bilden, inga ljudproblem, o s v?
Kan man sätta på och av boxen med diskreta koder från sin Pronto? Om inte, kan man ha den på hela tiden utan att den dyker? Låter fläkten mycket? Är det enkelt att komma åt EPG:n? Är den bra utformad och visas all relevant information? Får man ut Dolby Digital 5.1 via HDMI-anslutningen? Funkar 720p-läget och 1080i-läget bra? Är det bra bild både på HD- och icke-HD-kanaler? Hur lång tid tar det att byta kanal?
Många frågor, men jag har haft så många problem med alla boxar att jag inte vill köpa någon möjlig gris i en säck en gång till.  Tacksam för svar!
Redigerat av Kristoffer, 07 december 2012 - 10:17.
Postad 07 december 2012 - 13:36
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Så då funderar jag att själv köpa en sådan här Humax. Finns det några kända fel med denna eller fungerar den som den ska? Är bild och ljud bra? Inga kända pixeliseringsproblem eller hopp i bilden, inga ljudproblem, o s v?
Kan man sätta på och av boxen med diskreta koder från sin Pronto? Om inte, kan man ha den på hela tiden utan att den dyker? Låter fläkten mycket? Är det enkelt att komma åt EPG:n? Är den bra utformad och visas all relevant information? Får man ut Dolby Digital 5.1 via HDMI-anslutningen? Funkar 720p-läget och 1080i-läget bra? Är det bra bild både på HD- och icke-HD-kanaler? Hur lång tid tar det att byta kanal?
Många frågor, men jag har haft så många problem med alla boxar att jag inte vill köpa någon möjlig gris i en säck en gång till. Tacksam för svar!
Det finns en bugg som gör att favoritlistor över inställda kanaler tappas bort titt som tätt. Om man inte använder favoritlistor drabbas man inte. Bild och ljud fungerar skitbra. Inga pixeleringsfel alls. Det som kan hända är lite osynk i ljudet på HD-kanaler. Jag tror dock att det felet ofta ligger på kanalens utsändning, inte i boxen, men det är jag inte säker på. Det var så förr. Vet inte hur det funkar med Pronto, men eftersom det fungerar med Logitech Harmony så ska det väl inte vara några problem. Man kan ha boxen på 24h om dygnet också. Min fläkt låter knappt alls. Det är lätt att byta fläkt om man stör sig på ljudet, finns guider i detta forum för vilken du bör köpa mm. En knapptryckning för att nå EPG. Problemet med den är att den bara visar 2 dygn framåt (begränsning i boxen) och den uppdaterar ganska segt om man är på fel kanal. Men infon i EPG:n tycker jag är bra. 5.1 via HDMI ska väl funka tror jag, har bara testat via optisk kabel själv. Jag ser personligen ingen skillnad på 720p och 1080i, båda är lysande. Och det är bra bild på både SD och HD-kanaler. Byta kanal går snabbt, inget jag har stört mig på iaf. En bugg som jag råkat ut för är att en katalog på HDD:n är korrupt. Jag kan inte öppna den i gränssnittet och den går inte att radera. Det är lite utrymme jag aldrig får tillbaka men det kan jag leva med. Hårddisken är lätt att byta. Jag har 1TB i min men det är många här i forumet som bytt till åtminstone 2 TB. 3TB minns jag inte om den klarar eller inte.
Postad 07 december 2012 - 14:32
Kristoffer
-
Kristoffer
-
Användare
-
-
123 inlägg
Stort tack för det!
Vad gäller favoritlistor antar jag att det betyder att funktionaliteten med Ch+ och Ch- inte funkar så bra om favoritlistor tappas bort, eftersom man då kommer till fel kanaler när man stegar uppåt och neråt?
Postad 07 december 2012 - 15:02
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Tror också att följande bugg är kvar: om man tittar på ett program som samtidigt spelas in bryts uppspelningen av programmet när inspelningen är klar. Vi spelar ofta in och börjar titta efter ca 15 minuter för att kunna spola förbi all reklam. Lustigt nog minns jag ändå inte om buggen är kvar, har väl blivit så van vid att starta om programmet.
Om man läser trådarna om Comhems Samsung- och Motorolaboxar verkar den gamla och nästan avbuggade Humaxen i nuläget vara det överlägset bästa alternativet. Sin vana trogen använder Comhem sina fullprisbetalande kunder som betatestare.
Postad 07 december 2012 - 16:03
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Vad gäller favoritlistor antar jag att det betyder att funktionaliteten med Ch+ och Ch- inte funkar så bra om favoritlistor tappas bort, eftersom man då kommer till fel kanaler när man stegar uppåt och neråt?
Nej, Ch+ och Ch- fungerar. Favoritlistor är att du byter ordning på kanalerna. Du vill kanske att kanal1 ska vara SVT1HD eller kanal5 ska vara Viasat Fotboll HD för den kolla du ofta på. Då skapar du en favoritlista där alla kanaler kommer i exakt den ordning du vill. Utan favoritlista kommer kanalerna i den ordning Com Hem bestämt är grundinställningen. Jag har lärt mig kanalnumren till de kanaler jag kollar på, istället för att krångla med favoritlistor som försvinner. Tror också att följande bugg är kvar: om man tittar på ett program som samtidigt spelas in bryts uppspelningen av programmet när inspelningen är klar. Vi spelar ofta in och börjar titta efter ca 15 minuter för att kunna spola förbi all reklam. Lustigt nog minns jag ändå inte om buggen är kvar, har väl blivit så van vid att starta om programmet.
Denna bugg måste vara borta för jag har inget minne av att det blir så där. Däremot så buggar spolningen i ett program som spelas upp samtidigt som det spelas in, fast bara efter att live-inspelningen tagit slut. Boxen fattar då inte var "end of file"-finns. Så om man vill spola/hoppa förbi reklam så måste man starta om programmet. Det var kanske det du menade, men uppspelningen stannar aldrig av sig självt.
Postad 07 december 2012 - 16:08
Kristoffer
-
Kristoffer
-
Användare
-
-
123 inlägg
Nej, Ch+ och Ch- fungerar. Favoritlistor är att du byter ordning på kanalerna. Du vill kanske att kanal1 ska vara SVT1HD eller kanal5 ska vara Viasat Fotboll HD för den kolla du ofta på. Då skapar du en favoritlista där alla kanaler kommer i exakt den ordning du vill.
Utan favoritlista kommer kanalerna i den ordning Com Hem bestämt är grundinställningen. Jag har lärt mig kanalnumren till de kanaler jag kollar på, istället för att krångla med favoritlistor som försvinner.
Jo, det är det jag menar. Om favoritlistan är borta kan man i realiteten inte använda Ch+ och Ch- för att stega mellan de kanaler man vill, eftersom man då kanske kommer på till kanaler man inte har (då de ligger i fel ordning).
Postad 08 december 2012 - 11:03
sivle
-
sivle
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Favoritlistan tappas titt som tätt, men återfås genom att trycka på den gröna knappen på fjärren.
Postad 10 december 2012 - 07:54
Kristoffer
-
Kristoffer
-
Användare
-
-
123 inlägg
Favoritlistan tappas titt som tätt, men återfås genom att trycka på den gröna knappen på fjärren.
Jaha, är det så enkelt? Och alla kanaler är sorterade i den ordning de var tidigare? Allt som behövs är en knapptryckning?
Postad 10 december 2012 - 08:21
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Favortilistan försvinner inte. Det är bara det att boxen titt som tätt växlar över till listan som heter "TV".
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|