En fråga : Kommer ibland upp en liten vit boll med 3 snedställda streck i displayen där skylt läsningen visas. Är det någon som vet vad den betyder??
Slitna bromsklossar?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 04 May 2018 - 19:51
Slitna bromsklossar? Postad 04 May 2018 - 20:26
Intressant förslag men tror inte det. Verkar ha något med skyltar som finns när föregående upphör. Typ omkörningsförbudet upphör. Vet nu efter en session på youtube att det är någon typ av skylt den läser av men vet inte riktigt vilken. Postad 04 May 2018 - 21:11
Det där med tjänste/förmånsbil är rörigt och hanteras olika på företag.
Vet inte om det skulle bli billigare ens med en privat begagnad bil för mig, det är ju en del kringkostnader och merarbete med en egen bil. För mig är det väldigt bekvämt med förmånsbilen, alla kostnader får företaget ta, försäkring, service, trängselskatt, ev. självrisker och hyrbil (som jag haft 2 ggr på nuvarande bil), betald garageplats på jobbet som jag annars hade fått betala 2500 kr/mån för. Nu har ju skatteverket tyvärr kommit på att de ska dubbelbeskatta trängselskatten, så alla privata passager förmånbeskattas man för nu, vilket är lite surt när man bor och jobbar på olika sidor av Sthlm och det är trängselskatt på Essingeleden. Redigerat av qahwa, 04 May 2018 - 21:12. Postad 04 May 2018 - 21:20 Med risk för att låta som en ”wiseguy”, men har du kollat i rätt manual? För min bil har jag en bok för bilen och en tre gånger så tjock bok för multimedia/GPS. Det kan inte betyda att den läst en skylt den inte kände igen? Postad 04 May 2018 - 21:24
Har bara en bok. Mycket tjock. Men vissa grejer förklaras väldigt kort. Men att den inte känner igen en skylt är ju mycket möjligt. Postad 04 May 2018 - 21:43
Den känner endast igen skyltar som uppfyller Wienkonventionen. Postad 07 May 2018 - 10:25
https://www.youtube.com/watch?v=BQgulv2hbuU
0:34 Postad 07 May 2018 - 10:31
Hundbur för tre pommeranier kan ju inte ta så stor plats i skuffen. Du får över halva bredden för rullstolen. Då borde den gå in på höjden (ihopfällbar). Så jag skulle satsa på en bil som har högre bagagerum åt SUV hållet, typ RAV4 finns som privatleasing och hybrid. Postad 08 May 2018 - 16:48
Har ypperligt dålig koll på detta men VW Touran eller sharan kanske kan vara något.
Av de 2 förslag du ger hade jag nog lånat , Vet ej om från bank eller från bilhandlaren. Men kanske bara är jag som är gammalmodig. Hade annars helst sparat ihop till bilen om möjligheten finns. Ibland händer något oförutsett så man måste ha tag i annan bil snabbt och inte kan vänta några år som det tar att spara ihop summan. Brukar försöka att börja lägga undan en viss summa varje månad direkt när man köpt bil med målet att kunna byta igen om 3 år. Brukar dock inte byta efter 3 år utan försöker hålla dem längre. Värt att veta är att jag aldrig har köpt och inte planerar att någonsin köpa en helt ny bil. Postad 08 May 2018 - 20:55
Vilken kombi som helst tar väl bur för tre småhundar och en rullstol?
Hur mycket utrymme för bagage det blir över varierar ju såklart. Postad 09 May 2018 - 08:25 Ska plocka ut tjänstebil och det lutar åt en V90 D4 AWD Momentum Advanced Edition med tilläggspaket Klimat och dragkrok. Är det något jag inte "kan" vara utan på en Volvo? Har alltid kört VW innan men nu säger avtalet att det är Volvo som gäller Postad 09 May 2018 - 09:20 Den har väl vad man behöver egentligen men jag hade iaf lagt till metallic, vinterhjul, dynamisk led och, om man är två som använder bilen, förarstol med minne. Men jag hade istället valt T4 eller D3 AWD och dragit ner på kostnaden alt. valt än mer lull-lull, akustikglas t.ex. Postad 09 May 2018 - 09:45 Vinterhjul glömde jag, det är redan med
Vi som använder bilen är lika långa och kör med samma inställningar i vår andra bil så blir nog ingen skillnad här. Ska kolla vad dynamisk led eller akustikrutor kan göra på priset. Däremot vill jag inte ha en slöare motor eller vara utan AWD då jag har behov av båda Postad 09 May 2018 - 13:55 Vågar man chansa på att dra en husvagn med totalvikt 1250 kg när man på B-kort får dra 1240 kg, dvs endast 10kg överlast? Postad 09 May 2018 - 14:04 Jag vet inte hur de mäter vikten. Väger de ekipaget är ju allt lugnt, bara att kompensera kilona någon annanstans. Går de på vikt enligt papper så är det inget att rekommendera. Olovlig körning och böter... Postad 09 May 2018 - 14:08
Då betalar företaget leasingkostnaden... sådana avtal finns inte i IT-branschen! Postad 09 May 2018 - 14:19 vi har en Kia ceed 2011, hade önskat man kunde ökat på lastutrymmet, hade blivit lättare att hantera det hela. Postad 09 May 2018 - 14:25
Får låna svärmors bil, Kia Ceed som får dra 2330 kg på B-kort(!). Allt grönt enligt släpvagnskalkylatorn också.
EDIT: Maxvikt för släpkärra: 1500 kg, så 2330kg spelar ju kvitta Men det löser ju sig ändå Redigerat av MrSpokk, 09 May 2018 - 14:41. Postad 09 May 2018 - 19:44
Nu kanske man inte ska uppmuntra att bryta mot lagen Postad 09 May 2018 - 19:51
Fast nu är det väl så att det inte spelar någon roll vad släpet väger när man drar med B-kort? Det är ju släpets totalvikt som är fastställt av tillverkaren som gäller och har då ingen betydelse om det är tomt.
Antingen en totalvikt för hela ekipaget på 3500kg eller 4250kg (om släpets totalvikt är 700kg). I mitt fall hade jag inte fått dra vårt vårt hästsläp med min bil med endast B-behörighet, hamnar precis över tillåten totalvikt för ekipaget (45kg över). Redigerat av lobo, 09 May 2018 - 19:57. Postad 09 May 2018 - 20:08 Tycker väl att det är lite farligt att resonera enbart utifrån släpets vikt. Tänk på att de allra flesta bilar väger klart mer än vad tillverkarna skriver ut. En välutrustad bil kan väga ett par hundra kilo mer än det som står i registreringsbeviset - och jag kan garantera att det inte går att hänvisa polisen att skicka böterna till biltillverkaren. OM! man bli stoppad och vägd då förstås, inte så troligt faktiskt. Postad 09 May 2018 - 20:30
Fast i mitt fall hade det ju räckt att polisen tar fram data på bilen och släpet för att se att släpet är för tungt för mitt kort = olovlig körning.
Postad 09 May 2018 - 21:20
Är inte vikten på husvagnar tomvikt, alltså utan kyl och spis, gasol, vatten och övrig packning?
Postad 09 May 2018 - 21:22
Om det inte är standard så är rattvärme ett måste i vilken bil som helst.
/r Postad 09 May 2018 - 21:50 Aldrig saknat och valde bort på nya. Varför är det ett måste? Postad 09 May 2018 - 22:04
Nånting jag aldrig saknat eller behövt.
Varför? Redigerat av masse70, 09 May 2018 - 22:03. Postad 09 May 2018 - 22:39
Kan bara hålla med, när man har haft de så är de inte något man vill vara utan!! Postad 09 May 2018 - 23:06 Jag har aldrig förstått grejen med rattvärme. Har ni ingen förvärmning av bilen?
Jag har både dieseldriven och elektrisk förvärmning av bilen och utsätter mig aldrig för att sätta mig i en kall bil, och därmed är även ratten tillräckligt varm att hålla i.
Jag kör en hel del hyrbilar och har testat värme i ratten i några. Det är dock inget jag vill ha på länge, känns mest konstigt. Har man dock ingen värmare kan jag dock tänka mig att det är skönt att värma händerna efter att man skrapat rutorna...
För att återgå till frågan om utrustning till en Volvo så är väl nivåreglering bak fortfarande inte standard i Volvo (?) så då skulle jag välja till det. Tråkigt om den ska behöva se ut som en nerlastad 245 eller 745 när man lastar i lite grejer... I övrigt förmodar jag att det mesta som är viktigt ingår i de där paketen, adaptiv farthållare ser jag som det viktigaste som kommit till på senare år. AWD är förstås ett måste i en Volvo, eftersom framhjulsdrift bara är ett komplement till bakhjulsdrift! Postad 10 May 2018 - 06:16
Rattvärme ingår i ett av paketen, som för andra är det ett måste för mig med. Har det i min andra bil och det är riktigt skönt, men som det mesta tycker vissa det är onödigt och andra inte
Postad 10 May 2018 - 06:26 Rattvärme har jag haft på mina två senaste bilar, det har ingått i paketen och inget jag aktivt skulle valt till innan, men nu är det precis som med keyless, numer på kravlistan båda två.
I mitt garage där jag parkerar är det inte direkt smart att dra igång dieselvärmaren av flera skäl... då är rattvärme skönt på vintern, känns helt enkelt lite lyxigt med en varmratt i en sval bil vintertid.
EK Postad 10 May 2018 - 07:11
Tycker det är en grymt bra komfortgrej helt enkelt. Hade aldrig aktivt valt det innan jag testat men efter att ha haft det en gång så finns det med på måste-listan. /R Redigerat av zephir, 10 May 2018 - 07:12. Postad 10 May 2018 - 07:25
Det är ju en typisk funktion som man inte saknar förens man haft det. Innan jag hade det första gången var det också något som jag tyckte kändes onödigt. Sen fanns det på en bil jag köpte begagnad och sen dess har det alltid stått med på kravlistan
Redigerat av stabbe, 10 May 2018 - 07:25. Postad 10 May 2018 - 08:12
Håller med. Rattvärme e sweet. Har alltid på den trots jag kört värmare i bilen. Kostar väl inte mycket som tillval heller.
Postad 10 May 2018 - 10:48
Det är väl själva definitionen av tjänste/förmånsbil, att företaget står för alla kostnader och den anställde använder den. Funkar utmärkt i min del av IT-branchen. Postad 10 May 2018 - 11:40 kamkedjan eller sträckarna kanske kass igen på bilen, måste fundera på varför de inte orkar få upp trycket tillräckligt snabbt; är det något som tätar filtret för fort, är silen tät eller är motorn bara kasst konstruerad? In med den på måndag för oljebyte och eventuellt reparationsuppdrag.
Ja, det är samma bil fortfarande, den med alla felen som fick en egen tråd. Efter jag helt slutade bry mig så har den faktiskt skärpt sig. Förutom motorn enligt ovan då. Och att hjullagren kanske är på väg att behöva bytas. Och bromsbeläggen. Samt dämparna, krängstagen och sätesvärmaren på förarsidan. Och stereon som börjat muppa ur. Och kupefläkten som gnisslar. Bakrutetorkaren har börjat gnissla också, men den är ju bara att låta bli att sätta igång. ACn behöver dessutom lagas inför högsommaren och därtill behöver lite ytrost eventuellt putsas bort. Justja, dessutom försvinner lite kylarvätska; typ 1dl per år, vet inte om det är normalt dock.
Men annars är den numera helt ok. Postad 10 May 2018 - 14:50
Rattvärme är guld, har man en gång testa är det jobbigt att sen inte ha. Rattvärme och stolvärme sen kan det vara hur kallt som helst i bilen.
Jag saknar tyvärr rattvärme i min bil, ska fråga vid nästa service om det är möjligt och vad det kan kosta att få det. Postad 10 May 2018 - 16:47
Låter som bra kvalitet. Låt mig gissa, vag? Postad 10 May 2018 - 17:25 Sorry Mikkiz
Postad 10 May 2018 - 18:42 Passerar strax 11k mil med den nu.
förutom garantireparationerna sedan tidigare så har jag bara lagt ut pengar på följande: nya fjädrar runt om. Kamkedja+sträckare (försäkringen täckte) Regelbunden service Nya däck.. i somras blev det 6(?) nya sommardäck pga sabotage eller ungdomsbus (7 skruvar i vänster fram, 4 skruvar i höger fram på de flång nya sommardäcken), samt en däckreparation pga en ensam skruv i vänster framdäck. Postad 10 May 2018 - 19:15
Nyligen hemkommen efter en tur hos höglund motor sport.
Ca 250hk och 400nm. Tur att det sitter en tysk spis i dessa som tål det. Bifogad fil(er)Postad 10 May 2018 - 21:28
Robert,
Skratt, sköna siffror. Det där med ursprung av motor går att diskutera... Men vilken raket du skaffat. Jag funderar stenhårt på att chippa min V70n AWD. Upp till just 250bhp/410nm. Postad 11 May 2018 - 08:12
Andan i halsgropen - tittade precis ut på garageuppfarten och bildörren står på vid gavel...och det har ösregnat inatt.
Frågar barnen om de varit ute - ”nej!” Visade dig att jag glömt bildörren öppen igår kväll 😂 men regnet som kom inatt hade som tur var vinklats från andra sidan så det var inte så blött som man kan tro. Tur också man bor i ett lugnt samhälle Edit: andan i halsgropen? Hjärtat säger man väl kanske? Redigerat av MrSpokk, 11 May 2018 - 08:26. Postad 11 May 2018 - 12:14
Det sitter en Cooper S motor i dessa (RC) Ja Volvo är tacksamma att optimera. Drar oftast en skvätt mindre också. Postad 11 May 2018 - 12:45
Håller med. Har man förvärmning är det meningslöst med rattvärme.
Det är ju en typisk funktion som man inte saknar förens man haft det.
Jag har det, men bilen är ju redan varm när man sätter sig i den. Varför ska man grilla händerna? Redigerat av Ageve, 11 May 2018 - 12:48. Postad 11 May 2018 - 14:03 Rattvärme är aldrig meningslöst. Särskilt inte när man glömt tanka och dieselvärmaren inte startat pga detta Postad 11 May 2018 - 15:13 Den dagen ditt batteri är för dåligt för att låta värmaren gå då? Den dagen du står parkerad i ett kallt inomhusgarage? Den dagen det är en grad för varmt för värmaren att starta? Den dagen du tror att du ställt värmare men glömt? Hade en kollega som var jätteanti rattvärmare tills den dagen han fick det med, efter dess använde han den hela tiden trots förvärmning. Edit: För mig med konstabt kalla händer så är det underbart iaf Redigerat av MartinAberg, 11 May 2018 - 15:15. Postad 11 May 2018 - 16:41
Det är ju allt annat än meningslöst, att ratten blir varm och skön är ju hur najs som helst. Det blir den inte av att köra bränslevärmare.
Aja denna diskussion lär ju inte komma någonstans, finns alltid två läger. Men att kalla det meningslöst är lite trångsynt om man kollar på listan ovan som MartinAberg skriver. Redigerat av stabbe, 11 May 2018 - 21:52. Postad 11 May 2018 - 17:17
VW?.. Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |