Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4751

Postad 04 May 2018 - 19:51

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1989 inlägg
  • 0

 

En fråga : Kommer ibland upp en liten vit boll med 3 snedställda streck i displayen där skylt läsningen visas. Är det någon som vet vad den betyder??

 

 

Slitna bromsklossar?



#4752

Postad 04 May 2018 - 20:26

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Slitna bromsklossar?

Intressant förslag men tror inte det. Verkar ha något med skyltar som finns när föregående upphör. Typ omkörningsförbudet upphör. Vet nu efter en session på youtube att det är någon typ av skylt den läser av men vet inte riktigt vilken.



#4753

Postad 04 May 2018 - 20:40

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Kanske indikerar att fotbolls vm närmar sig

#4754

Postad 04 May 2018 - 21:11

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0
Det där med tjänste/förmånsbil är rörigt och hanteras olika på företag.

Vet inte om det skulle bli billigare ens med en privat begagnad bil för mig, det är ju en del kringkostnader och merarbete med en egen bil.

För mig är det väldigt bekvämt med förmånsbilen, alla kostnader får företaget ta, försäkring, service, trängselskatt, ev. självrisker och hyrbil (som jag haft 2 ggr på nuvarande bil), betald garageplats på jobbet som jag annars hade fått betala 2500 kr/mån för.

Nu har ju skatteverket tyvärr kommit på att de ska dubbelbeskatta trängselskatten, så alla privata passager förmånbeskattas man för nu, vilket är lite surt när man bor och jobbar på olika sidor av Sthlm och det är trängselskatt på Essingeleden.

Redigerat av qahwa, 04 May 2018 - 21:12.


#4755

Postad 04 May 2018 - 21:20

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 1

Tänka sig att jag faktiskt gjort det. Men den finns inte med där. Några mer "wiseguy" förslag??
Eller någon som faktiskt vet?

Med risk för att låta som en ”wiseguy”, men har du kollat i rätt manual?
För min bil har jag en bok för bilen och en tre gånger så tjock bok för multimedia/GPS.

Det kan inte betyda att den läst en skylt den inte kände igen?

#4756

Postad 04 May 2018 - 21:24

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Med risk för att låta som en ”wiseguy”, men har du kollat i rätt manual?
För min bil har jag en bok för bilen och en tre gånger så tjock bok för multimedia/GPS.

Det kan inte betyda att den läst en skylt den inte kände igen.

 

 

Har bara en bok. Mycket tjock. Men vissa grejer förklaras väldigt kort.

Men att den inte känner igen en skylt är ju mycket möjligt.



#4757

Postad 04 May 2018 - 21:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Men att den inte känner igen en skylt är ju mycket möjligt.


Den känner endast igen skyltar som uppfyller Wienkonventionen.

#4758

Postad 07 May 2018 - 10:25

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 1

En fråga : Kommer ibland upp en liten vit boll med 3 snedställda streck i displayen där skylt läsningen visas. Är det någon som vet vad den betyder??

 

https://www.youtube.com/watch?v=BQgulv2hbuU

 

0:34



#4759

Postad 07 May 2018 - 10:31

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Hej! Vilken bil passar bäst om man skall ha en ihopfällbar rullstol, en lagom hundbur (för tre pommeranier) i bagaget? Bilen behöver inte ha en massa hästkrafter (man får ändå inte köra mer än högst 120), den skall vara säker, skön att köra och miljöbra. Men jag vet inte vilket som blir bäst kanske hybrid? Hade ni satsat på privatleasing eller låna till en bil?

 

Hundbur för tre pommeranier kan ju inte ta så stor plats i skuffen. Du får över halva bredden för rullstolen. Då borde den gå in på höjden (ihopfällbar). Så jag skulle satsa på en bil som har högre bagagerum åt SUV hållet, typ RAV4 finns som privatleasing och hybrid.



#4760

Postad 07 May 2018 - 14:08

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 1

https://www.youtube.com/watch?v=BQgulv2hbuU

 

0:34

 

Tack :-)



#4761

Postad 08 May 2018 - 16:48

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Hej! Vilken bil passar bäst om man skall ha en ihopfällbar rullstol, en lagom hundbur (för tre pommeranier) i bagaget? Bilen behöver inte ha en massa hästkrafter (man får ändå inte köra mer än högst 120), den skall vara säker, skön att köra och miljöbra. Men jag vet inte vilket som blir bäst kanske hybrid? Hade ni satsat på privatleasing eller låna till en bil?

 

Har ypperligt dålig koll på detta men VW Touran eller sharan kanske kan vara något.

 

Av de 2 förslag du ger hade jag nog lånat , Vet ej om från bank eller från bilhandlaren. Men kanske bara är jag som är gammalmodig. Hade annars helst sparat ihop till bilen om möjligheten finns. Ibland händer något oförutsett så man måste ha tag i annan bil snabbt och inte kan vänta några år som det tar att spara ihop summan.

Brukar försöka att börja lägga undan en viss summa varje månad direkt när man köpt bil med målet att kunna byta igen om 3 år. Brukar dock inte byta efter 3 år utan försöker hålla dem längre. Värt att veta är att jag aldrig har köpt och inte planerar att någonsin köpa en helt ny bil.



#4762

Postad 08 May 2018 - 20:55

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6963 inlägg
  • 0
Vilken kombi som helst tar väl bur för tre småhundar och en rullstol?
Hur mycket utrymme för bagage det blir över varierar ju såklart.

#4763

Postad 09 May 2018 - 08:25

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0

Ska plocka ut tjänstebil och det lutar åt en V90 D4 AWD Momentum Advanced Edition med tilläggspaket Klimat och dragkrok. Är det något jag inte "kan" vara utan på en Volvo? Har alltid kört VW innan men nu säger avtalet att det är Volvo som gäller :)



#4764

Postad 09 May 2018 - 09:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Ska plocka ut tjänstebil och det lutar åt en V90 D4 AWD Momentum Advanced Edition med tilläggspaket Klimat och dragkrok. Är det något jag inte "kan" vara utan på en Volvo? Har alltid kört VW innan men nu säger avtalet att det är Volvo som gäller :)

Den har väl vad man behöver egentligen men jag hade iaf lagt till metallic, vinterhjul, dynamisk led och, om man är två som använder bilen, förarstol med minne.

Men jag hade istället valt T4 eller D3 AWD och dragit ner på kostnaden alt. valt än mer lull-lull, akustikglas t.ex. :)

#4765

Postad 09 May 2018 - 09:45

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0

Vinterhjul glömde jag, det är redan med :)

 

Vi som använder bilen är lika långa och kör med samma inställningar i vår andra bil så blir nog ingen skillnad här. Ska kolla vad dynamisk led eller akustikrutor kan göra på priset. Däremot vill jag inte ha en slöare motor eller vara utan AWD då jag har behov av båda :)



#4766

Postad 09 May 2018 - 13:55

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

Vågar man chansa på att dra en husvagn med totalvikt 1250 kg när man på B-kort får dra 1240 kg, dvs endast 10kg överlast? 



#4767

Postad 09 May 2018 - 14:04

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Vågar man chansa på att dra en husvagn med totalvikt 1250 kg när man på B-kort får dra 1240 kg, dvs endast 10kg överlast?

Jag vet inte hur de mäter vikten.
Väger de ekipaget är ju allt lugnt, bara att kompensera kilona någon annanstans.
Går de på vikt enligt papper så är det inget att rekommendera. Olovlig körning och böter...

#4768

Postad 09 May 2018 - 14:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Förmånsvärdet på min Passat GTE är 2808kr/mån... Blir inte många kronor netto.
Det framgick inte av din post...
Har du kollat med din serviceverkstad?

Då betalar företaget leasingkostnaden... sådana avtal finns inte i IT-branschen! ;)



#4769

Postad 09 May 2018 - 14:19

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1037 inlägg
  • 0

Vilken kombi som helst tar väl bur för tre småhundar och en rullstol?
Hur mycket utrymme för bagage det blir över varierar ju såklart.

vi har en Kia ceed 2011, hade önskat man kunde ökat på lastutrymmet, hade blivit lättare att hantera det hela.

#4770

Postad 09 May 2018 - 14:25

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur de mäter vikten.
Väger de ekipaget är ju allt lugnt, bara att kompensera kilona någon annanstans.
Går de på vikt enligt papper så är det inget att rekommendera. Olovlig körning och böter...


Får låna svärmors bil, Kia Ceed som får dra 2330 kg på B-kort(!). Allt grönt enligt släpvagnskalkylatorn också.

 

EDIT: Maxvikt för släpkärra: 1500 kg, så 2330kg spelar ju kvitta :) 

Men det löser ju sig ändå :) 


Redigerat av MrSpokk, 09 May 2018 - 14:41.


#4771

Postad 09 May 2018 - 19:44

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0

Vågar man chansa på att dra en husvagn med totalvikt 1250 kg när man på B-kort får dra 1240 kg, dvs endast 10kg överlast? 

 

Nu kanske man inte ska uppmuntra att bryta mot lagen ;) men jag körde en vagn på 1500kg med B-körkort i över 2000 mil innan jag tog utökad behörighet. Chansen är ju oerhört liten att bli stoppad och vägd. Sen ska tilläggas att ta utökad behörig var snorlätt när jag väl tog tag i det, billigt är det också :)



#4772

Postad 09 May 2018 - 19:51

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2842 inlägg
  • 0
Fast nu är det väl så att det inte spelar någon roll vad släpet väger när man drar med B-kort? Det är ju släpets totalvikt som är fastställt av tillverkaren som gäller och har då ingen betydelse om det är tomt.

Antingen en totalvikt för hela ekipaget på 3500kg eller 4250kg (om släpets totalvikt är 700kg).

I mitt fall hade jag inte fått dra vårt vårt hästsläp med min bil med endast B-behörighet, hamnar precis över tillåten totalvikt för ekipaget (45kg över).

Redigerat av lobo, 09 May 2018 - 19:57.


#4773

Postad 09 May 2018 - 20:08

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Tycker väl att det är lite farligt att resonera enbart utifrån släpets vikt. Tänk på att de allra flesta bilar väger klart mer än vad tillverkarna skriver ut. En välutrustad bil kan väga ett par hundra kilo mer än det som står i registreringsbeviset - och jag kan garantera att det inte går att hänvisa polisen att skicka böterna till biltillverkaren. OM! man bli stoppad och vägd då förstås, inte så troligt faktiskt.



#4774

Postad 09 May 2018 - 20:30

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0
Fast i mitt fall hade det ju räckt att polisen tar fram data på bilen och släpet för att se att släpet är för tungt för mitt kort = olovlig körning.

#4775

Postad 09 May 2018 - 21:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Är inte vikten på husvagnar tomvikt, alltså utan kyl och spis, gasol, vatten och övrig packning?

#4776

Postad 09 May 2018 - 21:22

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 1

Är det något jag inte "kan" vara utan på en Volvo?

 

Om det inte är standard så är rattvärme ett måste i vilken bil som helst.

 

/r



#4777

Postad 09 May 2018 - 21:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 1

Om det inte är standard så är rattvärme ett måste i vilken bil som helst.
 
/r

Aldrig saknat och valde bort på nya. Varför är det ett måste?

#4778

Postad 09 May 2018 - 22:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

Om det inte är standard så är rattvärme ett måste i vilken bil som helst.

 

/r

Nånting jag aldrig saknat eller behövt.


Om det inte är standard så är rattvärme ett måste i vilken bil som helst.

 

/r

Varför?


Redigerat av masse70, 09 May 2018 - 22:03.


#4779

Postad 09 May 2018 - 22:39

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Om det inte är standard så är rattvärme ett måste i vilken bil som helst.

 

/r

 

Kan bara hålla med, när man har haft de så är de inte något man vill vara utan!!



#4780

Postad 09 May 2018 - 23:06

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1571 inlägg
  • 0

Jag har aldrig förstått grejen med rattvärme. Har ni ingen förvärmning av bilen?

 

Jag har både dieseldriven och elektrisk förvärmning av bilen och utsätter mig aldrig för att sätta mig i en kall bil, och därmed är även ratten tillräckligt varm att hålla i.

 

Jag kör en hel del hyrbilar och har testat värme i ratten i några. Det är dock inget jag vill ha på länge, känns mest konstigt. Har man dock ingen värmare kan jag dock tänka mig att det är skönt att värma händerna efter att man skrapat rutorna... 

 

För att återgå till frågan om utrustning till en Volvo så är väl nivåreglering bak fortfarande inte standard i Volvo (?) så då skulle jag välja till det. Tråkigt om den ska behöva se ut som en nerlastad 245 eller 745 när man lastar i lite grejer... I övrigt förmodar jag att det mesta som är viktigt ingår i de där paketen, adaptiv farthållare ser jag som det viktigaste som kommit till på senare år. AWD är förstås ett måste i en Volvo, eftersom framhjulsdrift bara är ett komplement till bakhjulsdrift! :)



#4781

Postad 10 May 2018 - 06:16

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0
Rattvärme ingår i ett av paketen, som för andra är det ett måste för mig med. Har det i min andra bil och det är riktigt skönt, men som det mesta tycker vissa det är onödigt och andra inte :) jag har även bränslevärmare men det är skönt med rattvärme ändå.

#4782

Postad 10 May 2018 - 06:26

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1195 inlägg
  • 0

Rattvärme har jag haft på mina två senaste bilar, det har ingått i paketen och inget jag aktivt skulle valt till innan, men nu är det precis som med keyless, numer på kravlistan båda två.

 

I mitt garage där jag parkerar är det inte direkt smart att dra igång dieselvärmaren av flera skäl... då är rattvärme skönt på vintern, känns helt enkelt lite lyxigt med en varmratt i en sval bil vintertid.

 

EK



#4783

Postad 10 May 2018 - 07:11

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Aldrig saknat och valde bort på nya. Varför är det ett måste?

Nånting jag aldrig saknat eller behövt.

Varför?

Tycker det är en grymt bra komfortgrej helt enkelt. Hade aldrig aktivt valt det innan jag testat men efter att ha haft det en gång så finns det med på måste-listan.

/R

Redigerat av zephir, 10 May 2018 - 07:12.


#4784

Postad 10 May 2018 - 07:25

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0
Det är ju en typisk funktion som man inte saknar förens man haft det. Innan jag hade det första gången var det också något som jag tyckte kändes onödigt. Sen fanns det på en bil jag köpte begagnad och sen dess har det alltid stått med på kravlistan :)

Redigerat av stabbe, 10 May 2018 - 07:25.


#4785

Postad 10 May 2018 - 08:12

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Håller med. Rattvärme e sweet. Har alltid på den trots jag kört värmare i bilen. Kostar väl inte mycket som tillval heller.

#4786

Postad 10 May 2018 - 10:48

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0

Då betalar företaget leasingkostnaden... sådana avtal finns inte i IT-branschen! ;)


Det är väl själva definitionen av tjänste/förmånsbil, att företaget står för alla kostnader och den anställde använder den. Funkar utmärkt i min del av IT-branchen. ;)

#4787

Postad 10 May 2018 - 11:40

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

kamkedjan eller sträckarna kanske kass igen på bilen, måste fundera på varför de inte orkar få upp trycket tillräckligt snabbt; är det något som tätar filtret för fort, är silen tät eller är motorn bara kasst konstruerad?

In med den på måndag för oljebyte och eventuellt reparationsuppdrag.

 

Ja, det är samma bil fortfarande, den med alla felen som fick en egen tråd.

Efter jag helt slutade bry mig så har den faktiskt skärpt sig. Förutom motorn enligt ovan då. Och att hjullagren kanske är på väg att behöva bytas. Och bromsbeläggen. Samt dämparna, krängstagen och sätesvärmaren på förarsidan. Och stereon som börjat muppa ur. Och kupefläkten som gnisslar. Bakrutetorkaren har börjat gnissla också, men den är ju bara att låta bli att sätta igång. ACn behöver dessutom lagas inför högsommaren och därtill behöver lite ytrost eventuellt putsas bort. Justja, dessutom försvinner lite kylarvätska; typ 1dl per år, vet inte om det är normalt dock.

 

Men annars är den numera helt ok.



#4788

Postad 10 May 2018 - 14:50

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3166 inlägg
  • 0

Rattvärme ingår i ett av paketen, som för andra är det ett måste för mig med. Har det i min andra bil och det är riktigt skönt, men som det mesta tycker vissa det är onödigt och andra inte :) jag har även bränslevärmare men det är skönt med rattvärme ändå.

 

 

Rattvärme är guld, har man en gång testa är det jobbigt att sen inte ha. Rattvärme och stolvärme sen kan det vara hur kallt som helst i bilen.

 

Jag saknar tyvärr rattvärme i min bil, ska fråga vid nästa service om det är möjligt och vad det kan kosta att få det.



#4789

Postad 10 May 2018 - 16:47

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

kamkedjan eller sträckarna kanske kass igen på bilen, måste fundera på varför de inte orkar få upp trycket tillräckligt snabbt; är det något som tätar filtret för fort, är silen tät eller är motorn bara kasst konstruerad?
In med den på måndag för oljebyte och eventuellt reparationsuppdrag.
 
Ja, det är samma bil fortfarande, den med alla felen som fick en egen tråd.
Efter jag helt slutade bry mig så har den faktiskt skärpt sig. Förutom motorn enligt ovan då. Och att hjullagren kanske är på väg att behöva bytas. Och bromsbeläggen. Samt dämparna, krängstagen och sätesvärmaren på förarsidan. Och stereon som börjat muppa ur. Och kupefläkten som gnisslar. Bakrutetorkaren har börjat gnissla också, men den är ju bara att låta bli att sätta igång. ACn behöver dessutom lagas inför högsommaren och därtill behöver lite ytrost eventuellt putsas bort. Justja, dessutom försvinner lite kylarvätska; typ 1dl per år, vet inte om det är normalt dock.
 
Men annars är den numera helt ok.


Låter som bra kvalitet. Låt mig gissa, vag?

#4790

Postad 10 May 2018 - 17:25

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Låter som bra kvalitet. Låt mig gissa, vag?

Sorry Mikkiz :P

Chevrolet Aveo -12



#4791

Postad 10 May 2018 - 18:42

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Passerar strax 11k mil med den nu.

 

förutom garantireparationerna sedan tidigare så har jag bara lagt ut pengar på följande:

nya fjädrar runt om.

Kamkedja+sträckare (försäkringen täckte)

Regelbunden service

Nya däck.. i somras blev det 6(?) nya sommardäck pga sabotage eller ungdomsbus (7 skruvar i vänster fram, 4 skruvar i höger fram på de flång nya sommardäcken), samt en däckreparation pga en ensam skruv i vänster framdäck.



#4792

Postad 10 May 2018 - 19:15

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4533 inlägg
  • 0
Nyligen hemkommen efter en tur hos höglund motor sport.
Ca 250hk och 400nm.
Tur att det sitter en tysk spis i dessa som tål det.

Bifogad fil(er)



#4793

Postad 10 May 2018 - 21:28

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0
Robert,

Skratt, sköna siffror. Det där med ursprung av motor går att diskutera... Men vilken raket du skaffat. Jag funderar stenhårt på att chippa min V70n AWD. Upp till just 250bhp/410nm.

#4794

Postad 11 May 2018 - 08:12

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 1
Andan i halsgropen - tittade precis ut på garageuppfarten och bildörren står på vid gavel...och det har ösregnat inatt.
Frågar barnen om de varit ute - ”nej!”

Visade dig att jag glömt bildörren öppen igår kväll 😂 men regnet som kom inatt hade som tur var vinklats från andra sidan så det var inte så blött som man kan tro. Tur också man bor i ett lugnt samhälle ;)

Edit: andan i halsgropen? Hjärtat säger man väl kanske?

Redigerat av MrSpokk, 11 May 2018 - 08:26.


#4795

Postad 11 May 2018 - 12:14

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4533 inlägg
  • 0

Robert,

Skratt, sköna siffror. Det där med ursprung av motor går att diskutera... Men vilken raket du skaffat. Jag funderar stenhårt på att chippa min V70n AWD. Upp till just 250bhp/410nm.


Det sitter en Cooper S motor i dessa (RC)
Ja Volvo är tacksamma att optimera.
Drar oftast en skvätt mindre också.

#4796

Postad 11 May 2018 - 12:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12483 inlägg
  • 2

Jag har aldrig förstått grejen med rattvärme. Har ni ingen förvärmning av bilen?

 

 

Håller med. Har man förvärmning är det meningslöst med rattvärme.

 

Det är ju en typisk funktion som man inte saknar förens man haft det.

 

Jag har det, men bilen är ju redan varm när man sätter sig i den. Varför ska man grilla händerna? ;) 


Redigerat av Ageve, 11 May 2018 - 12:48.


#4797

Postad 11 May 2018 - 14:03

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 1

Rattvärme är aldrig meningslöst. Särskilt inte när man glömt tanka och dieselvärmaren inte startat pga detta  :)



#4798

Postad 11 May 2018 - 15:13

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Håller med. Har man förvärmning är det meningslöst med rattvärme.


Jag har det, men bilen är ju redan varm när man sätter sig i den. Varför ska man grilla händerna? ;)

Den dagen ditt batteri är för dåligt för att låta värmaren gå då? ;)
Den dagen du står parkerad i ett kallt inomhusgarage? ;)
Den dagen det är en grad för varmt för värmaren att starta? ;)
Den dagen du tror att du ställt värmare men glömt? ;)

Hade en kollega som var jätteanti rattvärmare tills den dagen han fick det med, efter dess använde han den hela tiden trots förvärmning.

Edit: För mig med konstabt kalla händer så är det underbart iaf :)

Redigerat av MartinAberg, 11 May 2018 - 15:15.


#4799

Postad 11 May 2018 - 16:41

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0

Håller med. Har man förvärmning är det meningslöst med rattvärme.

 

 

 

 

Jag har det, men bilen är ju redan varm när man sätter sig i den. Varför ska man grilla händerna? ;)

 

Det är ju allt annat än meningslöst, att ratten blir varm och skön är ju hur najs som helst. Det blir den inte av att köra bränslevärmare.

 

Aja denna diskussion lär ju inte komma någonstans, finns alltid två läger. Men att kalla det meningslöst är lite trångsynt om man kollar på listan ovan som MartinAberg skriver.


Redigerat av stabbe, 11 May 2018 - 21:52.


#4800

Postad 11 May 2018 - 17:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0

kamkedjan eller sträckarna kanske kass igen på bilen, måste fundera på varför de inte orkar få upp trycket tillräckligt snabbt; är det något som tätar filtret för fort, är silen tät eller är motorn bara kasst konstruerad?
In med den på måndag för oljebyte och eventuellt reparationsuppdrag.

Ja, det är samma bil fortfarande, den med alla felen som fick en egen tråd.
Efter jag helt slutade bry mig så har den faktiskt skärpt sig. Förutom motorn enligt ovan då. Och att hjullagren kanske är på väg att behöva bytas. Och bromsbeläggen. Samt dämparna, krängstagen och sätesvärmaren på förarsidan. Och stereon som börjat muppa ur. Och kupefläkten som gnisslar. Bakrutetorkaren har börjat gnissla också, men den är ju bara att låta bli att sätta igång. ACn behöver dessutom lagas inför högsommaren och därtill behöver lite ytrost eventuellt putsas bort. Justja, dessutom försvinner lite kylarvätska; typ 1dl per år, vet inte om det är normalt dock.

Men annars är den numera helt ok.


VW?..




Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.