Det var tråkigt att höra.
I mitt fall hade det definitivt varit värt att låta förstärkaren skala upp, med tanke på vad för hårdvara som sitter i den för uppskalning.
Ber så mycket om ursäkt, fel av mig, det går även att ställa in på 576p.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34728 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 30 mars 2009 - 14:33
Ber så mycket om ursäkt, fel av mig, det går även att ställa in på 576p. Postad 30 mars 2009 - 14:36 Redigerat av apanoladotcom, 30 mars 2009 - 14:37. Postad 30 mars 2009 - 14:43
Jo, men vill man att andra enheter skall skala så är det 576i som är av intresse. ![]() Edit: ffodil..Jag vet att du bara ville informera vad som gick att ställa in.. ![]() Redigerat av Palle, 30 mars 2009 - 14:45. Postad 30 mars 2009 - 14:52 Postad 30 mars 2009 - 14:55
vill bara förtydliga: skalningen till 720p el 1080p tar ju din förstärkare/tv/scaler hand om då. det enda som motorolan gör är ju deinterlacingen (på de program som sänds i interlaced, vilket kanske är alla SD sändningar, jag har tyvärr ingen koll på detta). det bästa hade varit om man kunnat ställa in boxen till att bara släppa igenom signalen orörd, vilket hade haft sin fördel när det börjar komma hd-sändningar. Meeeen detta lär väl dröja så lång tid att det hinner komma både en och två nya boxar till... ![]() Redigerat av ellerström, 30 mars 2009 - 14:58. Postad 30 mars 2009 - 15:56 Ryktet säger ju att det ska gå att få ut 576i via hdmi om man ställer in boxen på RGB istället för 576p/720p/1080i. Som extra bonus påstods man då får ut RGB via scarten (normalt sett får man bara komposit). Vet dock inte om nån provade ifall det verkligen funkade? Tilläggas ska ju att om man gjorde så tidigare, och enbart hade boxen ansluten via hdmi till tvn, så försvann bilden från tvn en bit in i uppstarten. Minns dock inte om bilden försvann vid tredje eller femte plutten, men man var hur som helst tvungen att välja nån av 576p/720p/1080i annars blev det svart i rutan efter uppstarten av plattformen. Redigerat av gusax, 30 mars 2009 - 16:02. Postad 30 mars 2009 - 16:14
Det var väl i stort vad jag menade. ![]() gusax: Lät intressant. Har inte hört "ryktet" men på boxen och prova.. Redigerat av Palle, 30 mars 2009 - 16:16. Postad 30 mars 2009 - 16:18
Fast den skickar inte ut Dolby digital 5.1 via HDMI, utan bara stereo. Ställer man in digitalboxen på digitalt ljud, så blir det inget ljud på SVT1 och om jag minns rätt SVT2. Postad 30 mars 2009 - 16:26
Mycket intressant. Ni som kan testa om man får ut RGB via SCART (och då bättre bild) får gärna göra det (har själv lånat ut min 1910-box så kan ej testa just nu). Postad 30 mars 2009 - 16:28
Det var mycket egendomligt. Någon som har mer information ang. detta? En fråga till, är det optisk toslink eller koaxial anslutning ifall man inte kör via HDMI? Redigerat av Unregisteredf339c6b3, 30 mars 2009 - 16:30. Postad 30 mars 2009 - 18:04
Du får PCM kodat ljud(Analogt) via HDMI även om du väljer digitalt (AC3) ljud som inställning i boxen. För digitalt ljud kan du koppla antingen via koax eller optiskt båda utgångarna finns på boxen. /LG Postad 30 mars 2009 - 18:07
Men. visst får du ut RGB via Scart..?.. Vi talade om 576i via HDMI.. Edit: läste igenom gusax post och ser vad du syftar på. Hmm. Jag var övertygad om att boxen skickar RGB via scart... jaja.. där ser man Redigerat av Palle, 30 mars 2009 - 18:12. Postad 01 april 2009 - 14:07 Postad 01 april 2009 - 16:48 Jag funderar på att skaffa Telias digital-TV. En kompis har dock avrått mig från det pga. att tjänsten tydligen inte ska fungera så bra. Det ska tydligen ta lång tid att starta upp boxen och bilden fryser ibland. Är det några fler som har problem med detta eller fungerar det bra för er? Jag kommer köra tjänsten via ADSL och kommer välja internethastigeten 6-8 Mbps. Postad 01 april 2009 - 17:19
Prova, är det inte 3 månaders prova på nu? Vissa kan det fungera dåligt för och det är tyvärr inte så mycket man kan göra åt det ibland. Ofta beror det på kvaliteten på kopparkabeln. Själv har jag haft tjänsten i mer än 4 år på två olika adresser och det har fungerat klockrent och även jag kör med 6-8 Mbit/s. Jag upplever inga frysningar i bilden (visst kan det hända någon gång, men det har det även gjort på Com Hem och Boxer) och bildkvaliteten är mycket bra. Postad 01 april 2009 - 17:31
Har haft Telia nu i över ett år, fungera hur bra som helst, inga problem och med väldigt bra bildkvalite. Hur lång tid det tar för boxen att starta upp bryr jag mig inte för, eftertsom jag nästan aldrig slår ifrån den. Det kan ju heller inte vara så svårt att starta boxen lite innan man skall titta på TV. Några frysta bilder har jag väldigt sällan sett, men har hänt någon enstaka gång, kort tid. Vad du har för hastighet på bredbandet spelar ingen roll. Postad 01 april 2009 - 20:18 ![]() Redigerat av Brel, 01 april 2009 - 20:20. Postad 01 april 2009 - 21:08 På multicastströmmen där provsändningen av Eurosport HD pågick har nu istället en lokal TV4 sändning dykt upp. Det är TV4 Luleå som provsänds och jag kunde konstatera att det också var lokal reklam från Norrbotten och Luleå som sändes! Så det är definitivt nånting på gång vad gäller lokala TV4 sändningar... ![]() Förutom Canal+ Film HD som jag redan skvallrat om så har det även dykt upp en provsändning av Canal+ Sport HD också (MPEG4, ca 7 Mbit/s). /Peter Cigéhn Postad 01 april 2009 - 22:36
Men du kan ju flytta Telia till nya stället eller har du inget telefonuttag där? Postad 03 april 2009 - 18:10
Jo, kanske det, men där har jag 100mb Bredbandsbolaget som ingår i hyran, känns lite onödigt att skaffa Telia Bredband också. Om det nu ens går som sagt. Redigerat av Brel, 03 april 2009 - 18:11. Postad 03 april 2009 - 18:44 Fick en extra och funderar på om man kan använda den till något annat om man ändrar dess inställningar. Tyvärr verkar det inte helt trivialt att komma in i den, vad jag kan se hockar den inte upp sig mot någon dhcp och något fast ip kan jag inte heller hitta? Någon som har mer info, annars blir det nog soptunnan... Postad 04 april 2009 - 12:09 Så det verkar som om de lokala TV4 sändningarna är närmare än någonsin... ![]() /Peter Cigéhn Postad 04 april 2009 - 12:45
Kommer? Lokala nyhetssändingar på SVT har väl alltid funnits. Eller? Det distribueras ett 20-tal multicastströmmar för de lokala SVT sändningarna, både på SVT1 och SVT2, och har så gjorts hela tiden (i alla fall sedan SVT la om kanaltablåerna och införde lokala sändningar på både SVT1 och SVT2). Så jag vet inte riktigt om jag ens förstår frågan... ![]() /Peter Cigéhn Postad 04 april 2009 - 12:58
Det har funnits lokal SVT det året jag har haft Telia IPTV i alla fall. Postad 04 april 2009 - 13:07
Jaha? jag kan bara välja mellan SVT ABC och en annan, var är resten då? Postad 04 april 2009 - 13:12
Ja, men då har du ju lokala SVT sändningar! Lokala sändningar är just lokala, och du kan bara välja de lokala sändningar som är närmast dig. Själv har jag Västerbottensnytt och Nordnytt att välja på. Jag betvivlar att tanken har varit att du skall kunna välja alla lokala sändningar. Så du får nog fråga Telia varför dom inte tillhandahåller möjligheten att välja precis som man vill. Det kan inte jag svara på... Jag betvivlar också att du kommer att kunna välja och vraka bland de lokala TV4 sändningarna heller. Du kommer nog på liknande sätt enbart erbjudas den eller de närmaste. Men det får väl framtiden utvisa. /Peter Cigéhn Postad 04 april 2009 - 13:16
Jag upptäckte det också här i veckan.... helt lysande tjänst! Mer sånt! Telia borde kanske sälja abbonemang på deras uthyrningstjänst (typ 200kr i månaden så får man se hur mycket eller lite man vill). Det borde locka fler att betala än vad det är idag? Förutsättningen är såklart att de raggar in lite fler nyheter per månad.... Postad 04 april 2009 - 13:23
Som herren ovan (Cighen alltså ![]() Postad 04 april 2009 - 13:35
Samtliga SVT lokala sändningar finns ju att se nattetid på SVT24. Bara att programera inspelning på kanalen till 06.00 Förutsätter att man har en inspelare förstås...alternativt sitta uppe och njuta av regionala nattetid. Postad 04 april 2009 - 13:50
Med parabol kan jag välja vilken lokal sändning jag vill, i så fall är det värdelöst av Telia att inte erbjuda detta. Postad 04 april 2009 - 14:42
Varför spela in själv då man redan har SVT Play och SVT redan spelar in åt dig. Vill du titta på vilken lokal nyhetssändning du vill (och inte enbart de närmaste lokalsändningarna) och när du vill så är det ju bara att gå in på SVT Play. Varför göra det svårare än så för sig... ![]() /Peter Cigéhn Postad 04 april 2009 - 15:13 Med Canal Digital's IPTV kan man välja att se vilken lokalsändning som helst. Man kan ju ha flytt Västerbotten men kanske vill kolla vad som händer på bygden ... ![]() ![]() Postad 04 april 2009 - 15:58 På så sätt får man bästa bild när man ser på TV "live" och sedan något sämre bild när man tittar på inspelat material? Vore mycket tacksam för hjälp. Postad 04 april 2009 - 16:05
Som jag skrev i föregående inlägg så går det ju faktiskt att titta på vilka lokala nyheter man vill via SVT Play (och när man vill dessutom). /Peter Cigéhn Postad 04 april 2009 - 18:02
Hallelulja ![]() Postad 04 april 2009 - 18:55
Nja men det är ju inte samma sak eftersom det inte är live. Jobbar du på Telia eftersom du försvarar det hela? Postad 04 april 2009 - 19:25
Nej, jag jobbar inte på Telia och jag försvarar ingenting. Varför skulle jag göra det? Jag bara framför objektiva fakta om vilka möjligheter som står till buds och undanhåller mig att framföra subjektiva åsikter. Det finns tillräckligt med folk här som har tillräckligt mycket subjektiva åsikter om hur bra eller dåligt saker är så det brukar jag normalt undanhålla mig från att göra. Vad gäller liveaspekten så är det ju så att nyhetssändningarna på SVT Play i praktiken är live eftersom du kan börja se nyhetssändningarna mer eller mindre direkt efter det att livesändningen har börjat så att du kan använda SVT Play som time-shift, dvs du kan välja precis själv när du vill börja titta om det så må vara nån eller några minuter efter sändningen egentligen började. Sedan om man tycker att det är bra eller dåligt får du och andra själva avgöra. Jag gör inga som helst påståenden att SVT Play skulle vara bättre eller sämre än en riktigt livesändning. /Peter Cigéhn Postad 04 april 2009 - 20:07 För om någon har missat Boxers frivisning i helgen, tom natten mellan söndag och måndag, så har ni möjlighet i fall mottagning med DVB-T är tillgänglig jämföra Telias bildkvalitet/bithastighet. Kanaler som frivisas är bla Discovery, Femmen, TV4 Film, TV4+, TV400, TV4 Fakta, TV4 Sport, Silver, Animal Planet, Kanal 9. https://www.minhembi...howtopic=146070 Redigerat av Latman, 04 april 2009 - 20:09. Postad 04 april 2009 - 20:09
Jag provade precis på Rapport-sändningen som började 21:00. Cirka 30 sekunder efter att sändningen gick live så började jag titta på sändningen via SVT Play. Funkar alldeles utmärkt. Närmare live än så går det inte att komma... Styrkan är ju att du faktiskt kan börja titta precis exakt när du själv vill (förutom att börja titta innan sändningen ens har börjat live då vill säga ![]() Jag förutsätter att SVT lägger ut även de regionala sändningarna lika "live" på SVT Play som dom gör med riksnyheterna. /Peter Cigéhn Postad 04 april 2009 - 20:10
Nyheter är något som är väldigt viktigt att se LIVE mer än något annat program, förstår du? Nja men SVT Play är ju fortfarande inte LIVE sändningar och därför tyckte jag ditt råd var ganska dåligt eftersom vi vill ha LIVE sändningar av ALLA lokala nyhetssändningar från TV4 samt SVT, precis som med parabol och Canal Digital. Kan du fixa det åt oss, du verkar ju känna en del tomtar på Telia? Redigerat av Likvid, 04 april 2009 - 20:11. Postad 04 april 2009 - 20:19
Nej, jag känner ingen på Telia och har inga som helst relationer till Telia (förutom att jag är kund, via ett gruppavtal som samfälligheten där jag bor har, då vill säga). Var har du fått det ifrån? Därmed har jag heller inga större möjligheter att påverka detta än någon annan på forumet. Om du nu vill ha den här möjligheten att titta live på alla lokala kanalser så föreslår jag att du framför detta önskemål direkt till Telia. Jag tror inte att det hjälper speciellt mycket att framföra sina synpunkter enbart på forumet. Vad gäller TV4 så skall vi nog heller inte dra några förhastade slutsatser. Som jag skrev så får framtiden utvisa huruvida du kommer att ha möjlighet att se alla lokala TV4 sändningar eller inte. Jag bara spekulerade i att det troligtvis blir på liknande sätt som för SVT. Det här sista inläggetm för min del i den här diskussionen. Jag har ingen som helst intresse av att gå i polemik om det här. Då lägger jag hellre ned helt och håller att skriva här på forumet. /Peter Cigéhn Postad 04 april 2009 - 20:37
Tyckte Cigehns tips var riktigt bra för de som var intresserade av att se lokalsändning ifrån annan ort. Vad i de lokala sändningarna kan vara så viktiga att du inte kan vänta 30 sekunder? Det finns mycket man kan klaga på när det gäller Telia digitaltv men att haka upp sig på 30 sekunder fördröjning på en lokalsändning... ![]() Postad 04 april 2009 - 20:51 Håller med, har själv kollat på flera andra lokala sändningar via Svt Play, och några sekunders fördröjning, vad är det liksom. Nyheterna händer ju inte exakt när programmet sänds iaf... Som vanligt mycket bra rapporter från dig Peter, ser fram emot lokala Tv4-sändningar, skönt att slippa Stockholm. Postad 04 april 2009 - 20:52
Det finns folk till att gnälla på allt... ![]() Postad 04 april 2009 - 20:56
Ja, om man bråkar om 30 sekunder så kan man ju lika gärna påpeka att inget egentligen sänds live. SVT HD via Boxer brukar ligga 10-30 sekunder efter SVT1. Boxer ligger ett antal sekunder före Telia (eller om det är tvärtom) generellt. Fotbollsmatcherna från England som sänds i Sverige ligger en stund efter vad engelsmännen får se dem. Radiosporten ligger inte i fas med TV-sändningar. Fördröjningar överallt. Något vettigare kan man väl hitta att klaga på... (för det finns saker som borde göras bättre). Postad 04 april 2009 - 22:29 Som jag säger igen så kan man se alla lokalnyheter på både SVT och TV4 om man har Canal Digital över parabol, att bara sitta där som en svenne och acceptera saker, Telia kommer ju inte förbättra saker om inte man klagar. Jag har redan en lista på förbättringar som bör göras om Telia ska överleva med denna tjänst. 1. Höj bitraten på alla kanaler, idag är det tydliga artifakter. 2. Fixa lokala nyhetskanalerna, Telia ska inte bestämma VAD JAG SKA SE. 3. Radiokanalutbudet är skit, fixa lite kanaler!! dom kan inte ens erbjuda P1, P2, P3 samt P4, vi betalar licens för dessa radiokanaler, Telia har en skyldighet sända dessa. 4. Bättre box, nuvarande Motorola box är billig junk, varför den ger bra bild på HDMI beror på att transportkedjan är digital hela vägen, vid SCART suger bilden totalt och det beror nog på kassa filter i designen för att hålla ner produktionskostnaderna på boxen. 5. Varför sänds inte Sky News och resterande BBC kanaler som Lifestyle etc som Canal Digital och Com hem har? 6. Ingen frontdisplay på boxen, urkasst, man ska behöva trycka på info knappen för att se vilken kanal man tittar på, åter igen har dom tagit bort det för att spara pengar från Motorola. Postad 04 april 2009 - 22:35
SVT Play är ingen Live tjänst så kom inte och bland in andra saker. Att föreslå SVT Play som han gjorde var ju inget kanonråd precis, God dag Yxskaft ungefär, hallå hur tänker man liksom???!!?. Och vad spelar det för roll när han skriver att Telia nu skickar multicastströmmar för alla lokala TV4 nyhetsändningar nu och sen svara så korkat? om inte kunden kan ta del av dom lokala sändningarna hur dom själva vill ha det så spelar det väl ingen roll heller vad dom skickar ut nötterna på Telia... Finns nog en del som jobbar på Telia i denna tråd som inte erkänner att dom jobbar där, men läs mitt inlägg ovan om förbättringar och se istället till att ta till er kritik hos Telia istället för att vara ignoranta som alla Telia anställda är. Redigerat av Likvid, 04 april 2009 - 22:38. Postad 04 april 2009 - 23:45 Jag får be så mycket om ursäkt om jag gör dig besviken nu, men 99,9% av alla inslag i nyhetssändningarna är inspelade i förväg. De flesta är flera timmar gamla! Det enda som är "live" är den som sitter i studion och läser upp nyheterna. Varför skulle det spela någon roll om det är 30 sek fördröjning på det? 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |