![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 13 november 2010 - 11:02
Postad 13 november 2010 - 11:12
Postad 16 november 2010 - 01:20
Min PS3 låter en del och har också felet att fläkten aldrig varvar ner när man återgår till XMB. Man måste stänga av och sätta på igen för att den ska återgå till lägsta varvtal.
Skumt!
Postad 16 november 2010 - 13:45
Min lever om rätt rejält då jag spelar ex.vis Uncharted2, den står i en TV-bänk med hyfsat mycket luft runt men ganska tätt bakåt; är det någon som testat sätta en stor (12-15cm) datorfläkt som "suger ut" varmluften ur tv-bänken. Tänkte att en sådan fläkt som körs på halvfart borde vara tämligen tyst men kanske ändå hjälper ?
Postad 16 november 2010 - 17:10
Jag har en datorfläkt på 120 mm som på halvfart suger ut varmluften ur det utrymme där min reciever och PS3 bor. När fläkten är på är den totala ljudnivån lägre än om fläkten är avstängd, eftersom PS3:an då varvar upp mer.Orkar inte läsa igenom alla 161 sidor:
Min lever om rätt rejält då jag spelar ex.vis Uncharted2, den står i en TV-bänk med hyfsat mycket luft runt men ganska tätt bakåt; är det någon som testat sätta en stor (12-15cm) datorfläkt som "suger ut" varmluften ur tv-bänken. Tänkte att en sådan fläkt som körs på halvfart borde vara tämligen tyst men kanske ändå hjälper ?
Postad 18 november 2010 - 18:43

Redigerat av Kriller, 18 november 2010 - 18:44.
Postad 19 november 2010 - 15:23
Någon som har köpt ifrån CDON nyligen? Har dem CECH-2503B eller CECH-2504B? Inte för att det verkar spela någon roll dock
Du menar 320-giggaren för 2699 kr? Jag hämtade ut en sån idag och det var en CECH-2504B. Firmware är 3.40 för den som bryr sig om det...

Tyst och fin maskin.
Postad 24 november 2010 - 22:07
Postad 02 december 2010 - 01:06
Du menar 320-giggaren för 2699 kr? Jag hämtade ut en sån idag och det var en CECH-2504B. Firmware är 3.40 för den som bryr sig om det...
Tyst och fin maskin.
Ett par frågor:
1. Vad säger modelbeteckningen om vilken firmware det är? Är det så att CECH-2504B alltid har FW 3.41?
2. Var kan man hitta modelbeteckningarna och vad är skillnaderna på dem?
3. Är det stor ljudskillnad på slim och Fat version, alltså typ fläktljud man hör om det är tyst i rummet?
Tacksam för svar
Postad 03 december 2010 - 16:37
Ett par frågor:
1. Vad säger modelbeteckningen om vilken firmware det är? Är det så att CECH-2504B alltid har FW 3.41?
2. Var kan man hitta modelbeteckningarna och vad är skillnaderna på dem?
3. Är det stor ljudskillnad på slim och Fat version, alltså typ fläktljud man hör om det är tyst i rummet?
Tacksam för svar
1. Ingen aning. Enda anledningen jag kan tänka mig till att man skulle behöva fundera över det är väl om man bara kan cracka vissa firmware, så det är väl därför du frågar. Annars måste du ju ändå uppdatera till senaste om du vill gå online.
2. http://en.wikipedia....#Configurations
3. Det verkar bero väldigt mycket på olika exemplar. Det är därför den här tråden är 161 sidor lång. Happy reading.
Postad 10 april 2011 - 13:05
Tack för svar!
Postad 11 april 2011 - 08:20
Är du inom garantin kan du ju göra ett försök att få den utbytt. Kan kanske va svårt att motivera eftersom inget är direkt sönder ännu.
Postad 12 april 2011 - 15:48

Nöjd Ps3 ägare

Postad 12 april 2011 - 19:06
Min tv-bänk har två hyilor och är endast öppen framtill.
Redigerat av Fjant, 12 april 2011 - 19:09.
Postad 14 april 2011 - 16:21

Redigerat av Unregisteredb7a4fce7, 14 april 2011 - 16:22.
Postad 15 juli 2011 - 10:47
Postad 15 juli 2011 - 11:21
Redigerat av Pip, 15 juli 2011 - 11:24.
Postad 15 juli 2011 - 12:13
Hade samma fel på mina två 40gb, nu är jag på väg att få en ny med ny garanti och Slim då jag inte accepterade ljudnivån eftersom min första 40gb var knäpptyst. 5 minuters filmtittande sen gick fläkten på max och varvade inte ner, oacceptabelt.Min PS3 låter en del och har också felet att fläkten aldrig varvar ner när man återgår till XMB. Man måste stänga av och sätta på igen för att den ska återgå till lägsta varvtal.
Postad 15 juli 2011 - 19:41
Postad 15 juli 2011 - 22:18
Någon som testat att byta ut sin fläkt i PS3:an mot någon variant från eBay eller liknande som annonseras som "tyst" fläkt?
Tänk på att det är en radialfläkt i en PS3:a, inte en vanlig axialfläkt som sitter i en PC.
Postad 15 juli 2011 - 22:23

Postad 15 juli 2011 - 23:48
Vilken modell har du?Vet inte om man ska passa på att köpa en av dom nuvarande modellerna, eller hoppas på att den nya modellen som kommer om nån/några månader är tystare trots mindre fläkt, tack vare lägre energiförbrukning. Börjat tröttna på att fläkten bara spinner upp, aldrig ner
Postad 16 juli 2011 - 00:38
Vilken modell har du?
Riktigt gammal, 40GB tjockis, CECHG04 för att vara exakt.
Postad 16 juli 2011 - 01:33
Samma som mig då, vet inte serienummer på min men som sagt. Hade en knäpptyst i 2.5 år sen dog den av ylod. Fick ny refurbad men lät som fan, skicka tillbaka, fick ny, lät ännu mer och skickade tillbaka. Nu ska jag få en ny Slim antar jag då dem mailade och sa att jag skulle få en helt ny med ny garanti.Riktigt gammal, 40GB tjockis, CECHG04 för att vara exakt.
Postad 29 september 2011 - 07:39
Den låter betydligt mer än min gammla ps3a på 40gb.
Det är liksom ett burrande/surrande ljud.
Kanske en felaktig fläkt, felmonterad eller en fläkt med dåligt kullager?
Spelar jag endast med tvhögtalarna hörs det nästan hela tiden, det är vara hemmabion som överröstar ljudet.
Är de nya mer högljudda eller har jag fått en defekt enhet?
Redigerat av optimus, 29 september 2011 - 07:42.
Postad 29 september 2011 - 10:56
Jag valde att köpa den efter att jag läste om CECH-3000x där dom cheap:at till konsollen ytterligare, med mindre kylfläns, klenare nätagg och endast marginellt mer strömsnål (samma hårdvara). Dessutom färre dioder etc.

Redigerat av InterClaw, 29 september 2011 - 10:57.
Postad 29 september 2011 - 12:25
Stänger man luckan tror man att den ska fullständigt sprängas av sin egen RPM i fläktarna. Går knappt att spela nattetid när man vill vara tyst av nåon anledning.
Har 80gb tjockisvariant
Postad 30 september 2011 - 15:18
Postad 02 januari 2013 - 11:50
Postad 02 januari 2013 - 12:36
Väcker den här gamla tråden istället för att starta en ny. Min Slim 320 GB har alltid låtit mycket, men känns som att den blivit ännu värre nu sista tiden. Ett konstant surrande ljud, inget "blåsande" som det brukar från fläktar. Kan inte titta på film längre för att den låter så mycket, blir bara irriterad. Den är 2,5 år gammal. Är det någon idé över huvud taget att försöka reklamera den och få den lagad/utbytt? Räknas det här ens som ett fel eller tycker Sony att sådant här ljud är normalt? Någon som har lyckats reklamera p g a för hög ljudnivå? Vill ju inte betala massa undersökningsavgifter i onödan.
Vet folk som bytt ut sina pga för högt fläktljud.. skrev i någon annan tråd att de var olika fabrikat på fläktarna på en del slim modeller.. men min slim låter också mycket. Men nu har man vant sig. I början lät den som fan när den var ny.. och knäppte i plasten.. men det slutade efter några veckor. Men en Ps3 är inte dyr idag. Så köp dig en ny istället

Postad 02 januari 2013 - 18:32
Vet folk som bytt ut sina pga för högt fläktljud.. skrev i någon annan tråd att de var olika fabrikat på fläktarna på en del slim modeller.. men min slim låter också mycket. Men nu har man vant sig. I början lät den som fan när den var ny.. och knäppte i plasten.. men det slutade efter några veckor. Men en Ps3 är inte dyr idag. Så köp dig en ny istället
Jo en ny är ju inte fel. Finns dock inte pengar till det i nuläget så inget alternativ. Dessutom har jag hört att nya superslim även den låter mycket. Funderar på att öppna upp den och försöka dämpa fläkten, något måste ju ligga och vibrera någonstans så att det blir resonans eller något. Men då tappar jag ju alla möjligheter till att reklamera. Vore ju kul att kunna använda den utan att få blodtrycksproblem

Postad 02 januari 2013 - 21:02
Postad 02 januari 2013 - 21:18
Postad 02 januari 2013 - 22:06
Jag har den absolut första generationen som kom till sverige "det fete". Men min låter som tröskelverk särskilt under uppspelning av BD/Spel. Men för något år sedan la jag några lager med novibra-plattor under konsollen och det blev betydligt bättre. Men som sagt nått fel är det för den vibrerar. Låter era bara högt eller vibrerar era som min gör ?
Min surrar, ungefär som att fläkten ligger emot någonting så att bladen slår i. Det är inget normalt "blåsande" fläktljud. Men min är ju en Slim också, och ingen fet sak

Postad 02 januari 2013 - 22:12
Postad 03 januari 2013 - 10:18
Den är 2,5 år gammal. Är det någon idé över huvud taget att försöka reklamera den och få den lagad/utbytt? Räknas det här ens som ett fel eller tycker Sony att sådant här ljud är normalt? Någon som har lyckats reklamera p g a för hög ljudnivå? Vill ju inte betala massa undersökningsavgifter i onödan.
Det nya ljudet tycker jag låter som det skulle kunna vara att fläkten börjar skära. Den börjar bli utsliten helt enkelt.
Upp till dig om du vill låta laga den eller köpa en ny superslim. Garantin är väl 1 år så en gratis ersättningsmodell blir det nog inte tal om. Personligen tycker jag dock superslimen CECH-4000x (och även sista vanliga slimen CECH-3000x) verkar riktigt snikna, plastiga skrällen.
Jag bytte under 2010 ut två CECHL04 (80GB phat) pga hög ljudnivå generellt, men den tredje jag fick (en CECHL03) var också högljudd. Ledsnade nåt år och köpte till slut en ny slim CECH-2504B (min 6:e PS3:a haha) som jag blev mycket nöjd med. Så den modellen skulle iaf jag rekommendera dig att hitta begagnat eller så.
Men visst går det att byta om man tycker dom är högljudda - iaf inom garantin.
Postad 03 januari 2013 - 14:19
Det nya ljudet tycker jag låter som det skulle kunna vara att fläkten börjar skära. Den börjar bli utsliten helt enkelt.
Upp till dig om du vill låta laga den eller köpa en ny superslim. Garantin är väl 1 år så en gratis ersättningsmodell blir det nog inte tal om. Personligen tycker jag dock superslimen CECH-4000x (och även sista vanliga slimen CECH-3000x) verkar riktigt snikna, plastiga skrällen.
Jag bytte under 2010 ut två CECHL04 (80GB phat) pga hög ljudnivå generellt, men den tredje jag fick (en CECHL03) var också högljudd. Ledsnade nåt år och köpte till slut en ny slim CECH-2504B (min 6:e PS3:a haha) som jag blev mycket nöjd med. Så den modellen skulle iaf jag rekommendera dig att hitta begagnat eller så.
Men visst går det att byta om man tycker dom är högljudda - iaf inom garantin.
Om det är så att fläkten är utsliten så kan jag tänka mig att köpa en ny och byta den själv med tanke på att den ändå är så gammal. Precis som du så har jag fått intrycket av att superslimen är sniken, så det finns säkert risk för att den är högljudd den med. Garantin har ju gått ut, men reklamationstiden (3 år) gäller ju fortfarande och detta är något som, om det uppfattas som ett fel av Sony, bör falla inom reklamation, eller?
Hittade denna: http://www.youtube.c...h?v=CZAkhveH5Nc
Ljudet som uppstår vid resonans med chassit är väldigt likt det ljudet som min avger. Överväger att försöka göra samma sak, alltså dämpa fläkten med gummiskruvar likt dem man använder i datorchassin. Vad tror ni om det?

Postad 04 januari 2013 - 10:07
Hittade slim på BR i Gallerian. Jag tog sista 320 de hade. Det fanns en 160 kvar tror jag. 3 års garanti har de för resten.
Postad 04 januari 2013 - 21:59
Har nu öppnat upp den och ersatt skruvarna som fläkten sitter fast med med sådana gummiskruvar som man använder till datorfläktar. Fläkten i sig är knäpptyst, men när den är monterad med vanliga skruvar så blir det resonans som ger det surrande ljudet. Jag har nu fått bort det värsta ljudet, och har utan övre delen av chassit bara normalt fläktljud. Problemet är att gummiskruvarna höjer upp fläkten, så att den tar i övre delen av chassit och ger resonans därigenom istället (kanske var även detta en del av problemet från början). Har därför dämpat chassit på insidan genom att limma på en "gummiplutt" där den tar i mot fläkten.
Nu har jag i stort sett bara vanligt fläktljud kvar, dock tror jag att den fortfarande ger resonans genom chassit och jag tycker även att fläkten viner ganska högt nu istället. Kanske kyler den sämre när fläkten ligger någon millimeter högre än i normalt läge. Ska prova lite mer imorgon och se om jag kan få ner fläkten lite igen (tunnare gummi) och fortfarande dämpa tillräckligt för att undvika resonans.
Slutsats: Sony kunde gjort detta själva. Antingen snåla jäklar eller så vet dem inte vad dem sysslat med

Postad 05 januari 2013 - 02:51
På slim alltså? Jahaja, där ser man!3 års garanti har de för resten.
Intressant det där med att använda "gummiskruvar"!Ska prova lite mer imorgon och se om jag kan få ner fläkten lite igen (tunnare gummi) och fortfarande dämpa tillräckligt för att undvika resonans.
Postad 05 januari 2013 - 18:13
På slim alltså? Jahaja, där ser man!
Jag menade BR. Hoppas att alla förstod det.
Postad 07 januari 2013 - 17:29
Problemet med det "knarrande" ljudet är avhjälpt genom att dämpa fläkten vid monteringsfästena. Slutade med att jag la "gummibrickor" mellan skruvhuvud och fläkt och mellan fläkt och skruvfästet. Det knarrande ljudet försvann helt på det här sättet. Gummibrickorna får däremot inte vara för höga då fläkten kommer ta i övre delen av chassit och ge resonans därigenom istället.
Dock tycker jag att den låter väldigt mycket iallafall. Men nu är det iallafall ett normalt fläktljud som stör bra mycket mindre. Fläkten varvar upp successivt och efter någon timme låter den mer än normalt, tycker jag iallafall

Lägger ner projektet nu, funderar på en separat bluray-spelare eller en ny ps3

Postad 02 september 2013 - 08:38
Jag har den absolut första generationen som kom till sverige "det fete". Men min låter som tröskelverk särskilt under uppspelning av BD/Spel. Men för något år sedan la jag några lager med novibra-plattor under konsollen och det blev betydligt bättre. Men som sagt nått fel är det för den vibrerar. Låter era bara högt eller vibrerar era som min gör ?
Jag har också en feting och den härjar en del. I vissa lägen blåser den på med fläktarna ordentligt. Turligt så har jag den i vårt allrum där vi ser på TV och kör PS3 och Xbox via projektor. Projektorn "överröstar" PS3:an.
Till TV.n i vardagsrummet har jag en slim, den låter inte speciellt mycket.
Postad 02 september 2013 - 11:25
Min gamla slitna PS 3 överröstar nästan min tjock Xbox 360 vid det här laget. Tror fasen den gör det när inte DVD snurran körs på 360n.
Postad 02 september 2013 - 11:31
Uj är projektorer överlag så högljudda? Tacksamt iof behöver jag inte fundera på något sånt.
Min gamla slitna PS 3 överröstar nästan min tjock Xbox 360 vid det här laget. Tror fasen den gör det när inte DVD snurran körs på 360n.
Man ska aldrig sluta överväga projektor. Min ps3:a (slim) som står inne i mediahyllan hörs mer än projektorn precis ovanför huvudet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar