Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 maj 2009 - 12:26

maclaes
  • maclaes
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jag jobbar som datatekniker/nätverkstekniker och byter diskar både Sata och Ide diskar ganska ofta och har inte råkat ut för det som du uppger. Men när det gäller större disk i boxen skall jag göra några inspelningar och se hur mycket som är kvar av disken efter det då bör man kunna bedöma om bytet till större disk har gett någon effekt. En sak är helt klar jag behöver ingen fläkt och disken 2.5" är dödstyst. Nackdelen är att nu hör jag att TVn surrar när jag inte har något ljud på vilket jag inte hörde förut p.g.a boxens högljudda disk och fläkt!

/maclaes :)

Postad 20 maj 2009 - 12:45

mindwipe
  • mindwipe
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Kan man inte kolla i menyerna hur många timmar som finns kvar på disken? Är det då fler är orginal så fungerar det kanske att byta till en större disk och att den formaterar upp det utrymme som finns.

Postad 20 maj 2009 - 14:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag jobbar som datatekniker/nätverkstekniker och byter diskar både Sata och Ide diskar ganska ofta och har inte råkat ut för det som du uppger. Men när det gäller större disk i boxen skall jag göra några inspelningar och se hur mycket som är kvar av disken efter det då bör man kunna bedöma om bytet till större disk har gett någon effekt. En sak är helt klar jag behöver ingen fläkt och disken 2.5" är dödstyst. Nackdelen är att nu hör jag att TVn surrar när jag inte har något ljud på vilket jag inte hörde förut p.g.a boxens högljudda disk och fläkt!

Jag menar att mjukvaran i apparaten (som jag syftar på) formaterar partitionen till en bestämd storlek. Det har att göra med att installationen är ghostad och därför inte kan ta hänsyn till någon annan diskstorlek än orginalets. Hur formateringen av boxens disk går till har jag ingen aning om och därför vore det ju intressant att få reda på om den verkligen formaterar upp hela disken, oavsett storlek.

Kan man inte kolla i menyerna hur många timmar som finns kvar på disken? Är det då fler är orginal så fungerar det kanske att byta till en större disk och att den formaterar upp det utrymme som finns.

Jo, det har du rätt i att man kan...kan någon som har bytt verifiera detta?

Postad 20 maj 2009 - 14:35

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Helt rätt! Bra jobbat!

Jag har provat med en befintlig 2.5" disk på 300gb men fick ett PR0.... fel. Idag tog jag en ny disk på 250gb direkt ur förpackningen också det en 2.5" efter en liten stund fick jag ett ER07 men jag bara tryckte på OK och sedan fick jag ett ER01=programmet behöver uppgraderas. Efter det tog det ca 10-15min sedan kom CD menyn fram och efter kanalsökning så var allt igång igen.
/maclaes

Vad var det för 250 GB disk du satte in? Lite sugen på detta byte, är det en sata disk som sitter i nu?

Postad 20 maj 2009 - 16:45

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Jag orkar inte läsa alla inlägg och har inte fått boxen än, kan nån svara på om man kan få ut 576i på komponentutgången?

Postad 20 maj 2009 - 18:03

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Vad var det för 250 GB disk du satte in? Lite sugen på detta byte, är det en sata disk som sitter i nu?

Ja det är en sata disk som sitter i

Postad 20 maj 2009 - 18:31

Unregistered853de2e0
  • Unregistered853de2e0
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur man formaterar hårddisken på på den här mottagaren.Kollat runt men hittar inget

Meny - Information - Produktdata
Tryck sedan på röd knapp, i-knappen & grön knapp i en följd.
Välj hårddisk & välj sedan Formatera HD.

/Pen15en

Postad 21 maj 2009 - 07:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

/Pen15en

Det där kan man väl inte ha kommit på av en slump, har du mer nyttig information?

Har jag fattat det rätt att det går att byta HDD, men det är inte fastlagt om det går att utnyttja en HDD som är större än 250GB. Man kan ju tro att det blir ännu större problem att synka ljud och bild efter snabbspolning hur större disken är?

Om inspelningslistan som anger vad man har på disken lagras på HDD'n, kan man då kanske använda 250GB diskar och växla diskar?

Det verkar som om boxen själv tycker att hårddisken är för liten.
Igår raderade den 3 avsnitt av Lost som jag hade liggande. Dom bara försvann från inspelningslistan. Hjälpte inte med en omstart eller reset.

Tor att det var första gången det hände. Lost-avsnitten var sammanfogade. Kan det ha med det att göra?

Nån som varit med om detta och kan det finnas nån chans att rädda Lost-avsnitten?

Jo, det är med i bugglistan. Både att radera delar och slå ihop avsnitt kan leda till att det försvinner. Man ska nog undvika att använda redigera.

Jag orkar inte läsa alla inlägg och har inte fått boxen än, kan nån svara på om man kan få ut 576i på komponentutgången?

Har inte själv testat, men skulle tro det om man ställer om boxen till SD visning, i HD mode så blir det en av de tre möjligheterna som anges 576p, 720p eller 1080i

Redigerat av Unregistered124686ac, 21 maj 2009 - 07:55.

Postad 21 maj 2009 - 09:39

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Det är bland det sämsta med boxen. Man kan inte lita på den.

Den har sabbat en del viktiga inspelningar för mig, antingen struntar den helt enkelt att spela in eller så blir det nåt annat fel. Ska man verkligen behöva göra en backup-inspelning när man spelar in nåt viktigt!?

Jag har felet att spelar man in från BBCHD via EPG:n så missar den oftast (90%) i slutet alltså den börjar för tidigt att spela in redan på föregående program.
Händer också att den missar i början så det är inte "bara" att förlänga inspelningstiden.
Programmen verkar helt osynkade med EPG:n.

Dessa problem finns även på andra kanaler vilket är oacceptabelt.
Då jag jobbar 5-skift så ser jag nästan aldrig på annat än inspelat material och boxen blir ju helt värdelös för mig om den inte spelar in hela programmen!!

Har en känsla av att det var mindre störningar av detta slag innan nya firmwaret.

Får nog överväga annan modell av box där det sker utveckling flera ggr per år istället för vartannat år.
Är Riktigt trött på dessa inspelningsmissar nu!

Postad 21 maj 2009 - 11:37

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Har inte själv testat, men skulle tro det om man ställer om boxen till SD visning, i HD mode så blir det en av de tre möjligheterna som anges 576p, 720p eller 1080i

Ok men om man sätter boxen i SD läge så stängs väl både HDMI och komponent utgångarna?

Jag hade hoppats på 576i ut från komponent, min TV fixar inte HDCP.

Postad 21 maj 2009 - 15:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ok men om man sätter boxen i SD läge så stängs väl både HDMI och komponent utgångarna?

Jag hade hoppats på 576i ut från komponent, min TV fixar inte HDCP.

Har som sagt inte testat, men sätter man boxen i SD så får man RGB på SCART och man kan ju tycka att man borde kunna få 576i på komponent. Det stämmer att HDMI'n stängs av i SD, vet dock inte hur komponent beter sig, använder inte den nu? Någon som vet?

Redigerat av Unregistered124686ac, 21 maj 2009 - 15:14.

Postad 21 maj 2009 - 15:40

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Har som sagt inte testat, men sätter man boxen i SD så får man RGB på SCART och man kan ju tycka att man borde kunna få 576i på komponent. Det stämmer att HDMI'n stängs av i SD, vet dock inte hur komponent beter sig, använder inte den nu? Någon som vet?

När man i bildinställningar har Nej på HD-signal är det ingen bild ut på HDMI eller komponent.

Postad 24 maj 2009 - 10:16

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Sega kanalbyten
Efter uppdateringen är kanalbyten i boxen riktigt sega. Bilden blir ofta svart i några sekunder flimrar till innan boxen byter kanal. Är det fler som upplever samma sak eller är det dags att prova en fabriksåterställning. Tänkte fråga innan man gör återställningen.

Postad 24 maj 2009 - 11:54

roake
  • roake
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Samma här, dock så köpte jag min box efter den senaste uppdateringen så jag har inget att jämföra mot. Förutom mot viasat boxen (ej HD) som är blixtsnabb i jämförelse.

Postad 24 maj 2009 - 18:29

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

/Pen15en

Hej!

Nu har jag formaterat hårddisken samt nollställt flashminnet. Föresten tack för infon Pen15en
Blev tvungen att göra kanalsökning som när boxen var ny (favoritlista), samt alla andra inställningar också.
Det som jag märkte var att kanalbytena blev aningen snabbare annars ingen förändring.

//Sehlberg

Postad 25 maj 2009 - 08:07

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa denna box men det jag undrar är om man kan flytta kortet mellan olika boxar, tänkte ha en Canal Digital standartbox i sovrummet och denna inspelningsbara box i tv rummet men tänker bara ha ett kort från CD, inget tvillingabonnemang. Har hört att man måste trycka nån koder när man flyttar kortet mellan olika boxar om man inte har två stycken boxar av samma model.

Postad 25 maj 2009 - 09:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa denna box men det jag undrar är om man kan flytta kortet mellan olika boxar, tänkte ha en Canal Digital standartbox i sovrummet och denna inspelningsbara box i tv rummet men tänker bara ha ett kort från CD, inget tvillingabonnemang. Har hört att man måste trycka nån koder när man flyttar kortet mellan olika boxar om man inte har två stycken boxar av samma model.

Canal Digital låser sina kort till en viss box-typ, så det du säger går inte.

Postad 25 maj 2009 - 10:50

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Inte bara hd-kanalerna alltså?
Jösses vad sjukt...

Postad 25 maj 2009 - 13:07

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Vid kontakt med CD menar de att man skall kunna flytta kortet mellan HDTV box utan hårddisk och HDTV box med hårddisk utan några problem. Så pairing antar jag skall ske till boxtyper och inte som på Viasat där man binder kortet till den godkända boxens Box-ID.

Postad 26 maj 2009 - 09:39

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Vid kontakt med CD menar de att man skall kunna flytta kortet mellan HDTV box utan hårddisk och HDTV box med hårddisk utan några problem. Så pairing antar jag skall ske till boxtyper och inte som på Viasat där man binder kortet till den godkända boxens Box-ID.

Ok, jag behöver inte ha HD kanalerna i sovrummet utan bara i tv rummet men jag vill kunna ta med mig kortet till standardboxen i sovrummet och kolla där oxå, har för mig att jag läst förut att man måste ha två lika boxar dvs. två stycken HD boxad med hårddisk för att kunna flytta kortet. Verkar ju funka med HD box utan disk och box med disk men undra om det funkar att flytta mellan HD box med disk till den vanliga billiga standardboxen oxå, Är det någon som brukar flytta kortet mellan olika boxar?

Postad 26 maj 2009 - 09:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Verkar ju funka med HD box utan disk och box med disk men undra om det funkar att flytta mellan HD box med disk till den vanliga billiga standardboxen oxå, Är det någon som brukar flytta kortet mellan olika boxar?

Det är just detta som inte går. Jag har en Comobox och den kan jag inte byta kort med. Har ett "box nr 2"-kort till den för 80 kr per månad (med allt utom C+)...kan det vara värt.

Postad 26 maj 2009 - 10:22

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Någon som satt in en Solid state disk i sin box?

Postad 26 maj 2009 - 11:56

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Det är just detta som inte går. Jag har en Comobox och den kan jag inte byta kort med. Har ett "box nr 2"-kort till den för 80 kr per månad (med allt utom C+)...kan det vara värt.

Ok, om man har två HD boxar med hårddisk eller 2st HD boxar utan hårddisk funkar det då att flytta kortet mellan boxarna. alltså gör det att flytta kortet mellan 2 likadana boxar?

Redigerat av Unregistered6cc2d963, 26 maj 2009 - 12:04.

Postad 26 maj 2009 - 13:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Ok, om man har två HD boxar med hårddisk eller 2st HD boxar utan hårddisk funkar det då att flytta kortet mellan boxarna. alltså gör det att flytta kortet mellan 2 likadana boxar?

Ja och även från en HD-box med hårddisk till en HD-box utan.

Postad 26 maj 2009 - 13:26

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

@ Martinw30: OK så det som krävs är alltså en sk lågnivåformattering där disken blir fabriksåterställd utan filsystem eller MBR. Det var trevligt att veta. Det öppnar för att sätta in en 2,5" disk tex. så man slipper ljud och värme :D eller en riktigt stor en tills en lösning på att tanka ut sparat material finns...

Undrar hur stor man kan få dit innan boxens fw skricker i protest?

//Håkan

En kollega har satt in 1 TB utan problem med fw

Postad 26 maj 2009 - 14:03

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Det går att fuska med en Combobox. Stoppar man in en Conax CA-modul i boxen så är den inte kortläsaren pairad, utan går att användas tillsammans med valfri box.

Postad 26 maj 2009 - 19:53

Rixmupp
  • Rixmupp
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Vad är statusen på dom här boxarna nu med oväsen och buggar?

Fick nämligen min första box igår och naturligtvis så lät den som ett tröskverk. Ett samtal till supporten så nu är en ny på väg. Dessutom upptäckte jag idag att jag får signal styrka ca 175-180 på både sat1 och sat2, men bara grönt i kvalite på sat1. Sat 2 är ca 3/4 av stapeln fast röd. Det mystiska i sammanhanget är att jag har rött på Sat2 även fast jag skiftar kablarna.

Jag trodde i min enfald att dom hade fått ordning på boxarna vid det här laget.

Postad 26 maj 2009 - 21:11

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Ok, jag behöver inte ha HD kanalerna i sovrummet utan bara i tv rummet men jag vill kunna ta med mig kortet till standardboxen i sovrummet och kolla där oxå, har för mig att jag läst förut att man måste ha två lika boxar dvs. två stycken HD boxad med hårddisk för att kunna flytta kortet. Verkar ju funka med HD box utan disk och box med disk men undra om det funkar att flytta mellan HD box med disk till den vanliga billiga standardboxen oxå, Är det någon som brukar flytta kortet mellan olika boxar?

Jag brukar flytta mitt kort mellan CDs HD-box med hårddisk, HAUPPAUGE WINTV HVR-4000 och Vantage HD8000S och det fungerar hur bra som helst.

Postad 26 maj 2009 - 22:32

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
vi kan flytta kort mellan combo o hd boxen. Kan ibland ta några minuter innan man får bild.

Postad 27 maj 2009 - 07:23

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

vi kan flytta kort mellan combo o hd boxen. Kan ibland ta några minuter innan man får bild.

Total förvirring råder. Alla verkar säga olika i denna fråga...Hur ska det vara egentligen?

Postad 27 maj 2009 - 08:23

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Efter uppdateringen tar det upp till 5 minuter att stänga av boxen.
Jag kom på att när man trycker på standby knappen 1 gång, väntar några sekunder och trycker på standby en gång till, stängs boxen av som förut.

Postad 27 maj 2009 - 12:33

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Även jag kan flytta mitt kort efter behag, jag gör det inte så ofta då jag även kör smartwy.
Boxar som funkar ; CD med & utan hdd, dreambox 7020si & force 1199s. :D

Postad 27 maj 2009 - 15:05

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Efter uppdateringen tar det upp till 5 minuter att stänga av boxen.
Jag kom på att när man trycker på standby knappen 1 gång, väntar några sekunder och trycker på standby en gång till, stängs boxen av som förut.

Tack för det T.P

Postad 28 maj 2009 - 06:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tack för det T.P

Frågan är vad som går "förlorat" om man gör denna snabbavstängning, något gör den ju. Man skulle ju tro att Sagem inte har lagt in detta för att det ska låta lite extra även som avstängd, så min gissning är att den gör något rensar register eller lagrar unden något som kan ha något värde nästa gång man sätter på boxen. Det grundas dock på min tro att även en fransk programmerare kan göra något rätt, men lite tveksam till detta kan man dock vara :)

Har ni sett att om en inspelning startar i stand-by mode så är HDMI interfacet igång och bilden läggs ut på TV'n, men fjärren är död tills man "sätter på" boxen, detta har lurat mig några gånger att direkt tro att boxen är stendöd fast det är tvärs om, den lever fast avstängd :) Om man istället startar en inspelning och då stänger av boxen till stand-by mode, då läggs det inte det ut någon bild, ganska underligt. Men det kanske har med den franska programmeraren att göra?

När det gäller parning av korten, så tror svaret på detta är vem man frågar. Vad jag vet så kan man flytta kortet fritt mellan boxar. Jag har själv haft mitt HD-kort i Combiboxen och i en extra box jag fick med ett multiabonnemang, att inte bilden kommer med en gång beror säkert på den vanliga väntetiden (som kan vara upp till någon timme). Frågar man däremot CD så går det inte, för de vill säkert inte lova något nu som kan inte gäller om parning någon gång införs

Postad 28 maj 2009 - 20:12

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Hej!

Jag undrar hur det har gått för maclaes ? han byte ju disk i mottagaren och han körde utan fläkt. Jag skulle vilja veta vilket märke han köpte på Hårddisken och hur det påverkade temperaturena ?

Nån som vet eller kanske maclaes själv kan svara på mina frågor :)

Postad 28 maj 2009 - 20:24

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Frågan är vad som går "förlorat" om man gör denna snabbavstängning, något gör den ju. Man skulle ju tro att Sagem inte har lagt in detta för att det ska låta lite extra även som avstängd, så min gissning är att den gör något rensar register eller lagrar unden något som kan ha något värde nästa gång man sätter på boxen. Det grundas dock på min tro att även en fransk programmerare kan göra något rätt, men lite tveksam till detta kan man dock vara :)

Jag tror att det är en fransk raketforskare som är vikarie till den riktige programmeraren och han har helt enkelt lyckats fixa en ny bugg. :blush:
Det blir ingen skillnad om jag gör den snabba eller den sega avstängningen.

Redigerat av T.P., 28 maj 2009 - 20:26.

Postad 28 maj 2009 - 20:36

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Det trodde jag också när jag började ringa och klaga nu när den nya stora uppdatering äntligen kommit.
Förklarade för teknisk support vad jag tyckte och tänkte och att jag uppenbarligen inte är ensam om att ha problem med boxen även fast den stora uppdateringen kommer, han förklarade väldigt att en del av de buggarna jag fortfarande led samt en av de nya buggarna var kända men att uppdatering skulle komma inom en snar framtid.

Tack men nej tack, det godtar jag inte när man haft iallafall nio månader på sig att skriva ihop en uppdatering!
De bad mig invänta samtal från reklamationsavdelningen som återkom till mig inom de utlovade 48 timmarna.

Förklarade hela historian igen och vad det hela slutade med kan jag inte skriva här förrän jag har fått det bekräftat via brev.

Hur som helst sa jag till killen jag pratade med på reklamtionsavdelningen att skriva ner våran uppgörelse i supportloggen och att han kunde skicka ut en ny box till mig, funkade det fortfarande inte så kunde jag åberopa våran uppgörelse efter att ha prövat en eller två nya boxar.

Första utbytesboxen hade ett serienummer som var 137015 enheter tidigare än ursprungs boxen,
den "nya" ersättningenboxen hade en nätdel som var på 0.3A mindre i utmatning.

Kan säga att den fungerade inte ens hälften så bra som ursprungs boxen men flera nya buggar för mig.
Ett samtal till och en ny box på väg.

Den andra utbytesboxen har ett serienummer som är 4859 enheter högre än den första utbytesboxen jag hade fått men fortfarande en box tillverkad 132156 enheter innan ursprungsboxen, nätdelen till denna var som på ursprungsboxen jag haft på 3,8A i maximal utmatning.

Om inte Sagem har en annan logik i sina serienummer än vad övriga tillverkare av nästan alla produkter använder i hela världen vill säga! :)
Tror inte de har det, även om de är franska.

Den sista boxen fungerar inte heller helt tillfredsställande så alla tre boxarna har haft en del av problemen gemensamt men alla har även haft individuella problem som inte funnit på de andra jag prövat. Logiskt? Inte alls.

Skall det ens vara möjligt om man bygger en produkt av samma komponenter och använder samma mjukvara i produkten?

Jag har nu tyvärr åberopat den uppgörelsen som reklamationsavdelningen gjorde med mig, tyvärr för att jag tycker Canal Digital har det absolut bästa utbudet och bäst prissättning av det som man kan hitta i detta land.

Postad 28 maj 2009 - 21:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Från BadgerBoy: Den sista boxen fungerar inte heller helt tillfredsställande så alla tre boxarna har haft en del av problemen gemensamt men alla har även haft individuella problem som inte funnit på de andra jag prövat.

Vad för problem är det?

Postad 28 maj 2009 - 22:31

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Que: Helt oprovocerade hängningar när jag gått in i EPG, tappar ljudet när jag spolar i inspelat material och en härlig skillnad i volymen mellan olika kanal sedan uppdateringen kom är saker jag kommer på just nu.

Slutade föra protokoll när jag såg att inte ens den sista boxen de skickat ville fungera problemfritt.

Volymskillnaden ville de ha till att det berodde på de olika kanalernas utsändningar, självklart kan det göra det men varför fanns inte problemet innan uppdateringen? Och sedan kom det fram att även andra kunder hade anmärkt på detta.

En annan notering jag gjort, ursprungsboxen jag hade med högt serienummer ökade ett par gånger hastigheten på fläkten från det att jag fick paketet tills det att jag skicka tillbaks den för dryg två månader sedan, de två utbytesboxarna jag prövat justerar hastigheten till som tätt, det är inte ens sommarvärme än och placeringen är samma som tidigare.

På första utbytesboxen gjorde jag en notering till Canal Digital om resonans när jag returnerade den men den andra utbytesboxen är betydligt bättre så den kommer jag inte göra någon notering på gällande det när den åker i retur.

På utbytesboxarna upplever jag också själva boxarna som riktnings känsligare då jag betydligt många fler gånger får rikta om fjärrkontrollen och trycka igen för boxen ska ta emot kommandot. Inget jag anmärkt på utan bara noterat.

Eller om du menar vad som skiljt dem åt så tappade första boxen signal styrkan huxflux emellanåt, de har jag inte märkt av med de två andra. Ganska drygt när man sitter med timeshift och när det är 20 minuter kvar så dör och inspelningen är kapad eller försvunnen.

Den andra fick jag starta upp ibland tre till fyra gånger eftersom den stängde av sig när den visade "init" på displayen.

Den tredje har hängt sig emellanåt när jag gått in i EPG.

Hade jag sparat alla anteckningar efter jag skickade in "felanmälan" till Canal Digital så hade jag garanterat kunna fyllt på med egenheter bland boxarna men det låter jag vara osagt nu så jag inte printar ner osanning.

Jag vill verkligen att de får ordning på boxen för PVR och HDTV sändningar vill jag inte vara utan, alternativt om dom kunde garantera att de inte inför card pairing så jag kan köpa vilken annan PVR box jag vill men det sista alternativet lär man kunna titta i stjärnorna efter tror jag.

Redigerat av SwedishBadger, 28 maj 2009 - 22:56.

Postad 29 maj 2009 - 06:09

Rixmupp
  • Rixmupp
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Fick min utbytes box igår och den var tystare än den första, inget skorrande ljud från fläkten men jag får fortfarande röd stapel i signalkvalite på Sat2. Har styrka ca 175 på Sat1 och grön stapel. på Sat2 160 och röd stapel. Och det blir ingen skillnad även fast jag skiftar kablarna till parabolen. märkligt?

Dock har jag inte gjort någon uppdatering än, kanske blir bättre efter det. Fast då dyker väl nya buggar upp....

Postad 29 maj 2009 - 07:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Que: Helt oprovocerade hängningar när jag gått in i EPG, tappar ljudet när jag spolar i inspelat material och en härlig skillnad i volymen mellan olika kanal sedan uppdateringen kom är saker jag kommer på just nu.

Slutade föra protokoll när jag såg att inte ens den sista boxen de skickat ville fungera problemfritt.

Volymskillnaden ville de ha till att det berodde på de olika kanalernas utsändningar, självklart kan det göra det men varför fanns inte problemet innan uppdateringen? Och sedan kom det fram att även andra kunder hade anmärkt på detta.

En annan notering jag gjort, ursprungsboxen jag hade med högt serienummer ökade ett par gånger hastigheten på fläkten från det att jag fick paketet tills det att jag skicka tillbaks den för dryg två månader sedan, de två utbytesboxarna jag prövat justerar hastigheten till som tätt, det är inte ens sommarvärme än och placeringen är samma som tidigare.

På första utbytesboxen gjorde jag en notering till Canal Digital om resonans när jag returnerade den men den andra utbytesboxen är betydligt bättre så den kommer jag inte göra någon notering på gällande det när den åker i retur.

På utbytesboxarna upplever jag också själva boxarna som riktnings känsligare då jag betydligt många fler gånger får rikta om fjärrkontrollen och trycka igen för boxen ska ta emot kommandot. Inget jag anmärkt på utan bara noterat.

Eller om du menar vad som skiljt dem åt så tappade första boxen signal styrkan huxflux emellanåt, de har jag inte märkt av med de två andra. Ganska drygt när man sitter med timeshift och när det är 20 minuter kvar så dör och inspelningen är kapad eller försvunnen.

Den andra fick jag starta upp ibland tre till fyra gånger eftersom den stängde av sig när den visade "init" på displayen.

Den tredje har hängt sig emellanåt när jag gått in i EPG.

Hade jag sparat alla anteckningar efter jag skickade in "felanmälan" till Canal Digital så hade jag garanterat kunna fyllt på med egenheter bland boxarna men det låter jag vara osagt nu så jag inte printar ner osanning.

Jag vill verkligen att de får ordning på boxen för PVR och HDTV sändningar vill jag inte vara utan, alternativt om dom kunde garantera att de inte inför card pairing så jag kan köpa vilken annan PVR box jag vill men det sista alternativet lär man kunna titta i stjärnorna efter tror jag.

Tyvärr så är det väl bara att hålla med dig. Jag är på min 6:e box men efter ett tag så tröttnade man och insåg att det blir nog inte så mycket bättre än så här :)

Efter senaste SW-patchen så upplever jag några av de saker du listat, så jag är tveksam till att dessa går att "byta bort" med HW, vi måste nog tyvärr vänta ut ny mjukvara. Fläkten låter nu lite mer än tidigare, den kanske är något tystare när HDD'n är kall men jag tycker att det tidigare läge II går nu in tidigare, för boxen går med högre fläktläge nu fastän det inte är så otroligt varmt inne. Att ljudet inte kommer alls eller väldigt sent och ur fas på inspelningar har ökat. Troligen pga att de försökt att få bort hängningar så har detta blivit resultatet. Jag har igen fått någon sämre fjärrkontrollsförbindelse, som jag har skrivit tidigare så har det allmänna ljuset runt boxen spelat roll och om jag haft en lampa tänd så har detta hjälpt tidigare (men den har inte så stor nytta längre) så nu får man igen rikta fjärren mot boxen. När det gäller ljudnivåskillnad, så håller jag med där också. Tycker just att det är SVT1 i 5:1 ljud som är värst just nu, där man få dra upp lite extra, det kan dock finns liknade på andra. Jag tror att ljudformat spelar större roll i nivån än kanalen. Men något du ska kolla är att fjärrkontrollen står på max ljud ut från boxen. För fjärren styr enbart AC# eller om det nu var PCM, och inte det andra, så där kan man få verkliga skillnader om man inte har nivån på max

Trots allt så har man mycket glädje med boxen, så jag skulle inte vilja byta bort den mot inget alls. Däremot så hade det ju varit trevligt med en 0-fels box

Postad 29 maj 2009 - 07:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Fick min utbytes box igår och den var tystare än den första, inget skorrande ljud från fläkten men jag får fortfarande röd stapel i signalkvalite på Sat2. Har styrka ca 175 på Sat1 och grön stapel. på Sat2 160 och röd stapel. Och det blir ingen skillnad även fast jag skiftar kablarna till parabolen. märkligt?

Dock har jag inte gjort någon uppdatering än, kanske blir bättre efter det. Fast då dyker väl nya buggar upp....

Har du testat att justera antennen?

Postad 29 maj 2009 - 07:36

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

...

Jag förmodar att du använder orginalfjärren? Jag skulle återigen vilja påpeka att 90% av alla hängningar verkar försvinna om man byter till en Logitech-fjärr.
Jag har aldrig bytt box, har haft samma sedan nov-07 och jag har inga andra problem än de kända listade buggarna. Hängningar har jag inte haft några sedan senaste uppdateringen. Möjligen någon "automatisk" omstart...och jag har inte ens särskilt bra signalstyrka med mina 35 m långa kablar, som t o m är skarvade. (Dock är staplarna gröna). Enda problemet är vid dåligt väder då bilden kan försvinna.

Postad 29 maj 2009 - 09:14

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Que: Jag har allt ställt in max volym från boxen, har följt tråden sedan jag fick boxen så jag har försökt så gott det går.

Jag är inte villig att betala för en box som inte fungerar på tänkt sätt, hade man fått boxen så skulle jag inte klaga.
Har man betalat 2995:- eller som nu 1999:-för boxen skall den fungera och man skall inte acceptera en såhär långdragen process från Sagem / Canal Digital.

Kan inte de leverera en box som man är nöjd med så är det väl upp till dem att göra kunden nöjd och inte upp till kunden att göra dem nöjda genom att hålla tyst och godta att produkten inte är felfri.

Agpath: Nej jag använder en Logitech Harmony One förutom vid enstaka tillfällen.

Redigerat av SwedishBadger, 29 maj 2009 - 13:09.

Postad 29 maj 2009 - 11:43

Rixmupp
  • Rixmupp
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Har du testat att justera antennen?

Nej, ska titta mer på det i helgen, men tycker inte att det ska spela nån roll eftersom det är samma LNB till båda, så är det bra på den ena så borde det vara bra på den andra. Men det mystiska är ju att det inte blir nån skillnad fast jag skiftar kablarna....

Postad 29 maj 2009 - 15:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Agpath: Nej jag använder en Logitech Harmony One förutom vid enstaka tillfällen.

Ok, jag med, men ibland måste ju orginalet fram. Det är ju tydligt att det är ett rent lotteri att få en fungerande box och att jag kanske har haft lite mer tur...
Men onekligen funderar jag på om det ändå inte kan vara externa saker som får det att fungera olika bra: placering, kablar, anslutningar, typ av TV och reciever. Det finns ju lika många miljöer att placera boxen i som det finns användare av den. Om vi bytte box så kanske du skulle få problem som inte jag upplever och tvärtom.

Postad 30 maj 2009 - 08:29

Kaare
  • Kaare
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Vad är statusen på dom här boxarna nu med oväsen och buggar?

Fick nämligen min första box igår och naturligtvis så lät den som ett tröskverk. Ett samtal till supporten så nu är en ny på väg. Dessutom upptäckte jag idag att jag får signal styrka ca 175-180 på både sat1 och sat2, men bara grönt i kvalite på sat1. Sat 2 är ca 3/4 av stapeln fast röd. Det mystiska i sammanhanget är att jag har rött på Sat2 även fast jag skiftar kablarna.

It´s easy to fix. Make a record on the National Geographic channel and when recording shift to watch Discovery. Wait 10 sec. and stop recording. Both of your channels will now be in the green area.

regards
Kaare

Postad 30 maj 2009 - 20:01

Unregistered4858ceb2
  • Unregistered4858ceb2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Men onekligen funderar jag på om det ändå inte kan vara externa saker som får det att fungera olika bra: placering, kablar, anslutningar, typ av TV och reciever. Det finns ju lika många miljöer att placera boxen i som det finns användare av den. Om vi bytte box så kanske du skulle få problem som inte jag upplever och tvärtom.

Jag håller med,kringutrustningen kan ha stor betydelse. Speciellt typ av TV. Jag har en projektor via HDMI utgången och ljudet till en ordinär ljudanläggning.Jag spelar in olika progrma varje dag. Flera gånger två inspelningar samtidigt. Har aldrig missat en inspelning, utom att någon gång som jag tappat någon min på slutet. Har inga störningar eller problem utom några av de kända som går att leva med. Jag är väldigt nöjd med min box.

Postad 31 maj 2009 - 19:32

maclaes
  • maclaes
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Hej!

Jag undrar hur det har gått för maclaes ? han byte ju disk i mottagaren och han körde utan fläkt. Jag skulle vilja veta vilket märke han köpte på Hårddisken och hur det påverkade temperaturena ?

Nån som vet eller kanske maclaes själv kan svara på mina frågor :)

Hej Lacariuz!
Den disken jag har använt är en helt ny och fräsch direkt ur påsen Samsung S-ata2 HM251JJ 7200,16mb,250gb.
Jag tänker också prova en 500gb 7200 momentus men det är lång lev.tid på dem.
Provade också en WD320Scorpio 5400RPM WD3200BEVT som var använd tidigare men jag använde WD:s eget program för att formatera disken med nollor tog drygt 4tim men det hjälpte inte.
Skall dock prova något annan program för att se om det hjälper.
Disken som satt i var ju en 3.5"WDpå 7200rPM. Det bästa var ju att det fanns hål i kortet för 2.5"diskar också så det var inge problem med att få fast disken.
Kör utan fläkt och temperaturen håller sig på ca 40-45gr.

Redigerat av maclaes, 31 maj 2009 - 19:34.

Postad 31 maj 2009 - 20:19

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Hej Lacariuz!
Den disken jag har använt är en helt ny och fräsch direkt ur påsen Samsung S-ata2 HM251JJ 7200,16mb,250gb.
Jag tänker också prova en 500gb 7200 momentus men det är lång lev.tid på dem.
Provade också en WD320Scorpio 5400RPM WD3200BEVT som var använd tidigare men jag använde WD:s eget program för att formatera disken med nollor tog drygt 4tim men det hjälpte inte.
Skall dock prova något annan program för att se om det hjälper.
Disken som satt i var ju en 3.5"WDpå 7200rPM. Det bästa var ju att det fanns hål i kortet för 2.5"diskar också så det var inge problem med att få fast disken.
Kör utan fläkt och temperaturen håller sig på ca 40-45gr.

Det finns ett annat program du kan prova att radera disken med och det är gratis http://www.killdisk....ownloadfree.htm vet inte om det fungerar men kan vara värt att prova.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.