Senaste filmen jag såg...
15633 svar till detta ämne
Postad 05 August 2012 - 20:52
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Hunger GamesVar på bio och kikade på den och den var faktist helt ok. Dock satt jag hela tiden och jämförde med Battle Royale. Betyg 3/5 Arn - TempelriddarenVar ett bra tag sedan jag såg filmerna sist. De är bra, men den här gången kändes den första filmen utdragen och seg emellanåt, imorgon blir det andra delen. Betyg 3/5
Postad 05 August 2012 - 21:20
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2926 inlägg
Takeo: kolla in den internationella cuten av Arn. De har sammansmält de två filmerna till en vilket ger mer fart och mindre smör! Mycket bättre.
Postad 05 August 2012 - 22:22
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Takeo: kolla in den internationella cuten av Arn. De har sammansmält de två filmerna till en vilket ger mer fart och mindre smör! Mycket bättre.
Tack för tipset, se om jag hittar den.
Postad 05 August 2012 - 23:18
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Hunger Games Var på bio och kikade på den och den var faktist helt ok. Dock satt jag hela tiden och jämförde med Battle Royale. Betyg 3/5
Såg också denna filmen ikväll, dock hemma framför tvn, men tyckte inte det var något märkvärdigt med filmen.. man har sett det förut som du skriver.
Postad 06 August 2012 - 01:02
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Fast five. Stängde av efter 15 min. Sjukt usel film. Mississippi Burning. Kul att se om, inte Alan parkers bästa men solid och schysst rulle med en hel radda sköna skådisar. 3,5 av 5.
Postad 06 August 2012 - 01:10
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Hunger games - 1.5 av 5
Längesen jag såg en riktigt bra film. Mycket skit som är snyggt förpackat. Avundas er som kan se om filmer,, har väldigt svårt att engagera mig när jag redan sett det
Postad 06 August 2012 - 04:58
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Såg också denna filmen ikväll, dock hemma framför tvn, men tyckte inte det var något märkvärdigt med filmen.. man har sett det förut som du skriver.
Märkvärdig, nej. Men jag tyckte faktiskt den var helt ok skjuten. Hur hade du möjlighet att se den hemma framför TVn? ;-)
Postad 06 August 2012 - 11:04
Unregistered25174fcf
-
Unregistered25174fcf
-
Användare
-
-
243 inlägg
Batman begins
Fick bli denna i helgen och skall även se the dark Knight igen innan jag ser den nya är tanken.
Det var väldigt längesedan jag såg denna film och upptäckte hur mycket jag glömt. Tycker den är riktigt bra, dock är skurken inget vidare i jämförelse med jokern men i övrigt mycket bra.
7,5/10 får den i betyg. Ser fram emot att se den nyaste snart.
Postad 06 August 2012 - 22:36
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Memento på blu-ray.
Vet inte varför jag missat att se denna film tidigare men tittade på den ikväll och gillade den skarpt. Guy Pearce spelar riktigt bra i sin roll, även Joe Pantoliano & Carrie Anne Moss övertygar i sina roller.
Gillar sättet Nolan valt att berätta filmen på där man inte riktigt förstår handlingen till en början men det klarnar efter hand.
Mycket sevärd!
Betyg 9/10
Postad 07 August 2012 - 10:05
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
DELIKATESSEN, Fransk skruvad postapokalyptisk Terry Gilliam-inspirerad komedi från 1991.
Ganska förvirrad historia om en slaktare/hyresvärd som använder sina hyresgäster som råvara.
Intressant persongalleri och dessutom märkliga vegetarian-rebeller...
Knasigt? Det är bara förnamnet...
Postad 07 August 2012 - 13:21
Unregistered6dec62d4
-
Unregistered6dec62d4
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Memento på blu-ray.
Vet inte varför jag missat att se denna film tidigare men tittade på den ikväll och gillade den skarpt. Guy Pearce spelar riktigt bra i sin roll, även Joe Pantoliano & Carrie Anne Moss övertygar i sina roller. Gillar sättet Nolan valt att berätta filmen på där man inte riktigt förstår handlingen till en början men det klarnar efter hand.
Mycket sevärd!
Betyg 9/10
Hur var bild och ljudkvaliteterna på denna filmen?
Postad 07 August 2012 - 13:51
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Hur var bild och ljudkvaliteterna på denna filmen?
Väldigt bra skulle jag säga, speciellt bilden som var detaljrik med fina färger. Klar & tydlig dialog i ljudbilden.
Postad 07 August 2012 - 14:13
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Zartok, Håller inte med alls!
på vilket sätt är den remastrade varianten sämre effektmässigt upplever du? Själv så anser jag att allt blivit bättre. bilden, effekter, bakgrunder osv osv.
Postad 07 August 2012 - 15:02
Unregistered25174fcf
-
Unregistered25174fcf
-
Användare
-
-
243 inlägg
The hunger games
Nu var det min tur att se denna film och har hört så otroligt mycket gott om den från flera håll. En helt okej film inte mycket mer. Tycker att den känndes lite lam stundtals. En sevärd film men tycker nog nästan att battle royale är bättre.
6/10
Postad 07 August 2012 - 18:44
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
på vilket sätt är den remastrade varianten sämre effektmässigt upplever du? Själv så anser jag att allt blivit bättre. bilden, effekter, bakgrunder osv osv.
Mindre trovärdigt. Sen så skall man inte ändra på filmer efteråt.
Postad 07 August 2012 - 19:07
edtjope
-
edtjope
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Sen så skall man inte ändra på filmer efteråt.
Är det enligt dig då? Lucas får väl göra vad f-n han vill med sina filmer...
Postad 07 August 2012 - 19:49
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Hur hade du möjlighet att se den hemma framför TVn? ;-)
Möjligheten kom genom brevinkastet ifrån grannen
Postad 07 August 2012 - 20:38
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Fick precis den möjligheten också  Till min bedrövelse kastade jag återigen bort värdefull tid till en allt igenom urusel rulle... Soldiers of fortune var något utav det sämsta skit jag sett på länge, fann inte något i den som var bra gjort. Att så kända skådisar kan prestera så sjukt illa... Betyg 1/5
Postad 07 August 2012 - 20:59
Hooch
-
Hooch
-
Forumräv
-
-
991 inlägg
Deepstar Six (1988) Härlig "undervattens-monster" film, som jag sett flera gånger förr. Schysst tysk dvdutgåva med bla kommentatorspår av Sean S. Cunnigham. Tror jag fortsätter ikväll med Leviathan (1989)
Redigerat av Hooch, 07 August 2012 - 21:05.
Postad 08 August 2012 - 04:55
sinnes
-
sinnes
-
Veteran
-
-
2237 inlägg
We Bought a Zoo på Bluray. Riktigt bra familj som handlar om pappan Benjamin och hans två barn (Dylan och Rosie) som köper ett hus på landsbygden som tillhör ett Zoo. Dotter Rosie blir jätteglad medans sonen inte alls är med på noterna. Djurparken behöver renoveras för att klara en kommande inspektion, men det är lite problem med finanserna. Det är en riktigt bra feelgood-rulle som får 8.5/10 i betyg av mig, den kan vara lite sockersöt ibland men det är inget som stör nämnvärt.
Postad 08 August 2012 - 19:49
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Är det enligt dig då? Lucas får väl göra vad f-n han vill med sina filmer...
Ja, enligt mig.
Postad 08 August 2012 - 21:20
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Märkvärdig, nej. Men jag tyckte faktiskt den var helt ok skjuten.
Hur hade du möjlighet att se den hemma framför TVn? ;-)
Är det något man INTE ser framför TV'n? Tittar på mobilen eller? =) Klart, datorn går ju och det händer ibland, men oftast har man någon form av uppspelare via TV'n.. =)
Postad 09 August 2012 - 00:44
Unregistered181895cb
-
Unregistered181895cb
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Le feu follet (1963) Alain har legat på behandlingshem i flera månader för sin alkoholism. Han har skiljt sig från sin fru och flyttat hem från New York till Frankrike igen. Han finner ingen riktig mening med sitt liv, men en dag drar han till Paris för att träffa gamla vänner. Mycket starkt drama av Malle. Alain är en väldigt intressant karaktär och en ganska trasig själ. Det är en stor studie bland självmordsreflektioner, ångest och alkoholism. Filmen har en fin aura av existentiell förtvivlan. Jag gillar fotot och att Malle gör en rätt så osentimental skildring av berättelsen, det uppskattas. Musiken av Erik Satie är dessutom fantastisk! Och så har ju den alltid så duktiga Jeanne Moreau en roll i filmen. 4/5 Le souffle au coeur (1971) Vi får följa femtonårige Laurent som växer upp i 50-talets Frankrike med sin borgerliga familj. Och ganska snabbt upptäcker han alkohol, tobak och sex. Detta leder till ett skandalöst beteende, men han är inte ensam om det. Inte lika bra som Le feu follet, men inte så långt ifrån! Kanske lite ojämn bara. Men till skillnad från många andra liknande filmer, så känns den här väldigt mogen, ärlig och intelligent. Den är både fin, varm och humoristisk. Påminner mig lite om Truffauts Les quatre cents coups. Första timmen är nog bäst. Och hur det mot slutet mynnar ut mot att mer och mer skildra relationen mellan Laurent och hans mamma, det fann jag oerhört spännande och intimt. Just det, det jazziga soundtracket är ju fabulöst med. 3/5
Postad 09 August 2012 - 06:39
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Såg halva Total Recall på Blu-ray igår. Den funkar banne mig fortfarande. " Get your ass to mars!"
Postad 09 August 2012 - 07:08
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Såg halva Total Recall på Blu-ray igår. Den funkar banne mig fortfarande. "Get your ass to mars!"
Ska du se den nya? Fick 1 av 5 i Metro  Jag gillar Ferrel men är ändå skeptisk, verkar innehålla töntiga kommentarer som tex Catwoman i TDKR hävde ur sig, verkar vara nån trend i Hollywood nu för tiden.
Postad 09 August 2012 - 17:55
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Ska du se den nya? Fick 1 av 5 i Metro 
Jag gillar Ferrel men är ändå skeptisk, verkar innehålla töntiga kommentarer som tex Catwoman i TDKR hävde ur sig, verkar vara nån trend i Hollywood nu för tiden.
Det beror på att manusförfattarna börjar bli lika talanglösa som Idolkändisarna och Michael Bay.
Postad 09 August 2012 - 18:12
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Scorpion King 3: Battle for Redemption Jag brukar sällan vara kritisk mot filmer.. alla filmer har liksom sin charm och sin kundkrets.. men efter 15 minuter (13 minuter och 20 sekunder för att vara exakt) så gav jag upp. Ska försöka ge den en andra chans nångång.. men jag får vara bra uttråkad då =)
Postad 10 August 2012 - 09:06
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Piranha,
efter att ha tröskat genom hajfilmer den senaster tiden så verkar det vara så att småfisk kan vara lika farliga.
Filmen kändes sisådär. Kanonupplägg i inledningen men genomgående tråkig. Lite komedi när "Hassel The Hoff" gästar och bara är sig själv.
3/10
Postad 10 August 2012 - 11:25
Unregistered181895cb
-
Unregistered181895cb
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Le silence de la mer (1949) En tysk officer inkvarteras hos en äldre man i Frankrike år 1941. Den äldre mannen och hans brorsdotter vägrar att tala med honom, men varje natt värmer sig officeren vid brasan och talar om sitt land, musik och hans idealistiska syn på förhållandet mellan Frankrike och Tyskland. Melvilles första långfilm. Inte så illa. Början är riktigt bra och bygger upp en suggestiv och spännande atmosfär, speciellt med berättarrösten och det konstiga samspelet mellan karaktärerna. Det är snyggt och minimalistiskt, något som kom att känneteckna Melvilles senare filmer också. Jag tycker dock att den här långfilmsdebuten inte alls kommer upp i samma klass som Melvilles kriminalare vilka doftar mycket noir. Och det är främst på grund av att Le silence de la mer tappar lite i andra halvan. Även för att filmen känns rätt enkel och tydlig i sig. 3/5 Mon oncle (1958) Monsieur Hulot besöker hans systers teknikdrivna hus där hon bor tillsammans med sin man och son. Hulot märker snart att han inte riktigt passar in i omgivningen. Jag kände att jag skulle ta fram min Jacques Tati-box. Ja, detta är i allra högsta grad en charmig och mysig liten komedi. Scenografin med det teknologiska huset är riktigt snygg. Samtidigt speglar det människans övergång till det mer och mer materialistiska och tekniska samhället med Hulots oförmåga att passa in. Hulot är en karaktär som är lätt att tycka om. Eller kanske motsatsen också. Alla andra karaktärer hamnar nog inte i samma klass bara. Mon oncle känns även ojämn, vissa delar är guld och andra känns lite torra och smått tröttsamma. Överlag är det som sagt charmigt och mysigt. Musiken av Alain Romans är passande och höjer atmosfären som tusan. Detta är en film man mest sitter och småler åt. Kanske borde den också ha kortats ner för att kännas mer fulländad. 3/5 Straw Dogs (1971) En amerikansk matematiker och hans engelska fru kommer till den engelska landsbygden och möts gång på gång av lokala trakasserier. Kvinnoskildringen känns väl lite tråkig, enkel och utsatt. Och jag hade velat ha lite mer av den psykiska terrorn. Men Peckinpah är duktig på att visa snyggt grafiskt våld här, precis som i The Wild Bunch. Runt denna tiden var det också Dustin Hoffmans guldperiod med filmer som den här, The Graduate och exempelvis Midnight Cowboy. Uppbyggnaden till urartningen är spännande samt kontrasten mellan David och byborna. Mer eller mindre en bra film. 3/5
Postad 12 August 2012 - 15:41
Unregistered6dec62d4
-
Unregistered6dec62d4
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Treasure IslandHade hört att denna skulle vara bra men ack vad fel dom hade. Den är låååång och seg. 3 timmar lång och det händer inte mycket under den tiden. Kan inte rekommendera denna filmen  3/10
Postad 12 August 2012 - 17:36
Unregisteredd77fcd1d
-
Unregisteredd77fcd1d
-
Användare
-
-
238 inlägg
Jack the Ripper (1988) Miniserie med den alltid sevärde Michael Caine som Frederick Abberline, Scotland Yard, i jakt på mördaren i Whitechapel. Klassisk serie på strax över tre timmar, välgjord och välspelad. Även med Jane Seymour och Armand Assante. 4/5
Postad 12 August 2012 - 18:01
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Drog en långkörare med The 10th Kingdom. Lite halvseg stundtals men överlag skön rulle. Och Ed O´Neill gör en underbar roll som trollkung  Suck an elf! Betyg 3/5
Postad 12 August 2012 - 18:07
Unregistered181895cb
-
Unregistered181895cb
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Red River (1948) Tom Dunson samlar en stor boskapshjord tillsammans med den yngre Matthew Garth. De skall driva den norrut från Texas till Missouri. Ganska ljummen western. Kvinnorna och indianerna porträtteras ganska ruttet och trist, men det kunde man förvänta sig lite nästan. Det känns också som att kvinnorna tyvärr inte lyfter filmen, det får mer en krystad och trist effekt som egentligen inte ger något. Romans för sakens skull ungefär. Jag tycker inte att intrigen är särskilt intressant eller spännande heller. Men det är väl ett lite småmysigt äventyr då och då. Slutet är dessvärre hastigt och lite av en besvikelse, ungefär som hela filmen. 2/5
Postad 13 August 2012 - 02:37
Unregistered181895cb
-
Unregistered181895cb
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Ordet (1955) En extremt religiös bondefamilj i Danmark skakas av dotterns vilja att gifta sig med en man av annan tro. Samtidigt tror mannens bror att han är Jesus. Oj, så äckligt bra och snyggt detta är. Både filmen och uppbyggnaden är långsam, det passar perfekt tillsammans med det speciella skådespelet då replikerna får en så stor slagkraft. Karaktärerna är intressanta och det är proppfullt med tilltalande diskussioner kring religion och tro samt frågor kring det. Det gör att filmen får väldigt många bottnar i sig. Jag gillar också hur Dreyer gör lite som i Gertrud angående kommunikationen här, att karaktärerna ibland inte tittar varandra i ögonen när de pratar med varandra osv. Det är ett exempel på att det luktar av Brechts Verfremdungseffekt/alienationseffekt. Och allt är så stiliserat, allt ifrån karaktärernas rörelser till scenografin och hur kameran rör på sig. Ordet behandlar också sina teman om tron och religionen på ett visst sätt, ett sätt som tvingar åskådarna att distansera sig själva. Det är fan lysande. Det enda jag har att klaga på är nog slutet, jag är dock inte helt säker om jag gillar det eller inte, men det lär märkas med tiden. Hur som helst, det är en otroligt bra och kraftfull film. 4/5
Postad 13 August 2012 - 15:15
Unregistered181895cb
-
Unregistered181895cb
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Vredens dag (1943) En ung hustru till en åldrande präst förälskar sig i hans son mitt i skräcken för en skoningslös häxjakt någon gång under 1600-talet i Danmark. Ännu en lysande film av Dreyer. Precis som i Ordet är karaktärerna riktigt intressanta och komplexa, vilket gör att man kan ifrågasätta alla till vidare diskussioner och deras problematik med varandra, något som ger mer tyngd till själva filmen. Dreyers bildkompositioner är så enkla, men ändå så fantastiska. Och för att inte tala om ljussättningen. Han lyckas verkligen göra i princip varenda scen kraftfull och betydande samtidigt som han alltid håller kvar den mörka stämningen. Skitbra rakt igenom. 4/5
Postad 13 August 2012 - 17:45
Unregistered181895cb
-
Unregistered181895cb
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Glomdalsbruden (1926) Tore kommer tillbaka till sitt barndomshem och sin barndomskärlek Berit efter att ha jobbat utsocknes. Berits far har dock lovat bort henne till en annan man mot betalning. På bröllopsdagen rymmer hon och får hjälp av prästen att övertala fadern att ändra sig. En ganska så enkel och romantisk historia som egentligen inte har några direkt större överraskningar. Det blir alltså lite förutsägbart. Alla karaktärerna känns inte heller lika starka som i hans övriga filmer. Och i sin helhet är detta det svagaste jag sett av honom än så länge. Men själva styrkan ligger i Dreyers stilskarpa regi och att det är så pass kompetent berättat. Snyggt som fan är det också. 3/5
Postad 13 August 2012 - 23:36
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Blev en liten Steve McQueen-kväll. Först Bullit och sedan LeMans.
Bullit har jag sett tidigare, men det var länge sedan. En klassiker som jag tycker håller än, även om biljakten idag inte är särskilt märkvärdig.
LeMans hade jag inte sett tidigare. Blev positivt överraskad av denna! Riktigt sköna bil-scener.
Postad 14 August 2012 - 00:14
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Bullit har jag sett tidigare, men det var länge sedan. En klassiker som jag tycker håller än, även om biljakten idag inte är särskilt märkvärdig.
Vilka biljakter, idag, skulle vara bättre?
Postad 14 August 2012 - 00:44
Unregistered181895cb
-
Unregistered181895cb
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Vampyr (1932) David Gray är besatt av det övernaturliga. En dag besöker han ett gammalt hus och finner bevis för vampyrer. Det är lite jobbigt att Dreyer upprepande gånger börjar berätta med text istället för att låta bilderna tala lite mer. Det är ju ingen stumfilm, men det märks att han var lite ny på det här med ljudfilm. Inte så konstigt med tanke på att filmen var gjord precis när den klassiska stumfilmseran på sätt och vis tog slut. Man märker att Dreyer också hade lite problem med dialogen, därav är den lite minimal och istället är det som sagt en hel del textat berättande, ungefär som i vanliga stumfilmer. Så jag tycker att berättandet haltar en gnutta. Men allt det där lyfts upp någorlunda av filmens mörka, suggestiva och surrealistiska skräckstämning tillsammans med det expressionistiska fotot. Kanske skulle han annars satsat på att göra det till just en stumfilm bara, det var ju tänkt så från början. Det finns i alla fall väldigt många visuella effekter som är riktigt snygga och man ser mycket jobb med exempelvis skuggor. Riktigt stämningsfullt hantverk med en mystisk och spännande handling. 3/5
Postad 14 August 2012 - 06:28
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Vampyr (1932)
David Gray är besatt av det övernaturliga. En dag besöker han ett gammalt hus och finner bevis för vampyrer.
Det är lite jobbigt att Dreyer upprepande gånger börjar berätta med text istället för att låta bilderna tala lite mer. Det är ju ingen stumfilm, men det märks att han var lite ny på det här med ljudfilm. Inte så konstigt med tanke på att filmen var gjord precis när den klassiska stumfilmseran på sätt och vis tog slut. Man märker att Dreyer också hade lite problem med dialogen, därav är den lite minimal och istället är det som sagt en hel del textat berättande, ungefär som i vanliga stumfilmer. Så jag tycker att berättandet haltar en gnutta.
Men allt det där lyfts upp någorlunda av filmens mörka, suggestiva och surrealistiska skräckstämning tillsammans med det expressionistiska fotot. Kanske skulle han annars satsat på att göra det till just en stumfilm bara, det var ju tänkt så från början. Det finns i alla fall väldigt många visuella effekter som är riktigt snygga och man ser mycket jobb med exempelvis skuggor. Riktigt stämningsfullt hantverk med en mystisk och spännande handling.
3/5
Ser du dessa gamla filmer på dvd, Blu Ray eller kanske på TV (TCM)?
Postad 14 August 2012 - 06:49
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Kul fråga, efter som ingen kan svara på det. Oavsett vad man svarar eller säger så kommer det alltid finnas folk som hävdar det motsatta och sedan kommer en evigheters evigheter lång diskussion om huruvida det var bättre förr  Jag har en känsla att biljakter är en extrem gren av denna typ av diskussioner. Men faktum är att bilar kan tekniskt sett köra fortare, skarpare kurvtagningar, mer säkerhet så att det går att utföra mer riskabla scener.. så tekniskt sett så kan dagens biljakter vara bättre. Favoriter är nog lastbil / MC-jakten i fåran i Terminator 2 och öppningsscenen i Quantum of solace.
Postad 14 August 2012 - 08:41
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Men faktum är att bilar kan tekniskt sett köra fortare, skarpare kurvtagningar, mer säkerhet så att det går att utföra mer riskabla scener.. så tekniskt sett så kan dagens biljakter vara bättre.
Möjligt, inget som jag direkt märkt av. Det jag snarare märkt av är dåliga CGI effekter och snabba och skakiga klipp för att försöka dölja hur kasst man filmat.
Postad 14 August 2012 - 09:06
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Möjligt, inget som jag direkt märkt av. Det jag snarare märkt av är dåliga CGI effekter och snabba och skakiga klipp för att försöka dölja hur kasst man filmat. 
Blame it on CSI & Blair Witch Project... das handycam era  Vad hände med långa stilla vackra tagningar med lugna konversationer.. typ Drive? =)
Redigerat av novaland, 14 August 2012 - 09:06.
Postad 14 August 2012 - 10:02
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Har märkt att yngre individer inte har tålamod att se långsamma filmer. Synd att de missar såmycket bra.
Senaste filmen jag var Avatar (har sett den förut). Den var inte så bra den här gången men den har fin bild och en del trevliga effekter.
Postad 14 August 2012 - 10:11
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Roligt att du har Mifune från De sju samurajerna som avatar i så fall, inte särskilt snabb film om du frågar mig (men fantastiskt bra). Vill du se något som är så extremt slipat från alla onödigheter och har högt tempo så kan du ta en titt på Ficktjuven av Robert Bresson.
Såg Skepp Ohoj inatt på Dvd. En av de bättre filmerna av Buster Keaton som jag har sett, vilket säger rätt mycket då jag anser honom som den största ikonen från stumfilmen. Han är osentimental och otursam som aldrig heller riktigt förstår sig på det utan försöker alltid hitta någon lösning till varje problem han stöter på med vad han har att tillgå, även om det inte går bra. Ett bra exempel är när han försöker spela kort med en nästan dyngsur kortlek där de alldeles för lätt fastnar med andra, viks och inte går att rätta tillbaks. Jag har alltid tyckt att han varit lite som mig, kanske är därför jag är så svag för hans filmer.
Postad 14 August 2012 - 10:16
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Tror du missförstod mig. Jag gillar både snabba och långsamma filmer (om de är bra). Ursäkta OT.
Näst senaste filmen jag såg var Trassel med min dotter. Har sett den flera gånger förut och jag älskar den. Rolig och rörande.
Postad 14 August 2012 - 10:39
MumboJumboMike
-
MumboJumboMike
-
Användare
-
-
184 inlägg
Ronin tror jag har dom bästa biljakterna enligt min smak, men den kanske inte kan räknas som "idag" direkt
Postad 14 August 2012 - 11:26
Unregistered181895cb
-
Unregistered181895cb
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Ser du dessa gamla filmer på dvd, Blu Ray eller kanske på TV (TCM)?
Det är lite olika! Helst av allt skulle man ju vilja se allt äldre på Blu-ray, men för tillfället finns ju inte allt tillgängligt i det formatet. Tyvärr har jag bara den nordiska versionen av TCM, det är ju inte alls samma utbud som i USA. Här blir det exempelvis väldigt ofta samma filmer som visas med jämna mellanrum, just för att nordiska TCM bara visar filmerna som verkar finns översatta. Väldigt synd att det har blivit så, för annars har amerikanska TCM en gigantisk katalog. Brittiska TCM visar också lite andra filmer än resten av Europa plus Norden. Har märkt att yngre individer inte har tålamod att se långsamma filmer. Synd att de missar såmycket bra.
Nu ska jag absolut inte dra alla över en kam, men det där är väl rätt föga förvånande egentligen. Men jag håller verkligen med dig om att det är synd. En stor del av dagens yngre individer är uppväxta med dagens Hollywood-filmer, därför har dessa personer vant sig vid det. Och många är endast ute efter snabb underhållning eller ett tidsfördriv. Det är lite för mycket begärt att de ska kunna ens orka se exempelvis en Béla Tarr-film. Å andra sidan är dessa personer inte så mycket att bry sig om heller, det är ju inte direkt värt eller intressant att diskutera film med dem. Vill du se något som är så extremt slipat från alla onödigheter och har högt tempo så kan du ta en titt på Ficktjuven av Robert Bresson.
En fantastisk film, Robert Bresson är en av mina absoluta favoritregissörer, håller även honom som en av de största någonsin. Finns inte mycket som ens liknar hans filmer. Som du säger är Pickpocket riktigt slipad från alla onödigheter, i Bressons fall handlade det ju om att ta bort och inte att lägga till. Sedan hade allting betydelse, varje ljud, fotsteg eller gest. Jag älskar verkligen hans kompromisslösa stil och sättet han såg på film, även hur han gjorde merparten av hans egna filmer med alla strikta regler. Förresten tror jag att L'argent av honom nästan måste vara lite snabbare än Pickpocket. Snacka om en riktig perfektionist.
Postad 14 August 2012 - 12:26
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2926 inlägg
The Dark Knight har hisnande vackra bilscener.
Postad 14 August 2012 - 13:28
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Hassesolo: Ah, jag läste bara halva inlägget och trodde du menade att du själv inte orkar med långsamma filmer. Ber om ursäkt om det.
Stvrmzeit: Har faktiskt bara sett Ficktjuven av hans filmer, den går på Svt då och då.
Men iaf, såg nyss Yellow Submarine på LD. Fantastisk musik och fantasifullt regi, men utförandet hänger aldrig riktigt med de svängarna som den borde.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|