Är nybliven ägare av en OLED55E6V.
Nån som vill dela med sig av sina bildinställningar. Tv:n är i ett mörkt rum.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
38 relaterade trådar
Postad 23 May 2017 - 11:12 Är nybliven ägare av en OLED55E6V. Nån som vill dela med sig av sina bildinställningar. Tv:n är i ett mörkt rum. Postad 23 May 2017 - 11:50
Jag använde mig av dessa inställningar med någon enstaka ändring bara och den var i så fall minimal. Jag ställde in både Dark Room och Bright Room, men använder enbart Dark Room oavsett ljus och jag är helnöjd. Postad 23 May 2017 - 13:37
Ändrade du även inställningarna för vitbalans och färghanteringen? Dvs från de små bilderna som är bifogade längst ner.
Det här med HDR, är det något man måste tänka på? Det finns ju något HDR-läge på TVn. Om jag tittar på en HDR-källa, ska jag köra samma inställningar som i vanliga fall? Postad 23 May 2017 - 14:36
Dessa ska man aldrig använda eftersom de speglar hur just det exemplaret avviker. Rtings exemplar var till exempel grönt från början, så det gäller att ditt exemplar är lika felaktigt grön från början. Annars blir det godtycklig effekt.
De har också dragit i 20-stegsreglaget vilket är än mer lönlöst eftersom man främst finputsar efter tillfälliga fluktuationer i panelen. Effekterna av att dra i Color Management-reglagen har också sannolikt introducerat en del felaktig färgavkodning och definitivt adderad bandning. Postad 23 May 2017 - 15:57
Möjligen någon enstaka, men inte om jag inte tyckte de gjorde någon skillnad. Jag minns inte så noga. Det viktiga är ju inte vad någon annan gjort utan vad du tycker ser bra ut. Postad 23 May 2017 - 18:40 Jo absolut men jag har inte den tiden att sitta o finjustera därför ber jag om lite hjälp här Postad 23 May 2017 - 18:54 Håller med. Kör på deras grundinställning, utan finliret, så blir du säkert nöjd. Postad 23 May 2017 - 19:03
"Finliret" är knappast någon kan göra på distans åt dig. Lite som att be om hjälp med "...jag orkar inte borsta tänderna o därför ber jag någon peka ut för mig var jag ska sätta tandpetaren".
Med andra ord: Rtings tips ända fram till RGB- och färginställningar är precis så långt du kan komma på egen hand. Längre än så kräver att du fördjupar dig i ämnet eller anlitar någon som kan borsta dina tänder. Postad 23 May 2017 - 19:51
Tackar! Då testar vi det Redigerat av uberweiss, 23 May 2017 - 20:45. Postad 25 May 2017 - 18:27
Har nu fått hem min HEOS och har fortfarande problem med att styra externa enheter med hjälp av TV-kontrollen. Har just nu CEC påslaget och TVn är inkopplad till min HEOS via HDMI 2 (ARC). I min HEOS har jag kopplat in ATV och en digitalbox men kan inte styra någon av dessa med min TV-kontroll, kan dock styra ljudet på min HEOS alldeles utmärkt.
Behöver jag ställe in något ytterligare? Har allt påslaget på min ATV. När det gäller digitalboxen så kanske det är så att den helt enkelt inte stödjer CEC?
Tycker i största allmänhet att det är rätt bökigt att få till ingångar osv med TVn. I min gamla setup körde jag bara med en Harmony-fjärr som styrde allt med olika aktiviteter och det fungerade utmärkt. Postad 25 May 2017 - 19:33 Har en Digitalbox och ATV kopplade till förstärkaren. ARC och därmed CEC är påslagen. Ser både digitalboxen och ATV som ingångar i TVn så jag kan switcha mellan dem där. Min digitalbox har inte CEC så den styr jag via IR fån LG magic fjärren.
Har en Harmony också och de funkar ju med den också men ibland så byts det tillbaka HDMI port i förstärkaren. Postad 26 May 2017 - 06:50
Just det, nu ser jag också att ATV dyker upp som en egen ingång. Kan fortfarande inte styra denna via CEC, något som dock har fungerat tidigare. Behöver man göra något mer än att aktivera CEC på TVn och ATV? Har lagt till förstärkaren under "Enhetshanteringen" på TVn. Postad 26 May 2017 - 12:16
Jag kan inte heller styra Apple TV4 från TVn. Känner jag Apple rätt så är det nog tänkt att Apple TV skall styra andra enheter men ingen annan skall kunna styra Apple TV. Men om det har gått tidigare så kanske någon uppdatering har gjort sönder det. Kanske funkar bättre om ATV är kopplad direkt till TVn men jag har inte kollat. Postad 27 May 2017 - 07:39
Fjärren kör bluetooth, inte IR vad jag vet Postad 27 May 2017 - 10:13
Fjärren kör både. För power on/off till TV'n är det IR och sedan går den över till bluetooth för att styra den. För att styra den extra enhet som du har satt upp används IR. Jag styr en digitalbox, Telia VIP1003, och den har bara IR, på en udda frekvens dessutom, men det funkar bra. Postad 29 May 2017 - 06:44
Nu fungerar CECn rätt fint med både förstärkare och ATV, digitalboxen verkar dock inte vilja styras men det kan jag leva med.
Har dock problem med att min ATV på något sätt går i viloläge efter ett tag och sedan kan jag inte väcka den med LG-kontrollen utan måste ta fram ATV-kontrollen. Detta trots att jag stängt av både skärmsläckare och viloläge på den. Förmodligen ett problem som inte är direkt kopplat till TV men är det någon som stött på det? Jag väljer alltså HDMI (Apple TV) som ingång på TVn och då blir det svart och TVn får ingen signal förrän jag väcker ATV. När jag sedan har väckt den så kan jag styra alldeles utmärkt med LG-kontrollen. Postad 29 May 2017 - 15:40
Någon som vet om denna tv stödjer CA-modul för Canal Digital Parabol? Hade varit skönt att slippa digital-boxen.
Postad 30 May 2017 - 06:40 Satte upp min 55a på väggen igår och som många andra så körde jag på Julas väggfäste. Riktigt nöjd måste jag säga, lättmonterat och ligger väldigt tight mot väggen. Även om vattenpasset inte riktigt går att lita så är det ett kap för en hundring. Postad 30 May 2017 - 14:19
Jag kör rak, uttagen sitter ju på sidan så jag bara drog ner dom längst med undersidan på TVn. Vad inte helt lätt att lista ut vars man skulle dra kabeln då TVn sitter så tight mot väggen. Postad 30 May 2017 - 14:37
Skulle du vilja det utan att köpa nya kablar så finns det en smidig vinklad adapter på bl.a. Netonnet. Postad 30 May 2017 - 17:43
Galaxy S4 har IR blaster, medföljer också app för fjärrstyrning. Så det är inget konstigt att hon kunde styra TVn. https://www.youtube.com/watch?v=mWWeEnOvoSA Postad 31 May 2017 - 15:31
Undrar om det är lönt o vänta på att det ska dyka upp någon beg 65B6? De lär ta slut framåt sommarn i butik men det vore fint spara några tusingar;)
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 31 May 2017 - 15:31. Postad 03 June 2017 - 20:47
Vad kör ni ned för inställningar på ljusstyrka och kontrast?
Jag har kört DVE via mitt ps4 pro och ljusstyrka 52 verkar bra för mig, eventuellt 51. Men kontrasten blir jag inte riktigt klok på.. kan ha den så högt som 98 och ändå urskilja dom olika fälten med vitt. Men när jag tittar på film, serier, tv, spelar så tycker jag att allt vitt/ljust smälter samman och bländar. Har sänkt till 82 nu men tycker fortfarande att det smälter samman för mycket. Läser man på nätet vad olika siter rekommenderar så har många valt 100 på kontrast, verkar helt galet när det inte är HDR tycker jag? Postad 03 June 2017 - 20:53
Sätt kontrasten på 85, TV:n bör inte klippa något i detta läge, så det verkar lite märkligt att du upplever det i film/serier. För att justera den generella ljusstyrkan så använder du sedan "Backlight" (runt 40 brukar vara normalt, men det här är tycke och smak). "Ljusstyrka"-reglaget på 51/52 låter bra. Postad 04 June 2017 - 21:14
Ok det blev en 65". Haft en 910v men jäklar vilken bild. Mycket nöjd med near black och jämnheten på panelen. Bandingen är så gott som borta jmf med innan.
Dock så har den här ex en död? pixel. Lyser vit på svart bakgrund så det blir tyvärr ett byte vilket är jäkligt synd men den syns lite väl tydligt på mörka scener. Har provat med en panelrensning men ikke. Någon som har erfarenheter där? Kan det "fixa" sig eller är det kört? Postad 06 June 2017 - 16:07 Hej. Behöver lite hjälp. Jag spelar på PS4 men kan inte hitta "HDR Game Mode" i TV, har senaste uppdatering 04.31.10. Uppdaterat via TV, ej webbsida om det spelar någon roll. Redigerat av Mr Bubbles, 06 June 2017 - 16:08. Postad 06 June 2017 - 17:41
Byte tv och denna har inga döda pixlar iaf.
^^ Vad gör denna uppdatering? Och har du kollat att deep color är åter på HDMI porten? Postad 06 June 2017 - 18:33
Ja, Deep Color är på Postad 06 June 2017 - 19:06
Fler kontrolfrågor: Har du en PS4 Pro och spelar du ett spel som stödjer HDR när du letar efter HDR Game Mode? Postad 06 June 2017 - 19:08
^samt ingen PSVR inkopplad då dosan inte har HDR passthrough
EDIT. Fick samma version OTA och hdr game funkar som det ska. Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 06 June 2017 - 20:11. Postad 07 June 2017 - 04:07 Vanlig PS4. Spelar Horizon Hero Dawn som stödjer HDR.
Nej, ingen PSVR inkopplad.
Kan välja bland dessa:
Redigerat av Mr Bubbles, 07 June 2017 - 04:24. Postad 07 June 2017 - 05:13 Har du ingången döpt till Game mode? Den HDMI-ingången du har kopplat PS4 till TV:n. Postad 07 June 2017 - 05:39 Du kör inte Hdmi genom en receiver som inte stödjer HDR? Har du gjort en automatisk bildinställning i ps4an där den hittat att du har en HDR tv? Redigerat av ZooN_86, 07 June 2017 - 05:41. Postad 07 June 2017 - 05:45
Inget annat mellan ps4:an och tv:n som en förstärkare? I Horizon så finns det in-game meny för att slå på/av HDR försök o hitta den! Det finns diverse inställningar på PS4an också: https://www.playstat...how-to-get-hdr/
Postad 07 June 2017 - 08:18
Ja, jag kör via receiver. Har hittat detta nyss också på Playstation sida:
"Note: The PS4 must be connected directly from the PS4 to the TV to output HDR. It can’t be connected to a receiver or switch box." Postad 07 June 2017 - 14:05 Ja det där blev en dyr historia för mig.. köpte ps4 pro för att lira i 4K HDR, fick köra Hdmi direkt till tvn och optisk från ps4a till receiver för att den inte stödjer HDR. Men ville inte nöja mig med ljud via optisk när jag tittar på blu-ray så det fick bli en ny 4K HDR blu-ray med dubbla Hdmi, en för bild och en för ljud Men får leva med att ljudet blir lite sämre när man spelar tyvärr.. Redigerat av ZooN_86, 07 June 2017 - 14:07. Postad 08 June 2017 - 05:11
Hade det inte fungerat att köra ljudet via HDMI-ARC istället? Jag har kopplat mina källor direkt till TV:n och kör ljudet tillbaks till förstärkaren via ARC, borde fungera även för en PS4:a http://kr.eguide.lga...orySave=sitemap Postad 08 June 2017 - 05:25 Jo visst fungerar det så! Men tyvärr får man inte ut hd-ljudformaten då heller (samma som via optisk). Redigerat av ZooN_86, 08 June 2017 - 05:39. Postad 08 June 2017 - 08:58 Funderar på denna eller en Samsung KS8005 .. Båda 65 tum Postad 08 June 2017 - 10:57
B6:an är väl bättre i så gott som allt. Inputlag: 4k/1080 27 ms 4k+HDR 27.5 ms Postad 08 June 2017 - 11:06 ^Stora skillnaden är priset på ca 7000kr. Skulle vilja påstå att B6 är en bättre tv på alla punkter förutom kanske på max ljusstyrka om det nu är en stor grej. Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 08 June 2017 - 11:13. Postad 08 June 2017 - 12:03
Känns ju onekligen så.. Båda kom ungefär samtidigt.. Samsungen kostade 20k när den kom, LGn ca 60k.. Enligt prisjakt.. Så jag tror det lutar mot LGn ändå Postad 08 June 2017 - 12:10 Kan ju även fråga, hur är det med eftersläpningar i bilden? Om man spelar typ FIFA där skärmen rör sig snabbt? Postad 08 June 2017 - 13:46
Oled tekniken i sig har i stort sett ingen eftersläpning alls. Postad 08 June 2017 - 16:41 Tack så mycket för snabbt svar. En sista fråga - någon som har mått på kartongen? Funderar på om jag kan få in den i bilen redan imorgon eller om jag ska beställa på nätet och vänta tills nästa vecka.. Redigerat av YaKoSTaR, 08 June 2017 - 16:42. Postad 08 June 2017 - 17:02
Beroende på var du köper så kan de ha lånesläp. T.ex Elgiganten. Om du har dragkrok förstås.. Postad 08 June 2017 - 17:55 Kör inte vissa butiker ut för en slant? Vet inte hur det är nuförtiden, typ 10år sedan jag köpte tv, men då fick jag den hemkörd Redigerat av aeqvist87, 08 June 2017 - 17:55. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |