Borde jag som st50 användare köra bioläget framför True cinema i alla lägen om jag vill ha bättre pop i bilden både kväll och dag och sen ställa in med tex DVE ? Får känslan av att du håller True cinema som bättre i ljuskontrollerad miljö :-) ?Stämmer (tyvärr) bra. Pro-lägena är begränsade till att motsvara en "Night"-inställning med begränsat ljusflöde. På så sätt är ST50 trevligare där man kan ta "Bio"-läget och klämma ut uppemot 50 procent mer ljus än VT50 och hålla "True Cinema" för kvällstittande.
Postad 21 mars 2013 - 23:12
Postad 23 mars 2013 - 14:21
Vad tycker ni?
Postad 23 mars 2013 - 15:34
Borde jag som st50 användare köra bioläget framför True cinema i alla lägen om jag vill ha bättre pop i bilden både kväll och dag och sen ställa in med tex DVE ? Får känslan av att du håller True cinema som bättre i ljuskontrollerad miljö :-) ?
"bättre" och "pop" är subjektiva termer som i detta sammanhang beror på situationen och vad man försöker uppnå.

Postad 23 mars 2013 - 19:10

Postad 24 mars 2013 - 10:45
Bilden annars är kanon speciellt på film. Men den klarar inte det lika bra på vanligt TV tittande o man ser även dessa dåliga panoreringar på Boxer med CA-plus modul på HD kanalerna tyvärr
Redigerat av Bengtsan, 24 mars 2013 - 10:46.
Postad 25 mars 2013 - 00:40
Jag har haft min VT50 50" i en vecka snart. Nu undrar jag vilka saker man bör stänga av på tv..
För tillfället har jag bara Tv-modul för HD Från comhem insatt..
MVH // Viktor
Postad 25 mars 2013 - 10:55
Postad 25 mars 2013 - 19:04
Postad 25 mars 2013 - 19:05
Precis som ovan redan fastslagit

Redigerat av Zime, 25 mars 2013 - 19:06.
Postad 25 mars 2013 - 20:16

Om input lag känns för mkt och/eller mkt surrande så får jag väl försöka lämna tillbaka. Men utöver det så ska jag nog bli nöjd iaf tror jag.

Postad 25 mars 2013 - 20:42
Så om ST60 sjunker till tex. 22-24 snart, är det förmodligen inte värt de extra tusenlapparna för mig, även om den skulle vara en del bättre.
Postad 25 mars 2013 - 20:53
Postad 25 mars 2013 - 21:13

Postad 25 mars 2013 - 21:28
Blir ju dock nästan 18 000:- med frakt om man inte kan hämta den i deras lager. Men visst är billigaste priset man sett för den ändå.
jag hämtar på plats.
Synd att det inte kommit några seriösa recensioner på ST60. Dock verkar förhandssnacket tyda på en uppgraderad panel med aningen bättre svärta, och mer korrekta färger.
Postad 25 mars 2013 - 21:36
jag hämtar på plats.
Synd att det inte kommit några seriösa recensioner på ST60. Dock verkar förhandssnacket tyda på en uppgraderad panel med aningen bättre svärta, och mer korrekta färger.
Sjukt mycket tv för dessa pengar, du lär bli nöjd:)
Postad 25 mars 2013 - 21:49
Sjukt mycket tv för dessa pengar, du lär bli nöjd:)
Jodå! Vi får hoppas de!
Dock tror jag inte det slår känslan jag fick när jag köpte min andra projje! Går dock inte ha den i min nya lägenhet, utan får nöja mig med "storbildstv"! :\
Postad 25 mars 2013 - 21:58
Jodå! Vi får hoppas de!
Dock tror jag inte det slår känslan jag fick när jag köpte min andra projje! Går dock inte ha den i min nya lägenhet, utan får nöja mig med "storbildstv"! :\
Förstår dig! Då får du vänja dig med den "lilla" bilden, själv gjorde jag tvärtom. Gick ifrån storbild tv i vardags rummet..Men lycka till iaf:)
Postad 26 mars 2013 - 09:21
Har ställt in IFC på Medium på vår 42ST50 och det hjälper en del mot problemen vid panoreringar. Dock får man ju leva med lite annat "skit" som följer med för höga inställningar av IFC, men det är en ok kompromiss för mig. Känsligheten för posteriseringseffekter i vissa lägen påverkas ju inte av inställningar i IFC, så det får jag lära mig leva med.Jag vill tacka alla seriösa som svarat här om att jag inte är ensam om att se dåliga panoreringar i sid o höjdled på min VT50, 50 tum när jag tittar på Telia Digital TV genom min Motorola HD-box, speciellt ansiktena blir konstiga. Det blir inte direkt bättre om man slår på IFC.
Bilden annars är kanon speciellt på film. Men den klarar inte det lika bra på vanligt TV tittande o man ser även dessa dåliga panoreringar på Boxer med CA-plus modul på HD kanalerna tyvärr
Postad 27 mars 2013 - 01:20
Får man in denna TV i en vanlig personbil? Har läst att plasmor rekommenderas att fraktas stående och tänker mig därför att det hela kan bli problematiskt. Undrar bara för att jag själv planerar köp av plasma på 50".jag hämtar på plats.
Postad 27 mars 2013 - 10:37
Postad 27 mars 2013 - 11:12
Jag har problem med att spara inställningen för 16:9 overscan på min P50ST50. I manualen står det att valet kan sparas för SD resp. HD-material. Jag har dock inte klurat ut hur ännu för vad jag än väljer så hänger det kvar oavsett om jag kollar på 576i-tv (där jag vill ha overscan för att täcka hela bilden) eller 1080p/24 (där overscan givetvis ska vara avstängt) via blu ray med hdmi. Någon som vet vad jag missat?
Sparades inte för mig heller på den ST50 jag hade. Tror inte det går spara olika och det är en väldigt dum sak de missat i så fall.
Redigerat av altair4, 27 mars 2013 - 13:16.
Postad 27 mars 2013 - 12:25
Får man in denna TV i en vanlig personbil? Har läst att plasmor rekommenderas att fraktas stående och tänker mig därför att det hela kan bli problematiskt. Undrar bara för att jag själv planerar köp av plasma på 50".
Det har jag svårt att tro! Packar du upp den, borde det gå.
Jag hämtar min med skåpbil...
edit: oj, såg inte att du skulle ha 50"!
50" borde kunna gå.
Redigerat av Hybe, 27 mars 2013 - 12:28.
Postad 27 mars 2013 - 14:00
Får man in denna TV i en vanlig personbil? Har läst att plasmor rekommenderas att fraktas stående och tänker mig därför att det hela kan bli problematiskt. Undrar bara för att jag själv planerar köp av plasma på 50".
Jag fick inte in en 50" stående i min Mazda 6 kombi iaf, fick bli liggandes i bagaget men körde försiktigt och hade nära till butiken.
Postad 27 mars 2013 - 20:52
Postad 28 mars 2013 - 13:29
Har inte försökt ställa in bilden så noggrant ännu men första intrycket är att svärtan är sämre än jag hoppats på. Hoppas det går att få till med inställningar.
Men största problemet är surrandet, det är mkt värre än jag hade hoppats på.

Annars känns input lag helt okej i game mode. Och bilden med analog tv kunde vart värre!
Postad 28 mars 2013 - 13:32
Hämtade min 65" ST50 från komplett igår.
Har inte försökt ställa in bilden så noggrant ännu men första intrycket är att svärtan är sämre än jag hoppats på. Hoppas det går att få till med inställningar.
Men största problemet är surrandet, det är mkt värre än jag hade hoppats på.får använda den över påsken nu och se ifall jag anpassar mig. Funderar seriöst på om jag kanske inte kan stå ut med det och kanske byta till lcd.
Annars känns input lag helt okej i game mode. Och bilden med analog tv kunde vart värre!
Tyvärr så verkar VT50 vara enda valet om man inte ska få ett galet surr då den modellen har frontglas och inte skickar surret rakt ut mot tittarna.
Postad 28 mars 2013 - 13:51

Redigerat av robarth, 28 mars 2013 - 13:52.
Postad 29 mars 2013 - 21:43
Någon annan som fått detta? Tips på USB hårddisk som fungera med VT50, 50"???
Tack på förhand
Postad 01 april 2013 - 13:22
Jag har köpt två olika modeller, Samsungs billiga för knappt 200kr och 3D3's för drygt 700kr.
Samsungs ger en bra bild men sitter oerhört dåligt på mig, trillar typ av om jag vrider på huvudet. De skärmar inte heller bort ljus från sidan.
3D3 ger ngt bättre färger och lite naturligare bild. Tyvärr har jag problem med att de ger cross-effekter eller vad det kallas. Lite skuggbilder ibland alltså... De sitter väldigt bra annars...
Så tyvärr har jag nu inga som jag är helt nöjd med.
Hur är Panasonics egna?? Eller har ni andra tips?
Postad 02 april 2013 - 20:26
Får ingen bild från min dator på tvn (ST50), när jag kör via HDMI. Har en hdmi-mini adapter på datorsidan. Har dock aldrig varit ett problem tidigare på min LG plasma!
Får bild direkt via min bärbara som har vanlig hdmi.
EDIT: Problem löst
Redigerat av Hybe, 03 april 2013 - 11:29.
Postad 03 april 2013 - 21:34
tja!
vilken kontrast bör man inte gå över när tv är ny? har en VT50.
Finns inga regler för det. Det märker du.
Postad 04 april 2013 - 00:59
Finns inga regler för det. Det märker du.
ok tänkte för inbränning.. ifall man inte skulle ha för högt..
Postad 04 april 2013 - 07:57
Förstår inte varför du vill höja konstrasten. Den är bra där den är.
Postad 04 april 2013 - 08:18
Kör ett läge där du har pixelrotationen på, låt kontrasten vara som den är i början. Unvik statiska loggor, kör fullbild och avvakta så de första 200 tim ungefär. Ett tips är att köra/leva med 16/9 fullbild i zoomläget slipper du kanal loggorna. Körde in min så inga problem med ir

Förstår inte varför du vill höja konstrasten. Den är bra där den är.
Och det är?
Postad 04 april 2013 - 09:02
Kör ett läge där du har pixelrotationen på, låt kontrasten vara som den är i början. Unvik statiska loggor, kör fullbild och avvakta så de första 200 tim ungefär. Ett tips är att köra/leva med 16/9 fullbild i zoomläget slipper du kanal loggorna. Körde in min så inga problem med ir
Spela inte på den i början iaf..
Och det är?
Aldrig rört kontrasten på min VT50 så jag vet faktiskt inte.
Postad 04 april 2013 - 09:23
Det där är lite som att säga "förstår inte varför du vill skruva på volymkontrollen på din förstärkare, volymen är ju bra som den är".Förstår inte varför du vill höja konstrasten. Den är bra där den är.
Är väl inget konstigt med att prova hur det ser ut med mer dynamik/ljusflöde.
Redigerat av pacman, 04 april 2013 - 09:25.
Postad 04 april 2013 - 09:28
Postad 04 april 2013 - 09:32
Hur fan är det möjligt när ungarna kanske tittar i snitt 1h per kväll??? Har haft sänkt kontrast och eco-mode på hela tiden så jag kan inte begripa hur detta kunnat uppstå.
Har kört skärmtvätt ett antal gånger utan resultat. Hur är det med garantier när det gäller inbränning? Har en tilläggsförsäkring på SIBA kan den hjälpa något i detta fallet.
Vilket är annars det bästa sättet för skärmtvätt - myrornas krig?
Postad 04 april 2013 - 09:36
På vilket sätt skulle svärtan bli sämre menar du?Svärtan blir bara sämre om man ökar kontrasten imho.
Oavsett vilket så är "lämpligt läge på kontrasten" tämligen rumsberoende så där har du en hint om varför man skulle kunna tänka sig att pilla på dito reglage.
Well, man har ju inte direkt någon nytta av mätinstrument i THX läget eftersom det där inte finns några reglage där man man kan tänka sig att mätinstrument är till hjälp.THX läget på VT är så bra det blir utan riktiga mätinstrument.

Redigerat av pacman, 04 april 2013 - 09:40.
Postad 04 april 2013 - 09:44
På vilket sätt skulle svärtan bli sämre menar du?
Oavsett vilket så är "lämpligt läge på kontrasten" tämligen rumsberoende så där har du en hint om varför man skulle kunna tänka sig att pilla på dito reglage.
Well, man har ju inte direkt någon nytta av mätinstrument i THX läget eftersom det där inte finns några reglage där man man kan tänka sig att mätinstrument är till hjälp.
Nu är du bara dryg. Du vet precis vad jag menade. Det är svårt att få bättre än THX läget på TV. Provade själv att ställa in med DVE tools och det blev ingen förbättring överhuvudtaget. Det är givetvis pro-läget man får använda om man ska göra inställningar.
Om jag höjer kontrasten på min VT50 så blir iaf svärtan gråare. Finns ingen poäng med att ändra den hos mig.
Redigerat av Unregistereddc471864, 04 april 2013 - 09:46.
Postad 04 april 2013 - 09:49
Köpte en Panasonic TX-P50ST50Y på SIBA för två veckor sedan och har redan fått en inbränning av Cartoon Network-loggan nere i högra hörnet!
Hur fan är det möjligt när ungarna kanske tittar i snitt 1h per kväll??? Har haft sänkt kontrast och eco-mode på hela tiden så jag kan inte begripa hur detta kunnat uppstå.
Har kört skärmtvätt ett antal gånger utan resultat. Hur är det med garantier när det gäller inbränning? Har en tilläggsförsäkring på SIBA kan den hjälpa något i detta fallet.
Vilket är annars det bästa sättet för skärmtvätt - myrornas krig?
Är skit lätt att få IR på panasonic,tittade lite runt i menyer igår och fick rejält inbränt efter typ max 10 min.
Var tvungen att tvätta sedan i ett par tim,så min åsikt är väldigt konstigt att det skall vara så lätt att få IR är grymt arg över det.
Kör pro läget med orbiter på vågar inte köra thx läget.
Så vill varna alla för vt 50 ang det.
Vill påpeka att jag är extremt noga med att köra in tv:n och ta hand om den på alla sätt för att undvika IR.
Postad 04 april 2013 - 09:52
Lite surkart idag?Nu är du bara dryg. Du vet precis vad jag menade. Det är svårt att få bättre än THX läget på TV. Provade själv att ställa in med DVE tools och det blev ingen förbättring överhuvudtaget. Det är givetvis pro-läget man får använda om man ska göra inställningar.

Vill du slippa att bli kommenterad så får du väl sluta uttrycka dig så klumpigt. Eller kanske inte alls...
Om jag höjer kontrasten på min VT50 så blir iaf svärtan gråare. Finns ingen poäng med att ändra den hos mig.
Det där var intressant dock. Och det är alltså inget du kan hämta hem igen genom att sänka Brightness?
Redigerat av pacman, 04 april 2013 - 09:59.
Postad 04 april 2013 - 09:55
Lite surkart idag?
Vill du slippa att bli kommenterad så får du väl sluta uttrycka dig så klumpigt. Eller kanske inte alls...
Det där var intressant dock. Och det är alltså inget du kan hämta hem igen genom att sänka Brightness?
Jo men det blir fortfarande inte bättre än ursprungsläget på THX.
Är skit lätt att få IR på panasonic,tittade lite runt i menyer igår och fick rejält inbränt efter typ max 10 min.
Var tvungen att tvätta sedan i ett par tim,så min åsikt är väldigt konstigt att det skall vara så lätt att få IR är grymt arg över det.
Kör pro läget med orbiter på vågar inte köra thx läget.
Så vill varna alla för vt 50 ang det.
Vill påpeka att jag är extremt noga med att köra in tv:n och ta hand om den på alla sätt för att undvika IR.
Har samma upplevelse av VT50. THX läget använder jag endast vid film annars bränner det in loggor och annat.
Jag använder det "sämre" pro-läget med orbiter på när jag tittar på tv eller spelar spel. Det är ingen jättestor skillnad på dem ändå tycker jag.
Redigerat av Unregistereddc471864, 04 april 2013 - 10:05.
Postad 04 april 2013 - 09:58

Postad 04 april 2013 - 10:00
Thx läget ur kartong suger verkligen.. Köper man en High ens tv ska man naturligtvis köra minst dve inställning,Jjag ser då iaf skillnad i bilden bara av det..
Jag som är kass på att ställa in då för jag kan inte få det bättre än THX läget hur jag än gör. Det blir bara gråare isf.
Nu har jag förvisso min tv i ett mörklagt rum också.
Postad 04 april 2013 - 10:03
Aha, som gjort för ditt rum om man säger så då. Inga problem med att köpa det.Jo men det blir fortfarande inte bättre än ursprungsläget på THX.
Men iaf, rent generellt så är det ju så att om rummet är sådant att man saknar ljustryck så är kontrast-reglaget det man ska prova. Finns alltid risk att man pajjar nått annat i bilden så skruva med eftertanke.
Postad 04 april 2013 - 10:04
Aha, som gjort för ditt rum om man säger så då. Inga problem med att köpa det.
Men iaf, rent generellt så är det ju så att om rummet är sådant att man saknar ljustryck så är kontrast-reglaget det man ska prova. Finns alltid risk att man pajjar nått annat i bilden så skruva med eftertanke.
Har helt mörklagt så jag behöver inte mer ljus. Den står i mitt sovrum. Kanske därför då.
Postad 04 april 2013 - 10:51
Hade nyligen en "jag kan fan inte sova, går och kollar på tv"-natt och då fick jag dra ner Kontrast rejält (är bara vid dylika tillfällen jag tittar på tv i nattsvart rum).
Haha, fatta de som skaffar en LCD för nattsuddandet och kör den i direkt ur lådan inställningar...fattar inte att de överlever.

Redigerat av pacman, 04 april 2013 - 10:51.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar