* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 23 april 2009 - 16:55
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Jag har ett ganska besvärligt problem med boxen.
Det går ju via bredbandet som bekant, och jag har en 8mbit lina. När jag använder både internet (med olika anslutningar där till IRC-klient och spel bl.a.) och TV:n samtidigt verkar det som om det blir överbelastning, och allt som oftast droppar jag både från TV- och internetuppkopplingen. På TV:n blir det i form av att allting stannar och skärmen blir svart, på datorn förlorar jag bara uppkopplingen. Denna störning varar kanske i någon minut och sedan blir det normalt igen. Det är dock tillräckligt för att jag ska förlora kontakten med det jag höll på med.
Saken är den att jag ALDRIG droppar när jag inte har TV:n på samtidigt, så att det har något att göra med för mycket trafik verkar ganska uppenbart. I och med att jag har en 8 mbit lina så drar ju TV-uppkopllingen bort mycket av det från internet (circka hälften av snabbheten när jag laddar ner) så det blir ju ganska begränsat.
Någon som har något tips för att motverka detta? Jag hörde t.ex. att Vista har någon gräns mot för många uppkopplingar och att man kan ta bort denna gräns, kan det hjälpa?
edit: jag har ett ZyXel triple-play modem (vet inte om alla har det kanske?)
Jag har, eller kanske jag borde säga har haft, exakt samma problem. ADSL-lampan slocknar och kommer igång efter någon minut igen. Har hänt kanske 3-4 gånger i veckan så jag felanmälde till Telia. Jag har dock alltid boxen igång så jag kan inte säga om det hänger ihop med TV:n. Sitter också på 8 Mb-lina. Telia konstaterade fel när de mätte i jacket och att det var något knas på linan in till huset. De kunde dock inte göra mycket just då pga av all snö så de skulle höra av sig. Någon vecka senare dog vårt nätverk och tydligen grannarnas också så vi fick starta om både modem och router. Efter det har vi inte upplevt några problem. Telia har inte hört av sig ännu så om de gjort något låter jag vara osagt. Förmodligen bör linan fortfarande bytas och allt annat är tillfälligheter. /K-A
Postad 23 april 2009 - 17:48
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det går ju via bredbandet som bekant, och jag har en 8mbit lina. När jag använder både internet (med olika anslutningar där till IRC-klient och spel bl.a.) och TV:n samtidigt verkar det som om det blir överbelastning, och allt som oftast droppar jag både från TV- och internetuppkopplingen. På TV:n blir det i form av att allting stannar och skärmen blir svart, på datorn förlorar jag bara uppkopplingen. Denna störning varar kanske i någon minut och sedan blir det normalt igen. Det är dock tillräckligt för att jag ska förlora kontakten med det jag höll på med.
Saken är den att jag ALDRIG droppar när jag inte har TV:n på samtidigt, så att det har något att göra med för mycket trafik verkar ganska uppenbart. I och med att jag har en 8 mbit lina så drar ju TV-uppkopllingen bort mycket av det från internet (circka hälften av snabbheten när jag laddar ner) så det blir ju ganska begränsat.
Någon som har något tips för att motverka detta? Jag hörde t.ex. att Vista har någon gräns mot för många uppkopplingar och att man kan ta bort denna gräns, kan det hjälpa?
Det blir nog inte överbelastning utan snare så tappar modemet kontakten med stationen, och detta kan ha flera orsaker. Det första tipset är att du tittar på de relevanta punkterna på http://www.telia.se/hastighet för att utesluta att det inte är felkopplat hemma hos dig. Kunder som har tjänsten telia smart har en annat modem. Du är vidare välkommen att kontakta mig via http://proof.telia.s...p?ProofID=15515 så kan jag titta på hur din koppling ser ut. (Vill du ha svar här i tråden så skriv gärna det.) Jag har, eller kanske jag borde säga har haft, exakt samma problem. ADSL-lampan slocknar och kommer igång efter någon minut igen. Har hänt kanske 3-4 gånger i veckan så jag felanmälde till Telia. Jag har dock alltid boxen igång så jag kan inte säga om det hänger ihop med TV:n. Sitter också på 8 Mb-lina. Telia konstaterade fel när de mätte i jacket och att det var något knas på linan in till huset. De kunde dock inte göra mycket just då pga av all snö så de skulle höra av sig. Någon vecka senare dog vårt nätverk och tydligen grannarnas också så vi fick starta om både modem och router. Efter det har vi inte upplevt några problem. Telia har inte hört av sig ännu så om de gjort något låter jag vara osagt. Förmodligen bör linan fortfarande bytas och allt annat är tillfälligheter. /K-A
Vill du ha mera information är även du välkommen att kontakta mig enligt ovan. Markus Johansson Telia Kundserivce
Postad 23 april 2009 - 18:52
Unregisteredf339c6b3
-
Unregisteredf339c6b3
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hej allihopa.
Fick hem min digital-tv box ifrån telia för några dagar sedan. I princip allt fungerar ypperliggt, skickar 576p från boxen till min förstärkare som i sin tur skalar upp till 720p. Tycker bilden blir bra  Iaf på min projektor.
Hur som helst, när jag per telefon pratade med Telia och skulle köpa mitt digital-tv abonnemang så blev jag lovad att det inte skulle påverka min bredbandsuppkoppling. Som för närvarande är Telia 8 mbit via ADSL. Damen på andra sidan telefonen menade på att digital-tv skulle gå utanför min bredbandsuppkoppling och inte påverka den alls.
Dessa ord blev jag oerhört lycklig över.
Av en ren händelse så stog min box igång nu när jag skulle dra ner en patch till ett spel. Jag lade märke till att det var helt omöjligt att surfa samtidigt som jag drog ner den patchen. jag tyckte det var konstigt för jag brukar begränsa nerladdningen så att jag har lite över att surfa på. Men det hjälpte inte hur lågt jag än satte det. Snart insåg jag att nerladdningen endast gick i mellan 100 och 200 kb/s. Men min begränsing var på 500kb/s.
Efter en del tankeverksamhet insåg jag att boxen var igång, jag testade att slå av den, och vips nerladdningen satte fart och jag kunde surfa igen.
Ska det verkligen vara så?
Jag är jättenöjd annars, men när de faktiskt sa via telefon att det inte skulle påverkar min bredbandsuppkoppling så tycker jag det är lite synd att de blir såhär.
Postad 23 april 2009 - 19:55
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
(Detta har inget med just ditt inlägg att göra)
Lustigt det här hur vissa uttryck kan bita sig fast...
För visst är det ju som så, att det som KALLAS 'fiber', inte alls ÄR fiber egentligen!
Det må vara fiber in i fastigheten, men in i lägenheterna sen, så är det bara vanlig nätverkskabel...
Underligt att de kan sälja på en ren BLUFF! Mao borde Fastighetsägare kunna stämma samtliga leverantörer av "fiber", och på det viset få tillbaks alla sina investeringar ...
Läs gärna mer om saken här: https://www.minhembi...howtopic=231421
/LbL!
Telia har inte påstått att det är enbart fiber, de säljer en tjänst som de kallar "FiberLAN". Måste vara någon annan ISP du har i åtanke, men då har du hamnat fel, för denna tråd behandlar Telias IPTV.
Postad 23 april 2009 - 20:51
HannesO
-
HannesO
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har skickat in ett formulär som du gärna får ta en titt på, Markus. Tack för hjälpen!
Postad 23 april 2009 - 21:14
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hej allihopa.
Fick hem min digital-tv box ifrån telia för några dagar sedan. I princip allt fungerar ypperliggt, skickar 576p från boxen till min förstärkare som i sin tur skalar upp till 720p. Tycker bilden blir bra Iaf på min projektor.
Hur som helst, när jag per telefon pratade med Telia och skulle köpa mitt digital-tv abonnemang så blev jag lovad att det inte skulle påverka min bredbandsuppkoppling. Som för närvarande är Telia 8 mbit via ADSL. Damen på andra sidan telefonen menade på att digital-tv skulle gå utanför min bredbandsuppkoppling och inte påverka den alls. Dessa ord blev jag oerhört lycklig över.
Av en ren händelse så stog min box igång nu när jag skulle dra ner en patch till ett spel. Jag lade märke till att det var helt omöjligt att surfa samtidigt som jag drog ner den patchen. jag tyckte det var konstigt för jag brukar begränsa nerladdningen så att jag har lite över att surfa på. Men det hjälpte inte hur lågt jag än satte det. Snart insåg jag att nerladdningen endast gick i mellan 100 och 200 kb/s. Men min begränsing var på 500kb/s. Efter en del tankeverksamhet insåg jag att boxen var igång, jag testade att slå av den, och vips nerladdningen satte fart och jag kunde surfa igen.
Ska det verkligen vara så?
Jag är jättenöjd annars, men när de faktiskt sa via telefon att det inte skulle påverkar min bredbandsuppkoppling så tycker jag det är lite synd att de blir såhär.
När en kund ska ha IPTV så är det meningen att det mellan station och modem ska vara omkring 14 mbit. Det går inte exakt att räkna ut vilken hastighet en kund kan förvänta sig, oeh det finns många faktorer som påverkar hastigheten. Titta gärna på http://telia.se/hastighet och kontakta mig via http://proof.telia.s...p?ProofID=15515 om du vill att jag ska titta vidare på det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 24 april 2009 - 09:17
zvedberg
-
zvedberg
-
Beroende
-
-
1 469 inlägg
Precis samma sak har hänt mig två gånger denna vecka. Jag har dock aldrig haft problemet tidigare under de ca 3 år som jag haft telias TV. Jag har samma sorts modem och samma hastighet som du har.
Postad 24 april 2009 - 10:59
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Skall flytta snart och det ända vi kan välja på är Telias bredbands TV ( om jag inte vill slänga upp en parabol).
Jag testade Telias TV för ca 2-3 år sedan och tyckte då att det va otroligt segt att byta kanal och att bilden va riktigt usel.
Har det blivit förbättring på detta??
Dom har ett riktigt bra erbjudande nu som är intressant, men jag vill inte teckna upp mig på 12 månader om bilden och segheten på att byta kanal finns kvar.
Kommer ha 24/2,5 bredband ( som förmodligen blir 8/1 när jag kopplar in TV eller?)
Och det finns inga inspelningsbara dekorders än eller? Utan alla kör med samma standard dekorders?
Vore tacksam för svar.
Mvh PBateman
Postad 24 april 2009 - 14:06
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Skall flytta snart och det ända vi kan välja på är Telias bredbands TV ( om jag inte vill slänga upp en parabol). Jag testade Telias TV för ca 2-3 år sedan och tyckte då att det va otroligt segt att byta kanal och att bilden va riktigt usel. Har det blivit förbättring på detta?? Dom har ett riktigt bra erbjudande nu som är intressant, men jag vill inte teckna upp mig på 12 månader om bilden och segheten på att byta kanal finns kvar.
Kommer ha 24/2,5 bredband ( som förmodligen blir 8/1 när jag kopplar in TV eller?) Och det finns inga inspelningsbara dekorders än eller? Utan alla kör med samma standard dekorders?
Vore tacksam för svar.
Mvh PBateman
Boxen (1910, senaste) är lika seg som den förra, smått irriterande och samtidig OTROLIGT att man kan ge ut en sån långsam box år 2008. Hade jag inte fått den gratis hade jag kastat ut skiten för länge sen. Bilden är väl OK, men långt ifrån bra. Mycke komprimeringsartifakter osv på vissa kanaler. Har du en bra plats för parabolen, kör på den! Det hade jag gjort om min bostadsrättsförening tillät det.
Postad 24 april 2009 - 15:40
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Ush det lät inte bra, För om bilden är lika dålig som förut så blir det inget.
Blir väl att kolla på parabol då.
Postad 24 april 2009 - 17:17
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Boxen (1910, senaste) är lika seg som den förra, smått irriterande och samtidig OTROLIGT att man kan ge ut en sån långsam box år 2008. Hade jag inte fått den gratis hade jag kastat ut skiten för länge sen.
Bilden är väl OK, men långt ifrån bra. Mycke komprimeringsartifakter osv på vissa kanaler. Har du en bra plats för parabolen, kör på den! Det hade jag gjort om min bostadsrättsförening tillät det.
Jag vill påstå att Telias bildkvalite är snäppet bättre, än både Canal Digital-parabol, Viasat-parabol, Europa-parabol och marksänd-Boxer, då jag för tillfället har alla dessa mottagningarna och olika, nyare TV-apparater. Komprimeringsartfakter finns lika väl på vissa sändningar/Kanaler via parabol el. marksänt och kan tycka lite mindre på Telia. Kan då detta bero på olika mottagningsförhållande och/el. TV ? Jag är iallafall mycket nöjd med Telia och där är ingen seghet som stör mig.
Postad 24 april 2009 - 17:43
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Enligt Dagens Industri så ökade Telia antalet IPTV-kunder i Sverige med 102.000 stycken jämfört med första kvartalet 2008, och med 32.000 sedan årsskiftet, till sammanlagt 509.000 abonnenter. Så de verkar inte tappa så mycket på att många gratisabonnemang går ut.
Redigerat av Unregistered31511, 24 april 2009 - 17:44.
Postad 24 april 2009 - 17:47
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Jag vill påstå att Telias bildkvalite är snäppet bättre, än både Canal Digital-parabol, Viasat-parabol, Europa-parabol och marksänd-Boxer, då jag för tillfället har alla dessa mottagningarna och olika, nyare TV-apparater. Komprimeringsartfakter finns lika väl på vissa sändningar/Kanaler via parabol el. marksänt och kan tycka lite mindre på Telia.
Kan då detta bero på olika mottagningsförhållande och/el. TV ? Jag är iallafall mycket nöjd med Telia och där är ingen seghet som stör mig.
Nja men Telia är ju som att titta på en Divx film, du har ordentliga artifakter överallt, titta bara på snabba rörelser på SVT1 eller SVT2 så det du att bilden snabbt ser ut som ett schackbordsmönster, dvs makroblock. Telia har inga planer på att leverera kvalite utan sänker medvetet bitraten från det dom tar emot med. Sen har boxen blivit mycket segare med dom senaste firmwares mot tidigare. Saknaden av en riktigt EPG är riktigt uselt och titta på timglaset i 10 sekunder börjar bli tröttsamt.
Postad 24 april 2009 - 18:25
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Nja men Telia är ju som att titta på en Divx film, du har ordentliga artifakter överallt, titta bara på snabba rörelser på SVT1 eller SVT2 så det du att bilden snabbt ser ut som ett schackbordsmönster, dvs makroblock.
Telia har inga planer på att leverera kvalite utan sänker medvetet bitraten från det dom tar emot med.
Sen har boxen blivit mycket segare med dom senaste firmwares mot tidigare.
Saknaden av en riktigt EPG är riktigt uselt och titta på timglaset i 10 sekunder börjar bli tröttsamt.
Själv har jag inga sådana artefakter på några kanaler. Min bild är mycket bra, då har jag mycket att jämföra med, både vad gäller olika TV och mottagnings källor. Kan bero på olika saker, såsom , t.ex. om man har riktig kopparkabel ända in, korta kablar från första jacket o.s.v. Så klart också framför allt vad man har för TV. Har min box på hela tiden och behöver inte vänta på uppstart. Jag vil inte med detta försvara Telia, för man kan så klart önska att det var mycket bättre och kan så bli också. Det gäller alla andra leverantörer också via parabol, marksänt och allt. Vad som retar mig mest, är att HD sändningar är inte mycket bättre.
Redigerat av ffodil, 24 april 2009 - 18:40.
Postad 24 april 2009 - 18:50
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Det är en lite skillnad. Men inte så jätte stor mellan Canal Digital och Telia (på min 32” TV)
Kör CD via Hdmi och Telia via komponent
Vid t.ex. fotboll kan ju bilden bli förstörd när de länkar den mellan arenan och programkontrollen med för låg bithastighet för att spara pengar!
Då hjälper det ju inte hur hög bithastighet en operatör sänder med.
Redigerat av lindo, 24 april 2009 - 18:50.
Postad 24 april 2009 - 19:32
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Ush det lät inte bra, För om bilden är lika dålig som förut så blir det inget. Blir väl att kolla på parabol då.
Jag sitter i o f s med Fiber-Lan vilket gör att jag inte får några störningar pga dålig kopparkabel, men jag har inga problem med bilden överhuvudtaget. Tiden det tar att byta kanal är inte heller något jag stör mig på. Jag tror att det finns någon form av prövo-tid så det kan ju i alla fall vara värt att prova innan du börjar skruva upp en parabol. /A
Postad 24 april 2009 - 19:37
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Vad som retar mig mest, är att HD sändningar är inte mycket bättre.
Hur menar du nu? Det du borde reta dig på är att det inte finns några HD-sändningar från Telia.
Postad 24 april 2009 - 20:07
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Jag vill påstå att Telias bildkvalite är snäppet bättre, än både Canal Digital-parabol, Viasat-parabol, Europa-parabol och marksänd-Boxer, då jag för tillfället har alla dessa mottagningarna och olika, nyare TV-apparater. Komprimeringsartfakter finns lika väl på vissa sändningar/Kanaler via parabol el. marksänt och kan tycka lite mindre på Telia.
Kan då detta bero på olika mottagningsförhållande och/el. TV ? Jag är iallafall mycket nöjd med Telia och där är ingen seghet som stör mig.
Nämen vänta lite nu! Jag vet ju iofs inte hur du har det kopplat hos dig men hos mig är iaf inte Telias bild bättre än Tele2Vision eller Boxer. Jag ska inte säga att den är kass men den har sina fenomen, både bra och dåliga. Bilden är helt ok så länge det inte är mycket rörelse eller färgskiftningar i bilden. Vid relativt statiska bilder så är bild helt ok, ingen större skillnad mot andra leverantörer. Däremot när det panoreras eller blinkas med ljua a la melodifestivalen då kommer bristerna fram direkt i form av macro-blocking osv. Det är ju oxå lite udda att bilden är sämst på SVT1 & SVT2 som i många andra sammanhang är de kanaler med bäst bildkvalitet, men det ämnet har ju behndlats tidigare. Jag upplever dock inte nån större seghet som vissa andra. Ibland kan den vara lite slö att ta emot signaler från fjärren. Så nej, jag kan inte hålla med om att Telias bild är bättre än andras, men som jag läste nånstans: " Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Postad 24 april 2009 - 20:17
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
... Så klart också framför allt vad man har för TV. ...
Skulle nog vilja påstå att det hänger otroligt mycket på vilken tv man har, alltifrån typ (CRT, LCD eller PLASMA) till bildstorlek mm mm. EDIT: Minskade ned citatet lite till det relevanta
Redigerat av MiWa, 24 april 2009 - 20:18.
Postad 24 april 2009 - 20:48
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Hur menar du nu? Det du borde reta dig på är att det inte finns några HD-sändningar från Telia. 
Den komentaren råkade bara smyga sig in, utan att ha med Telia att göra. Menade bara att, HD-sändningar på t.ex CD blir inte mycket bättre än vanlig 576. Ok. bättre, men inte vad man tidigare trodde, skillnaden är liten. Konstigt att en del upplever macro- blocking o.s.v. Ser inget sådant, ens med kritiska ögon. Tyckte också det blev en klar förbättring med 1910 boxen. Kaske beror på vad jag nämt tidigare, kanske också avstånd till station och så klart inte minst TV, som någon annan också nämt.
Postad 24 april 2009 - 22:34
Unregisteredf339c6b3
-
Unregisteredf339c6b3
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jag har inte sett någon artefakt eller liknande änsålänge. Var rädd för det först, därför har jag varit ganska noggrann och letat ordentligt. Men nix, ingenting ännu.
Okej, boxen kunde varit lite snabbare. Kanalbyte, menyer osv. Men jag kan säga att jag varit med om mycket långsammare saker.
Jag är nöjd
Postad 24 april 2009 - 23:49
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Jag har heller inga problem med bilden, tycker den är riktigt bra. Tycker inte boxen är långsam heller varken min nya 1910 eller den tidigare 1510. Grannens 1510 däremot som var mycket äldre än min, upplevde jag som seg.
Sen har jag FiberLan, hur det fungerar på ADSL har jag mindre erfarenhet av.
Redigerat av Unregistered31511, 24 april 2009 - 23:49.
Postad 25 april 2009 - 10:01
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Jag sitter i o f s med Fiber-Lan vilket gör att jag inte får några störningar pga dålig kopparkabel, men jag har inga problem med bilden överhuvudtaget. Tiden det tar att byta kanal är inte heller något jag stör mig på. Jag tror att det finns någon form av prövo-tid så det kan ju i alla fall vara värt att prova innan du börjar skruva upp en parabol.
/A
Ja, jag bor själv i en ny lägenhet, byggd förra februari med fiber-lan. Så att jag skulle ga dålig kopparkabel, ADSL eller problem med bandbredd är då långt ifrån sanningen. Saken är den att som vissa andra här har uppmärksammat, så vid snabba rörelser, bild med mycket informations som vatten i rörelse (hav t.ex.) så kan man utan tvekan se artifakter och "block" i bilden. Problemet är större på vissa kanaler än andra, men det är helt klart ett problem. Och boxarna är INTE snabba, då har man inte testat en snabb box. T.ex. Boxern vi har på jobbet, den är utan tvekan 3-4ggr snabbare på kanalbyten m.m. Jag har en 1510 och 3st 1910 boxar, alla är exakt lika sega. För att utesluta att det skulle vara TV:n som ger den dåliga bilden så måste väl ändå en Pioneer 5080XA ge ett acceptabelt bildresultat kan jag tycka. Näe, jag betalar som sagt inte en krona för att se på Telias IP-TV. Skulle det börja kosta så måste jag leta upp ett annat alternativ snarast. Väldigt besviken på kvalité, boxar & HD-utbud (obefintligt). Men smaken är som baken, och även hur kräsen man är.
Redigerat av Jonas__W, 25 april 2009 - 10:02.
Postad 25 april 2009 - 10:02
Aspeboda
-
Aspeboda
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det har med rättigheter att göra enligt TV4. Det är TV4 själva som sköter detta.
Markus Johansson Telia Kundservice
Märkligt! Jag pratade med TV4 och den personenen sa att dom skickar filerna direkt till Telia. Rättigheter? Förstår om du pratar SVT Play som är gratis. Tv4 Anytime är ju en betalande tjänst som du även kan köpa på webben, Om det beror på rättigheter hur kan då programmen komma ut direkt på webben för samma peng? Telia distribuerar väl bara kanalen? Mvh/Peter
Postad 25 april 2009 - 10:41
gabbar
-
gabbar
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
"Uppgraderade" i veckan från den gamla boxen utan HD till den nya med. Förutom den ofta kommenterade ljudnivån, tycker jag bilden är aningen sämre på denna nya box. Detta gäller i synnerhet SD-kanalerna i familjepaketet... Någon som delar min uppfattning?
Undertexterna på Canal+ filmkanaler (gäller ej SD/SVT) är hur fula och "klumpiga som helst", och på HD-film - där texten tidigare var läckert krispigt pixlig - flyter det nu ihop som om det vore "heldragen" text. Jo - jag har rätt inställning - 1080i, kör via HDMI (som tidigare) till min gamla men utmärkt fungerande Panasonic PV60.
Den tidigare HD-boxen gav inget besked om signalstyrka, enligt den nya har jag ca 170 på Sat1 och 164 på Sat2, gröna båda två. Antennkabeln är ca 30m från parabol till mottagare. Någon ny LNB monterades inte, bara en ny kabel drogs, iofs kan ju huvudena ändrats någon mm, men...?
Vad ligger ni andra på för värden?
Tacksam för lite respons/MVH
gabbar
Ursäkta föregående inlägg - hamnade i fel tråd
gabbar
Postad 25 april 2009 - 11:04
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Ja, jag bor själv i en ny lägenhet, byggd förra februari med fiber-lan. Så att jag skulle ga dålig kopparkabel, ADSL eller problem med bandbredd är då långt ifrån sanningen. Saken är den att som vissa andra här har uppmärksammat, så vid snabba rörelser, bild med mycket informations som vatten i rörelse (hav t.ex.) så kan man utan tvekan se artifakter och "block" i bilden. Problemet är större på vissa kanaler än andra, men det är helt klart ett problem.
Och boxarna är INTE snabba, då har man inte testat en snabb box. T.ex. Boxern vi har på jobbet, den är utan tvekan 3-4ggr snabbare på kanalbyten m.m. Jag har en 1510 och 3st 1910 boxar, alla är exakt lika sega.
För att utesluta att det skulle vara TV:n som ger den dåliga bilden så måste väl ändå en Pioneer 5080XA ge ett acceptabelt bildresultat kan jag tycka.
Näe, jag betalar som sagt inte en krona för att se på Telias IP-TV. Skulle det börja kosta så måste jag leta upp ett annat alternativ snarast. Väldigt besviken på kvalité, boxar & HD-utbud (obefintligt).
Men smaken är som baken, och även hur kräsen man är.
Ditt inlägg är det enda ärliga, om man ser artifakter eller block pga sin TV är den sämsta ursäkt jag hört, det har göra med källan och inte TVn. Telia kör med lägre bitrate än andra operatörer och det ger dessa effekter, jag har Comhem också och Comhem har inte dessa problem, Comhem ger så bra bild det kan ge, men Telia reducerar bitraten innan det skickas ut. Om man inte kan se stora mönsterblock i bilden vid snabba rörelser bör man uppsöka optiker eller så har man inte speciellt höga krav, flesta har inga krav och har inget jämföra med och slänger ut sig meningar med "Det ser kanon ut hos mig, måste vara fel på din TV" ###### amatörsvar som inte vem vad man snackar om helt enkelt. Undertexterna på Canal+ filmkanaler (gäller ej SD/SVT) är hur fula och "klumpiga som helst", och på HD-film - där texten tidigare var läckert krispigt pixlig - flyter det nu ihop som om det vore "heldragen" text. Jo - jag har rätt inställning - 1080i, kör via HDMI (som tidigare) till min gamla men utmärkt fungerande Panasonic PV60.
Då kanske du även märkt att undertexten ofta laggar 1 sekund efter talet, kollade på TV4 Komedi tror jag och blev helt galen på laggningen, inte acceptabelt. IPTV från Telia i nuvarande status är bara ren skit, inte undra på att dom ger bort abonnemang.
Postad 25 april 2009 - 14:14
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Är det så svårt att acceptera andra som har bra bild ? Utan att behöva idiotförklara andra, genom att kalla dem för ##### amatörer och utnämna sig själv till proffs ?
Är det helt omöjligt att det kan vara fel på anläggningar som ger artefakter ? Tydligen bara fel på andra, som ger bra bild ????
Mycket trista inlägg, sådant.
Postad 25 april 2009 - 15:37
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Är det så svårt att acceptera andra som har bra bild ? Utan att behöva idiotförklara andra, genom att kalla dem för ##### amatörer och utnämna sig själv till proffs ?
Är det helt omöjligt att det kan vara fel på anläggningar som ger artefakter ? Tydligen bara fel på andra, som ger bra bild ????
Man behöver inte idiotförklara folk, så är det. Däremot så är jag ingen amatör och så länge som Telia inte skickar ut sändingar med olika bitrates runtom i landet, då ska övriga IP-TV kunder ha samma bild. Min anläggning ger mig grym bild från DVD, HTPC med BRA källmaterial. Telias material är inte av bra kvalité. Som sagt, vissa sändningar, och vissa kanaler är helt OK utan block osv, men långt ifrån bra. Det är inget man ska betala dyrt för, då har man blivit lurad.
Postad 25 april 2009 - 15:53
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
"Uppgraderade" i veckan från den gamla boxen utan HD till den nya med. Förutom den ofta kommenterade ljudnivån, tycker jag bilden är aningen sämre på denna nya box. Detta gäller i synnerhet SD-kanalerna i familjepaketet... Någon som delar min uppfattning?
Undertexterna på Canal+ filmkanaler (gäller ej SD/SVT) är hur fula och "klumpiga som helst", och på HD-film - där texten tidigare var läckert krispigt pixlig - flyter det nu ihop som om det vore "heldragen" text. Jo - jag har rätt inställning - 1080i, kör via HDMI (som tidigare) till min gamla men utmärkt fungerande Panasonic PV60.
Den tidigare HD-boxen gav inget besked om signalstyrka, enligt den nya har jag ca 170 på Sat1 och 164 på Sat2, gröna båda två. Antennkabeln är ca 30m från parabol till mottagare. Någon ny LNB monterades inte, bara en ny kabel drogs, iofs kan ju huvudena ändrats någon mm, men...? Vad ligger ni andra på för värden?
Tacksam för lite respons/MVH gabbar
Ursäkta föregående inlägg - hamnade i fel tråd gabbar
Om du kör Scart så får du sämre bild med nya boxen jämfört med den äldre, DVI och HDMI ger däremot väldigt bra bild.
Postad 25 april 2009 - 15:56
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Man behöver inte idiotförklara folk, så är det. Däremot så är jag ingen amatör och så länge som Telia inte skickar ut sändingar med olika bitrates runtom i landet, då ska övriga IP-TV kunder ha samma bild. Min anläggning ger mig grym bild från DVD, HTPC med BRA källmaterial. Telias material är inte av bra kvalité. Som sagt, vissa sändningar, och vissa kanaler är helt OK utan block osv, men långt ifrån bra.
Det är inget man ska betala dyrt för, då har man blivit lurad.
Som du säkert ser, hoppas jag, var mitt inlägg inte alls riktat till dig. Du är i din fulla rätt att fram föra dina åsikter, som du upplever det. Säger ingenting om att det behöver stämma med alla andras.
Postad 25 april 2009 - 16:26
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Du vet ju inte vad en bra bild är om du tycker Telia är bra, skit in ger skit ut helt enkelt. Läser du inläggen överhuvudtaget eller? jag har comhem också och de har en helt annan kvalite på bilden och dessutom finns det en tråd där bitrates på dom olika kanalerna anges och Telia har sämst av alla. Comhem är bättre för att dom sänder ut samma bitrate som parabolägarna tar emot, telia däremot sänker bitraten medvetet, det är sanningen vare sig du vill se den eller inte och bitrate är en av dom viktigaste parametrarna för bra bild vid angiven upplösning. Fakta ljuger inte, läs Cigehns tråd om bitrates. Vad har du för referenser? Om du kör Scart så får du sämre bild med nya boxen jämfört med den äldre, DVI och HDMI ger däremot väldigt bra bild.
Man kan inte fucka upp en digital signal och det behövs inte särskilt mycket hjärna bakom digitalhanteringen i boxen så självklart ger DVI samt HDMI alltid bra bild, det gör det på alla boxar eller annan untrustning. Att SCART konktakten levererar en dålig analog signal visar väl på kassa videofilter i boxen från Motorola och visar väl vilken billig junkbox Motorola är.
Postad 25 april 2009 - 16:35
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Du vet ju inte vad en bra bild är om du tycker Telia är bra, skit in ger skit ut helt enkelt.
Läser du inläggen överhuvudtaget eller? jag har comhem också och de har en helt annan kvalite på bilden och dessutom finns det en tråd där bitrates på dom olika kanalerna anges och Telia har sämst av alla.
Comhem är bättre för att dom sänder ut samma bitrate som parabolägarna tar emot, telia däremot sänker bitraten medvetet, det är sanningen vare sig du vill se den eller inte och bitrate är en av dom viktigaste parametrarna för bra bild vid angiven upplösning.
Fakta ljuger inte, läs Cigehns tråd om bitrates.
Vad har du för referenser?
Man kan inte fucka upp en digital signal och det behövs inte särskilt mycket hjärna bakom digitalhanteringen i boxen så självklart ger DVI samt HDMI alltid bra bild, det gör det på alla boxar eller annan untrustning.
Att SCART konktakten levererar en dålig analog signal visar väl på kassa videofilter i boxen från Motorola och visar väl vilken billig junkbox Motorola är.
Nu finns det ju inte bara en Motorolabox, både min äldre och nyare är Motorola.
Postad 25 april 2009 - 17:55
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Du vet ju inte vad en bra bild är om du tycker Telia är bra, skit in ger skit ut helt enkelt.
Läser du inläggen överhuvudtaget eller? jag har comhem också och de har en helt annan kvalite på bilden och dessutom finns det en tråd där bitrates på dom olika kanalerna anges och Telia har sämst av alla.
Comhem är bättre för att dom sänder ut samma bitrate som parabolägarna tar emot, telia däremot sänker bitraten medvetet, det är sanningen vare sig du vill se den eller inte och bitrate är en av dom viktigaste parametrarna för bra bild vid angiven upplösning.
Fakta ljuger inte, läs Cigehns tråd om bitrates.
Vad har du för referenser?
Man kan inte fucka upp en digital signal och det behövs inte särskilt mycket hjärna bakom digitalhanteringen i boxen så självklart ger DVI samt HDMI alltid bra bild, det gör det på alla boxar eller annan untrustning.
Att SCART konktakten levererar en dålig analog signal visar väl på kassa videofilter i boxen från Motorola och visar väl vilken billig junkbox Motorola är.
Jo, jag vet mycket väl hur en bra bild skall se ut, för mig själv iallafall. Hur den skall se ut för dig, vet jag däremot inte. Du frågar vilka referenser jag har. Då svarar jag med ditt eget påstående, läser du överhuvudtaget inläggen, eller ? En hel del att jämföra med, både på insignalkällor och olika TV. Hur olika TV behandlar en dålig sändning med låg bitrate, kan göra jätteskillnad, vilket heller inte går att komma ifrån, enl. min erfarenhet, då jag både har och har haft en hel del platt- TV dom sista åren. Tyckte inte bilden var så bra på gamla scart-boxen, men på nya med HDMI blev betydligt bättre. Hur som helst är jag nöjd med bilden, även om jag kanske måste uppsöka optiker.
Postad 25 april 2009 - 18:30
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Det är väldigt trist att bli idiotförklarad för att man är nöjd
Postad 25 april 2009 - 21:54
Ford38
-
Ford38
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Har bra bild med lång koppartråd, tror inte den blir bättre med annan leverantör i samma tråd!
Postad 26 april 2009 - 20:38
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Blev uppringd av en trevlig tjej idag som sänkte mina avgifter med 99:-/månad och dessutom gratis i 6 månader!
Tack för det Televerket!
Postad 26 april 2009 - 21:24
brunell
-
brunell
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Nån som vet om Telia har någon frivisning av viasat sport, viasat fotboll och viasat motor just nu? De dök nämligen upp vid 19-tiden idag. Och med tanke på att jag har kanalpaket Stor och Canal+ Total blev jag lite förvånad över att se viasat-kanaler helt plötsligt.
Postad 27 april 2009 - 19:33
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nån som vet om Telia har någon frivisning av viasat sport, viasat fotboll och viasat motor just nu? De dök nämligen upp vid 19-tiden idag. Och med tanke på att jag har kanalpaket Stor och Canal+ Total blev jag lite förvånad över att se viasat-kanaler helt plötsligt.
Det stämmer bra. Det är frivisning av Viasat Sport, Viasat Fotboll samt Viasat Motor nu i helgen. Alla kunder har inte fått kanalerna ännu men alla kommer att få dem innan helgen. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 april 2009 - 20:17
Julleruff
-
Julleruff
-
Rookie
-
4 inlägg
Finns det fortfarande inga inspelningsbara boxar till Telia TV via fiberlan?
Finns det ö h t alternativ till Motorola 1510 och Motorola 1910 om man har Telia fiberlan?
Om man har Boxer och en inspelningbar Force-box, kan man då spela in Telias sändningar.
Tänkte nämligen behålla Boxer och endast beställa Viasat sportpaketet från Telia Fiberlan.
Postad 27 april 2009 - 22:36
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Finns det fortfarande inga inspelningsbara boxar till Telia TV via fiberlan?
Finns det ö h t alternativ till Motorola 1510 och Motorola 1910 om man har Telia fiberlan?
Om man har Boxer och en inspelningbar Force-box, kan man då spela in Telias sändningar. Tänkte nämligen behålla Boxer och endast beställa Viasat sportpaketet från Telia Fiberlan.
Nä ... har provat Boxer och samtidigt kopplat in både min 1910 och boxers https://www.prisjakt...kt.php?p=352487 , båda med HDMI ... Telias bildkvalite är ojämn, birate-varierar tydligen, och jag gillar verligen Boxers box med inspelning, och att du samtidigt kan titta och spela in olika program, funktioner som fanns i det anaoga kabelTV nätet och Boxers bild e vassare ... tänk om Telia hade en variant av denna (och HD-sändningar)! Allra bäst bild får jag om jag använder mottagaren i TVn för boxers marksända DVB-T, att slippa bildbehandling i flera steg etc märks ... och tänk vad smidigt att bara ha en fjärr ...
Redigerat av kentrj, 27 april 2009 - 22:52.
Postad 27 april 2009 - 23:01
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Blev uppringd av en trevlig tjej idag som sänkte mina avgifter med 99:-/månad och dessutom gratis i 6 månader! Tack för det Televerket! 
Vad gjorde att hon ringde dig? - får gärna ringa mig med ...
Postad 28 april 2009 - 07:32
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Nu finns en uppgradering av digital-boxen. Efter uppgraderingen bootar boxen upp ur standby på en eller två sekunder.
Är svärtan bättre också?
/Magnus
Postad 28 april 2009 - 09:28
Julleruff
-
Julleruff
-
Rookie
-
4 inlägg
Nä ... har provat Boxer och samtidigt kopplat in både min 1910 och boxers https://www.prisjakt...kt.php?p=352487 , båda med HDMI ... Telias bildkvalite är ojämn, birate-varierar tydligen, och jag gillar verligen Boxers box med inspelning, och att du samtidigt kan titta och spela in olika program, funktioner som fanns i det anaoga kabelTV nätet och Boxers bild e vassare ... tänk om Telia hade en variant av denna (och HD-sändningar)!
Allra bäst bild får jag om jag använder mottagaren i TVn för boxers marksända DVB-T, att slippa bildbehandling i flera steg etc märks ... och tänk vad smidigt att bara ha en fjärr ...
Ja det känns lite märkligt att man inte kan få "allt" med Fiberlan. I vårt hus har varje lägenhet sin egen antenn på väggen och inga andra system fanns innan fiberlanen drogs in. Trodde Fiberlan skulle bli ett rejält lyft och planerade för HDTV genom inköp av ny tv m m. ¨ Det jag önskar är: - Inspelningsmöjlighet via box (Är dreambox eller DVD/HD-recorder allternativ?) - Bara en box/fjärr - Basutbud på kanalerna (Boxer Mix t ex.) - Viasat Motor (+ ev. Viasat golf och Eurosport 2.) - "Alla" HD-kanaler Tror Canal Digital och Viasat kan ge mig detta via Parabol men då krävs en det ena och än det andra kanalpaketet och långa bindetider. Via Fiberlan var det OK att ha endast Viasat Sport-paketet utan bindningstid för 99:-/månad om man har digitalbox och bredbandsswitch sedan innan. Så det får bli Viasat Sport + Boxer för min del ett tag till. Boxer har ju den fördelan att den går ta med sig till stugan och i husbilen t ex. När kommer Boxer (eller någon annan) med "alla" HD-kanaler och möjligheten att ha Mix + 3 helt valfria allternativ, t ex för min del viasat motor, viasat golf och eurosport 2??????
Postad 28 april 2009 - 09:43
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Nu finns en uppgradering av digital-boxen. Efter uppgraderingen bootar boxen upp ur standby på en eller två sekunder.
Är svärtan bättre också?
/Magnus
Min kompis har kört den nya programvaran en vecka ungefär och är riktigt nöjd. Förutom snabbare uppstart skall det även ha gjort en del fixar för att förbättra bilden. Så det skall bli spännande att starta om ikväll när man kommer hem /A
Postad 28 april 2009 - 10:04
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Ja det känns lite märkligt att man inte kan få "allt" med Fiberlan. I vårt hus har varje lägenhet sin egen antenn på väggen och inga andra system fanns innan fiberlanen drogs in. Trodde Fiberlan skulle bli ett rejält lyft och planerade för HDTV genom inköp av ny tv m m. ¨
Ni ska inte skaffa Telia FiberLAN utan istället koppla er till det lokala stadsnätet, om ni bor i sthlm är Opennet det bästa idag för det är operatörsoberoende och du kan få HDTV idag genom Canal Digital, dessutom kan du välja fritt vilken bredbandsoperatör du vill ha. Tror ni biter er själva i svansen binda upp er med Telia för då är ni styrda med vad ni kan få.
Postad 28 april 2009 - 12:10
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Min kompis har kört den nya programvaran en vecka ungefär och är riktigt nöjd. Förutom snabbare uppstart skall det även ha gjort en del fixar för att förbättra bilden. Så det skall bli spännande att starta om ikväll när man kommer hem
/A
Vad är gjort för att förbättra bilden? Är det bara gissningar?
Postad 28 april 2009 - 12:36
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Vad är gjort för att förbättra bilden? Är det bara gissningar?
Vet ej vad, men han skrev att det var bildförbättringar gjorda. /A
Postad 28 april 2009 - 13:58
ice_man
-
ice_man
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Min kompis har kört den nya programvaran en vecka ungefär och är riktigt nöjd. Förutom snabbare uppstart skall det även ha gjort en del fixar för att förbättra bilden. Så det skall bli spännande att starta om ikväll när man kommer hem
/A
Snabbare uppstart är det ja men jag undrar om den går ner i riktig standby eller om bilden bara bryts. Bildförbättringen kan jag inte uttala mig om för jag ser ingen skillnad. Jag sitter med en 1510 box.
Postad 28 april 2009 - 14:08
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Snabbare uppstart är det ja men jag undrar om den går ner i riktig standby eller om bilden bara bryts. Bildförbättringen kan jag inte uttala mig om för jag ser ingen skillnad. Jag sitter med en 1510 box.
Jag har inte själv provat ännu, men min kompis har en 1910. /A
Postad 28 april 2009 - 14:23
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Från klockan 08:00 imorse så används en ny version av GUI samt image: GUI-version: 5_0_9_033_swe Plugin: npmozCoreV2_0_0_2 Platform: kreatelV3_7_3_7 Dens törsta förändringen är att boxen är mycket snabbare att sätta på från stand by läget. Dessutom hoppar boxen tillbaka till samma bild som var på skärmen när man stängde av boxen. Boxen kommer i framtiden att göra kontrollen om det kommit ny porgramvaruversion när man sätter på den från standby. Har det kommit en ny version kommer prickarna att dyka upp när man sätter på boxen med fjärrkontrollen. Det är vidare bildkvalité förbättringar för både HDMI och SCART. Bland annat ska bilden nu ha bättre svart kontrast. Dessutom har GUI:t fått skarpare kanter, rundare hörn sam tydligare text för att det ska vara enklare att läsa texten. Uppstarts tiden när man startat boxen genom att stoppa i strömsladden har minskats med ca 20 sekunder. Markus Johansson Telia Kundservice
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|