Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny MP3spelare och lurar behövs

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 July 2007 - 21:16

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Är nu på jakt efter ny börbar spelare eftersom min gamle (en Samsung X830 mobil) där har luckan nu lagt av.. Och eftersom den enbart användes som spelare och inte telefon så skippar jag nu den.. Dessutom hade den nog världens sämta shuffle system..

Kraven är att det är en liten smidig sak som kan hängas runt halsen eller annat smidigt ställe..

Klarade mig väldigt bra på 1gb.. Men 2gb är ju inte fel eller mer.. :D
Någon färgskärm eller liknande behövs knappast.. Ska bara spela MP3or och så bra som möjligt..
Radio vill jag inte ha, men ett smidigt meny system är ju inte fel..

Sen ett par lurar till detta, gärna ett par slutna lurar så man slipper omjivningen när man cyklar eller sätter sig på bussen..
Halvöppen lura kn funka eftersom det ibland kan vara bra att höra lite av trafiken.. :D

Några tips??
Har nämligen helt släppt intresset för bärbart, men har börjat använda det igen och uppskattar det nu mer än förr.. :lol:

Postad 15 July 2007 - 23:49

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Hade jag inte köpt en Trekstor Vibez hade det blivit någon av följande:

Creative Zen V Plus
Meizu Mini Player

Båda skall ha mkt bra ljudkvalité. De kräver inte heller några specifika program för musiköverföringen. De fixade ej FLAC varför jag valde Vibez.

Postad 15 July 2007 - 23:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag kan bara varmt rekomendera båda dom härlurarna!

AKG K 26P Och AKG K-27i, dom kostar 400 & 700 kr och är deffenetivt det bästa du kan ha bärbart för dom priserna

jag har båda och har jämnfört en del med andra lurar i samm prisklass, kan bara säga att mina AKG vinner alltid, och på dom flesta parametrar desutom
Många av mina polare har desutom blivit så avund sjuka så att dom har slängt sina Koss porta pro ( som är ganska bra lurar ) och gjort som mig så nu är vi 4 st polare som alla har samma hörlurar

Jag kan som sagt ingenting annat än att varmt rekomendera sedda lurar för jag e bara hur nöjd som hälst

det enda är att det tar ett tag för öron muffarna ( i fusk läder ) att bli mjuka, så dom sitter ganska illa dom första timmarna, men sedan när du desutom har lärt dig hur dom ska sitta på huvudet, så är dom mycket bekväma

Postad 16 July 2007 - 16:25

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Får tacka för svaren..

Vad det gäller lurarna så har jag tittat lite på just de lurarna.. Verkar schyssta och med trevligt utseende..

Ska leta rundor i stan efter dom och ta mig ett test.. :)

Vad det gäller spelare. Så känns Creative rätt intressant.. Men kanske lite stor.. Vill ha en liten och smidig spelare eftersom den ska hänga runt halsen som sagt, och vara så lite i vägen som möjligt när jag cyklar..

Hur vet man hur pass bra en Mp3 spelare är på att driva ett par lurar??

Känns lite som att jag måste hitta mig en spelare jag gillar och sen testa lurar till den eller??

Redigerat av Darth Tojayz, 16 July 2007 - 16:32.

Postad 16 July 2007 - 17:42

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Vore kul att få veta vilken budget du ligger på med spelare och lurar inkluderat :)

Dock kan jag varmt rekommendera iriver E10, riktigt riktigt bra ljud i den :D
Går ju ha runt halsen, men kan man inte lika gärna ha spelaren i byxfickan?

Sen lurar till det så rekommenderas väl Shure e2c rätt friskt, och det verkar vara en riktigt bra lur, sugen på den själv faktiskt B)

Annars om du tycker E10 är för stor så kan du ju kolla på S10, har bara tvärlyssnat på den och tyckte ljudet var riktigt bra med tanke på storleken.

Hoppas man var till någon som helst hjälp :)

Redigerat av TKvC-SainT, 16 July 2007 - 19:11.

Postad 16 July 2007 - 19:26

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Om ni inte märkt det tidigare så bryr jag mig inte speciellt mycket om priset, förutom i förhållande till vad man får för det..

Känner jag att jag får mest för 2k som hade passat mig och inget annat är i närheten, ja då lägger jag lugnt det på del.. Men det känns som att just vad det gäller spelare så finns det mycket till lågt pris..

Man får ju ändå tänka på att det kommer att slitas, cyklar trots allt i alla väder.. :)

Postad 16 July 2007 - 19:53

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Kunde inte hålla mig längre.. haha.. Beställde precis en Creative Zen V 2GB och ett par AKG K27i.. Får hoppas det blir en bra kombo.. Hittade nämligen en smart armbandsväska till Zen:en vilket gör att den nog ska funka kanon att cykla med.. :)

Tackar för de snabba tipsen.. Får hoppas det blir bra nu bara.. Orkar verkligen inte cykla fler dagar utan musik..
Och min X830 lämnades på service idag på El-Giganten.. Där killen säger till mig att kan jag själv ta mig till Arlöv så finns där ett ställe som kan uppdatera mjukvaran om det nu var problemet.

Sa att jag inte kunde det..

Då tar det 3-4 vackor fick jag som svar.. :)

Postad 16 July 2007 - 20:04

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Får tacka för svaren..

Vad det gäller spelare. Så känns Creative rätt intressant.. Men kanske lite stor.. Vill ha en liten och smidig spelare eftersom den ska hänga runt halsen som sagt, och vara så lite i vägen som möjligt när jag cyklar..

Hur vet man hur pass bra en Mp3 spelare är på att driva ett par lurar??

Känns lite som att jag måste hitta mig en spelare jag gillar och sen testa lurar till den eller??

<{POST_SNAPBACK}>

Creative Zen V Plus är mindre än man tror. Inte mkt större än en tändsticksask (om jag inte nu blandat ihop den med annan modell) - jag blev förvånad över dess litenhet när jag såg den ”live”...

Min TrekStor Vibez klarar av att driva Sennheiser HD 200 Master med gott resultat. Vibez är medelstark, dvs inget "krafverk". Denna HD 200 lur är hyfsat trögdriven, då den har en impedans är på 64 ohm (ju högre impedans desto högre måste volymen ställas för att man skall få ett visst ljudtryck).

Om du väljer hörlurar som har 32 ohms impedans finns det förmodligen inga problem för god drivning (högt ljudtryck). Ett tipps kan vara att välja ett par slutna lurar så att du inte stör eller störs av din omgivning. Med en sluten lur behöver du inte vrida upp volymen så mycket, då det inte krävs så mkt för att överrösta omgivande ljud.

Sennheiser HD 200 verkar dämpa lagom mkt, jag känner mig inte helt avskärmad då fortfarande lite ljud ”slinker in” (detta kan bero på att jag använder glasögon varmed en liten glipa uppstår…).

Jag har bara ett par timmars erfarenhet av Sennheiser HD 200 Master, eftersom jag köpte den idag. Innan jag lyssnade på lurarna satte jag dem på spelning under ca 7 h på väldigt volym (jag har läst någonstans om att detta skulle ge en markant förbättring av ljudet, bl a så skulle basen bättre).

Mitt första lyssningsintryck av HD 200 är att de ger väldigt mkt hifi för de ca 440 kr jag gav för dem. :) Ljudet känns ganska torr då inget speciellt register sticker ut. Diskanten känns utsträck och detaljerad utan några tendenser till vasshet. Basen tycks gräva djupt och har bra kontroll. Mellanregistret kanske är en aningen undertryck men detta går ju att justera med eq (har skrivit kanske här eftersom jag ännu inte är riktigt klar med vad jag tycker om mellanregistret).

Det enda som är till nackdel med HD 200 är hörlurskabeln kan börja glappa. Men är försiktig med luren kanske problemet med glapp inte behöver uppstå. Och kanske går det att tweaka luren så att den håller bättre… Men denna sladd kan bytas ut om det skulle behövas…

Postad 16 July 2007 - 20:23

mobil.niklas
  • mobil.niklas
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Jag tycker du skall kika på denna mp3!

Har fått fina omdömmen.

/niklas

Postad 17 July 2007 - 05:42

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Creative Zen V Plus är mindre än man tror. Inte mkt större än en tändsticksask (om jag inte nu blandat ihop den med annan modell) - jag blev förvånad över dess litenhet när jag såg den ”live”...

Det enda som är till nackdel med HD 200 är hörlurskabeln kan börja glappa. Men är försiktig med luren kanske problemet med glapp inte behöver uppstå. Och kanske går det att tweaka luren så att den håller bättre… Men denna sladd kan bytas ut om det skulle behövas…

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt så blev det en Creative Zen V (kände inte att jag behövde det lilla extra som Plusen hade)
Läste lite mer om den och såg att den verkade vara väldigt liten..
Sen hittade jag som sagt en smidig väska till den så att den förhoppningsvis blir lätt att manövrera när jag cyklar m.m.

Det med Sennheisern har jag läst tidigare och eftersom jag kommer vara väldigt aktiv med luren så kändes det tyvärr som att Sennheiser inte hade något jätte intressant alternativ.

Jag tycker du skall kika på denna mp3!

Har fått fina omdömmen.

/niklas

<{POST_SNAPBACK}>

Kollade lite på den och den känns lite stor samt hittade ingen bra förvaring till den. Iof letade jag inte över mycket . :)

Postad 17 July 2007 - 18:36

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt så blev det en Creative Zen V (kände inte att jag behövde det lilla extra som Plusen hade)
Läste lite mer om den och såg att den verkade vara väldigt liten..
Sen hittade jag som sagt en smidig väska till den så att den förhoppningsvis blir lätt att manövrera när jag cyklar m.m.

Det med Sennheisern har jag läst tidigare och eftersom jag kommer vara väldigt aktiv med luren så kändes det tyvärr som att Sennheiser inte hade något jätte intressant alternativ.

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas du blir nöjd med Creative Zen V! :unsure: Du får gärna ge ett kort omdöme av denna spelare när du väl fått den. Funderar på att skaffa en sådan så att jag kan ha den på gymmet (Vibez är något skrymmande och den har hårddisk...).

Jag tycker att Sennheiser HD 200 är riktigt bra med tanke på priset. En annan nackdel med HD 200 förrutom glappande sladd är att man blir ganska varm om öronen efter att ha lyssnat med dem ett tag. Nåja, man kan ju kanske inte begära så mkt i denna prisklass…

Jag ville främst ha en sluten lur som var ganska billig. Ok att ha en billigare lur på sommarjobbet eftersom det finns risk att de kan gå sönder, eller försvinna…

För några år sedan hade jag Sennheiser HD 600. Denna drevs då av hörlursförstärkare från Creeks med den finare nätdelen (OBH någonting). Och med HD 200 är det givetvis inte alls frågan om samma ljudåtergivning i form av transparens och komfort…

Redigerat av xray, 17 July 2007 - 18:42.

Postad 17 July 2007 - 21:38

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Lovar att återkomma med ett omdömme av den. Kommer att testa den med mina HD595or bland annat..
Kommer ju även ge omdömme på AKG K27i:orna som verkar få god kritik av användarna.. Ser fram emot min kommande MP3 rigg.. :unsure:

Kom ikväll på att jag har en Hifi&Musik där de gör ett test på MP3-spelare.. Hade helt glömt bort det tills nu.. Så letade fram och tittade.. Zen V plockar hem Bäst Ljud, så det känns väldigt lovande.. :D

Som det ser ut så kanske jag kan hämta ut mitt paket från posten imorgon med kolli-numret.. Blir ju då det första jag sticker och gör efter jobb.
Ska verkligen bli skönt att slippa lyssna på ljudet från däcken och kedjan när man cyklar 30min var morgon.. :(

Postad 18 July 2007 - 20:39

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Hämtade ut paketet idag..

Och efter att det nu fått ligga på laddning halva dagen så har jag nu börjat leka med den..

Första intrycket är att jag lyckats hitta en sjukt bra kombination..
Lurarna är dels sjukt mycket nsyggare i verkligehten än på bild. de sitter skönt för öronen och ljudet känns väldigt behagligt, speciellt för den pengen.. Tror knappast det kommer bli ett ljud man kommer bli irriterad av utan snarare ett ljud som gör att man verkligen kommer att njuta av MP3 spelaren..

Spelaren sen får jag säg har en väldigt behaglig storlek. Första intrycket så ser den lite plastig ut. Men ljudet låter mycket trevligt i den. Och till skillnad från sambons Ipod så är den sjukt smidig att ha att göra med..

Har lite inställningar att göra innan lurarna sitter helt 100 samt att kolla genom menyer m.m. i spelaren innan jag känner att jag lärt mig allt.. :angry:
Stort plus för att där faktiskt är en volymkontroll på sladden på lurarna.. Sjukt smidig om man inte kommer åt spelaren som man då kan sätta på ett smidigt ställe eftersom man slipper bry sig om volymkontrollen.. :blink:

Åter kommer om ett par dagar när allt är inspelat och testat fullt ut.. :D

Edit: Har nu lagt upp lite trevliga bilder på de nya leksakerna :D

Redigerat av Darth Tojayz, 19 July 2007 - 20:23.

Postad 22 July 2007 - 07:27

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Har nu fått testa den nya bärbara riggen ordentligt och kan inte säga mycket annat än att jag är riktigt nöjd.

Zen Vn är välidigt smidig att ha att göra med och med mycket bra och jämt ljud i.
Den klarar av att leverera detaljer som ofta försvinner i MP3or.

Satt första kvällen och lekte med Zen:en och sambons Ipod. (Ipoden är såld nu eftersom iTunes nog är det sämta program jag stött på och att den enbart kan spela upp .mp4 & .mov filmer)

Nackdelen med spelare som jag stött på än är fortfarande att den kan se lite plastig ut samt att man inte verkar till att kunna ställa in klockan på 24hs visning.. :)

Vad det gäller lurarna så får jag faktiskt säg att jag är imponerad över de små rackarna.
De levererar ett väldigt fylligt ljud. Testade dom mot ett par Sennheiser PX200 och Sennheisern lät väldigt platt i ljudet i jämförelse.
Förövrigt är det en väldigt smidig lur som jag samtidigt kan tycka ser väldigt trevlig ut samt sitter bekvämt och stabilt mot öronen.

Nackdelen med lurarna som jag stött på är att man inte kan ställa in dom på samma storlek utan att de drar ihopa sig så fort man tar av dom. Iof gör detta dom smidiga att väckla ihop men innan man fått riktig teknik på det där så rycktes ett par hårstrån på huvudet.. (detta erkänner jg kan vara ett handhavande fel) :D

Slut summering av den här kombinationen är att de funkar väldigt bra tillsammans.
Det komms som att luren får den kraft den behöver för att verkligen kunna spela ut tillsammans med en bärbar spelare.
Den släpper genom lagom med ljud utifrån på lagom volym och känner man för att höja så hör man inte mycket av omgivningen alls. :(

Har ni några frågor ang någon av produkterna så bara fråga, så ska jag försöka svara. :D

P.S. Damen där hemma som inte är speciellt ljud kräsen tyckte att det lät bra. Hon byter nu sin Ipod mot en Creative Zen Vision M. (ska bli kul att testa den när hon får hem den) :huh:

Postad 22 July 2007 - 07:59

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Zen Vn är välidigt smidig att ha att göra med och med mycket bra och jämt ljud i.
Den klarar av att leverera detaljer som ofta försvinner i MP3or.
......
Vad det gäller lurarna så får jag faktiskt säg att jag är imponerad över de små rackarna.
De levererar ett väldigt fylligt ljud. Testade dom mot ett par Sennheiser PX200 och Sennheisern lät väldigt platt i ljudet i jämförelse.

Är lite nyfiken på Zen V iom omdömen och recensioner. Jag letar lite alternativ till min gamla Monolith (256 mb) men har hittills inte hittat något med samma fina ljudkvalitet. Den är även förhållandevis kraftfull. Iom att Zen V nu blivit så billig så kan det bli så att jag provar denna.

Har inte lyssnat på AKG K27. Däremot så har jag ett par AKG 24P som jag tröttnat på. Får ett mycket öppnare ljud med Koss KSC 75 och Kossart iPro som båda kostat endast ca 150 kr (Kossart finns fortfarande på CDONs rea för 159 kr). Är ju mycket en smaksak och prioriteringsfråga.

Som sagt mycket möjligt att det blir en Zen V framöver.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.