Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Foobar 2000

44 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 June 2009 - 19:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
i Foobar 2000 så ska det finnas en fungtion som heter antingen ASIO eller Kernel Streaming output och dessa fungtioner vill jag använda för bästa ljud !
men jag hittar inte inställnignarna... :)
fattar ingenting, har varit och pillat på dom tidigare för länge sedan, men nu e jag helt tom i huvudet om vart dom fanns någonstans och verkar inte kunna hitta dom igen... ;)
annars är det ju så att allt som går via Direct Sound går igenom Windows mixer som resamplar allt vilket inte ger bitperfect ljud ut som jag vill ha.
men när man kör ASIO eller Kernel Streaming så är det ju så att man går runt kmixern och slipper detta.
någon som råkar veta vart och hur man gör detta för jag blir galen snart...

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  rant.gif   5.75K   1 Antal nerladdningar

Postad 15 June 2009 - 20:08

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Om du kör Vista finns det en plugin som heter WASPI som gör detsamma. Sitter inte vid HTPCn nu, men jag har för mig att man får välja avancerade alternativ för att kunna byta.

Postad 15 June 2009 - 20:08

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Man måste ladda ner asio och kernel plugin-filer och lägga dem i component-mappen. Sedan går de att välja i preferences-output.

Postad 15 June 2009 - 20:13

Unregisteredf01a5c15
  • Unregisteredf01a5c15
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Man måste ladda ner asio och kernel plugin-filer och lägga dem i component-mappen. Sedan går de att välja i preferences-output.

Här finns dem att ladda ner --> http://www.foobar200.../?page=Download

Själv använder jag WASAPI-pluginen men de är bara ännu ett sätt att åstadkomma samma sak..

Redigerat av Unregisteredf01a5c15, 20 November 2013 - 17:38.

Postad 15 June 2009 - 21:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jaaaa!! ahah så va det ju. ;)

tack så mycket för hjälpen, nu ska jag försöka få till detta också :)

Postad 15 June 2009 - 21:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
nu är det gjort, jo, haha, men märkte att något hände med ljudet om man säger så... :)

attans va mycket bättre te blev med bra material spelandes !!

Bifogad fil(er)

Redigerat av DVD-ai, 15 June 2009 - 21:30.

Postad 15 June 2009 - 21:34

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

nu är det gjort, jo, haha, men märkte att något hände med ljudet om man säger så... :D

Vem behöver en svindyr CD för att bitstreama när man kan göra det från datorn? :D

Postad 15 June 2009 - 21:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, jo...

men jag har alla mina skivor på datorn i form av Flac, och dom vill jag ju lyssna på med så bra kvalitet som det bara e möjligt :D
Grymt nu också med denna lilla "mod" som gjorde foobar helt överlägset allt !

Redigerat av DVD-ai, 17 June 2009 - 07:06.

Postad 16 June 2009 - 13:43

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Haha, jo...

men jag har alla mina skivor på datorn i form av Flac, och dom vill jag ju lyssna på med så bra kvalitet som det bara e möjligt :D

och detta va inte helt fel, jag hade såhär tidigare med gamla ljudkortet för ca 1 år sedan.
nu om någon dag ska jag få mitt nya ljudkort https://www.prisjakt...kt.php?p=376133
och det ska bli prima ! och grymt nu också med denna lilla "mod" som gjorde foobar helt överlägset allt !

jag är en mycket lycklig man !

Aah, du kör analogt?
Asus ljudkortet verkar vara väldigt trevligt.

Postad 16 June 2009 - 14:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jepp, till datorn så kör jag med bara hörlurar just nu, och då enbart stereo :D

så högsta pryo är: så bra ljud som möjligt i mina hörlurar och 2 kanals ljud!

alltså det perfekta ljudkortet för mig :lol:

självklart så blev det strul i leveransen med just mitt kort... så jag får vänta till i alla fall i morgon innen jag får det... :D

men men, den kommer väll så småningom

Postad 16 June 2009 - 14:49

Samuelsson93
  • Samuelsson93
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Alltid tråkigt när sånt händer, den som väntar på
något gott väntar alrdig för länge säger man väl =D !
Vad hade du för ljudkort innanoch vad händer med det ?

Postad 16 June 2009 - 15:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
...

Redigerat av DVD-ai, 17 June 2009 - 07:05.

Postad 16 June 2009 - 19:01

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Dum fråga, har laddat ner WASAPI och lagt ner i components mappen, gått in i preferences. Men var under den fliken väljer jag pluginet? Eller kör den igång sig själv? :/

Postad 16 June 2009 - 19:52

Samuelsson93
  • Samuelsson93
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag har nu ett Creative X-fi Titanium "Fatal1ty" och den tängte jag sälja till någon intresserad ;)
Ritkigt bra ljudkort faktiskt, men bra kan ju alltid bli bättre (det känner vi ju alal till..:P) och jag vill ha änu mer kräm ur lurarna och änu bättre ljudkvalitet !
Men, detta är klart det bästa ljudkort jag haft hitils....

Njaaa... "den som väntar på något gott väntar alltid för länge" tycker jag det skulel vara... :)

Jag kanske kan köpa det, men jag är en fattig fattig man så du ska nog inte räkna med att bli rik .

Postad 16 June 2009 - 20:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Dum fråga, har laddat ner WASAPI och lagt ner i components mappen, gått in i preferences. Men var under den fliken väljer jag pluginet? Eller kör den igång sig själv? :/

du går in på preferences, sedan så väljer du playback.
där så finns det något som heter ASIO (under fliken Output) och den trycker du på, sedan så "add new" och så väljer du höger/vänster kanal hos ditt ljudkort (alltså passande ljudutgång) och så ok.
sedan så får du gå in på output och väljer output device till samma :)

så är det bara att köra, men starta om Foobar en gång i mellan bara så ;)

Redigerat av DVD-ai, 17 June 2009 - 07:05.

Postad 17 June 2009 - 07:49

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

du går in på preferences, sedan så väljer du playback.
där så finns det något som heter ASIO (under fliken Output) och den trycker du på, sedan så "add new" och så väljer du höger/vänster kanal hos ditt ljudkort (alltså passande ljudutgång) och så ok.
sedan så får du gå in på output och väljer output device till samma :)

så är det bara att köra, men starta om Foobar en gång i mellan bara så ;)

Näe, kör du WASAPI väljer du bara WASAPI Output, starta om, så ere klart. WASAPI har inget med ASIO att göra.

Postad 17 June 2009 - 11:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok... ;)

Gör jag fel då eller hur menar du ?!
men jag kan inte välja WASAPI för då står det att det inte finns tillräkligt med minne på disken bla .bla blaaa... för att utföra uppgiften.. (har 570gb ledigt...)
ska kolla nogrannare och återko´mma ! :)

MEn är det WASAPI eller ASIO som man ska aktivera och välja som outputt eller vilken är det egentligen ?!

Postad 17 June 2009 - 11:44

Unregisteredf01a5c15
  • Unregisteredf01a5c15
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

MEn är det WASAPI eller ASIO som man ska aktivera och välja som outputt eller vilken är det egentligen ?!

Valfritt. WASAPI kan användas t.ex om ens ljudkort inte har stöd för ASIO. Själv har jag ett Xonar DX men använder WASAPI iaf.

Redigerat av Unregisteredf01a5c15, 20 November 2013 - 17:37.

Postad 17 June 2009 - 14:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det blev inget STX... jag skippar det hela för pengarna behövs till annat...

Postad 17 June 2009 - 18:35

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Vet inte hur tydlig skillnaden egentligen är innan och efter, men kör Asus Xonar D2 och installerade nu WASAPI. Det känns som det låter bättre men kan vara placebo. Ska testa lite till och från sen, kul med mods iaf och slippa alla äckliga windows ljud. :D

Postad 17 July 2009 - 14:50

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

ok... ;)

Gör jag fel då eller hur menar du ?!
men jag kan inte välja WASAPI för då står det att det inte finns tillräkligt med minne på disken bla .bla blaaa... för att utföra uppgiften.. (har 570gb ledigt...)
ska kolla nogrannare och återko´mma ! <_<

Jag hade samma problem innan men det löste sig genom att jag drog ner "Buffer length" till 0.

Postad 17 July 2009 - 15:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det fungerar för mig nu <_<
jag löste problemet strax efter att jag gjorde inlägget... ;)

Postad 19 July 2009 - 19:51

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Förresten, är det någon som lyckats installera något snyggt skin till Foobar2000? Jag vet att det ska finnas massor med helsnygga alternativ men de jag har provat är ganska krångliga att installera och det är alltid någon del som inte fungerar. Någon som hittat något enkelt men snyggt och fått det att fungera?

Postad 20 July 2009 - 13:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag har inte lagt ner någon större energi på det faktiskt... jag kör på standard skins... men jag är ganska sugen på att testa, men som sagt så verkar det ganska knöligt... :rolleyes:

någon som gjorde detta med gott resultat så är jag också väldigt nyfiken ! :ph34r:

Postad 20 July 2009 - 14:38

Unregistered495c11eb
  • Unregistered495c11eb
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

slippa alla äckliga windows ljud. :ph34r:

För det går ju inte att stänga av eller så =P Det är det absolut första jag gör när jag installerat Windows.

Körde WASPI själv ett tag, men drygt att behöva stoppa musiken varje gång man ska kolla på ett YouTube-klipp som någon skickar eller så... Kör ju bara Play/pause på kortkommando... Och mina ASIO-drivers verkar inte stabilast i världen... så det får bli vanligt tills jag köpt ny dator och därmed även nytt ljudkort.

Postad 20 July 2009 - 14:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ASIO kör jag, jag får inte WASAPI att fungera av någon anledning... vet inte vad felet är... :ph34r:

Postad 21 July 2009 - 12:10

plb
  • plb
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Förresten, är det någon som lyckats installera något snyggt skin till Foobar2000? Jag vet att det ska finnas massor med helsnygga alternativ men de jag har provat är ganska krångliga att installera och det är alltid någon del som inte fungerar. Någon som hittat något enkelt men snyggt och fått det att fungera?

Har aldrig lyckats med att installera ett färdigt skin till foobar, däremot har jag lyckats "göra mitt eget" genom alla inställningsmöjligheter som finns. Är duktigt nöjd med slutresultatet, och det krävdes inte så mycket jobb heller. Components som jag använder för utseendet är följande:
Columns UI
Album Art Panel
Quick Search Toolbar

Här är resultatet

Tror däremot inte att det går att göra så mycket mer "effekter" men jag föredrar det gärna lite mer stilrent.

Postad 21 July 2009 - 13:08

Unregistered495c11eb
  • Unregistered495c11eb
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Tror däremot inte att det går att göra så mycket mer "effekter" men jag föredrar det gärna lite mer stilrent.

Jodå, det går. Personligen är jag också mer inne på stilrent och effektivt, men det finns folk som har gjort riktigt schyssta teman. En version med Cover Flow bland annat.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad 21 July 2009 - 13:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det såg ju prima ut det där :)

Postad 22 July 2009 - 11:53

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Jag kör WASPI själv, har inte haft några problem alls faktiskt. Som skin använder jag någon som kallas "the dark one" har jag för mig, finns länk via foobarforumen i 3rd party delen. Inte särskilt svår att sätta upp men om man vill pilla runt en massa är det kanske knepigare, själv gillar jag den defaultlooken. Kan försöka fixa screenie när jag är hemma sen. Blir riktigt snyggt när man har alla albumcovers och artistbilder uppe ordentligt och är riktigt användarvänligt också.

Postad 22 July 2009 - 16:20

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Lyckades till slut installera The Dark One och det mesta fungerar förutom 2 saker. Album listan envisas med att dela på skivor så vissa skivor visas som flera olika album med några få låtar. Hur ska man organisera albumen så att Foobar fattar vad som är ett album?

Sen lyckast jag inte få in album-art bilder i album-listan. Jag har lyckats får bilderna att dyka upp stora och fina nere till vänster när jag spelar dom men det står bara "No cover" i de små bilderna i albumlistan.

Någon som har koll?

Postad 22 July 2009 - 18:55

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Finns en del fina skins här:

http://lassekongo83....ery/#Foobar2000

Mer om skins etc:

http://www.sweclocke...threadid=622498

Postad 22 July 2009 - 19:54

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Lyckades till slut installera The Dark One och det mesta fungerar förutom 2 saker. Album listan envisas med att dela på skivor så vissa skivor visas som flera olika album med några få låtar. Hur ska man organisera albumen så att Foobar fattar vad som är ett album?

Sen lyckast jag inte få in album-art bilder i album-listan. Jag har lyckats får bilderna att dyka upp stora och fina nere till vänster när jag spelar dom men det står bara "No cover" i de små bilderna i albumlistan.

Någon som har koll?

Första frågan beror nog på hur albumen är taggade, det kan ju bero lite på vilka artister som är med om det är olika på olika låtar och sånt också. Om du visar alla genrer, alla artister och sen hittar albumet i listan är det fortfarande delat? Då är det nog album namnet som skiljer sig, men jag har inte haft det här problemet själv då jag taggar allt mitt material själv och sen laddar ner album/artist bilder från typ amazon. Sen lägger jag till albumbilderna dels i låtarna med Tag&Rename och dels i album foldern och kallar bilden för folder.jpg. Artistbilder lägger jag också i album folders och kallar artist.jpg.

Så, nu har jag lagt upp en screenie på den skin jag använder i mitt galleri.

Redigerat av greenlock, 22 July 2009 - 20:01.

Postad 26 July 2009 - 16:25

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Nu börjar jag få till albumordningen. Det var taggningen och mappnamnen som verkat ställa till det. Men hur är det med de små skivomslagsbilderna. Hur fixar man så att dom dyker upp? Har testat med att döpa bilden till både cover.jpg och folder.jpg men de dyker endast upp som stor bild längst ner till vänster när jag spelar albumet.

Postad bild

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 26 July 2009 - 16:31.

Postad 26 July 2009 - 17:55

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
inte en aning faktiskt. Jag brukar lägga till album cover både som fil och i taggen och det funkar bra för mig, kan ju vara det som spökar.

Postad 26 July 2009 - 20:05

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Ok, får forska vidare. Tusen tack för hjälpen ändå.

Postad 26 July 2009 - 21:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det där såg ju ganska bra ut,
gillar visualiseringen som du fixat till där :)

jag skulle vilja ha ett snyggt skin, men pallar inte hålla på... :P

Postad 30 July 2009 - 09:20

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Sådär, då har jag satt upp så jag kan styra foobar med telefonen eller pspn då, genom httpcontrol. Nu ska jag bara se om jag kan hitta nån snygg skin eller så som funkar på bägge.

Postad 30 July 2009 - 09:34

Niemi9999
  • Niemi9999
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Här finns en guide med wasapi och asio.
http://www.head-fi.o...ctorial-402765/

Postad 30 July 2009 - 10:32

Unregisteredf01a5c15
  • Unregisteredf01a5c15
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Här finns en guide med wasapi och asio.
http://www.head-fi.o...ctorial-402765/

Nice! Den här tråden var i stort behov av lite extern hjälp..

WASAPI users can stop here, you are ready to rock!!!

:D Jag föredrar WASAPI!

Bra info om USB (externa) ljudkort:

Always Use 16 Bit 44.100 Hz

Redigerat av Unregisteredf01a5c15, 20 November 2013 - 17:33.

Postad 30 July 2009 - 21:35

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Hej vad ska jag lägga till i Foobar2000 så att jag kan se hela mitt library precis som det funkar i itunes med en sökruta som söker i den del man just nu befinner sig i?

Postad 08 March 2011 - 13:52

disromance
  • disromance
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag har en fråga jag vore oerhört tacksam att få svar på.
Jag kör en bärbar dator med Win7, foobar2000 och WASAPI för musik uppspelning. Datorn är kopplad med optisk spdif till en Hegel HD20. Jag har laddat ned 3 olika album från HDtracks samt Linn Records och testat.

Steely Dan i 96kHz/24bit fungera utmärkt.

Mozart i 192kHz/24bit fungera först inte men fick reda på att om man ändrar buffer storleken till 400 skulle det fungera och det fungera, varför?

Rebecca Pidgeon 176kHz/24bit fungerar inte vad jag än gör, HJÄLP och VARFÖR!!!

Postad 19 January 2012 - 19:54

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Jisses sån skillnad körde jusst in "WASAPI" vilken skillnad tack för bra info. Her en bärbar med Sp-dif out :)

Postad 28 January 2012 - 14:24

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

nu är det gjort, jo, haha, men märkte att något hände med ljudet om man säger så... :D

Jag brukade tro mig uppfatta någon skillnad mellan windowsmixen vs KS och ASIO, men det måste i mitt fall berott på placebo, för jag kan inte säga att jag hör någon skillnad längre, eller så har jag fått sämre hörsel. Numera använder jag bara ASIO för att få ned latency.

Vet inte hur tydlig skillnaden egentligen är innan och efter, men kör Asus Xonar D2 och installerade nu WASAPI. Det känns som det låter bättre men kan vara placebo. Ska testa lite till och från sen, kul med mods iaf och slippa alla äckliga windows ljud. :)

Windows ljud går bla att stänga av via kontrollpanelen.

MVH/Isaac.

Postad 28 January 2012 - 15:15

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Jag har en fråga jag vore oerhört tacksam att få svar på.
Jag kör en bärbar dator med Win7, foobar2000 och WASAPI för musik uppspelning. Datorn är kopplad med optisk spdif till en Hegel HD20. Jag har laddat ned 3 olika album från HDtracks samt Linn Records och testat.

Steely Dan i 96kHz/24bit fungera utmärkt.

Mozart i 192kHz/24bit fungera först inte men fick reda på att om man ändrar buffer storleken till 400 skulle det fungera och det fungera, varför?

Rebecca Pidgeon 176kHz/24bit fungerar inte vad jag än gör, HJÄLP och VARFÖR!!!

Prova foobar 2000s resampler, den finns med obligatoriskt, den aktiveras genom File: Preferences: Playback: DSP manager, välj sedan under Availabel DSPs: Resampler (PPHS), configurera genom att välja tex 192KHz. Buffert är ju till för att ändra antalet samplingar eller block som lagras i minnet och därmed avlasta processorn, nackdelen är väl främst att det ökar latency en aning.

MVH/Isaac.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.