En veckas EPG tack!
Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor
Postad 29 March 2011 - 16:37
Sen undrar jag också vad som krävs för att kunna programmera inspelningar efter information om programmets titel och avsnittsnummer istället för enbart datum och klockslag? Jag har hört att andra leverantörer har boxar där man kan välja att spela in serier av program oavsett klockslag och datum när efterföljande program sänds. Idag med Comhem missar man ju avsnitt om de inte sänds på exakt samma veckodag och tid som det avsnitt man först programmerade.
Del två i den frågan är om det är tekniskt möjligt att känna av när programmet faktiskt avslutas? T.ex. hockeymatcher som drar över. Idag måste man antingen manuellt ändra tiden eller alltid spela in de 2-3 program som följer efter hockeyn för att vara säker på att få med slutet. Så länge boxen inte gör det möjligt att hoppa över reklampauser borde inte kanaloperatörerna ha några invändningar mot en sådan funktionalitet.
Tredje och sista delen, är detta något som finns på Comhems att-göra-lista? Finns det en möjlighet att det införs inom överskådlig framtid? Även om inspelningsfunktionen på hårddiskboxarna idag är bra vore ovan nämnda funktionalitet en stor förbättring. Särskilt när EPGn inte visar mer än tre dagar och man därför inte har möjlighet att se när nästa avsnitt sänds på serier som går en gång i veckan.
Redigerat av Unregisteredc2e5ee9c, 29 March 2011 - 16:39.
Postad 29 March 2011 - 18:06
Det är riktigt att det finns serieinspelning på vissa av konkurrenternas boxar - t ex Canal Digitals HDPVR-box för satellit-tv....
Sen undrar jag också vad som krävs för att kunna programmera inspelningar efter information om programmets titel och avsnittsnummer istället för enbart datum och klockslag? Jag har hört att andra leverantörer har boxar där man kan välja att spela in serier av program oavsett klockslag och datum när efterföljande program sänds. Idag med Comhem missar man ju avsnitt om de inte sänds på exakt samma veckodag och tid som det avsnitt man först programmerade.
...
Även Comhem erbjuder utökad EPG på den internetanslutna On demand-boxen från Motorola. Jag tror för övrigt att internet är en förutsättning för utökade inspelningsfunktioner och mer omfattande EPG.
Har sett att Canal Digitals MyTv och Viasats Viaplay erbjuder extra funktioner lika Comhems On demand-tjänst Play.
Synd att specen för nya Samsung HDPVR-boxen inte inkluderar internetfunktioner. Vi har tidigare på detta Forum uttryckt intresse för en inspelningsbar on demand-box för HD. Förebilder finns ju - t ex Canal Digitals Sagem HD-PVR 101ST med on demand och inspelningsfunktion.
Jag vet inte hur långt bort i fjärran en motsv box kan vara hos Comhem. Det är iaf inte Samsung SMT-C7160 i sin nuvarande form - kanske finns det en uppgradering som kommer?
Redigerat av Unregistered558ade6e, 29 March 2011 - 18:10.
Postad 29 March 2011 - 20:10
Comhem borde fixa EPG. Dom skriver på sin hemsida att dom har 7 dagar beroende på digitalbox men det är ju en sanning med modifikation eftersom det inte är boxen som begränsar utan comhems sätt att skicka ut epg data. För att få preview att fungera på min samsung tv (som är ok enligt comhem) måste jag plocka bort alla kanaler som dom skickar ut epg data på och får endast 1 timmes epg i bäst fall.
Fråga till comhem, när kommer ni skicka ut epg enligt eit standarden med 7 dagars info så vi kunder kan nyttja eran tjänst som det är tänkt?
/Roger
Postad 30 March 2011 - 08:58
Jag vet att frågan har varit uppe här tidigare och även fått svar ("det går inte") men jag vill ändå lägga in ett önskemål som flera framfört.
Det gäller hur många dagar framåt som EPG uppdateras. Inte ens den nya Samsung HD PVR SMT-C7160 erbjuder mer än tre dagars framförhållning. Och någon möjlighet till uppdatering längre tid framåt via internet finns inte heller:
Comhem är noga med att förklara detta under "Vanliga frågor" på hemsidan (så ingen ska hoppas förmodar jag):
"Boxen har en nätverksport (LAN). Vad används den till?
I dagsläget används nätverksporten inte."
Kan inte processen åtminstone startas mot veckouppdatering av EPG? Ingen kan påstå annat än att tablåerna är kända åtminstone en vecka i förväg för alla kanaler - finns det undantag så får man väl hoppa över dessa kanaler.
Internet är ju fullt av programguider som anger de kommande sju dagarnas program - och för vissa kanaler betydligt längre än så. T ex SVT-tablån går fyra veckor framåt och Canal+ 30 dagar framåt.
Så vilken skillnad kan det vara för kanalerna att rapportera till EPG när de ändå uppdaterar sina tablåer i andra sammanhang inkl tablåerna på deras egna hemsidor?
Comhem har över 620 000 digital-tv abonnenter med EPG och kanalerna är säkert intresserade av dessa intäkter. Det bör alltså finnas möjligheter för Comhem att få gehör för ett önskemål om veckouppdatering av EPG. Skulle vi behöva vänta tills nya boxar har kommit får vi väl göra det fast visst borde väl uppdatering av mjuk- eller firmware räcka?
Om kravet inte ställs nu kommer säkert nästa box som lanseras också att ha futtiga tre dagars EPG.
Jag håller fullkomligt med andylin!
En veckas EPG tack!
En uppföljningsfråga där är såklart vad andra operatörer har som gör det möjligt att se sju-dagars EPG? Och är det något som även Comhem kan komma att tillgodogöra sig i framtiden?
Del två i den frågan är om det är tekniskt möjligt att känna av när programmet faktiskt avslutas? T.ex. hockeymatcher som drar över. Idag måste man antingen manuellt ändra tiden eller alltid spela in de 2-3 program som följer efter hockeyn för att vara säker på att få med slutet. Så länge boxen inte gör det möjligt att hoppa över reklampauser borde inte kanaloperatörerna ha några invändningar mot en sådan funktionalitet.
Tredje och sista delen, är detta något som finns på Comhems att-göra-lista? Finns det en möjlighet att det införs inom överskådlig framtid? Även om inspelningsfunktionen på hårddiskboxarna idag är bra vore ovan nämnda funktionalitet en stor förbättring. Särskilt när EPGn inte visar mer än tre dagar och man därför inte har möjlighet att se när nästa avsnitt sänds på serier som går en gång i veckan.
Hej,
Tack för era synpunkter.
EPG-data som finns idag sträcker sig 1 vecka framåt, så datan finns. Det är inte det som är problemet.
Det är boxarnas sätt att hantera datan, på grund av tekniska begränsningar i boxarna och nätet saknas idag möjligheten att skicka ut data för mer än 3 dagar.
Vi ser över detta och letar efter alternativa lösningar. Första steget som togs i frågan är On Demand-boxarna som genom att använda sig av en annan teknik kan presentera data för 7 dagar.
Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice
Postad 30 March 2011 - 09:41
Kanske dags o intoducera nya boxar efter ett antal år mer regelbundet,eftersom tekniken går framåt o därmed kundernas krav..nu lanserade ni en samsung som är typ ett steg bak för oss med en några år på nacken gammal humax.Hej,
Tack för era synpunkter.
EPG-data som finns idag sträcker sig 1 vecka framåt, så datan finns. Det är inte det som är problemet.
Det är boxarnas sätt att hantera datan, på grund av tekniska begränsningar i boxarna och nätet saknas idag möjligheten att skicka ut data för mer än 3 dagar.
Vi ser över detta och letar efter alternativa lösningar. Första steget som togs i frågan är On Demand-boxarna som genom att använda sig av en annan teknik kan presentera data för 7 dagar.
Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice
Postad 30 March 2011 - 10:11
Jag skulle föreslå att Comhem tar en diskussion med Sagem och Scientific Atlanta som bägge har utvecklat avancerade HDPVR-boxar för DVB-C med nätverks- och playfunktion. Det måste gå att anpassa dessa till Comhems nät.Kanske dags o intoducera nya boxar efter ett antal år mer regelbundet,eftersom tekniken går framåt o därmed kundernas krav..nu lanserade ni en samsung som är typ ett steg bak för oss med en några år på nacken gammal humax.
Hittills har specen från Comhem tydligen gått ut på att hålla ned priset på boxen med känt resultat. Man kan inte få redigeringsmöjligheter, internetanslutning, on demand, utvecklad programguide osv om man inte specar det och accepterar vad det kostar.
Det finns säkert många kunder hos Comhem som är villiga att slanta upp en extra tusenlapp för en avancerad HDPVR och så kan man behålla enklare Samsung och Humax-boxar för den som inte behöver PVR eller on demand.
Motorola-boxen kan kanske ersättas med en HDPVR on demand-box så man inte behöver ha ett extra fabrikat endast för en box.
Detta är iaf min åsikt - jag kan ha rätt eller fel. Comhem?
Postad 30 March 2011 - 11:14
Läser jag rätt - att det finns undermåliga boxar i systemet som skulle sluta fungera om ni skickar ut mer EPG-data?EPG-data som finns idag sträcker sig 1 vecka framåt, så datan finns. Det är inte det som är problemet.
Det är boxarnas sätt att hantera datan..
jag har en Samsung box (DCB-B270Z) från/för ComHem som nu används med annan operatör. Den visar, i detta nät, cirka en veckas data i sin EPG, inte boxen som brister där inte.
Postad 30 March 2011 - 11:36
Postad 30 March 2011 - 12:20
Problemet är inte boxen. Om Comhem skulle skicka ut epg enligt nordig basic istället för enhanced så skulle problemen försvinna. Visst är det till viss del boxen eftersom den inte har fullt stöd för enhanced utan bara basic. Men eftersom comhem har godkända apparater som inte klarar deras utsändningsteknik så tycker iaf. jag att problemet ligger hos comhem.
/Roger
Postad 30 March 2011 - 13:01
Självklart har Comhem ansvar för de digitalboxar som är godkända för Comhem vare sig de säljs genom Comhem eller köps i handeln.Hej igen.
Problemet är inte boxen. Om Comhem skulle skicka ut epg enligt nordig basic istället för enhanced så skulle problemen försvinna. Visst är det till viss del boxen eftersom den inte har fullt stöd för enhanced utan bara basic. Men eftersom comhem har godkända apparater som inte klarar deras utsändningsteknik så tycker iaf. jag att problemet ligger hos comhem.
/Roger
HD-boxar måste ju dessutom pairas med programkortet så där kan man inte ens fuska med "förbjuden" box.
Att Comhems nät talar ett "annat språk" när det gäller EPG än digitalboxarna är naturligtvis en förklaring men ingen ursäkt.
Eftersom digitalboxarna levereras av några internationellt verksamma företag som tillverkar digitalboxar och modem för olika system i olika länder blir tydligen det vi får tillgång till här hemma inte särskilt optimalt för våra förhållanden. Vissa funktioner saknas som borde ha inkluderats och dessutom lyfter Comhem ut viss funktionalitet som kunderna ofta efterfrågar för att få ned priset på boxen förmodligen i syfte att kunna erbjuda boxar till låga kampanjpriser vid värvning av nya kunder.
Inte undra på att vi trogna befintliga kunder gnäller på det dåliga utbudet av avancerade och väl fungerande och Comhem-boxar!
Snälla Comhem, se snarast till att det finns enkla, billiga instegsboxar för nya kunder som ännu inte skaffat sig krav och erfarenhet. Och se till att det finns riktiga boxar för oss som tar det här med digital-tv på allvar.
Postad 30 March 2011 - 13:08
Jag skulle föreslå att Comhem tar en diskussion med Sagem och Scientific Atlanta som bägge har utvecklat avancerade HDPVR-boxar för DVB-C med nätverks- och playfunktion. Det måste gå att anpassa dessa till Comhems nät.
Hittills har specen från Comhem tydligen gått ut på att hålla ned priset på boxen med känt resultat. Man kan inte få redigeringsmöjligheter, internetanslutning, on demand, utvecklad programguide osv om man inte specar det och accepterar vad det kostar.
Det finns säkert många kunder hos Comhem som är villiga att slanta upp en extra tusenlapp för en avancerad HDPVR och så kan man behålla enklare Samsung och Humax-boxar för den som inte behöver PVR eller on demand.
Motorola-boxen kan kanske ersättas med en HDPVR on demand-box så man inte behöver ha ett extra fabrikat endast för en box.
Detta är iaf min åsikt - jag kan ha rätt eller fel. Comhem?
Läser jag rätt - att det finns undermåliga boxar i systemet som skulle sluta fungera om ni skickar ut mer EPG-data?
jag har en Samsung box (DCB-B270Z) från/för ComHem som nu används med annan operatör. Den visar, i detta nät, cirka en veckas data i sin EPG, inte boxen som brister där inte.
Min undran gällande EPG är om det inte går att få lite mer speed i den, hemma uppdaterar den så jäkla långsamt att program både hinner börja och sluta innan guiden har lyckats lista ut vad som gäller.
Hej,
Vi har tagit emot era synpunkter och dessa är framförda till berörda i organisationen för kännedom.
Begränsningar i EPG är en följd av olika tekniska begränsningar, dels i digitalboxarna men även i nätet och nuvarande sändningsteknik. Av den anledningen ser man över alternativa lösningar. Är det så att man upplever problem med detta så behöver det felanmälas och felsökas.
Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice
Postad 30 March 2011 - 17:40
http://www.comhem.se...e...rev mars 30
Det är riktigt att Comhem har all anledning att skriva "Vi är störst på sportkanaler".
Ingen annanstans kan man få så många sportkanaler från samma leverantör.
Som Comhem-kund har man ju tillgång till kanalerna från både Viasat/MTG och Canal+/TV4.
Därför är det synd att två efterfrågade HD-kanaler saknas i Comhems utbud av sportkanaler:
Viasat Motor HD och Eurosport 2 HD.
Hoppas vi snart kan knappa in även dessa kanalplatser i våra boxar!
Redigerat av Unregistered558ade6e, 30 March 2011 - 18:51.
Postad 30 March 2011 - 19:41
Därför är det synd att två efterfrågade HD-kanaler saknas i Comhems utbud av sportkanaler:
Viasat Motor HD och Eurosport 2 HD.
Hoppas vi snart kan knappa in även dessa kanalplatser i våra boxar!
+1
Ge oss de två TV-kanalerna!
Postad 30 March 2011 - 21:35
Förra året sändes det i Viasat Sport HD.
Från Viasats hemsida: http://www.viasat.se...ockey-hockey-vm
Viasat Hockey - Hockey-VM
De största stjärnorna i de bästa landslagen.
Världsmästerskapet i ishockey ser du direkt i Viasat Hockey, TV3 och TV3 HD.
Få landslag har engagerat det svenska folket så starkt som Tre Kronor. Viasat Hockey ger dig möjlighet att följa Sverige och världens främsta ishockeyspelare i det kommande världmästerskapet 2011.
Postad 31 March 2011 - 06:32
Det var väl som vi misstänkte. Eftersom Viasat Fotboll HD tagit över den blandade kanalen Viasat Sport HD finns det ingen plats kvar för HD-sändningar av t ex ishockey på dag- och kvällstid i Viasat Sport-kanalerna.Hur många känner till att om du ska se Hockey-VM 2011 i HD måste du ha TV3 HD som inte Comhem tillhandahåller?
Förra året sändes det i Viasat Sport HD.
Från Viasats hemsida: http://www.viasat.se...ockey-hockey-vm
Viasat Hockey - Hockey-VM
...
Man borde självklart ha skapat en Viasat Hockey HD samtidigt som Viasat Sport HD blev fotbollskanal.
Nu väljer man istället att försöka ge TV3 HD en skjuts pg av ishockey-VM och det är väl naturligt. Den kanalen har ännu inte fått det genomslag man hoppats på och ishockey har väl alltid haft sin publik i Sverige även om det inte är som på storhetstiden under 1980- och 90-talen.
Så nu får väl Comhem ta och skriva på antar jag. 29 april rullar VM igång.
I HD hos Comhem?
Postad 31 March 2011 - 07:51
Hallå COM HEM !! Hur går det med förhandlingarna om VIASAT MOTOR HD??
Hej,
Som vi tidigare aviserat pågår förhandlingar mellan Com Hem och Viasat. Vi har ingen ytterligare information i nuläget och hänvisar er till vår hemsida där förändringar/nya kanaler kommer att annonseras.
Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice
Postad 31 March 2011 - 11:21
En teknisk fråga:
Har en gammal bildrörs-tv och digibox Samsung DCB-P770Z. Tänkte skaffa ny HD-tv.
Har en split på inkommande antennkabel, två uttag (uppgraderade); använder ett för bredband, ett för tv.
Inkommande signal har kvalité 89% och styrka 29-35%.
Fungerar detta för HD-tv?
Behövs någon uppgradering, i lägenhet och/eller fastighet?
Har tittat på com-hemsidan, kan ej hitta baskrav för HD-tv vad gäller signal.
Tack!
Postad 31 March 2011 - 12:02
Hej,
En teknisk fråga:
Har en gammal bildrörs-tv och digibox Samsung DCB-P770Z. Tänkte skaffa ny HD-tv.
Har en split på inkommande antennkabel, två uttag (uppgraderade); använder ett för bredband, ett för tv.
Inkommande signal har kvalité 89% och styrka 29-35%.
Fungerar detta för HD-tv?
Behövs någon uppgradering, i lägenhet och/eller fastighet?
Har tittat på com-hemsidan, kan ej hitta baskrav för HD-tv vad gäller signal.
Tack!
Hej,
Det kan fungera, men vi rekommenderar inte att man använder split eftersom det försämrar signalen. I övrigt krävs ingen uppgradering i lägenheten eller fastigheten om dina uttag är uppgraderade (uppgraderade = uttag för TV, Data och Radio).
Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice
Postad 31 March 2011 - 12:22
Om man "måste" ha splitter - antingen för att man har dubbla digitalboxar eller vill ta emot analoga kanaler på en annan tv - rekommenderar jag en kombinerad antennförstärkare och splitter som finns bl a på Kjell & Co, (Jag har skrivit om den här på Forumet tidigare).Hej,
Det kan fungera, men vi rekommenderar inte att man använder split eftersom det försämrar signalen. I övrigt krävs ingen uppgradering i lägenheten eller fastigheten om dina uttag är uppgraderade (uppgraderade = uttag för TV, Data och Radio).
Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice
Får du dålig bild och använder splitter är det ingen idé att felanmäla. Du måste ha dålig bild även utan splitter eftersom (se svaret) Comhem inte garanterar att det fungerar om man delar upp signalen utan förstärkning.
Dessutom tycker jag att du har låg signalstyrka (åtminstone för HD) och borde ha 100% kvalitet. Signalstyrkan kan nog en förstärkare fixa men du får se om kvaliteten räcker.
Om signalstyrka och kvalitet är dåliga redan i uttaget är det Comhem som ska komma och ordna till detta. Då får du felanmäla. Jag känner till flera fall där man haft för HD-kanaler otillräcklig signal in i lägenheten trots uppgraderat nät. Det har då åtgärdats på plats av Comhems tekniker. De är duktiga och dessutom trevliga att ha att göra med.
Ringer du kundservice pg av dålig bild kommer de att be dig byta antennkabel, starta om boxen, tala med grannarna osv men är det dålig signal (det kan du se i menyn på boxen) in i lägenheten hjälper bara besök av en tekniker. Var inte rädd om man hotar med att du kan få betala för besöket om det inte är något fel på Comhems tjänst eller utrustning. För en dålig signal - även om det så bara är på enstaka kanaler - trots uppgraderat nät, box och kabel från Comhem är inget man kan skylla kunden för.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 31 March 2011 - 12:26.
Postad 31 March 2011 - 13:31
Om man "måste" ha splitter - antingen för att man har dubbla digitalboxar eller vill ta emot analoga kanaler på en annan tv - rekommenderar jag en kombinerad antennförstärkare och splitter som finns bl a på Kjell & Co, (Jag har skrivit om den här på Forumet tidigare).
Får du dålig bild och använder splitter är det ingen idé att felanmäla. Du måste ha dålig bild även utan splitter eftersom (se svaret) Comhem inte garanterar att det fungerar om man delar upp signalen utan förstärkning.
Dessutom tycker jag att du har låg signalstyrka (åtminstone för HD) och borde ha 100% kvalitet. Signalstyrkan kan nog en förstärkare fixa men du får se om kvaliteten räcker.
Om signalstyrka och kvalitet är dåliga redan i uttaget är det Comhem som ska komma och ordna till detta. Då får du felanmäla. Jag känner till flera fall där man haft för HD-kanaler otillräcklig signal in i lägenheten trots uppgraderat nät. Det har då åtgärdats på plats av Comhems tekniker. De är duktiga och dessutom trevliga att ha att göra med.![]()
Ringer du kundservice pg av dålig bild kommer de att be dig byta antennkabel, starta om boxen, tala med grannarna osv men är det dålig signal (det kan du se i menyn på boxen) in i lägenheten hjälper bara besök av en tekniker. Var inte rädd om man hotar med att du kan få betala för besöket om det inte är något fel på Comhems tjänst eller utrustning. För en dålig signal - även om det så bara är på enstaka kanaler - trots uppgraderat nät, box och kabel från Comhem är inget man kan skylla kunden för.
Tack för utförligt svar, andylin.
Signalkvalité kan jag alltså inte påverka själv genom antennförstärkning (utan endast styrka).
Kan Comhem kräva att jag har en inkommande kabel utan split till tv (dvs en "ren" kabel) för att garantera tjänsten?
Har jag fattat det rätt?
Redigerat av Hoskins, 31 March 2011 - 13:38.
Postad 31 March 2011 - 13:36
Ja, så är det.Tack för utförligt svar, andylin.
Signalkvalité kan jag alltså inte påverka själv genom antennförstärkning (utan endast styrka).
Har jag fattet det rätt?
Om kvaliteten är dålig kommer du med förstärkare att få en ändå sämre bild eftersom även kvalitetsdefekterna blir förstärkta.
Bristande kvalitet i signalen måste fixas innan signalen kommer till din antennsladd.
Postad 31 March 2011 - 13:42
Ja, så är det.
Om kvaliteten är dålig kommer du med förstärkare att få en ändå sämre bild eftersom även kvalitetsdefekterna blir förstärkta.
Bristande kvalitet i signalen måste fixas innan signalen kommer till din antennsladd.
Hej igen,
Glömde en fråga:
Kan Comhem kräva att jag har en inkommande kabel utan split till tv (dvs en "ren" kabel) för att garantera tjänsten?
Postad 31 March 2011 - 14:12
Det kan de säkert.Hej igen,
Glömde en fråga:
Jag kör med min splitter efter HD-boxen, dvs Antennuttag->HD-box->Splitter->Enhet 1
->Enhet 2
->Enhet 3
På så sätt har jag starkast möjlig signal för HD-kanalerna. De resterande enheterna är inte så kinkiga med signalstyrka.
Postad 31 March 2011 - 14:30
Om du felanmäler måste du plocka bort allt som inte är Comhems antennkabel rakt in i din box. Och därefter endast en tv-apparat ansluten till boxen med HDMI eller scart. Comhems tekniker felsöker bara en "ren" installation.Det kan de säkert.
Jag kör med min splitter efter HD-boxen, dvs Antennuttag->HD-box->Splitter->Enhet 1
->Enhet 2
->Enhet 3
På så sätt har jag starkast möjlig signal för HD-kanalerna. De resterande enheterna är inte så kinkiga med signalstyrka.
Om du har två digitalboxar (t ex med syskonabonnemang) måste de sitta i varsitt antennuttag.
Men du kan kräva att allt du köpt från Comhem och allt du abonnerar på ska fungera.
Ang splitter efter boxen är det alltså på antenn-loopen genom boxen förmodar jag.
Och idén är alltså att de analoga kanalerna ska kunna ses på andra ställen med så bra signal som möjligt i boxen.
Makes sense.
Själv har jag en HD-box och en HDPVR så för mig finns inget alternativ. Jag har min splitter/förstärkare före boxarna eftersom bägge måste ha bästa möjliga signal.
Postad 31 March 2011 - 15:02
Hej igen,
Glömde en fråga:
Hej,
Vi kan ju inte kräva att du har en inkommande kabel utan split, däremot vid eventuell felsökning behöver antennkabeln kopplas direkt från uttaget till tv:n/digitalboxen för att utesluta kringutrustning som felkälla. Om felet sedan visar sig sitta i kringutrustning (såsom split) får man som kund välja om man vill ha den inkopplad, dock med den försämring som det eventuellt kan medföra.
Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice
Postad 31 March 2011 - 15:06
Så nu har vi hört det från hästens mun också, inte bara från mig.Hej,
Vi kan ju inte kräva att du har en inkommande kabel utan split, däremot vid eventuell felsökning behöver antennkabeln kopplas direkt från uttaget till tv:n/digitalboxen för att utesluta kringutrustning som felkälla. Om felet sedan visar sig sitta i kringutrustning (såsom split) får man som kund välja om man vill ha den inkopplad, dock med den försämring som det eventuellt kan medföra.
Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice
Postad 31 March 2011 - 15:28
Jo, precis. Splittern efter HDPVR:en funkar bra för SD-kanalerna.Ang splitter efter boxen är det alltså på antenn-loopen genom boxen förmodar jag.
Och idén är alltså att de analoga kanalerna ska kunna ses på andra ställen med så bra signal som möjligt i boxen.
Makes sense.
Själv har jag en HD-box och en HDPVR så för mig finns inget alternativ. Jag har min splitter/förstärkare före boxarna eftersom bägge måste ha bästa möjliga signal.
Postad 31 March 2011 - 15:35
Har du CA-modul(er) efter boxen och splittern eller är det bara för att kika på okodade SD-digitalkanaler och analoga kanaler?Jo, precis. Splittern efter HDPVR:en funkar bra för SD-kanalerna.
Postad 31 March 2011 - 17:19
Hej,
Testsändningar i 3D kommer att påbörjas 2011-04-04. Matchen Djurgården – AIK kommer då att frivisas, dock endast i 3D och ej i 2D format.
Det som behövs för att kunna se matchen i 3D är givetvis en 3D-tv, 3D-glasögon, en HD-box (eller vår Tv-modul för HD) och givetvis ett digital-tv-abonnemang.
Med Vänlig Hälsning
Michael Hansson
Kundservice
Den som vill se testsändningar redan nu kan slå på kanal 101, där Comhem lagt ut lite från Barcelona-matcher m.m.
Vill nog påstå att den tekniken har mer att lära, men även jag kommer nog att sitta bänkad med brillorna på den 4 april.
Glöm inte att ställa in TVn rätt för att det ska funka på rätt sätt.
Redigerat av Stagger Lee, 31 March 2011 - 18:14.
Postad 31 March 2011 - 21:00
Nix, ingen CA-modul och inget kort efter boxen och splittern. Jag har en dvd-recorder som tar in analog signal men det var säkert 3 år sedan jag använde den senast, och så har jag en sovrums-tv med okodade SD-kanaler + resten analoga för tillfället. Kollar ändå mest från mediaspelaren där.Har du CA-modul(er) efter boxen och splittern eller är det bara för att kika på okodade SD-digitalkanaler och analoga kanaler?
Ser ju coolt ut på en icke-3D-tv medDen som vill se testsändningar redan nu kan slå på kanal 101, där Comhem lagt ut lite från Barcelona-matcher m.m.
Postad 01 April 2011 - 05:15
Visst ser det lustigt ut med 3D i 2D?Ser ju coolt ut på en icke-3D-tv med
Undrar hur många felanmälningar Comhem fått hittills från kunder som inte vet om att det är testsändning av 3D?
"Jag kan inte få en bra bild på kanalplats 101. Det är störningar så bilden blir dubbel".
Postad 01 April 2011 - 13:51
Jag skaffade i December förra året ett sånt prova-på Large abb, som enligt försäljaren kunde bytas till valfritt paket, men dom första tre månaderna skulle endast kosta 99:-.
Nu missade jag deadlinen för dom tre första månaderna, så nu betalar jag fullt pris på Large paketet, vilket är helt OK i min mening, MEN...och nu kommer en av dom mest befängda sakerna jag nånsin hört, jag ringde upp ComHems kundtjänst för att höra vad mina möjligheter var vad gäller paket, nu med dom nya osv, och får detta till svar:
"Dina prova-på månader har ju gått ut, så nu är du låst till Large resten av bindningstiden, det enda du kan göra är att uppgradera till Extra Large, du kan inte gå ner i paket storlek." !!!????
Jag frågade då denna kvinna om det verkligen stämde, att jag, eftersom jag inte bytt "ner" mig inom dom tre första månaderna nu verkligen är låst till MINST Large resten av bindningstiden, och hon svarar bara: "Ja, det stämmer"
Stämmer detta verkligen?? Står detta i ComHems användarvillkor att det är på det här viset?? Känner mig lite lurad faktiskt....
Så egentligen skulle jag, inom dom tre första månaderna, ha bytt ner till Small, så var det endast den jag var låst på resten av bindningstiden??
/Bitter kund
Postad 01 April 2011 - 14:26
Postad 01 April 2011 - 14:28
Jag läste villkoren men Comhem förklarar säkert vad det står.Jag har en liten fråga till Comhem, som jag inte kan minnas står nånstans i denna tråd.
Jag skaffade i December förra året ett sånt prova-på Large abb, som enligt försäljaren kunde bytas till valfritt paket, men dom första tre månaderna skulle endast kosta 99:-.
Nu missade jag deadlinen för dom tre första månaderna, så nu betalar jag fullt pris på Large paketet, vilket är helt OK i min mening, MEN...och nu kommer en av dom mest befängda sakerna jag nånsin hört, jag ringde upp ComHems kundtjänst för att höra vad mina möjligheter var vad gäller paket, nu med dom nya osv, och får detta till svar:
"Dina prova-på månader har ju gått ut, så nu är du låst till Large resten av bindningstiden, det enda du kan göra är att uppgradera till Extra Large, du kan inte gå ner i paket storlek." !!!????
Jag frågade då denna kvinna om det verkligen stämde, att jag, eftersom jag inte bytt "ner" mig inom dom tre första månaderna nu verkligen är låst till MINST Large resten av bindningstiden, och hon svarar bara: "Ja, det stämmer"
Stämmer detta verkligen?? Står detta i ComHems användarvillkor att det är på det här viset?? Känner mig lite lurad faktiskt....
Så egentligen skulle jag, inom dom tre första månaderna, ha bytt ner till Small, så var det endast den jag var låst på resten av bindningstiden??
/Bitter kund
.
Ser dock ut som om du bundit dig för 12 månader à 349 kr/mån genom att inte utnyttja 3-månadersfristen för att isf byta ned dig om det är det du vill. Återstår att säga upp XL-abonnemanget nu så att det löper ut efter 12 månader. Annars är väl risken att du missar den uppsägningstiden också och blir fast i 15 månader istället...
Comhems avsikt med erbjudandet är naturligtvis att fler ska stanna kvar efter att ha provat på XL-paketets alla kanaler.
Comhem, Commentar?
"Erbjudandevillkor Digital-tv Extra Large 99:-/mån i 3 mån.
Erbjudandet gäller t o m 29 mars 2011 och endast nya digital-tv kunder som tecknar Digital-tv Extra Large. Abonnemanget kostar 99:-/mån i 3 månader därefter 349:-/mån. 12 månaders bindningstid. 3 månaders uppsägningstid.
Fram till dagen 3 månader från tecknandet av tjänsten har du rätt att byta till ett annat grundabonnemang på Digital-tv från Com Hem fr o m månad 4."
Redigerat av Unregistered558ade6e, 01 April 2011 - 14:40.
Postad 01 April 2011 - 16:56
Nu var det ju innan dom nya paketen blev lanserade, så har inte Extra Large, utan den "gamla" Large paketet.
Men står det så i reglerna så är det ju inget annat att göra än att bita i det sura äpplet, var ju trots allt mitt eget fel att jag missade 3 månadersperioden.
/J
Postad 01 April 2011 - 16:58
Det är precis så det fungerar tyvärr. Man har ett litet tag på sig att ändra och ComHem tjänar naturligtvis väldigt bra på de som glömmer att byta inom 3 månader.Stämmer detta verkligen?? Står detta i ComHems användarvillkor att det är på det här viset?? Känner mig lite lurad faktiskt....
Postad 01 April 2011 - 17:25
Ja, det var det ju. Lurigt det där om man tar erbjudandet bara för att det är billigt och sedan inte vill fortsätta när priset blir det "riktiga". Man skulle kunna hävda att det är fråga om sk negativ accept när kunden tvingas aktivt avbryta abonnemanget för att det inte ska förlängas. Men villkoren är utformade så att kunden egentligen tecknar sig för 12 månaders abonnemang med möjlighet att byta abonnemang inom en första tremånadersperiod då priset också är betydligt lägre.Tack för svaren.
Nu var det ju innan dom nya paketen blev lanserade, så har inte Extra Large, utan den "gamla" Large paketet.
Men står det så i reglerna så är det ju inget annat att göra än att bita i det sura äpplet, var ju trots allt mitt eget fel att jag missade 3 månadersperioden.
/J
Självklart är tanken att allt fler ska pröva på ett stort paket och sedan behålla det för att det finns så många intressanta kanaler som man annars inte hade tittat på.
Den som vill plocka russin får alltså vara på sin vakt!
Det nya Extra Large-paketet motsvarar f ö det gamla Large-paketet när det gäller SD-kanaler. Skillnaden ligger främst i att det ingår fler HD-kanaler i det nya paketet (fyra är speglingar av SD-kanaler som redan finns i XL och fyra är unika). Man kan säga att XL-paketet är en ihopslagning av tidigare Large- och HD-paketen.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 02 April 2011 - 08:50.
Postad 02 April 2011 - 13:47
och eftersom jag då hade sdversionen av espn så sa ja upp den eftersom jag glad ihågen trodde att hdversionen skulle ingå. Vilket visade sig igår att den inte gjorde.
Jag kunde få kanalen för 50:- extra! mm bussigt pris. Så nu kommer jag nog bara vänta på att bindningstiden går ut på alla kanaler sen vet ja inte ens om jag har lust att binda mej vidare, det får tiden utvisa. Är nämligen inte första gången detta händer.
Så comhem hur kan eran kundtjänst göra såna misstag att dom inte ens har koll på vilka kanaler som ingår i vilka paket.
Postad 02 April 2011 - 15:15
Din ESPN America HD försvann 1 april eftersom frivisningen upphörde då. Den har aldrig ingått för dig om du inte har XL och/eller HD-paketet.Fick min Espn Hd avstängd igår vilket ja trodde va en kanal jag hade i mitt abb. Ringde nämligen till comhem när jag såg att hdversionen va på g och då frågade ja om hdversionen kommer ingå i det abb jag har idag. Som svar får jag ja det kommer den göra,
och eftersom jag då hade sdversionen av espn så sa ja upp den eftersom jag glad ihågen trodde att hdversionen skulle ingå. Vilket visade sig igår att den inte gjorde.
Jag kunde få kanalen för 50:- extra! mm bussigt pris. Så nu kommer jag nog bara vänta på att bindningstiden går ut på alla kanaler sen vet ja inte ens om jag har lust att binda mej vidare, det får tiden utvisa. Är nämligen inte första gången detta händer.
Så comhem hur kan eran kundtjänst göra såna misstag att dom inte ens har koll på vilka kanaler som ingår i vilka paket.
ESPN America HD ingår alltså nu bara i XL-paketet och HD-paketet.
ESPN America SD ingår inte i något paket utan är bara valbar i Medium 8 Favoriter eller kan köpas till.
(Jag tror det är den enda HD-kanal som ingår i ett paket utan att motsvarande SD-kanal ingår).
Varför skulle du få betala 50 kr extra för ESPN America HD? Som tillvalskanal ska den kosta 29 kr/mån...
Jag vet att kundtjänst på Comhem var ganska förvirrade i början av allt det nya som kom i mitten av januari med nya abonnemang, frivisningar osv. Du borde naturligtvis ha fått ett korrekt besked så att du inte sa upp ditt abonnemang på ESPN America SD.
Nu har du alltså varken ESPN America SD eller HD om jag förstår rätt?
Postad 02 April 2011 - 15:25
Postad 02 April 2011 - 16:31
Ring till Comhem igen och säg till dom att du vill ha ESPN America HD för 29:-. Den kopplas då på så att du har den inom en timma. Borde inte vara något problem.Precis nu är jag helt utan ESPN America SD och ESPN America HD. Mm tycker även jag att de är mysko att ja ska betala 50:- för en kanal som kostar 29:- enligt deras sida, Har inget riktigt svar på varför jag fick ett erbjudande på 50:-
Postad 02 April 2011 - 20:37
Flera användare har rapporterat att det sedan en tid tillbaka inte går att spela in på HDPVR från Canal+ Sport HD och Canal+ Film HD.
Jag har själv testat och det stämmer - varken direktinspelning, EPG-programmerad inspelning eller time shift fungerar på dessa två kanaler.
Jag har inte sett detta fel på andra kanaler.
Så hoppas Comhem hittar felet snabbt och gärna rappoprterar här vad det berodde på.
Postad 02 April 2011 - 21:00
Jag hittade felet på Canal+ Sport HD men även på Canal+ Film HD och Silver HD.Problem - att lösas av Comhem support:
Flera användare har rapporterat att det sedan en tid tillbaka inte går att spela in på HDPVR från Canal+ Sport HD och Canal+ Film HD.
Jag har själv testat och det stämmer - varken direktinspelning, EPG-programmerad inspelning eller time shift fungerar på dessa två kanaler.
Så hoppas Comhem hittar felet snabbt och gärna rappoprterar här vad det berodde på.
Postad 02 April 2011 - 22:30
Postad 02 April 2011 - 23:42
Postad 03 April 2011 - 06:10
Edit:Problem - att lösas av Comhem support:
Efter påpekande här att även Silver HD inte går att spela in på HDPVR testade jag även den kanalen.
Helt korrekt.
Det är alltså dessa tre kanaler som inte låter sig spelas in för närvarande:
Canal+ Sport HD
Canal+ Film HD
Silver HD
Någon som hittar ytterligare problem bland kanalerna? Så här ska vi inte behöva ha det.
Postad 03 April 2011 - 15:53
Tror inte att det är något HDCP-relaterat fel för övrigt, HDCP är väl bara applicerbart på gränssnitt mellan olika apparater? Detta är en intern funktion i Humax-boxen som har fungerat tidigare och som helt enkelt ska fungera. Jag sätter mina pengar på att det är en bug i programvaran som har visat sig först nu p.g.a. någon ändring i sändningsformatet.
Postad 03 April 2011 - 15:59
Tack för information. Det var värdefullt att veta.Jag har bara Canal+ Film HD av de berörda, och där fungerade inspelning så sent som i måndags (28/3), men sedan natten till igår (2/4) fungerar inte någon form av inspelning eller timeshift på kanalen ifråga.
Tror inte att det är något HDCP-relaterat fel för övrigt, HDCP är väl bara applicerbart på gränssnitt mellan olika apparater? Detta är en intern funktion i Humax-boxen som har fungerat tidigare och som helt enkelt ska fungera. Jag sätter mina pengar på att det är en bug i programvaran som har visat sig först nu p.g.a. någon ändring i sändningsformatet.
Hoppas Comhem tar sig an detta problem first thing in the morning, måndag 4 april.
Det har uppenbarligen hänt något som blockerar inspelningsmöjligheten på dessa tre HD-kanaler.
Har ställt frågan i Samsung HDPVR-tråden men ingen har svarat ännu om även den nya Samsung-boxen stöter på samma problem.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 03 April 2011 - 16:00.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?