/Fredrik
Viasats Viaplay - är det något att ha?
Postad 06 oktober 2013 - 14:52
/Fredrik
Postad 06 oktober 2013 - 21:07

Postad 23 oktober 2013 - 11:20
Postad 28 oktober 2013 - 08:45
Viaplay har jag bara provat lite igårkväll via min iphone och airplayat till ATV´n.
1. Varför kan man inte kika på alla filmer? "Endast ljud via airplay" står det på oroväckande många, och då kör jag ändå via deras app. (har läst mkt om att filmer inte är tillgängliga av upphovsrättsliga själ om man kör via browsern och att man SKA köra via appen för att slippa detta???) Hur f-n ska man kunna kolla på en film? MÅSTE jag/familjen sitta och titta på min Iphone istället för på TV´n? låter ju helt galet i så fall, det är ju ändå en betaltjänst?!
2. Om ovanstående inte går, funkar det med någon kabel in tex förstärkaren och då få tillgång till hela filmutbudet? (finns ju ATV´n även något i stil med "hemmadelning eller vad det nu hette dvs vad jag förstod något alternativ till airplay dvs vanlig delning?")
3. Undertexter. Hur får man det? Står på filmerna att "undertexter tillgängliga" men har inte sett vare sig undertexter eller någonstans att slå på dem?
4. Finns det ingen som helst möjlighet till 5.1-ljud?
(kan tillägga att jag även har Imac, Ipad vilka jag inte testat än att slänga över till datorn om det skulle ha någon påverkan på ovanstående frågor.)
Redigerat av Unregistered0c078b54, 28 oktober 2013 - 08:57.
Postad 28 oktober 2013 - 09:50
Efter två veckors användning kan jag konstatera att Netflix strulat en gång och krävde omstart av vår TV. Viaplay får "Ett nätverksfel har uppstått" helt random, ibland så ofta som 4-5 ggr under en långfilm. Detta har aldrig hänt med Netflix.
Något som även irriterar är att t.ex filmen Amour av Haneke kan man se på en dator men ej genom Samsung App. Ska det verkligen vara olika utbud för olika plattformar under samma abonnemang?
Postad 28 oktober 2013 - 10:06
Vi skaffade nyligen en Samsung smart-TV (F5505) till sovrummet för att kunna köra Netflix och Viaplay.
Efter två veckors användning kan jag konstatera att Netflix strulat en gång och krävde omstart av vår TV. Viaplay får "Ett nätverksfel har uppstått" helt random, ibland så ofta som 4-5 ggr under en långfilm. Detta har aldrig hänt med Netflix.
Något som även irriterar är att t.ex filmen Amour av Haneke kan man se på en dator men ej genom Samsung App. Ska det verkligen vara olika utbud för olika plattformar under samma abonnemang?
nej
men viaplay gör det nog för att det ska se bättre ut när folk kollar vilka filmer de har. De har nog inte råd att betala så att allt är tillgängligt på alla plattformar, och det är därför de har lite aktuellare filmer än Netflix m.m.
Postad 28 oktober 2013 - 15:00
Airplay fungerar med iOS version 5.0 och framåt. Beroende på rättigheter fungerar inte allt material, mer specifik information finns under varje titel. Titta efter "Airplay tillgänglighet".
Undertexter fungerar ännu inte via Airplay. Detta arbetas på och förhoppningsvis kommer en lösning till iOS7.
I dagsläget har vi ej stöd för 5.1 ljud.
Skall prova senare med hemmadelning om man kan kringgå problemet med rättigheter.
Redigerat av Unregistered0c078b54, 28 oktober 2013 - 15:01.
Postad 28 oktober 2013 - 21:16
IOS7 som viaplay själva hoppades skulle ordna biffen var heller inte lösningen har provat det med.
Jag skulle faktiskt helt ärligt vilja påstå att detta är det fiasko-stämpel på.
De flesta äger idag någon form av storbildsTV, men vill jag och familjen titta på tex senaste Bourne-filmen så får man vackert stänga av TV´n och tränga ihop hela familjen kring en Ipad eller Iphone för att se rullen. Lite ok hade varit om man hade varit 14 år och fultankat på piratbukten, men detta är en tjänst som man betalar för! Betalar mer än gärna dessutom OM det hade funkat! Det är nog många med mig som inte tycker att 79:-/månaden är några stora pengar att lägga för tjänsten OM man hade kunna använt den.
Nä Viaplay, gör om gör rätt...
Redigerat av Unregistered0c078b54, 28 oktober 2013 - 21:17.
Postad 28 oktober 2013 - 21:26
Postad 29 oktober 2013 - 08:18
Postad 29 oktober 2013 - 11:00
Postad 29 oktober 2013 - 12:19
Någon annan som märkt av kvalitetsskillnad med viaplay senaste tiden?
Postad 29 oktober 2013 - 12:25
Skärmdelning alltså spegla det som syns på iPaden/macen/iPhone skärm, då får man med text och går förbi rättigheterna. Dock kan man få lite lagg med på köpet..
Hmm… verkar som om jag missat något här. Har Iphone 4 samt Imac OSX Lion och det funkar inte på dessa väl? Däremot ipaden är av senare snitt och IOS7, får ta och kolla upp det, har bara hittat Airplay vad det verkar på den än så länge.
Postad 29 oktober 2013 - 12:39
iOS: Så här använder du AirPlay-dubbleringHmm… verkar som om jag missat något här. Har Iphone 4 samt Imac OSX Lion och det funkar inte på dessa väl? Däremot ipaden är av senare snitt och IOS7, får ta och kolla upp det, har bara hittat Airplay vad det verkar på den än så länge.
Postad 29 oktober 2013 - 13:05
Hmm… verkar som om jag missat något här. Har Iphone 4 samt Imac OSX Lion och det funkar inte på dessa väl? Däremot ipaden är av senare snitt och IOS7, får ta och kolla upp det, har bara hittat Airplay vad det verkar på den än så länge.
Är din mac från mitten av 2011 så ska det fungerar från den, med OS X Mavericks bl,a..Du får en en airplay symbol i meny fältet då! Fungerar även på din tele/ipad åxo som länken ovan visar..
Postad 29 oktober 2013 - 17:40
Tack grabbar!
Men bara för att vara grinig gammal gubbe så ryckte det och var riktigt dålig bild vid testandet, ett tag försvann bilden helt och det stod att den skulle komma tillbaka när jag hade bättre uppkoppling. Mätte upp min hastighet som då låg på 27,84mb och har klockren HD-bild från Netflix som aldrig hackat eller konstlat sig överhuvudtaget.
Ska testa vidare och se om det blir bättre.
Postad 29 oktober 2013 - 17:51
Krävs en hel del kapacitet och stabil utrustning av dyrare sort att köra dessa tjänster. Föga förvånande att det sistnämnda och MTG/Kinnevik gruppen inte går hand i hand.
Postad 29 oktober 2013 - 18:01
Dock inte i detta.
Just nu sitter dottern och tittar på Tingeling via Ipadens skärmdubblering till ATV och det ser ut som en riktigt dåligt komprimerad Youtube-film i sina sämsta dagar. Drog igång den samtidigt nu på min Imac och här ser det ut som det ska. Dvs bra.
Det är något som inte stämmer antingen från viaplay-appen, skärmdubbleringen eller kan det finnas några inställningar som man kan eller ska göra?
Stängde av skärmdubbleringen och då ser det bra ut på Ipaden. Så det är definitivt något skumt med skärmdubbleringen/hastigheten
Redigerat av Unregistered0c078b54, 29 oktober 2013 - 18:27.
Postad 29 oktober 2013 - 18:32
Lätt löst med Apples hdmi adapter, tror jag gav 350kr på Netonnet. Samma bildkvalitet som via apple tv samt att man får med texten. Använder den till Viaplay filmer samt när man åker bort.Säker så i många fall.
Dock inte i detta.
Just nu sitter dottern och tittar på Tingeling via Ipadens skärmdubblering till ATV och det ser ut som en riktigt dåligt komprimerad Youtube-film i sina sämsta dagar. Drog igång den samtidigt nu på min Imac och här ser det ut som det ska. Dvs bra.
Det är något som inte stämmer antingen från viaplay-appen, skärmdubbleringen eller kan det finnas några inställningar som man kan eller ska göra?
Stängde av skärmdubbleringen och då ser det bra ut på Ipaden. Så det är definitivt något skumt med skärmdubbleringen/hastigheten
Postad 29 oktober 2013 - 18:40
Postad 29 oktober 2013 - 18:47
Bara för och prova har jag kört en hd film upp på duken nu i timme via skärmdelning (ipad/atv), inge fel på bildkvaliten endast lite lagg ibland..
Postad 29 oktober 2013 - 19:45
Postad 30 oktober 2013 - 10:51
Så skall försöka använda mig mer av Viaplay ett tag och se om problemet uppstår mer.
Kvar är "bara" att det rycker lite ibland samt att ljudet inte synkar exakt men det är det ju många som verkar ha problem med sen IOS7.
Postad 30 oktober 2013 - 18:17

(För att inte nån ska riskera att få hjärtattack nu kan jag säga att ja, jag äger själv ett antal Apple-produkter)
Redigerat av improwise, 30 oktober 2013 - 18:18.
Postad 31 oktober 2013 - 08:57
Problemet; i ungefär en veckas tid har jag fått upp "Innehållet ingår inte i ditt paket" trots att jag dubbelkollat att jag betalat och vilket paket jag har.
Jag har TV+Sport+Film, och det spelar ingen roll om jag försöker kolla på innehållet på Surfplatta (Android), Mobil (Android och IOS) eller PS3.
Någon som råkat ut för något liknande? Jag har kontaktat ViaPlays support men misstänker att det kommer ta sin lilla tid...
Postad 31 oktober 2013 - 08:59
Funkar det på dator? Det kanske är en rättighetsgrej.Har ett irriterande problem.
Problemet; i ungefär en veckas tid har jag fått upp "Innehållet ingår inte i ditt paket" trots att jag dubbelkollat att jag betalat och vilket paket jag har.
Jag har TV+Sport+Film, och det spelar ingen roll om jag försöker kolla på innehållet på Surfplatta (Android), Mobil (Android och IOS) eller PS3.
Någon som råkat ut för något liknande? Jag har kontaktat ViaPlays support men misstänker att det kommer ta sin lilla tid...
Postad 31 oktober 2013 - 09:04
Funkar det på dator? Det kanske är en rättighetsgrej.
Det skulle det kanske kunna vara men har dom ändrat det nyligen i sånt fall?
Hej och Goodbye ViaPlay i sånt fall.
Postad 31 oktober 2013 - 09:14
Har ett irriterande problem.
Vet inte om det är samma problem men fått liknande problem när jag varit inloggad länge, senast i helgen som var då jag skulle kolla en fotbollsmatch.
Fick logga ut och logga in igen så fungerade det som vanligt.
Men det har du säkert redan provat.
/Fredrik
Postad 31 oktober 2013 - 09:24
Flera stycken på deras Facebooksida har haft det problemet tidigare. De har satt några tekniker på att kolla upp det har de skrivit. Bara kontakta supporten så löser de det.Har ett irriterande problem.
Postad 31 oktober 2013 - 12:18
Funkar det på dator? Det kanske är en rättighetsgrej.
Det var tydligen "en bugg i systemet" enligt ViaPlay och är nu fixat för min del.
Undrar om den där buggen slår till på lite random medlemmar på random tidpunkter...känns ju som en ganska stor bugg om prenumeranter helt plötsligt inte har tillgång till material som man betalar en månadsavgift för.
Postad 05 november 2013 - 10:36
Har kikat en hel långfilm nu och bildkvalitén osv ser bra ut men det hackade typ 30ggr vilket är lite störande om man är inne i filmen. Får se om problemet försvinner när man kör Viaplay med sladd istället för airplay.
Postad 07 november 2013 - 13:21
Eller kan jag t.ex se CL-fotboll på Viaplay även om jag inte har ett Viasat-sport abonnemang?
Postad 07 november 2013 - 13:27
Vore lite svårt att konkurrera med andra streamingtjänster om de skulle kräva ett Viasat-abonnemang. Dock var de från början så att det började med en tjänst som Viasat-kunder fick på köpet.Måste man ha ett Viasatpaket-abonnemang för att få Viaplay att funka?.
Eller kan jag t.ex se CL-fotboll på Viaplay även om jag inte har ett Viasat-sport abonnemang?
Postad 07 november 2013 - 13:45
Här ser du paketen:Måste man ha ett Viasatpaket-abonnemang för att få Viaplay att funka?.
http://viaplay.se/package
Eftersom Sport förmodligen är det som flest vill ha så har man lagt ihop sporten med serier och film för 249 kr/mån. Se det som att du får serier och film "på köpet".
Viaplay är en stand alone-applikation som fungerar på olika plattformar dvs telefon, dator, surfplatta,
spelkonsol och smart-tv. Finns även en särskild Viaplay-box.
En del operatörer (t ex Telia, Tele2 och Sappa) erbjuder sina abonnenter med kabel-tv eller ip-tv tillgång till Viaplay när de har kanalpaket från Viasat.
ComHem har ännu inte lyckats få till det med Viaplay trots att de tar ut samma priser på Viasat-paketen som de som erbjuder tillgång till Viaplay.
Postad 07 november 2013 - 14:15

OT:
Ringde Comhem och skulle säga upp vårt XL-paket på tv:n (för att skaffa viaplay ist). Fick tillbaka mitt gamla Comhem-abonnemang som jag hade innan nuvarande, Medium 8 fav. HD.
Trodde inte det var möjligt då jag var övertygad om att Comhem körde stenhårt på att man ska ha Tivo. Men nu löste det sig till det bättre.
Postad 07 november 2013 - 14:29
Viaplay gör ett ansiktslyft och lanserar sitt nya interface, byter plattform och introducerar en ny rekommendationsmotor som ett första steg till en enklare, snabbare och friare streamingtjänst. Dessa tre ledord ligger till grund för Viaplays hittills största satsning där ny teknik, nya features samt en ny rekommendationsmotor kommer att finnas tillgängliga.
Redan från idag kommer användarna att kunna ta del av ett bättre Viaplay med en förhöjd upplevelse, nya funktioner och många nya förbättringar. Under sen höst och tidig vår kan Viaplays kunder se fram emot ytterligare en rad nya funktioner på tjänsten. De nya funktionerna som kommer att vara tillgängliga från idag 7e november, är:
· Fortsätt titta (börja titta på en platform och fortsätt på en annan)
· Stjärnmärkning (stjärnmarkera filmer, TV-serier eller sportevent som du lätt vill hitta tillbaka till)
· One click play back (kom snabbt igång att titta på filmen du valt)
· Aktivitetslistan (få en överblick over vad du senast såg)
· Bättre rekommendationsmotor (få på sikt bättre rekommendationer)
Med förbättringarna ovan kommer det exempelvis att bli enklare att hitta bland de tusentals filmer och serier Viaplay erbjuder på sajten. One click play back gör tjänsten friare genom att endast ett klick räcker för att börja se på det valda innehållet, och självklart ska nu användaren kunna pausa och välja att fortsätta titta senare från valfri plattform om han eller hon önskar, allt för att förenkla upplevelsen.
Postad 07 november 2013 - 14:34
De flesta "förbättringar" verkar de ha snott från Netflix! Men det är väl lika bra. Om de nu lyckas återstår att se.Viaplay gör om
Postad 07 november 2013 - 18:49
Jag tänkte exakt samma sak. De har, som väl är, märkt att Netflix är ofantligt mycket bättre och har helt enkelt kopierat en rad funktioner som Netflix redan har haft ett bra tag.De flesta "förbättringar" verkar de ha snott från Netflix! Men det är väl lika bra. Om de nu lyckas återstår att se.
Postad 07 november 2013 - 18:54
Jag tänkte exakt samma sak. De har, som väl är, märkt att Netflix är ofantligt mycket bättre och har helt enkelt kopierat en rad funktioner som Netflix redan har haft ett bra tag.
Dessa funktioner har funnits i viaplayboxen hela tiden..
Postad 07 november 2013 - 18:58
Tänker inte skaffa en separat för Viaplay.
Postad 07 november 2013 - 19:01
Ja, det är möjligt. Men inte via PC, iPhone eller 360 (dvs de ställen jag tittar på Netflix/Viaplay), där har Viaplay legat ljusår efter Netflix i användarvänlighet.
Sant

Postad 08 november 2013 - 00:33
Jag tänkte exakt samma sak. De har, som väl är, märkt att Netflix är ofantligt mycket bättre och har helt enkelt kopierat en rad funktioner som Netflix redan har haft ett bra tag.
Om inte annat har jag inte missat ett tillfälle att påpeka det för dom

Postad 08 november 2013 - 09:59
Postad 08 november 2013 - 10:13
Om viaplay börjar med eftersändning av PL skulle jag kunna tänka mig att ha ett abbonemang hos dem.
Menar du arkiv eller eftersändningar, för eftersändningar har dom väl redan idag? Där måste jag ge CSports en eloge för sitt arkiv, som är en utmärkt idé, iaf när det fungerar.
Postad 08 november 2013 - 12:32
Postad 09 november 2013 - 00:57
Arkiv menar jag. Andra tjänster har det för PL så det är inte omöjligt.
Vilka då (bortsett från Sky)? Har för mig FOX sports hade det tidigare, men nu har väl NBC eller vilka det nu var tagit över rättigheterna om jag minns rätt.
Postad 09 november 2013 - 12:15
Jag tänkte på Fox men det kanske har ändrats? Eller så är jag bortskämd med hur amerikanska sporter ger mig till gång till matcher över nätet att se när jag önskar.Vilka då (bortsett från Sky)? Har för mig FOX sports hade det tidigare, men nu har väl NBC eller vilka det nu var tagit över rättigheterna om jag minns rätt.
Postad 09 november 2013 - 13:41
Jag tänkte på Fox men det kanske har ändrats? Eller så är jag bortskämd med hur amerikanska sporter ger mig till gång till matcher över nätet att se när jag önskar.
Jo, FOX Sport verkar har tappat rättigheterna till Premier Leagu, iaf via Internet. Annars håller jag med dig om att de amerikanska sporttjänsterna överlag utklassar de Europeiska, iaf de jag testat av de tjänster som inte kräver att man är kabelkund för att få tillgång till matcherna via nätet. Men Viaplay har absolut blivit bättre och bättre och känns helt klart som de är på väg åt rätt håll.
Postad 11 november 2013 - 10:46
Då har man beställt en hdmi-adapter till ipaden.
Har kikat en hel långfilm nu och bildkvalitén osv ser bra ut men det hackade typ 30ggr vilket är lite störande om man är inne i filmen. Får se om problemet försvinner när man kör Viaplay med sladd istället för airplay.
Då jag man köpt apples adapter och hdmi-kabel. Det blev bättre.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar