Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra ljud från datorn

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 September 2005 - 08:50

Unregistered84990341
  • Unregistered84990341
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag har rippat alla mina CD-skivor (PUHH) till FLAC. Jag sitter idag med inbyggt ljudkort
och ett lakritssnöre till förstärkaren. Eftersom inga DVD-spelare mig veterligen tar FLAC
så måste filerna lagras på min dator.

Jag vill "uppgradera" mitt ljud från datorn. Mina frågor blir därför:

1. Vad skall jag köpa för ljudkort? (Max 3,000:-)

2. Vad kan man göra åt kabeln? Finns det något med kvalitet att köpa?

Postad 02 September 2005 - 09:04

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0
M-Audio Audiophile 2496 verkar vara ett bra ljudkort med mycket hög kvalitet.

Alternativt kan du skaffa en extern DAC som jag har gjort.

Postad 02 September 2005 - 12:41

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag har också lagt över alla mina cd-skivor på datorn och använder ett M-Audio Audiophile 2496-ljudkort. Till detta har jag en hörlursförstärkare från Harmony Design och ett par HD650-hörlurar. Låter alldeles utmärkt måste jag säga. Jag har inte testat att koppla in M-Audio kortet till stereon då datorn står i ett annat rum.

Postad 02 September 2005 - 14:28

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0
Tro det eller ej men jag har faktiskt lyckats bra med ett tilläggsprogram på winamp kallat Enhancer v0.17, gör ett fylligt och fint ljud på alla mina mp3-filer.

Du kanske ska ta och titt.

//Lorryquai

Postad 02 September 2005 - 20:06

Unregisteredba341f94
  • Unregisteredba341f94
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
En grej jag reagerade på bara; man ska vara väldigt med att koppla analogt från dator till stärkare (man bör om möjligt koppla optiskt) då risken finns att man bränner ingångar på förstärkare, jag vet vad jag talar om, har själv brännt ett par ingångar på min gamla pioneer förstärkare...

Postad 02 September 2005 - 21:23

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0

Tro det eller ej men jag har faktiskt lyckats bra med ett tilläggsprogram på winamp kallat Enhancer v0.17, gör ett fylligt och fint ljud på alla mina mp3-filer.

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Jag provade att ladda hem plug-in:en, men tyckte mest ljudet blev förvrängt och konstigt. Vilken Preset brukar du använda?

Postad 02 September 2005 - 23:56

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0
Jag kör egen modifiering..

4 på volym

4 på harmnic bass

3 på drum bass

10 på dry signal

3 på harminic treible

Range brukar vara olika, oftast lite över varj alternativ.

Glöm inte bort att köra eq:un i winamp samtidigt. Fixa o trixa mellan dessa så får du ett fint ljud, lyckades för mig.

En grej jag reagerade på bara; man ska vara väldigt med att koppla analogt från dator till stärkare (man bör om möjligt koppla optiskt) då risken finns att man bränner ingångar på förstärkare, jag vet vad jag talar om, har själv brännt ett par ingångar på min gamla pioneer förstärkare...

Öh, var det inte tvärt om? Optisk som är farlig...? Analog har jag aldrig haft problem med. Kört det i snart 5år, haft 2 förstärkare och 2 olika datorer.

//Lorryquai

Postad 03 September 2005 - 08:42

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Det är coax som kan ställa till det. En optisk kabel lär inte ställa till några problem. Jag har inte heller haft några problem med att koppla analogt mellan dator och förstärkare.

Postad 03 September 2005 - 12:09

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Jag kör egen modifiering..

4 på volym

4 på harmnic bass

3 på drum bass

10 på dry signal

3 på harminic treible

Range brukar vara olika, oftast lite över varj alternativ.

Glöm inte bort att köra eq:un i winamp samtidigt. Fixa o trixa mellan dessa så får du ett fint ljud, lyckades för mig.

Öh, var det inte tvärt om? Optisk som är farlig...? Analog har jag aldrig haft problem med. Kört det i snart 5år, haft 2 förstärkare och 2 olika datorer.

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset. Har pillat med pluginen nu ett tag och skapat en bra kombination som man kör igång när man ska spela HÖGT :unsure:.

Postad 03 September 2005 - 13:29

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0

Det är coax som kan ställa till det. En optisk kabel lär inte ställa till några problem. Jag har inte heller haft några problem med att koppla analogt mellan dator och förstärkare.

Just det, så var det...

Tack för tipset. Har pillat med pluginen nu ett tag och skapat en bra kombination som man kör igång när man ska spela HÖGT .

Ingen orsak, blev själv jätteförvånad över hur pass mycket bättre det blev vid första användningen. :unsure:

//Lorryquai

Postad 03 September 2005 - 22:42

Unregistered38753
  • Unregistered38753
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Har ett M-audio Audiophile 24/96...köpte det för ett par år sedan för 2200...kostar runt 1000 idag...mycket bra kort för de pengarna, har dock inte optiska anslutningar.

Postad 03 September 2005 - 23:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Vet att creatives äldre kort inte är direkt "hifi" (med några undantag), men det
nya X-fi "slaktar" faktiskt M-audio Audiophile i RMAA-mätningar, även det billigaste
för 1200:-, XtremeMusic eller vad det nu heter. Problemen med 44,1kHz är också
borta.

Snacket om att analog koppling (eller digital coax) förstör utrustningen är överdrivet.
Visst, om man börjar koppla och ha sig utan att stänga av grejerna så kan det gå illa,
men det gör man ju inte :unsure:

Redigerat av Ageve, 03 September 2005 - 23:06.

Postad 08 September 2005 - 20:09

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Just det, så var det...

Tack för tipset. Har pillat med pluginen nu ett tag och skapat en bra kombination som man kör igång när man ska spela HÖGT .

Ingen orsak, blev själv jätteförvånad över hur pass mycket bättre det blev vid första användningen. ;)

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Vet du förresten hur man stänger av den automatiska volymändringen? Tycker bara den förstör..

Postad 08 September 2005 - 21:10

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Behöver man bra ljudkort är det din lokala musikaffär (instrument) du ska till.
Finns massor med billiga men kanonbra ljudkort från M-Audio, EgoSys, Creamware osv. Juli@ från Egosys är kanon och kan inte kosta mer än en tusing tror jag.

Postad 08 September 2005 - 22:29

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0

Vet du förresten hur man stänger av den automatiska volymändringen? Tycker bara den förstör..

Dessvärre så går det inte utan du får ha den på ca 4-5 konstant, samt höja volymen på stärkan istället. Då ska den stå still.

//Lorryquai

Postad 09 September 2005 - 06:07

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Dessvärre så går det inte utan du får ha den på ca 4-5 konstant, samt höja volymen på stärkan istället. Då ska den stå still.

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Mjo antog det..

Postad 14 September 2005 - 11:51

Unregisteredcea7ede1
  • Unregisteredcea7ede1
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt varför man ska bränna iväg för mkt pengar på ljudkortet när det ändå bara är förstärkaren (som man kan gräva ned pengar i :-) ) som ska omvandla de digitala signalerna till analoga ut till högtalarna. Gör så här, fixa ett ljudkort som har schysst digital utgång som inte samplar om den digitala signalen, ett av dessa ljudkort är tex Terratec Sky som jag äger, fick det för under tusenlappen och har fungerat utmärkt med min optiska kabel. Sedan låter du förstärkaren göra jobbet.

Har själv läst otroligt mkt inom detta ämne och tror mig fått en bra lösning :-)

Postad 15 September 2005 - 12:22

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt varför man ska bränna iväg för mkt pengar på ljudkortet när det ändå bara är förstärkaren (som man kan gräva ned pengar i :-) ) som ska omvandla de digitala signalerna till analoga ut till högtalarna. Gör så här, fixa ett ljudkort som har schysst digital utgång som inte samplar om den digitala signalen, ett av dessa ljudkort är tex Terratec Sky som jag äger, fick det för under tusenlappen och har fungerat utmärkt med min optiska kabel. Sedan låter du förstärkaren göra jobbet.

Har själv läst otroligt mkt inom detta ämne och tror mig fått en bra lösning :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Om man har en vanlig stereoförstärkare har den antagligen inte inbyggda DAC:ar.

Postad 16 September 2005 - 11:58

cezar
  • cezar
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Jäklar, det gjorde lite skillnad tycker jag.

Blev genast lite fart i basen.

Vad kör du på för inställningar?
Basen framför allt.

Postad 19 September 2005 - 11:12

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0
Kul att man får lite positivt respons! Jag har dessa inst. nuförtiden.

Volume: 4

Harmonic bass: 5
Harmonic bass range: 7

Drum Bass: 3
Drum bass range: 5

Dry signal: 10

Harmonic treble: 5
Harmonic treble range: 6

Ambience: 1-2
Ambience range: 8 (gillar halleffekten :( )

Edit: Glöm ej att köra winamps equlizer samtidigt. Finjusteringar kan även göras där.

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 19 September 2005 - 11:14.

Postad 06 October 2005 - 20:13

Unregisteredb0dd3933
  • Unregisteredb0dd3933
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag undar om det samplar med 44,1 khz dvs CD-ljud eller är de 48 som creative har ?

Funderar på detta Aureon 5.1 PCI ska användas till att lyssna på musik CD + MP3 samt film 5.1 ljud DD och DTS. Jag ska koppla det till Logitechs Z-5500 högtalare via optisk digital. Kommer jag bli nöjd med detta kort ??

Postad 06 October 2005 - 23:03

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Terratec-kortet samplar inte om 44.1-ljud. Eftersom du inte avkodar ljudet i den tänkta anordningen kan du använda i princip vilket ljudkort som helst som har optisk utgång. Det finns ingen anledning att köpa ett omsamplande creativekort om du inte skall ha de senaste spelljudseffekterna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.