Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Access till NASen i mediaspelaren över internet

37 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 oktober 2018 - 19:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Nu gÄr allt Ät helsike!

 

Jag har en DS216 Play

 

Kommunikationen mellan min router och min NAS och router har börjat strula. Jag har anslutit routern via LAN+Homeplug till min Synology. Sedan Ă€r min media spelare kopplat till nĂ€rverket via wifi. 

 

Men pĂ„ sistone har kommunikationen börjat strula, och jag kan inte konfigurera routern mot min NAS. 

 

Det verkar som om min NAS förvĂ€xlar tvĂ„ nĂ€tverksplatser. Och jag kan inte lĂ€ngre ta hem programvaror. 

Jag blir uppmuntrad till att stilla min router i bryggat lĂ€ge, men allt detta övergĂ„r mitt förstĂ„nd. 

Jag vet inte om det Àr för att jag kopplat in en Chromecast i lÀgenheten, och om detta har stört nÀtverket?

 

Anledningen till att jag köp homeplug via router till NAS var för att jag inte trodde pÄ wifi, ville ha nÄgonting snabbare. Det har fungerat hittills, men inte nu!

 

FĂ„r felmeddelandet att jag har en felaktig Gateway anslutning?

 

Innan jag tömmer mina tvÄ HDD med film av misstag, vad skall jag göra?

 

 

Jag fÄr detta felmeddelande:

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 20 oktober 2018 - 19:33.


#2

Postad 20 oktober 2018 - 23:08

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0
Verkar nÀstan som att du har tvÄ DHCPer/routrar i ditt nÀtverk.

men detta Àr troligen inte ett NAS-problem,
rita upp din miljö, och stÀll frÄgan i https://www.minhembi...hp?showforum=70

#3

Postad 21 oktober 2018 - 08:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Jag fick göra en kompromiss

 

Började med att flytta min NAS frĂ„n vardagsrummet dĂ€r den var ansluten med LAN/Homeplug dĂ€r jag anvĂ€nt internet via strömuttaget. Verkar som om mina homeplugs förvirrar NAS:en Ă€ven om det har fungerat hittills. 

 

I hallen sitter ingĂ„ngarna för fibern, direkt ovanför hatthyllan. Problemet har varit att gömma undan alla kablar, vilket inte gĂ„r. 

 

Nu fungerar i alla fall NAS:en med routern igen, och NAS:en kÀnner igen routern. Allt flyter pÄ som det skall nu, med undantag för att det inte Àr vidare snyggt med en Synology pÄ hatthyllan, men jag fÄr leva med det tillsvidare.


Redigerat av Glidtassen, 21 oktober 2018 - 09:38.


#4

Postad 21 oktober 2018 - 09:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0
Kör du fast IP pÄ nasen, vilket du borde, borde den inte bry sig om routern öht.

Redigerat av frollic, 21 oktober 2018 - 09:19.


#5

Postad 29 oktober 2018 - 14:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag stött pÄ problem

 

Jag hade min HiMedia med mig till flickvĂ€nnen, loggade in pĂ„ hennes router för att flxa subs till serier som jag hade pĂ„ en USB sticka. Allt fungerade bra, men nĂ„gonting slog mig sedan. 

 

Varför borde jag inte kunna anvĂ€nda mig av en remote access och logga in pĂ„ min Synology NAS via internet, Ă€ven nĂ€r jag inte Ă€r hemma. 

 

Nu vet jag inte var jag skall börja? Skall jag anvÀnda mitt NAS:en IP-adress med siffror, eller skall jag försöka logga in pÄ min anvÀndare via Synologys eget program?

 

Kan jag en strömma HD-film nÀr jag inte ens Àr hemma, direkt till min flickvÀns lgh om vi har en bra lina?



#6

Postad 29 oktober 2018 - 14:45

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag stött pÄ problem

 

Jag hade min HiMedia med mig till flickvĂ€nnen, loggade in pĂ„ hennes router för att flxa subs till serier som jag hade pĂ„ en USB sticka. Allt fungerade bra, men nĂ„gonting slog mig sedan. 

 

Varför borde jag inte kunna anvĂ€nda mig av en remote access och logga in pĂ„ min Synology NAS via internet, Ă€ven nĂ€r jag inte Ă€r hemma. 

 

Nu vet jag inte var jag skall börja? Skall jag anvÀnda mitt NAS:en IP-adress med siffror, eller skall jag försöka logga in pÄ min anvÀndare via Synologys eget program?

 

Kan jag en strömma HD-film nÀr jag inte ens Àr hemma, direkt till min flickvÀns lgh om vi har en bra lina?

 

 

Du ska anvÀnda Quick Connect.

 

https://www.synology...up_quickconnect



#7

Postad 29 oktober 2018 - 14:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Kan jag logga in via QuickConnect direkt via min mediaspelare om jag inte Àr hemma? :)

 

MÀrk vÀl: jag kan redan via NFS spela filmer i hemnÀtverket, men jag vill komma Ät samma filer nÀr jag Àr hos flickvÀnnes lÀgenhet via hennes internetanslutning för att nÄ min Synology.

 

SÄ hÀr ser interfacet ut pÄ min HiMedia Q5, vilken meny skall jag dÄ anvÀnda?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 29 oktober 2018 - 15:00.


#8

Postad 29 oktober 2018 - 15:01

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlĂ€gg
  • 0

Nej det gÄr inte utan dÄ mÄste du anvÀnda din externa IP-adress.

Ps du behöver inte dölja din interna IP-adress som du har hemma. Alla har samma :) 



#9

Postad 29 oktober 2018 - 15:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

SÄ min externa IP adress Àr baserad pÄ siffror? Eller Àr det inloggning anvÀndarnamn + lösen eller?

 

Verkar som om detta inte kommer att gÄ :(



#10

Postad 29 oktober 2018 - 15:12

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlĂ€gg
  • 0

SÄ min externa IP adress Àr baserad pÄ siffror? Eller Àr det inloggning anvÀndarnamn + lösen eller?

Verkar som om detta inte kommer att gÄ :(


Ja din externa ip-adress Àr siffror. Vet du inte vad ip-adress Àr för nÄgot?

#11

Postad 29 oktober 2018 - 15:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Jo, jag vet vad en ip adress Ă€r för nĂ„gonting. Men undrar om man mĂ„ste gĂ„ via Synologys inloggningssida/quickconnect, men alltsĂ„ inte. 



#12

Postad 29 oktober 2018 - 15:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Jo, jag vet vad en ip adress Àr för nÄgonting. Men undrar om man mÄste gÄ via Synologys inloggningssida/quickconnect, men alltsÄ inte.


MÄste, mÄste man inte ....

#13

Postad 29 oktober 2018 - 16:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Tröttsamt för mig att vara novis nÀr det kommer till nÀtverk, men vad f.. gör man?

 

Vet inte ens om den externa IP-adressen som man lĂ€gger in refererar till min router eller om den direkt avser/synologyn? 

 

Mappstrukturen som följer nedan; avser detta vad man har för huvudmappar som man delar ut pÄ NAS:en exempelvis "Video" "Musik" mm?

 

SÄ klart att man som enskild anvÀndare grÀmer sig tillrÀckligt över att inte greppa vad som Àr elementÀrt för andra; but, help a guy out here!

 

Hur skulle dessa enligt pÄhittat exempel vara ifyllda? Skriv gÀrna direkt pÄ bilden om det gÄr, nÄgot som Ätminstone illustrerar vad de fiskar efter?

 

Jag lade till lite vad jag tror skulle kunna vara folders, men detta Àr bara pÄhittat bara för att visa hur jag tÀnker

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  ans.jpg   100,08K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 29 oktober 2018 - 16:07.


#14

Postad 29 oktober 2018 - 18:56

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlĂ€gg
  • 0

För det första sÄ ska du inte anvÀnda NFS utan SMB.

Sen sÄ ska du uppge ditt anvÀndarnamn och lösenord som du satt som sÀkerhet pÄ dina utdelningar/mappar.



#15

Postad 29 oktober 2018 - 19:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Tack Lappen, nu har det klarnat. 



#16

Postad 29 oktober 2018 - 20:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag lagt in sökvĂ€gen via SMB, sparat. Hoppas att jag fĂ„r upp en inloggningsruta nĂ€r jag försöker kontakta denna adress externt. Jag har alltsĂ„ nu inte lagt in ett IP-nummer. Hoppas sökvĂ€gen rĂ€cker till NAS:en. 

 

Jag kommer Ă„t NAS:en lokat via SMB, men vet inte om det kommer fungera sedan?


Redigerat av Glidtassen, 29 oktober 2018 - 20:20.


#17

Postad 29 oktober 2018 - 20:22

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag lagt in sökvĂ€gen via SMB, sparat. Hoppas att jag fĂ„r upp en inloggningsruta nĂ€r jag försöker kontakta denna adress externt. Jag har alltsĂ„ nu inte lagt in ett IP-nummer. Hoppas sökvĂ€gen rĂ€cker till NAS:en. 

 

Jag kommer Ă„t NAS:en lokat via SMB, men vet inte om det kommer fungera sedan?

 

 

Du mÄste ange IP-adressen annars sÄ kan inte din mediaspelare hitta den.

Eventuellt sÄ mÄste du öppna upp en port i din router för extern Ätkomst.

Vilken port mÄste du konsultera manualen för mediaspelaren.



#18

Postad 29 oktober 2018 - 20:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Glöm det sista, hittade en gömd meny. Skall visa sedan. HĂ€r vĂ€ljer man protokoll, allt kommer nog lösa sig nu. Det var bara lite meck. 



#19

Postad 29 oktober 2018 - 20:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Lappen, du Àr suverÀn!

 

FörstÄr varför vi gÄtt förbi varandra kommunikationen, kolla vilken mapp jag hittade nu :)

HĂ€r var det lĂ€tt att vĂ€lja SMB, och sökvĂ€gen via IP adressen stĂ€mmer och jag loggar in med lösen och allt. 

Detta Ă€r bara testat lokalt, men torde funka Ă€ven externt. 

 

Det var bara att lÀgga in samma anvÀndarnamn för quickconnect: anvÀndare + lösenord :)

 

Thank you

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  klar.jpg   66,13K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 29 oktober 2018 - 20:43.


#20

Postad 31 oktober 2018 - 14:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Oki, nu fĂ„r jag en flipp. 

 

Jag har kollat upp den externa adressen via min nas. Det verkar som om det Ă€r tvĂ„ separata adresser som gĂ€ller vi kontakt med quickconnect; en lokal adress (hemma) och en extern. 

 

Jag har lagt in samma information i min Mediaspelare för att kunna kontakta min Synology, men fÄr bara meddelandet "Connection Timed Out"

 

Jag anvÀnder SMB. Men jag mÄste öppna en port, hur jag nu gör det?

 

Min NAS klarade dock inte kompatibilitetstestet vid installationen :(


Redigerat av Glidtassen, 31 oktober 2018 - 14:55.


#21

Postad 01 november 2018 - 08:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0
portar öppnas i brandvÀggen i routern, dock inget jag skulle rekommendera att man gjorde
med en SMB-filutdelning (inte för NFS heller, f.ö) ut pÄ nÀtet.

Vi vÀnder pÄ frÄgan istÀllet, vad har du och tjejjen för routrar ?

#22

Postad 01 november 2018 - 10:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Hej Frollic

 

Vill bara börja med att tacka för det vÀnliga tilltalet :)

 

För mĂ„nga, liksom mig sjĂ€lv Ă€r det lĂ€tt att man blir bemött med: - "Öhh, palla vilken newbie". MĂ„nga som en gĂ„ng varit nybörjare pĂ„ nĂ€tverk glömmer lĂ€tt hur det var för andra i början. 

 

Jag och tjejen bor pĂ„ olika delar av staden. Hemma hos mig stĂ„r en ganska ny Asus RT-N66U som nĂ€r jag Ă€r hemma, lĂ€tt kan logga in pĂ„ och uppdaterar regelbundet. Vad jag inte vill göra, Ă€r att öppna upp för otillĂ„ten trafik. 

 

Vad jag har mĂ€rkt med min Synology NAS Ă€r hur; Ă€ven med quickconnect fĂ„r jag tvĂ„ separata Ă„tkomstadresser nĂ€r jag kontaktar denna externt och lokalt, nĂ€r jag tycker att det borde vara samma. 

 

Vid installation som gjorts över nÀtet nu pÄ min Synology fÄr jag upp följande: Verkar som om jag fÄr byta "protokoll" (om det nu heter sÄ?) frÄn SMB till UPnP?

 

Jag kan alltsÄ skapa en öppning av en port via nÀtet om jag har lösenordet till routern, vilket jag har - men vet inte om det Àr att rekommendera?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  nas2.png   123,26K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  nas.png   95,68K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 01 november 2018 - 10:52.


#23

Postad 01 november 2018 - 13:29

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Vad jag har mÀrkt med min Synology NAS Àr hur; Àven med quickconnect fÄr jag tvÄ
separata Ätkomstadresser nÀr jag kontaktar denna externt och lokalt, nÀr jag tycker att det borde vara samma.

Det kan aldrig vara samma, din NASs IP Àr troligen 192.168.x.y, och det Àr inte en publik IP-address.
Den publika IPn sitter din router pÄ. Du kan kolla den i routern, eller att surfa in pÄ tex http://www.whatsmyip.org/,
samtidigt som du Àr ansluten till ditt lokala nÀtverk.

Ska du accessa din NAS utifrÄn mÄste du anvÀnda den publika IP-addressen, och sen i routern styra trafiken (SMB eller NFS,
spelar ingen roll) sÄ den hamnar i din NAS, eller anvÀnda quickconnect (om vi nu antar att den kan göra det du vill, vilket
jag betvivlar).

Vill du göra saker och ting sÀkra, borde du köra en VPN-tunnel in till *din* router utifrÄn, antingen genom att sÀtta
upp det sÄ i din tjejjs router, direkt i din mediaspelare (om den nu stöder det), eller köper en liten lÄda du kopplar
in pÄ hennes nÀt mellan din mediaspelare, och hennes router.

Redigerat av frollic, 01 november 2018 - 13:38.


#24

Postad 01 november 2018 - 13:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Trodde man kunde kolla upp sin externa IP adress i sin NAS nÀr man vÀl loggat in?

 

Kan jag av misstag skickat fel externt IP? Jag har utgÄtt frÄn IP-adressen som jag fÄr nÀr jag loggar in med quickconnect.



#25

Postad 01 november 2018 - 14:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Trodde man kunde kolla upp sin externa IP adress i sin NAS nÀr man vÀl loggat in?

I NASen ? Den har ingen extern IP om den Àr kopplad via en router.
Dock kan den naturligtvis *veta* "sin" externa address genom att göra ett anrop till en
sida som whatsmyip eller checkip.dyndns.com
 

Kan jag av misstag skickat fel externt IP? Jag har utgÄtt frÄn IP-adressen som jag fÄr nÀr jag loggar in med quickconnect.

Pass pÄ den, vet inte hur quickconnect funkar.

Men rent krasst Àr detta inte ett NAS-problem, utan nÀtverk.

Kom faktiskt pÄ ett till alternativ. Kan man installera en VPN-server direkt pÄ NASen,
skulle det kunna underlÀtta - https://www.synology...enter/vpn_setup

Redigerat av frollic, 01 november 2018 - 18:33.


#26

Postad 02 november 2018 - 08:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Man kan installera VPN direkt pĂ„ NAS:en. Men jag tror att nĂ€sta steg blir att öppna portar i routern. 

 

Det finns en scen i filmen Göta Kanal; dĂ€r en ilsken man försöker att fĂ„ igĂ„ng en utombordare, köper sĂ€kert 100 st startsnören. 

Det slutar med att polisen kommer och fĂ„r mannen omhĂ€ndertagen, men samtidigt - av en slump startar motorn. 

 

Vi fÄr se hur det gÄr för mig :)

 

I say no more ;)



#27

Postad 02 november 2018 - 12:23

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Man kan installera VPN direkt pÄ NAS:en. Men jag tror att nÀsta steg blir att öppna portar i routern.

SÄ Àr det, den knepiga biten Àr dock troligen klientsidan ;)

#28

Postad 04 november 2018 - 18:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Vid extern Ă„tkomst: 

 

Har nu öppnat en port pĂ„ min router som leder till den lokala adressen frĂ„n den externa. Vid valet dök Ă€ven min Synology NAS upp nĂ€r jag vidarebefodrade porten, antar att detta kan vara en ledtrĂ„d. 

 

Nu mÄste jag bara testa detta frÄn annan plats Àn hemma hos mig :)

 

SÄ hoppas att jag har fattat det rÀtt: Jag har lagt in en vidarebefodring till mitt lokala nÀtverk frÄn en extern kÀlla genom att öppna en port till min lokala IP adress?

 

Jag valde att lĂ€gga ut Synologyn som en FTP, hoppas att detta funkar att köra film igenom. 


Redigerat av Glidtassen, 04 november 2018 - 20:10.


#29

Postad 04 november 2018 - 22:32

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

SÄ hoppas att jag har fattat det rÀtt: Jag har lagt in en vidarebefodring till mitt lokala nÀtverk frÄn en
extern kÀlla genom att öppna en port till min lokala IP adress?

Du ska öppna en port i brandvÀggen, och vidarebefodra trafiken frÄn den porten till din NASs 192.168-IP, porten
borde vara 21 - som Àr FTP. Din port utifrÄn kan vara valfri, för det ska brandvÀggen kunna styra om.
 

Jag valde att lÀgga ut Synologyn som en FTP, hoppas att detta funkar att köra film igenom.

Det funkar, bara din spelare stöder det.

Tipset Àr dock att inte lÄta trafiken gÄ pÄ port 21, det borde ligga en massa script ute pÄ
nÀtet som scannar FTP-porten efter svaga/oskyddade logins. Dessutom körs FTP helt okrypterat.

Redigerat av frollic, 04 november 2018 - 22:33.


#30

Postad 05 november 2018 - 09:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Finns det nÄgot annat man kan lÀgga ut pÄ annat Àn FTP?

 

Jag vet inte vad dessa begrepp som exempelvis "FTP" lyder under, (Script/Protokoll)

 

Jag tÀnkte stÀlla in spelaren pÄ SMB sedan, eller skall det vara NFS eller UpNP?


Redigerat av Glidtassen, 05 november 2018 - 11:26.


#31

Postad 05 november 2018 - 10:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Finns det nÄgot annat man kan lÀgga ut pÄ annat Àn FTP?

Beror ju pÄ vad din mediaspelare stöder ...
 

Jag vet inte vad dessa begrepp som exempelvis "FTP" lyder under, (Script/Protokoll)

https://sv.wikipedia...ansfer_Protocol

Jag tÀnkte stÀlla in spelaren pÄ SMB sedan, eller skall det vara NTFS eller UpNP?

FTP Àr istÀllet för NFS eller SMB, det Àr enedera, av vilka SMB troligen Àr minst sÀkert pga buggar.

#32

Postad 05 november 2018 - 10:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Jag kan stÀlla min spelare pÄ minst: FTP, SMB, NFS, HTTP. Vi fÄr se vad som fungerar?

 

Finns det nÄgra av dessa som inte rekommenderas pga. sÀkerhetsskÀl?


Redigerat av Glidtassen, 05 november 2018 - 11:37.


#33

Postad 05 november 2018 - 12:13

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Finns det nÄgra av dessa som inte rekommenderas pga. sÀkerhetsskÀl?

Alla ?

;)

SMB Àr ju skrotat av microsoft pga buggar, FTP Àr klartext, HTTP likasÄ.
NFS utvecklas iaf fortfarande, sÄ buggar borde fixas löpande, förutsatt
att Synergy uppdaterar mjukvaran lika löpande.

Dock borde FTP vara helt klart enklast att sÀtta upp ...

#34

Postad 05 november 2018 - 12:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Tack för att du tillhandahÄller lÀnkarna :)

 

Är bara nyfiken pĂ„ nu nĂ€r jag öppnade porten som "FTP" och fyllde sedan i "BOTH". Jag vet inte vad "Both" ger tillgĂ„ng till?

 

En person som skulle försöka att hacka mitt nĂ€tverk mĂ„ste fortfarande ta sig förbi lösenordet pĂ„ routern, samt den öppnade porten - i detta fall lösenordet till min NAS. 

 

Det fanns en drös av andra protokoll som man kunde anvĂ€nda sig av nĂ€r man vidarebefordrade porten i routern. Kanske man skulle dubbelkolla pĂ„ sin mediaspelare vad denna stöder? 

 

Men vad jag mĂ€rker av direkt pĂ„ min HiMedia Q5 Ă€r vid extern inlogg Ă€r hur man kan lĂ€gga in: 

 

Extern Ip adress

Lösenord för FTP/NAS

 

Men sedan finns inte alltid info om vilka portar som erbjuds för resp.protokoll? Jag vet inte om det Àr mediaspelaren som kÀnner av detta utifrÄn IP-adressen den fÄr?

 

Jag börjar med FTP i mediaspelaren och ser vad som hĂ€nder, annars fĂ„r jag köra SMB eller NFS. Det gĂ„r att kolla upp ens externa IP adress via sin Synology. Man gĂ„r dĂ„ till DNS menyn. 


Redigerat av Glidtassen, 05 november 2018 - 12:59.


#35

Postad 05 november 2018 - 15:25

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

Är bara nyfiken pĂ„ nu nĂ€r jag öppnade porten som "FTP" och fyllde sedan i "BOTH". Jag vet inte vad "Both" ger tillgĂ„ng till?

inte jag heller, utan att ha ett kontext, men FTP finns i tvÄ smaker, port och passive mode.
 

En person som skulle försöka att hacka mitt nÀtverk mÄste fortfarande ta sig förbi lösenordet pÄ routern,
samt den öppnade porten - i detta fall lösenordet till min NAS.

Beror ju pÄ vad syftet Àr, lyckas man komma in i NASen, kan man göra vad som helst i ditt nÀtverk, och din data.
 

Det fanns en drös av andra protokoll som man kunde anvÀnda sig av nÀr man vidarebefordrade porten i routern.
Kanske man skulle dubbelkolla pÄ sin mediaspelare vad denna stöder?

LÄter som en bra idé ;)
 

Men sedan finns inte alltid info om vilka portar som erbjuds för resp.protokoll? Jag vet inte om det Àr mediaspelaren som kÀnner av detta utifrÄn IP-adressen den fÄr?

FTP Àr per default port 21 ...

Redigerat av frollic, 05 november 2018 - 15:26.


#36

Postad 05 november 2018 - 20:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

DÄ verkar det som jag har dessa att vÀlja mellan. Det lÄter alltsÄ som om jag tar en risk med en vanlig FTP. Men vad skulle annars vara att föredra, och innebÀra minst krÄngel vid instÀllningar?

 

 

OBS: Bilden nedan Àr instÀllningar pÄ routern

 

PÄ min mediaspelare har jag stöd för dessa:

 

RSS Flöde

UPnP

FTP

WebDAV-SERVER (HTTP)

-"- (https)

WindowsnÀtverk (SMB)

Secure Shell (SSH/SFTP)

NFS

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 05 november 2018 - 21:00.


#37

Postad 06 november 2018 - 05:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 430 inlĂ€gg
  • 0

Valde att stĂ€lla om routern till "open vpn" och gissar att det kommer vara sĂ€krare? Men tror att hastigheten kan bli lidande. 



#38

Postad 06 november 2018 - 09:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlĂ€gg
  • 0

DÄ verkar det som jag har dessa att vÀlja mellan. Det lÄter alltsÄ som om jag tar en risk med en vanlig FTP.
Men vad skulle annars vara att föredra, och innebÀra minst krÄngel vid instÀllningar?

FTP Àr j-ig enkelt, IP och loginuppgifter, sen Àr det klart (om vi antar att du fÄr till det i NASen).
 

OBS: Bilden nedan Àr instÀllningar pÄ routern

Det enda routern bidrar med Àr profiler för olika protokoll och/eller spel för att öppna rÀtt
(default) portar, sÄ anvÀndaren slipper tÀnka. I övrigt Àr routern och dessa instÀllningar/val
helt ointressanta i sammanhanget. Fokusera pÄ mediaspelaren och NASen.

Se till att fÄ det att funka *hemma* med det protokoll du vÀljer att köra över internet, sen
byter du bara IP nÀr du kommer till tjejjen.
(GÄr Àven att skippa IP-bytet, om man vet vad man hÄller pÄ med ;) )
 

PÄ min mediaspelare har jag stöd för dessa:
RSS Flöde
UPnP
FTP
WebDAV-SERVER (HTTP)
-"- (https)
WindowsnÀtverk (SMB)
Secure Shell (SSH/SFTP)
NFS

Vilka av dessa stöds av din NAS ?

FrÄn listan ovan Àr SFTP helt klart att föredra, dÄ det krypterar, och i princip lika enkelt att sÀtta
upp som FTP, om bandbredden finns, dÄ den krÀver lite mer Àn FTP.

Redigerat av frollic, 06 november 2018 - 09:23.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.