Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

tv+ projektor, vart ska jag ha centern?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 oktober 2002 - 23:30

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Har fått ett lite problem med min nya projektor.

Ska göra en duk att hänga upp på väggen och börjar nu fundera på hur högt upp den ska vara, med tanke på att jag har en center som ska vara någonstans.

Mitt upplägg är som följer:
tv:n står ca 30cm över golvet på en hemmagjord bänk, höjden på bänk + tv blir sammanlagt ca 85cm högt. Nu är frågan om jag ska sätta en hylla ovanför tv:n att ställa centern på, då kommer projjbilden att hamna ca 110cm ovanför golvet, är det för högt?

Hur blir det om man har centern 80cm under duken? Det måste väl ge en ljudbild som inte riktigt stämmer, eller?

Jag kommer att använde centern till både tv och projj, därför vill jag inte plocka bort tv:n och ställa den vid sidan om.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!

[?]

#2

Postad 12 oktober 2002 - 00:59

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Beror lite på hur långt ifrån duken du sitter. En vinkel på ca30 grader upp från ögonhöjd är siffror jag sett när det gäller bio. Så länge man inte får ont i nacken så borde lösningen du tänkt på ( center mellan tv och duk) funka bra. I annat fall kan det bli lite "första-raden-varning"

#3

Postad 12 oktober 2002 - 09:05

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Låt duken går ner framför tv:n. Gjorde så hemma hos i polare i förgår konsol och sen vinkel sen skruvade vi fast duken i vinkeln. Konsolen gick ut sammanlagt 500 mm men om du vill kan man ju fjädra konsolen så att den går att fälla in när duken är uppe. I annat fall kan du ju ha centern under duken som du och sätta den på fötter så den tilltas uppåt.

#4

Postad 12 oktober 2002 - 11:33

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Jag kommer inte ha möjlighet att ha en duk framför tv:n då det inte finns plats att fälla upp den pga lampor och dylikt.

Jag sitter ca 4,5m från duken. Visst skulle jag vilja ha duken lägre, ingen tvekan om det, men jag har haft ett lakan uppe ett tag och det har gått bra, det sitter högre än vad duken kommer att göra sen.

#5

Postad 12 oktober 2002 - 11:35

THXboy
  • THXboy
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Jag har min center bakom duken och försämringen av centeljudet är inte allt för stor, men jag kör 6.1 så jag har ju även en bakcenter, men jag tror inte att det skall vara ¨några problem att ha den bakom. Lycka till.

#6

Postad 12 oktober 2002 - 17:51

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Jag har själv samma förhållanden som du men har inte skaffat någon proj ännu.

Jag läste någonstans att man ska ha ögonen på ca en tredjedel av höjden på duken. I mitt fall är ögonhöjd ca 1 meter från golvet. Om vi antar att vi har en 2.1 meter bred duk i 16/9 format blir bilden ca 1.2 m hög vilket medför att underkant på duken ska ligga 0.6 m ovan golvet.

Personligen tycker jag det verkar lite väl lågt så jag kommer nog att ha den något högre än så men hur som helst så får jag inte plats med tv:n under duken.

I ditt fall så skulle bilden hamna ca en meter ovan golvet vilket medför att ögonen hamnar i underkant på bilden vilket jag inte tror blir så bra.

Personligen så kommer jag mest troligt att placera tv:n på en rullbar tv bänk med bra hjul på som rullar lätt.
Då kan jag enkelt flytta tv:n när jag ska se på film.
Kabelproblemen som uppstår om man ska hålla på att flytta runt tv:n har jag inte riktigt löst ännu men mest troligt skaffar jag en sån där trådlös sändare som skickar bildsignalen från videon till tv:n. På så vis blir det bara en kabel till tv:n[:P][8D]

Något man bör tänka på är att centern inte bör avvika allt för mycket i höjdplacering från höger/vänster högtalares diskant.

#7

Postad 13 oktober 2002 - 14:42

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag har löst det så som upplyst beskriver. Jag har en låg tv-bänk:
http://www.europamob...oductType=23827

När jag ska se på film rullar jag undan bänken. Det är bara ett fåtal kablar som dras till bänken, ström, antenn och ljud (2 rca). Dessa kablar har jag ca 5 meter långa och det är sammlade med ett buntband var 30 cm så det blir som en enda kabel. Därför behöver jag inte koppla ifrån något alls när jag flyttar bänken.

Centern är placerad ovanpå tvn. Den lägger jag bara på golvet, ca 60 cm under duken. Har ganska låga möbler så det är fri lejd från centern till lyssningspositionen ca 3,5 meter bort. Har inte upplevt att ljudet kommer från golvet.

OBS: Ska ni ha hjul på bänken, se till att det är gummihjul!!! De rullar mycket lättare än plasthjul och repar inte golvet. Min bänk är extremt lättrullad! Tur det finns låsning på två av hjulen.

#8

Postad 13 oktober 2002 - 16:04

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
LordX: Måste säga att högtalarstativen var lite finurliga. Eller delarna iaf... ;)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.