Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med billjud

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 oktober 2009 - 14:19

Unregistered4fd559c9
  • Unregistered4fd559c9
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej!
Är sedan några dagar nybliven ägare till en Saab 9000CC, 91:a. Denna skulle jag vilja uppgradera ljudet lite i.
Vad jag förstått så består standardhögtalarna av 2 st 4" fram i instrumentbrädan och 2 st 6.5" på sidorna av hatthyllan bak. Bilstereon är en Sony CDX-GT710, hur står denna sig i konkurrensen?
Helst vill jag bara byta ut högtalarna som finns i bilen mot bättre varianter, åtminstone till att börja med. Tänker mig kunna lägga ut kanske runt 500 kr på varje högtalarpar, dvs 1000 kr totalt. Eventuellt att man kanske lägger mer pengar på 4":arna fram? Låter detta rimligt? Kan så klart även tänka mig ett högre pris om det kan motiveras med att ljudet blir märkbart bättre. Vet väldigt lite om billjud så skulle behöva råd om hur man ska göra.
Tack på förhand. :P

#2

Postad 25 oktober 2009 - 16:36

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
DLS har lite koaxialer i den prisklassen, kika på nardik.se

#3

Postad 28 oktober 2009 - 14:08

Unregistered4fd559c9
  • Unregistered4fd559c9
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

DLS har lite koaxialer i den prisklassen, kika på nardik.se

Antar att du syftar på DLS 224 Classic?
Är 424 Reference mycket bättre, eller kräver de att man också lägger ned tid och pengar på dämpning för att komma till sin fulla rätt?

#4

Postad 28 oktober 2009 - 18:04

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
224 i en bra installation kan låta bättre än 424 i en dålig.

Båda kräver lite energi för att komma till sin fulla rätt, frågan är bara vad du är villig att betala, men ja 424 är bättre än 224

#5

Postad 18 november 2009 - 17:16

Unregisteredbc26db6b
  • Unregisteredbc26db6b
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Är det inte 6/9" bak? Eller har jag fel? Vet att de är 6,5" i en CD men i CC har jag för mig att det är 6/9"..

Men ska du ändå köra billigt är det väl bara att åka in hos BRl å köpa ett "paket" som dom plockat ihop. Billigt och simpelt. Så kan du köpa lite dämpull för framsystemet..
Men det är ju alltid som man säger, du får ju va du betalar för..

Jag började mitt billjuds byggande hos MDS och tyckte dom va kanon, dom är ju ganska billiga och låter helt oki. (Går självklart inte jämföra med lite dyrare grejer från DLS!) Nackdelen är väl att dom kan va lite svår drivan, behövs alltså ett slutsteg.

Skulle du fastna för billjud så har du en väldigt bra bil att bygga i! Dom är bra isolerade och lätta att dra kablar i.

Tips BRL:
Fram 4": http://brl.se/main.a...2&c=282&p=6060#
Bak 6,5": http://brl.se/main.a...84&c=284&p=6062
eller 6/9": http://brl.se/main.a...85&c=285&p=6224

använder JBL 5,25 i min gamla lastbil, drivs med en jätte billig JVC stereo. Mycket klart och fint ljud!

Tips MDS:
Det mesta. Dom har just nu mycket bra erbjudande och lagerrensning.
www.mds.se

Lycka till!
Mvh//Anders

#6

Postad 18 november 2009 - 20:23

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
BRL har rätt bra prispålägg
-och MDS gör nästan bara junk.

#7

Postad 19 november 2009 - 09:47

Unregistered4fd559c9
  • Unregistered4fd559c9
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Bara jag som inte får BRL-länkarna att funka? :rolleyes:
Och är inte 6/9 ovala högtalare? Så här ser mina bakre högtalare ut, tycker visserligen inte att dom ser särskilt original ut med den skarpa plastkanten och oskyddade skruvar:
Bifogad fil  h_gtalare__uppifr_n.jpg   121,49K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  h_gtalare__nedifr_n.jpg   137,52K   0 Antal nerladdningar

Jag har funderat lite på MDS, men jag har hört att deras ljud är väldigt mycket bas. Dock är det ju så att med nuvarande billjudet så finns det i alla fall någon form av basljud, men det försvinner så fort man startar motorn och efter det så hör man i princip bara mellanregister och diskant. Krävs det en baslåda för att fixa detta eller räcker det med några bättre högtalare från till exempel DLS?

#8

Postad 19 november 2009 - 11:32

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Kika på DLS istället, MDS tar för det första ett sjukt överpris för deras saker, pga högt prispålägg för att de ska ha lite förtjänst med tack vare deras bikinibrudar och dyra bilar.

#9

Postad 19 november 2009 - 14:23

Unregisteredbc26db6b
  • Unregisteredbc26db6b
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Kika på DLS istället, MDS tar för det första ett sjukt överpris för deras saker, pga högt prispålägg för att de ska ha lite förtjänst med tack vare deras bikinibrudar och dyra bilar.


Hur kan du säga att MDS tar överpris och pris pålägg? Har du kollat deras hemsida på de senaste priserna.
Ska vi prata pris så ligger ju DLS väldigt högt...
Säger absolut inte att MDS är bättre än DLS, för det är dom inte. Men jag tycker inte det är försvarbart att köpa DLS för någon som inte är intreserad av billjud utan vill ha något som är bättre än orginal.

Sen tycker jag att MDS har växt till sig när det kommer till ljud, visst dom är mycket för bas men det tycker jag mest gäller deras bashögtalare, pratar vi mellanregister så tycker jag det låter bra för det priset...

Ceemon: Visst är det 6,5" där bak.. Fel av mig. =) 6/9" är som du säger ovala.
Sitter det orginal så står det SAAB på magneten.
Nä, se där... Länkarna funka ju inte..
Detta va vad jag skulle vissa dig, du får slå upp dom själv på deras hemsida men då vet du i varjefall va dom heter. =)

Fram: Bilhögtalare / 4 tum - JBL GTO-428
Bak: Bilhögtalare / 6,5 tum - JBL GTO6528

Köper du ett 4 kanalsteg å kopplar in dessa högtalare så behöver du nog ingen bas om du inte vill ha mycket bas..

#10

Postad 19 november 2009 - 16:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Hur kan du säga att MDS tar överpris och pris pålägg? Har du kollat deras hemsida på de senaste priserna.
Ska vi prata pris så ligger ju DLS väldigt högt...
Säger absolut inte att MDS är bättre än DLS, för det är dom inte. Men jag tycker inte det är försvarbart att köpa DLS för någon som inte är intreserad av billjud utan vill ha något som är bättre än orginal.


Om ex. Soundstream skulle ha samma prispålägg, så skulle deras 900:- bas kosta närmre 20.000:-, det tycker jag säger ett och ett annat om prispålägg.
Sen att MDS har billiga serier tänker jag inget säga emot, men för det lilla det skiljer mot DLS billigaste serie så är faktiskt skillnaden prismässigt försvarbar utslagen per månad på ett år.

Exempel:
MDS Fanatic FF420, 399:-
MDS Classic 6,5", 549:-
Summa 958:-

DLS 224 545:-
DLS 126 495:-
Summa 1040:-

Skillnad: 82:-
Per månad: 6.84:-

Ekonomiskt oförsvarbart att satsa på kvalité istället för kvantitet?

Ps. det är inte ens DLS sämsta 4" koaxial som är med i beräkningen. Ds.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 19 november 2009 - 17:12.


#11

Postad 19 november 2009 - 17:56

Unregisteredbc26db6b
  • Unregisteredbc26db6b
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Oki.
Ja inte allt för stor skillnad.
Vi kanske ska ge det bästa råd av alla kom jag på.

Åk å lyssna på de olika märkena! Egentligen är det dumt att ge för mycket råd, för det är ju trots allt du som ska lyssna på dom och gilla ljudet!

Men jag håller med P kalkyl, DLS är helt klart ett bättre märke och med högre status. MDS är lite billigare och med ett helt annat ljud..

Så försök att komma iväg å lyssna på lite olika högtalare.

håller du med kalkyl? =)

#12

Postad 19 november 2009 - 18:21

Unregistered4fd559c9
  • Unregistered4fd559c9
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Då jag bor på Gotland är det svårt för mig att kunna åka och lyssna i billjudsbutiker, har dock varit inne på BRL i Borlänge 2-3 gånger och testat lite. Tycker dock att det är svårt att komma fram till vad som kan låta bra i en bil, vad som låter bra i ett tyst rum och vad som sedan faktiskt låter bra i 90 km/h med buller och skrammel är ju inte nödvändigtvis samma.
Är absolut ingen basnörd, men jag vill att den ska finnas där. Har ett visst intresse för billjud och välljud i allmänhet, tycker dock att det kan vara bra att börja med något simpelt som att byta ut de högtalare som finns i bilen för tillfället eftersom jag har väldigt begränsad kunskap om billjud. Har monterat några bilstereoenheter men det är också allt.
Dessutom är jag i princip arbetslös och har begränsat med pengar, så man vill ju veta vad som är värt att köpa istället för att bara gå efter det absolut dyraste och hoppas på det bästa. Men JBL- och DLS-högtalarna för runt 500-1000 kr/paret låter vettigta. Om nu inte slutsteg är absolut nödvändigt till någon av dem, tycker att det (för tillfället!) är en onödig extra kostnad plus att jag helst inte vill behöva dra en massa nya kablar i bilen som det är nu.

#13

Postad 19 november 2009 - 18:57

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Oki.
Ja inte allt för stor skillnad.
Vi kanske ska ge det bästa råd av alla kom jag på.

Åk å lyssna på de olika märkena! Egentligen är det dumt att ge för mycket råd, för det är ju trots allt du som ska lyssna på dom och gilla ljudet!

Men jag håller med P kalkyl, DLS är helt klart ett bättre märke och med högre status. MDS är lite billigare och med ett helt annat ljud..

Så försök att komma iväg å lyssna på lite olika högtalare.

håller du med kalkyl? =)


Damn we're close to a compromise

Då jag bor på Gotland är det svårt för mig att kunna åka och lyssna i billjudsbutiker, har dock varit inne på BRL i Borlänge 2-3 gånger och testat lite. Tycker dock att det är svårt att komma fram till vad som kan låta bra i en bil, vad som låter bra i ett tyst rum och vad som sedan faktiskt låter bra i 90 km/h med buller och skrammel är ju inte nödvändigtvis samma.
Är absolut ingen basnörd, men jag vill att den ska finnas där. Har ett visst intresse för billjud och välljud i allmänhet, tycker dock att det kan vara bra att börja med något simpelt som att byta ut de högtalare som finns i bilen för tillfället eftersom jag har väldigt begränsad kunskap om billjud. Har monterat några bilstereoenheter men det är också allt.
Dessutom är jag i princip arbetslös och har begränsat med pengar, så man vill ju veta vad som är värt att köpa istället för att bara gå efter det absolut dyraste och hoppas på det bästa. Men JBL- och DLS-högtalarna för runt 500-1000 kr/paret låter vettigta. Om nu inte slutsteg är absolut nödvändigt till någon av dem, tycker att det (för tillfället!) är en onödig extra kostnad plus att jag helst inte vill behöva dra en massa nya kablar i bilen som det är nu.


Nej något steg är inte nödvändigt, men det skadar aldrig :rolleyes:

#14

Postad 21 november 2009 - 00:02

Unregisteredbc26db6b
  • Unregisteredbc26db6b
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Damn we're close to a compromise



Nej något steg är inte nödvändigt, men det skadar aldrig :D


Me like, alööt.. =D


Håller med! Börja utan, får du penagar och ork att dra kablar så köp ett. =)

Tror nog både DLS och JBL klara sig bra utan steg. Va jag har för mig så är väl DLS väldigt lätt drivna. JBL är väl ett mellanting.
Du har ju tagit ner antal högtalar märken till 2 så jag tycker du är på god väg! Köp ett DLS fram system och ett JBL bak! haha!! Då får du både och! ;-)
Skämt åsido. Tror du får välja efter smak.

#15

Postad 21 november 2009 - 07:58

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Då jag bor på Gotland är det svårt för mig att kunna åka och lyssna i billjudsbutiker, har dock varit inne på BRL i Borlänge 2-3 gånger och testat lite. Tycker dock att det är svårt att komma fram till vad som kan låta bra i en bil, vad som låter bra i ett tyst rum och vad som sedan faktiskt låter bra i 90 km/h med buller och skrammel är ju inte nödvändigtvis samma.
Är absolut ingen basnörd, men jag vill att den ska finnas där. Har ett visst intresse för billjud och välljud i allmänhet, tycker dock att det kan vara bra att börja med något simpelt som att byta ut de högtalare som finns i bilen för tillfället eftersom jag har väldigt begränsad kunskap om billjud. Har monterat några bilstereoenheter men det är också allt.
Dessutom är jag i princip arbetslös och har begränsat med pengar, så man vill ju veta vad som är värt att köpa istället för att bara gå efter det absolut dyraste och hoppas på det bästa. Men JBL- och DLS-högtalarna för runt 500-1000 kr/paret låter vettigta. Om nu inte slutsteg är absolut nödvändigt till någon av dem, tycker att det (för tillfället!) är en onödig extra kostnad plus att jag helst inte vill behöva dra en massa nya kablar i bilen som det är nu.

Vad behöver du finns lite skrot i gömmorna

Redigerat av Unregistered1728, 21 november 2009 - 08:00.


#16

Postad 21 november 2009 - 19:15

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Vad behöver du finns lite skrot i gömmorna


Du får gärna skvallra lite om vad som finns i gömmorna, hittar du något riktigt kul så vet jag en som är tänkbar spekulant

#17

Postad 22 november 2009 - 13:07

Unregisterede93e9d1b
  • Unregisterede93e9d1b
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Två tips:

1# Saab har med flit fasvänt bakhögtalarna för att få en bättre ljudbild fram.
2# Kolla med Patrik som jobbar på Elektronik Serivce i Hemse, han är duktigt på ljud.


Har man tid, kundskap och lte pengar kan ljudet i en 9000 bli riktigt bra!

Jag har gjort en liten enkel guide på hur man kan dra en strömkabeln genom torpedväggen på 9000:
http://www.bilstereo....php?albumid=19
Om du skulle vilja bygga vidare i framtiden :)

#18

Postad 22 november 2009 - 19:40

Unregistered4fd559c9
  • Unregistered4fd559c9
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tack alla som har svarat!

@Nordenmark: Vad innebär det att de har fasvänt bakhögtalarna? Är inte särskilt hemma på tekniska termer i ljudvärlden... :)

Och som det ser ut nu så införskaffar jag väl några högtalare från DLS, inte alltför farligt dyra och är de lättdrivna så att man slipper slutsteg som ni säger så är det ju en bra kombination. Lär dock dröja ett tag tills köp, eftersom värmen i ACCn försvann häromdagen på grund av en liten plastgrej som gick sönder. Dessutom ska jag ännu laga elantennen och byta blinkersspak vilket gör att jag fått ont om tid och pengar att fixa ljudet. Jäkla bilar som ska till och krångla...

#19

Postad 22 november 2009 - 19:48

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Tack alla som har svarat!

@Nordenmark: Vad innebär det att de har fasvänt bakhögtalarna? Är inte särskilt hemma på tekniska termer i ljudvärlden... :)

Och som det ser ut nu så införskaffar jag väl några högtalare från DLS, inte alltför farligt dyra och är de lättdrivna så att man slipper slutsteg som ni säger så är det ju en bra kombination. Lär dock dröja ett tag tills köp, eftersom värmen i ACCn försvann häromdagen på grund av en liten plastgrej som gick sönder. Dessutom ska jag ännu laga elantennen och byta blinkersspak vilket gör att jag fått ont om tid och pengar att fixa ljudet. Jäkla bilar som ska till och krångla...

fas vändning är när man skiftar + och - på högtalaren

#20

Postad 22 november 2009 - 20:27

Unregistered4fd559c9
  • Unregistered4fd559c9
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

fas vändning är när man skiftar + och - på högtalaren

Men vad innebär det för ljudet i bilen? Så att ljudvågorna ska nå lyssnarna fram mera samtidigt eller...? :)

#21

Postad 22 november 2009 - 20:59

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Men vad innebär det för ljudet i bilen? Så att ljudvågorna ska nå lyssnarna fram mera samtidigt eller...? :)

nej men troligen att det skall bli lite bättre bas eller så kan det vara att fram och baksystemet tar ut varandra och då får man mindre bas i bilen och då skiftar man på +och - på högtalarna.
för att ljudvågorna skall nå samtidigt så måste man ha tidskomp i huvodenheten.

Redigerat av Unregistered1728, 22 november 2009 - 21:01.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.