Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon DVD-A1UD

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 december 2008 - 15:48

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0
DVD-A1UD: DENON announces the world’s first high-end Blu-ray universal player

Bifogad fil  denon1.jpg   28,38K   2 Antal nerladdningar


Denon today announced what they say is the the world’s first high-end Blu-ray universal player [JP], meaning it can play Blu-ray discs, SACDs, CDs, DVD-Audio and DVD-Video. The DVD-A1UD (strange name) is the successor of the DVD-A1XV.

Denon says its DENON Link 4th technology (in combination with HDMI 1.3) dramatically reduces jitter, leading to an improved sound quality from all digital sources. Hirofumi Ichikawa, the company CEO, claims Blu-ray, DVD, SACD and CD users will get the best audio and video results they have ever seen.

Internal DTS-Neo6 and DolbyPro IIx doesn’t sound too bad but there is no 24p output for DVDs. Also, BD-Live isn’t integrated yet but should become available with a future firmware update.

Bifogad fil  denon2.jpg   38,93K   1 Antal nerladdningar


The DENON DVD-A1UD will hit Japan at the end of January (price: a whopping $5,800). At time of writing, DENON said the device will become available in Europe in March 2009 with an MSRP of 4,000 Euros. Buyers can choose between a black and a silver version.

Källa: Crunchgear.com

#2

Postad 03 december 2008 - 15:51

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Jag tolkar $5.800 som 58.000sek, huga :)

#3

Postad 03 december 2008 - 15:56

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Ja, den var inte gratis. Verkar dock ha det mesta.

#4

Postad 03 december 2008 - 16:41

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0
Nä, priset var inte humant men äntligen Blu-ray & SACD/DVD-Audio i samma spelare!

#5

Postad 03 december 2008 - 16:48

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Panasonic eller Sony kommer säkert med modeller som kostar 1/10 del av det

#6

Postad 03 december 2008 - 18:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Det är ett stort steg för BD. Den första spelaren som rakt av kan ersätta en DVD-spelare utan att man tvingas försaka funktionalitet och formatstöd.

För det första lär det komma en liknande Marantz i SR-serien.

För det andra gör denna lansering att tvivlet på huruvida en BD-spelare kommer att stödja DVD-A/SACD faller.

Eftersom denna spelare som jag tolkar saken innehåller mycket nytt blir priset högt. Dock kommer dess funktionsnivå att sjunka neråt i sortimentet och på sikt kommer man att kunna köpa en fullt utrustad BD-spelare för 8-10.000 kronor med samma formatstöd. Alltså en uppföljare till sådana modeller som Denon DVD-3930 o.dyl.

När det gäller Sony är jag övertygad om att det kommer olika ES-modeller med SACD-stöd under 2009. Panasonic tror jag inte ger sig i kast med dessa utan lär hålla sig på samma nivå som idag.

#7

Postad 03 december 2008 - 19:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Hoppsan första gången jag ser balanserade utgångar på en blu-ray .

#8

Postad 05 december 2008 - 19:05

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN!!!! :( .

Nu är all väntan över tillslut för undertecknad, Hoppas nu bara den på alla punkter är likvärdig eller strået vassare än dess föregångare DVD-A1XVA(CD uppspelning, SD uppskalning plus överfull av inställningsmöjligheter).
Vad jag hittills lyckats läsa mig till(spekulationer så klart), Så verkar det som att DVD-3800BD håller jämna steg rent bildmässigt men att DVD-A1UD har en mer utvecklad ljuddel(balanserad analog utgång, Denon Link4 och inte minst bygg/design kvaliteten).

Tyvärr kommer inköpet av denna betyda en "onödig" kostnad i form av Silicon Optix Realta chippet(herregud vad jag saknar en transporter med Denon Link4 nu när jag redan äger en AVP), Men som sagt Denon Link4 och allt annat som A1UD huserar(läs nedan) gör det för mig "ömöjligt" ;) att inte slå till.


Bifogar även en länk* från Hometheaterhifi som lite mer utförligt presenterar vad som komma skall.(Det som gör att det "pirrar" extra mycket när jag läser länken* från Hometheaterhifi är som följer:)

Vertical Stretch.(har jag fattat det rätt om jag tror dessa "black bars" försvinner vid 2:35:1 tittande på min 16:9 plasma?).
Denon Link4.
IP Control.(lite osäker på om detta är detsamma som "Web controller" funktionen i AVP:en)
Fully balanced transmission of 2-channel analog sound.(Vem vill inte ha en fullt balanserad överföring av ljudet från spelaren i form av DVD-A1UD till slutsteget i form av POA-A1HD, Perfekt vid lyssning av referens CD:s nu när DAC:arna troligtvis överträffar AVP:ns egna och ingen AudysseyEQ behövs)
Dual assignable HDMI outputs.

*som författaren av texten tydligt påpekar är ej detta den absoluta sanningen när det gäller DVD-A1UD.



Mvh.
Mats

#9

Postad 05 december 2008 - 22:39

necrio
  • necrio
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
första man lägger märke till är den enorma fläkten på baksidan. hur kan audiofilism gå ihop med fläktljud? :blink:

#10

Postad 05 december 2008 - 23:53

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Nu har även Audioholics satt tänderna i denna BD spelare, Som en liten bonus har dom även en mini intervju med självaste Jeff Talmadge(stavning).


Mvh.
Mats

#11

Postad 06 december 2008 - 00:00

mysen_
  • mysen_
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Noobman du har nog för mycket pengar.. vem bara går och köper en spelare sådär för 58.000? och vem har dom pengarna att lägga på en blu-ray spelare :blink:

Men grattis.

edit: Jösses, ser att du har högtalare för över 110.000:- kr och även för och slutsteg för över 100.000:-. Lottovinst?

Förvånad blev jag dock att du hade en så pass gammal plasma som Pio 506. En 5090 kostar ju "bara" strax över 20.000:-. Det är ju bara en struntsumma för dig. Varför köper du inte?

Redigerat av mysen_, 06 december 2008 - 00:09.


#12

Postad 06 december 2008 - 01:04

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

första man lägger märke till är den enorma fläkten på baksidan. hur kan audiofilism gå ihop med fläktljud? :blink:


Vilken tur då att denna inte är en ren ljuduppspelare då :P .

Noobman du har nog för mycket pengar.. vem bara går och köper en spelare sådär för 58.000? och vem har dom pengarna att lägga på en blu-ray spelare :blink:

Men grattis.

edit: Jösses, ser att du har högtalare för över 110.000:- kr och även för och slutsteg för över 100.000:-. Lottovinst?

Förvånad blev jag dock att du hade en så pass gammal plasma som Pio 506. En 5090 kostar ju "bara" strax över 20.000:-. Det är ju bara en struntsumma för dig. Varför köper du inte?


Tror nog dom flesta som läser denna tråd inte det minsta(Till skillnad från dig) är intresserad av hur min ekonomi ser ut, Så snälla håll dig till ämnet som tråden egentligen handlar om(Allt annat kan ordnas via PM).


Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 06 december 2008 - 18:09.


#13

Postad 06 december 2008 - 01:55

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0
ser rätt intressant ut, avvaktar dock med inköp av en higendspelare till de blir fläktlösa (som redan nämts).

#14

Postad 06 december 2008 - 09:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
När det gäller fläktkylning misstänker jag att den enbart behövs vid BD-avspelning. Vid ljudavspelning används ju inte videokretsarna och ljuddelen blir knappast speciellt varm.

D.v.s fläkten är inget problem.

På sikt lär man dock få förfinad, mer strömsnål elektronik som gör att även videodelen klarar sig utan fläktkylning.

#15

Postad 06 december 2008 - 19:48

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Efter att läst ännu en artikel nämligen den från Electronichouse så verkar det som att dom nya HD formaten EJ skickas med Denon Link4(DL4), Utan detta kommer att ske med HDMI kombinerat med DL4(Denon flow control).

Urklipp från länken ovan:
Denon Link is the only digitally balanced connection available. It was introduced by Denon when SACD and DVD Audio became available as a way to deliver less noise and jitter when connecting a Denon source component to a receiver. (If you don't have a Denon Link 4 receiver you're out of luck but upgrades will be available next year for existing high-end Denon receivers). Denon Link 4 can pass through all the decoding via the supplied Cat 5 cable except for the HD versions and they toss in an HDMI cable for those data-rich Dolby and dts formats.

Lägger man ihop denna text med den info som Hometheaterhifi gav så kan man börja urskilja hur Denon tänkt sig en jitterfri signaltransport(vill redan här säga att allt detta är något som "upptäcktes" av medlemmar i andra forum).

Urklipp från Hometheaterhifi:
DENON LINK 4th Edition Further Enhances Audio and Video Performance
In yet another major advancement, the DVD-A1UDCI features the new DENON LINK 4th Edition digital interface, which significantly enhances both video and audio quality. DENON LINK 4th fully supports all digital audio transmission specifications, including SACD as well as CD and DVD-Audio. The 4th Edition of DENON LINK adds the exclusive Denon Flow Control feature; when using the HDMI interface for A/V output, Denon Flow Control takes over the Master Clock and Jitter control – a feature that will be especially useful when used with upcoming Denon A/V receivers. DENON LINK is a proprietary, high-quality digital audio transmission technology that utilizes a real-time balanced transmission system to protect the signal from external noise. With the new advanced DENON LINK 4th used in an HDMI connection, as well as for HD audio read from Blu-ray discs, the master clock that operates the D/A converter of the A/V surround amplifier is transmitted to the player, enabling the circuitry to be operated while sharing the same clock, thereby achieving digital audio transmission with virtually no jitter. Sound localization becomes more precise, and a greater sense of space is produced in the sound images. When combined with a Denon A/V surround sound receiver that supports DENON LINK 4th, users will now be able to enjoy the absolute maximum level of sonic quality possible with HD audio. Denon will make available a DENON LINK 4 upgrade for customers of the AVP-A1HDCI and AVR-5308CI; details to be announced shortly after the launch of the DVD-A1HDCI.


Alltså kommer även A1UD/DL4(självklart då med en DL4 pre/pro, reciever) klara av en transport med mindre jitter B) .

Citerat från ett forum "over there":
The solution is excellent. The main problem of HDMI is the high jitter. DL4 will transmit DVD, DVD-A, CD and SACD formats entirely over Denon Link which is better than using HDMI due to clocksynch and easier long distance runs. For DTSHD and Dolby TrueHD/Plus formats it uses the Denonlink cable to synch the clocks and fix one of the main issues with HDMI; high jitter. Older DL3 amp owner will still get advantages over HDMI with CD, DVD-A and SACD but you will need a DL4 reciever to get benefite for Bluray/HDDVD sound formats.

Personligen(Kanske för att man ej är så bevandrad i denna djungel) förstår jag ej varför denna "Flow control" existerar överhuvudtaget, Denon Link4 har som jag fattat bandvidden som krävs och därför borde HD formaten kunna hanteras med detta gränssnitt(kanske har med licenser att göra) "rakt av" så att säga.


Mvh.
Mats

#16

Postad 06 december 2008 - 22:41

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Nu står det ju inga 58.000, utan 4.000 Euro (ca 45.000). Dyr, men denna är ju också extrem high-end på både ljud och bild. Den ligger ju i samma serie som sina 60K försteg+slutsteg bröder.

Men jag tycker själv det är en viktig milstolpe, då jag också vill ersätta min eminenta DVD-3910 med BD+multi spelare helst nån dag...Nu får PS3 sköta jobbet och 3910.

#17

Postad 07 december 2008 - 00:44

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Heja Noobman jag gillar dig! Din tillrättavisning av mysen satt fint,tex klaga han på mej när jag frågade om hur man ställer in KRP-600A på G9 forum sidan den enda sidan man kan ställa en sådan fråga. Idiot förklarade mig för att jag köpte en så dyr tv vad har man inne på G9 sidan att göra . Är det den berömda svenska aaaaaavvvvvvennnssssjukkkkkaaaa som gäller.LAGOM annars är det inte bra B)

#18

Postad 07 december 2008 - 10:51

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt OT-inslagen i tråden.

Vill man köpa EN, (notera singularis) spelare som klarar alla format istället för att bereda plats till två spelare, en för BD och en för DVD/DVD-A/SACD och har rätt budget är det helt logiskt att köpa DVD-A1UD.

Visserligen kan man sedan förutspå att multiformat införs som standard i alla BD-spelare ner under 10.000 kronor men där är vi inte än.

En stark teori jag har om denna spelare är att Marantz kommer att ge ut en egen version av den, t.ex en BD-11S2 eller liknande. Sannolikt med mer påkostad ljuddel o.dyl. Så har man inte allt för bråttom kan det vara värt att se vad den andra halvan i D&M Holdings gör.

Däremot bör den som klagar på köpare av spelare av den här klassen få en snigel på ögat.B)

#19

Postad 07 december 2008 - 12:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
De borde ha slängt in HD DVD också.

#20

Postad 07 december 2008 - 14:29

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Ja inte är väl det här dyrt, för att få en halvtaskig bil så får man ju slänga upp ett par hundratusen om man ska ha den ny... Alla har väl bil eller hur?

#21

Postad 07 december 2008 - 15:35

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Det ska bli spännande och se en test mellan BDP-LX91 o Denon DVD-A1UD. Vem som spelar upp Blu-Ray och skalar upp DVD bäst det är viktigast för mig. Men jag tror att BDP-LX91 får det tufft eller vad tror ni ???

Mvh
Roger

#22

Postad 07 december 2008 - 16:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ta med Denon DVD-3800BD i samma test.

#23

Postad 07 december 2008 - 16:52

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Det ska bli spännande och se en test mellan BDP-LX91 o Denon DVD-A1UD. Vem som spelar upp Blu-Ray och skalar upp DVD bäst det är viktigast för mig. Men jag tror att BDP-LX91 får det tufft eller vad tror ni ???

Mvh
Roger


Snarare tvärtom faktiskt, A1UD har enligt uppgift(läs nedan) samma videodel som BD3800 och denna får se sig slagen av LX91:an.


Dessa citat kanske är av intresse, Skrivna av "Nippon" en Japansk ingenjör som fått uppgifter från Denon folk.
"Alright I saw the beast but I couldn't see it running because they said it's not ready yet.
The press annoncement (international) will be 5th of December, internationally.
It will be on sale in Japan in february or March. The official price is 546000 yens.
To compare the officiale price of the LX-91 is 433000 yens
The name is DVD-A1UD, the design is exactely the same than the SX.
It plays DVD audio, SACD, HDCD, BD, DVD.
The video part should not be very different from the 3800, with the same Realta processor. There is two HDMI output, one for audio, one for video.
Balanced L/R output.
Dual Dif 32 bits for each channel.
No Wifi, no i.link
The audio part should be the very impressive part of the machine, best sounding BR forever (with analog part). For CD/SACD, it should be very good but less good than a CD player for the same price. However I couldn't listen to it.
It looks exactely like what we all expected. I am a bit disapointed by the video part (same than 3800). Everybody should check the japanese homepage of denon on 5th of December, there should be lots of info.
A big pad point for me is that this zone 2 player (japan) doesn't play PAL.

To compare, I attempt to the big BR player comparaison test audio and video with (by order of price)
Panasonic BW930, the 3rd gen BR recorder/player
Denon 3800
Sony 5000
Pioneer LX-91

First comparaison BW930 vs Denon 3800, sound is better with Denon, Image is pretty similar
Anyway, both are blown away by the Sony and the LX-91.
For Video, The LX-91 has better colour gradation, contrast, sharpness and noise reduction. The biggest difference was the 3D aspect of the LX-91.
We tested Blade runner and Kill bill 2. Blade runner for the dark area and the noise and kill bill for the fast move and the colour (First fight Uma against the black lady, check the bus when her daughter arrive and the roses outside from the kitchen). Projector, both the new JVC and the new Sony
For Audio, we used HDMI and the marrantz pre/pro 8002, we tested Master and Commander the boar attack (chapter 2 I guess), Panasonic was too much boomy, denon was a bit confusing but better than Panasonic.
The sony sounds very nice but of course the pioneer (using the pure audio mode with the dedicated HDMI) was way better, clarity, spatialisation, the explosion was clear and so dynamic.
I asked to compare with the analog section but they didn't have the cable for.
More details on the pioneer on the pioneer thread.

The new super denon seems very impressive, but the design is not so good, video is inferior to Pioneer LX-91 and the analog audio probably better. The digital audio probably in the same league."


"It's the same Realta processor for the new Denon. Even the Denon marketing guy told me that image should be not so much better than the BD3800. It's the audio part they really wanted to improve."


"Some point need to be noticed:
- Internal DTS-Neo6 and DoblyProIIx intern which is very very nice if you want to use analog.
- no 24p output for DVD
- As I said it's the same video processing than the BD-3800, except that they include a DVDO scaller for the component output (1080i)
- the remote controler looks like crap. I thought it was a prototype at the last press conference but no, it's the final one
- It's Denon link 4th gen, jitter free. Upgrade will be available for the AVP-A1HD and the AVC-A1HD (The high end Pre/Pro and the high end Surround) to be compatible (unknown date). Further model should have it.
- Marketing told me that it was dual diff on every channel but I kind of doubt about it now.
- BD-live not yet, it will be available in a further firmware
- no intern Clock controller like on the SX serie (SACD player) -> Jitter free for Denon Link
- No Hi-Bit colour upconvertion like Sony or Pioneer, however the REALTA works with 10bits from the 8bits source so there may be a 8->10bits conversion somewhere and output 10 bits deep colour on HDMI.

I will check more the info but the internal DoblyProIIx is a very good news for analog people with 7 speaker. As Denon said at their last presentation, they focused on audio, Pioneer focused on video"



Denon Japan har nu lagt upp A1UD på sin hemsida



Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 07 december 2008 - 19:57.


#24

Postad 08 december 2008 - 22:37

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Kul att A1UD delar samma DAC:ar som Denons uber SACD spelare DCD-SX , Blir till att koppla analogt balanserat till sitt försteg vid lyssning av CD med andra ord :) .


Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 08 december 2008 - 22:47.


#25

Postad 09 december 2008 - 01:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Står det inget om att den är REG-fri?

#26

Postad 09 december 2008 - 03:40

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Vertical Stretch.(har jag fattat det rätt om jag tror dessa "black bars" försvinner vid 2:35:1 tittande på min 16:9 plasma?).


Förvisso försvinner de svarta fälten från 2,35:1-filmer på din plasma, men bilden kommer samtidigt bli helt förvrängd, eftersom detta beror på att bilden helt enkelt stretchas ut i höjdled, vilket innebär att det inte längre blir 2,35:1-tittande, utan snarare 16:9-tittande med väldigt utsträckt bild i höjdled.

Vid plasmatittande är således denna funktion tämligen värdelös.

Vad den däremot är väldigt bra till är om man har en s.k "CIH-setup", vilket står för Constant Image Height och innebär att man har en 2,35:1-duk och en projektor med anamorfisk lins framför som drar ut bildbredden från de ursprungliga proportionerna 16:9 till cinemascopeformatet 2,35:1. Har man då en spelare eller scaler som har vertical stretch, blir slutresultatet på duken en 2,35:1-bild som har rätt proportioner och går från kant till kant, och man utnyttjar hela ljusflödet från projektorn, eftersom dess panel nu helt utnyttjas till att skicka bild istället för att slösa bort värdefulla pixlar på svarta fält.

Vill man sedan titta på en film med proportionerna 1,78:1 (16:9) eller 1,33:1 så skjuter man helt enkelt bort linsen framför projektorn och stänger av vertical limit. Följden i slutändan blir att man på detta sätt har en konstant höjd på bilden, och bara ändrar bredden på bilden. Cinemascope-filmer blir alltså bredare än Academy Ratio-filmer istället för att krympas ihop i höjdled - precis som det är tänkt från början. Det enda nackdelen med detta är att du inte kan ha textning på de filmer som inte har denna lagd i bilden på 2,35:1-filmer och bredare.

#27

Postad 09 december 2008 - 20:06

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Förvisso försvinner de svarta fälten från 2,35:1-filmer på din plasma, men bilden kommer samtidigt bli helt förvrängd, eftersom detta beror på att bilden helt enkelt stretchas ut i höjdled, vilket innebär att det inte längre blir 2,35:1-tittande, utan snarare 16:9-tittande med väldigt utsträckt bild i höjdled.

Vid plasmatittande är således denna funktion tämligen värdelös.

Vad den däremot är väldigt bra till är om man har en s.k "CIH-setup", vilket står för Constant Image Height och innebär att man har en 2,35:1-duk och en projektor med anamorfisk lins framför som drar ut bildbredden från de ursprungliga proportionerna 16:9 till cinemascopeformatet 2,35:1. Har man då en spelare eller scaler som har vertical stretch, blir slutresultatet på duken en 2,35:1-bild som har rätt proportioner och går från kant till kant, och man utnyttjar hela ljusflödet från projektorn, eftersom dess panel nu helt utnyttjas till att skicka bild istället för att slösa bort värdefulla pixlar på svarta fält.

Vill man sedan titta på en film med proportionerna 1,78:1 (16:9) eller 1,33:1 så skjuter man helt enkelt bort linsen framför projektorn och stänger av vertical limit. Följden i slutändan blir att man på detta sätt har en konstant höjd på bilden, och bara ändrar bredden på bilden. Cinemascope-filmer blir alltså bredare än Academy Ratio-filmer istället för att krympas ihop i höjdled - precis som det är tänkt från början. Det enda nackdelen med detta är att du inte kan ha textning på de filmer som inte har denna lagd i bilden på 2,35:1-filmer och bredare.


Otroligt bra förklarat av dig, hatten av :( .


Mvh.
Mats

#28

Postad 13 januari 2009 - 09:57

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Spelaren ligger nu uppe på Denons(USA) hemsida


Mvh.
Mats

#29

Postad 13 januari 2009 - 11:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ett riktigt monster.

#30

Postad 13 januari 2009 - 12:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Fin, men för dyr för mig.

#31

Postad 16 januari 2009 - 20:36

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Jeff Talmadge intervjuades angående A1UD på senaste CES mässan håll till godo :) .


Mvh.
Mats

#32

Postad 24 januari 2009 - 12:10

SOGO
  • SOGO
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
$4200. Undra vad det svenska priset blir?
http://www.usa.denon...etails/4760.asp

#33

Postad 24 januari 2009 - 14:07

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Sjukt dyr! Oppo ska ju komma med en spelare som fixar allt för en bit under 10K. Det låter mycker mer intressant än detta.

#34

Postad 30 januari 2009 - 21:07

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Jaha då var det dags ännu en gång för dessa sedvanliga irritationsmoment.

EDIT: Detta betyder nog lansering i Maj för oss nordiska konsumenter och inte som tidigare Mars/April :) .
Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 30 januari 2009 - 22:32.


#35

Postad 31 januari 2009 - 15:15

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

$4200. Undra vad det svenska priset blir?
http://www.usa.denon...etails/4760.asp

En vågad gissning 44998sek?

#36

Postad 31 januari 2009 - 16:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Som hittat. :D

#37

Postad 02 februari 2009 - 23:21

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0

Sjukt dyr! Oppo ska ju komma med en spelare som fixar allt för en bit under 10K. Det låter mycker mer intressant än detta.


Sticker ut hakan nu, men jag tror inte att Oppon överhuvudtaget kommer i närheten när det gäller bild och ljudkvalitet. Sen kanske den klarar samma format, men det räcker inte för att den ska vara lika bra.

#38

Postad 02 februari 2009 - 23:38

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Sticker ut hakan nu, men jag tror inte att Oppon överhuvudtaget kommer i närheten när det gäller bild och ljudkvalitet. Sen kanske den klarar samma format, men det räcker inte för att den ska vara lika bra.


När det gäller ljudkvaliten(DL4) och i synnerhet den analoga delen(ruskigt fina DAC:ar) så finns det nog ingen BD spelare som kommer i närheten av vad A1UD visar upp på papperet än så länge(kommer nog dröja lååååång tid), När det sedan gäller bilden så tror jag nog andra fabrikat även kan matcha denna spelare när det gäller "ettor och nollor", Men vem vet.....om historien håller i sig så har nog Denon ett och annat äss i rockärmen :) .

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 03 februari 2009 - 01:56.


#39

Postad 03 februari 2009 - 07:52

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Sticker ut hakan nu, men jag tror inte att Oppon överhuvudtaget kommer i närheten när det gäller bild och ljudkvalitet. Sen kanske den klarar samma format, men det räcker inte för att den ska vara lika bra.



Ja, du får gärna sticka ut men jag tror inte det stämmer så bra. Jag antar du menar dom analoga utgångarna? Tror nog Oppo spelaren har tillräckligt bra där.

#40

Postad 03 februari 2009 - 09:42

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0

Ja, du får gärna sticka ut men jag tror inte det stämmer så bra. Jag antar du menar dom analoga utgångarna? Tror nog Oppo spelaren har tillräckligt bra där.


Jag tvivlar inte på att Oppo spelaren kommer att leverera en bra bild, men jag undrar om de verkligen kan matcha Denon på den punkten. Det här är ju nåt som jag tar helt ur luften, då jag bara har erfarenhet av Denons dvdspelare. Men på den punkten är de svårslagna, så har de implementerat tekniken till deras referensspelare för BD så kan det vara svårt att slå de. Den som lever får se, nåt vi säkert alla är överens óm är att prislappen på Denonspelaren iaf är en saftig sådan...

#41

Postad 04 februari 2009 - 06:43

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Ska inte Ancorbay chippet som sitter i Oppos spelare vara bättre än Realta HQ chippet i Denons?

#42

Postad 20 mars 2009 - 17:47

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Stämmer detta så verkar det vara något "lurt" med denna spelare, Antingen har Denon förstått att prislappen ej går att rättfärdiga i dessa tider eller så har dom helt enkelt stora problem med "buggar".


Mvh.
Mats

#43

Postad 21 mars 2009 - 12:22

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0
Hoppas att denon har insett det. Kan bara nämna att Classé (som är mitt favoritmärke ;) ) mer eller mindre vägrar släppa en bluray-spelare då de inte kan motivera ett högt pris då de vet att de inte kan släppa en spelare som utklassar de billiga.

#44

Postad 18 maj 2009 - 14:09

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Priset känns spontant som ett skämt. Hade det varit leverantörer såsom Classé, Krell osv hade jag förstått prislappen, men ett "buskis" märke som Denon.... Högst tveksamt?

Jag ska inte klanka ner på Denon ägare, men Denon är enligt mig inte High End om man säger så. Däremot har jag erfarenhet av att de gör vissa bra saker fortfarande, men de var bättre förr, innan de blev mainstream.

G

#45

Postad 22 maj 2009 - 17:40

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Något att läsa så här på Fredagskvällen kanske?

AreaDVD


Mvh.
Mats

#46

Postad 23 maj 2009 - 09:22

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Hoppas att denon har insett det. Kan bara nämna att Classé (som är mitt favoritmärke :D ) mer eller mindre vägrar släppa en bluray-spelare då de inte kan motivera ett högt pris då de vet att de inte kan släppa en spelare som utklassar de billiga.

Fast det där tycker jag är lite av att smita från hettan i köket med svansen mellan benen av Classé.

Visst tusan skulle de kunna utklassa billigare alternativ om de tog till sig begreppet universalspelare som klarar allt med kvalité.

Man behöver inte släppa en renodlad BD-spelare, de allra flesta entusiaster sitter på ett antal olika mediasamlingar som säkerligen kommer att leva ett bra tag till, men visst, det enklaste för dem är att släppa BD för att slippa ta risker och jag kan inte säga att jag inte förstår resonemanget. ;)

#47

Postad 23 maj 2009 - 09:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Något att läsa så här på Fredagskvällen kanske?

AreaDVD


Mvh.
Mats


Jag skulle inte tacka nej till den uppsättningen. ;)

#48

Postad 23 maj 2009 - 16:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Priset känns spontant som ett skämt. Hade det varit leverantörer såsom Classé, Krell osv hade jag förstått prislappen, men ett "buskis" märke som Denon.... Högst tveksamt?


Vilket bull.

Denons DVD-spelare är/var en referens som andra tillverkare försökte matcha. DVD-3910 och senare 3930 var länge bland de absolut bästa spelarna på marknaden bildmässigt. Strunta i prislappen eller vilket logo som står på fronten. Visst gör Krell bra förstärkare (med några undantag), men deras DVD-spelare är garanterat sämre än Denons bildmässigt.

Jag tror att det blir svårt för Hiend-tillverkarna att sälja Blurayspelare, och Classé verkar ha förstått det. Det är relativt svårt att bygga en bra DVD-spelare, eftersom formatet i sig är så dåligt. Det utvecklade från början för att fungera optimalt med gamla bildrörs-TV. Deinterlacing och skalning krävs för att nå optimal prestanda, och där var Denon tidigt ute med bra bildhantering.

Problemet är att Bluray inte har de begränsningarna. Allt spelaren behöver göra är att skicka ut bildruta för bildruta i dess ursprungliga format, via HDMI. Ingen omvandling alls behöver ske, och även billiga spelare klarar detta galant. Det som hiendtillverkarna har kvar som försäljningsargument är "bara" ljudet, där de kan bygga biffiga analogdelar osv.

#49

Postad 23 maj 2009 - 16:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Precis.
Och så säger folk att det är dyrt med Blu-ray. Man kan ju köpa en billig BD-spelare som presterar långt bättre bild än en extremt dyr DVD-spelare med scaler etc.
När filmpriserna sjunker till dagens DVD-nivåer blir det inte kul för "hajänd"-tillverkarna. ;)

#50

Postad 02 juni 2009 - 00:16

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Vilket bull.

Denons DVD-spelare är/var en referens som andra tillverkare försökte matcha. DVD-3910 och senare 3930 var länge bland de absolut bästa spelarna på marknaden bildmässigt. Strunta i prislappen eller vilket logo som står på fronten. Visst gör Krell bra förstärkare (med några undantag), men deras DVD-spelare är garanterat sämre än Denons bildmässigt.

Jag tror att det blir svårt för Hiend-tillverkarna att sälja Blurayspelare, och Classé verkar ha förstått det. Det är relativt svårt att bygga en bra DVD-spelare, eftersom formatet i sig är så dåligt. Det utvecklade från början för att fungera optimalt med gamla bildrörs-TV. Deinterlacing och skalning krävs för att nå optimal prestanda, och där var Denon tidigt ute med bra bildhantering.

Problemet är att Bluray inte har de begränsningarna. Allt spelaren behöver göra är att skicka ut bildruta för bildruta i dess ursprungliga format, via HDMI. Ingen omvandling alls behöver ske, och även billiga spelare klarar detta galant. Det som hiendtillverkarna har kvar som försäljningsargument är "bara" ljudet, där de kan bygga biffiga analogdelar osv.


Det jag ville få fram är att Denon var ngt bättre förr i tiden. Numer verkar de all som oftast slänga ifrån sig ren och skär dynga.

Skulle inte ta emot en produkt fr Denon om jag fick den gratis...

G



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.