Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Biorum - innerväggar och undertak

14 svar till detta ämne biorum bio undertak innevägg ecophone
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 januari 2017 - 10:57

Saliciouscrumbs
  • Saliciouscrumbs
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Biorum
 
Jag och min sambo köpte ett hus för lite över ett år sedan. I källaren i huset finns det ett mindre rum som jag tror skulle passa utmärkt som biorum. Jag har aldrig byggt ett biorum eller gjort något liknande tidigare och därför tänkte jag fråga er om råd.
 
Biorummet har dimensionerna:
 
Bredd 345 cm
Längd 462 cm
Höjd 200 cm
 
Rummet är som sagt i källaren. Väggarna är redan klädda i någon typ av plastpanel som förra ägaren måste ha satt in. Bakom plastväggen finns den vanliga oputsade betongväggen som är vanlig i källare. Hela golvet är beklätt med klinkersgolv. Innertaket är beklätt med träpanel. Jag vill riva bort allt detta.
 
Därefter vill jag (med hjälp av byggare):
 
1. Placera innerväggar (gipsskivor med metalreglar) på samtliga väggar i rummet. Via hemförsäkringen har jag kunnat prata lite med en byggingenjör via telefon (en service som hemförsäkringen har) och han berättade att för att undvika fuktproblem skulle jag ha en luftspalt mellan betongväggen och innerväggen. Dessutom borde jag ha luftspalter både upp och nertill där väggen möter taket samt golvet. För att uppnå detta kunde jag använda mig av lister som släpper igenom luft/fukt.  
Fråga: Stämmer det som jag har skrivit? Är det genomförbart? Kommer jag få fuktproblem?
 
2. Sätta upp Ecophone Sombra A undertak i rummet. Höjden i rummet är som sagt 200 cm med det nuvarande innertaket av träpanel. Om jag tar bort träpanelen borde det ge ytterligare centimetrar. 
 
Fråga 1: Ecophone Sombra A kan hängas upp med ett upphängningssystem. När jag kollar Ecophones hemsida verkar det som att Sombra A kan hängas upp med ett upphängningssystem eller direktupphängas på taket. Jag är osäker på hur mycket taket sänks då. Är det någon som vet? Har jag tillräckligt med höjd i rummet för att kunna använda mig av ett undertak som t.ex. Sombra A?
 
Fråga 2: Är det möjligt att installera spotlights i sombra A tak? Jag antar att det kräver att man använder sig av upphängningssystemet? 
 
Fråga 3: Går det att dra kablar ovanför Sombra takplattorna?
 
3. Placera golvmatta i rummet ovanpå klinkersen. Jag har kollat  på nätet och det finns andningsbara mattor som ska fungera i källare och som släpper igenom fukt. Jag tror inte att jag kommer att vilja fästa mattan mot golvet. 
Fråga: Har någon här erfarenhet av matta i källare ovanpå klinkersgolv? Hur har det fungerat?
 
4. Rummet är 345 cm brett och 462 cm långt. 
Fråga: Är det tillräckligt för att göra ett biorum av det? Jag hade tänkt mig ca 100 tums duk.
 
SOpcPGp.jpg
 
wloh3bB.jpg
 
QmTFCpt.jpg
 
M2THpab.jpg


#2

Postad 04 januari 2017 - 20:10

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Kommer bli grymt fint!

1. De säger 10cm men tror man kan klara sig med 8cm. Men det är nog minimum.

2. Ja det går utmärkt.

3. Ja.

4. Absolut! Tänk bara på att köpa en projektor som funkar med avstånd duk till lins.

#3

Postad 04 januari 2017 - 22:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Angående om det är lämpligt med akustiktak så beror det på vad du vill uppnå. Om det i första hand handlar om att få bort reflexer från taket och att gömma kablar så går det bra att montera nära befintligt tak, vill du åstadkomma en dämpning av ljud bör du ha ett större avstånd.

 

Det var några år sen jag gjorde detta nu, men jag vill minnas att man rekommenderade minst 20-25 xm till befintligt tak för bra dämpning. Jag monterade mitt tak med undersidan 25 cm under befintligt tak, finns lite bilder från montering här på forumet Component.

 

När det gäller belysning så beror det nog en del på hur mycket värme ljuskällorna avger. Jag har halogenspottar och de bör ha lite luft runt sig. Finner du några lämpliga LED så kan de säkert sitta nära befintligt tak.



#4

Postad 04 januari 2017 - 22:47

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Halogen blir ju flera hundra grader varma, förstår inte att man sätter dom i tak eller ens nära brandfarligt material 😐 men massa billigare än led såklart.

#5

Postad 04 januari 2017 - 22:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

När jag monterade mina halogenspottar för sex år sen fanns inte så mycket roliga LED, de jag hittade då gav ett kallt och tråkigt ljus. Utveckling har gått framåt sedan dess och nu finns det betydligt bättre alternativ.

 

Eftersom jag har c:a 22 cm mellan spottarna och det gamla taket är det ingen fara även om jag kör spottarna för fullt. Det är dock mycket sällan jag gör det, de är i princip alltid nerställda till endast svagt ljus.

 

Enda gången jag kör fullt ljus är när jag städar, men det kan bli lite jobbigt med 900 W där kanske 75 % är värme från taket. :)

 

Edit: Rättade ett skrivfel.


Redigerat av Erik_N, 04 januari 2017 - 23:03.


#6

Postad 04 januari 2017 - 23:00

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Haha, ja tillräckligt svettig att städa ändå 😝

#7

Postad 06 januari 2017 - 21:54

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Kolla mitt album, har väl liknande rum som dig. Minimum bygghöjd är 50mm enligt monteringsanvisningen från Ecophone men det är ett helsike att få upp vissa skivor sen, tro mig, speciellt om det ligger en massa flexslang/vp-rör ivägen. Har en massa bärverk över om du bor i närheten av GBG.

Hornbachs mattor andas, nästan alla tror jag. Bra priser

Redigerat av herge, 06 januari 2017 - 21:54.


#8

Postad 06 januari 2017 - 22:34

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Sänkt mitt tak 10cm....Och eftersom taket över inte är helt jämnt så är det inte 10cm att spela på överallt.
Lite klurigt precis som personen ovan skriver att få upp alla plattor när kablar till lampor och högtalare är dragna.


Sen kanske man vill fälla in högtalare/spottar och då behövs lite utrymme. Man kanske kan knacka bort lite av taket för detta så man slipper sänka för mycket. Trist att ha 185 i takhöjd.

Matta går alldeles utmärkt att lägga in

#9

Postad 06 januari 2017 - 23:15

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

1.Det går att sätta det nästan direkt mot undertaket tror mitt sänker ca 5cm. Men ju närmare undertaket det blir ju svårare är det att få dit. Själv skulle jag satt det lägre i dag. Det är ganska svårt om men vill upp med nya kablar, i stort sätt hela taket måste ner för att kunna ta ur en platta i andra sidan av rummet.



#10

Postad 07 januari 2017 - 00:11

bergy
  • bergy
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Du kan även limma Sombra-plattorna direkt under det befintliga innertaket sen kan du bygga trummor längst väggarna där du fäller in spots och drar kablar. Håller själv på att bygga ett biorum och har pendlar ner 8cm vilket är i minsta laget.

#11

Postad 07 januari 2017 - 00:14

bergy
  • bergy
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Här är statusen på mitt tak.

Bifogad fil(er)



#12

Postad 07 januari 2017 - 21:06

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Ni som monterat sombratak: är det lätt att montera själv?

#13

Postad 08 januari 2017 - 19:08

bergy
  • bergy
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag hängde i hålband, busenkelt. Det enda var att jag hade en halvslö plåtsax så det var svårt att få snitten klockrena, kanske bättre med bågfil. Tänk också på var du kapar bärprofilerna så att hålen inte kommer snett i förhållande till varandra.

#14

Postad 08 januari 2017 - 21:14

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

I mitt tidigare inlägg i tråden la jag en länk till monteringen av mitt tak. Där kan man se lite hur man kan göra, och kanske få en bild av svårighetsgraden. Utan att veta vad andra har för kunskaper är det svårt att uttala sig om vad som är lätt.

 

Här är länken igen: http://www.component...=10#entry158244



#15

Postad 10 januari 2017 - 09:35

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
http://www.undertaks...du-ett-undertak




Även taggad med biorum, bio, undertak, innevägg, ecophone

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.